Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES
Núm. 507214
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a les comunitats balears a l’exterior per a l’any 2024
Identificador BDNS: 780053
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, i reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reconeix les comunitats illenques fora del territori (article 11 de l'Estatut d'autonomia vigent) i remet a una llei del Parlament perquè les reguli.
En compliment d'aquest mandat, es va aprovar la Llei 3/1992, de 15 de juliol, de comunitats balears assentades fora del territori de la comunitat autònoma. Aquesta Llei ha estat derogada recentment per la Llei 7/2023, de 22 de març, de comunitats balears o illenques fora del territori balear. L'article 6.1 de la Llei 7/2023, de 22 de març, estableix que el Govern de les Illes Balears i l'Administració autonòmica donen suport a les comunitats illenques fora del territori per a la consecució dels objectius estratègics que s'assenyalen en la Llei, entre els quals hi ha fomentar i enfortir aquestes comunitats, enteses com a punt de trobada i espai d'experiència migratòria balear establerta en un àrea geogràfica determinada, i facilitar a les comunitats de què es tracta que siguin un punt de referència i es consolidin, especialment en l'àmbit cultural i social, en les localitats i els països en què s'assenten, i que contribueixin a potenciar les relacions amb les institucions i els seus agents socials. Així mateix, l'article 6.2 de la Llei 7/2023, de 22 de març, assenyala que les comunitats balears o illenques establertes fora del territori de la comunitat autònoma han de tenir accés a les ajudes i a les subvencions per al compliment dels objectius d'aquesta Llei, d'acord amb la legislació aplicable.
El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis pressupostaris 2024-2026, aprovat mitjançant un acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril), preveu que la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament pot establir una convocatòria de subvencions anual destinada a les comunitats balears constituïdes fora del territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears per donar-los suport amb la finalitat que puguin exercir les seves finalitats de manteniment dels vincles amb les Illes Balears i amb la seva història, cultura i llengua.
L'article 5 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix un règim especial de les ajudes a l'exterior, que s'ha d'aprovar per decret del Consell de Govern, que permet introduir excepcions justificades en els principis de publicitat i concurrència, així com regles especials en relació amb el pagament, la justificació, la comprovació i el control de l'aplicació dels fons, el reintegrament i el règim d'infraccions i sancions en la mesura que les subvencions es fonamentin en l'activitat de projecció institucional i de cooperació a l'exterior del Govern de les Illes Balears i la naturalesa dels projectes o les característiques dels destinataris així ho requereixin.
El Decret 103/1998, de 20 de novembre (BOCAIB núm. 150, de 24 de novembre), modificat pel Decret 248/1999 (BOCAIB núm. 151, de 4 de desembre), pel Decret 73/2001 (BOIB núm. 67, de 5 de juny) i pel Decret 9/2004 (BOIB núm. 17, de 3 de febrer), regula les ajudes a favor de les comunitats balears assentades fora de les Illes Balears i de les entitats associatives per al foment de la participació ciutadana.
D'acord amb el Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques, a través de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, exercir les competències en matèria de relacions amb les comunitats balears a l'exterior.
Les ajudes susceptibles de ser atorgades en aquesta convocatòria no impliquen ajudes d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió 2016/C 262/01 relativa al concepte d'ajuda estatal d'acord amb el que disposa l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que les entitats beneficiàries no són «empreses» en el sentit de l'article esmentat, atès que no duen a terme cap activitat econòmica.
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i el Decret 103/1998, a proposta de la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, amb la fiscalització prèvia favorable de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a les comunitats balears establertes fora del territori de les Illes Balears per a l'any 2024, d'acord amb els termes que figuren en l'annex d'aquesta Resolució.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 126.000,00 € (cent vint-i-sis mil euros).
3. Autoritzar una despesa de 126.000,00 € (cent vint-i-sis mil euros) amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024:
4. Comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions el text de la convocatòria i publicar aquesta Resolució, juntament amb un extracte de la convocatòria, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència i Administracions Públiques en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim Jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, (signat electrònicament:13 d'agost de 2024)
La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens
ANNEX Convocatòria de subvencions per a les comunitats balears a l'exterior
Primer Objecte i finalitat
1. L'objecte d'aquesta convocatòria és determinar les subvencions per a les comunitats balears establertes fora del territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, perquè puguin dur a terme les seves finalitats de manteniment dels vincles amb les Illes Balears i amb la seva història, cultura i llengua.
2. Aquesta convocatòria es regeix pel Decret 103/1998, de 20 de novembre, pel qual es regulen les ajudes públiques en favor de les comunitats balears assentades fora de les Illes i de les entitats associatives per al foment de la participació ciutadana (BOCAIB núm. 150, de 24 de novembre), modificat pel Decret 248/1999 (BOCAIB núm. 151, de 4 de desembre), pel Decret 73/2001 (BOIB núm. 67, de 5 de juny) i pel Decret 9/2004 (BOIB núm. 17, de 3 de febrer). En tot allò que no preveuen aquest Decret ni la convocatòria, s'ha d'aplicar de manera supletòria el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3. D'acord amb el Decret 103/1998, l'objecte de les ajudes és la realització d'activitats de promoció social, econòmica i cultural de les Illes Balears. Així mateix, es poden subvencionar les activitats o inversions que, pel marcat caràcter social que tenen, requereixen una atenció especial de les institucions.
Concretament, són actuacions subvencionables les següents:
a. El funcionament, el manteniment i la millora de les seus: obres de millora, rehabilitació, condicionament i manteniment dels locals i les instal·lacions patrimoni de les comunitats balears assentades fora del territori balear, adquisició de productes d'inversió (material informàtic, mobiliari necessari per a la realització d'activitats, etc.) i obres imprescindibles d'adequació dels edificis i de les instal·lacions ocupats per les comunitats balears a l'exterior, encara que no tinguin el títol de propietàries, que siguin essencials per conservar-los i per al funcionament de l'entitat, sempre que de manera habitual s'hi prestin serveis assistencials, culturals, formatius, etc., així com concedir ajudes destinades a cobrir despeses d'arrendament i de funcionament (subministraments d'aigua, electricitat, assegurances, etc.).
b. Les activitats de promoció i difusió de les Illes Balears, la seva cultura i la seva llengua: realització d'activitats culturals, socials, formatives i informatives que contribueixin a millorar i difondre el coneixement de la realitat de les Illes Balears, com per exemple cursos, conferències, tallers, edició de llibres, publicació de revistes de caràcter periòdic, realització de programes de ràdio i televisió, exposicions i mostres, jornades, trobades, taules rodones, intercanvis culturals, manifestacions artístiques, manteniment de grups corals, musicals, teatrals i de dansa i les seves activitats, actes commemoratius, efemèrides o festes de significació especial per a la cultura i la història de les Illes Balears, etc.
S'hi inclouen les activitats d'enfortiment institucional de les comunitats balears a l'exterior: coordinació amb altres comunitats d'entorns geogràfics pròxims per crear sinergies i millorar el funcionament individual o col·lectiu; iniciatives que afavoreixin la implicació dels joves i el relleu generacional; també les que les consolidin dins les localitats i els països en què s'assenten i que contribueixin a potenciar les relacions amb les seves institucions i agents socials, i, finalment, les actuacions que puguin dur a terme per afavorir una relació fluïda amb les institucions autonòmiques i per contribuir a la projecció exterior de les Illes Balears.
També s'hi inclouen les activitats que valorin el llegat de l'emigració balear a ultramar i que fomentin l'estudi, la recerca i la difusió del fet migratori en totes les manifestacions que presenta, i també les que promoguin la preservació i la difusió del patrimoni històric, documental i cultural de les comunitats balears a l'exterior.
Segon Import i crèdit pressupostari
L'import màxim que es destina a la convocatòria és de 126.000,00 € (cent vint-i-sis mil euros), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024:
Aquesta distribució té caràcter estimatiu i l'alteració eventual entre aquestes partides no exigeix la modificació de la convocatòria, sense perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que, si escau, correspongui.
Tercer Forma i termini de presentació de sol·licituds
1. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds degudament emplenades d'acord amb els models que faciliti la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, disponibles en la web http://dgri.caib.es i en la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en la forma que estableix l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
No obstant això, d'acord amb l'article 26.2 del Decret 103/1998, s'han d'admetre les sol·licituds enviades per fax o qualsevol altre mitjà informàtic o telemàtic, sense perjudici de l'obligació d'enviar per correu els originals corresponents en el cas que la via de presentació utilitzada no sigui el registre electrònic o no estigui signada electrònicament i l'òrgan instructor ho requereixi. En aquest sentit, s'admetran les sol·licituds presentades a l'adreça electrònica balearsexterior@dgri.caib.es. Tenint en compte que els destinataris de la convocatòria es troben fora de les Illes Balears, majoritàriament a l'Amèrica Llatina, en aquesta convocatòria només s'ha d'exigir la presentació de la documentació original si l'òrgan instructor té dubtes derivats de la qualitat de la còpia presentada.
A l'efecte de presentació de sol·licituds, s'han d'entendre presentades en la data en què s'hagin enviat per fax o qualsevol mitjà informàtic o telemàtic, sempre que estiguin signades, electrònicament o no.
2. Les sol·licituds de les ajudes es poden presentar en qualsevol moment a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins al 31 d'octubre de 2024. En cas que s'exhaureixi el crèdit destinat a la convocatòria, s'ha de publicar també en el Butlletí Oficial de les Illes Balears una resolució d'ampliació del crèdit destinat a la convocatòria o de suspensió de la concessió de noves ajudes.
3. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica l'acceptació de les prescripcions que contenen aquesta convocatòria i el Decret 103/1998, de 20 de novembre, pel qual es regulen les ajudes públiques en favor de les comunitats balears assentades fora de les Illes i de les entitats associatives per al foment de la participació ciutadana.
Quart Entitats beneficiàries i requisits
1. De conformitat amb el que estableixen els articles 1 i 24 del Decret 103/1998, poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les associacions o els centres socials legalment reconeguts, sense finalitat de lucre i amb personalitat jurídica pròpia en el territori on es trobin assentades i constituïdes com a comunitats balears a l'exterior.
2. Les entitats esmentades en el punt anterior han de complir els requisits següents:
a. Estar inscrites en el Registre de comunitats balears assentades fora de les Illes Balears.
b. Estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat, amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb la Seguretat Social.
c. No estar sotmeses en cap procediment de reintegrament de subvencions públiques ni en cap procediment sancionador.
d. No incórrer en cap de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
Cinquè Documentació que s'ha de presentar
1. Totes les entitats sol·licitants han de presentar la sol·licitud signada per la persona que tengui la representació legal, segons el model normalitzat disponible en la web http://dgri.caib.es i en la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. A més, s'ha de presentar la documentació següent:
2.1. Documentació referida a l'entitat
a. Només si s'ha produït alguna modificació, s'haurà de presentar:
b. Les declaracions responsables següents, d'acord amb els models facilitats en la web http://dgri.caib.es i en la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:
2.2 Memòria anual d'activitats de 2023. No serà necessari que la presentin aquelles entitats que varen ser beneficiàries en la convocatòria de subvencions per a les comunitats balears a l'exterior a l'any 2023.
2.3. Projecte pel qual se sol·licita la subvenció
a. Fitxes descriptives de les activitats o de la inversió per a les quals es demana l'ajuda
b. Pressupost de la despesa
3. En els projectes que ho requereixin (manteniment i millora de les seus, i despeses de funcionament), cal presentar documents probatoris de la titularitat de la propietat o dels drets sobre els immobles (escriptura de propietat, contracte de lloguer, de cessió, etc.), si no es van presentar en convocatòries prèvies.
4. Sense perjudici del que estableixen els punts anteriors, l'entitat sol·licitant no ha de presentar la documentació requerida si està en poder de l'Administració autonòmica o es pot comprovar la informació per tècniques telemàtiques, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius (BOIB núm. 21, de 12 de febrer), i en els supòsits que preveu.
5. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica que s'autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a obtenir de manera directa l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, tret que la persona interessada manifesti expressament la negativa respecte d'això. En aquest cas, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració estatal abans que es dicti la proposta de resolució de concessió. No obstant això, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000,00 €, la persona o l'entitat interessada pot substituir la presentació d'aquests certificats mitjançant la presentació d'una declaració responsable.
6. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, s'ha de notificar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es notifiqui el tancament de l'expedient.
7. L'entitat sol·licitant pot presentar qualsevol altra documentació addicional que consideri pertinent en relació amb el projecte o les activitats pel qual sol·licita la subvenció: material gràfic o audiovisual, factures proforma, pressuposts professionals, etc.
8. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits exigits o no incorporin la documentació que correspon, l'òrgan competent per a la instrucció ha de requerir a l'entitat interessada que en el termini de trenta dies esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud presentada, la qual s'arxivarà sense cap altre tràmit, amb la resolució prèvia corresponent, dictada en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta documentació es pot presentar en qualsevol de les formes que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015 esmentada abans o per mitjans telemàtics, sense perjudici que, en aquest darrer cas, l'òrgan instructor pugui requerir a l'entitat que presenti els originals.
Sisè Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions
1. Cada entitat pot presentar una sola sol·licitud en el marc d'aquesta convocatòria.
2. El període en el qual s'han de dur a terme totes les actuacions és de l'1 de gener de 2024 al 31 de desembre de 2024.
No obstant això, el sol·licitant pot preveure que les actuacions es duguin a terme parcialment dins el 2025 (com a màxim, fins al 31 de març de 2025) si no les pot iniciar fins a la notificació de la resolució de concessió o fins al pagament de la subvenció. S'exceptuen d'aquesta possibilitat les despeses de funcionament ordinari de l'entitat.
El termini d'execució del projecte es pot ampliar fins a un màxim de tres mesos amb la comunicació a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament abans que expiri el termini establert inicialment.
Setè Tipus de despeses subvencionables
1. Els tipus de despeses subvencionables que s'han de detallar amb la sol·licitud de subvenció són els següents:
a. Inversió, reforma i manteniment de la seu: totes les despeses derivades de les diferents partides relacionades directament amb treballs de reforma inclosos en la intervenció; despeses ordinàries de reparacions, manteniment i conservació de les instal·lacions.
També s'hi inclouen el manteniment i la renovació de l'equipament necessari per dur a terme la seva activitat.
b. Despeses d'organització d'activitats de promoció i difusió de les Illes Balears, la seva cultura, la seva història i la seva llengua.
c. Despeses de funcionament de l'entitat: lloguer, neteja, comunicacions telefòniques de veu i dades, electricitat, gas, aigua, despeses de gestoria administrativa, comptabilitat, assegurances, taxes i imposts sobre l'immoble.
2. Es consideren despeses subvencionables les comissions bancàries inherents a la transferència internacional i les despeses que preveu l'article 40.7 del Text refós de la Llei de subvencions en els termes que s'hi estableixen. En el cas de les comissions bancàries inherents a la transferència internacional, s'entén justificada la quantia del 2,5 % de l'import de la subvenció concedida.
3. Per determinar el tipus de canvi aplicable a les despeses subvencionables, es pot tenir en compte el canvi que correspongui en el moment de concedir la subvenció o bé el vigent en el moment en què es produeixi la despesa.
Vuitè Òrgans competents per instruir i resoldre el procediment
1. La competència per instruir el procediment correspon a la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'hagi de pronunciar la resolució, i ha de formular la proposta de resolució, d'acord amb l'article 7 del Decret 103/1998, de 20 de novembre.
2. La competència per resoldre correspon a la consellera de Presidència i Administracions Públiques.
3. D'acord amb l'article 8.2 del Decret 103/1998, les resolucions, tant de concessió com de denegació, han de ser motivades i s'han de dictar en el termini màxim de tres mesos des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds. La resolució s'ha de notificar individualment a cada entitat.
4. Contra la resolució de concessió o denegació, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència i Administracions Públiques en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant això, no es pot interposar cap recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt expressament el recurs de reposició interposat o s'hagi produït la desestimació presumpta.
Novè Ordenació i instrucció del procediment
1. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
2. Quant al règim de constitució i funcionament, la Comissió Avaluadora es regeix pel que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
3. La Comissió Avaluadora està formada pels membres següents:
a. Presidenta: la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.
b. Vocals:
- Tres funcionaris de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, que ha de designar la directora general.
c. Secretària: la funcionària encarregada de la gestió de les comunitats balears a l'exterior, designada per la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.
4. L'òrgan instructor, d'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució.
Desè Forma d'adjudicació de les subvencions
El procediment de concessió és de concurrència competitiva i les sol·licituds s'han de valorar de la manera següent:
a. Sol·licituds de subvenció per a despeses de funcionament
b. Sol·licituds de subvenció per a la realització d'activitats
c) Sol·licituds de subvenció per a inversió, reforma o manteniment de les seus
Tal com s'indica en el punt 2 de la base tercera, si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria, s'ha de modificar en el sentit d'incrementar l'import o s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Onzè Reformulació i factors de correcció del projecte
1. Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats a les ajudes, la Comissió Avaluadora pot plantejar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que sigui aquesta part la que es valori i la que s'hagi de justificar després, sempre que no es desvirtuï la finalitat de la subvenció. D'altra banda, la Comissió Avaluadora pot aplicar algun factor de correcció consistent a reduir o excloure determinades despeses relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia, que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.
2. Si l'import que resulta de l'informe de la Comissió Avaluadora que ha de servir de base a la proposta de resolució és inferior a l'import sol·licitat, l'òrgan instructor ha de donar audiència prèvia a l'entitat sol·licitant per un termini de deu dies hàbils i pot instar-la a modificar la sol·licitud a fi d'ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible de ser atorgada.
L'entitat ha de comunicar per escrit a l'òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s'han d'especificar, o si presenta una proposta de reformulació que s'ajusti a l'import de la subvenció susceptible de ser atorgada. La reformulació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds. La modificació de la sol·licitud s'ha de trametre a l'òrgan instructor perquè dicti la proposta de resolució corresponent. La notificació d'aquest tràmit i la presentació de l'escrit o de la documentació que, si escau, ha de lliurar el sol·licitant es poden efectuar per mitjans telemàtics.
Dotzè Criteris per a la concessió de les subvencions
Les sol·licituds de subvenció per a la realització d'activitats i/o per a la realització d'obres de reforma o manteniment de les seus es valoren d'acord amb els criteris següents:
Bloc 1. Projecte d'activitats |
0 100 |
1.1. Activitats realitzades o previstes en 2024: 1. Vinculades a les Illes Balears: 1-5 punts per activitat 2. No vinculades a les Illes Balears: 0,5 punt per activitat S'ha de graduar la puntuació en funció dels criteris següents: 1. Ús del català en la realització de l'activitat 2. Activitat original, innovadora, amb alta assistència, amb presència d'elements vinculats a les Illes Balears, amb participació d'altres entitats o institucions, etc. 3. Activitat de formació a favor de la població illenca fora del territori balear a l'efecte de la Llei 7/2023, de 22 de març, de comunitats balears o illenques fora del territori balear 4. Actuació de foment i protecció dels col·lectius balears a l'exterior: trobades de socis, activitats assistencials, etc. |
0 - 50 |
1.2. Col·laboració activa amb la Direcció General de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament en el desenvolupament d'actuacions conjuntes, com per exemple: · Enviament d'informació requerida en els terminis establerts · Confirmació d'assistència a esdeveniments de manera puntual · Lliurament de continguts per a la web de les comunitats balears a l'exterior de manera oportuna i completa |
0 - 10 |
1.3. Memòria anual de les activitats de l'any 2023. S'ha de graduar la puntuació en funció dels criteris següents: 1. Claredat i comprensibilitat del document 2. Grau de detall en la descripció de les activitats, i també si s'hi inclouen imatges de l'esdeveniment, cartelleria, etc. 3. S'hi inclou valoració i anàlisi de cada activitat 4. Seguiment i avaluació de l'activitat de la CBE de l'exercici |
0 - 10 |
1.4. Acte organitzat per l'entitat sol·licitant duit a terme en 2024 per a la commemoració del Dia de les Illes Balears. S'ha de graduar la puntuació en funció de si l'acte ha comptat amb representació institucional, amb la participació de socis de l'entitat i les característiques de l'acte (si hi ha hagut alguna actuació, estava vinculada a les Illes Balears, etc.) |
0 - 10 |
1.5. Activitat a les xarxes socials: es tenen en compte les publicacions fetes el darrer any referents a les activitats de l'entitat sol·licitant. Es valoren la qualitat i la freqüència de les publicacions |
0 - 10 |
1.6. El projecte inclou la realització d'activitats que s'autofinancen, és a dir, activitats sufragades amb recursos propis de l'entitat sol·licitant |
0 - 10 |
Bloc 2. Inversió, reforma i manteniment de la seu |
0 - 10 |
Les actuacions per a les quals se sol·licita la subvenció estan justificades per la urgència i/o necessitat. Es tenen en compte les inversions i reformes subvencionades en convocatòries anteriors amb la finalitat d'evitar duplicitats |
0 - 10 |
Tretzè Pagament de les subvencions
D'acord amb l'article 29 del Decret 103/1998, la forma de pagament és el 100 % anticipat, d'acord amb l'autorització prèvia del Consell de Govern de data 19 de juliol de 2024.
S'eximeix les entitats beneficiàries de l'obligació de presentar cap de les garanties a les quals fa referència l'article 25 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Catorzè Obligacions de les entitats beneficiàries
D'acord amb l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, les entitats beneficiàries tenen les obligacions següents:
a. Dur a terme l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
b. Justificar la realització de l'activitat, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
c. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació que se'ls requereixi en l'exercici d'aquestes actuacions.
d. Comunicar a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
e. Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica, en els termes de l'apartat 2.1.b) de la base cinquena d'aquesta convocatòria.
f. Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de portar el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.
g. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
h. Incorporar de manera visible en el material imprès que s'utilitzi per difondre les activitats subvencionades el logotip proporcionat per la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, per identificar l'origen de les ajudes.
i. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
Quinzè Justificació del projecte aprovat
1. D'acord amb l'article 29 del Decret 103/1998, en el termini de tres mesos des de la data d'acabament de l'execució del projecte, i en cap cas no abans de l'1 de gener de 2025, l'entitat beneficiària ha de presentar la justificació de la totalitat del projecte aprovat mitjançant la modalitat de compte justificatiu simplificat, que ha de contenir la documentació següent:
a. La memòria anual d'activitats de 2024, que haurà d'anar acompanyada de documentació gràfica y de qualsevol altre tipus de documentació que acrediti la realització de les activitats subvencionades.
b. Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.
c. Un detall d'altres ingressos o subvencions amb què s'hagi finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.
d. Si escau, la carta de pagament del reintegrament en el cas de romanents no aplicats, així com dels interessos que se'n derivin.
2. La justificació s'ha de presentar íntegrament en el termini de tres mesos des de la data d'acabament de l'execució del projecte, i en cap cas abans de l'1 de gener de 2025. No s'admetran justificacions parcials en cap moment previ.
3. A l'efecte de la justificació, es considera despesa elegible la que tengui lloc dins del termini establert en el punt 2 de l'article sisè i es considera despesa realitzada la que ha estat efectivament pagada abans de la data límit de presentació de la justificació. No obstant això, de manera motivada, el beneficiari pot sol·licitar l'acceptació de factures sense pagar.
4. La Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament ha de requerir la presentació d'una mostra de justificants de despesa i de pagament estadísticament representativa del compte justificatiu. Per a això, s'ha d'enviar un requeriment a l'interessat que inclogui la relació de despeses que és necessari justificar. L'interessat ha d'atendre aquest requeriment dins un termini màxim de deu dies hàbils. En cap cas no es permet la presentació de justificants per conceptes de despesa diferents als requerits en substitució d'aquests. Les dades que continguin els justificants de despesa i pagament han de ser clarament llegibles.
Els justificants de despesa han d'incloure necessàriament les dades identificatives següents del proveïdor: nom complet o raó social, número d'identificació fiscal i adreça fiscal.
Addicionalment, es poden requerir en qualsevol moment les factures o altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb validesa administrativa que es considerin pertinents per garantir l'aplicació correcta dels fons atorgats.
En tot cas, si una vegada revisats es troben deficiències en els justificants requerits, la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament pot sol·licitar a l'entitat que presenti tots els justificants de despesa del projecte per l'import total del projecte aprovat.
5. La documentació per a la justificació s'ha de presentar a través del registre electrònic o per mitjans telemàtics a l'adreça balearsexterior@dgri.caib.es signada i escanejada, sense perjudici que, en aquest darrer supòsit, l'òrgan instructor pugui requerir la presentació de documentació original.
6. L'entitat beneficiària pot sol·licitar, de manera motivada, una ampliació del termini màxim de justificació abans que aquest acabi. Amb caràcter ordinari, aquesta ampliació és de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de l'acabament de la data límit de justificació, sense perjudici que de manera motivada es pugui sol·licitar una ampliació superior, justificant la impossibilitat de complir les obligacions de justificació en aquest termini.
7. Si de la memòria final es desprèn que el cost total definitiu del projecte és inferior a l'import inicialment previst, l'entitat ha de retornar la part de la subvenció no utilitzada, sense perjudici que hi sigui aplicable l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
8. En el cas que l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de l'ajuda apreciï defectes, ho ha de comunicar prèviament per escrit a l'entitat beneficiària amb la finalitat que els esmeni. L'entitat comptarà amb un termini de deu dies hàbils per esmenar-los.
9. En el termini de nou mesos comptadors des de la presentació de la justificació, la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament ha d'efectuar la liquidació de la subvenció, d'acord amb l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.
Setzè Compatibilitat
Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes i subvencions, independentment de la seva naturalesa i de l'entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost total de l'activitat objecte de l'ajuda.
Dissetè Revocació i criteris de gradació
Si s'incompleixen les finalitats per a les quals s'ha atorgat la subvenció, aquesta s'ha de revocar i l'entitat ha de reintegrar el 100 % de l'import.
En el cas que no es duguin a terme totes les activitats per a les quals s'ha concedit la subvenció, correspon el reintegrament d'acord amb el principi de proporcionalitat, tenint en compte el grau i les característiques de l'incompliment.
En el supòsit que s'hagi substituït una activitat o diverses per unes altres, per determinar si s'ha produït incompliment o no, s'ha de valorar si aquestes altres activitats corresponen a alguna de les incloses en l'objecte de la convocatòria i si són equivalents a les incloses en el projecte d'activitats que ha estat valorat.
No es considera un incompliment la falta de justificació íntegra del pressupost presentat amb la sol·licitud o una vegada aplicats els factors de correcció sempre que el projecte o l'activitat objecte de la subvenció s'hagi completat en els termes de la sol·licitud i es pugui considerar complerta la finalitat que va fonamentar la concessió de la subvenció. En aquest supòsit, l'entitat té dret a percebre la part proporcional a la quantia de la subvenció efectivament justificada, calculada en funció del percentatge del cost final de l'activitat.