Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 510613
Resolució de la directora general d’Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Modificació Puntual núm 21 del PGOU des Castell relativa a l’ampliació d’usos admesos al polígon industrial des Castell, Menorca (Exp 124e-2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 6 de juny de 2024, i d'acord amb l'apartat 1 de l'article únic del Decret 5/2024, de 29 de maig, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la disposició transitòria primera del Decret llei 3/2024, de 24 de maig, 

RESOLC FORMULAR:

L'informe  ambiental estratègic sobre la Modificació Puntual núm 21 del PGOU des Castell relativa a l'ampliació d'usos admesos al polígon industrial des Castell, Menorca , en els termes següents: 

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La Modificació Puntual es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada, ja que està inclosa en l'apartat 2.a) de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents d'aquesta llei. 

D'acord amb l'article 12.4.a) del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada les modificacions esmentades en l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que es defineixen en l'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental (Modificacions menors: canvis en les característiques dels plans o programes ja adoptats o aprovats que no constitueixin variacions fonamentals de les estratègies, directrius i propostes o de la seva cronologia però que produeixin diferències en els efectes previstos o en la zona d'influència)

2. Descripció i ubicació de la modificació puntual

L'objecte de la MP és ampliar els usos admesos en el polígon industrial des Castell, admetent altres activitats com les esportives, comercials i altres amb una superfície de més de 190 m2, passant a convertir-se en un polígon industrial i de serveis.  Amb la nova redacció de l'article 97. Zona industrial, s'obri la possibilitat a que, en el seu àmbit, s'autoritzin activitats molestes, perilloses, nocives i insalubres, en el seu grau baix - mitjà (1 a 3), d'acord als continguts del Nomenclàtor del Decret 18/1996, de 8 de febrer, pel que s'aprova el Reglament d'Activitats classificades.

L'àmbit afectat es troba a una zona d'extensió reduïda que té la categoria de sòl urbà i superfície aproximada de 5,9 ha. El polígon compta amb xarxa d'abastament d'aigua potable, xarxa de subministrament d'energia elèctrica, enllumenat públic i xarxa de sanejament. Els carrers es troben asfaltats i disposen de voravies encintades i pavimentades.

El polígon industrial des Castell es troba dins zona de risc d'incendi forestal molt alt (IV Pla 2015-2024) i envoltat per un àrea amb risc moderat. No hi ha afeccions a espais naturals protegits ni llocs de la Xarxa Natura 2000. La banda arbòria que el limita per l'oest està conformada en un 90% per l'hàbitat d'interès comunitari HIC 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics, d'acord amb la capa Hàbitats Interès Comunitari 2022 Illes Balears (Tessel·la ME4_924)  de l'eina IDEIB.

Per altra banda, el polígon industrial es localitza dins els perímetres de protecció de captacions de proveïment a població i és pròxim a dues zones residencials (ubicades a 75 i 100 m) i a un centre educatiu (a 350 m).

3. Avaluació dels efectes previsibles

D'acord amb el document ambiental, no es detecten problemes ambientals significatius derivats de la Modificació Puntual. Si bé és cert que els nous usos sí que podran comportar un major trànsit dins una zona on, actualment, les places d'aparcament estan limitades, però es planifica una regulació específica respecte a l'estàndard d'aparcaments dels usos admesos.

La modificació en cap cas suposarà un augment en la capacitat de població del territori i en conseqüència no hi haurà increment en la demanda del recurs hídric. Tampoc es preveuen afeccions a la vialitat ni a l'arbrat o vegetació existent.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

El 24 d'octubre de 2023, la CMAIB sol·licita consulta, segons l'article 30.2 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, a les següents administracions previsiblement afectades i persones interessades:

Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.

Servei de Salut Ambiental. Conselleria de Salut.

Servei d'Estudis i Planificació. Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua.

Direcció Insular d'Ordenació Territorial. Consell Insular de Menorca.

GOB Menorca.

Federació d'Associacions de veïns de Menorca.

A la data d'emissió del present informe s'han rebut els següents informes:

El servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, en data 22 de novembre de 2023, va informar favorablement la MP-21 amb els següents condicionants per tal que siguin considerats en l'elaboració de la proposta final del pla:

1. L'Estudi d'Impacte Ambiental (EIA) i les Memòries Informatives i Justificatives han de fer referència al PAESC vigent de 2022 i als objectius d'almenys 32% de quota d'energies renovables, Millora d'un 32,5% l'eficiència energètica del municipi i Reducció del 55% de les emissions generades. LA MP21 ha d'escollir accions de mitigació i adaptació del PAESC aplicables a l'àmbit de la modificació.

2. Al document de Normativa del PG, en l'article i apartat que correspongui, cal afegir:

- Eficiència energètica: En la reforma integral de les edificacions destinades a serveis i equipaments esportius, han de tenir un consum energètic quasi nul i aïllades front a la calor en compliment del Codi Tècnic de l'Edificació i l'eficiència energètica ha de ser com a mínim classe B.

- Energies renovables. Les noves llicències d'activitats han d'incloure en el projecte la instal·lació de generació d'energia renovable.

- Aparcament de vehicles s'hi ha d'instal·lar producció d'energia renovable (solar fotovoltaica). Es pot valorar el promoure una comunitat energètica per repartir el consum generat.

3. Instar a l'Ajuntament d'Es Castell a promoure la Mobilitat sostenible amb el titular de la via a reformar per incloure aturades de bus i un carril bici segregat i plataforma per anar a peu amb arbrat, protegida de la calor.

4. Instar a l'Ajuntament d'Es Castell a promoure el canvi de cobertes per a permetre la instal·lació d'energia renovable i, si escau, crear una comunitat energètica.

El Departament d'Ordenació Territorial i Turística del Consell Insular de Menorca, en data 22 de novembre de 2023, va informar respecte de la MP-21 el següent:

PRIMER.- La informació aportada no impedeix considerar que la modificació puntual del planejament vigent proposada no té perquè ocasionar conseqüències ambientals significatives.

SEGON.- Les mancances, consideracions i/o observacions exposades de forma motivada al llarg de l'apartat VI d'aquest informe, en compliment de la normativa vigent i altres disposicions aplicables, s'hauran d'esmenar i/o justificar en la documentació que conformi la modificació de planejament abans de la seva aprovació definitiva per part del Ple del Consell Insular.

El servei de Salut Ambiental, en data 30 de novembre de 2023, informa respecte de la MP en sentit: favorable condicionant als termes establerts al document de referència i, en concret, al condicionant de realització d'estudi en el que es plantegin els possibles conflictes per a la instal·lació d'activitats que puguin afectar a les persones, tant per activitats existents com per futures (punt 7.B.b.iv) de la modificació del PGOU)

El servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics, en data 11 de gener de 2024, va informar favorable la modificació puntual número 21 del PGOU des Castell, sempre i quan:

1. La modificació dels usos que es plantegen no ha de suposar una nova demanda hídrica. L'Ajuntament ha d'haver reservat els recursos subterranis existents i assignats pel proveïment urbà per satisfer les demandes dels sòls urbans que no precisen d'actuacions de transformació urbanística.

2. El terme municipal i el polígon industrial des Castell no estan sobre la massa 1901M1 Migjorn sinó sobre la massa d'aigua subterrània 1901M1 Maó, s'ha de corregir aquest error a l'apartat «Hidrologia subterrània» de l'estudi ambiental estratègic.

3. El municipi d'Es Castell ha de reduir un 25% l'aigua subterrània subministrada de la massa 1901M1 Maó respecte l'aigua subministrada a 2019 per aconseguir el bon estat quantitatiu de la massa. Per això abans d'autoritzar la llicència per a una activitat s'ha d'assegurar que els projectes preveuen mesures d'estalvi d'aigua. Entre d'altres mesures, s'haurà de demostrar el compliment de l'article 47, 48.2 i 51.3 i 51.4 del PHIB del tercer cicle.

4. A l'hora d'implantar un determinat ús o activitat, s'haurà de comprovar si es tracta d'una activitat permesa, que precisa d'informe favorable o prohibida d'acord a l'establert a l'article 76.5 del PHIB per a les zones de restriccions màximes (de 10 metres a 250 metres de ràdio al voltant de l'eix de captació) i a les zones de restriccions moderades (de 250 metres a 1000 metres al voltant de l'eix del pou).

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 i avaluació dels efectes previsibles

Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'Avaluació ambiental, no es preveu que la modificació puntual del PGOU pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

Característiques de la Modificació Puntual: Es tracta d'un àmbit de sòl urbà consolidat i amb una superfície aproximada de 5,9 ha; la modificació afecta únicament als usos permesos, permetent usos comercials i esportius i similars, sense admetre grans establiments comercials ni grans centres generadors de mobilitat. Obri la possibilitat a que, en l'àmbit del polígon, s'autoritzin activitats molestes, perilloses, nocives i insalubres, en el seu grau baix - mitjà (1 a 3), d'acord als continguts del Nomenclàtor del Decret 18/1996, de 8 de febrer, pel que s'aprova el Reglament d'Activitats classificades.

Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: la zona no està inclosa dins cap zona de riscos, espais naturals protegits ni llocs de la Xarxa Natura 2000; amb la modificació proposada no s'incrementa l'edificabilitat ni la capacitat de població de l'àmbit; no afecta la fauna ni cap espècie vegetal amb valor ecològic ni tampoc afecta cultius productius, no es preveuen nous usos que suposin un risc de contaminació ni cap impacte sobre la qualitat de l'aigua ni del sòl. El polígon es localitza dins els perímetres de protecció de captacions de proveïment a població i també és pròxim a dues zones residencials (ubicades a 75 i 100 m) i a un centre educatiu (a 350 m). Respecte d'aquestes dues zones considerades sensibles (residencial i educativa), no consten avaluats els impactes derivats de la possible implantació en el polígon industrial d'activitats molestes, perilloses, nocives i insalubres, en el seu grau baix - mitjà (1 a 3).

Conclusions de l'Informe Ambiental Estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària, la Modificació Puntual número 21 del PGOU des Castell relativa a l'ampliació dels usos admesos al polígon industrial des Castell, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013,  sempre i quan es compleixin les mesures proposades que figuren al document ambiental estratègic redactat per Sebastián Pons Fedelich (arquitecte) en data novembre de 2023, la seva esmena de data maig de 2024 i els condicionants següents:

- El text normatiu haurà d'incorporar article específic, pel que respecta al consum d'aigua, que condicioni: l'autorització de llicència de noves activitats, els canvis d'usos i les actuacions de reforma integral, al compliment dels articles 47, 48.2 i 51.3 i 51.4 del PHIB del tercer cicle o, en el seu cas, als articles de la revisió corresponent que refereixin les mesures d'estalvi d'aigua.

- El text normatiu haurà d'incorporar article específic, corresponent a l'eficiència energètica, en el sentit de:

En la reforma integral de les edificacions destinades a serveis i equipaments esportius, han de tenir un consum energètic quasi nul i aïllades front a la calor en compliment del Codi Tècnic de l'Edificació i l'eficiència energètica ha de ser com a mínim classe B.

Les noves llicències d'activitats han d'incloure en el projecte la instal·lació de generació d'energia renovable.

Aparcament de vehicles s'hi ha d'instal·lar producció d'energia renovable (solar fotovoltaica). Es pot valorar el promoure una comunitat energètica per repartir el consum generat.

- Al document ambiental estratègic i, al text normatiu si escau, s'hauran de corregir les referències a la massa d'aigua subterrània 1901M1 Migjorn per la massa d'aigua subterrània 1901M1 Maó.

- Pel que fa a les restriccions d'usos, s'haurà de suprimir l'establert a l'apartat a), lletra c, punt 7 de la proposta de redacció de l'article 97 i en conseqüència mantenir les restriccions actuals existents respecte a les activitats perilloses, fins que la modificació corresponent no sigui avaluada a l'àmbit del polígon industrial.

Cal recordar que el polígon industrial es localitza dins els perímetres de protecció de captacions de proveïment a població, per tant, les activitats desenvolupades i previstes en aquest àmbit hauran de complir amb l'establert a l'article corresponent del Pla Hidrològic vigent, en aquest cas l'article 76 del Reial Decret 49/2023.

D'acord amb l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, s'insta a l'Ajuntament d'Es Castell a promoure la mobilitat sostenible amb el titular de la via a reformar per incloure aturades de bus i un carril bici segregat i plataforma per anar a peu amb arbrat, protegida de la calor i també a promoure el canvi de cobertes per a permetre la instal·lació d'energia renovable i, si escau, crear una comunitat energètica.

Segon. S'exceptua de la present, l'ampliació dels usos relacionats amb activitats molestes, perilloses, nocives i insalubres regulades al Decret 18/1996, de 8 de febrer, pel que s'aprova el Reglament d'Activitats classificades. La implantació d'aquests activitats requerirà d'avaluació prèvia d'acord amb l'establert a l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. 

Tercer. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. 

Quart. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de sis anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 21 bis del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. 

Cinquè. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Sisè. Aquesta  resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació. 

 

(Signat electrònicament: 14 d'agost de 2024)

 La directora general d'Harmonització Urbanística i Avaluació Ambiental Maria Paz Andrade Barberá