Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 505963
Junta de Govern de Palma. Acord de modificació núm. 2 del Pla normatiu municipal 2024
La Junta de Govern de Palma en sessió ordinària de dia 17 de juliol de 2024 ha adoptat el següent acord:
La Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques estableix en el seu article 132 el següent:
Planificació normativa.
1. Anualment, les administracions públiques han de fer públic un pla normatiu que contingui les iniciatives legals o reglamentàries que s'hagin d'elevar per a la seva aprovació l'any següent.
2. Una vegada aprovat, el pla anual normatiu s'ha de publicar al portal de la transparència de l'Administració pública corresponent.
L'article 127 de la Llei 7/1985 reguladora de les bases del règim local atribueix a la Junta de Govern Local l'aprovació dels projectes d'ordenances i reglaments.
El Reglament orgànic del Ple de l'Ajuntament de Palma, al capítol II del Títol VII, regula la tramitació dels projectes de normes quan la iniciativa correspon a la Junta de Govern.
La Junta de Govern en sessió del dia 21 de febrer de 2024 va aprovar el Pla Municipal Normatiu 2024, publicat al BOIB núm. 28 de 24 de febrer de 2024.
Ja Junta de Govern en sessió del dia 27 de març de 2024 va aprovar la modificació núm. 1 del Pla Municipal Normatiu 2024, publicat al BOIB núm. 46 de 6 d'abril de 2024.
Amb posterioritat s'ha comunicat la incorporació de noves iniciatives normatives, per això es proposa al batle que elevi a la Junta de Govern adoptar el següent
Acord
1. Aprovar la modificació núm. 2 del Pla normatiu municipal 2024 amb les iniciatives reglamentaries següents:
1.1 ÀREA D'INFRAESTRUCTURES, ACCESSIBILITAT I POLÍGONS INDUSTRIALS
INICIATIVA: Aprovació de l'Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari pels serveis de cementiris.
SITUACIÓ ACTUAL: Actualment no existeix una ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari pels serveis de cementiris. Les tarifes pels serveis que presta l'Empresa Funerària Municipal són aprovades, comunicades a l'Ajuntament de Palma i publicades al BOIB en virtut de l'article 17 de l'Ordenança reguladora dels serveis funeraris (BOCAIB núm. 18 d'11.02.97) i de l'article 134 del Reglament de prestació dels serveis mortuoris (BOCAIB núm. 32, d'13.03.93).
MOTIVACIÓ: El 9 de març de 2018 va entrar en vigor la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (d'ara endavant, “LCSP”). Aquesta Llei aclareix la naturalesa jurídica d'aquelles tarifes que abonen els usuaris per la prestació de serveis públics que es presten amb caràcter coactiu de manera directa mitjançant personificació privada o gestió indirecta (entre altres, a través de societats de capital íntegrament públic), considerant-les prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari i posant fi al debat sorgit entorn d'aquesta naturalesa.
La D.A. 43a assenyala que: “Les contraprestacions econòmiques establertes coactivament que es percebin per l'explotació d'obres públiques o la prestació de serveis públics, de manera directa mitjançant personificació privada o gestió indirecta, tindran la condició de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari conforme al que es preveu en l'article 31.3 de la Constitució.
En concret, tindran tal consideració aquelles exigides per l'explotació d'obres o la prestació de serveis, en règim de concessió, mitjançant societats d'economia mixta, entitats públiques empresarials, societats de capital íntegrament públic i altres fórmules de dret privat”.
A més, s'introdueixen les modificacions pertinents en la normativa aplicable a aquesta matèria. En concret, la D.F. 11a de la LCSP dona nova redacció a la disposició addicional primera de la Llei 58/2013, de 17 de desembre, General Tributària; la D.F. 12a a l'article 20 del text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat mitjançant Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, afegint-li un nou apartat 6 (en endavant, “LRHL”); i la D.F. 9a a l'article 2 de la Llei 8/1989, de 13 d'abril, del règim jurídic de les taxes i els preus públics afegint-li una nova lletra c).
Aquest canvi normatiu afectaria a la prestació de serveis públics per part de l'EFMSA, com a societat de capital íntegrament públic que presta serveis funeraris i de cementeri. No obstant això, atès que els serveis funeraris s'han liberalitzat, prestant-se també pel sector privat, només els serveis de cementiris complirien tots els requisits per a considerar que es presten de manera coactiva per l'EFMSA i, per tant, que poden considerar-se prestacions de caràcter públic no tributari.
L'últim incís de l'article 20.6 de la LRHL disposa que: “Sense perjudici del que s'estableix en l'article 103 de la Llei de Contractes del Sector Públic, les contraprestacions econòmiques a què es refereix aquest apartat es regularan mitjançant ordenança”.
Sobre la base d'això, es fa necessari que la regulació de les tarifes que s'abonen per la prestació dels serveis de cementiris que presta l'EFMSA es recullin en una ordenança, doncs, com hem assenyalat, passen a considerar-se prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari.
RESPONSABLE: Àrea d'Infraestructures, Accessibilitat i Polígons Industrials
1.2 ÀREA DE MOBILITAT
INICIATIVA: APROVACIÓ DE LA MODIFICACIÓ DE L'ORDENANÇA DE CIRCULACIÓ
El Decret de batlia núm. 1290, de 03/05/2024 (BOIB núm. 63, de 14/05/2024, atribueix a l'Àrea de Mobilitat elaborar projectes de normes reguladores de circulació, senyalització i estacionament.
L'àrea de Mobilitat està treballant en la revisió i actualització de l'Ordenança de Circulació, que el seu articulat s'ha modificat en alguns dels seus apartats durant els últims anys.
Per això, és necessària una revisió general de l'Ordenança de Circulació per a adaptar-la als nous canvis normatius, així com a la realitat de la problemàtica de la mobilitat actual amb l'objectiu de prevenir determinades actuacions i aportar solucions de millora.
És procedent la comprovació del text de l'ordenança per a adaptar-lo al llenguatge inclusiu que promogui la igualtat, el respecte i l'equitat cap a totes les persones, atenent, a més, a la reforma de l'article 49 de la Constitució. En el cas d'aquesta ordenança, afecta especialment a les persones amb mobilitat reduïda.
A més, des de l'àrea de Seguretat Ciutadana s'està treballant en l'Ordenança Cívica i, d'acord amb els principis de coherència normativa i seguretat jurídica, fan necessària l'actualització de determinats preceptes de l'Ordenança de Circulació.
En aquesta revisió general del contingut de l'ordenança, es pararà esment als vehicles de mobilitat personal i als estacionaments de les motocicletes, amb l'objectiu del foment de la solidaritat en l'ús dels espais públics. A més, s'incorporaran mesures que garanteixin la seguretat, tant de les persones conductores dels vehicles com dels tercers.
SITUACIÓ ACTUAL .- L'Ordenança de circulació va ser aprovada per acord plenari de dia 14/06/2001, així com les seves modificacions ( plenari 26/09/2002 BOIB núm. 126 de 19/10/2002; Plenari 30/03/2012 BOIB núm. 52 de 12/04/2012; Plenari 25/10/20212 BOIB 168 de 13/11/2012; Plenari BOIB 158 de 12/09/2020; Plenari 24/11/2022 BOIB núm. 30 de 09/03/2023). L'existència dels diferents texts modificant l'ordenança fa necessari també la redacció d'un nou text consolidat a banda de l'adequació normativa del mateix.
RESPONSABLE: Departament de Mobilitat
2. Publicar l'acord en el Portal de Transparència i en el BOIB.
Palma, a la data de la signatura electrònica (18 de juliol de 2024)
El secretari adjunt Miquel Ballester Oliver