Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANT JOAN
Núm. 506017
Acord del Ple, de dia 27 de març de 2024, de l'Ajuntament de Sant Joan per el qual s'aprova la modificació de l'Acord regulador dels preus públics per a la prestació del servei de l’escoleta d’educació infantil de primer cicle a EI Els Molins
El Ple d'aquest Ajuntament, en sessió extraordinària celebrada el dia 27 de març de 2024, va acordar l'aprovació de la modificació de l'Acord regulador del preu públic per a la prestació del servei de l'escoleta d'educació infantil de primer cicle a EI Els Molins, la qual cosa es fa públic a l'efecte del seu general coneixement i que es transcriu íntegrament a continuació.
Exp: 730/2022
PREUS PÚBLICS DELS SERVEIS EDUCATIUS PRESTATS PER LA ESCOLA INFANTIL PÚBLICA DE PRIMER CICLE – EI ELS MOLINS
ARTICLE 1r OBJECTE I FONAMENT
De conformitat amb el que disposa l'article 41 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest ajuntament acorda establir en aquest terme municipal el preu públic relatiu per a les prestacions de serveis de l'escola infantil pública i altres serveis educatius de 0 a 3 anys.
La normativa d'aplicació a aquest preu públic és la següent:
— Els articles 15 al 19, 41 a 47 i 127 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
— Els articles 22.2.d), 47.1, 49, 70.2 i 107 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.
— Els articles 24 al 27 de la Llei 8/1989, de 13 d'abril, de Taxes i Preus Públics.
ARTICLE 2r OBLIGATS AL PAGAMENT
Estan obligats al pagament dels preus públics continguts en aquesta normativa:
ARTICLE 3r QUANTIA
La quantia a exigir per la prestació dels serveis es determinarà en funció de les tarifes següents, segons els trams horaris i els serveis que s'ofereixen en cadascun d'aquests trams:
|
Preu general |
Preu residents |
|||
1r i 2n |
3r |
1r i 2n |
3r |
||
Material escolar |
60€/any |
60€/any |
60€/any |
60€/any |
|
Preu públic pels Serveis d'ampliació de l'escolarització bàsica |
Escolarització matinera de 07:30h a 09:00h |
30€/mes |
30€/mes |
30€/mes |
30€/mes |
Escolarització matinera de 08:30h a 09:00h |
15€/mes |
15€/mes |
15€/mes |
15€/mes |
|
Escolarització de tarda de 14:00h a 15:30h |
25€/mes |
25€/mes |
20€/mes |
20€/mes |
|
Preu públic pel Servei d'escolarització bàsica |
09:00h a 13:00h |
0€ |
0€ |
0€ |
0€ |
09:00h a 14:00h (sense servei d'alimentació i descans) |
25€/mes |
25€/mes |
15€/mes |
15€/mes |
|
Preu públic pel Servei d'alimentació i descans |
90€/mes* |
90€/mes |
85€/mes* |
85€/mes |
|
Preu públic pel Servei d'alimentació i descans esporàdic |
5€/dia* |
5€/dia |
4.50€/dia* |
4.50€/dia |
|
Preu públic pel Servei 'escolarització matinera i de tarda esporàdic |
5€/dia |
5€/dia |
5€/dia |
5€/dia |
* Es permetrà que la família porti a l'escola el berenar i el menjar per als nadons de 1r, amb les garanties higiènic sanitàries suficients. En aquest cas, el servei d'alimentació per a nadons de 1r serà sense cost per a les famílies, que portaran el menjar que s'ha de donar.
ARTICLE 4t LIQUIDACIÓ I INGRÉS
Les quotes es liquidaran mensualment i anticipadament.
Les quotes s'abonaran mitjançant càrrec en compte bancari; amb aquesta finalitat, el subjecte passiu haurà d'estendre la corresponent ordre bancària, i domiciliar el pagament en el moment de la inscripció. Excepcionalment l'ajuntament podrà autoritzar altres tipus de pagament.
L'obligació de pagament persisteix fins que la persona usuària no causi baixa voluntària del servei i tindrà efectes el dia primer del mes següent. Aquesta obligació persisteix si per causes justificades no assisteixen al centre, ja que la formalització de la matrícula en el centre inclou el compromís d'assistència al centre i el pagament de les quotes mensuals. Es gestionarà la cobrança mitjançant la domiciliació bancària al llarg dels primers dies del mes.
En cas d'impagament o de retorn de rebuts domiciliats en els terminis establerts a aquest efecte es podrà procedir a la tramitació dels corresponents expedients de constrenyiment per a la recaptació de les quotes meritades informant prèviament a la direcció del centre.
Quan, per causes no imputables a l'obligat al pagament del preu públic, l'escola no es desenvolupi o celebri, es procedirà a la devolució de l'import corresponent o bé al canvi d'escola.
La inassistència a l'escola o al servei d'alimentació no comporta dret a devolucions de preus públics.
ARTICLE 5è BONIFICACIONS DELS PREUS PÚBLICS
1. Les bonificacions de les quotes dels preus públics dels serveis educatius prestats per l'escola infantil pública de l'Ajuntament de Sant Joan s'estableixen d'acord amb el que disposa l'article 44.2 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, que permet la bonificació de les quanties dels preus públics quan existeixin raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic que així ho aconsellin.
2. L'òrgan competent per a concedir les bonificacions dels preus públics és la Batllia, qui determina la concessió de les bonificacions de les quanties dels diferents preus públics quan es donen els requisits establerts en els presents preus públics.
3. Requisits econòmics per a la sol·licitud de les bonificacions:
Es podrà sol·licitar la bonificació mitjançant la corresponent sol·licitud per escrit, per a aquells alumnes que es matriculin en la escola infantil pública. Es realitzarà una sol·licitud per cada alumne i la bonificació s'aplicarà als preus públics
4.a) Bonificació del Servei d'escolarització bàsica:
El factor determinant serà el total de renda familiar disponible associat al nombre de membres de la unitat familiar. Per a establir la base de càlcul anual de la unitat familiar i saber en quin tram de bonificació es troba, es calcula la suma dels ingressos anuals que, per qualsevol concepte, percep aquesta unitat i es relaciona el total d'ingressos amb el nombre total de membres de la unitat familiar.
Es computaran com a ingressos familiars la totalitat dels ingressos de la unitat familiar durant l'any corresponent al darrer exercici fiscal liquidat en el moment de cada convocatòria.
A l'efecte del càlcul dels ingressos familiars, són membres computables de la unitat familiar:
L'alumnat per al qual se sol·licita la bonificació.
El pare i la mare o les persones tutores legals de l'alumnat (ingressos considerats al 100%) En cas de divorcio separació legal, si la guàrdia i custòdia de l'infant és compartida, es tindran en compte igualment les dues rendes. Si la guàrdia i custòdia de l'infant s'atribueix a una sola persona tutora, no serà membre computable aquell ex-cònjuge que no convisqui amb l'infant.
Els germans i les germanes solters menors de 25 anys que convisquin en el domicili familiar el 31 de desembre de l'any anterior (ingressos considerats al 50%).
Els germans i les germanes majors de 25 anys només amb discapacitat física, psíquica o sensorial (els seus ingressos, en el seu cas, es consideren al 50%).
La renda es calcularà de la manera següent:
Per als membres de la família que hagin presentat declaració de l'IRPF, es sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi, i se n'exclouran els saldos nets negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.
Per als membres de la família que obtinguin ingressos propis però que no hagin presentat declaració de l'IRPF, que presentaran certificat d'imputacions d'Hisenda, se sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi, i se n'exclouran els saldos nets negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.
Sobre aquest càlcul dels ingressos per unitat familiar es podran aplicar una sèrie de factors de correcció en els casos següents:
Quan hi hagi un infant en acolliment, es considerarà com a membre de la unitat familiar.
Si existeixen casos de discapacitat superior al 33 o 65% es deduiran, per cada persona afectada.
Llindars de renda:
Els llindars de renda anual que no pot superar la unitat familiar per tenir dret a bonificació, i que es calcularan anualment en funció de l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM), són els següents:
Membres de la unitat familiar |
Llindar màxim de renda (€/any) |
2 MEMBRES |
IPREM X 1,95 |
3 MEMBRES |
IPREM X 2,25 |
4 MEMBRES |
IPREM X 2,40 |
5 MEMBRES |
IPREM X 2,55 |
6 MEMBRES |
IPREM X 2,7 |
7 MEMBRES |
IPREM X 2,85 |
8 MEMBRES |
IPREM X 3 |
A partir del vuitè membre de la unitat familiar, s'afegirà un 10% per cada nou membre computable de la unitat familiar.
Només en els casos en què la mateixa unitat familiar tingui escolaritzats 2 o més infants alhora al primer cicle d'educació infantil aquests llindars seran un poc majors atenent al fet que l'esforç econòmic de la família ha de ser major. Aquests llindars seran els següents:
Membres de la unitat familiar |
Llindar màxim de renda (€/any) |
2 MEMBRES |
IPREM X 2,25 |
3 MEMBRES |
IPREM X 2,40 |
4 MEMBRES |
IPREM X 2,55 |
5 MEMBRES |
IPREM X 2,7 |
6 MEMBRES |
IPREM X 2,85 |
7 MEMBRES |
IPREM X 3 |
8 MEMBRES |
IPREM X 3.15 |
A partir del vuitè membre de la unitat familiar, s'afegirà un 10% per cada nou membre computable de la unitat familiar.
Quantia de les bonificació per a escolarització a les escoles infantils públiques:
Es determinen quatre tipus de bonificacions (100%, 75%, 50% i 25 %), en funció de la renda calculada per a la unitat familiar i el nombre de membres d'aquesta. La renda familiar anual no pot superar les quantitats de la taula següent:
Membres de la unitat familiar |
0% del preu |
25 % del preu |
50 % del preu |
75% del preu |
2 MEMBRES |
IPREM X 0,975 |
IPREM X 1,3 |
IPREM X 1,625 |
IPREM X 1,95 |
3 MEMBRES |
IPREM X 1,112 |
IPREM X 1,5 |
IPREM X 1,875 |
IPREM X 2,25 |
4 MEMBRES |
IPREM X 1,2 |
IPREM X 1,6 |
IPREM X 2 |
IPREM X 2,40 |
5 MEMBRES |
IPREM X 1,275 |
IPREM X 1,7 |
IPREM X 2,125 |
IPREM X 2,55 |
6 MEMBRES |
IPREM X 1,35 |
IPREM X 1,8 |
IPREM X 2,25 |
IPREM X 2,7 |
7 MEMBRES |
IPREM X 1,425 |
IPREM X 1,9 |
IPREM X 2,375 |
IPREM X 2,85 |
8 MEMBRES |
IPREM X 1,5 |
IPREM X 2 |
IPREM X 2,5 |
IPREM X 3 |
Un cop determinat el percentatge de bonificació que li correspon en funció del tram assignat segons els ingressos familiars (ajustat a la baixa si hi ha persones amb discapacitats a la família), es farà un salt de tram si la persona beneficiària de la bonificació compleix algun dels requisits següents:
Si té un infant en acolliment.
Si coexisteixen dos o més germans matriculats durant en el mateix curs escolar en les escoles infantils públiques del municipi.
4.b) Bonificacions dels Serveis d'ampliació del servei d'escolarització bàsica
En el cas dels Serveis d'ampliació dels serveis d'escolarització bàsica, es mantindran els mateixos criteris establerts a l'apartat 5.4.a) del Servei d'Escolarització bàsica pel procediment del càlcul de les bonificacions.
4.c) Bonificacions del Servei d'alimentació i descans
En el cas del servei d'alimentació, es mantindran els mateixos criteris establerts a l'apartat 5.4.a) del Servei d'Escolarització bàsica pel procediment del càlcul de les bonificacions.
En relació a aquest servei, s'ha de tenir en compte la convocatòria d'ajuts individualitzats de menjador per a alumnes escolaritzats en centres docents no universitaris de les Illes Balears que treu cada curs escolar la Conselleria d'Educació i Universitats que poden sol·licitar totes les famílies amb infants escolaritzats.
4.d) Quan els infants siguin menors d'1 any a més a més dels requisits econòmics hauran de complir els següents requisits:
Han de justificar documentalment la impossibilitat dels/de les tutors/es legals per atendre els infants afectats en l'horari d'escolarització dels mateixos. Ho podran fer mitjançant contractes de treball, certificat d'horari de treball i vida laboral.
Si la necessitat d'escolarització és una altra causa que el treball dels familiars, s'haurà de justificar documentalment segons el cas:
5. En els casos on així ho manifesti un informe de Serveis Socials, les persones sol·licitants podran accedir a una bonificació de fins al 100% dels preus públics.
ARTICLE 6è TRAMITACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
a) Sol·licituds i documentació a presentar:
Sens perjudici d'allò que disposa l'art. 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les sol·licituds de bonificació s'hauran d'adreçar a l'Ajuntament, preferentment de manera telemàtica i subsidiàriament de forma presencial.
Si la bonificació es sol·licita per a més d'un membre de la família, es presentarà un imprès per a cada membre; però només caldrà lliurar un exemplar de la documentació adjunta, sempre que l'alumnat estigui matriculat en el mateix municipi.
A la sol·licitud, o en el seu cas autorització específica del sol·licitant a consultar les dades requerides en poder de l'administració, de la documentació següent:
En tots els casos, si procedeix:
En casos d'infants menors d'1 any, si procedeix:
Les persones sol·licitants hauran d'aportar la documentació requerida i podran afegir-hi altres documents que puguin justificar la seva situació. No s'acceptaran declaracions jurades ni justificacions de despeses.
ARTICLE 7è PROCEDIMENT
L'ajuntament revisarà les sol·licituds i la documentació presentada, comprovarà que l'imprès de sol·licitud ha estat correctament emplenat i que s'ha aportat la documentació requerida, i farà un càlcul provisional del percentatge de bonificació a atorgar a la persona sol·licitant en funció del compliment dels requisits econòmics i familiars.
En el supòsit que les dades siguin incompletes o manqui documentació, l'ajuntament establirà un termini de 15 dies hàbils per a efectuar les correccions pertinents i perquè les persones interessades puguin esmenar o completar les dades o adjuntar-hi la documentació no presentada inicialment.
En el cas de les persones interessades que, transcorregut aquest termini, no esmenin les errades esmentades es considerarà que desisteixen de la seva petició, la qual s'arxivarà sense cap més tràmit.
L'ajuntament, a la vista de la documentació presentada, resoldrà la concessió o denegació de la sol·licitud de bonificació en el termini de 15 dies hàbils comptadors des del moment que la documentació sigui complerta.
Contra aquesta resolució en matèria d'ingressos de dret públic es podrà interposar recurs d'alçada davant de l'alcalde, amb efectes de reposició, en el termini d'un mes, tot aplicant-se el règim jurídic del recurs regulat a l'article 14è del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
ARTICLE 8è INCOMPATIBILITATS
La suma de les quanties d'ajuts rebuts no podran superar el total de les quotes prevista amb caràcter general, restant obligat el beneficiari a informar a l'ajuntament de la concessió d'altres ajuts pels mateixos conceptes.
ARTICLE 9è SUPÒSITS DE REVISIÓ DELS AJUTS I LES BEQUES
1. Els requisits econòmics de les bonificacions, establertes amb caràcter general o en cada preu públic en concret, s'hauran d'acreditar en el moment de formalitzar-se la sol·licitud, i únicament es podran revisar amb posterioritat, quan es doni alguna de les circumstàncies següents:
Si la guàrdia i custòdia de l'infant s'atribueix a un sol tutor, no serà membre computable aquell ex cònjuge que no convisqui amb l'infant, però tanmateix sí que serà membre computable el nou cònjuge unit per anàloga relació, així com la seva renda. En aquest supòsit, s'haurà d'adjuntar a la sol·licitud la sentència o el conveni de divorci i/o separació.
2. En els casos en què es plantegin dubtes o incògnites respecte a l'oportunitat de donar l'ajut sol·licitat, les famílies demandants resten obligades a presentar qualsevol informació que se'ls sol·liciti. I a més a més, han d'estar disposades a realitzar les entrevistes necessàries amb els serveis socials municipals o l'EAP per aclarir la situació familiar i econòmica en què es troben, en qualsevol moment durant el curs escolar en què estan rebent ajuda.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
En el cas d'infants que en la data d'entrada en vigor d'aquesta normativa estiguin matriculats a l'escola infantil pública i tinguin concedida una bonificació d'igual naturalesa que la regulada a la present acord regulador d'acord amb la normativa municipal vigent a l'entrada en vigor d'aquesta norma, se'ls mantindrà la mateixa fins a la finalització del curs escolar. En el cas de que vulguin optar a les bonificacions establertes a la present regulació, la concessió de les mateixes comportarà la renuncia a les concedides anteriorment.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Tot el que no estigui previst en el present acord es regirà pel text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, així com la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària i el Reial Decret 939/2005, de 29 de juliol, per el qual s'aprova el Reglament General de Recaptació.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queden derogades quantes disposicions d'igual o inferior rang s'oposin al que es disposa en la present ordenança reguladora de preus públics.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta normativa específica s'aplicarà per als centres d'Educació Infantil i Espais Familiars a partir del dia de la seva publicació al Butlletí oficial de les Illes Balears, i estarà en vigor mentre l'Ajuntament no n'acordi la seva modificació o derogació
Contra el present acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci.
Sant Joan, a la data de la signatura electrònica al marge (16 d'agost de 2024)
El batle Richard Thompson