Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 522357
Resolució de la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa per la qual s’aproven les instruccions per avaluar l’aprenentatge dels alumnes de l’educació primària a les Illes Balears per al curs 2024–2025
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, defineix l'educació primària com una etapa educativa que comprèn sis cursos acadèmics que es cursen ordinàriament entre els sis i els dotze anys d'edat. A l'article 18.1 s'estableix que aquesta etapa comprèn tres cicles de dos anys acadèmics cadascun i disposa una organització en àrees de caràcter global i integrador, orientades al desenvolupament de les competències dels alumnes.
2. L'article 19 de la Llei esmentada preveu que els centres atenguin de forma personalitzada els alumnes i les seves necessitats d'aprenentatge, per la qual cosa, cal facilitar els instruments perquè els centres puguin dur a terme aquesta atenció.
3. El 2 de març de 2022 es va publicar el Reial decret 157/2022, d'1 de març, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació primària que, juntament amb la Llei orgànica 2/2006, formen la normativa bàsica estatal que poden desenvolupar les comunitats autònomes per adaptar-la a l'àmbit autonòmic.
4. El 17 de març de 2022 es va publicar la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, i a l'apartat 3 de l'article 12 s'estableix que en l'educació primària l'avaluació dels aprenentatges dels alumnes ha de ser contínua i global, ha de tenir un caràcter progressiu i ha de tenir en compte el procés d'aprenentatge.
5. L'avaluació de l'educació primària està regulada en l'apartat 1 de l'article 20 de la Llei 2/2006, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, en què s'estableix que l'avaluació dels alumnes en l'educació primària ha de ser contínua i global i ha de tenir en compte el seu progrés en el conjunt dels processos d'aprenentatge. En l'apartat 3 es determina que, en finalitzar cadascun dels cicles, el tutor ha d'emetre un informe sobre el grau d'adquisició de les competències dels alumnes, en el qual ha d'indicar en el seu cas les mesures de reforç que s'han de preveure en el cicle o etapa següent, i, en el apartat 4, s'indica que, amb la finalitat de garantir la continuïtat del procés de formació dels alumnes, cada alumne ha de disposar, en finalitzar l'etapa, d'un informe sobre la seva evolució i les competències que ha desenvolupat, segons disposin les administracions educatives. Així mateix, les administracions educatives han d'establir els mecanismes de coordinació pertinents entre els centres d'educació primària i d'educació secundària obligatòria.
6. Quant al Reial decret, 157/2022, d'1 de març, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació primària, a l'article 14 s'estableixen els aspectes generals de l'avaluació de l'etapa i a l'article 15 es regula la promoció dels alumnes d'un curs a un altre; a l'article 23 es recull el dret dels alumnes a una avaluació objectiva; a l'article 24 es regula la participació i el dret a la informació de pares o tutors legals sobre l'evolució del procés educatiu dels alumnes; a l'article 25 es fa una relació dels documents i informes d'avaluació; a l'article 26 s'estableix el contingut i elaboració de les actes d'avaluació; a l'article 27 es regula el contingut i custòdia de l'expedient acadèmic que ha de contenir informació relativa al procés d'avaluació; a l'article 28 s'estableix que l'historial acadèmic tengui valor acreditatiu dels estudis cursats amb les dades dels alumnes que han d'incloure els resultats d'avaluació, les decisions sobre promoció i permanència; a l'article 29 es fa una relació dels documents i informes d'avaluació que garanteixen la mobilitat dels alumnes i a l'article 30 es regula l'autenticitat, seguretat i confidencialitat dels documents i informes d'avaluació.
7. En l'article 17 del Reial decret esmentat s'estableix que l'escolarització dels alumnes que presenten necessitats educatives especials s'ha de regir pels principis de normalització i inclusió i s'ha d'assegurar la no-discriminació i la igualtat efectiva en l'accés i la permanència en el sistema educatiu. Així mateix estableix la possibilitat d'introduir, per a aquests alumnes, mesures de flexibilització de les diferents etapes educatives quan es consideri necessari.
8. El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, estableix mesures d'atenció a la diversitat orientades a respondre a les necessitats concretes dels alumnes perquè, d'acord amb les seves capacitats, puguin assolir els objectius i les competències establertes per a les diferents etapes educatives.
9. El 2 d'agost de 2022, en el BOIB núm. 101, es va publicar el Decret 31/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació primària a les Illes Balears. Aquest decret va entrar completament en vigor el curs 2023–2024 i durant la seva implementació s'han detectat errades i aspectes que cal revisar, per la qual cosa s'ha iniciat el procediment d'elaboració d'un decret de modificació del Decret 31/2022.
10. El Decret 4/2023 de 13 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoles infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix les competències dels equips docents de grup en matèria d'avaluació.
11. Aquesta Resolució concreta els aspectes necessaris per facilitar l'avaluació dels aprenentatges dels alumnes en el curs 2024–2025 i ha de ser referent per a l'elaboració de l'ordre sobre l'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes d'educació primària per part de la Conselleria d'Educació i Universitats, que preveu l'article 15 del Decret 31/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació primària a les Illes Balears.
12. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula a l'apartat 2 de l'article 36 la competència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
13. De conformitat amb el que disposa el Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig, l'ordenació dels ensenyaments és competència de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa.
Per tot això, i en virtut del que s'estableix a l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar les instruccions per avaluar el procés d'aprenentatge dels alumnes de l'educació primària a les Illes Balears per al curs 2024–2025, establertes en l'annex d'aquesta Resolució.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, en la data de la signatura electrònica (26 d'agost de 2024)
La directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa Maria Isabel Salas Sánchez
ANNEX Instruccions per avaluar el procés d'aprenentatge dels alumnes d'educació primària a les Illes Balears per al curs 2024–2025
1. Objecte i àmbit d'aplicació
1.1 Aquestes instruccions tenen per objecte concretar aspectes de l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes de l'educació primària per al curs 2024–2025, d'acord amb allò que disposa el Reial decret 157/2022, d'1 de març, pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació primària, i el Decret 31/2022, pel qual s'estableix el currículum de l'educació primària a les Illes Balears.
1.2. Aquestes instruccions s'han d'aplicar a tots els centres docents públics i privats dins l'àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments corresponents a l'educació primària.
2. Aspectes generals de l'avaluació
2.1. L'avaluació dels alumnes ha de ser global, contínua i formativa i ha de tenir en compte el grau de desenvolupament de les competències clau i el seu progrés en el conjunt dels processos d'aprenentatge.
2.2. En l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes s'han de tenir en compte, com a referents a totes i cadascuna de les àrees o àmbits, els criteris d'avaluació de les competències específiques, els objectius establerts per a l'etapa i el grau de desenvolupament de les competències clau previstes en el perfil de sortida, la qual cosa no comporta que s'hi hagi de fer constar una qualificació per a cadascun dels criteris aplicables.
2.3. Els docents han de poder fer servir instruments d'avaluació diversos, flexibles i accessibles, que permetin la valoració objectiva de tots els alumnes, i que garanteixin que les condicions de realització dels processos associats a l'avaluació s'adapten a les necessitats dels alumnes.
2.4. La Conselleria d'Educació i Universitats garanteix el dret dels alumnes que la seva dedicació, esforç i rendiment es valorin i es reconeguin amb objectivitat.
2.5. Per garantir la continuïtat del procés de formació i la transició i evolució positiva des de l'educació infantil a l'educació primària i des d'aquesta etapa a l'educació secundària obligatòria i d'acord amb la previsió dels articles 11, 13 i 24 del Decret 31/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació primària a les Illes Balears, els centres han d'establir mecanismes per afavorir la coordinació entre les diferents etapes. Aquestes mesures s'han de recollir en el pla específic corresponent, que ha de formar part del projecte educatiu de centre. El Departament d'Inspecció Educativa ha d'impulsar, assessorar i supervisar aquestes actuacions.
2.6. El pla específic ha de preveure mesures per millorar la comunicació entre els docents de les diferents etapes, l'intercanvi d'informació sobre els alumnes, mesures per facilitar la transició entre etapes i, si escau, mesures per facilitar el procés de canvi de centre.
2.7. El pla específic per a la transició entre els centres de segon cicle d'educació infantil i els centres d'educació primària als quals estan adscrits s'ha de dissenyar i dur a terme conjuntament entre els dos centres, sota la coordinació dels equips directius i amb la col·laboració dels equips d'orientació i suport a l'aprenentatge.
2.8. El pla específic per a la transició entre els centres d'educació primària i els centres d'educació secundària obligatòria als quals estan adscrits s'ha de dissenyar i dur a terme conjuntament entre els dos centres, sota la coordinació dels equips directius i amb la col·laboració dels equips d'orientació i suport a l'aprenentatge.
2.9. Els centres han d'establir els procediments i les actuacions necessàries per dur a terme l'avaluació inicial dels alumnes i per adoptar les decisions de caràcter educatiu que se'n derivin.
2.10. Els centres, des de l'exercici de la seva autonomia, poden establir mesures de flexibilització en l'organització de les àrees, els ensenyaments, els espais i els temps i promoure alternatives metodològiques, per tal de personalitzar i millorar la capacitat d'aprenentatge i els resultats de tots els alumnes.
2.11. Aquestes mesures, que han de formar part del projecte educatiu del centre, s'han d'orientar a permetre que tots els alumnes puguin adquirir el nivell d'assoliment esperat al final de l'educació primària, d'acord amb el perfil de sortida i la consecució dels objectius d'aquesta etapa, per la qual cosa en cap cas poden suposar una discriminació que impedeixi als qui se'n beneficiïn poder promocionar al següent cicle o etapa.
3. Caràcter formatiu de l'avaluació
3.1. Durant el curs, l'equip docent del grup, format pels mestres que imparteixen docència als alumnes d'aquest grup i coordinats pel tutor, és responsable de l'avaluació del procés d'ensenyament i aprenentatge.
3.2. Per aprendre a regular el seu aprenentatge, els alumnes han de conèixer prèviament el procediment d'avaluació del seu treball. Amb aquesta finalitat, els mestres han d'explicar als alumnes els criteris de qualificació i avaluació. La informació ha d'estar a l'abast dels alumnes i dels pares o tutors legals durant tot el curs acadèmic.
3.3. Durant tot el procés formatiu els alumnes han de rebre el retorn i la retroacció necessaris per ajudar-los a corregir els errors, millorar els resultats, avançar en l'aprenentatge i en el desenvolupament de les competències clau.
3.4. En el context d'aquest procés d'avaluació contínua s'han d'establir mesures de suport educatiu. Les mesures s'han d'adoptar tan aviat com es detectin les dificultats i han d'estar dirigides a garantir l'adquisició dels aprenentatges imprescindibles per a continuar el procés educatiu.
3.5. Els mestres han d'avaluar tant els aprenentatges dels alumnes com els processos d'ensenyament i la pròpia pràctica docent.
4. Avaluació i atenció a les diferències individuals
4.1. L'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes ha de ser personalitzada, de manera que ha d'atendre les característiques de cadascun.
4.2. D'acord amb l'article 19 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per reforçar la inclusió i assegurar el dret a una educació de qualitat, s'ha de posar èmfasi en l'atenció individualitzada dels alumnes. També s'ha posar èmfasi en la detecció precoç de les necessitats específiques dels alumnes i en l'establiment de mecanismes de suport i reforç per evitar la permanència en un mateix curs, sobretot en entorns socialment desfavorits.
4.3. L'avaluació dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) s'ha de regir pels mateixos referents establerts per a la resta d'alumnes. L'avaluació de cada àrea o àmbit és competència del mestre o mestres que figuren com a titulars de l'àrea o àmbit, assessorats per l'equip d'orientació i suport a l'aprenentatge. S'han d'establir les mesures més adequades perquè les condicions de realització de les diferents activitats s'adaptin a les necessitats dels alumnes amb NESE, des d'una perspectiva inclusiva. Les mesures en cap cas no s'han de tenir en compte per minorar les qualificacions obtingudes.
4.4. D'acord amb el punt 7 de l'article 18 del Decret 31/2022, d'1 d'agost, els centres han d'afavorir la flexibilització i l'ús d'alternatives metodològiques en l'ensenyament i l'avaluació de la llengua estrangera, especialment amb els alumnes que presenten dificultats per comprendre-la i expressar-s'hi.
4.5. Segons l'article 11 del Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, les adaptacions curriculars significatives es poden aplicar als alumnes amb necessitats educatives especials a l'educació infantil i a l'educació bàsica. El servei d'orientació educativa del centre ha de determinar la decisió d'aplicar una ACS, després de fer una avaluació psicopedagògica de l'alumne amb la col·laboració dels mestres. En el cas d'alumnes d'incorporació tardana, la decisió d'aplicar una ACS s'ha de basar en l'avaluació inicial. En aquest darrer cas, l'ACS ha de tenir una durada limitada.
4.6. Els referents de l'avaluació dels alumnes que tenen adaptacions curriculars significatives (ACS) són els criteris d'avaluació de les competències específiques de les àrees, tant aquells que han estat modificats per les adaptacions curriculars significatives com aquells que no han estat objecte de modificació.
4.7. Les especificacions per als alumnes amb desconeixement de les dues llengües oficials es concreten en la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives, de 15 de desembre de 2023, per la qual s'aproven les instruccions relatives al registre de la qualificació dels resultats del procés d'aprenentatge dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i dels alumnes de programes d'escolarització compartida matriculats als ensenyaments d'educació primària i educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
5. Tutoria i orientació
5.1. El tutor d'un grup d'alumnes té la responsabilitat de coordinar l'avaluació dels processos d'ensenyament i aprenentatge. L'acció tutorial ha d'assegurar l'acompanyament personal i emocional dels alumnes, amb la finalitat de garantir-ne el màxim aprenentatge i benestar.
5.2. La funció d'orientació s'ha de desenvolupar de manera contínua, d'acord amb el que s'estableix a l'article 16 del Decret 31/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació primària a les Illes Balears.
6. Exempcions
6.1. Un alumne pot estar exempt de l'avaluació de l'àrea de Llengua Catalana i Literatura si ho sol·licita i compleix les condicions previstes en la normativa. En qualsevol cas, l'alumne ha de cursar l'àrea de Llengua Catalana i Literatura.
6.2. L'exempció de l'avaluació de la àrea de Llengua Catalana i Literatura està regulada per l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat, de 8 de març de 2018, per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la Llengua Catalana i Literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana.
7. Sessions de seguiment i d'avaluació
7.1. Les sessions de seguiment i d'avaluació són les reunions que du a terme l'equip docent del grup, coordinades pel tutor i amb l'assessorament, si escau, de l'equip d'orientació i suport a l'aprenentatge. Les sessions de seguiment es duen a terme al llarg del curs i se n'han de fer dues, com a mínim. La sessió d'avaluació es du a terme a final de curs.
7.2. En el pla per al seguiment i l'avaluació dels resultats acadèmics, inclòs a la programació general anual (PGA) del centre, s'ha d'establir la distribució de les sessions de seguiment i d'avaluació per a cada grup d'alumnes per valorar-ne el progrés.
7.3. A les sessions de seguiment i d'avaluació els mestres de les diferents àrees o àmbits i els membres del departament d'orientació i de l'equip directiu han d'informar de qualsevol circumstància que considerin rellevant pel que fa al procés d'aprenentatge i avaluació dels alumnes. En les reunions s'han d'adoptar, si es considera pertinent, mesures organitzatives i curriculars i programar actuacions coordinades. Així mateix, si escau, s'ha de valorar el resultat de les mesures i actuacions acordades en sessions anteriors.
7.4. L'equip docent ha d'actuar de manera col·legiada en l'adopció de les decisions generals sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge dels alumnes del grup. Les decisions s'han de prendre per consens. En el cas que no n'hi hagi, s'han d'adoptar per majoria simple. En cas d'empat, el vot de qualitat del tutor el dirimeix. En tot cas, només tenen dret de vot els mestres que figuren com a titulars d'alguna àrea o àmbit que ha cursat l'alumne en concret i cada docent pot emetre un vot per cada una de les àrees que ha impartit a l'alumne. En el cas d'integració d'àrees en un àmbit, s'ha d'emetre un sol vot que té el pes del nombre d'àrees integrades a l'àmbit. Si l'àmbit és impartit per més d'un mestre, aquests docents han de consensuar el vot.
7.5. El director o la persona en qui delegui, preferentment un membre de l'equip directiu, ha d'assistir a les reunions de seguiment i d'avaluació.
7.6. El tutor de cada grup d'alumnes ha d'estendre i signar una acta del desenvolupament de les sessions de seguiment i d'avaluació. Cada acta ha de fer constar, com a mínim, els noms dels membres assistents i els dels absents, els punts principals de les deliberacions i els acords presos. A l'acta de la sessió d'avaluació, també s'hi ha de fer constar el resultat de les votacions, en el cas que n'hi hagi, d'acord amb el que s'estableix en aquestes instruccions.
8. Seguiment i registre de l'avaluació durant el curs
8.1. Els centres sostinguts amb fons públics han de registrar els resultats de les sessions de seguiment al GestIB. El docent que figura com a titular de cada àrea o àmbit és el responsable de registrar-ne les qualificacions al GestIB.
8.2. Els centres privats han de consignar les qualificacions relatives a les sessions de seguiment amb el sistema que determini la titularitat del centre.
8.3. Les qualificacions es podran complementar amb la informació que es consideri rellevant per a la millora del procés d'aprenentatge dels alumnes. A aquest efecte, el claustre de cada centre és competent per establir, si s'escau, les característiques i els sistemes d'informació complementaris. En els centres privats, sostinguts o no amb fons públics, aquesta competència correspon a la titularitat del centre, una vegada oït el claustre.
8.4. De manera extraordinària, en les sessions de seguiment, el docent pot deixar la casella de qualificació en blanc si no ha pogut avaluar algun alumne per malaltia, incorporació un cop començat el curs o qualsevol altra circumstància que ho impossibiliti. En aquest cas n'ha de fer constar els motius com a observació.
9. Sessió d'avaluació final
9.1. A la sessió d'avaluació final el mestre que figura com a titular de cada àrea o àmbit és el responsable de la seva qualificació. En els centres sostinguts amb fons públics el mestre que figura com a titular de la àrea o àmbit és l'encarregat de registrar-ne la nota al GESTIB. En els centres privats la titularitat designarà els responsables de registrar les notes al GESTIB.
9.2. En aquesta sessió, s'han de dur a terme les actuacions següents:
a) S'han d'estendre i signar les actes de desenvolupament de la sessió final.
b) S'han de prendre, si escau, les decisions de promoció.
c) S'han d'estendre i signar les actes de l'avaluació final, d'acord amb el que estableixen aquestes instruccions.
d) S'han d'emplenar els informes de final de cicle i d'etapa d'acord amb el que estableixen aquestes instruccions.
10. Sessió d'avaluació final
10.1 La qualificació de cada àrea o àmbit és competència del mestre que en figura com a titular.
10.2 Els resultats de l'avaluació s'han d'expressar en termes qualitatius: Insuficient (IN), Suficient (SU), Bé (BÉ), Notable (NT) i Excel·lent (EX). S'ha de considerar avaluació negativa el resultat d'Insuficient i positiva totes les altres.
10.3. En una escala de l'1 al 10, cal establir la següent correspondència:
a) Insuficient: valors inferiors a 5.
b) Suficient: valors iguals o superiors a 5 i inferiors a 6.
c) Bé: valors iguals o superiors a 6 i inferiors a 7.
d) Notable: valors iguals o superiors a 7 i inferiors a 9.
e) Excel·lent: valors iguals o superiors a 9.
10.4. Per als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), els resultats de l'avaluació s'han d'expressar de la mateixa manera que per a la resta dels alumnes. En cas que algun alumne tengui alguna adaptació curricular significativa (ACS) s'ha de fer constar aquest fet al GESTIB.
10.5. D'acord amb l'article 26 del Reial decret 157/2022, d'1 de març, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'Educació Primària, en el cas dels àmbits que integren diferents àrees, el resultat de l'avaluació s'expressarà mitjançant una única qualificació, sense perjudici dels procediments que es puguin establir per mantenir informats els alumnes i els seus pares o tutors legals de l'evolució en les diferents àrees.
10.6. En finalitzar cadascun dels cicles, s'ha d'emetre un informe sobre el grau de desenvolupament de les competències clau per part de cada alumne, amb indicació, en el seu cas, de les mesures de suport que s'han de preveure en el cicle o etapa següent. En l'informe s'ha de valorar com assolit o en procés l'assoliment de les diferents competències clau. L'informe final del tercer cicle serveix com informe de final d'etapa. Aquest informe s'ha d'emplenar al GESTIB (Alumnat/Avaluació/Avaluació de competències clau). Les mesures de suport o qualsevol altra informació que es consideri rellevant s'han d'incloure com a observacions (Alumnat/Avaluació/Avaluació de competències clau/Observacions).
11. Promoció i permanència
11.1. Al final de cada cicle l'equip docent adoptarà les decisions relatives a la promoció o permanència de cada alumne de forma col·legiada, d'acord amb el que s'estableix en aquestes instruccions i amb els criteris establerts pel centre, prenent especialment en consideració la informació i el criteri del tutor. La resta de decisions, incloent-hi els informes de final de cicle i de final d'etapa, s'han de prendre d'acord amb el que s'especifica en aquestes instruccions.
11.2. Els centres educatius han d'establir els criteris de promoció en la concreció curricular del centre. En els centres sostinguts amb fons públics, la comissió de coordinació pedagògica o el claustre del centre, en els centres amb menys de nou unitats, ha d'establir els criteris de promoció. En els centres privats, la titularitat ha de designar l'òrgan responsable d'establir els criteris de promoció.
11.3. Els alumnes que promocionen sense haver assolit tots els aprenentatges o competències del curs anterior han de rebre els suports necessaris per poder-los assolir.
11.4. Els alumnes que no hagin assolit les competències previstes podran romandre un any més en el darrer curs d'un cicle, després d'haver aplicat les mesures ordinàries suficients, adequades i personalitzades per atendre el desfasament curricular o les dificultats d'aprenentatge de l'alumne, si l'equip docent considera que la permanència un any més al mateix curs és la mesura més adequada per afavorir-ne el desenvolupament. En aquest cas s'organitzarà un pla específic i personalitzat de suport perquè, durant aquest curs, pugui assolir les competències no assolides. Aquesta decisió només es podrà adoptar una vegada durant l'etapa i tindrà, en tot cas, caràcter excepcional.
11.5. Amb la finalitat de garantir la continuïtat del procés de formació dels alumnes, en finalitzar l'etapa, s'ha de disposar per a cada alumne de l'historial acadèmic i d'un informe elaborat per l'equip docent sobre el grau d'assoliment de les competències clau, d'acord amb el que s'estableix en aquestes instruccions. En el cas d'alumnes amb NEE, s'han d'incloure a l'expedient acadèmic les ACS, les mesures adoptades, i la necessitat de continuïtat en l'etapa escolar següent.
12. Documents oficials d'avaluació
12.1. Els documents oficials d'avaluació són els següents:
a) L'expedient acadèmic.
b) L'historial acadèmic.
c) Les actes d'avaluació.
d) L'informe final d'etapa i, si escau, l'informe personal per trasllat.
12.2. Els documents oficials d'avaluació han de recollir sempre la norma de l'Administració educativa que estableix el currículum corresponent, han d'estar visats pel director del centre i han de dur les signatures autògrafes o digitals de les persones que correspongui en cada cas. Al costat de la signatura hi han de constar el nom i els cognoms del signant, així com la referència al càrrec o a l'atribució docent. Els documents es poden substituir pels equivalents en suport electrònic, informàtic o telemàtic, d'acord amb el punt 3 de l'article 30 del Reial decret 157/2022, d'1 de març, pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació primària.
12.3. GESTIB garanteix l'autenticitat, integritat i conservació dels documents oficials d'avaluació, d'acord amb els requisits establerts per la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i per la normativa que les desenvolupa.
12.4. L'historial acadèmic i, si escau, l'informe personal per trasllat es consideren documents bàsics per garantir la mobilitat dels alumnes per tot el territori de l'Estat.
12.5. Quan els documents oficials d'avaluació hagin de tenir efecte en una comunitat autònoma on no sigui cooficial la llengua catalana, el centre els ha de proporcionar en castellà, d'acord amb l'article 15.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
13. Expedient acadèmic
13.1. Quan un alumne s'incorpora a un centre, se li ha d'obrir un expedient acadèmic, que ha d'incloure les dades d'identificació del centre i de l'alumne i la informació relativa al procés d'avaluació incloses les exempcions. Ha de recollir, almenys, els resultats de l'avaluació de les àrees o àmbits, les decisions de promoció de cicle i d'etapa, les mesures de suport educatiu i les adaptacions curriculars significatives que s'hagin adoptat per a l'alumne.
13.2. En el cas que hi hagi àrees que s'hagin cursat de forma integrada en un àmbit, en l'expedient hi ha de figurar, juntament amb la denominació d'aquest àmbit, la indicació expressa de les àrees que s'hi integren.
13.3. La custòdia i l'arxiu dels expedients acadèmics correspon al centre docent en què s'hagin realitzat els estudis dels ensenyaments corresponents, mentre aquest centre existeixi, i els ha de supervisar el Departament d'Inspecció Educativa. La centralització electrònica dels expedients s'ha de fer en els termes que, a aquest efecte, determini la Conselleria d'Educació i Universitats.
14. Historial acadèmic
14.1. L'historial acadèmic ha de recollir, com a mínim, les dades identificatives de l'alumne, les àrees o àmbits cursats i els resultats de l'avaluació en cada un dels anys d'escolarització, les decisions sobre promoció, la informació relativa als canvis de centre, les mesures curriculars i organitzatives aplicades i les dates en què s'han produït. Així mateix, ha de recollir la indicació de les àrees que s'han cursat amb adaptacions curriculars significatives. L'historial acadèmic, que ha de signar el secretari del centre amb el vistiplau del director, té valor acreditatiu dels estudis cursats.
14.2. Amb la finalitat de garantir la mobilitat dels alumnes, quan diverses àrees s'hagin cursat integrades en un àmbit, s'ha de fer constar en l'historial la qualificació obtinguda en cada una d'aquestes àrees. D'acord amb el punt 2 de l'article 28 del Reial decret 157/2022, d'1 de març, pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació primària, la qualificació ha de ser la mateixa que figura en l'expedient per a l'àmbit corresponent.
14.3. En finalitzar l'etapa, l'historial acadèmic de l'educació primària s'ha de lliurar als pares o tutors legals que tenen la pàtria potestat de l'alumne. Igualment, s'ha d'enviar una còpia de l'historial acadèmic i de l'informe de final d'etapa al centre d'educació secundària en què l'alumne hagi de continuar els seus estudis, prèvia petició d'aquest centre.
15. Actes d'avaluació
15.1. Les actes d'avaluació s'han d'estendre per a cada un dels cursos i s'han de tancar al final del període lectiu. La informació que s'hi ha d'incloure és, almenys, la següent:
a) La relació nominal dels alumnes que formen el grup.
b) Els resultats de l'avaluació de les àrees i, si escau, dels àmbits.
c) Per al segon, quart i sisè curs, la decisió, per a tots els alumnes, sobre la promoció o la permanència.
15.2. Els resultats de l'avaluació s'han d'expressar en els termes següents: «Insuficient (IN)», per a les qualificacions negatives i «Suficient (SU)», «Bé (BÉ)», «Notable (NT)» o «Excel·lent (EX)», per a les qualificacions positives.
15.3. D'acord amb el punt 2 de l'article 28 del Reial decret 157/2022, d'1 de març, pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació primària, en el cas de les àrees que estan integrades en un àmbit, el resultat de l'avaluació s'ha d'expressar mitjançant la mateixa qualificació per a cada una d'aquestes àrees.
15.4. Les qualificacions de les àrees que han estat objecte d'adaptacions curriculars significatives s'han d'expressar en els mateixos termes que per a la resta de àrees, amb la indicació ACS com a mesura adoptada.
15.5. També s'hi ha de fer constar, si escau, l'exempció (X) de l'avaluació de la àrea de Llengua Catalana i Literatura, d'acord amb l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat, de 8 de març de 2018, per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la àrea de Llengua Catalana i Literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana.
15.6. En els centres públics el director ha de designar el o els responsables d'introduir les exempcions al GESTIB (Alumnat/Matrícula/Estat de matèria). En els centres privats la titularitat del centre ha de designar l'òrgan responsable d'introduir les exempcions al GESTIB.
15.7. El tutor i tots els mestres que figuren com a titulars de les àrees o àmbits han de signar les actes d'avaluació final, que han d'incloure el vistiplau del director del centre.
15.8. Atès el dret i l'obligació de relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques que s'estableix als articles 14.2 i 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els centres, tant els sostinguts amb fons públics com els privats, concertats o no concertats, han de tancar les actes utilitzant el programa de gestió GESTIB. Per fer efectiu el tancament centralitzat, tots els centres han de tenir actualitzada la matrícula dels alumnes al programa GESTIB durant tot el curs escolar i han d'haver-hi enregistrat les qualificacions finals de totes les àrees o àmbits.
16. Informe personal per trasllat durant el curs
16.1. Si un alumne es trasllada durant el curs a un altre centre per continuar-hi els estudis, el centre d'origen ha d'emetre l'informe personal per trasllat. Si el centre de destinació no pertany a la comunitat autònoma de les Illes Balears, hi ha d'adjuntar una còpia, impresa o electrònica autèntica, de l'historial acadèmic.
16.2. L'informe personal per trasllat ha de contenir totes les observacions que es considerin oportunes sobre el progrés general de l'alumne, amb un esment especial, si escau, a les mesures curriculars i organitzatives aplicades.
16.3. L'informe personal per trasllat s'ha de trametre en el termini de deu dies hàbils comptadors a partir del moment en què el centre d'origen rep del centre de destinació la sol·licitud de trasllat. El centre receptor ha d'obrir l'expedient acadèmic corresponent. La matriculació només té caràcter definitiu una vegada rebuda la còpia de l'historial acadèmic.
17. Canvi de centre fora de les Illes Balears a final de curs
17.1. Si un alumne, a final de curs, es canvia a un altre centre que imparteix ensenyaments del sistema educatiu espanyol i no pertany a la comunitat autònoma de les Illes Balears, el centre d'origen ha de remetre al de destinació, a petició d'aquest centre destinatari i amb la màxima celeritat possible, l'historial acadèmic de l'educació primària. El centre no pot donar de baixa l'alumne fins que tengui constància que s'ha formalitzat la nova matrícula.
17.2. La matriculació al nou centre té caràcter definitiu una vegada rebut l'historial acadèmic degudament emplenat. El centre receptor s'ha de fer càrrec de custodiar-lo i ha d'actuar segons la normativa estatal i autonòmica vigent.
18. Canvi a un sistema educatiu estranger
18.1. Si un alumne s'incorpora a un centre que no imparteix ensenyaments del sistema educatiu espanyol, a l'Estat espanyol o a l'exterior, el centre d'origen no ha d'enviar l'historial acadèmic de l'educació secundària obligatòria.
18.2. L'expedient acadèmic de l'educació secundària obligatòria ha de continuar custodiat al darrer centre on l'alumne ha estat matriculat.
19. Informació als alumnes i als pares o tutors legals
19.1. Els pares o els tutors legals han de conèixer, participar i donar suport a l'evolució del procés educatiu dels seus fills o tutelats, tot col·laborant en les mesures de suport o enriquiment que adoptin els centres per facilitar-ne el progrés.
19.2. Amb la finalitat de garantir el dret de l'alumne que la seva dedicació, esforç i rendiment siguin valorats i reconeguts amb objectivitat, s'han d'establir els procediments oportuns que, en tot cas, han d'atendre les característiques de l'avaluació previstes normativament i, en particular, el caràcter global, continu i formatiu de l'avaluació en aquesta etapa. La informació ha d'estar a l'abast dels alumnes i dels pares o tutors legals durant tot el curs acadèmic.
19.3. Els pares o els tutors legals i els alumnes tenen dret a conèixer les decisions relatives a la seva avaluació i promoció, així com també a accedir als documents oficials de la seva avaluació i a les proves, documents i evidències de les avaluacions que se'ls realitzin. Tota aquesta informació ha de respectar les garanties establertes en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i l'altra normativa aplicable en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
19.4. En els centres sostinguts amb fons públics, després de cada sessió de seguiment i d'avaluació s'ha d'informar, mitjançant el GESTIB, els alumnes i els seus pares o tutors legals sobre les qualificacions de les àrees o àmbits, així com també aportar la informació complementària que es consideri oportuna. Els informes finals de cicle i d'etapa, als quals es refereix el punt 10.6 d'aquestes instruccions, s'han de lliurar al final dels cicles corresponents. En el cas dels centres privats, la titularitat del centre establirà els mitjans a través dels quals informarà els alumnes i els pares o tutors legals sobre les qualificacions de les àrees o àmbits després de les sessions de seguiment.
19.5. Durant tot el curs, els tutors i els altres mestres de l'equip docent han de tenir una comunicació fluida amb els alumnes i amb els pares o tutors legals, amb la finalitat d'informar-los sobre la seva evolució escolar i de poder comptar amb la seva col·laboració. La comunicació s'ha de dur a terme mitjançant informes escrits, entrevistes individuals, reunions col·lectives, GESTIB o el sistema alternatiu que determini la titularitat del centre en els centres privats sense perjudici del que s'estableix en els punts 9, 10, 15 i 19 d'aquestes instruccions, i altres mitjans que es considerin oportuns, d'acord amb el que s'especifica a les normes d'organització, funcionament i convivència del centre.
19.6. Els tutors han de mantenir, com a mínim, dues reunions amb els pares o tutors legals dels alumnes: una de col·lectiva, en començar el curs, i una entrevista individual, durant el curs. En el cas d'alumnes de nova incorporació, l'entrevista individual s'ha de fer en començar l'escolarització al centre. La periodicitat i l'organització de les entrevistes individuals i les reunions col·lectives l'ha de preveure cada centre a la PGA. D'acord amb el principi d'autonomia pedagògica, els centres han de determinar el sistema de registre de les entrevistes individuals amb els pares o tutors legals, tot especificant els acords presos. El GESTIB ha de posar a disposició dels centres eines que, si així ho decideixen, poden emprar per facilitar el registre.
20. Revisió dels materials d'avaluació
20.1. Els alumnes o, si són menors d'edat, els seus pares o tutors tenen dret a accedir als treballs, les proves, els exercicis i altres informacions que tinguin incidència en l'avaluació de les distintes àrees o àmbits, i a rebre una explicació raonada de la qualificació.
20.2. Per fer efectiu aquest dret d'accés, els centres han d'establir el procediment per obtenir-ne una còpia en les normes d'organització, funcionament i convivència, o en el reglament de règim intern, en el cas dels centres privats, i l'han de fer públic.
20.3. Els pares o tutors legals que tenen l'exercici de la pàtria potestat, poden presentar reclamacions contra les qualificacions finals de les àrees o àmbits o de les decisions de promoció, en el termini de dos dies hàbils comptadors des del dia següent de la comunicació de les qualificacions finals.
21. Custòdia dels documents i del material d'avaluació
21.1. Tot el material que hagi pogut contribuir a determinar la qualificació dels alumnes, proves escrites, treballs i qualsevol altra producció dels alumnes s'ha de conservar al centre. En aquest cas, el responsable de conservar-lo i custodiar-lo és la persona que es designi a les normes d'organització, funcionament i convivència o al reglament de règim intern del centre. El material s'ha de conservar almenys fins passats tres mesos des de l'atorgament de les qualificacions finals, excepte si forma part d'una reclamació; en aquest cas, s'ha de conservar fins que s'hagi resolt el procés de reclamació.
21.2. La destrucció dels documents s'ha de dur a terme d'acord amb el que especifiquen les Instruccions sobre el tractament de dades personals i materials d'avaluació als centres d'ensenyaments no universitaris de les Illes Balears.
22. Custòdia dels documents oficials d'avaluació
22.1. Els documents oficials d'avaluació es custodien als centres docents, d'acord amb el que s'especifica a l'apartat 2.1 de les Instruccions sobre el tractament de dades personals i materials d'avaluació als centres d'ensenyaments no universitaris de les Illes Balears.
23. Autenticitat, seguretat i confidencialitat
23.1. La Conselleria d'Educació i Universitats ha d'establir els procediments oportuns per garantir l'autenticitat dels documents oficials d'avaluació, la integritat de les dades que s'hi recullen i la seva supervisió i custòdia, així com la conservació i trasllat en cas de supressió o extinció del centre.
23.2. Pel que fa a l'obtenció de les dades personals dels alumnes, a la cessió d'uns centres a uns altres i a la seguretat i confidencialitat d'aquestes dades, s'ha d'atendre el que es disposa a la legislació vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal i, en tot cas, el que s'estableix en la disposició addicional vint-i-tresena de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig.
24. Departament d'Inspecció Educativa
24.1. Correspon al Departament d'Inspecció Educativa assessorar i supervisar el procés d'avaluació, i promoure l'adopció de mesures que contribueixin a perfeccionar-lo.