Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 510620
Resolució de la presidència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’una captació d’aigües subterrànies (sondeig), a la finca «Depuradora», polígon 4, parcel·la 489, al T.M. de Santa Maria del Camí (Exp. 29a-2024)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 22 de maig de 2024, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), a la finca «Depuradora», polígon 4, parcel·la 489, al T.M. de Santa Maria del Camí , en els termes següents: 

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb la Llei 21/2013 (i el RD 445/2023, de 13 de juny de 2023, que modifica els annexes I, II i III d'aquesta Llei, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, Projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental simplificada; grup 3: Perforacions, dragatges i altres instal·lacions mineres e industrials, punt a, 3.º Perforacions per a l'abastiment d'aigua, han de ser objecte d'avaluació ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 i 22 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació. 

2. Descripció i ubicació del projecte

1. L'objecte del projecte és la realització d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig) a la finca «Depuradora» (parcel·la 489 del polígon 4) al T.M. de Santa Maria del Camí, per al seu aprofitament per a abastiment a la població. La motivació de l'execució d'aquest projecte és la realització d'una captació de reforç d'aigües subterrànies d'una captació d'abastiment humà ja existent (concessió CAS_1132), degut a que aquesta està provocant avaries contínues a la bomba d'extracció, possiblement provocades per l'entrada de sediments. Segons el que s'indica a la memòria del projecte, aquestes avaries suposen la paralització de l'extracció i, per tant, la pèrdua de pressió de la xarxa de distribució d'aigua. El document del projecte indica que en cap cas aquesta activitat suposarà un increment del volum anual d'aigua, al tractar-se d'una captació de reforç que funcionarà al aturar-se la captació ja existent per avaria.

2. La parcel·la on es proposa dur a terme el sondeig de reforç de la concessió CAS_1132, destinada a l'abastiment d'aigua, és propietat de l'Ajuntament de Santa Maria del Camí.

3. La captació que es vol dur a terme i que és objecte d'aquest informe, se situarà sobre la massa d'aigua MAS18.14.M3. Està declarada com a Zona Vulnerable a la Contaminació de Nitrats (ZVCN) segons el que s'indica a l'article 2, del Decret 18/2023, de 27 de març,  pel que es designen les zones vulnerables per la contaminació de nitrats procedent de fonts agràries de les Illes Balears i s'aprova el Programa de seguiment i control del domini públic hidràulic. El percentatge d'extracció de la MAS18.14.M3, és del 86,91%. D'acord amb el PHIB, les masses amb una explotació superior al 80% e inferior al 100%, estan considerades en risc.

4. Segons el que es recull a l'article 76 del PHIB i al quadre 16 d'aquest article: «Activitats versus perímetres de protecció de pous d'abastiment a la població», dins la zona de restriccions moderades, que compren una corona circular de radi d'entre els 250-1000 metres al voltant de l'eix del sondeig, trobam entre d'altres instal·lacions: el cementeri de Santa Maria, l'EDAR del municipi (amb una capacitat de tractament d'aigües residuals ≥ 12 habitants equivalents) i un parc verd al polígon industrial de Son Llaüt. Així doncs, i d'acord amb l'article 76 del PHIB, aquests tipus d'activitats requereixen informe favorable de l'Administració Hidràulica (AH).

5. Al document ambiental s'indiquen les coordenades de la ubicació de la perforació: x = 481.911, y = 4.388.445, z = 0, definida amb les coordenades UTM-ETRS89. No obstant, segons indica el promotor, aquesta ubicació pot sofrir variacions dins la parcel·la en funció del replanteig el dia de la perforació, condicionada pel posicionament de la màquina perforadora.

6. Segons s'indica al projecte, la ubicació del sondeig ha estat definida pel promotor i condicionada per la configuració de la parcel·la. Així mateix, s'indica que s'ha descartat per raons econòmiques la realització de sondejos d'investigació, estudis geofísics, etc.,  destinats a definir de forma més acurada la posició de l'aigua i la composició dels estrats a travessar. Per aquest motiu, el projecte contempla diferents mètodes de perforació en funció del tipus d'estrats que es trobin, ambdós amb circulació directa de fluids:

- Rotopercussió amb martell de fons o rotació per a terrenys durs o blans (roca calcària, marès,...).

- Rotació per a terrenys no consolidats (arenes, graves,...).

7. En quant a la gestió del consum d'aigua en funció del mètode de perforació escollit (rotopercussió amb circulació directa de fluids que funcionin amb aigua i escumat ecològic), el document ambiental indica que aquesta tècnica redueix la possibilitat de contaminació del sòl i de les aigües subterrànies; no obstant, en funció del tipus de terreny que es trobi en el moment de la perforació, es faria necessària la utilització de bentonita. L'extracció amb bentonita requereix de grans quantitats d'aigua per al ser processament i preparació, la qual cosa pot tenir un impacte negatiu en les fonts d'aigua local.

8. En quant a la gestió de residus, el document ambiental indica que, en cas de ser necessari l'ús de bentonita com a llot de perforació, es contempla la col·locació d'una bassa de llots per evitar el seu vessament al terreny.

9. Les característiques del sondeig plantejades al projecte, són les següents:

- Cabal màxim instantani: > 5 l/s (> 18.000 l/h).

- Ús de les aigües: abastiment de la població.

- Volum màxim anual: sense variació, es manté el volum atorgat a la concessió CAS_1132.

- Profunditat de la perforació del projecte: 180 m.

- Cimentació del projecte: 25 m.

- Espessor de la cimentació: 65 mm.

- Diàmetre d'emboquillament de la perforació: 400 mm.

- Diàmetre de la perforació: 320 mm.

- Diàmetre entubat d'emboquillament: 320mm.

- Diàmetre entubat: 270 mm.

10. El document del projecte, seguint les consideracions descrites al Annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB, contempla les següents fases:

- Fase de construcció: inclou el condicionament de l'emplaçament de la     maquinària, accessos per a l'entrada dels equips, zona d'aplec d'eines i materials, construcció de bassa per a la decantació de detritus, si és el cas, perforació i entubat.

- Fase d'explotació: Es duen a terme accions d'extraccions, desaigües, manteniment i vigilància.

- Fase d'abandonament: En cas de que el sondeig sigui negatiu, s'han de dur a terme les operacions de clausura del pou, que poden variar en funció de la seva tipologia. En qualsevol cas, s'haurà de seguir el previst a L'Annex 8 del PHIB 2023 sobre «condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous».

11. Segons s'indica al document ambiental, el cabal màxim instantani no superarà el valor indicat atesa la proximitat a les captacions veïnes i les limitacions de cabal previstes a l'article 113.7 del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2023.

12. El termini estimat d'execució dels treballs de perforació i entubat, per sondeig, és de 3 a 5 dies en funció de la cohesió i duresa del terreny a travessar i la facilitat per a entubar. Cal destacar que, ni al document ambiental ni al document del projecte, s'indica l'horari en el que es desenvoluparan les tasques.

13. D'acord amb el document ambiental, el constructor procurarà que els renous  produïts no molestin a habitants de cases pròximes: «es controlaran tots els impactes relacionats amb el renou i les vibracions, complint el que es disposa a la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, i modificacions posteriors. Així com a l'Ordenança municipal reguladora de protecció del medi ambient i convivència ciutadana de Santa Maria del Camí». «Pel que respecta al control del renou de màquines d'ús a l'aire lliure s'estarà a l'establert en el RD212/2002, de 22 de febrer, pel qual es regulen les emissions sonores en l'entorn degudes a determinades màquines d'ús a l'aire lliure, i les normes complementàries».

14. El projecte no contempla la instal·lació de les bombes d'extracció i/o impulsió ni les dotacions elèctriques necessàries. Aquestes seran tramesses en cas d'èxit del sondeig. D'acord amb el document del projecte: «No és objecte d'aquest projecte definir les instal·lacions mecàniques i elèctriques d'extracció d'aigua. Aquestes es definiran un cop realitzat el sondeig i s'hagi determinat amb exactitud la posició de l'aigua, seguint la tramitació al Pla Hidrològic».

15. Anàlisis de les alternatives del document ambiental:

- Alternativa 0 (no execució del projecte): D'acord amb el contemplat al document ambiental, la no execució del projecte del sondeig de reforç per a la captació d'abastiment humà ja existent CAS_1132, suposa continuar amb l'actual situació de paralització de l'extracció i en conseqüència, de la distribució d'aigua a la població; motivada per les continues avaries de la bomba.

- Alternatives d'emplaçament i alternatives de configuració i disseny: El document ambiental no planteja cap altre ubicació per el sondeig. Segons s'al·lega, no es contempla cap altre emplaçament, ja que la captació actualment en explotació que es vol reforçar, es troba a la mateixa parcel·la, propietat de l'Ajuntament de Santa Maria del Camí. Així mateix, s'indica que aquesta parcel·la està totalment antropitzada i està considerada de baixa qualitat paisatgística.

16. En quant al consum energètic, al document del projecte, s'indica que front a la impossibilitat de subministrament d'energia al lloc de treball, les tasques de perforació es duran a terme amb equips amb motors de combustió. Així doncs, les principals fonts d'energia provindran de combustibles fòssils com gasoil i/o benzina, fonts d'energia no renovables.

17. Durant l'execució del pou de sondeig, existeix el risc de contaminació de l'aigua per part de substàncies químiques, com ara vesses de combustibles de les màquines perforadores o altres contaminants, que puguin infiltrar-se a través de les capes del sòl. En relació amb l'anterior, el document ambiental planteja l'adopció de les mesures de manteniment adients per a que la maquinaria es trobi en òptimes condicions, realitzant aquesta tasca a un lloc diferent de la parcel·la del sondeig. Així mateix, s'indica que es realitzarà una revisió diària de tota la maquinaria a l'inici de cada jornada de treball i que es comptarà amb material absorbent en cas de vessament accidental.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Segons el document ambiental, els principals impactes ambientals considerats es produiran a la fase de construcció. Tots ells, són considerats pel promotor com a no significatius i compatibles. Els impactes previstos al document ambiental, tendran efectes sobre: el medi atmosfèric, factors climàtics i canvi climàtic, hidrologia, sòl, medi biòtic, població i paisatge.

Una vegada identificats els efectes previsibles i els principals impactes, el document ambiental contempla tota una sèrie de mesures preventives i correctores, que tenen com a objectiu la reducció, eliminació o modificació dels efectes ambientals negatius significatius del projecte. En aquest sentit, la curta duració de la fase d'obres facilita l'aplicació de les mesures proposades.

El document ambiental recull un apartat de seguiment de les mesures preventives i correctores proposades, amb l'objectiu principal de garantir que es produirà  la mínima afecció ambiental, tant durant la fase d'execució de les obres com a la fase d'explotació. A la fase d'execució es contemplen activitats per a minimitzar la superfície de sòl afectat, com l'abalisament de la zona de treball de la perforació. Es realitzarà una supervisió a peu d'obra dels processos de perforació i de l'estat de la maquinària, per tal d'evitar vessament accidentals. En cas que es produís un vessament, es disposarà de material absorbent que serà eliminat d'acord amb la normativa vigent. 

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.

L'òrgan ambiental ha efectuat les següents consultes: 

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de la Direcció General d'Economia Circular, Transformació Energètica i Canvi Climàtic.

- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General d Medi Natural i Gestió Forestal.

- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Medi Natural i  Gestió Forestal.

- Direcció General de Salut Pública.

- Servei d'Estudis i Planificació, de la Direcció General de Recursos Hídrics.

- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Consell Insular de Mallorca.

Cal esmentar que, la sol·licitud d'inici de tramitació d'Avaluació Ambiental Simplificada per part del Servei d'Aigües Subterrànies de la DG de Recursos Hídrics, va acompanyada de la següent informació: «Vistes les característiques de la obra i els paràmetres d'explotació sol·licitats, aquest Servei d'Aigües Subterrànies considera que el projecte no afectarà apreciablement l'estat de la massa subterrània on es troba ubicat, ni te repercussions ambientals apreciables».

En el moment de redactar el present informe, es disposa dels següents informes de les administracions previsiblement afectades i entitats interessades:

- Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.

Es conclou que:

Per tot això, i en relació a la perspectiva climàtica en la tramitació ambiental, no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius.

- Informe de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell Insular de Mallorca.

[...]

Es conclou que:

Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, des del punt de vista de l'ordenació del territori i paisatge, es considera que el projecte d'una captació d'aigües subterrànies en el T.M. de Santa Maria del Camí, no tendrà efectes significatius sobre el medi ambiental. No obstant, cal tenir en compte l'observació següent: Cal recordar sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos a la llei 5/1990 , de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

- Informe de la Direcció General de Salut Pública:

S'informa favorablement condicionat al compliment del PHIB en vigència per tal de protegir la captació CAS_1132 (A_S_7731), que actualment abasteix a la xarxa d'aigua de consum de Santa Maria del Camí.

Una vegada executat el sondeig, si el titular el vol destinar a abastir d'aigua de consum la xarxa municipal haurà de sol·licitar l'informe sanitari corresponent, seguint la normativa vigent per aigua de consum:

a. Real Decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament.

b. Decret 53/2012, de 6 de juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà de les Illes Balears.

5. Anàlisis dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes considerables sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: El projecte objecte d'aquest informe, pretén desenvolupar un sondeig de reforç de l'actual captació d'abastiment humà CAS_1132, ubicada a uns 29 metres del punt de sondeig projectat, atenent que aquesta última presenta constants avaries a la seva bomba d'extracció derivades, possiblement, de l'acumulació de sediments; el que suposa la paralització de l'extracció i, per tant, la pèrdua de pressió de la xarxa de distribució d'aigua.

El document del projecte contempla les fases d'execució del sondeig d'acord amb les consideracions tècniques descrites a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB: 1. Fase de construcció, 2. Fase d'explotació i 3. Fase d'abandonament.

Segons s'indica al document ambiental, el cabal màxim instantani no superarà el valor indicat atesa la proximitat a les captacions veïnes i les limitacions de cabal previstes a l'article 113.7 del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2023. Així doncs, d'acord amb el document ambiental, aquesta activitat no suposarà un increment del volum anual d'aigua, al tractar-se d'una captació de reforç que funcionarà al aturar-se la captació ja existent (CAS_1132) per avaria.

Es contempla que hi pugui haver una dispersió de pols derivada dels processos de perforació, però el projecte ja inclou mesures preventives per minimitzar el seu impacte sobre el medi, com la realització de regs periòdics.

També es contempla que l'activitat derivada de la perforació i extracció, pugui generar soroll. En relació a la contaminació acústica, el promotor indica que la duració del període d'obres s'estima que serà d'uns 5 a 6 dies i que es vetllarà per el seguiment de la corresponent normativa en vigor en l'àmbit de control de contaminació acústica i de regulació de les emissions sonores en l'entorn degudes a determinades màquines d'ús a l'aire lliure. 

El projecte no contempla la instal·lació de les bombes d'extracció i/o impulsió ni les dotacions elèctriques necessàries. Aquestes seran tramesses en cas d'èxit del sondeig.

2.  Ubicació del projecte: L'activitat objecte d'estudi es localitza a una parcel·la  propietat de l'Ajuntament de Santa Maria del Camí, referència cadastral:  07056A00400489, amb una superfície total de 1992 m2. D'acord amb el document del projecte, la parcel·la està classificada com a sòl rústic. Tota la parcel·la es troba vallada perimetralment i s'accedeix a ella des de la via pública a través del Carrer Molinets. La nova captació que es projecta es situarà a uns 40 metres de l'autopista Ma-13. 

La zona pertany a la Unitat paisatgística UP8: Raiguer (definida a la norma 21 del Pla Territorial de Mallorca) i a la Unitat de Paisatge: planures del raiguer.

El sondeig projectat, s'ubica sobre la massa MAS18.14M3 Pont d'Inca. Segons l'article 27 del PHIB, l'estat de les masses d'aigua subterrània es determina pel pitjor valor del seu estat quantitatiu i del seu estat químic. Així doncs, aquesta massa està classificada d'acord amb l'annex 2 del PHIB 3er cicle: Estat de les masses d'aigua i objectius mediambientals, com a una massa amb un estat general dolent. 

La massa d'aigua MAS18.14.M3 està declarada com a Zona Vulnerable a la Contaminació de Nitrats (ZVCN) segons el que s'indica a l'article 2, del Decret 18/2023, de 27 de març,  per el que es designen les zones vulnerables per la contaminació de nitrats procedent de fonts agràries de les Illes Balears i s'aprova el Programa de seguiment i control del domini públic hidràulic. El percentatge d'extracció de la MAS18.14.M3, és del 86,91%. D'acord amb el PHIB, les masses amb una explotació superior al 80% e inferior al 100%, estan considerades en risc.

La zona del sondeig es localitza fora d'espais definits per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN) i fora d'espais de rellevància ambiental definits en la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO).

D'acord amb la cartografia d'àrees importants per a rapinyaires diürns de les Illes Balears (AIRIB) del Pla Terrase, l'àmbit del projecte no es troba a zona AIRIB de reproducció ni de migració.

L'àmbit d'actuació no es troba afectat per àrees de prevenció de riscos (APR) d'inundació, d'erosió, d'esllavissament o d'incendis. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears 2015-2024, es correspon amb una zona amb baix risc d'incendi forestal.

La zona d'àmbit d'estudi presenta una vulnerabilitat moderada (vulnerabilitat a la contaminació calculada mitjançant el mètode DRASTIC). La vulnerabilitat és la facilitat amb la qual un contaminant pot arribar fins a l'aqüífer de manera natural, és a dir sense tenir en compte les contaminacions que puguin arribar-hi mitjançant pous o altres obres antròpiques en el subsol.

3. Característiques del potencial impacte: Atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar a una parcel·la totalment antropitzada, la curta duració del període d'obres i a que la nova activitat no hauria de suposar un increment en el consum d'aigua de la MAS18.14.M3, es preveu que el projecte no tengui efectes significatius sobre el medi ambient si s'apliquen les mesures preventives i correctores del document ambiental i es fa un correcte seguiment ambiental de la seva aplicació.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «Projecte d'una captació d'aigües subterrànies (sondeig), a la finca «Depuradora», polígon 4, parcel·la 489, al T.M. de Santa Maria del Camí», a proposta de l'Ajuntament de Santa Maria del Camí, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades en el document ambiental, signat per la Sra. Maria del Mar Janer Mulet llicenciada en Biologia, de la consultora «ESTUDI44 MEDI AMBIENT», amb data de maig de 2023, la normativa vigent i els següents condicionants:

1. El volum màxim anual haurà de mantenir-se sense variació i s'ajustarà al ja atorgat a l'actual concessió CAS_1132; i d'acord amb el Servei d'Aigües subterrànies: «L'autorització del sondeig, no atorga cap dret d'aprofitament d'aigua [...]».

2. Per tal de vetllar pel compliment dels objectius definits al programa de seguiment ambiental, el promotor haurà de designar un responsable que s'encarregui de controlar la correcta aplicació de les mesures preventives i correctores establertes a cada una de les fases del projecte. El responsable designat a tal efecte haurà de: controlar la correcta aplicació per part dels operaris de les mesures establertes al document ambiental (realització de regs per evitar la dispersió de pols derivat del procés de perforació, etc.), comprovar que els impactes que es puguin produir durant l'execució del projecte no excedeixin els previstos, control del compliment del Pla contra incendis, etc. Així mateix, es deixarà constància documental de tot el procés, de la gestió dels residus que es puguin produir (garantint-ne la seva correcta gestió)  i/o de qualsevol anomalia que es pugui detectar o produir a qualsevol de les fases del projecte.

3. Amb l'objectiu d'evitar la contaminació de l'aqüífer durant la realització del sondeig, s'haurà d'aplicar el procediment recollit a l'annex 8 de «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB, tenint especial cura a les fases de cimentació i desinfecció del sondeig.

4. L'àrea afectada pel projecte correspon a la zona 0 de protecció sanitària, per tant, i d'acord amb l'article 76 del PHIB en un cercle de 10 metres al voltant de l'eix de la captació: «Aquesta zona haurà de tancar-se mitjançant un recinte amb tanques. Es prohibeix qualsevol ús i activitat, excepte les relacionades amb el manteniment i operació de la captació».

5. Atès que el projecte es troba en zona de vulnerabilitat moderada d'aqüífers, durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de maquinàries. Amb l'objectiu d'evitar vessaments accidentals derivats de l'ús de la maquinària, i d'acord amb l'indicat al document ambiental, s'haurà de realitzar una revisió diària dels equips abans de començar les tasques. Les funcions de manteniment (canvi d'olis, abastiment de combustible, etc.) sempre es duran a terme fora de la parcel·la on s'ubica el sondeig. Es disposarà de material absorbent en cas de vessaments accidentals, que haurà de ser gestionat per gestors autoritzats a tal efecte, si escau.

6. Les operacions de clausura del pou, en cas de que el sondeig sigui negatiu, hauran de seguir les directrius recollides a l'annex 8 «Condicions tècniques per a l'execució, equipament i clausura de sondejos i pous» del PHIB 2023. 

Així mateix, en cas d'èxit del sondeig de reforç, en el moment en que es vulgui clausurar la captació actual CAS_1132, el procediment s'ajustarà també al descrit al procediment de l'annex 8 del PHIB i s'haurà de vetllar per seu correcte manteniment a llarg termini.

Es recorda que:      

1. Atesa la ubicació del projecte, al trobar-se a menys de 100 metres de l'autopista Palma-Alcúdia (Ma-13), serà preceptiu l'informe del Consell de Mallorca prèviament a l'autorització del projecte. Així mateix i d'acord amb l'informe del Servei d'Ordenació del Territori del Consell Insular de Mallorca: «Cal sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos a la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears».

2. El cabal màxim instantani, atesa la proximitat a captacions veïnes, no superarà les limitacions de cabal previstes a l'article 113.7 del Pla Hidrològic de les Illes Balears de 3r cicle. Pel fet d'estar permès un cabal superior als 5 l/s, s'haurà de realitzar un estudi d'afeccions a altres captacions, si l'Administració Hidràulica així ho exigeix.

3. D'acord amb el Servei de Salut Pública: «Una vegada executat el sondeig, si el titular el vol destinar a abastir d'aigua de consum la xarxa municipal haurà de sol·licitar l'informe sanitari corresponent, seguint la normativa vigent per aigua de consum».

4. D'acord amb l'article 76 del PHIB, «Perímetres de protecció de captacions d'abastiment a la població», s'hauran de tenir en compte les activitats compreses dins la zona de restriccions moderades (250-1000 m). En funció del tipus d'activitat, es requerirà d'informe favorable de l'Administració Hidràulica (AH).

5. Amb l'objectiu que els ajuntaments contribueixin a assolir un bon estat de les masses a l'horitzó 2027 i atès que la massa d'aigua es troba en mal estat quantitatiu, serà d'aplicació l'article 127, punt 3 del PHIB.

Es recomana que:

Pel que fa a la penetració d'energies renovables al projecte, sempre que sigui viable, en cas de que el sondeig sigui positiu i es vulgui procedir a la instal·lació de les bombes d'extracció, s'hauria d'estudiar la possibilitat d'incloure la instal·lació d'un sistema de producció d'energia renovable, per exemple mitjançant plaques fotovoltaiques o panells solars, que permetin reduir al màxim el consum energètic.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta  resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 14  d'agost de 2024)

La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá