Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 514420
Pla estratègic de subvencions de 2024 a 2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

ÀREA DE SERVEIS SOCIALS, EDUCACIÓ, PARTICIPACIÓ CIUTADANA, JOVENTUT I IGUALTAT D'OPORTUNITATS. 

La Junta de Govern en sessió 10 de juliol de 2024,  va acordar:

PRIMER.- APROVAR el Pla Estratègic de Subvencions d'Igualtat, de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut i Igualtat d'Oportunitats, triennal per als anys 2024, 2025, 2026 i, si fos el cas, el període corresponent de l'exercici de 2027, conformement amb el disposat a l'article 8.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i demés normativa concordant, i de desplegament, d'aplicació. 

SEGÓN.- PUBLICAR el Pla Estratègic de Subvencions d'Igualtat de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut i Igualtat d'Oportunitats, s'estableix un període de vigència de tres anys, per als anys 2024 - 2026 i, si fos el cas, el període corresponent de l'exercici de 2027, al BOIB i a la BDNS.

TERCER.- DEIXAR SENSE EFECTES el Pla Estratègic de Subvencions de l'Àrea de Justícia Social, Feminisme i LGTBI 2023-2025 aprovat per acord de Junta de Govern Local de data 24/05/2023 (JGL_20230524_01_024).

 

Palma, 22 d' agost de 2024

El cap de servei  d' Igualtat, Joventut i Drets Cívics José Llop Sureda

 

PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS IGUALTAT  2024 -2027

1. Introducció 

D'acord amb els principis d'eficàcia i transparència, que entre d'altres, han de regir l'activitat subvencional, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, estableix la necessitat d'elaborar un pla estratègic de subvencions que introdueixi una connexió entre els objectius i efectes que es volen assolir, amb les despeses previsibles i les fons de finançament, amb l'objecte d'adequar les necessitats públiques a cobrir a través de les subvencions, amb les previsions de recursos disponibles, amb caràcter previ al seu naixement i de forma plurianual. 

L'article 8.1 de la Llei 38/2003, disposa que els òrgans de les Administracions públiques o qualsevol ens que proposi l'establiment de subvencions, amb caràcter previ, haurà de concretar en un pla estratègic de subvencions els objectius i efectes que es pretenen amb la seva aplicació, el termini necessari per a la seva consecució, els costs previsibles i les seves fonts de finançament, que es supeditarà, en tot cas, als objectius d'estabilitat pressupostària.

El Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei General de Subvencions estableix que els plans estratègics de subvencions es configuren com un instrument de planificació de les polítiques públiques que tinguin com a objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o interès social o de promoció d'una finalitat pública. 

L'Ordenança municipal de subvencions estableix en l'article 4 que, amb caràcter previ a la tramitació de les convocatòries de subvencions, per acord de Junta de Govern han d'aprovar-se un o diversos plans estratègics d'acord amb la informació i les propostes que, a aquest efecte, presentin les regidories.

La naturalesa dels Plans estratègics de subvencions és, per tant, la d'instrument de gestió de caràcter programàtic sense rang normatiu. La seva efectivitat quedarà condicionada a l'establiment de les diverses línies de subvencions, atenent, entre d'altres condicionants, la disponibilitat pressupostària de cada exercici. L'aprovació del Pla estratègic de subvencions no suposa, en qualsevol cas, que es generi cap tipus de dret en favor de potencials entitats i/o persones beneficiàries que no podran exigir indemnitzacions o compensacions cas que el Pla no es desenvolupi en la pràctica en els seus propis termes. El Pla estratègic de subvencions és, doncs, una guia que, dins del marc normatiu preestablert, fixa la línia a seguir per la corporació municipal en el foment d'activitats d'interès general.

D'acord amb la normativa esmentada, els plans han de concretar, al menys, l'abast temporal, els objectius i els efectes que es pretenen; el seu termini de consecució, els seus costs previsibles i les seves fons de finanaçament, tot això dins els marc dels objectius d'estabilitat pressupostària i de la programació pressupostària plurianual. Així mateix, els plans han d'especificar la incidència eventual sobre el mercat dels objectius qeu es pretenen aconseguir i, si s'escau, l'orientació de tals objectius cap a la correcció dels errors que s'identifiquin a l'efecte que la distorsió del mercat sigui mínima. 

Així mateix, estableix un sistema de seguiment a través del control i l'avaluació d'objectius per tal d'assegurar que aquelles línies de subvencions que no assoleixin el nivell de consecució d'objectius desitjat o que siguin inadequades al nivell de recursos invertits puguin ser modificades o substituïdes per d'altres, més eficaces i eficients o, en el seu cas, eliminades. 

El Pla recull els principis generals i inspiradors que regulen la concessió de subvencions i la seva justificació, així com l'establiment de les mesures de control necessàries per a una correcta execució; aquest fet, al qual es sumen els instruments d'avaluació necessaris, permetrà el perfeccionament dels programes establerts, la correcció de les desviacions que s'observin i l'establiment de noves línies d'actuació.

La Unitat Tècnica d'Igualtat de l'Ajuntament de Palma, mitjançant el present Pla estratègic de subvencions Igualtat redactat de bellnou, dona continuïtat –pel que fa a Igualtat- a la tasca realitzada els exercicis anteriors en el marc del Pla estratègic de subvencions de l'Àrea de Justícia Social, Feminismes i LGTBI per als exercicis 2023 a 2025, i ajusta el mateix a les necessitats socials, i a les competències que, en matèria d'igualtat d'oportunitats, atribueix a l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació ciutadana, Joventut i Igualtat d'Oportunitats el Decret de Batlia núm. 1290 de 3 de maig de 2024 de modificació de l'organització dels Serveis Administratius de l'Ajuntament de Palma (BOIB núm. 63, de 14/05/2024i l'acord de la Junta de Govern, de 05/07/2023 (BOIB núm. 95 de 11/07/2023).

Les convocatòries de subvencions que s'aprovin d'acord amb el present Pla tindran com a objectius fonamentals contribuir a prevenir la lgtbifòbia i les violències masclistes, en especial les violències sexuals, l'explotació sexual i l'atenció a persones situació de prostitució.

Els principal canvi que s'introdueix en aquest Pla estratègic afecta la unificació de les bases i convocatòries que responen a objectius transversals i interseccionals: convocatòria per a programes, projectes i activitats de les violències masclistes, d'una banda i per a projectes i activitats dirigides a fomentar i promoure la igualtat de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals, per l'altra. 

En la seva configuració, el Pla estratègic de subvencions Igualtat aspira a ser el nexe d'unió entre l'assignació dels recursos públics i l'execució de les polítiques socials per tal de poder garantir els següents principis:

  • Publicitat, transparència, concurrència i objectivitat
  • Eficàcia en el compliment dels objectius fixats.
  • Eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics.
  • Congruència entre els mitjans i els fins que justifiquin la concessió d'ajudes.
  • Igualtat de tracte i no discriminació.

En qualsevol cas, per a l'establiment efectiu de les subvencions previstes a aquest Pla estratègic serà necessària la consignació pressupostària corresponent en els Pressupostos municipals anuals i quedarà condicionada al compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària.

2. Vigència 

D'acord amb l'art. 4.1. de l'Ordenança municipal de subvencions i d'acord amb allò que disposa l'art. 11.4 Reial Decret 887/2006, s'estableix un període de vigència de tres anys, que s'iniciarà en la data d'aprovació per la Junta de Govern de l'Ajuntament de Palma i comprendrà els exercicis de 2024, 2025 i 2026 i, si fos el cas, el període corresponent de l'exercici de 2027.

3. Resultats esperats

A través d'aquest Pla i de les convocatòries de subvencions previstes s'espera  

Garantir l'accessibilitat i la transparència de la informació 

Garantir l'ajust de les subvencions als drets i a les necessitats de la ciutadania i a la capacitat i fortaleses de les entitats, grups i/o persones potencialment beneficiàries 

Incidir de forma constatable en els objectius plantejats.

Reforçar el teixit associatiu, l'autonomia de les associacions i entitats i la participació activa de la ciutadania de Palma.

Incidir les desigualtats de gènere des d'una perspectiva interseccional 

Disposar d'un sistema d'informació, comunicació i suport a les entitats i grups potencials beneficiaris de les de forma que es faciliti la tasca d'entitats i grups que, majoritàriament, no estan professionalitzats i disposen de pocs mitjans i recursos.

Avançar cap a la simplificació administrativa i l'optimització dels recursos disponibles.

Garantir l'aplicació dels procediments prevists normativament mitjançant un sistema de seguiment i control que integri tot el procediment de l'activitat subvencionadora, d'acord als recursos tècnics i humans de l'Àrea.

Millorar l'eficàcia, el seguiment, el control i l'avaluació, amb la màxima objectivitat possible

4. Objectius, línies i activitats subvencionables

Aquesta convocatòria és una eina per avançar corresponsablement per l'eliminació de les desigualtats de gènere i la promoció de la igualtat entre dones i homes a la ciutat, contribuint l'Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible, adoptada per l'Assemblea General de l'ONU, que estableix 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS), entre els quals la igualtat de gènere.

Els objectius estratègics es despleguen i s'operativitzen mitjançant les respectives convocatòries de subvencions i aquelles que prevegin els successius pressuposts municipals i bases d'execució. En les respectives convocatòries i bases s'indicaran, si escau, les limitacions pressupostàries de cada línia, els límits subvencionables per a cada activitat, els perfils i requisits de les entitats beneficiàries, els criteris de baremació i ponderació així com qualsevol altra contingut d'acord a la Llei General de Subvencions, l'Ordenança Municipal de Subvencions i demés normativa concordant, i de desplegament, d'aplicació. En el marc de l'objecte de cada convocatòria es podrà ajustar el redactat de les línies d'acord a l'avaluació de la convocatòria anterior.

Convocatòria/Objecte   Línia
Programes, projectes i activitats per prevenir les violències masclistes i lgtbifòbiques i promoció de la igualtat de tracte 

Programes, projectes i activitats per prevenir les violències masclistes i lgtbifòbiques i promoció de la igualtat de tracte    Programes, projectes i activitats de prevenció de les violències masclistes.

 

Projectes i activitats dirigides a fomentar i promoure la igualtat de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals.

Prevenir l'explotació sexual i contribuir a l'atenció i acompanyament a les persones que exerceixen la prostitució   Activitats de contacte, detecció de situacions de vulnerabilitat i suport per a l'exercici de drets amb les persones en prostitució/explotació sexual. Activitats per a la gestió del coneixement de l'atenció especialitzada realitzada.

A més d'allò previst en la normativa, i a títol indicatiu, les convocatòries de subvencions d'aquest Pla detallaran els projectes i activitats que no serien objecte d'aquestes convocatòries, atenent a un o més dels criteris següents:

a) Activitats que d'acord a la normativa general i sectorial no s'ajustin a l'àmbit competencial de l'Ajuntament de Palma, ni de l'Àrea.

b) Activitats que ja es presten com a serveis, directa o indirectament per les la Regidoria, altres àrees municipals o administracions publiques. 

c) Activitats incloses en altres convocatòries públiques específiques, exceptuant els cofinançaments per a Projectes Europeus, sempre que aquests permetin la seva compatibilitat amb altres subvencions.

d) Activitats que no tenguin caràcter de gratuïtat per a les persones finalment beneficiàries. 

e) Activitats i els projectes que no incorporin com a enfocaments transversals la perspectiva de gènere, i quan s'escau la perspectiva de la diversitat sexual i de gènere Activitats que atemptin contra la dignitat humana i suposin una discriminació per raó de naixement, origen racial o ètnic, sexe, religió, convicció u opinió, edat, discapacitat, orientació o identitat sexual, expressió de gènere, malaltia o condició de salut, estat serològic i/o predisposició genètica a sofrir patologies i trastorns, llengua, situació socioeconòmica o qualsevol altra condició o circumstància personal o social

f) Activitats que tenguin com a única finalitat la formació de professionals o voluntariat.

g) Activitats destinades a la difusió de la pròpia entitat, la captació de socis, col·laboracions, fons o l'obtenció de lucre.

h) Activitats puntuals (entrega de premis, gales de reconeixement...i/o que tenguin com a única finalitat l'oci i el temps lliure.

i) Activitats d'atenció especialitzades a les víctimes realitzades des d'equips no especialitzats, o des d'entitats que no ho contemplen en els seus estatuts.

5. Avaluació del Pla

L'avaluació del Pla té la finalitat d'analitzar els resultats obtinguts i la seva utilitat pública i social.

En acabar cada exercici pressupostari es realitzarà un informe d'avaluació, de caràcter intern, del qual sen donarà compte a la Junta de Govern. 

A l'informe s'hauran d'analitzar els resultats obtinguts, la utilitat pública o social, el grau de compliment dels objectius i l'eficàcia de les actuacions, així com les repercussions pressupostàries i financeres per als següents exercicis. Recollirà, igualment, les propostes de modificació que es considerin adients per garantir que es mantén l'ajust de les activitats subvencionades a les necessitats socials que es pretenen cobrir, els ajustos necessaris en la quantia de les subvencions i, si fos el cas, la procedència de mantenir o revisar el Pla.

Per avaluar el compliment, els resultats i l'impacte, es preveuen els  indicadors següents:

a. Compliment del Pla a cada exercici. Es valorarà:

  • Convocatòries de subvencions en règim de concurrència competitiva/nominatives previstes i executades.
  • Execució en termini.
  • Idoneïtat i pertinença de les bases reguladores.

b. Resultats totals i per a cada convocatòria

  • Núm. de sol·licituds
  • Núm. d'entitats sol·licitants
  • Núm. d'activitats i projectes subvencionats
  • Import previst a les convocatòries/ Import dels projectes/ import sol·licitat/ import concedit/ Import justificat.
  • Grau d'execució: % import concedit sobre import de la convocatòria; % import justificat sobre l'Import dels projectes. 

c. Impacte

  • Tipus d'activitats subvencionades i comparativa amb les sol·licitades, principals resultats i incidència en les necessitats de la ciutadania i els col·lectius destinataris
  • Perfil de les persones destinatàries finals desagregades per edat, gènere, lloc de naixement i residència

d. Participació 

  • Incidència en el teixit associatiu, número i tipologia d'entitats sol·licitants 
  • Espais de participació a disposició de les entitats i grau d'ús

e. Informació i accessibilitat

  • Núm. i tipologia de dispositius d'informació utilitzats
  • Mesures per garantir l'accessibilitat de la informació 
  • Núm. i tipologia de les demandes de les entitats socials 

6. Costs previsibles i fonts de finançament

El Pressupost de despeses de 2024 preveu crèdits inicials per un import total de 235.000,00€ € en concepte de subvencions, distribuïdes de la forma següent:

Org. Pro. Eco. Descripció Crèdits inicials
05  23123 48102 Igualtat.- Subvencions projectes i activitats igualitàries   40.000,00€ *
05  23123 48101 Igualtat. Subvencions a entitats     195.000,00€

*10.000€ dels 40.000€ es corresponen a la segona quota del 25% post pagable prevista a la convocatòria, tot i que en no haver convocatòria de 2023, romanen disponibles per altres fins de l'Àrea prèvia tramitació de l'oportuna MC.

Aquestes quanties i la seva distribució podran ser modificades en el marc dels objectius d'estabilitat pressupostària, de la planificació pressupostària plurianual, de canvis en les prioritats estratègiques, de la reorganització dels serveis municipals, de noves fonts de finançament extern, de circumstàncies sobrevingudes de caràcter social o humanitari o com a resultat de les avaluacions intermèdies de cada exercici.

Per a atendre les obligacions econòmiques que es derivin de les convocatòries, d'acord amb les possibilitats pressupostàries es reservarà anualment una quantitat amb càrrec a les partides del pressupost de l'Àrea.