Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS
Núm. 503387
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual es convoquen ajuts destinats a les entitats de voluntariat de les Illes Balears per atendre les despeses d'assegurances de les persones voluntàries corresponents als anys 2024, 2025 i 2026
Codi BDNS: 780452
L'article 15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que tots els ciutadans de les Illes Balears tenen dret a participar de forma individual o col·lectiva en la vida política, econòmica, cultural i social de la comunitat autònoma i que els poders públics han de promoure la participació dels agents econòmics i socials del conjunt de la societat civil en els assumptes públics. Aquests principis han d'inspirar l'acció de govern de tots els poders públics, tant els de l'Estat com els autonòmics i els locals.
El voluntariat és una forma de participació de la ciutadania en la vida social. Es tracta d'una participació que es desplega en un ampli ventall d'acció que abasta gran part dels àmbits de la societat mitjançant diverses tipologies de voluntariat: social, internacional de cooperació, ambiental, cultural, esportiu, educatiu, sociosanitari, d'oci i temps lliure, comunitari i de protecció civil. Tots aquests àmbits es cobreixen mitjançant entitats de voluntariat privades sense ànim de lucre orientades a l'interès general.
L'article 22, apartat k), de la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears, disposa que correspon al Govern de les Illes Balears, entre d'altres, concedir ajuts a les entitats de voluntariat o concertar serveis que aquestes puguin fer, d'acord amb les seves competències, sempre tenint en compte la disponibilitat pressupostària.
Aquesta convocatòria d'ajuts s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre que acompleixin activitats d'interès general i que compleixin els requisits següents: estar legalment constituïdes i inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta; estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir, i que desenvolupin les actuacions mitjançant programes de voluntariat en el territori de les Illes Balears.
El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals correspon a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.
L'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 (BOIB núm. 137, de 2 d'octubre) fixa les bases reguladores de les subvencions en matèria de voluntariat.
El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou, sota la direcció del Govern, la Conselleria de Famílies i Afers Socials, de la qual depèn la Direcció General d'Afers Socials.
El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General d'Afers Socials les competències, entre d'altres, de voluntariat.
Les actuacions a què es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies i Afers Socials a través de la Direcció General d'Afers Socials, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.
Aquesta convocatòria de subvencions està prevista en l'apartat III.4.19 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024).
D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 3 de l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003, en relació amb l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, correspon a la persona titular de la conselleria aprovar aquesta convocatòria.
El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril), disposa, dins les actuacions emmarcades en l'objectiu III.4.19, la previsió que es tramitin ajuts destinats a les entitats de voluntariat de les Illes Balears per atendre les despeses d'assegurances de responsabilitat civil i d'assegurances d'accidents.
Així, l'objecte d'aquesta convocatòria és ajudar a atendre les despeses que suposen l'assegurança de responsabilitat civil a tercers i l'assegurança d'accidents que les entitats de voluntariat han de contractar per cobrir els riscs als quals estan exposades les persones voluntàries en la realització de la seva acció de voluntariat, amb l'objectiu d'impulsar la feina de les entitats de voluntariat ja constituïdes i d'incentivar la creació de noves entitats.
Aquestes ajudes no subvencionen cap activitat econòmica que puguin dur a terme les entitats beneficiàries, sinó estrictament la despesa derivada de les assegurances relatives al seu personal voluntari, i es concedeixen en règim de concurrència no competitiva, amb la qual cosa no es poden considerar ajudes d'Estat que falsegin o amenacin de falsejar la competència, d'acord amb el que preveu l'article 107, apartat 1, del Tractat de funcionament de la Unió Europea.
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Decret legislatiu 2/2005; a proposta del director general d'Afers Socials; d'acord amb l'informe previ del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria d'ajuts destinats a les entitats de voluntariat de les Illes Balears per atendre les despeses d'assegurances del seu personal voluntari corresponents als anys 2024, 2025 i 2026.
2. Aprovar les bases que han de regir la convocatòria (annex).
3. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import de setanta-cinc mil euros (75.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents:
─ 25.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 17401 151D02 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2024, amb la possibilitat d'ampliar-ne el crèdit, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin.
─ 25.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 17401 151D02 48000 00 o equivalent dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2025, amb la possibilitat d'ampliar-ne el crèdit, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin.
─ 25.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 17401 151D02 48000 00 o equivalent dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2026, amb la possibilitat d'ampliar-ne el crèdit, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin.
4. Autoritzar una despesa de setanta-cinc mil euros (75.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents:
─ 25.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 17401 151D02 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2024, amb la possibilitat d'ampliar-ne el crèdit, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin.
─ 25.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 17401 151D02 48000 00 o equivalent dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2025, amb la possibilitat d'ampliar-ne el crèdit, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin.
─ 25.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 17401 151D02 48000 00 o equivalent dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2026, amb la possibilitat d'ampliar-ne el crèdit, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin.
5. L'import total consignat inicialment a les diferents partides es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. En cas que s'ampliï l'import, l'ampliació s'ha de fer modificant la convocatòria; aquesta modificació no ha de suposar necessàriament l'ampliació del termini per presentar sol·licituds ni ha d'afectar la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
7. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, document signat electrònicament (14 d'agost de 2024)
La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover
ANNEX Bases de la convocatòria d'ajuts destinats a les entitats de voluntariat de les Illes Balears per atendre les despeses d'assegurances del seu personal voluntari
1. Objecte
L'objecte d'aquesta convocatòria és ajudar a atendre les despeses que suposen l'assegurança de responsabilitat civil a tercers i l'assegurança d'accidents que les entitats de voluntariat han de contractar per cobrir els riscs als quals estan exposades les persones voluntàries en la realització de la seva acció de voluntariat, amb l'objectiu d'impulsar la feina de les entitats de voluntariat ja constituïdes i d'incentivar la creació de noves entitats.
2. Beneficiaris i requisits
1. Poden optar als ajuts d'aquesta convocatòria les entitats privades sense ànim de lucre que duen a terme activitats d'interès general i que compleixen els requisits següents:
a) Estar legalment constituïdes en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta.
b) Estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir.
c) Desenvolupar totes les actuacions, o una part d'aquestes, mitjançant programes de voluntariat en el territori de les Illes Balears.
2. No poden ser beneficiàries dels ajuts:
a) Les entitats que s'inclouen en alguna de les causes que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, les que han estat objecte de sancions administratives fermes, ni les que han estat sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en els darrers tres anys, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016.
b) Les entitats que hagin estat sancionades o condemnades per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període que estipula l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
c) Les entitats que desenvolupen actuacions únicament en interès dels seus membres o associats.
d) Les entitats que no compleixin les obligacions establertes per a les entitats de voluntariat de la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears.
3. Quantia dels ajuts
1. La convocatòria té un import de setanta-cinc mil euros (75.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents:
─ 25.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 17401 151D02 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2024, amb la possibilitat d'ampliar-ne el crèdit, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin.
─ 25.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 17401 151D02 48000 00 o equivalent dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2025, amb la possibilitat d'ampliar-ne el crèdit, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin.
─ 25.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 17401 151D02 48000 00 o equivalent dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2026, amb la possibilitat d'ampliar-ne el crèdit, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin.
2. Es fixa un ajut màxim del 100 % de la despesa feta per l'entitat beneficiària en concepte d'assegurança de responsabilitat civil, d'assegurança d'accidents o d'ambdues durant els exercicis prevists a la present resolució, amb el límit de cinc mil euros (5.000,00 €) per entitat sol·licitant.
4. Despeses subvencionables
1. Són subvencionables les despeses següents:
a) Les despeses de la pòlissa d'assegurança que cobreixi les persones voluntàries de la responsabilitat civil a tercers en la realització de la seva acció de voluntariat.
b) Les despeses de la pòlissa d'assegurança que cobreixi el risc d'accidents de les persones voluntàries en la realització de la seva acció de voluntariat.
2. Tant en el cas de les assegurances de responsabilitat civil com en el de les assegurances d'accidents, és subvencionable la part de la despesa corresponent al període en que es fa la sol·licitud. Si les pòlisses d'assegurança o els rebuts tenen un període de cobertura diferent de l'any natural, s'ha de calcular la part proporcional de la despesa de cada rebut que correspon al període en què es fa la sol·licitud.
3. En qualsevol cas, les pòlisses han de ser adequades a les característiques i circumstàncies de l'activitat del personal voluntari i han de cobrir expressament les contingències d'accidents que puguin patir els voluntaris i voluntàries, així com la responsabilitat civil a tercers que pugui ocasionar la seva actuació.
4. Únicament seran subvencionables les despeses de contractació de pòlisses d'assegurances que cobreixin les persones voluntàries de l'entitat. En el cas que les pòlisses contractades cobreixin indistintament persones voluntàries i altres que no ho són, l'entitat haurà d'indicar el nombre de persones voluntàries i el nombre de persones no voluntàries cobertes per aquesta pòlissa per tal de poder calcular la part proporcional de la despesa que correspon al personal voluntari.
5. Sol·licitud, períodes d'execució, terminis i presentació
1. Les entitats de voluntariat interessades han de presentar les sol·licituds a través dels seus representants i amb els models disponibles a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/seucaib/ca).
2. Els períodes d'execució i terminis de presentació són els següents:
─ Primer període de sol·licitud: des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins dia 15 de novembre de 2024 inclòs, per les despeses realitzades entre 1 de gener de 2024 i 31 d'octubre de 2024.
─ Segon període de sol·licitud: des de dia 1 de gener de 2025 fins a 15 de novembre de 2025 inclòs, per a les despeses realitzades entre 1 de novembre de 2024 i el 31 d'octubre de 2025.
─ Tercer període: des de dia 1 de gener de 2026 fins a 15 de novembre de 2026 inclòs, per a les despeses realitzades entre 1 de novembre de 2025 i el 31 d'octubre de 2026.
3. D'acord amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, les persones jurídiques estan obligades a relacionar-se per mitjans electrònics amb les administracions públiques per dur a terme qualsevol tràmit. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració (https://www.caib.es/seucaib/ca). S'haurà d'adjuntar a la sol·licitud tota la documentació prevista en l'apartat sisè d'aquesta convocatòria.
4. Per poder presentar la sol·licitud cal disposar d'un sistema d'identificació i signatura electrònica. La informació relativa als sistemes d'informació i signatura electrònica a la seu electrònica del Govern de les Illes Balears es pot consultar en l'enllaç següent: https://www.caib.es/seucaib/ca/fichainformativa/3392758
6. Documentació que s'ha d'aportar
1. Els sol·licitants han d'adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:
a) Còpia del NIF de l'entitat.
b) Còpia del document de constitució de l'entitat i dels estatuts socials degudament registrats en el registre corresponent, o bé un certificat d'inscripció registral d'aquests documents. En el cas d'entitats d'àmbit estatal, còpia del certificat acreditatiu de la inscripció en un registre d'àmbit estatal i de la inscripció de la delegació a les Illes Balears.
c) Annex 2, relatiu a les dades complementàries de la sol·licitud. En el cas que la persona interessada no autoritzi l'òrgan instructor per obtenir d'ofici la informació relativa a les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, o s'oposi a la consulta de dades a la hisenda autonòmica i la seguretat social, ha d'aportar el certificat d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la seguretat social.
d) Annex 3 relatiu a la declaració responsable de la persona representant de l'entitat sol·licitant que certifiqui els aspectes següents:
1r. L'entitat compleix els requisits per ser-ne beneficiària d'acord amb el que estableix l'apartat segon d'aquesta convocatòria.
2n. L'entitat no ha demanat cap subvenció a cap altra conselleria del Govern de les Illes Balears o a cap altra administració pública o entitat privada per atendre les despeses objecte d'aquesta convocatòria.
3r. L'entitat no s'ha vist afectada per cap de les prohibicions per ser beneficiària de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
4t. L'entitat es compromet a comunicar per escrit a la Direcció General d'Afers Socials qualsevol variació en aquesta declaració en un termini inferior a quinze dies a partir de la data en què es doni alguna de les circumstàncies previstes en l'article 10 esmentat, com a causa de prohibició per ser-ne beneficiari.
5è. L'entitat sol·licitant se sotmet al compliment de les obligacions establertes per l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
6è. L'entitat no ha estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i no ha estat sancionada o condemnada per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període que estipula l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
7è. L'entitat compleix les obligacions establertes en l'article 15.2 de la Llei 11/2019, llevat de la indicada en la lletra m) relativa a la seva inscripció en el CEVIB, si n'és el cas.
8è. L'entitat indica el nombre de persones voluntàries assegurades durant l'any en curs per cadascuna de les pòlisses per a les quals se sol·licita subvenció.
9è. L'entitat coneix i accepta les bases d'aquesta convocatòria d'ajuts.
e) Declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades.
f) Còpia de la pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i/o de l'assegurança d'accidents. En cas que s'hagin contractat diferents pòlisses, cal presentar-les totes dues.
g) Justificant de pagament de la pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i/o d'assegurança d'accidents del personal voluntari corresponent al període de sol·licitud, mitjançant extracte o certificat bancari que ha de contenir el número de pòlissa i el període de vigència corresponent al pagament.
2. No és necessari presentar la documentació esmentada en els apartats a), b) i f) del punt anterior si ja és a disposició de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Això no obstant, d'acord amb el que preveu la Llei 39/2015, s'ha d'indicar en quin expedient es troba.
7. Esmena de sol·licituds
1. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que, en el termini de deu dies hàbils, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, i es dictarà la resolució corresponent.
2. Els requeriments d'esmena es notificaran de manera electrònica a les persones interessades, a les quals se'ls remetrà un avís de posada a disposició a l'adreça electrònica aportada en la seva sol·licitud.
8. Selecció dels beneficiaris
1. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director general d'Afers Socials, qui ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment, d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, a més de comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida, d'acord amb l'article 42 del mateix text legal.
2. El procediment de concessió s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre sí, en virtut del que disposa l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
3. Les sol·licituds de subvenció es resoldran individualment, a mesura que entrin en el registre de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, per rigorós ordre d'entrada de dia i hora dels expedients, d'acord amb els requisits establerts en aquesta convocatòria sempre que hi hagi crèdit suficient i mentre que no hagi acabat el termini de presentació.
Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar cada termini de presentació de les sol·licituds esmentats al punt 5.2 de la convocatòria, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.
4. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.
5. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat objecte de la subvenció.
9. Instrucció i resolució del procediment. Òrgan competent
1. Els serveis tècnics de la Direcció General d'Afers Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si el projecte s'adequa al que estableix aquesta convocatòria.
2. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, s'ha de requerir a l'entitat interessada que, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015. En aquest cas es mantendrà l'ordre d'entrada dels expedients.
3. L'òrgan instructor ha de realitzar d'ofici les actuacions que estimi necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.
4. Una vegada que els tècnics de la Direcció General d'Afers Socials hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, el director general d'Afers Socials emetrà una proposta de resolució, que es notificarà als interessats perquè, en el termini màxim de deu dies, puguin al·legar el que considerin oportú, i en qualsevol cas comunicar l'acceptació de la proposta. En el cas que no es presentin al·legacions ni es faci tal comunicació en aquest termini, s'entendrà que s'accepta la subvenció.
La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.
5. En el cas que els interessats presentin al·legacions a la proposta de resolució i revisades les al·legacions presentades, l'òrgan instructor ha de dictar la proposta de resolució definitiva, que també serà notificada de manera electrònica a les persones interessades. Les entitats beneficiàries disposen d'un termini de set dies naturals comptadors a partir de l'endemà que s'hagi rebut la notificació de la proposta de resolució definitiva per acceptar l'ajut concedit o renunciar-hi. Una vegada transcorregut aquest termini, a falta de renúncia expressa a la concessió, s'entén que l'accepten.
6. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera de Famílies i Afers Socials.
7. El termini màxim per resoldre el procediment i notificar la resolució és de cinc mesos, comptadors des de la data d'entrada de la sol·licitud de subvenció en el registre de l'òrgan competent per a la instrucció del procediment. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
8. La resolució dictada en aquest procediment, que posa fi a la via administrativa, s'ha de notificar als interessats, d'acord amb l'article 40 i següents de la Llei 39/2015.
9. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de la subvenció per no complir algun tràmit preceptiu en el termini atorgat, se la podrà declarar decaiguda en el seu dret al tràmit corresponent, i el director general d'Afers Socials podrà proposar-ne la resolució a l'òrgan competent per resoldre el procediment. Una vegada dictada la resolució corresponent, l'ha de notificar a la persona interessada. No obstant això, sempre que no afecti a tercers, s'admetrà l'actuació de l'interessat i produirà els efectes legals, si es produís abans o en el dia en què es notifiqui la resolució en què es tengui per transcorregut el termini.
10. En el cas que hi hagi entitats que renunciïn a les subvencions concedides, podran atendre's, sense necessitat de nova convocatòria, les sol·licituds de subvenció que, havent estat presentades en termini per entitats que compleixin els requisits i condicions per a ser beneficiàries de les subvencions i respecte dels projectes subvencionables, s'hagin desestimat per falta de consignació pressupostària.
11. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
10. Justificació i pagament
El tràmit de justificació de l'ajut concedit es perfecciona d'ofici a la vista del justificant de pagament del rebut de la pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i/o d'assegurança d'accidents del personal voluntari de l'entitat sol·licitant que s'adjunta en la documentació que acompanya la sol·licitud, del qual s'ha d'acreditar el pagament efectiu mitjançant un extracte o certificat bancari en els termes establerts en el punt 6.1.g) de la convocatòria.
El pagament de l'ajut s'ha de tramitar una vegada comprovada la correcta justificació i la correcció del procediment. El termini formal de justificació coincideix, per tant, amb el de presentació de la sol·licitud i de la documentació que l'acompanya.
11. Obligacions de les entitats beneficiàries
Les entitats beneficiàries dels ajuts d'aquesta convocatòria assumeixen les obligacions generals que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i les que s'indiquen a continuació:
a) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació que se'ls requereixi en l'exercici d'aquestes actuacions.
b) Comunicar, a l'òrgan que concedeix l'ajut, la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir-lo.
c) Col·laborar en el control de l'activitat facilitant tota la informació i la documentació que li requereixi la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Intervenció General de l'Estat, el Tribunal de Comptes, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control de la Unió Europea.
d) Complir qualsevol altra obligació exigida per la normativa vigent que hi sigui aplicable.
e) Demostrar, a requeriment de l'òrgan instructor, la veracitat de qualsevol situació i l'existència de qualsevol document contingut en la declaració responsable referida en la base sisena 1.d).
12. Revocació i reintegrament
1. D'acord amb l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, la persona beneficiària incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos establerts en la resolució de concessió.
2. Com a conseqüència de la revocació de l'ajut, queda sense efecte l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.