Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 519213
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual s’aproven les instruccions per a l’organització i el funcionament dels ensenyaments de formació professional dual del sistema educatiu, en règim intensiu, que s’han d’impartir durant el curs 2024-2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), modificada per La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre (LOMLOE), estableix un nou marc normatiu per al sistema educatiu espanyol que implica, alhora, canvis en la formació professional. L'apartat 2 de l'article 42 bis de la LOE, d'acord amb la redacció establerta per la LOMLOE, respecte a la formació professional dual, disposa el següent: «El Govern, amb la consulta prèvia a les comunitats autònomes, ha de regular les condicions i els requisits bàsics que permetin el desenvolupament per les administracions educatives de la formació professional dual en l'àmbit del sistema educatiu».

La formació professional dual s'ha anat adaptant i modificant normativament amb la finalitat de respondre a les necessitats de les persones, de les empreses, dels sectors i dels territoris on resulta d'aplicació i ha de respondre als continus reptes del mercat de treball i les diferents reformes laborals.

Així, amb la finalitat de proporcionar un marc idoni per afavorir la incorporació de les persones al mercat laboral i, després de diferents reformes i regulacions, es va publicar el Reial decret llei 32/2021, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació del mercat de treball, el qual modifica el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre. En concret, el Reial decret llei esmentat inclou una modificació de l'article 11 de l'Estatut dels treballadors que suposa en si mateix un canvi de model, atès que regula un contracte formatiu en dues modalitats: d'una banda, el contracte de formació en alternança, que té per objecte compatibilitzar l'activitat laboral retribuïda amb els corresponents processos formatius en l'àmbit de la formació professional, els estudis universitaris o el Catàleg d'Especialitats Formatives del Sistema Nacional d'Ocupació; d'altra banda, el contracte formatiu per a l'obtenció de la pràctica professional adequada al corresponent nivell d'estudis.

Dins l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, ja preveia, en l'article 21, mesures de flexibilització i d'innovació en l'oferta de cicles formatius mitjançant programes formatius en alternança. A més, l'article 47 regula els programes formatius en alternança en col·laboració amb empreses i concreta determinats aspectes del procés d'ensenyament i aprenentatge a l'empresa i la formació que s'ha de desenvolupar al centre educatiu.

La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, exposa que, a la necessitat de donar resposta a la influència del context socioeconòmic i laboral sobre el rendiment educatiu, s'ha d'afegir la vinculació existent entre el sistema educatiu i el productiu, entre la formació professional i el món laboral. En relació amb això, el capítol V de la Llei esmentada regula la formació professional. Concretament, la regulació de la formació professional dual es troba en l'article 24. El punt 3 d'aquest article disposa que els poders públics han de promoure la formació professional dual, que defineix com un conjunt d'accions i iniciatives formatives mixtes, de feina i formació, que tenen per objecte la qualificació professional en un règim d'alternança entre l'activitat laboral en una empresa i una activitat formativa rebuda en el marc del sistema integral de formació professional.

La transformació global del sistema de formació professional arriba amb la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional, publicada en el BOE núm. 78, d'1 d'abril de 2022. Aconseguir una qualificació i requalificació permanent de tota la població, des dels joves abans d'abandonar l'escolarització obligatòria fins al final de la trajectòria professional, requereix un sistema integral de formació professional. Amb aquesta finalitat, la Llei orgànica 3/2022 pretén, a través d'un sistema únic de formació professional, regular un règim de formació i acompanyament professionals que serveixi a l'enfortiment i la sostenibilitat de l'economia i que sigui capaç de respondre amb flexibilitat als interessos, les expectatives i les aspiracions de qualificació professional de les persones al llarg de la seva vida i a les competències demandades pel món laboral.

El títol II regula l'oferta de formació professional integrant-la en una única oferta acreditable, certificable i accessible, per tal de permetre a la ciutadania dissenyar i configurar itineraris propis adaptats a les seves necessitats, capacitats i expectatives. S'estableix un sistema totalment nou de graus de formació professional (A, B, C, D i E), atenent a la seva amplitud i durada, des de les microformacions (grau A) fins als títols i cursos d'especialització (graus D i E), basats en la progressió formativa, integrant en el grau D els cicles formatius de grau bàsic, de grau mitjà i grau superior, d'acord amb el Catàleg Nacional d'Estàndards de Competència.

 

Aquesta Llei ordena un sistema de formació professional en què tota la formació professional ha de tenir caràcter dual, atès que s'ha de dur a terme entre el centre educatiu i l'empresa. S'estableixen dos règims d'oferta de formació professional, tots dos amb caràcter dual: d'una banda, la formació professional general; i de l'altra, la formació professional intensiva, que implica una relació contractual durant el temps de formació en l'empresa.

El Reial Decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del sistema de formació professional (BOE núm., 174, de 22 de juliol) té per objecte el desenvolupament d'un sistema únic i integrat de Formació Professional regulat per la Llei Orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional.

La disposició transitòria setena, del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del sistema de formació professional, determina que les administracions competents procediran a l'adaptació, amb data límit l'1 de gener de 2025, de la normativa pròpia, mitjans i instruments necessaris per adaptar-se al que es preveu en aquest Reial decret en relació amb els centres que imparteixen ofertes del Sistema de Formació Professional, la seva autorització administrativa i els aspectes bàsics del règim de funcionament.

Així, mentre es formalitza l'adaptació de la normativa estatal i autonòmica al que preveu la normativa vigent, s'aproven les instruccions per a l'organització i el funcionament dels ensenyaments de formació professional dual del sistema educatiu, en règim intensiu, que s'han d'impartir durant el curs 2024-2025.

Per tot això, a proposta de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar les instruccions per a l'organització i el funcionament dels ensenyaments de formació professional dual en règim intensiu del sistema educatiu que s'han d'impartir a les Illes Balears durant el curs 2024-2025, les quals s'adjunten com a annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Autoritzar la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa per adoptar els actes que siguin necessaris per al desplegament i per a la concreció d'aquesta Resolució.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (21 d'agost de 2024)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

 

 

ANNEX 1 Instruccions

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquestes instruccions tenen per objecte regular l'organització i el funcionament dels ensenyaments de formació professional dual del sistema educatiu en règim intensiu (d'ara endavant, formació professional intensiva o FP intensiva) que s'han d'impartir durant el curs escolar 2024-2025.

2. Aquestes instruccions s'han d'aplicar als centres educatius sostinguts amb fons públics i als centres privats que imparteixin ensenyaments de formació professional autoritzats per la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa.

Segon

Formació professional intensiva

1. La formació professional intensiva és el conjunt d'accions i iniciatives formatives que, en corresponsabilitat amb les empreses, té per objecte la qualificació professional de les persones, mitjançant l'harmonització dels processos d'ensenyament i aprenentatge entre els centres educatius i els centres de treball, d'acord amb el que s'estableix en la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional, i en la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

2. Aquesta formació s'ha de formalitzar mitjançant la subscripció d'un contracte de formació en alternança, que té per objecte compatibilitzar l'activitat laboral retribuïda amb els corresponents processos formatius en l'àmbit de la formació professional, els estudis universitaris o el Catàleg d'Especialitats Formatives del Sistema Nacional d'Ocupació, d'acord amb el Reial decret llei 32/2021, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació del mercat de treball, que modifica el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.

Tercer

Objectius

Els objectius de la formació professional intensiva són:

a) Establir entre els centres educatius que imparteixen formació professional i les empreses o organismes equiparats públics o privats de l'àmbit de les Illes Balears (d'ara endavant, les empreses) un acord integrat i coordinat per simultaniejar els ensenyaments de formació professional dels alumnes i la feina, mitjançant un contracte de formació en alternança.

b) Millorar la formació, la qualificació i el desenvolupament personal dels alumnes que inicien la formació laboral en un determinat sector professional, alternant la formació en un cicle formatiu i la feina en una empresa.

c) Establir una vinculació i adequació majors entre la formació rebuda pels alumnes al centre educatiu i la feina que s'ha de desenvolupar a les empreses d'acord amb la qualificació professional obtinguda, atesa la corresponsabilitat entre els centres educatius i les empreses en tot el procés formatiu dels alumnes treballadors.

d) Facilitar la incorporació dels alumnes amb una titulació d'un cicle formatiu de formació professional del sistema educatiu al mercat de treball, en condicions òptimes de resposta laboral i qualificada.

e) Incentivar la contractació laboral en empreses de determinats sectors o activitats econòmiques amb necessitats de personal especialment qualificat.

f) Oferir estímuls i motivació als alumnes que finalitzen els ensenyaments de formació professional i tenen la necessitat d'incorporar-se al mercat laboral amb la competència i la qualificació professional suficients i adequades.

 

Quart

Contingut de la formació professional intensiva

1. L'oferta formativa en règim intensiu es correspon amb la formació professional que es realitza alternant la formació al centre educatiu i a l'empresa amb l'activitat productiva i retribuïda en el marc d'un contracte laboral de formació en alternança, d'acord amb la legislació laboral vigent que sigui d'aplicació, i que s'ha d'estendre al llarg de la durada del cicle formatiu.

2. Amb la finalitat de facilitar l'alternança de la formació i l'aprenentatge amb l'activitat laboral a l'empresa, les activitats formatives objecte de regulació en aquestes instruccions poden combinar els ensenyaments presencials i a distància.

 

​​​​​​​Cinquè

Entitat col·laboradora en la formació professional intensiva

1. Per facilitar el procés conjunt i coordinat de formació i feina, es fa necessari comptar amb l'assessorament, la col·laboració i la gestió administrativa de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Mallorca, de la Cambra de Comerç d'Eivissa i Formentera i de la Cambra de Comerç de Menorca, ja que es considera que la seva participació aporta un valor afegit al desenvolupament de l'FP intensiva.

2. La Conselleria d'Educació i Universitats va subscriure convenis de col·laboració amb la Cambra de Comerç de Mallorca, amb la Cambra de Comerç d'Eivissa i Formentera i amb la Cambra de Comerç de Menorca que segueixen vigents, perquè siguin entitats col·laboradores en l'FP intensiva. La col·laboració es basa, en concret, en la recerca d'empreses que participin en aquesta formació, en la formalització i la subscripció dels acords de col·laboració entre els centres educatius i les empreses seleccionades, així com en altres actuacions que es considerin necessàries per dur a terme l'FP intensiva.

Sisè

Requisits de les empreses o dels organismes equiparats públics o privats

1. Les empreses interessades a participar en el desenvolupament de l'FP intensiva que formalitzin acords de col·laboració entre l'empresa i el centre educatiu han de complir, com a mínim, els requisits següents:

a) Manifestar la voluntat expressa de participar en l'FP intensiva durant tot el temps previst en l'acord de col·laboració, en tot cas, durant el període previst per cursar el cicle formatiu.

b) Haver informat els representants legals dels treballadors sobre les places de persones en formació en el marc del sistema de formació professional que hi ha a l'empresa.

2. El conjunt d'empreses amb les quals s'estableixin acords de col·laboració ha d'oferir un nombre de llocs de treball suficient perquè cada un dels alumnes del cicle formatiu en pugui ocupar un.

3. L'activitat desenvolupada pel treballador a l'empresa ha d'estar directament relacionada amb les activitats formatives que justifiquin la contractació laboral.

4. L'empresa ha d'assignar o nomenar una persona com a responsable i encarregada de la supervisió de la formació i el progrés dels alumnes, que també ha de dur a terme les funcions de tutor a l'empresa. Aquesta persona ha de tenir una formació i experiència professional adequades a l'activitat laboral i formativa que ha de desenvolupar l'alumne a l'empresa.

En cada centre de treball existirà la figura del tutor o tutora dual d'empresa, que, quan per la grandària de la mateixa així procedeixi, podrà ser compartida per dues o més empreses, que seran responsables de la relació i coordinació amb el centre de formació professional i de l'adequat funcionament de la formació professional en l'empresa.

Cada persona en formació tindrà assignat un tutor o tutora dual d'empresa.

5. Les empreses col·laboradores han de disposar d'una avaluació de riscos específics del lloc o llocs de treball que hagi d'ocupar cada alumne treballador, d'acord amb la normativa vigent en matèria de prevenció de riscos laborals. En el cas que la persona contractada sigui menor d'edat, l'avaluació dels riscos ha de tenir en compte aquesta circumstància.

6. La Cambra de Comerç disposa d'una borsa en què consten totes les empreses interessades a participar en l'FP intensiva.

7. Les empreses no poden formalitzar contractacions que afectin el cònjuge, ascendents, descendents i altres parents, per consanguinitat o afinitat, fins al segon grau inclusivament, de l'empresari o dels qui tenguin el control empresarial, ostentin càrrecs de direcció o siguin membres dels òrgans d'administració de les entitats o de les empreses que revesteixin la forma jurídica de societat, així com les que es produeixin amb aquests últims. La Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa podrà autoritzar la contractació de manera excepcional en cas que no es pugui trobar cap altra empresa per formalitzar el contracte de formació en alternança.

Setè

Centres educatius on s'imparteix l'FP intensiva

1. Per al compliment de l'objectiu de qualificació professional, els centres educatius, en el marc dels esmentats acords de col·laboració, han d'elaborar, amb la participació de l'empresa, els plans formatius individuals que concretin els continguts de l'activitat laboral de l'alumne a l'empresa al llarg del contracte.

 

​​​​​​​2. Aquests plans formatius, d'acord amb el que determina el punt 8.3.b) d'aquestes instruccions, han d'establir els objectius, expressats en resultats d'aprenentatge, i les competències professionals, personals i socials que han de desenvolupar els alumnes al centre de treball. S'ha d'especificar, a més del contingut de la formació, el calendari, les activitats, els requisits i els mecanismes de tutoria i supervisió per al compliment dels seus objectius i el sistema d'avaluació del progrés dels alumnes.

3. L'oferta formativa de formació professional intensiva i els centres educatius autoritzats per al curs escolar 2024-2025 s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació educativa (http://fp.caib.es). Així mateix, s'hi ha de publicar la resta d'informació relativa al calendari d'admissió i matrícula. Aquesta informació també es pot trobar a qualsevol dels centres educatius que imparteixen cicles formatius de formació professional intensiva a les Illes Balears.

Vuitè

El contracte formatiu i els acords de col·laboració

1. El contracte de formació en alternança ha d'incorporar com a annex l'acord de col·laboració subscrit entre el centre educatiu i l'empresa en la qual l'alumne ha de desenvolupar la seva formació.

2. Els acords de col·laboració que se subscriguin entre els centres educatius i les empreses per a la formalització de contractes de formació en alternança han de definir, amb caràcter previ, les competències i coneixements bàsics que es pretenen aconseguir, de forma complementària i coordinada, de conformitat amb la normativa educativa i laboral vigent.

3. Aquest acord de col·laboració, necessari per a l'activitat formativa, ha de recollir, com a mínim, els aspectes següents:

a) Els criteris per a l'establiment de la jornada i horari al centre i a l'empresa, complint amb les limitacions establertes per la normativa educativa i laboral.

b) El pla o programa formatiu individual, que ha de contenir, com a mínim:

  • L'itinerari formatiu i laboral, que ha de concretar els continguts de l'activitat laboral a l'empresa al llarg del contracte fins a aconseguir el total de funcions o coneixements necessaris per al desenvolupament integral del lloc de treball o tasques. En aquest cas, s'han d'establir objectius mesurables i susceptibles de realització, expressats en resultats d'aprenentatge i les competències professionals, personals i socials, que han de desenvolupar els alumnes al centre de treball.
  • Els mecanismes de coordinació entre l'activitat formativa i l'activitat a l'empresa, per al seguiment dels objectius integrats en l'itinerari formatiu i laboral.
  • Els mecanismes de tutoria i supervisió.
  • Els sistemes d'avaluació de l'activitat laboral desenvolupada.
  • Si escau, compromisos de contractació ordinària per part de l'empresa, una vegada conclòs el contracte de formació en alternança.

Les aportacions fetes pel tutor de l'empresa s'han de traslladar a aquest pla formatiu individual, el qual ha de tenir, posteriorment, el vistiplau d'ambdós tutors, que s'ha de reflectir amb les seves signatures.

c) Els criteris objectius de competència i idoneïtat establerts en el centre i acordats amb l'empresa, per a l'assignació de l'alumnat en empresa. Entre els quals constaran el rendiment, l'assistència a les activitats lectives en el centre educatiu, així com les competències personals (la capacitat per al treball en equip, la capacitat per a la presa de decisions i la capacitat per a la innovació i la creativitat).

4. Són part substancial d'aquest contracte tant la formació teòrica dispensada pel centre educatiu com la corresponent formació pràctica dispensada per l'empresa i el centre.

5. La durada del contracte ha de ser la que es prevegi en el corresponent pla o programa formatiu, amb un mínim de tres mesos i un màxim de dos anys. Pot desenvolupar-se a l'empara d'un sol contracte de forma no continuada, al llarg de diversos períodes anuals coincidents amb els estudis, en el cas d'estar previst en el pla o programa formatiu. En cas que el contracte s'hagués concertat per una durada inferior a la màxima legal establerta i no s'hagués obtingut el títol associat al contracte de formació, es pot prorrogar mitjançant acord de les parts, fins a l'obtenció d'aquest títol, sense superar mai la durada màxima de dos anys.

6. Només es pot subscriure un contracte de formació en alternança per cada cicle formatiu de formació professional. No obstant això, poden formalitzar-se contractes de formació en alternança amb diverses empreses sobre la base del mateix cicle, sempre que aquests contractes responguin a diferents activitats vinculades al cicle, al pla o al programa formatiu i sense que la durada màxima de tots els contractes pugui excedir el límit previst en l'apartat anterior.

 

​​​​​​​7. No es poden subscriure contractes de formació en alternança quan l'activitat o lloc de treball corresponent al contracte hagi estat exercit amb anterioritat pel treballador a la mateixa empresa sota qualsevol modalitat per temps superior a sis mesos.

8. Tampoc es poden subscriure contractes de formació en alternança quan es donin les circumstàncies establertes en el punt 6.7 d'aquestes instruccions.

9. Les persones contractades amb contracte de formació en alternança no poden realitzar hores complementàries ni hores extraordinàries, excepte en el supòsit previst en l'article 35.3 de l'E.T. Tampoc poden fer treballs nocturns ni per torns. Excepcionalment, podran realitzar-se activitats laborals en els períodes esmentats quan les activitats formatives per a l'adquisició dels aprenentatges previstos en el pla formatiu no puguin desenvolupar-se en altres períodes, a causa de la naturalesa de l'activitat.

10. En aquests contractes no pot establir-se període de prova.

11. La retribució serà la que s'estableix per a aquests contractes en el conveni col·lectiu d'aplicació. A falta de previsió convencional, la retribució no pot ser inferior al seixanta per cent el primer any ni al setanta-cinc per cent el segon respecte de la fixada en conveni per al grup professional i nivell retributiu corresponent a les funcions exercides, en proporció al temps de treball efectiu. En cap cas la retribució pot ser inferior al salari mínim interprofessional en proporció al temps de treball efectiu.

12. La direcció dels centres educatius, una vegada elaborat l'acord de col·laboració, ha de comprovar que el seu contingut s'ajusta al que es determina en la normativa educativa i laboral vigent, i l'ha de trametre en els terminis indicats a la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, que ha d'enviar aquesta informació a la Cambra de Comerç per a la seva tramesa a les empreses contractants.

13. La documentació generada per cada alumne s'ha de guardar en el seu expedient durant quatre anys. Aquesta documentació és la següent:

a) La declaració responsable per a la subscripció del contracte de formació en alternança a l'FP intensiva, signada per l'alumne prèviament a l'assignació de l'alumnat a l'empresa.

b) El model de conformitat amb l'FP intensiva, signat per l'alumne.

c) L'autorització de cessió de dades d'estudiants d'FP intensiva, signada per l'alumne.

d) La còpia del contracte signada per les parts.

e) La còpia per al centre educatiu de l'annex I de cada alumne, signada per totes les parts.

f) La còpia per al centre educatiu de l'acord de col·laboració entre el centre i l'empresa, signada per totes les parts.

g) El pla formatiu individual signat per totes les parts.

h) Els criteris objectius de competència i idoneïtat per a l'assignació de l'alumnat per a la formació en empresa, que consten en la concreció curricular de la programació del cicle o dels mòduls i que s'han d'adjuntar a l'acord de col·laboració entre el centre i l'empresa, que han de ser comunicats als alumnes a l'inici de la seva formació.

i) Els registres de comunicació amb el tutor d'empresa.

j) El seguiment de la formació de l'alumne.

 

Novè

Activitat formativa del contracte de formació en alternança

1. L'activitat formativa, que consisteix a compatibilitzar i alternar la formació entre el centre educatiu i l'empresa, ha de ser la necessària per obtenir un títol de formació professional del sistema educatiu, de grau mitjà o de grau superior.

2. La formació a l'empresa s'ha de realitzar en el moment adequat en funció de les característiques de l'oferta de formació, l'estacionalitat i la disponibilitat de places formatives a les empreses.

3. L'equip docent del centre educatiu és el responsable de coordinar i supervisar el desenvolupament dels continguts de cada mòdul que s'hagin d'impartir a l'empresa.

Desè

Durada i estructura curricular

1. L'FP intensiva s'ha d'estructurar en dos cursos acadèmics.

2. La Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa ha d'autoritzar les distribucions horàries elaborades per cada centre educatiu, adaptades als diferents sectors productius, amb la finalitat de flexibilitzar l'oferta d'aquests ensenyaments i adaptar-la al desenvolupament normatiu estatal i autonòmic en aquesta matèria.

 

​​​​​​​3. La durada de la formació a les empreses ha de ser entre el 35% i 50% de la durada total del currículum del cicle formatiu i ha de preveure, almenys, el 30% dels resultats d'aprenentatge dels mòduls professionals del currículum, d'acord amb el que determina la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional; i el Reial Decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del Sistema de Formació Professional.

4. En cap cas podrà desenvolupar-se un mòdul professional del currículum bàsic, en la seva totalitat, a l'empresa, ni assignar-se a l'estada a l'empresa l'equivalent a més del 65% de les hores de duració total d'un mòdul professional.

5. Tot i així, el temps de treball efectiu, que ha de ser compatible amb el temps dedicat a les activitats formatives al centre educatiu, no pot ser superior al 65% durant el primer any, o al 85% durant el segon any, de la jornada màxima prevista en el conveni col·lectiu o, si de cas hi manca, de la jornada màxima legal establerta en la legislació laboral vigent.

6. Quan les parts, l'empresa i el centre educatiu acordin concentrar les activitats formatives en determinats períodes de temps durant la vigència del contracte, aquest fet ha de constar expressament en l'acord de col·laboració desenvolupat per a l'activitat formativa.

Onzè

Nombre d'alumnes per grup

1. El nombre mínim d'alumnes per grup perquè es pugui dur a terme l'FP intensiva és de quinze. Excepcionalment, la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa pot autoritzar un nombre inferior d'alumnes.

Dotzè

Accés a la formació professional intensiva

1. Les persones interessades a cursar l'FP intensiva han de complir algun dels requisits que els permeten accedir al cicle formatiu que sol·liciten, els quals es determinen en l'article 41 de la LOE, d'acord amb la redacció establerta per la LOMLOE.

2. Les Administracions laborals han de determinar els requisits per poder formalitzar el contracte de formació en alternança, lligat a l'FP intensiva.

3. L'accés a l'FP intensiva no garanteix la formalització d'un contracte de formació en alternança.

4. Donada la naturalesa del règim intensiu, es limita la participació en el mateix de les persones que, per raó de convalidacions, exempcions, o aprovats anteriors, no hagin de cursar en el centre educatiu els mòduls professionals i, en conseqüència, desenvolupar els resultats d'aprenentatge relacionats amb les activitats a desenvolupar en l'empresa (excepte la convalidació o aprovat anterior del mòdul de Formació i Orientació Laboral o del mòdul d'Empresa i Iniciativa Emprenedora).

Tretzè

Requisits per a la subscripció del contracte de formació en alternança

A més dels requisits d'accés als cicles formatius, les persones interessades han de complir amb els requisits laborals per a la subscripció del contracte de formació en alternança:

a) Tenir setze anys o complir-los dins l'any d'inici del cicle de formació professional intensiva.

b) No tenir una qualificació professional reconeguda per les titulacions o certificats requerits per concertar un contracte de formació per a l'obtenció de la pràctica professional adequada al nivell d'estudis.

Això no obstant, es poden subscriure contractes vinculats a estudis de formació professional amb persones que posseeixin una altra titulació sempre que no hagin tingut un altre contracte de formació previ en una formació del mateix nivell formatiu i del mateix sector productiu.

c) Tenir la condició de treballador desocupat inscrit com a demandant en una oficina d'ocupació abans de la formalització del contracte de formació en alternança.

 

Catorzè

Proposta d'idoneïtat d'empresa

1. Els alumnes poden presentar en qualsevol moment una proposta d'idoneïtat d'empresa que tengui el vistiplau del centre educatiu com a empresa adequada per a la realització de la formació.

2. En aquest cas, la persona interessada ha de sol·licitar la idoneïtat de l'empresa al centre educatiu autoritzat per impartir el cicle formatiu en FP intensiva que vol cursar. La proposta d'idoneïtat d'empresa es troba a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa (http://fp.caib.es). Aquesta sol·licitud ha d'anar acompanyada de l'original o una còpia compulsada del certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social o de la mutualitat a la qual estigui afiliada en què consti l'empresa.

3. El departament professional del centre educatiu ha de valorar, d'acord amb la documentació presentada, que l'empresa proposada per participar en el desenvolupament de l'FP intensiva compleix els requisits establerts en el punt 6 d'aquestes instruccions.

Quinzè

Compromisos de participació de les empreses

Amb la finalitat d'optimitzar l'organització de la formació, abans del 20 de gener de 2025 el centre educatiu autoritzat per impartir cicles formatius d'FP intensiva ha de trametre a la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, via correu electrònic i amb còpia a la Cambra de Comerç, els compromisos de participació de les empreses. El centre educatiu s'ha de coordinar amb la Cambra de Comerç per afavorir la participació de les empreses en el desenvolupament del curs escolar.

Setzè

Informació i orientació als interessats en l'FP intensiva

Es recomana que els centres educatius duguin a terme una sessió informativa o entrevista voluntària, una jornada de portes obertes o unes sessions d'orientació i informació, entre d'altres, abans del període de presentació de sol·licituds d'admissió o durant aquest període, per tal que els qui hi estiguin interessats tenguin tota la informació necessària sobre el desenvolupament de l'FP intensiva.

​​​​​​​Dissetè

Informació i conformitat de les persones admeses a la formació professional intensiva

1. Les persones admeses han de rebre, a l'inici de les activitats formatives de l'FP intensiva, informació relativa a les finalitats de l'FP intensiva, la distribució horària setmanal de les activitats formatives, la tipologia de les empreses on s'ha de dur a terme l'activitat laboral en alternança, el tipus de contracte, els objectius de competència i idoneïtat d'assignació dels alumnes a les empreses, així com altres qüestions relacionades amb l'FP intensiva.

2. Una vegada rebuda aquesta informació, els alumnes admesos han de signar i lliurar al tutor del centre educatiu un document justificatiu que inclogui els aspectes següents:

a) Declaració d'estar assabentat de les finalitats de l'FP.

b) Acceptació del pla formatiu de l'FP intensiva.

c) Acceptació del compromís d'incorporació a l'FP intensiva.

d) Autorització per facilitar les seves dades personals imprescindibles perquè l'empresa o empreses vinculades a l‘FP intensiva puguin oferir-li participar en processos de selecció o contractació de personal.

e) Acceptació de les condicions establertes en la normativa laboral per a la subscripció del contracte de formació en alternança.

f) Document d'autorització de la cessió de les seves dades personals a la Cambra de Comerç, amb la finalitat de desenvolupar les accions previstes en les addendes signades amb la Conselleria d'Educació i Universitats en matèria d'FP i FP intensiva.

g) Que ha estat informat dels criteris objectius de competència i idoneïtat d'assignació dels alumnes a les empreses.

3. En el cas que l'alumne sigui menor d'edat, aquest document de conformitat ha d'estar signat pel seu pare, mare o tutor legal.

Divuitè

Assignació de l'alumnat per a la formació en empresa

1. El departament de la família professional, juntament amb l'equip directiu i el professorat del mòdul d'Itinerari Personal per a l'Ocupabilitat I, han d'establir els criteris objectius de competència i idoneïtat d'assignació dels alumnes a les empreses.

L' assignació de la o les estàncies en empresa es realitzaran amb transparència i objectivitat. Els centres recolliran dels alumnes la seva preferència d'empresa. L'assignació es realitzarà conjuntament per un representant de l'empresa i els representants del centre, en base a criteris objectius de competència i idoneïtat establerts en el centre i acordats amb l'empresa. Aquests criteris hauran de ser comunicats a les persones en formació amb caràcter previ al procès de selecció, preferentment a l'inici de la seva formació, i hauran de documentar-se adequadament en l'acord de col·laboració subscrit entre centre educatiu i empresa.

Els criteris han de preveure, almenys, el rendiment i l'assistència a les activitats lectives en el centre de formació professional, així com les competències personals de cada persona en formació, com la seva capacitat per al treball en equip, la capacitat de presa de decisions i la capacitat per la innovació i la creativitat.

 

​​​​​​​Aquests criteris han de constar en la concreció curricular de la programació del cicle o dels mòduls. En el cas que no hi constin, es considera que els alumnes han d'haver superat tots els mòduls cursats fins a aquest moment, a més de tenir una actitud adequada perquè se'ls assigni una empresa. Així mateix, també han d'haver superat la formació en prevenció de riscos laborals, que ha de ser impartida pels centres educatius de formació professional.

2. Per poder dur a terme un procés d'assignació de candidats amb un major component formatiu, és necessari que els alumnes cursin determinats mòduls professionals al centre, com a mínim, durant el primer quadrimestre del curs. Durant aquest període de temps, s'han de valorar les actituds i aptituds dels alumnes per poder dur a terme una correcta assignació a les empreses participants.

3. El nombre màxim d'alumnes per centre de treball ve determinat per la normativa laboral reguladora del contracte esmentat.

4. Aquest procés d'assignació no s'ha de dur a terme quan l'alumne hagi presentat l'admissió a l'FP intensiva amb la proposta d'idoneïtat d'empresa amb la qual ha de formalitzar el contracte de formació en alternança. Aquesta empresa ha d'estar prèviament validada pel centre educatiu, d'acord amb el que es determina en el punt 14 d'aquestes instruccions.

5. Els alumnes hauran de complir amb els requisits per a la subscripció del contracte de formació en alternança del punt 13 d'aquestes instruccions.

6. En el cas d'alumnes que, per causes alienes a la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, no puguin signar un contracte de formació en alternança, se'ls ha d'acreditar la formació rebuda fins al moment amb un certificat expedit pel centre educatiu en què constin els mòduls professionals superats i les corresponents unitats de competència als efectes oportuns. Així mateix, el centre educatiu els ha de garantir la continuïtat d'aquests estudis en l'FP general.

7. En els casos en què no sigui possible la continuïtat del curs escolar en l'FP intensiva, es permet el canvi de matrícula a l'FP general. En tot cas, el centre en què està matriculat l'alumne que no pot continuar en l'FP intensiva, li ha de garantir la continuïtat dels seus estudis en l'FP general al mateix centre.

Dinovè

Assistència obligatòria

1. L'alumne que cursi FP intensiva ha d'assistir obligatòriament a les activitats formatives previstes per a cada un dels mòduls que cursi al centre educatiu, així com dur a terme el treball efectiu a l'empresa i rebre la formació que condueix a l'obtenció del títol del cicle formatiu en què s'ha matriculat.

2. L'assistència dels alumnes és condició necessària que permet tant l'aplicació de l'avaluació contínua com la vigència de la matrícula en el cicle formatiu i l'extinció del contracte de formació en alternança, d'acord amb la normativa laboral vigent.

3. Les faltes de puntualitat o d'assistència no justificades a les activitats formatives que es desenvolupin a l'empresa han de ser considerades com a faltes al treball als efectes legals oportuns.

Vintè

Professorat

1. Tots els mòduls han de tenir assignat un professor responsable, que s'ha d'encarregar de la programació formativa, la formació, el progrés i l'avaluació dels alumnes.

2. L'equip docent del grup ha d'estar format per tots els professors que imparteixen docència en els mòduls que componen aquesta formació intensiva.

3. És funció del departament de la família professional establir els sistemes de coordinació per assegurar la continuïtat didàctica docent entre el primer i el segon curs del cicle formatiu en l'FP intensiva.

4. El professor tutor del centre educatiu és el responsable de coordinar l'equip docent amb el tutor o tutors de l'empresa amb relació al programa de formació, el seguiment i l'avaluació de les activitats formatives dels diferents mòduls professionals. Per dur a terme les tasques de seguiment de l'activitat laboral de l'alumne a l'empresa, coordinació i tutoria han de disposar, com a mínim, de dues hores i, com a màxim, sis hores lectives durant tot el curs escolar, les quals han d'estar agrupades en un o dos dies.

L'equip directiu podrà distribuir les hores entre els tutors dels diferents grups segons els criteris detallats a continuació:

  • Nombre d'alumnes matriculats a cada grup.
  • Nombre d'estàncies en empresa de cada alumne.
  • Dificultats del teixit productiu per absorbir alumnes.

5. El tutor del centre educatiu ha de ser nomenat pel director entre el professorat de la família professional del cicle formatiu que imparteix classe directa amb el grup d'FP intensiva.

6. El tutor del centre educatiu ha de ser l'interlocutor entre el centre i l'empresa pel que fa al desenvolupament de l'activitat formativa i laboral, per la qual cosa ha de presentar el pla o programa formatiu individual consensuat amb el tutor de l'empresa sobre els objectius, expressats en resultats d'aprenentatge, i les competències professionals, personals i socials que els alumnes han de desenvolupar en cada un dels mòduls que han de cursar i el sistema d'avaluació del progrés dels alumnes, d'acord amb el que es determina en els punts 7 i 8 d'aquestes instruccions. Aquest pla o programa formatiu individual ha d'estar elaborat conjuntament per tot el professorat del grup d'FP intensiva.

7. La direcció del centre educatiu pot delegar en un dels caps d'estudis la coordinació i el seguiment de les tasques del tutor del centre educatiu i del professorat d'aquesta formació; així mateix, també ha d'afavorir la coordinació entre els diferents tutors del centre educatiu, en el cas d'haver-n'hi més d'un.

8. La persona designada per l'empresa com a tutor s'encarrega de supervisar la formació i el progrés dels alumnes. Aquest tutor de l'empresa no pot tenir assignats més de tres alumnes treballadors, excepte si el conveni col·lectiu d'aplicació o les circumstàncies organitzatives i econòmiques de l'empresa en determinen un nombre diferent.

9. El tutor de l'empresa és la persona responsable del seguiment de l'activitat laboral i formativa dels alumnes a l'empresa, i també de la coordinació i la comunicació amb el centre educatiu. Una vegada finalitzat el curs acadèmic, ha d'elaborar un informe sobre l'evolució de l'alumne en el lloc de feina a fi que es tengui en compte en l'avaluació dels mòduls professionals corresponents.

10. La Conselleria d'Educació i Universitats ha de compensar el tutor del centre educatiu per les despeses econòmiques que s'originin com a conseqüència de la realització de les tasques de coordinació i seguiment de l'activitat laboral dels alumnes a l'empresa. El procediment per demanar la compensació econòmica és el mateix que per als tutors de la formació en empresa o organisme equiparat i als professors de formació en centres de treball.

Vint-i-unè

Programacions

1. El departament de la família professional ha d'elaborar les programacions de cada un dels mòduls del cicle formatiu. Cada docent és responsable de l'elaboració de la programació dels mòduls que imparteix, sota la supervisió del cap de departament de la família professional i del cap d'estudis.

2. Els criteris d'assignació dels alumnes a les empreses (criteris objectius de competència i idoneïtat) han de constar en la concreció curricular de la programació del cicle o dels mòduls i hauran de documentar-se adequadament en l'acord de col·laboració entre el centre educatiu i l'empresa, d'acord amb el que es determina en el punt 18.1 d'aquestes instruccions.

3. Aquestes programacions han de contenir un annex amb el pla o programa formatiu individual amb els objectius, expressats en resultats d'aprenentatge i les competències professionals, personals i socials que han de desenvolupar els alumnes al centre de treball d'acord amb el que es determina en els punts 7 i 8 d'aquestes instruccions.

4. Així mateix, tots els resultats d'aprenentatge o mòduls professionals hauran de tenir assignat un professor o formador responsable, encarregat de la programació, de la supervisió de la formació conjunta, i del seguiment i l'avaluació del treballador. En el pla o programa formatiu individual, s'ha de tenir en compte que la participació de les empreses en els resultats d'aprenentatge dels mòduls professionals del currículum ha de ser almenys, d'un 30%. Aquest annex s'ha de consensuar entre el tutor d'empresa i el tutor de centre. Les aportacions fetes pel tutor de l'empresa s'han de traslladar a aquest annex i ha de tenir el vistiplau d'ambdós tutors, que s'ha de reflectir amb les seves signatures.

5. La programació aprovada, juntament amb l'annex, constitueixen els documents per desenvolupar correctament aquesta formació intensiva per part dels professors que imparteixen cada un dels mòduls formatius del cicle corresponent.

6. Els criteris d'avaluació i de qualificació han d'estar determinats en la programació esmentada.

Vint-i-dosè

Avaluació

1. L'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes que cursen l'FP intensiva s'ha de fer per mòduls professionals, tenint en compte la globalitat del curs d'FP intensiva, des de la perspectiva de les noves metodologies d'aprenentatge.

2. L'avaluació s'ha de dur a terme a l'inici, durant i al final del procés d'ensenyament-aprenentatge.

3. La superació del cicle formatiu requereix l'avaluació positiva en tots els mòduls professionals que el componen. Per als alumnes de primer curs, es requisit indispensable tenir superada la formació en empresa o organisme equiparat per superar un mòdul professional.

4. Els processos d'avaluació s'han d'adequar a les adaptacions metodològiques de les quals hagi pogut ser objecte la formació durant el curs. A més, s'ha de garantir l'accessibilitat a les proves d'avaluació als alumnes amb discapacitat.

5. La qualificació dels mòduls professionals ha de ser numèrica, entre u i deu, sense decimals. Es consideren positives totes les puntuacions iguals o superiors a cinc. La nota final del cicle formatiu és la mitjana aritmètica de les qualificacions, expressada amb dos decimals.

6. Per qualificar cada un dels mòduls s'han de tenir en compte els informes emesos pel tutor de l'empresa, els quals han d'indicar una valoració de cada un dels alumnes en la formació-treball feta a l'empresa. A criteri del centre educatiu, el tutor de l'empresa pot assistir a les sessions d'avaluació per aportar-hi informació sobre la valoració de l'alumne.

7. Cada un dels cursos ha de tenir, com a mínim, tres períodes d'avaluació. La darrera sessió d'avaluació ha de ser al final del curs acadèmic o, si n'és el cas, una vegada finalitzades la formació-treball a l'empresa i les activitats formatives al centre. Cada sessió d'avaluació ha d'estar conformada per tot l'equip docent i presidida pel tutor del centre educatiu, sota la supervisió d'un membre de l'equip directiu.

8. S'ha d'aixecar acta de cada sessió d'avaluació, amb les qualificacions dels alumnes i les observacions fetes pels membres de l'equip docent i la persona que tutoritza a l'empresa, si escau.

9. El delegat del curs pot assistir a la sessió d'avaluació per transmetre els comentaris més rellevants que li hagin fet arribar els seus companys. Intervindrà a l'inici de la sessió i després haurà de sortir.

10. Els primers dies del curs, els professors han de lliurar als alumnes els criteris de qualificació, els continguts que conformen el mòdul formatiu, així com els criteris objectius de competència i idoneïtat d'assignació de l'alumnat per a la formació en empresa. Així mateix, el tutor del centre educatiu ha de dur a terme sessions d'informació i orientació als alumnes sobre el funcionament de l'FP intensiva.

11. Els documents d'avaluació són els mateixos que els indicats en la normativa que regula l'organització i funcionament dels cicles formatius de formació professional en el règim general.

12. Atès que la matrícula en el cicle formatiu d'FP intensiva no garanteix la contractació per part d'una empresa, s'estableix que, si arribat el moment de formalitzar el contracte no es possible fer-ho, el centre ha de canviar la matrícula de l'alumne al règim general. En aquest cas, s'han de respectar les qualificacions obtingudes fins a aquell moment.

Vint-i-tresè

Promoció

1. Promocionen a segon curs els alumnes amb mòduls professionals del primer curs pendents de superació, la càrrega horària dels quals en conjunt no superin les 330 hores. Per fer aquest càlcul es tindran en compte les hores anuals del curs i de cada mòdul professional, independentment que els resultats d'aprenentatge es treballin en l'empresa o organisme equiparat.

2. La superació del cicle formatiu requereix l'avaluació positiva de tots els mòduls que el componen. En aquest cas, es disposa del termini màxim establert en la normativa laboral vigent que regula el contracte de formació en alternança, que determina una durada màxima de dos anys.

Vint-i-quatrè

Memòries i inserció laboral

1. Una vegada finalitzat el curs acadèmic, els membres de l'equip docent han d'elaborar la memòria corresponent de cada un dels mòduls que componen el curs.

2. El tutor del centre educatiu ha de redactar una memòria general que contengui els aspectes més rellevants que s'extreuen de les memòries de cada un dels mòduls formatius, així com els aspectes més rellevants de l'informe que el tutor de l'empresa hagi elaborat sobre el desenvolupament de l'activitat formativa laboral de l'FP intensiva. Aquesta memòria ha de dur la signatura de tots els membres de l'equip docent i el vistiplau del director del centre educatiu.

3. La memòria general també ha d'incloure els punts següents:

a) Propostes de millora per a properes ofertes formatives d'FP intensiva.

b) Desenvolupament del curs, incloent-hi altes i baixes dels alumnes i canvis d'empresa.

c) Grau de satisfacció de l'alumnat i de les empreses.

d) Organització de l'alternança entre la formació i el treball, en la qual s'han d'incloure l'horari de les classes, el pla de seguiment i avaluació i les visites a les empreses.

e) Altres aspectes que es considerin importants.

4. En la memòria general s'ha d'adjuntar un annex amb les dades d'inserció laboral dels alumnes treballadors. La memòria general i la documentació adjunta s'han de lliurar a la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa durant el mes següent a la finalització del curs escolar, per correu electrònic.

Vint-i-cinquè

Baixa de l'FP intensiva i no subscripció de contracte laboral

1. Si una vegada iniciades les activitats formatives al centre educatiu, s'observa que el rendiment formatiu d'un alumne o la seva actitud no són els adequats per superar els diferents mòduls que componen el cicle formatiu, per al desenvolupament efectiu del treball i/o per a la subscripció del contracte de feina de formació en alternança, la direcció del centre, a proposta del tutor, ha d'emetre un informe en aquest sentit i ha de donar de baixa l'alumne de l'FP intensiva.

I, si per circumstàncies objectives, és impossible realitzar l'avaluació dels mòduls, a decisió de l'equip educatiu, per tal que l'alumne pugui continuar la seva formació al cicle formatiu en règim general, el centre docent ha de recomanar l'alumne que demani l'anul·lació voluntària de la matrícula. En aquest cas, si la persona interessada no demana l'anul·lació voluntària de matrícula, la direcció del centre, a proposta del tutor, ha d'emetre un informe en aquest sentit i ha de donar de baixa l'alumne de l'FP intensiva.

En aquests casos, el centre li ha de garantir la continuïtat dels estudis a l'FP general al mateix centre. La direcció del centre ha de comunicar la baixa de l'FP intensiva a l'afectat per escrit i per un mitjà fefaent. S'ha de guardar còpia fefaent de la baixa en l'expedient de l'alumne.

En aquest supòsit, el centre educatiu haurà de comunicar per escrit a l'empresa que el centre ha donat de baixa l'alumne de l'FP intensiva; i l'alumne també haurà de comunicar-ho per escrit a l'empresa.

2. Una vegada iniciat el treball efectiu a l'empresa, si en la segona convocatòria l'alumne no està en condicions de promocionar a segon curs, queda fora del cicle formatiu d'FP intensiva sense reserva de plaça.

3. L'alumne pot demanar l'anulació voluntària de la matrícula en l'FP intensiva. La sol·licitud, degudament justificada, s'ha de fer per escrit i s'ha d'adreçar a la direcció del centre educatiu. A més, l'alumne ha de comunicar aquesta baixa voluntària de la matrícula a l'empresa en la forma i els terminis que determini la normativa laboral vigent.

4. En cas que el contracte de formació en alternança finalitzi per qualsevol causa aliena a l'alumne, l'Administració educativa pot assignar una nova empresa a l'alumne perquè pugui continuar aquesta formació, sempre que la situació econòmica i laboral ho permeti. Si cap altra empresa no pot dur a terme la contractació, l'alumne ha de rebre un certificat expedit pel centre educatiu dels mòduls professionals amb avaluació positiva. En aquest cas, el centre educatiu li ha de garantir la continuïtat d'aquests estudis en l'FP general.

5. Si la finalització del contracte de formació en alternança s'ha produït per causes imputables a l'alumne, la direcció del centre educatiu, a proposta del tutor, ha d'emetre un informe en aquest sentit. En aquest cas, no s'ha d'assignar una nova empresa a l'alumne i el centre educatiu li ha de garantir la continuïtat d'aquests estudis en l'FP general.

6. Els alumnes inclosos en un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) que comporti la interrupció total de la feina per a la qual estaven contractats poden optar entre esperar que s'aixequi la suspensió del seu contracte o renunciar al contracte. Si opten per continuar amb el contracte, les hores aplicables a la part de formació professional intensiva a l'empresa es duran a terme una vegada represa l'activitat i, per tant, titularan en haver acabat la formació. Tant si renuncien al contracte com si una vegada finalitzat l'ERTO són acomiadats, han de passar a l'FP general.

7. Els alumnes inclosos en un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) que comporti la reducció de la jornada de feina que figurava en el contracte poden optar entre continuar cursant el cicle formatiu mitjançant l'FP intensiva o renunciar al contracte i passar a l'FP general.

8. En el cas que l'alumne s'absenti de forma injustificada, per poder donar de baixa d'ofici la matrícula, el percentatge de la càrrega horària de cada mòdul o del curs del cicle s'ha de calcular respecte de les hores presencials corresponents que té assignades cada mòdul.

Vint-i-sisè

Exempció

1. L'alumne que participi en l'FP intensiva i tengui l'avaluació positiva de tots els mòduls restants que conformen el cicle formatiu està exempt de cursar el mòdul de Formació en Centres de Treball.

2. Les hores realitzades a l'empresa per l'alumne que cursava els ensenyaments en FP intensiva i que s'hagi incorporat a l'FP general són computables a efectes d'una eventual exempció de l'FCT si tenen una avaluació positiva. Per a l'exempció de l'FCT, s'han de complir els requisits que es preveuen en l'article 32 de l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010 per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball, a les Illes Balears (BOIB núm. 95, de 24 de juny).

Vint-i-setè

Incompatibilitats

1. Durant un mateix curs acadèmic no es pot estar matriculat en un cicle formatiu d'FP general o virtual i en un cicle formatiu d'FP intensiva, objecte de regulació d'aquestes instruccions.

2. És possible estar matriculat d'altres ensenyaments de caràcter oficial sempre que la distribució horària d'ambdós ensenyaments de formació ho permetin.

Vint-i-vuitè

Vacances escolars i laborals

1. El període de vacances escolars en les activitats formatives desenvolupades al centre educatiu ve determinat en la normativa que estableix el calendari escolar anual per als centres docents no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. El període de vacances laborals ve determinat en el contracte de treball signat, d'acord amb la normativa laboral vigent.

3. Aquests dos terminis de descans o vacances no tenen perquè coincidir temporalment.

Vint-i-novè

Aspectes que no es preveuen en aquestes instruccions

1. Per als aspectes que no es preveuen en aquestes instruccions, s'ha d'aplicar de forma supletòria la normativa que regula, amb caràcter general, els ensenyaments de formació professional del sistema educatiu en el règim general.

2. La directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa pot adoptar els actes que siguin necessaris per al desplegament i per a la concreció d'aquesta Resolució.