Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA

Núm. 509318
Aprovació definitiva del Reglament municipal del servei públic de transport col·lectiu urbà en mini-tren al municipi de Santa Margalida

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

No havent-se presentat cap reclamació o suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació del Reglament municipal del servei públic de transport col·lectiu urbà en mini-tren al municipi de Santa Margalida s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb el que estableixen els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

El text íntegre del Reglament municipal del servei públic de transport col·lectiu urbà en mini-tren al municipi de Santa Margalida, es fa públic, perquè en prengueu coneixement i en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

«REGLAMENT MUNICIPAL DEL SERVEI PÚBLIC DE TRANSPORT COL·LECTIU URBÀ EN MINI-TREN AL MUNICIPI DE SANTA MARGALIDA

Article 1.- Objecte i naturalesa.

1. El Servei de Transport terrestre Col·lectiu Urbà de viatgers al municipi de Santa Margalida a què es refereixen les disposicions d'aquest Reglament, previst per atendre les necessitats de desplaçament dels ciutadans en els arts. 4.1 a), 25.2.ll) i 26.1.d) de la Llei 7/1985 de 2 d'abril, de Bases del Règim Local, és el que amb caràcter obligatori es presta amb vehicles automòbils o altres mitjans de locomoció de tracció pròpia amb capacitat superior a 9 places inclosa la del conductor, especialment concebuts, construïts i condicionats per al transport de persones, a l'emplaçament i nombre de places que estiguin autoritzades, tant de seient com dempeus.

2. D'acord amb la seva naturalesa, aquest servei és de caràcter públic, duent-se a terme mitjançant retribució econòmica.

3. El servei públic de transport que es presti, tant en línia ordinària com especial, està destinat a tota persona que, abonant el preu del títol de transport, doni compliment a les disposicions vigents i reuneixi els requisits exigits per aquestes, sense cap altra excepció o limitació que les condicions i obligacions que la legislació vigent en la matèria o aquest Reglament assenyalin.

Article 2. Àmbit d'aplicació.

1. Aquest Reglament és aplicable al transport temporal que atengui trànsits excepcionals o conjunturals de durada limitada, encara que es repeteixi periòdicament.

2. També és aplicable a qualssevol altres serveis i diferents tipus específics de transport públic de viatgers, que es prestin amb els vehicles a què es refereix aquest Reglament a l'interior del terme municipal, i estiguin subjectes a la competència de l'Ajuntament.

Article 3.- Formes de gestió i interès públic.

1. El servei públic de transport es pot gestionar de manera directa o indirecta.

2. Dins de la primera, el servei podrà gestionar-lo el mateix Ajuntament, Organisme autònom local, Entitat pública empresarial local o Societat mercantil local, el capital del qual pertanyi íntegrament a l'Ajuntament de Santa Margalida o a un ens públic del mateix.

3. A la segona, mitjançant les diferents formes previstes per al contracte de gestió de serveis públics a la Llei de Contractes de les Administracions Pùbliques.

4. La prestació del servei s'haurà d'ajustar, a cada moment, a l'interès públic, que es plasmarà en els projectes tècnics i de mobilitat prèviament aprovats per l'Ajuntament.

5. Aquesta prestació es realitzarà en les condicions establertes per lAjuntament de Santa Margalida, o les que en el futur sestableixin.

 

Article 4. Calendari.

El servei públic de transport es prestarà durant el calendari anual previst per lAjuntament.

Article 5. Expedicions.

1. Les expedicions són el conjunt de circulacions independents amb horari diferenciat realitzades a les vies urbanes de l'itinerari de cada línia comunicades pel servei.

2. El seu número, d'acord amb la freqüència de pas que s'estimi necessària per a l'adequada prestació del servei, en funció de la demanda actual i potencial de transport existent i la disponibilitat de mitjans materials, serà aprovat per l'Ajuntament, a proposta de l'entitat que presti el servei.

Article 6. Horari i formes de determinació.

1. L'horari, expressat en hores i minuts, queda determinat per les hores d'arribada i sortida assenyalades per a les diferents expedicions a cadascun dels punts de parada fixa a l'itinerari de cada línia.

2. També es pot determinar l'horari d'inici i el de finalització del servei de cada línia, amb expressió a cada punt de parada de la freqüència en minuts de les expedicions successives.

Article 7. Itineraris. Natura. Establiment, ampliació i modificació.

1. Els itineraris són els carrers o les vies urbanes per on discorre el servei de cada línia, i on es realitza el trànsit entre les diferents zones o nuclis de població.

2. L'Ajuntament, quan ho consideri necessari, podrà establir una nova línia de transport a determinades zones o nuclis urbans, encomanant la gestió i explotació del servei perquè aquest es presti segons la forma de gestió triada.

3. Les ampliacions, transformacions o substitucions d'itineraris que resultin necessàries o convenients per a una millor prestació del servei, hauran de ser acordades per l'Ajuntament.

4. Les línies objecte de la prestació del servei podran ser alterades en el seu traçat i parades per raons d'interès públic, necessitats de trànsit, canvi de sentit circulatori, millores del servei, etc. , en el corresponent acord municipal. Les modificacions per causes de força major poden ser aplicades directament per l'entitat que presti el servei, assegurant en tot cas una informació adequada als usuaris sobre aquestes modificacions, les causes i la durada prevista.

5. Els ciutadans, de manera individual o mitjançant les Associacions d'Usuaris i de veïns existents, podran promoure o suggerir l'acord d'establiment de nous serveis, o la modificació de l'estructura de la xarxa de transport, mitjançant sol·licitud que a aquest efecte presentin al Registre General de l'Ajuntament, en què figurin les dades essencials del servei que es proposi o la modificació de les quals es pretengui, i de la demanda potencial o circumstància social que les justifiquin, amb descripció detallada dels tràfics a realitzar i plànol dels itineraris previstos, amb els punts de parada que calguin.

6. Quan hi hagi raons objectives i d'interès públic, es donarà lloc a la tramitació tendent a la seva implantació, prèvia valoració tècnica i econòmica de la sol·licitud amb informes precisos l'emissió dels quals s'interessi, i l'Ajuntament resoldrà la seva procedència.

Article 8. Parades. Naturalesa, determinació, senyalització i instal·lacions.

1. Els punts fixos de parada obligatòria per prendre i deixar viatgers ubicats a l'itinerari geogràfic definit per les vies urbanes per on discorre el servei, i entre els quals es realitza el transport de les persones que es desplacen d'un a l'altre per utilitzar aquesta comunicació són els que per a cada línia estiguin determinats o puguin fixar-se.

2. Les parades són els llocs de les vies i terrenys públics aptes per a la circulació, destinats a la immobilització dels vehicles per prendre o deixar persones, o per estacionar-los.

3. La determinació de les parades que s'haguessin de fer, així com la modificació de les existents, l'autoritzarà l'Ajuntament. Les parades han d'estar delimitades i senyalitzades, mitjançant pals indicadors numerats i amb denominació característica referida al lloc quan sigui possible.

4. Les parades podran disposar dinstal·lacions fixes que serveixin de refugi als usuaris, procurant-se unificació de disseny, que haurà de ser sotmès a l'aprovació de l'Ajuntament; senyalitzacions i instal·lacions que hauran de complir amb les altres disposicions, bé siguin de caràcter general, o bé municipals que els afectin, sense perjudici del dret de l'entitat que presti el servei segons la forma de gestió triada a utilitzar els béns de domini públic que siguin necessaris, amb subjecció al que disposen les normes aplicables.

5. Els indicadors de parades, marquesines i similars poden anar proveïts de panells publicitaris que serveixin també d'informació a l'usuari i millorin el servei.

6. Els vehicles amb què es realitzi el servei s'han d'aturar a les parades que no siguin origen i final de trajecte o tècniques per regularitzar horaris, només si els usuaris, prement el dispositiu lluminós d'anunci corresponent, així ho hagin sol·licitat per baixar-se; i també si el conductor observa que les persones situades als punts de parada efectuen espera per pujar i prendre el servei.

7. Els vehicles no es poden aturar fora de les parades, llevat del cas d'impossibilitat material de fer-ho.

8. Com a regla general, els vehicles hauran de ser desallotjats per la totalitat dels viatgers a la parada final del trajecte, llevat que es tracti de línies circulars en què l'usuari que accedeixi al servei prengui el vehicle en una parada determinada, a que conservarà el dret a circular fins a aquesta en el següent trajecte.

En conseqüència, en els altres casos els viatgers que vulguin continuar el trajecte han de baixar del vehicle i guardar torn per tornar-hi a accedir com si ho fessin, a tots els efectes, per primera vegada.

Article 9. Tarifes. Naturalesa, aprovació i publicació. Validesa, formes de pagament i transport gratuït.

1. Les tarifes reglamentàries que s'estableixin per la utilització de servei, a percebre del públic usuari amb el caràcter de preu o gràcies als serveis, han d'estar aprovades amb l'acord previ de l'Ajuntament.

2. Poden variar les formes d'abonar l'import del viatge, adaptant-se a les evolucions futures dels sistemes de pagament, salvaguardant sempre el dret a l'abonament en metàl·lic quan es tracti d'un únic viatge.

3. El preu del transport inclou el pagament de la prima de l'assegurança obligatòria de viatgers, que hi queda incorporat; i igualment en el preu s'inclourà aquella part del mateix que correspongui a l'aplicació de l'impost sobre el valor afegit.

Article 10. Pagament del bitllet.

1. L'import econòmic del transport corresponent a un únic viatge es farà efectiu en accedir al vehicle, lliurant-se el corresponent títol de transport.

2. El títol de transport que concedeix dret al viatge s'ha de conservar en perfectes condicions fins al final del trajecte.

3. Si algun viatger està desproveït del bitllet i no abona al moment el recàrrec extraordinari establert, ha d'abandonar l'autobús com a màxim a la parada següent, sense perjudici de la responsabilitat en què hagi incorregut.

Article 11. Publicitat.

En cas que els bitllets incorporin publicitat, que haurà de respectar les normes vigents en la matèria, l'Ajuntament o l'entitat que gestioni el servei, no respondrà en cap cas ni estarà obligada en virtut de la publicitat aliena incorporada al títol de transport.

 

CAPÍTOL II Dels vehicles

Article 12. Normes generals.

1. Els vehicles amb què es realitzi l'activitat de transport regulada en aquest Reglament, abans descrits i que estiguin matriculats i habilitats per circular i amb la darrera inspecció tècnica periòdica vigent, han d'estar proveïts de les autoritzacions administratives corresponents atorgades a l'entitat titular de l'activitat, que habilitin per a la realització del servei sense limitació específica de termini de validesa, però condicionada al seu visat en els períodes que s'estableixin, i que es documentaran a través de l'expedició de les corresponents targetes de transport.

2. L'atorgament dels títols habilitants correspondrà a l'Ajuntament.

Això no obstant, es pot fer transport en sòl urbà a l'empara de les autoritzacions de transport interurbà atorgades per la Comunitat Autònoma, per comprendre el seu àmbit el del Municipi de Santa Margalida.

3. Els vehicles afectes al servei, els seus equips i els seus recanvis i accessoris han de ser models degudament homologats d'acord amb les prescripcions sobre transport de persones que continguin els reglaments internacionals ratificats per Espanya i, en tot cas, les de la Unió Europea. .

4. Els vehicles han de complir les directrius de nivell de qualitat, seguretat, comoditat (aire condicionat, calefacció, etc ) i normalització d'elements i components que estableixi l'Ajuntament, així com a les necessitats del servei i demandes dels usuaris.

5. El pis serà antilliscant, i les barres o agafadors han de ser continus al llarg de tot el vehicle.

6. Seran complertes les normes europees anticontaminants en vigor.

Article 13. Condicions de prestació del servei.

1. Els vehicles autoritzats per circular per ajustar-se les característiques a les prescripcions tècniques, tan sols poden prestar servei en les condicions de sanitat, neteja i perfecte estat de funcionament en totes les parts i peces, que garanteixin la seguretat, tenint vigents les inspeccions tècniques periòdiques.

2. L'estat de conservació tècnica ha de ser el normal d'una explotació correcta i escrupolós en aquells elements del vehicle que puguin afectar la seguretat dels viatgers i transeünts.

3. La neteja, tant exterior com interior, de la qual els vehicles seran objecte periòdicament per donar compliment al que disposa aquest article, haurà de ser acurada, entenent per tal aquella que exigeix el respecte a l'usuari.

4. De la mateixa manera es procedirà a la desinfecció i la desinsectació dels vehicles, en els terminis establerts per la normativa vigent.

Article 14. Rètols i distintius.

Els vehicles, a més del que preceptua aquest Reglament, han de portar en lloc ben visible, com a mínim, els avisos indicatius que segueixen:

1. A l'exterior:

a) Número d'ordre de la unitat o número de vehicle.

b) Número de línia en què presta el servei, tant a la part davantera com al darrere del vehicle, així com al lateral dret de la seva marxa.

c) Rètol que expressi origen i destinació a la part superior davantera del vehicle.

d) Els rètols i distintius exigits per la normativa de transports.

e) Senyals de limitació de velocitat si és el cas.

2. A l'interior, i en plaques col·locades a aquest efecte:

a) El nombre de places autoritzades, i no es compta en el còmput de persones transportades cada menor de dos anys que vagi a cura d'un adult.

b) Prohibició de fumar.

c) Resum dels drets i les obligacions dels usuaris.

d) Tarifes vigents.

e) Ubicació de les places destinades a persones amb mobilitat reduïda.

Article 15. Seients i persones amb mobilitat reduïda.

1. Els seients del vehicle, en el nombre i les dimensions dels mateixos que determini la targeta d'inspecció tècnica i que consti a la placa sobre capacitat fixada a l'interior del vehicle, seran ocupats lliurement pels qui hi accedeixin primer, sense reserves ni preferències, llevat dels expressament reservats a persones amb mobilitat reduïda.

2. S'entén per persona amb mobilitat reduïda aquella que tingui una disminució que temporalment o permanentment li impedeixi o dificulti el desplaçament.

A aquests efectes tindran la consideració de persones amb mobilitat reduïda: les persones discapacitades, i, en general, totes aquelles que per les circumstàncies personals, tinguin dificultats per viatjar dempeus.

 

 

CAPÍTOL III Dels conductors

SECCIÓ 1a Normes generals

Article 16. Autoritzacions i condicions per a la conducció.

1. Les persones que, en cada moment, per manejar el mecanisme de direcció o anar al comandament dels vehicles, facin la seva conducció amb autorització de l'entitat que presti el servei, també han d'estar proveïdes de la pertinent autorització administrativa que els habiliti.

2. Per conduir vehicles destinats al transport de persones, no poden haver ingerit ni ingerir begudes alcohòliques en cap taxa, ni incorporar al seu organisme drogues tòxiques o estupefaents, psicotròpics, estimulants o altres substàncies anàlogues; com tampoc no podran circular sota els efectes de medicaments o altres substàncies que alterin l'estat físic o mental apropiat per fer-ho, ni fumar als vehicles.

 

SECCIÓ 2a De les obligacions dels conductors relatives a conducció.

Article 17. Deures bàsics.

Els conductors estan obligats a:

1. Abstenir-se de fer cap acte que els distregui durant la marxa.

2. Vetllar durant aquesta, i especialment a les pujades i baixades de viatgers, per la seguretat dels mateixos.

3. Tenir cura de mantenir la posició adequada a la conducció, mantenint la pròpia llibertat de moviments, el camp necessari de visió i l'atenció permanent; i que la mantinguin la resta dels passatgers per garantir-ne la seguretat.

4. Efectuar les parades i arrencades sense sacsejades ni moviments bruscs.

5. Conduir amb la professionalitat, diligència i precaució necessaris per evitar qualsevol dany, propi o aliè, tenint cura de no posar en perill els altres ocupants del vehicle i la resta dels usuaris de la via.

6. Aturar el vehicle a les parades el més a prop possible de les voreres, usant, quan n'hi hagi, les dàrsenes habilitades a aquest efecte, i queda prohibida l'obertura de les portes fora de les parades.

7. Estar en tot moment en condicions de controlar el vehicle.

8. Complir escrupolosament tots i cadascun dels preceptes del Reial Decret Legislatiu 339/1990, que va aprovar el Text articulat de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària, del seu Reglament General i del Codi de la Circulació, així com també de lOrdenança Municipal de Circulació, responent de les infraccions que es derivin de la seva inexacta observança.

Article 18. Prohibicions.

Conseqüentment a aquests deures, es prohibeix els conductors:

1. Conduir de manera negligent o temerària.

2. Portar obertes les portes del vehicle i obrir-les abans de la seva immobilització completa, així com arrencar amb les portes obertes o desconnectar el dispositiu de bloqueig del vehicle si les portes romanen obertes.

 

SECCIÓ 3a De les obligacions dels conductors relatives al servei.

Article 19. Deures respecte al servei. Responsabilitat pel seu incompliment.

1. Els conductors estan obligats a:

a) Percebre l'import de la tarifa establert per al servei, i tornar-ne el canvi; expedir el títol de transport, o requerir al viatger la seva cancel·lació i identificació, si escau; i lliurar la recaptació diària, emplenant els documents preceptius.

b) Prohibir l'entrada als vehicles i ordenar-ne la sortida als viatgers que incompleixin els preceptes establerts com a condicions generals d'utilització dels vehicles; i denunciar els infractors a qualsevol agent de l'autoritat, en cas de resistència o desobediència.

c) Impartir les ordres i les instruccions necessàries sobre el servei i les condicions de la seva utilització, fent complir als viatgers les seves obligacions i altres normes i disposicions que els incumbeixen, especialment referents a la seva seguretat.

d) Vetllar durant la marxa, i especialment a les pujades i baixades de viatgers, per la seva seguretat.

e) Aturar-se a les parades durant l'espai de temps indispensable perquè els viatgers pugin o baixin del vehicle.

f) Tractar l'usuari amb educació i respecte, tot dispensant-li, en tot moment, un tracte correcte; i facilitar-li quanta informació sobre el servei necessiti, sempre que no entorpisca el normal desenvolupament del mateix. En qualsevol altre cas, us remetrà a les oficines de l'entitat que desenvolupi l'activitat, si escau.

g) Anar uniformat d'acord amb les normes que al respecte es dictin o estiguin establertes, si escau, per l'Ajuntament.

h) Portar la targeta identificativa al lloc corresponent, i facilitar-ne la identitat o el número d'identificació personal a l'usuari que així ho requereixi.

i) Adoptar les mesures necessàries previstes en aquest reglament en cas que, tot i conduir amb la diligència requerida, es vegin implicats en un accident de circulació.

j) Tractar i cuidar el vehicle que se'ls encomani per conduir, amb el major zel i diligència exigibles, evitant perjudicar els interessos del titular durant la conducció.

k) Respondre dels danys i perjudicis en el seu patrimoni que es produeixin per actes temeraris o imprudents, qualsevol que sigui la gravetat dels mateixos.

2. Sense perjudici de les sancions per fets de circulació constitutius d'infracció que siguin responsables i els siguin imposades pels organismes competents, els conductors que reiteradament infringeixin les normes de circulació, o incorrin en infraccions que comportin perillositat per als viatgers o altres usuaris de les vies, a més de la responsabilitat que els correspongui d'acord amb el que disposa aquest Reglament seran objecte del corresponent expedient disciplinari.

 

CAPÍTOL IV Drets dels viatgers

Article 20. Normes generals.

1. Els usuaris, com a destinataris del servei de transport, són titulars dels drets establerts per totes i cadascuna de les disposicions vigents dictades amb caràcter general en matèria de transports, i específicament dels establerts en aquest títol, així com dels que resulten de la resta de disposicions d'aquest Reglament.

2. En essència, totes les persones que ho desitgin seran admeses a la utilització del servei, sempre que es compleixin les condicions següents:

a) Que no se sobrepassin les places ofertes.

b) Que s'aboni el preu establert per al servei, i se'ls expedeixi a bord del vehicle el títol de transport; o es porti i cancel·li el títol corresponent podent triar lliurement entre els diferents títols de transport vàlids en cada moment, i conforme a les tarifes vigents.

c) Que es reuneixin les condicions mínimes de sanitat, salubritat i higiene necessàries per evitar qualsevol risc o incomoditat per als altres usuaris.

d) Que no s'alterin les normes elementals d'educació i de convivència.

3. Com a regla general els usuaris tenen dret a:

a) Ser transportats en els seus desplaçaments en les condicions normals d'oferta de servei establertes, sense riscos per a la seva salut o seguretat excepte els usual o reglamentàriament admesos en condicions normals i previsibles d'utilització, en el corresponent emplaçament destinats a vehicles que compleixin les normes d'homologació i habilitació corresponents, i que siguin conduïts per personal adequadament format i en possessió de l'autorització administrativa que els habiliti per fer-ho.

b) Disposar d'una completa informació sobre el servei ja que se'ls faciliti el coneixement sobre el seu ús adequat, mitjançant una educació i divulgació correcta.

c) Fer efectiva la garantia de qualitat o nivell de prestació, cosa que inclou que aquesta es realitzi segons les condicions establertes i d'acord amb la normalitat de l'oferta segons la informació facilitada ja que l'estat dels vehicles sigui adequat perquè la utilitzi es faci en condicions de sanitat, comoditat i higiene.

d) Estar protegits contra els riscos que puguin afectar la seva salut o seguretat, ia ser indemnitzats o reparats dels danys i perjudicis soferts d'acord amb les assegurances obligatòries afectes a la circulació de vehicles de transports urbans de superfície, llevat que estiguin causats per culpa exclusiva.

e) Obtenir, si escau, el reintegrament de l'import del viatge en cas d'interrupció temporal del servei, o la devolució equitativa del preu total o parcial del servei en cas d'incompliment de les condicions de la prestació, sempre que les causes siguin imputables a l'entitat que ho presti.

f) Continuar el viatge en un altre vehicle, de produir-se l'avaria d'un vehicle en línia.

g) Rebre un tracte correcte i educat per part del personal del servei.

h) Portar objectes, bosses o petits paquets o bosses de mà, sempre que no suposin molèsties o perill per a altres viatgers, segons el parer del conductor del vehicle.

i) Accedir al vehicle amb cistelles o carrets de compra i cotxets de nadó, llevat que l'ocupació efectiva i màxima del vehicle no ho permeti.

j) Formular reclamacions per mitjà dels fulls que tenen a la seva disposició en els punts determinats amb aquesta finalitat, així com específicament a l'interior de tots els vehicles en servei, igualment a disposició dels usuaris, i això és facilitat pel conductor, en les que podran exposar qualsevol reclamació sobre la prestació del servei, que es podrà lliurar a qualsevol oficina municipal d'atenció al ciutadà. Els fulls a facilitar s'editaran per triplicat, amb exemplars destinats a l'òrgan competent per a l'examen i la resolució, a l'entitat que presti el servei i al mateix usuari, i en cas de ser lliurats a l'entitat que presti el servei, hauran de ser informats i trameses a l'Ajuntament, dins el termini de quinze dies hàbils des de la presentació de la reclamació, contenint aquest informe un pronunciament sobre el contingut de la reclamació.

k) Rebre contestació per escrit a les reclamacions que formulin dins el termini que a aquest efecte assenyali l'Ajuntament.

l) Al compliment de les prescripcions sobre promoció daccessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques.

 

CAPÍTOL V Obligacions dels viatgers

Article 21. Deures bàsics.

Els usuaris estan obligats a:

a) Complir les mesures d'ordre i seguretat establertes per a la prestació normal del servei, acatant les observacions que els facin els conductors o altres empleats autoritzats.

b) Comprovar que el títol de transport adquirit és l'adequat i, si escau, que la devolució de moneda rebuda és la correcta.

c) Exhibir i presentar el títol de transport quan sigui requerit per a qualsevol empleat autoritzat.

d) Col·locar-se als llocs indicats pel conductor, si accedeixen a l'autobús amb cotxets de nadons, accionant tots els mecanismes de seguretat del cotxet (frens, cinturons, etc.), i mantenint el nadó a l'interior del cotxet durant tot el trajecte del viatge. En tot moment la persona adulta serà responsable de la custòdia del nadó i el cotxet.

f) Demanar la parada del vehicle amb la suficient antelació.

g) Tractar o utilitzar el material mòbil amb més cura, d'acord amb les condicions establertes per a la seva utilització, i abstenir-se de manipular els dispositius d'obertura de portes fora dels supòsits d'emergència corresponents, així com qualsevol equip, útil o instal·lació del vehicle.

h) Formular avís i prestar-ne la col·laboració, de produir-se un accident, en la forma establerta.

i) No realitzar, amb caràcter general, totes aquelles accions que pertorbin el correcte desenvolupament del servei de transport.

Article 22. Prohibicions.

Conseqüentment als seus deures, els usuaris hauran de de manera específica abstenir-se de:

a) Pujar o baixar del vehicle sense que aquest estigui totalment aturat.

b) Entrar o sortir per les portes no indicades.

c) Anar dret sense estar convenientment agafats i subjectes als dispositius de seguretat a aquest efecte disposats.

d) Deambular per l'interior del vehicle estant aquest en circulació sense agafar-se adequadament a les barres o agafadors, posant en perill la seva integritat física en cas de frenada o qualsevol incidència derivada del trànsit.

e) Pujar al vehicle quan s'hagi fet l'advertiment que la totalitat de les places estiguin ocupades.

f) Dificultar la circulació dins del vehicle, als llocs reservats al pas de viatgers i empleats.

g) Treure fora del mateix, per portes o finestres, qualsevol part del cos, amb el vehicle en marxa.

h) Llençar objectes per les finestretes i dins dels vehicles.

i) Fumar, menjar i beure a l'interior dels vehicles.

j) Portar matèries susceptibles d'explosió o inflamació.

k) Portar animals, excepte gossos guia en el cas d'invidents, o petits animals domèstics, sempre que aquests siguin transportats pels seus amos en receptacles idonis, i no produeixin molèsties per la seva olor o soroll, o en general pertorbin el confort dels restants viatgers.

l) Accedir en estat d'embriaguesa o sota els efectes de les drogues.

m) Portar embalums o paquets que, per la seva mida, volum, contingut o olor, puguin danyar, molestar o tacar els altres viatgers o el material del vehicle.

n) Utilitzar sense auriculars individuals adaptats a l'oïda, aparells de so o musicals que produeixin molèsties al conductor o als altres usuaris, així com alterar la seguretat del vehicle.

o) Distreure o parlar amb el conductor quan el vehicle estigui en marxa.

p) Sol·licitar parada del vehicle fora dels llocs destinats per fer-ho.

q) Alterar l'ordre o ofendre el decòrum dels altres viatgers amb paraules, gestos o faltes de compostura.

r) Embrutar amb enregistraments, inscripcions o pintades, o tirant papers i deixalles al terra del vehicle.

s) Practicar la mendicitat.

t) Distribuir pasquins, fulletons o distribuir qualsevol classe de propaganda o publicitat.

u) Organitzar rifes o jocs d'atzar i vendre béns o serveis a l'interior dels vehicles sense autorització expressa.

v) Accedir amb patins o bicicletes, tret que aquestes estiguin plegades i empaquetades.

w) Dur a terme qualsevol altra actuació que pugui representar perill per a la seguretat de l'autobús, dels seus usuaris, empleats, mitjans i instal·lacions de qualsevol tipus.

 

CAPÍTOL VI Condicions generals dutilització del servei.

Article 23. Normes generals

1. Les condicions generals que han de complir els usuaris en la utilització del servei estan determinades, a sensu contrari les que així ho requereixin, pel conjunt d'obligacions que conté aquest Reglament.

Article 24. Condicions.

1. L'entitat que a conseqüència de la forma de gestió triada estigui facultada per prestar el servei, té l'obligació d'efectuar-lo d'acord amb les condicions que regeixen la concessió de la seva explotació, o de la manera disposada o ordenada per la Corporació; amb observança i compliment de totes les disposicions contingudes a la legislació reguladora i en aquest Reglament.

2. Igualment ha de respectar els temps de conducció i els períodes de descans obligatori dels conductors, per afectar-ne la superació o la minoració a la seguretat.

Article 25. Béns afectes

L'entitat haurà de tenir en perfecte estat de funcionament i conservació els béns i les instal·lacions afectes al servei.

Article 26. Reintegrament de limport del viatge o devolució equitativa del preu total o parcial del servei.

1. L'incompliment de les condicions de prestació del servei, sempre que les causes siguin imputables a l'entitat que el presti, atorgarà dret a devolució de l'import del viatge o la devolució equitativa del preu total o parcial del servei.

2. Quan es produeixi interrupció momentània del servei per causa d'avaria mecànica, accident o qualsevol altra incidència l'entitat estarà obligada, segons s'estableix a l'article anterior, a tornar l'import del bitllet als viatgers que renunciïn a seguir viatge al vehicle següent.

2. Per fer ús del dret a devolució s'ha de presentar títol de transport vàlid segons el quadre de tarifes, que correspongui al viatge les condicions de prestació del qual notòriament i de forma indubitada s'incompleixin, o s'hagi interromput.

3. La devolució s'ha de sol·licitar immediatament després de produir-se l'anomalia, lliurant-se l'oportú justificant de reclamació i es farà efectiva als llocs que estiguin assenyalats a aquest efecte.

4. No atorga dret a devolució el desviament de qualsevol línia del seu itinerari habitual per obres o altres causes alienes a la voluntat de l'entitat que realitzi l'activitat, encara que aquesta circumstància s'haurà d'advertir a les parades fixes on es pot prendre el servei, ni tampoc l'incompliment de l'horari del servei per embussos de trànsit o circulació.

Article 27. Normes sobre el servei i ús del mateix.

S'ha de facilitar en tot moment, exacta informació del servei que es presti i a divulgar les normes sobre el seu ús adequat, d'acord amb les regles següents:

1. A les Oficines d'Atenció a l'Usuari que estiguin establertes estarà a disposició de l'usuari informació sobre els itineraris, les tarifes, les parades, els horaris i qualsevol altra referent al servei; igualment hi haurà un exemplar del present Reglament per a examen i consulta, així com fulls de reclamacions, perquè els viatgers puguin formular els que considerin oportuns.

2. En els punts de parada que sigui possible, haurà d'existir informació correcta per a l'usuari que inclourà, en tot cas, quadre vigent de tarifes, plànol de la xarxa i esquema de l'itinerari de la línia o línies que incideixin en aquest punt, així com les successives parades, així com panell informatiu i l'horari o freqüència de les diferents línies.

3. Les modificacions o ampliacions del servei de caràcter substancial que no es deguin a causes de força major alienes a l'entitat que ho presti s'han de posar en coneixement del públic amb la màxima antelació possible.

4. Una vegada aprovat qualsevol traçat o la seva modificació, o qualsevol alteració a la ubicació d'una parada, encara que sigui per causa de força major, que s'haurà de comunicar a les de costum, o variació d'horaris o de quadre tarifari, per canvi de els tipus de títols de transport, o de les condicions de la seva utilització o del preu, s'han de donar a aquests la màxima difusió possible per mitjà de l'entitat que presti el servei, amb la màxima antelació i per a coneixement general.

Article 28. Tracte correcte.

Tots els empleats afectes al servei mantindran en tot moment un tracte correcte amb els viatgers, atenent amb amabilitat i correcció les peticions d'ajuda, d'informació o de reclamació que els siguin sol·licitades.

Article 29. Conductes infractores i sancions.

Si s'escau, l'entitat que presti el servei ha de tenir cura, mitjançant els procediments de règim disciplinari intern que tingui establerts, de sancionar les conductes dels seus empleats que contravinguin el que disposa l'article anterior.

 

CAPÍTOL VII Accidents

Article 30. Normes generals

Si en ocasió de la prestació del servei de transport a què es refereix aquest Reglament, i encara conduint-se els vehicles amb la diligència requerida, té lloc un accident del qual es derivin danys corporals a algun viatger o es produeixen danys materials al vehicle de transport públic o a altres vehicles o ocupants d'aquests, es procedirà d'acord amb les regles que estableixen els articles següents.

Article 31. Obligacions dels conductors.

Els conductors implicats en un accident de circulació estan obligats a:

a) Avisar el centre de control de l'entitat que presti el servei i emplenar el comunicat de sinistre i incidències amb totes les dades preceptives, sol·licitar-les al conductor de l'altre vehicle implicat alhora que es faciliten les pròpies i fent constar les dels lesionats i testimonis, si escau.

b) Evitar, en aquest supòsit, la modificació de l'estat de les coses i de les empremtes o altres proves que puguin ser útils per determinar la responsabilitat, llevat que hi hagi conformitat en els intervinents sobre la manera com ha passat l'accident i la seva responsabilitat i es formuli el comunicat amistós o que, amb això, es perjudiqui la seguretat de la circulació o dels ferits, si escau.

b) Llevat que es produeixin només danys materials i hi hagi acord sobre la seva responsabilitat, o ferides clarament lleus sense que cap de les persones implicades ho sol·liciti, avisar l'Autoritat o els seus agents si hi hagués versions contradictòries o, aparentment, hagués resultat greument ferida o morta alguna persona.

c) Adoptar les mesures necessàries, auxiliant les víctimes i demanant els serveis sanitaris existents, facilitant la seva identitat i col·laborant amb l'Autoritat o els seus agents la intervenció dels quals requereixi.

d) De rebre el corresponent avís, requerir la col·laboració que no sigui manifestament innecessària i prendre les dades als viatgers que hagin advertit la manera de produir-se les lesions, si sense adonar-se'n ha resultat ferit un usuari; i, si no és atès, demanar la presència i la personació dels agents de l'autoritat.

Article 32. Obligacions dels lesionats o altres usuaris

1. Si en ocasió del desplaçament té lloc un accident en un vehicle del servei a causa del qual s'ocasionin lesions a algun viatger, tant durant la seva permanència al vehicle com en pujar o baixar del mateix, la seva ocurrència l'ha de posar l'afectat o un altre usuari en coneixement del conductor que no se n'hagi adonat, qui haurà de prendre totes les dades possibles per a la confecció de l'oportú part de sinistre i requerir l'assistència deguda.

2. Si el qui avisa és el lesionat, ha de justificar la seva condició d'assegurat a través del títol de transport que estigui en possessió.

3. Els viatgers estan obligats a prestar la seva col·laboració, de produir-se un accident del qual només resultin danys materials per al vehicle de transport públic o altres implicats i hagin presenciat la manera d'ocórrer el sinistre, per aclarir els fets.

Article 33. Indemnització.

Els viatgers o altres usuaris de la via que resultin perjudicats per un accident de trànsit, si no són rescabalats extrajudicialment dels perjudicis que pateixin, exercitaran les accions que els assisteixin per reclamar la indemnització que creguin els correspon, de conformitat amb les normes que siguin daplicació.

Article 34. Responsabilitat.

L'entitat que presti el servei respondrà per si, o a través de l'assegurança corresponent, de totes les indemnitzacions que corresponguin en cas de sinistre, de complir-se les condicions que permetin que li siguin exigides.

Article 35. Condicions per al rescabalament de danys i perjudicis.

1. Per tenir dret a aquestes indemnitzacions és necessària la presentació del títol de transport corresponent juntament amb l'acreditació dels danys soferts i la relació de causalitat corresponent, sense que hi hagi culpa del perjudicat.

2. També estan protegits els usuaris que, d'acord amb aquest Reglament, estiguin exempts de pagament i disposin del títol substitutori.

Article 36. Obligació d'assegurar.

1. L'entitat que presti el servei, si s'escau, tindrà concertades les assegurances que obligatòriament estiguin establertes (Segur Obligatori de Responsabilitat Civil a la Circulació de Vehicles de Motor i Assegurança Obligatòria de Viatgers, actualment), a fi d'indemnitzar degudament els danys personals i materials que els ocasionés el funcionament del servei i es produeixin als usuaris o a tercers, sempre que concorri la necessària relació de causalitat, i no es produeixin per culpa de l'afectat.

2. Aquests danys aniran a càrrec de l'assegurança concertada, excepte en cas de culpa del usuari per infracció de les normes de seguretat en el viatge establertes, o imprudència de tercer.

Article 37. Reclamacions. Normes generals.

1. A les Oficines d'Atenció a l'Usuari que s'estableixin existiran a disposició dels usuaris fulls de reclamacions en què qualsevol viatger podrà realitzar totes les observacions, queixes i reclamacions relacionades amb la prestació del servei estime oportunes, que seran remeses per a la seva tramitació al Ajuntament, d'acord amb les normes reglamentàries que s'hi apliquen.

2. Totes les reclamacions es formularan per escrit, consignant els fets objecte de la reclamació, nom, cognoms, número del document nacional d'identitat, passaport o targeta de residència en vigor, domicili i signatura del reclamant, així com el lloc i la data de la reclamació.

3. També es poden adreçar, consignant totes les dades expressades, per correu electrònic o per fax a l'adreça i número que a aquest efecte s'assenyalin. I igualment ser remeses per correu.

Article 38. Condicions i termini per reclamar.

1. L'usuari reclamant, en el moment de formular-ne la reclamació, haurà d'estar proveït de títol de transport vàlid i acreditar l'existència del transport efectuat per qualsevol dels mitjans de prova admesos en dret, si el fet relatat es refereix ocorregut durant el viatge, estant el vehicle en ruta.

2. La reclamació es pot interposar des del moment en què es va produir el fet que la motivi, mentre el termini de prescripció corresponent a aquest no hagi transcorregut, d'acord amb el que disposa l'article 47 d'aquest Reglament.

3. Els usuaris que facin una reclamació tenen dret a rebre contestació per escrit en el termini que figura a les normes que regulen els diferents procediments, civils o administratius, en matèria de reclamacions.

Article 39. Objectes perduts. Troballa i devolució.

1. Els objectes que, extraviats en els vehicles, hagin pogut ser recollits pels conductors els han de lliurar a l'entitat que presti el servei, a la qual el mateix dia de la seva pèrdua poden ser reclamats.

2. Prèvia acreditació de la seva propietat per qualsevol mitjà de prova admès en dret, podran ser retirats a la seu de l'entitat com a màxim fins a l'endemà de la seva pèrdua, llevat que la naturalesa de l'extraviat no permeti la seva conservació durant aquest temps.

3. Si no són recollits amb anterioritat a aquest termini, els objectes s'enviaran a Objectes Perduts de l'Ajuntament, on podran ser recollits pels seus amos.

4. La desaparició dels que no siguin trobats conforme als apartats precedents no donarà lloc en cap cas a cap responsabilitat.

 

CAPÍTOL VIII De les infraccions i sancions.

Article 40. Regla general

L'entitat que presti el servei, els seus empleats i usuaris prestaran exacta atenció al compliment del que disposa aquest Reglament, al Conveni Col·lectiu que pugui ser aplicable, així com totes les altres obligacions incumbeixin als implicats d'acord amb la normativa vigent, i a les normes dictades que la desenvolupen, modifiquin o substitueixin.

L'incompliment per part dels usuaris de les prohibicions i els mandats previstos en aquest Reglament podrà ser sancionat d'acord amb el que estableix la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres i les normes dictades que la desenvolupen o substitueixin.

Article 41. Infraccions.

Constitueixen infraccions administratives de les normes reguladores del transport terrestre i del present Reglament les accions o les omissions dels diferents subjectes responsables tipificades i sancionades de conformitat amb la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres.

Article 42. Qualificació.

A aquests efectes, es consideren infraccions molt greus, greus i lleus les respectivament contemplades als articles 140, 141 i 142 de la dita Llei.

Article 43. Incompliment d'obligacions que afecten els usuaris.

Tenint en compte el que estableix el número 20 de l'article 142 de la Llei, té la consideració de falta lleu l'incompliment pels usuaris de les obligacions que els corresponguin, conforme les regles d'utilització del servei establertes de conformitat amb el que disposen els arts. 40,2 i 41,1 i als deures establerts en aquest Reglament, llevat que les normes en què es continguin aquestes regles considerin expressament el seu incompliment com a infracció greu.

Article 44. Sancions.

1. Les infraccions referides als dos articles anteriors seran sancionades amb les multes previstes a l'article 143 de la Llei.

2. L'exercici de la potestat sancionadora correspondrà als òrgans de l'Ajuntament de Santa Margalida que legalment la tinguin atribuïda, conforme a l'art. 146,1 de la Llei.

Article 45. Procediment.

El procediment per a la imposició de sancions s'ajustarà al que disposen els articles 203 a 216 del Reglament de la Llei d'Ordenació dels Transports Terrestres, en la redacció que els dóna l'annex I del Reial decret 1772/1994, de 5 d'agost, o a les normes que reglamentàriament s'estableixin, i el que no es preveu, pel que estableix la Llei 39/2015 o normativa que la modifiqui o substitueixi.

Article 46. Vigilància i inspecció.

Els empleats afectes al servei estan autoritzats a vigilar i inspeccionar que els usuaris compleixin les obligacions que estableix aquest Reglament, i hauran d'informar de les infraccions detectades mitjançant la formulació de la denúncia corresponent que donarà lloc, si escau, a l'obertura del corresponent expedient sancionador .

Article 47. Prescripció.

Les infraccions i sancions prescriuran de conformitat amb allò previst a la llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en els termes que estableix l'art.145 de la Llei 16/1987, del 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquest Reglament entrarà en vigor, una vegada aprovat definitivament, l'endemà de la seva publicació al BOIB, publicació que es durà a terme transcorregut el termini de comunicació a què es refereixen els arts. 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.»

Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós administratiu, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Balears, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Santa Margalida, en data de la signatura electrònica (14 d'agost de 2024)

El batle Joan Monjo Estelrich