Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 512588
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual s’aproven les instruccions per a l’organització dels ensenyaments de determinats cicles formatius de formació professional en modalitat virtual per al curs 2024-2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 19 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), estableix en l'article 5 com a principi bàsic del sistema educatiu l'afavoriment de l'educació permanent. Així mateix, indica que per garantir l'accés a la formació al llarg de la vida les administracions públiques han de promoure que tota la població arribi a assolir una formació d'educació secundària postobligatòria o equivalent a fi d'adquirir, actualitzar, completar i ampliar les seves competències de cara al seu desenvolupament professional.

L'article 39 de la LOE, amb la nova redacció de la LOMLOE, determina que la formació professional, en el sistema educatiu, té per finalitat preparar l'alumnat per a l'activitat en un camp professional i facilitar-ne l'adaptació a les modificacions laborals que es poden produir al llarg de la seva vida, contribuir al seu desenvolupament personal i a l'exercici d'una ciutadania democràtica i pacífica, i permetre'n la progressió en el sistema educatiu, en el marc de l'aprenentatge al llarg de la vida.

D'acord amb l'article 69 de la LOE, les administracions educatives han de promoure mesures que tendeixin a oferir a totes les persones l'oportunitat d'accedir als ensenyaments de formació professional. Així, els correspon organitzar l'oferta pública d'educació a distància amb la finalitat de donar una resposta adequada a la formació permanent de les persones adultes.

L'article 20 del Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, regulava els règims presencial i a distància de l'oferta formativa relativa als cicles formatius de formació professional.

La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, regula en l'article 24 l'oferta de formació professional i exposa en el punt 2 que els ensenyaments de formació professional es podran cursar en règim presencial, semipresencial i a distància.

La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional, implica una transformació global del sistema de formació professional. Ha concretat la necessitat de reinventar el model de Formació Professional per donar resposta a les necessitats de la ciutadania, al llarg de tota la seva vida laboral, així com a les de la realitat productiva. El títol II regula l'oferta de formació professional i la integra en una única oferta acreditable, certificable i accessible que pernet així a la ciutadania dissenyar i configurar itineraris propis adaptats a les seves necessitats, capacitats i expectatives. S'estableix un sistema totalment nou de graus de formació professional (A, B, C, D i E), atenent la seva amplitud i durada, des de les microformacions (grau A) fins als títols i cursos d'especialització (graus D i E), basat en la progressió formativa, integrant en el grau D els cicles formatius de grau bàsic, de grau mitjà i grau superior, vinculada al Catàleg Nacional d'Estàndards de Competència.

Aquesta Llei ordena un sistema de formació professional en què tota la formació professional, ha de tenir caràcter dual, atès que s'ha de dur a terme entre el centre educatiu i l'empresa. S'estableixen dos règims d'oferta de formació professional, tots dos amb caràcter dual: d'una banda, la formació professional general; i de l'altra, la formació professional intensiva. Es pretén organitzar la formació professional en les diferents modalitats d'impartició presencial, semipresencial i virtual o mixta, de tal manera que permeti a la persona en formació un procés d'aprenentatge sistematitzat conforme a una metodologia apropiada a la modalitat d'impartició, que haurà de complir els requisits d'accessibilitat i comptar amb assistència tutorial.

Aconseguir la qualificació i requalificació permanent de tota la població, des dels joves abans d'abandonar l'escolarització obligatòria fins al final de la trajectòria professional, requereix d'aquest sistema integral de formació professional. Amb aquesta finalitat, la Llei orgànica 3/2022 pretén, a través d'un sistema únic de formació professional, regular el règim de formació i acompanyament professionals que serveixi per a l'enfortiment i la sostenibilitat de l'economia i que sigui capaç de respondre amb flexibilitat als interessos, les expectatives i les aspiracions de qualificació professional de les persones al llarg de la seva vida i a les competències demandades pel món laboral.

El Reial decret llei 2/2023, de 16 de març, de mesures urgents per a l'ampliació de drets dels pensionistes, la reducció de la bretxa de gènere i l'establiment d'un nou marc de sostenibilitat del sistema públic de pensions, modifica el Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de la Seguretat Social.

La modificació en concret de la disposició addicional cinquanta-dosena, que regula la inclusió en el sistema de Seguretat Social d'alumnes que realitzen pràctiques formatives o pràctiques acadèmiques externes incloses en programes de formació, implica aquesta inclusió en el sistema de Seguretat Social per a l'alumnat de formació professional que realitza la Formació en empresa u organisme equiparat, el mòdul de Formació en Centres de Treball (FCT), el Bloc de Formació Pràctica (BFP), o Formació Professional Dual o en règim general segons el que estableix la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional.

El Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del sistema de formació professional (BOE núm., 174, de 22 de juliol) té per objecte el desenvolupament d'un sistema únic i integrat de Formació Professional regulat per la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional.

El títol I regula l'organització, modalitats i planificació de la formació professional i desenvolupa, en el capítol IV, les modalitats de l'oferta de formació professional i concreta aspectes de la modalitat virtual.

El títol II regula els graus del Sistema de Formació Professional i concreta, en el capítol IV, el grau D dels cicles formatius, i en el capítol V, el grau E dels cursos d'especialització.

La disposició transitòria setena, del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del sistema de formació professional, determina que les administracions competents han d'adaptar, amb data límit l'1 de gener de 2025, la normativa pròpia, els mitjans i els instruments necessaris per adaptar-se al que es preveu en el reial decret en relació amb els centres que imparteixen ofertes del Sistema de Formació Professional, la seva autorització administrativa i els aspectes bàsics del règim de funcionament.

Així, mentre es formalitza l'adaptació de la normativa estatal i autonòmica al que preveu la normativa vigent, s'aproven les instruccions per a l'organització i el funcionament dels ensenyaments de formació professional en la modalitat d'impartició virtual del sistema educatiu de les Illes Balears, per al curs 2024-2025.

Per tot això, a proposta de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar les instruccions per a l'organització i el funcionament dels ensenyaments de determinats cicles formatius i mòduls de formació professional dual dels graus D i E, en règim general, que s'imparteixen en la modalitat virtual a les Illes Balears durant el curs acadèmic 2024-2025. Aquestes instruccions s'adjunten com a annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Determinar els centres educatius de referència i els centres col·laboradors autoritzats a impartir aquesta modalitat d'ensenyaments, mitjançant la plataforma d'ensenyament virtual corresponent que el Govern de les Illes Balears posa a disposició seva i que figuren en l'annex 2 d'aquesta Resolució.

3. Autoritzar la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa a adoptar els actes que siguin necessaris per concretar i aplicar aquesta Resolució.

4. Establir que aquesta Resolució sigui d'aplicació a partir de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (21 d'agost de 2024)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

 

ANNEX 1 Instruccions

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquestes instruccions tenen per objecte regular l'organització i el funcionament dels ensenyaments de determinats cicles formatius i mòduls de formació professional de grau D i E que s'imparteixen en la modalitat virtual a determinats centres educatius durant el curs acadèmic 2024-2025 mitjançant la plataforma d'ensenyament virtual corresponent que el Govern de les Illes Balears posa a l'abast de les persones interessades.

2. Aquestes instruccions es dicten de conformitat amb la regulació que estableix el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del sistema de formació professional i s'emeten amb caràcter complementari a les instruccions per a l'organització dels ensenyaments de formació professional de grau D i E que s'imparteixen en la modalitat presencial.

3. S'ha d'aplicar a tots els centres educatius sostinguts amb fons públics de la comunitat autònoma que imparteixin aquests ensenyaments en la modalitat virtual.

4. Els centres educatius de titularitat privada que imparteixin aquests ensenyaments en aquesta modalitat han d'aplicar el que es preveu en aquestes instruccions, a excepció dels aspectes que contradiguin la normativa específica.

5. Els ensenyaments que s'estableixen en aquestes instruccions es poden oferir de forma completa o parcial.

Segon

Currículum

Els currículums dels cicles formatius que s'imparteixen en aquesta modalitat d'ensenyament són els mateixos que s'estableixen per la modalitat presencial.

Tercer

Ordenació de la formació professional

1. Els ensenyaments de formació professional en la modalitat virtual són els següents:

a) Cicles formatius de grau mitjà (GM)

b) Cicles formatius de grau superior (GS)

c) Cursos d'especialització

Les ofertes dels Graus D i E s'han d'establir d'acord amb el Catàleg Nacional d'Ofertes de Formació Professional, afavorint l'aprenentatge al llarg de la vida, i atesa la realitat socioeconòmica i a les necessitats del teixit empresarial de la Comunitat Autònoma.

Quart

Requisits d'accés, admissió i matrícula

1. Les persones que vulguin accedir als ensenyaments de formació professional en la modalitat virtual han de reunir les condicions d'accés i admissió al cicle formatiu corresponent regulat en el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del sistema de formació professional.

2. A més, les persones que vulguin accedir als ensenyaments de formació professional en la modalitat virtual han de residir a la comunitat autònoma de les Illes Balears,

3. Les persones interessades a cursar mòduls dels cicles formatius en aquesta modalitat d'ensenyament, a més de reunir les condicions d'accés al cicle formatiu corresponent, de conformitat amb la normativa general d'admissió als cicles formatius, han de formalitzar la sol·licitud d'admissió a l'ensenyament respectiu d'acord amb la normativa que regula el procediment d'admissió vigent, encara que l'aspirant cursi altres ensenyaments al mateix centre.

4. Els alumnes que en el curs anterior a l'actual ja estaven matriculats en la modalitat virtual mitjançant la plataforma d'ensenyament virtual de les Illes Balears i han superat, com a mínim, el 40% de les hores dels mòduls del cicle formatiu en què estaven matriculats són considerats alumnes amb prioritat d'elecció. Aquests alumnes tenen preferència per seguir cursant els mateixos ensenyaments durant el curs escolar actual, abans que els alumnes de nova admissió o els alumnes que no han superat el percentatge establert.

Cinquè

Nombre màxim de mòduls professionals en què es pot matricular

1. Les persones interessades poden demanar l'admissió als mòduls professionals del cicle formatiu que vulguin cursar, per ordre de prioritat, tenint en compte que en la modalitat virtual només es poden matricular, com a màxim, de 1.000 hores lectives per cicle, amb un màxim de dos cicles per persona. En el cas de sol·licitar l'admissió a dos cicles, no es poden matricular de més de 1.500 hores lectives en el conjunt dels dos cicles. També s'han de triar els mòduls professionals que no tenen requisits previs de matrícula, d'acord amb el que determina la normativa que regula el procediment d'admissió.

2. Tota la informació relativa a la càrrega horària fixada per a cadascun dels mòduls professionals és la que s'estableix en el desplegament curricular del cicle formatiu per a la modalitat presencial.

3. Els alumnes matriculats tenen, a tots els efectes, la consideració d'alumnes oficials del centre educatiu autoritzat per impartir el cicle formatiu en la modalitat virtual.

4. Als alumnes, una vegada matriculats, se'ls facilitarà el codi d'usuari i la clau d'accés que permet accedir a la corresponent plataforma d'ensenyament virtual de les Illes Balears.

Sisè

Compatibilitat de matrícula

1. Els alumnes no poden compatibilitzar la matrícula simultània en el mateix mòdul d'un cicle formatiu en la modalitat virtual, en presencial i en l'ensenyament dual en règim intensiu (FP dual intensiva).

2. Tampoc no és possible estar matriculat simultàniament en un mòdul o més d'un cicle formatiu i participar en la prova lliure que avalua aquest mòdul, excepte en el cas d'anul·lació de la matrícula del cicle o mòduls, prèvia a la sol·licitud de participació en la prova per a l'obtenció del cicle .

3. La matrícula en l'ensenyament en la modalitat virtual es fa per mòduls i n'hi ha una sèrie que s'han de cursar amb anterioritat a uns altres. Per això, s'ha de complir amb aquestes pautes de matrícula d'un mòdul que té com a requisit haver-ne superat un altre prèviament.

4. Si es detecta alguna d'aquestes incompatibilitats, els centres han de donar de baixa immediatament aquests alumnes de la matrícula dels mòduls amb opcions incompatibles entre si.

Setè

Constitució de grups

1. S'estableix un màxim de 60 alumnes, per cada professor de cadascun dels mòduls que es poden impartir perquè es constitueixi un grup.

2. La Conselleria d'Educació i Universitats pot autoritzar que es creï més d'un grup d'un mòdul atenent al nombre de persones inscrites, a la possibilitat de dur a terme les activitats pràctiques que es puguin requerir i a la disponibilitat pressupostària.

Vuitè

Autorització dels ensenyaments en la modalitat virtual

1. Per a l'autorització dels ensenyaments de formació professionals en la modalitat virtual en un centre educatiu sostingut amb fons públic (centres del Sistema de Formació Professional), aquest ha de comptar amb l'autorització prèvia per a la impartició de les mateixes ofertes en la modalitat presencial, i estar desenvolupant aquesta impartició, amb l'excepció de l'IEDIB.

2. Excepcionalment, en el cas de comptar amb l'autorització per a l'oferta presencial però no disposar de la mateixa simultàniament, s'ha de garantir fefaentment que contínua disposant dels requisits d'espais i recursos prescriptius per a cada ensenyament, es garanteixi la presencialitat en els casos necessaris i, com a mínim, per a les proves finals de cada mòdul formatiu.

3. En el cas dels centres de titularitat privada, la impartició d'aquesta modalitat està subjecte a autorització administrativa i han de complir amb els mateixos requisits establerts en els punts precedents i amb els requisits establerts a l'article 202.3 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del sistema de formació professional.

Novè

Procediment d'autorització en els centres docents de titularitat pública

1. La direcció general de Formació Professional i Ordenació Educativa proposa a la direcció general de Planificació i Gestió Educatives l'autorització dels instituts d'Educació Secundària (IES) i els centres integrats públics de Formació Professional (CIPFP) per a impartir el ensenyaments de formació professional en la modalitat virtual, amb l'excepció de l'IEDIB.

2. Així mateix, els centres interessats en impartir aquests ensenyaments en aquesta modalitat també poden proposar, a la Direcció General Formació Professional i Ordenació educativa l'oferta de nous cicles formatius perquè els aprovi, mitjançant la sol·licitud (peticions d'oferta) formalitzant el procediment establert en l'aplicació informàtica per a la gestió educativa de les Illes Balears, dins el termini establert per la direcció general esmentada.

3. Els ensenyaments de formació professional autoritzats en la modalitat virtual formen part, a tots els efectes, dels ensenyaments impartits en el centre educatiu.

Desè

Procediment d'autorització en els centres docents de titularitat privada

1. Els requisits per a l'autorització d'aquestes modalitats d'oferta en centres privats han d'incloure, com a mínim, la previsió de destinataris, programació de la formació i la seva organització, especificacions de la plataforma de formació, característiques i organització de la part presencial de la modalitat virtual, el compliment dels requisits d'espais i instal·lacions propis de l'oferta, equip docent i capacitat per a mantenir la matrícula oberta.

2. S'ha de seguir el procediment establert per a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives per a l'autorització dels centres privats, previ informe de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, sempre que compleixin els requisits establerts en el punt precedent, així com els altres establerts en el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del sistema de formació professional.

Onzè

Transitorietat dels ensenyaments

1. Els alumnes que el curs escolar anterior a la implantació dels ensenyaments derivats de la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional, hagin cursat ensenyaments de formació professional en la modalitat virtual i hagin superat més del 40% de la càrrega lectiva anual del cicle matriculat, és a dir els alumnes considerats amb prioritat d'elecció, podran seguir cursant aquests ensenyaments d'acord amb l'ordenació anterior a l'esmentada Llei orgànica, durant el curs 2024-2025 i el curs 2025-2026. També s'inclou en aquest punt, aquells alumnes que hagin superat més del 60% de la càrrega lectiva del que seria el primer curs del cicle formatiu.

2. Els alumnes que el curs escolar anterior a la implantació dels ensenyaments derivats de la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional no siguin considerats alumnes amb prioritat d'elecció, els que no han superat més del 60% de la càrrega lectiva corresponent al primer curs del cicle formatiu, així com els alumnes que inicien, per primera vegada, aquesta modalitat virtual, s'han d'incorporar als ensenyaments amb aquesta nova ordenació.

Dotzè

Procés d'aprenentatge virtual

1. El procés d'aprenentatge de les persones matriculades es realitza mitjançant els recursos didàctics i les eines que es troben dins l'entorn virtual al qual han d'accedir. També es poden fer servir materials didàctics específics i altres recursos didàctics per a la formació, sempre que se n'hagi informat els alumnes a l'inici de curs.

2. Els recursos didàctics que es troben dins l'entorn virtual, els materials didàctics específics i la resta de recursos que es puguin afegir han de permetre a cada alumne assolir els resultats d'aprenentatge de cada mòdul professional i controlar el seu procés d'aprenentatge de forma autònoma. S'ha de reflectir en la concreció curricular de la programació de cada un dels mòduls del cicle formatiu.

3. Els alumnes han d'utilitzar les eines de la plataforma d'ensenyament virtual de les Illes Balears per dur a terme les activitats d'aprenentatge autònom. Les eines poden ser asíncrones (fòrums, correus electrònics, etc.) o síncrones (xats). També es poden utilitzar altres eines no específiques de la plataforma, sempre que se n'informi adequadament els alumnes. Les concrecions curriculars de les programacions poden establir que alguna de les activitats d'aprenentatge autònom proposades mitjançant l'entorn virtual s'hagi de fer de forma obligatòria i que altres activitats, utilitzin o no l'entorn virtual, tenguin un caràcter voluntari.

4. L'accés a la corresponent plataforma d'ensenyament virtual de les Illes Balears es realitza des de l'adreça fpdistancia.caib.es. Els alumnes de l'IEDIB tenen l'accés als ensenyaments directament a la seva pàgina web.

5. Hi ha mòduls amb activitats presencials al centre educatiu que s'han de fer de forma obligatòria per obtenir-ne l'avaluació positiva. El nombre d'hores d'activitats presencials que hi consta és, com a màxim, el 25% de les hores totals assignades al mòdul d'acord amb el currículum vigent del cicle formatiu al qual pertany. També hi ha mòduls que tenen activitats d'aprenentatge obligatòries en anglès. Aquesta informació ha de formar part de les concrecions curriculars de les programacions dels mòduls del cicle formatiu i ha d'estar a l'abast de les persones interessades. També es pot consultar a la pàgina web dels centres educatius.

6. Les programacions didàctiques han de preveure que un mòdul ofereixi tutories presencials al centre, d'assistència voluntària per als alumnes. Es poden programar tutories per desenvolupar activitats de reforçament, així com també els alumnes poden sol·licitar una tutoria presencial per plantejar consultes o resoldre dubtes.

Tretzè

Accés al mòdul de Formació en centres de treball

1. Els alumnes que el curs escolar anterior a la implantació dels ensenyaments derivats de la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional, hagin cursat ensenyaments de formació professional en la modalitat virtual i hagin superat més del 60% de la càrrega lectiva anual del cicle, poden accedir a cursar el mòdul FCT, sempre que es compleixin els requisits establerts per a l'accés, durant els curs 2024-2025 i el curs 2025-2026.

2. L'accés al mòdul de Formació en centres de treball s'ha de fer en les mateixes condicions que les previstes per als alumnes que cursen el cicle formatiu en la modalitat presencial. No obstant això, els períodes de realització de les pràctiques formatives s'han d'adaptar a les necessitats específiques pròpies d'aquesta modalitat d'ensenyament.

3. L'alumne ha de formalitzar la matrícula al mòdul i, si n'és el cas, al mòdul de Projecte, en la modalitat d'ensenyament presencial, ja sia al centre educatiu de l'illa de residència, sia un centre educatiu de referència o un centre educatiu col·laborador.

4. En tots els aspectes que afecten el mòdul de Formació en Centres de Treball, s'ha de tenir en compte el que estableix l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 15 de juny de 2010 per la qual es regulen les pràctiques formatives en centres de treball.

5. Els centres han d'establir les disposicions necessàries perquè els alumnes que en el moment de fer el mòdul de Formació en centres de treball estiguin desenvolupant una activitat laboral com a treballadors puguin compatibilitzar el període de permanència i l'horari d'assistència al centre de treball on fan les pràctiques amb la disponibilitat que tenen com a conseqüència de la seva activitat laboral. Sempre que es pugui, s'ha d'intentar fer les pràctiques al més a prop possible del lloc de residència o de treball.

Catorzè

Activitats docents i d'avaluació delegades

1. Els centres col·laboradors de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera han de fer activitats docents i/o d'avaluació dels estudis en la modalitat virtual per al curs 2024-2025 dels cicles formatius que s'estan impartint mitjançant la corresponent plataforma d'ensenyament virtual de les Illes Balears.

2. Els alumnes matriculats en aquesta modalitat han de fer les pràctiques presencials obligatòries, si n'hi ha d'establertes, als centres indicats com a col·laboradors per a la seva illa de residència. També hi podran fer els exàmens finals presencials.

3. Els centres educatius de referència han d'informar els alumnes matriculats, mitjançant la corresponent plataforma d'ensenyament virtual de les Illes Balears, del calendari de proves finals, tant en primera com en segona convocatòria, com a màxim, dins els primers quinze dies d'inici de les activitats lectives.

4. Els alumnes matriculats i residents a l'illa de Formentera només poden fer els exàmens finals presencials a l'IES Marc Ferrer d'aquells mòduls professionals en la modalitat virtual que no prevegin activitats presencials obligatòries.

5. Per dur a terme aquestes activitats docents i d'avaluació delegades, els centres han d'estar en contacte i col·laborar entre ells per tal de coordinar les pràctiques presencials obligatòries, en el cas que en tenguin, i els exàmens finals presencials. La Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa pot establir les disposicions necessàries per facilitar aquesta coordinació entre els centres col·laboradors de les illes de Mallorca, Menorca i Eivissa i els centres que tenen assignats aquests estudis.

Quinzè

Avaluació i qualificació

1. En la modalitat virtual, a més del que s'estableix amb caràcter general per a la modalitat presencial, l'avaluació dels mòduls formatius s'ha de realitzar mitjançant un seguiment del procés d'aprenentatge, harmonitzat amb processos d'avaluació contínua i una prova d'avaluació final de caràcter presencial, que asseguri l'assoliment dels resultats d'aprenentatge, que s'ha de reflectir en la programació dels mòduls.

2. El seguiment del procés d'aprenentatge ha d'incloure l'anàlisi de les activitats, que poden ser presencials o no, i els treballs presentats en la plataforma virtual i realitzats al llarg de l'acció formativa, així com la participació en les eines de comunicació que s'estableixin.

3. Els criteris d'avaluació establerts de forma quantificada de cadascuna de les activitats que intervenen en el procés d'aprenentatge s'han d'aplicar segons el que s'ha definit en la programació dels mòduls.

4. El centre de formació serà el responsable de mantenir el registre de les accions formatives i d'avaluació de cada persona en formació.

5. El departament didàctic al qual pertany el professorat que imparteixi un mòdul ha d'establir els criteris d'avaluació i de qualificació d'aquest mòdul, d'acord amb l'establert en aquest punt. També n'ha d'informar-ne els alumnes a l'inici de la formació. Si hi ha activitats presencials d'assistència obligatòria, s'ha de fer constar com s'avaluen i es qualifiquen, tenint en compte el nombre d'hores d'activitats presencials i d'acord amb els percentatges estipulats en aquest punt. Així mateix, també pot incloure en el programa formatiu del mòdul la possibilitat de fer una prova parcial de caràcter presencial.

6. En tot cas, l'avaluació s'ha de fer tenint com a referència els objectius, expressats en resultats d'aprenentatge i els criteris d'avaluació de cadascun dels mòduls professionals i els objectius generals del cicle formatiu. S'ha de tenir en compte que, per obtenir una avaluació positiva en cadascun dels mòduls, l'alumne ha de complir, com a mínim, els requisits següents:

1. Assistència, com a mínim, al 75% de les activitats formatives presencials al centre que tenguin caràcter obligatori, si s'han establert.

2. Obtenció d'una qualificació positiva en el conjunt de les activitats formatives presencials al centre que tenguin caràcter obligatori, si s'han establert. Les hores destinades a dur a terme activitats formatives presencials no poden superar el 25% de les hores totals assignades al mòdul, d'acord amb el currículum vigent del cicle formatiu al qual pertany. Els criteris d'avaluació i de qualificació poden ponderar el valor de cadascuna d'aquestes activitats formatives per calcular la qualificació final corresponent al conjunt d'aquestes activitats.

3. Obtenció d'una qualificació positiva en el conjunt de les activitats formatives fetes mitjançant l'entorn virtual. Els criteris de qualificació poden ponderar el valor de cadascuna d'aquestes activitats formatives per calcular la qualificació final corresponent al conjunt d'aquestes activitats, així com establir uns mínims per a cada unitat de treball per obtenir la qualificació positiva global.

4. Obtenció d'un mínim de 5 punts sobre un total de 10 en la prova final obligatòria de cada mòdul.

7. Quan es compleixin els requisits establerts en el punt anterior, la qualificació final del mòdul, expressada amb un nombre sencer de l'1 al 10, sense decimals, s'ha de calcular d'acord amb els criteris següents:

a) Si hi ha activitats presencials obligatòries al centre:

- La qualificació mitjana del conjunt de les activitats formatives fetes mitjançant la plataforma té un valor màxim del 25 % sobre la qualificació final del mòdul.

- La qualificació de l'examen final presencial del mòdul té un valor mínim del 40 % sobre la qualificació final del mòdul.

- La qualificació mitjana del conjunt de les activitats presencials obligatòries al centre té un valor màxim del 35 % sobre la qualificació final del mòdul.

b) Si no hi ha activitats presencials obligatòries al centre:

- La qualificació de l'examen final presencial del mòdul té un valor mínim del 45 % sobre la qualificació final del mòdul.

- La qualificació mitjana del conjunt de les activitats formatives fetes mitjançant la plataforma té un valor màxim del 55 % sobre la qualificació final del mòdul.

8. Quan no es compleixin els requisits establerts en l'apartat 6 d'aquest punt, la qualificació final del mòdul ha de ser negativa i s'ha d'expressar amb un nombre sencer inferior a 5, sense decimals.

9. Els alumnes que no hagin superat la prova presencial final d'un mòdul professional o no hagin pogut fer-la per motius degudament justificats, a criteri del centre educatiu, sempre que hagin obtingut una qualificació positiva en el conjunt de les activitats didàctiques fetes mitjançant l'entorn virtual i una qualificació positiva en el conjunt de les activitats formatives presencials al centre que tenen caràcter obligatori, si se n'han establertes, podran optar a una altra convocatòria el mateix curs acadèmic. En el segon cas previst en aquest apartat, la convocatòria no s'ha de comptar a l'efecte del nombre màxim de convocatòries en què pot ser avaluat. La qualificació del mòdul, en aquest cas, s'ha de calcular amb els mateixos criteris establerts en l'apartat 6 d'aquest punt.

10. Durant el període lectiu, el professor de cada mòdul ha de seguir el desenvolupament de l'aprenentatge de l'alumne mitjançant la correcció, l'avaluació i la qualificació dels continguts i de les activitats proposades pel professor en la plataforma virtual, així com les que es facin de manera voluntària o obligatòria al centre educatiu. A més, ha d'orientar els alumnes per a la consecució dels resultats d'aprenentatge prevists en la normativa per a cada mòdul.

11. L'avaluació i qualificació dels cursos d'especialització en la modalitat virtual s'ha de realitzar d'acord amb el que es determina en la normativa que els regula, considerant les especificitats determinades en aquest punt, atesa la modalitat virtual.

Setzè

Documents d'avaluació

1. Els documents d'avaluació de la formació professional en la modalitat virtual són els mateixos que es fan servir per als alumnes que cursen els ensenyaments en la modalitat presencial, és a dir, l'expedient acadèmic, les actes d'avaluació i els informes d'avaluació individualitzats.

2. Als documents d'avaluació dels alumnes s'ha d'especificar que l'alumne cursa mòduls d'un cicle formatiu en la modalitat virtual.

3. A l'expedient acadèmic de l'alumne s'han de consignar els mòduls que hagi cursat, la durada i la qualificació obtinguda.

Dissetè

Convocatòries

1. El nombre màxim de convocatòries dels mòduls que es cursen en aquesta modalitat d'ensenyament és el mateix que el que s'estableix per als mòduls que es cursen en modalitat presencial. Per al còmput del nombre màxim de convocatòries per mòdul en la modalitat virtual es té en compte les utilitzades en qualsevol de la resta d'ensenyaments.

2. En els graus D, es pot comptar amb dues convocatòries anuals per a cada mòdul professional, sent el màxim per a cada mòdul professional de quatre. En el grau E es disposa de dues convocatòries per a cada mòdul professional.

3. Les persones matriculades en la formació en la modalitat virtual poden estar cursant un cicle de grau mitjà o superior, durant un màxim de sis cursos consecutius. La limitació de permanència estarà associada a l'exercici de la renúncia a convocatòries.

4. Amb caràcter excepcional, es pot autoritzar una convocatòria extraordinària per a aquelles persones que hagin esgotat les convocatòries previstes per motius de malaltia, discapacitat o altres raons que haguessin condicionat o impedit el seguiment o aprofitament ordinari de la formació. Per a la tramitació de l'autorització de la convocatòria excepcional s'ha de realitzar seguint el mateix procediment establert per a la modalitat presencial.

Divuitè

Renúncia a la convocatòria i/o anul·lació voluntària de la matrícula de tots o d'alguns mòduls

1. Els alumnes tenen dret a sol·licitar la renúncia a l'avaluació i a la qualificació del mòdul o mòduls que vulguin (renúncia a la convocatòria).

2. La renúncia ha de figurar en els documents d'avaluació amb l'expressió «renuncia».

3. La renúncia a la 1a convocatòria per a l'avaluació i la qualificació final d'un mòdul, a l'efecte de no computar com a convocatòria utilitzada, s'ha de fer amb una antelació mínima d'un mes abans de l'avaluació final del mòdul o mòduls.

4. La renúncia comporta que la convocatòria del mòdul no s'ha de tenir en compte per al còmput del nombre màxim de convocatòries que té aquest mòdul i impedeix que la persona interessada pugui accedir a la prova final del mòdul, així com també poder accedir a la 2a convocatòria.

5. Els alumnes, una vegada feta efectiva la matrícula, també poden anul·lar de manera voluntària la matrícula d'un o més mòduls (baixa voluntària), a l'efecte del càlcul de la preferència per seguir cursant estudis el curs següent, dins el primer mes d'inici de les activitats lectives com a termini màxim.

Dinovè

Baixa d'ofici

La direcció dels centres educatius autoritzats per impartir aquests ensenyaments pot donar de baixa la matrícula d'un o més mòduls de les persones que es trobin en alguna de les situacions que ho permet. El procediment per fer efectiva la baixa i els efectes de la baixa es troben en els punts següents d'aquestes instruccions.

Vintè

Situacions que permeten la baixa d'ofici en la matrícula d'un o més mòduls

Les situacions que permeten la baixa d'ofici en la matrícula d'un o més mòduls són les que s'enumeren a continuació:

a) No iniciar el procés d'aprenentatge mitjançant la plataforma d'ensenyament virtual de les Illes Balears. Es considera que una persona matriculada en aquest ensenyament no ha iniciat aquest procés si no duu a terme cap activitat a la plataforma durant els quinze dies naturals següents a l'inici del curs escolar que s'imparteix virtualment. Si la clau d'accés als ensenyaments que s'imparteixen mitjançant la plataforma s'ha proporcionat després de l'inici del curs, la data d'inici per comptar els quinze dies naturals ha de ser la data en què consti que s'ha posat a disposició de la persona matriculada aquesta clau d'accés.

b) No fer cap de les activitats programades durant un període continuat d'un mes natural una vegada iniciat el procés d'aprenentatge, sense que consti cap justificació per a la inactivitat.

c) No fer el 20 % o més de les activitats programades que s'estableixin com a obligatòries presencials.

d) Estar matriculat simultàniament al mateix mòdul d'un cicle formatiu en presencial, en virtual i en l'ensenyament dual en règim intensiu (FP intensiva), o bé estar matriculat en un mòdul i presentar-se a la prova lliure que l'avalua.

e) Estar matriculat, durant el curs acadèmic anterior, en un mòdul que tengui un altre mòdul com a requisit previ de matrícula, d'acord amb el que es determina en el punt 6.3 d'aquestes instruccions.

 

Vint-i-unè

Procediment per a la baixa d'ofici en la matrícula en els ensenyaments virtuals

1. La direcció del centre educatiu ha de comunicar a la persona que es trobi en alguna de les situacions esmentades en les lletres b), c), d) i e) del punt precedent, per escrit mitjançant l'adreça electrònica que utilitza a la plataforma, la intenció de donar-lo de baixa de la matrícula en el mòdul, els mòduls o la totalitat del cicle formatiu. La comunicació ha d'indicar el motiu d'aquesta decisió i ha d'establir un termini d'una setmana perquè pugui al·legar el que estimi oportú. També li ha d'oferir la possibilitat de rebre orientació perquè pugui reprendre o ajornar el procés d'aprenentatge, atenent al moment del curs en què es produeixi la comunicació, i l'ha d'advertir de les conseqüències de persistir en l'abandonament del procés d'aprenentatge.

2. Les persones que no hagin iniciat el procés d'aprenentatge mitjançant la plataforma d'ensenyament virtual de les Illes Balears, d'acord amb el que es determina en la lletra a) del punt 20, ja no poden iniciar el procés d'aprenentatge. En aquest cas, la direcció del centre educatiu ha d'anul·lar d'ofici la matrícula del mòdul o mòduls corresponents. Així, les places que restin vacants per aquest motiu s'han d'oferir a les persones matriculades que no han pogut matricular-se de tots els mòduls que han sol·licitat perquè no hi havia més places vacants.

3. Les persones que es troben en les situacions expressades en les lletres d) i e) del punt 20 d'aquestes instruccions han d'abandonar el procés d'aprenentatge del mòdul per haver incomplert la normativa i se les ha d'orientar perquè el puguin seguir en cursos posteriors.

4. En la resta de supòsits, una vegada efectuada la comunicació, si la persona interessada continua la seva inactivitat en el mòdul, mòduls o la totalitat del cicle sense causa justificada, el centre li ha de notificar la baixa d'ofici de forma fefaent. En tot cas, a l'expedient de l'alumne s'ha de guardar una còpia de la comunicació de la baixa d'ofici de la matrícula a la persona interessada.

5. La baixa ha de figurar en els documents d'avaluació amb l'expressió «baixa d'ofici».

Vint-i-dosè

Efectes de la baixa d'ofici

1. L'alumne perd el dret d'assistència a les activitats presencials i el dret a ser avaluat del mòdul o mòduls que han estat objecte de baixa.

2. L'alumne no perd la qualificació obtinguda en els mòduls superats.

3. La convocatòria del mòdul en què s'ha determinat la baixa d'ofici es té en compte per al còmput del nombre màxim de convocatòries en què un mòdul pot ser avaluat.

Vint-i-tresè

Convalidacions

1. Les convalidacions i exempcions aplicables als alumnes que cursen els cicles formatius de formació professional en la modalitat virtual són les mateixes que es regulen, amb caràcter general, en la modalitat presencial.

2. Les convalidacions les ha de sol·licitar la persona interessada, o els seus pares o tutors si és menor d'edat, a la direcció del centre educatiu autoritzat per impartir el cicle formatiu de formació professional en la modalitat virtual en què estigui matriculada.

3. Quan una persona pugui acreditar que es troba en algun dels supòsits que es regulen en la normativa vigent en matèria de convalidacions, pot presentar la sol·licitud de convalidació del mòdul o mòduls corresponents al centre educatiu des que es matricula i durant tot el curs escolar.

4. La convalidació del mòduls Itinerari Personal per a l'Ocupabilitat I i II, dels cicles formatius de grau mitjà i de grau superior, es poden convalidar amb el mòdul de Formació i Orientació Laboral i Empresa i Iniciativa Emprenedora respectivament.

5. En cas que una persona no hagi obtingut cap plaça ni cap vacant al mòdul que vol convalidar, d'acord amb la normativa vigent, el centre educatiu l'ha de matricular només al mòdul o mòduls concrets, tan sols a l'efecte de tramitar-ne l'expedient de convalidació. Aquests alumnes matriculats no computen com a nombre màxim d'alumnes matriculats per mòdul. Si com a resultat de l'expedient es denega la convalidació, l'alumne no té dret a cursar el mòdul en la modalitat virtual al centre; si el vol cursar, ha de participar en el procediment d'admissió que s'estableixi.

6. Si una persona matriculada prèviament en la modalitat virtual no es troba en condicions d'obtenir la convalidació d'un mòdul abans que finalitzi el mes d'octubre, però preveu que la pot obtenir en una data posterior a l'acabament del curs escolar, és convenient que sol·liciti l'anul·lació voluntària del mòdul corresponent per tal de no exhaurir el nombre màxim de convocatòries establertes en què pot ser avaluat i que demani la convalidació el curs acadèmic següent.

7. El centre educatiu ha de notificar la resolució sobre la convalidació o no del mòdul o mòduls corresponents a la persona interessada, de conformitat amb allò que es preveu en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Li ha d'indicar que pot interposar un recurs d'alçada contra aquesta resolució davant la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa.

8. El centre educatiu ha d'incorporar la resolució i la documentació acreditativa corresponent en l'expedient acadèmic de l'alumne, en les actes d'avaluació i en la certificació acadèmica, respectivament, com a convalidat. Cada mòdul professional convalidat s'ha de recollir en els documents acadèmics, a l'efecte de càlcul de la nota mitjana del cicle formatiu de formació professional, amb la qualificació obtinguda pel sol·licitant en el mòdul professional cursat que consti en la documentació acadèmica corresponent, d'acord amb la normativa vigent.

9. La persona interessada ha de pagar la matrícula del mòdul o mòduls professionals dels quals demana convalidació. L'import màxim per mòdul professional ve determinat per les Instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres docents públics d'educació secundària per al curs corresponent . A aquest import s'ha d'aplicar una reducció del 50 %, quan el sol·licitant de la convalidació formalitzi la matrícula només a l'efecte de sol·licitar la convalidació, sense cursar els mòduls. Aquestes matrícules no s'han de computar per a les 1.000 hores lectives màximes de matrícula en un cicle formatiu en aquesta modalitat virtual.

Vint-i-quatrè

Certificació

1. Les persones interessades poden demanar a la direcció del centre educatiu que els expedeixi un certificat que acrediti que han obtingut una qualificació positiva en un o més mòduls.

2. L'expedició del certificat acadèmic s'ha de formalitzar en el mateix format oficial que s'utilitza per a l'alumne que cursa el cicle formatiu en la modalitat presencial, però amb l'especificació que aquests mòduls s'han cursat en la modalitat virtual.

3. El certificat ha d'indicar, almenys, el nom del mòdul o mòduls cursats fins a la data de la certificació, les qualificacions positives i negatives obtingudes en els mòduls en què s'ha matriculat, la durada de cada mòdul, la convocatòria i el curs acadèmic en què s'ha superat. També ha de tenir la signatura del secretari, amb el vistiplau de la direcció del centre.

4. El certificat fa constar, a més del nom o noms dels mòduls professionals superats, la relació entre mòduls professionals superats i els estàndards de competència al fet que estiguin associats del Catàleg Nacional d'Estàndards de Competències Professionals.

Vint-i-cinquè

Titulació

1.L'alumne que hagi superat tots els mòduls que integren el cicle formatiu obtindrà la titulació de tècnic o bé de tècnic superior en el cicle corresponent.

2. En el cas dels cursos d'especialització, els alumnes que hagin superat tots els mòduls d'un curs d'especialització de Formació Professional de grau mitjà obtenen el títol d'Especialista del perfil professional corresponent. Si s'han superat els mòduls d'un curs d'especialització de grau superior obtenen el títol de Màster de Formació Professional del perfil professional corresponent.

3. La proposta de títol l'ha de fer, en la forma establerta amb caràcter general per als mateixos ensenyaments en modalitat presencial, el centre educatiu en què la persona interessada va cursar el darrer mòdul professional necessari per obtenir el títol.

Vint-i-sisè

Professorat de cada mòdul

1. Cada grup d'alumnes matriculats en un mòdul professional d'un cicle formatiu en la modalitat virtual ha de tenir un únic professor..

2. Els requisits de titulació i competència docent dels professors són els que s'estableixen, amb caràcter general, per impartir el mateix mòdul del cicle en la modalitat presencial, de conformitat amb la normativa vigent.

3. Els professors d'aquesta modalitat virtual han de tenir, preferentment, formació relacionada amb aquests tipus d'ensenyaments i amb l'ús d'entorns virtuals. Els professors d'una mateixa especialitat que comptin amb aquesta formació tenen preferència a l'hora de triar mòduls que s'imparteixin virtualment, assignats al departament al qual pertanyen.

4. Els professors de la modalitat virtual pertanyen al claustre del centre que té autoritzat impartir aquests ensenyaments i han de participar de l'activitat acadèmica del centre, encara que imparteixin únicament ensenyaments en aquesta modalitat. En concret, han d'assistir a les reunions del departament, als claustres i a la resta d'activitats programades del centre en què hagi de participar el professorat que imparteix cicles formatius.

5. Els departaments de la família professional que tenguin assignats mòduls que s'imparteixin virtualment, han d'incloure aquests mòduls en la proposta de distribució anual de mòduls entre el professorat del centre que tengui l'especialitat didàctica corresponent. Els mòduls que requereixin professorat especialista de formació professional, d'acord amb el reial decret que estableix el títol corresponent i les seves modificacions, s'han d'assignar al professorat especialista, de conformitat amb la normativa específica que en regula la contractació.

6. Es considera que el professor en la modalitat virtual destina al mòdul que imparteix el 100 % de les hores lectives que té assignades del mateix mòdul d'acord amb el desplegament curricular vigent del cicle per a la modalitat presencial, i que en destina el 100 % als mòduls que tenen hores pràctiques presencials obligatòries. El centre educatiu pot assignar hores complementàries de l'horari del professor al mòdul que imparteixi en aquesta modalitat per tal que pugui atendre millor l'alumnat que el cursa.

7. Els professors de les activitats pràctiques presencials que es fan als centres col·laboradors han de disposar, en el seu horari, de les hores setmanals proporcionals establertes per a cada mòdul.

Vint-i-setè

Funció del professorat de la modalitat virtual

1. La funció del professor de la modalitat virtual té com a finalitat promoure i desenvolupar accions de caràcter orientador i formatiu que permetin obtenir una major eficiència dels processos d'aprenentatge autònom dels alumnes. També ajuda a orientar de forma personalitzada cada alumne i a proporcionar-li el suport necessari en el procés d'assoliment dels resultats d'aprenentatge que pugui aconseguir mitjançant l'aprenentatge autònom a partir dels materials didàctics de què disposi. Aquesta funció es desenvolupa virtualment, utilitzant les eines específiques de la plataforma d'ensenyament virtual de les Illes Balears (asíncrones i síncrones) i, si n'és el cas, presencialment durant les activitats obligatòries i no obligatòries que es duen a terme al centre. També es poden utilitzar altres aplicacions per facilitar aquesta funció.

2. La funció que correspon a cada professor en la modalitat virtual inclou les tasques següents:

a) Orientar, guiar i donar suport a cada alumne per assolir els resultats d'aprenentatge del mòdul que tutoritza.

b) Atendre les qüestions i els dubtes que plantegin els alumnes sobre els continguts i el procés d'aprenentatge del mòdul que imparteixen.

c) Corregir, avaluar i qualificar les activitats programades i promoure la participació dels alumnes en aquestes activitats.

d) Fer el seguiment del desenvolupament del procés d'aprenentatge de cada alumne.

e) Enregistrar les incidències de la tutoria i posar-les a disposició del cap de departament de la família professional.

f) Facilitar al cap de departament de la família professional les dades que necessiti, referents a aquesta modalitat d'ensenyament.

g) Desenvolupar qualsevol altra funció relacionada amb aquesta modalitat d'ensenyament que li assigni la direcció del centre educatiu o la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa.

3. El professor del mòdul ha de resoldre els dubtes i les consultes dels alumnes dins un termini, com a màxim, de 48 hores. No s'han de tenir en compte, per al còmput d'aquest termini, les hores entre el divendres a partir de les 14.00 h i el dilluns a les 8.00 h del matí, els períodes de festes ni els dies festius.

4. S'ha de destinar, com a mínim, una hora complementària setmanal perquè el professorat que imparteix mòduls en la modalitat virtual es reuneixi per tractar temes específics del cicle en aquesta modalitat d'ensenyament.

Vint-i-vuitè

Funcions del coordinador d'FP d'ensenyaments virtuals

1. El coordinador d'FP en aquesta modalitat ha de ser nomenat pel director del centre educatiu, preferentment, entre el professorat amb atribució docent en algun dels mòduls que s'imparteixen virtualment i ha de formar part del departament didàctic de la família professional a què pertany el cicle o cicles.

2. Les funcions del coordinador d'FP d'ensenyaments virtuals són les següents:

a) Reunir quinzenalment tot el professorat d'un mateix cicle que imparteix mòduls professionals virtualment per tal de coordinar-ne el funcionament.

b) Informar periòdicament l'equip directiu del centre i la resta de membres del departament didàctic sobre el funcionament del cicle en aquesta modalitat d'ensenyament.

c) Assessorar, juntament amb l'orientador del centre, els alumnes sobre els cicles en la modalitat virtual, tant abans de la matrícula com durant el procés de matriculació i durant el curs.

d) Coordinar les actuacions a dur a terme amb la secretaria del centre davant possibles incidències en la matriculació i durant el curs.

e) Exercir d'enllaç amb la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa davant qualsevol incidència amb la plataforma de formació o reclamacions d'alumnes.

f) Vetllar pel compliment de les directrius/pautes de funcionament de la plataforma.

g) Assessorar el professorat que imparteix la formació virtual sobre l'FP virtual.

h) Assistir a les reunions de coordinació d'FP virtual i formacions que pugui convocar la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa.

i) Fer l'acolliment, acompanyament i seguiment del professorat nouvingut que imparteix aquesta modalitat de formació.

j)Coordinar la preparació del curs i l'elaboració dels calendaris de pràctiques presencials, si n'hi ha, i d'exàmens amb els centres col·laboradors.

k) Actuar de mediador dels possibles conflictes entre professorat i alumnat.

l) Dur a terme revisions i seguiments puntuals, a instàncies de caporalia d'algun mòdul.

m)Participar a les tutories de l'alumnat i fer-ne el seguiment.

n) Oferir un acompanyament tècnic, tant al professorat com a l'alumnat.

o) Promoure l'elaboració de nous materials.

3. Per atendre les funcions indicades als apartats anteriors, s'han de preveure, almenys, dues hores lectives setmanals.

Vint-i-novè

Funcions del cap d'estudis i/o del cap de departament del centre relatives als ensenyaments virtuals

El cap d'estudis del centre o el cap d'estudis adjunt de formació professional, si n'hi ha, i/o el cap del departament didàctic de la família professional a què pertany el cicle que s'imparteix, han de supervisar el funcionament dels ensenyaments en la modalitat virtual. Per fer-ho, han de tenir un codi d'usuari i una clau d'accés per poder dur a terme el seguiment del procés d'ensenyament i aprenentatge mitjançant la plataforma virtual i constatar la participació dels professors i dels alumnes.

Trentè

Funcions del centre educatiu de referència

1. El centre educatiu de referència ha de reflectir clarament a l'horari de cada coordinador, tutor o professor de pràctiques presencials, les hores de dedicació a FP virtual i a què es destinen.

2. El centre educatiu de referència a Mallorca ha de tenir un centre col·laborador a cadascuna de les altres illes per poder donar suport als alumnes residents a Menorca, Eivissa i Formentera en l'aprenentatge dels mòduls professionals en aquesta modalitat virtual. Per això, es fa necessari una comunicació i coordinació entre els centres educatius.

3. Per dur a terme la coordinació, el centre de referència ha d'exercir les funcions respecte del centre col·laborador següents:

a) Comunicar al centre col·laborador i a la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa el llistat d'alumnes matriculats en els mòduls professionals en la modalitat virtual residents a Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera.

b) Informar dels resultats d'aprenentatge, criteris d'avaluació i criteris de qualificació de les activitats presencials obligatòries, si n'hi ha.

c) Trametre al centre col·laborador, dins els primer quinze dies d'inici de les activitats lectives, el calendari de la prova parcial, si n'és el cas, i de les proves finals obligatòries, en cas que siguin presencials, una vegada consensuat amb els centres educatius implicats. La prova final presencial obligatòria dels diferents mòduls professionals en l'ensenyament virtual es fa el mateix dia i a la mateixa hora en tots els centres educatius implicats.

d) Lliurar la proposta de calendari de les activitats presencials obligatòries, si n'hi ha. Aquestes activitats han de tenir la mateixa durada, tot i que la temporalització pot condicionar-se a l'espai i a les instal·lacions de cada centre educatiu.

e) Informar els centres col·laboradors dels criteris d'avaluació de les activitats pràctiques presencials.

f) Lliurar al centre col·laborador les proves finals presencials obligatòries.

g) Avaluar les proves finals presencials obligatòries desenvolupades als centres col·laboradors, així com resoldre les reclamacions o revisions d'aquestes proves.

h) Comunicar la data màxima per lliurar les qualificacions de les activitats presencials obligatòries.

i) Informar el centre col·laborador de l'horari de coordinació i de les dades de contacte del coordinador d'FP d'ensenyaments virtuals.

j) Informar els alumnes, mitjançant la corresponent plataforma d'ensenyament virtual, del procediment de matrícula per al curs vinent, així com de la matrícula per poder cursar presencialment el mòdul de Formació en Centres de Treball, si n'és el cas, el mòdul de Projecte.

k) Consensuar amb el centre col·laborador els calendaris proposats.

 

Trenta-unè

Funcions del centre educatiu col·laborador

Són funcions del centre educatiu col·laborador:

a) Informar al centre de referència dels coordinadors i dels tutors que han de desenvolupar les pràctiques obligatòries presencials, així com de l'horari en què han de dur a terme aquestes activitats.

b) Dur a terme les proves finals presencials obligatòries, trameses pel centre de referència. Una vegada fetes, les han de trametre, per correu electrònic i per correu certificat, al centre de referència perquè es puguin avaluar.

c) Desenvolupar, tutoritzar i avaluar les pràctiques presencials obligatòries, si n'hi ha, d'acord amb els resultats d'aprenentatge, criteris d'avaluació i criteris de qualificació establerts pel centre educatiu de referència. En el cas que algun alumne sol·liciti la revisió d'aquesta part, el tutor del centre col·laborador és la persona encarregada de fer-la.

d) Consensuar amb el centre de referència els calendaris proposats.

e) Lliurar al centre de referència les qualificacions de les activitats presencials obligatòries.

f) Informar del període de matrícula al centre de referència perquè puguin informar a l'alumnat que accedeix al mòdul de Formació en Centres de Treball i, si n'és el cas, al mòdul de Projecte.

g) Publicar a la pàgina web del centre educatiu el procediment i el període de matrícula per a l'alumnat que ha d'accedir al mòdul de Formació en Centres de Treball i, si n'és el cas, al mòdul de Projecte.

h) Acollir els alumnes que facin el mòdul de Formació en Centres de Treball i, si n'és el cas, el mòdul de Projecte, i tutoritzar-los.

 

Trenta-dosè

Informació a la comunitat educativa

1. La direcció del centre ha de garantir que els alumnes que cursen un cicle formatiu en aquesta modalitat d'ensenyament tenguin a l'abast la informació referida a les característiques de l'oferta, el projecte educatiu del centre, el reglament de règim intern i la jornada escolar. A més, ha de garantir que els alumnes tenguin accés a la informació i a la documentació següents:

a) Normativa que afecta aquesta modalitat d'ensenyament i, en concret, aquesta resolució.

b) Nombre de places a cada mòdul.

c) Nombre de convocatòries a què tenen dret els alumnes.

d) Possibilitats de renúncia i/o anul·lació voluntària de la matrícula dels mòduls, terminis i efectes.

e) Situacions i efectes de les baixes d'ofici en la matrícula d'un o més mòduls.

f) Calendari del procés d'admissió i matrícula en els mòduls que s'imparteixen en la modalitat virtual.

2. És aconsellable dur a terme una sessió amb els alumnes a principi de curs, amb caràcter informatiu, per explicar-los el procés d'aprenentatge dels estudis en modalitat virtual i posar al seu abast la informació referida a aquests ensenyaments.

Trenta-tresè

Seguiment dels ensenyaments

El Departament d'Inspecció Educativa ha de fer el seguiment d'aquests ensenyaments i ha de vetllar, en especial, pel compliment de la normativa que pugui ser-hi d'aplicació, amb les particularitats derivades d'aquesta modalitat d'ensenyament.

Trenta-quatrè

Configuració tècnica dels equips informàtics dels sol·licitants i altres requeriments

Les persones interessades a cursar aquesta formació en línia han de disposar dels mitjans informàtics necessaris per poder seguir el procés d'ensenyament en la modalitat virtual.

Trenta-cinquè

Cofinançament

1. L'oferta dels cicles de formació professional en la modalitat virtual està finançada pel Ministeri d'Educació i Formació Professional i per la Unió Europea-NextGenerationEU, en el marc del Mecanisme del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

2. Per aquest motiu, tots els documents necessaris per desenvolupar aquests ensenyaments i per al procés d'admissió i matrícula han d'incloure els emblemes i logotips corresponents. Així mateix, els centres educatius han d'informar d'aquests ajuts, tant a la pàgina web com al tauler d'anuncis del centre.

Trenta-sisè

Aspectes que no es preveuen en aquestes instruccions

Per als aspectes que no es preveuen en aquestes instruccions, s'ha d'aplicar de forma supletòria la normativa que regula, amb caràcter general, els ensenyaments de formació professional del sistema educatiu en modalitat presencial.

 

ANNEX 2 Centres de referència i centres col·laboradors autoritzats

I. CENTRES DE REFERÈNCIA

  1. IES Antoni Maura
  2. CIFP Francesc de Borja Moll
  3. CIFP Juníper Serra
  4. IES Ses Estacions
  5. Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB)
  6. CIFP Pau Casesnoves
  7. IES Berenguer d'Anoia

La informació dels centres de referència i els ensenyaments que s'han d'impartir en la modalitat virtual es pot consultar a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa (http://fp.caib.es).

II. CENTRES COL·LABORADORS AUTORITZATS

La informació dels centres col·laboradors autoritzats i la relació dels cicles i mòduls que s'ofereixen es pot consultar a la pàgina web de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa (http://fp.caib.es).

A. A Mallorca:

El CIFP Son Llebre, l'IES Politècnic, el CIFP Francesc de Borja Moll i l'IES Son Pacs, com a centres col·laboradors de l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB) dels cicles i mòduls que s'ofereixen en la modalitat virtual. El CEPA Mancomunitat d'es Pla és centre col·laborador del CIFP Francesc de Borja Moll, de les pràctiques dels mòduls del cicle de Farmàcia i parafarmàcia.

B. A Menorca:

1. L'IES Maria Àngels Cardona, centre col·laborador del CIFP Juníper Serra i de l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB).

2. L'IES Josep Miquel Guàrdia, centre col·laborador del CIFP Francesc de Borja Moll, de l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB) i de l'IES Berenguer d'Anoia.

3. L'IES Joan Ramis i Ramis, centre col·laborador de l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB) i del CIFP Pau Casesnoves.

4. L'IES Pasqual Calbó i Caldés, centre col·laborador de l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB) i de l'IES Ses Estacions.

5. L'IES Cap de Llevant, centre col·laborador de l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB) i de l'IES Antoni Maura.

C. A Eivissa:

  1. L'IES Isidor Macabich, centre col·laborador de l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB) i del CIFP Juníper Serra.

  2. L'IES Algarb, centre col·laborador de l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB) i del CIFP Francesc de Borja Moll.

  3. L'IES Sa Blanca Dona, centre col·laborador de l'IES Ses Estacions i de l' IES Berenguer d'Anoia.

  4. L'IES Sa Colomina, centre col·laborador de l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB) i del CIFP Pau Casesnoves.

  5. L'IES Quartó de Portmany, centre col·laborador de l'IES Antoni Maura.

D. A Formentera:

1. L'IES Marc Ferrer, com a centre col·laborador en la realització de la prova final presencial dels mòduls professionals que s'imparteixen en la modalitat virtual i que no tenen previstes activitats presencials obligatòries.