Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

CONSORCI SERRA DE TRAMUNTANA PATRIMONI MUNDIAL

Núm. 500601
Resolució del vicepresident del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial per la qual es convoquen subvencions per al manteniment de l’activitat agrària i marítima dirigides a Cooperatives Agràries, Confraries de Pescadors i Consells Reguladors de Denominacions d’Origen Protegida de la Serra de Tramuntana per a l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Referència Base de Dades Nacional de Subvencions: 780222

El vicepresident del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial ha dictat, el dia 8 d'agost de 2024, la resolució següent:

<< Antecedents

El Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial es va constituir mitjançant la subscripció d'un conveni de col·laboració entre el Consell de Mallorca i el Govern de les Illes Balears. Els estatuts d'aquest Consorci es varen aprovar per Acord del Ple del Consell de Mallorca de dia 9 de setembre de 2010, i es publicaren al BOIB núm. 58, de dia 19 d'abril de 2011, els quals han estat modificats per Acord del Ple del Consell de Mallorca de dia 9 de maig de 2019, i es publicaren al BOIB núm. 72, de 30 de maig de 2019.

El Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial, d'acord amb l'article 4 dels estatuts que el regeixen, té, entre d'altres, les finalitats següents:

  • Impulsar polítiques de millora i conservació dels elements i valors, tangibles o intangibles, que conté la Serra de Tramuntana i que han motivat la declaració com a patrimoni mundial de conformitat amb allò que estableix la Convenció per a la Protecció del Patrimoni Mundial, Cultural i Natural de 1972.
  • Promoure i finançar l'execució d'obres, la prestació de serveis i la implantació d'instal·lacions en general, relacionats amb la declaració de la serra com a patrimoni mundial.
  • Promoure iniciatives i projectes culturals orientats a la conservació i la millora del paisatge i del patrimoni cultural de la serra.
  • Promoure la implicació de la iniciativa particular en la conservació i la millora del paisatge cultural i dels valors patrimonials de la serra, en especial amb l'impuls d'acords de custòdia del territori.

Amb aquesta convocatòria es pretén subvencionar el manteniment del paisatge agrari i marítim de la Serra de Tramuntana que va ser mereixedor de la declaració de paisatge cultural per la UNESCO. La peculiaritat de la insularitat de la comunitat de las Illes Balears, i més particularment de la zona de la Serra de Tramuntana sent una zona muntanyosa de difícil aprofitament terrestre i marítim, es fan necessàries una sèrie de mesures que incentivin el manteniment de la producció agrària i marítima dintre del territori declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Mesures que evitin el desistiment del pagès o del pescador, i per extensió, l'abandonament de les terres i de la mar que pugui repercutir negativament en la protecció de la Declaració de Paisatge.

En data 23 de desembre de 2016, el Ple del Consell de Mallorca va acordar aprovar l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18.02.2017), i en data 14 de juny de 2018, va acordar modificar-la (BOIB núm. 96, de 04.08.2018)

El Pla Estratègic de Subvencions del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial per a l'exercici 2024, aprovat pel Consell Executiu del Consell de Mallorca en sessió de dia 29 de desembre de 2023, preveu una convocatòria pública de subvencions per al manteniment de l'activitat agrària i marítima dirigides a Cooperatives Agràries, Confraries de pescadors i Consells Reguladors de Denominacions d'Origen Protegida de la Serra de Tramuntana per a l'any 2024.

Per acord de la Junta Rectora del Consorci de 30 d'octubre de 2023 i per acord del Ple del Consell de Mallorca de 27 de desembre de 2023, es varen aprovar el projecte de pressuposts del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial per a l'exercici 2024. En aquest sentit, el pressupost preveu la realització de l'esmentada convocatòria pública de subvencions amb les finalitats definides al Pla Estratègic de Subvencions del Consorci per al 2024 i en els termes prevists en el Pla de Gestió de la Serra de Tramuntana.

El dia 6 de març de 2024, el director insular de la Serra de Tramuntana, ha emès informe justificatiu sobre la necessitat i la idoneïtat de que el Consorci dugui a terme la indicada convocatòria pública de subvencions, atès que s'ajusta plenament a les finalitats i funcions del Consorci i permetrà aconseguir els objectius i els efectes establerts al Pla Estratègic de Subvencions d'aquest ens públic per a l'exercici 2024, i al seu pressupost de despeses pel 2024 i al Pla de Gestió de la Serra.

El vicepresident del Consorci Serra de Tramuntana va resoldre, en data 11 de març de 2024, l'inici de l'expedient de convocatòria pública de subvencions per al manteniment de l'activitat agrària i marítima de la Serra de Tramuntana per a l'any 2023 (SV 4/2024).

El dia 9 d'agost de 2024, el cap de servei jurídic del Servei de Gestió de Paratges Culturals del Departament de Presidència ha emès informe favorable sobre els aspectes jurídics de la present convocatòria pública de subvencions.

En data 9 d'agost de 2024 la Intervenció Delegada ha fiscalitzat de conformitat la proposta de resolució d'aquesta convocatòria (Exp. FLP 2024/0109).

Fonaments de dret

1. Estatuts del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial, publicats al BOIB núm. 72, de dia 30 de maig de 2019.

2. Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), modificada en data 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 04.08.2018), en allò que no contradigui la normativa autonòmica.

4. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

5. Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

6. Bases d'execució del Consorci Serra de Tramuntana per a l'any 2024.

L'article 9.1 o) i p) dels Estatuts del Consorci Serra de Tramuntana preveu la competència de la presidència del Consorci per autoritzar, disposar, reconèixer i liquidar despeses del Consorci, sens perjudici de les delegacions que s'hagin fet en les bases d'execució del Pressupost. Les bases tercera i quarta de les bases d'execució del pressupost del Consorci Serra de Tramuntana per a l'any 2024, estableix que la vicepresidència, per delegació de la presidència, té la competència per autoritzar, disposar, reconèixer i liquidar despeses del Consorci. Per aquest motiu s'entén que l'òrgan competent per aprovar la convocatòria és la vicepresidència del Consorci, per delegació de la presidència.

Per tot el que s'ha exposat, el vicepresident del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial dicta la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria pública de subvencions per al manteniment de l'activitat agrària i marítima de la Serra de Tramuntana per a l'any 2024 (SV 4/2024).

2. Autoritzar la despesa que es deriva de la convocatòria pública de subvencions per al manteniment de l'activitat agrària i marítima de la Serra de Tramuntana per a l'any 2024, per un import total de sis-cents mil euros (600.000,00 €), els quals es distribuiran de la forma següent:

1) Tres-cents mil euros (300.000,00 €) que s'imputa a l'aplicació pressupostària 00 33615 47900 (documents comptables RC 220240000059 i A 920240000104).

2) Tres-cents mil euros (300.000,00 €) que s'imputa a l'aplicació pressupostària 00 33615 77903 (documents comptables RC 220240000060 i A 920240000105).

3. Ordenar-ne la publicació en el BOIB per conducte de la Base de Dades Nacional de Subvencions.

Contra aquesta resolució que posa fi a la via administrativa es pot interposar, el recurs potestatiu de reposició davant la presidència del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la recepció de la present notificació. Contra la desestimació expressa del recurs potestatiu de reposició podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs potestatiu de reposició podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de sis mesos, comptadors a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

Un cop transcorreguts tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució, podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, contra la desestimació presumpta del recurs potestatiu de reposició, sense limitació temporal, mentre no hi hagi resolució expressa.

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualssevol altres recursos que s'estimi oportú i pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, 12 d'agost de 2024

El secretari general del Consorci Serra de Tramuntana Antonio Benlloch Ramada

 

CONVOCATÒRIA DE SUBVENCIONS PER AL MANTENIMENT DE L'ACTIVITAT AGRÀRIA I MARÍTIMA DE LA SERRA DE TRAMUNTANA PER A L'ANY 2024

Primer. Objecte i àmbit d'aplicació de la subvenció.

L'objectiu d'aquesta convocatòria és la de promoure el manteniment i la preservació de l'activitat agrària i marítima de la Serra de Tramuntana, que redunda en el manteniment dels valors patrimonials i paisatgístics que foren essencials en la declaració com a patrimoni mundial de la Serra de Tramuntana. Aniria destinada essencialment a aquelles organitzacions, associacions o col·lectivitats agrícoles, ramaderes o de pescadors que desenvolupin el seu treball dins l'àmbit territorial i marítim de la Serra de Tramuntana que ve determinat en l'article 5 dels Estatuts del Consorci.

La Declaració de Patrimoni Mundial es va atorgar, entre d'altres coses, perquè la Serra representa un exemple espectacular i peculiar d'un paisatge agrari de terrasses que combina un sistema interconnectat i altament especialitzat d'obres hidràuliques per a la recollida i emmagatzement d'aigua (...) amb terrasses suportades per murs de paret seca que permeten el cultiu d'hortalisses, arbres fruiters i oliveres d'acord amb el Criteri IV de la UNESCO, així, el manteniment de les activitats del sector primari, agrari i pesquer, està indissolublement vinculat al paisatge cultural i als valors que fonamentaren la Declaració de la Serra de Tramuntana com a Patrimoni Mundial.

D'aquests sectors, els petits agricultors socis i/o associats en cooperatives o associacions de productors, així com els pescadors d'arts menors associats en confraries representen els sectors més febles del teixit econòmic i productiu de la Serra de Tramuntana i als que cal tenir cura per evitar-ne la seva desaparició i, conseqüentment, la desaparició del paisatge cultural.

Aquesta convocatòria de subvencions es regula per l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, aprovada en data 23 de desembre de 2016, pel Ple del Consell de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), i modificada en data 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 04 d'agost de 2018), entenent-se aquesta com les bases reguladores de la convocatòria en allò que no contravengui la normativa autonòmica (Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions).

L'objecte de les actuacions s'han d'ajustar a les finalitats plasmades a l'article 4 dels Estatuts del Consorci Serra de Tramuntana, i a la resolució d'aprovació de la convocatòria. Les finalitats per a aquesta convocatòria són:

  • Impulsar polítiques de millora i conservació dels elements i valors, tangibles o intangibles, que conté la Serra i que han motivat la declaració com a patrimoni mundial de conformitat amb el que estableix la Convenció per a la Protecció del Patrimoni Mundial, Cultural i Natural de 1972.
  • Promoure i finançar l'execució d'obres, la prestació de serveis i la implantació d'instal·lacions en general, relacionats amb la declaració de la Serra com a patrimoni mundial.
  • Promoure iniciatives i projectes culturals orientats a la conservació i la millora del paisatge i el patrimoni cultural de la Serra.
  • Promoure la implicació de la iniciativa particular en la conservació i la millora del paisatge cultural i dels valors de la Serra, en especial amb l'impuls d'acords de custòdia del territori.

Segon. Beneficiaris i requisits

1. Es poden acollir a aquesta convocatòria les entitats agrícoles, ramaderes o de pescadors que desenvolupin el seu treball dins l'àmbit territorial i marítim de la Serra de Tramuntana, següents i que compleixin les condicions que a continuació es determinen:

1.1. Cooperatives agrícoles, agràries, ramaderes i forestals: Cooperatives d'explotació comunitària de la terra i/o del bestiar com les cooperatives agroalimentàries de caràcter agrícola, forestal o ramader que estiguin legalment constituïdes i realitzin alguna de les activitats incloses dins de la Base tercera (actuacions subvencionables) de la present Convocatòria. Seran requisits comuns necessaris per obtenir la condició de beneficiari:

  • Tenir la seu a algun dels municipis que formin part de la declaració de Patrimoni de la Humanitat i que el 80% de la seva superfície agrària, i la dels seus socis i/o associats, estigui dins els límits de la delimitació de la Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial.
  • Que estiguin inscrites i actualitzades en el Registre de Cooperatives de les Illes Balears.

1.2. Confraries de pescadors: Confraries amb seu a qualsevol port de la costa nordoest de la Serra de Tramuntana (del cap de Formentor fins a l'illa de la Dragonera), que realitzin alguna de les activitats incloses dins de la Base tercera (actuacions subvencionables) de la present Convocatòria i que hagin estat actives en els darrers 5 anys.

1.3. Consells Reguladors de Denominacions d'origen protegida (DOP): Consells Reguladors de DOP agraris o ramaders, que disposin, com a mínim el 90% de la seva producció, dins la delimitació de la Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial, i que dugui a terme activitats incloses dins de la Base tercera (actuacions subvencionables) de la present Convocatòria.

1.4. Associacions de productors agroecològics, tant agrícoles, ramaders i elaboradors, que estiguin legalment constituïdes i realitzin alguna de les activitats incloses dins de la Base tercera (actuacions subvencionables) de la present Convocatòria. Seran requisits fonamental que l'associació tingui la seu a algun dels municipis que formin part de la declaració de Patrimoni de la Humanitat i que el 80% de la seva superfície agrària. I la dels seus socis i/o associats, estigui dins els límits de la delimitació de la Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial.

El Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial consultarà d'ofici les dades relatives al Registre de Cooperatives de les Illes Balears, així com les dades relatives al Registre Interinsular Agrari (RIA) dels associats de les cooperatives i dels Consells Reguladors DOP, per esbrinar si la seva actuació està dintre dels límits de la Declaració de Patrimoni de la UNESCO. La presentació de la sol·licitud implica l'autorització expressa per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària.

Si voleu comprovar que les propietats agràries es troben ubicades dins l'àmbit de la Serra de Tramuntana ho podeu consultar a la següent web: http://www.conselldemallorca.net/sitmun/idemallorca.jsp

(Al obrir el visor, a la dreta apareix una finestra amb la taula de continguts, on s'inclouen totes les capes que es poden visualitzar. La delimitació de la Serra de Tramuntana es troba dins la carpeta Límits).

Si necessiteu fer qualsevol tipus de consulta podeu cridar el següent núm. de telèfon: 971.21.96.10.

2. No en poden ser beneficiaris d'aquestes subvencions:

  • Les que incorrin en alguna de les prohibicions establertes a l'article 10 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i a l'article 8 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca.
  • Els que no estiguin, en el moment que l'òrgan instructor de la convocatòria ha de fer la proposta de resolució de concessió, al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat, amb el Consell de Mallorca i amb la Seguretat Social. La circumstància d'estar al corrent amb aquestes obligacions la comprovarà el mateix Consorci o el Consell de Mallorca d'ofici, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció a aquesta convocatòria suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Aquest requisit s'ha d'acreditar tant amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió com en el moment del pagament de l'ajuda.

3. El fet de rebre una ajuda implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, a fi d'executar la totalitat del pressupost, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fonts de finançament o bé aportar-hi fons propis.

No obstant, en el supòsit que algun dels beneficiaris no pugui executar el projecte per al qual li han concedit la subvenció, ha de renunciar a la subvenció en el termini màxim de 15 dies naturals des de la publicació de la concessió de les subvencions en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Constituirà una infracció que serà sancionada de conformitat amb la legislació vigent en matèria de subvencions el fet de que el beneficiari no justifiqui la realització del projecte subvencionat i no hagi renunciat a la subvenció en el termini màxim de 15 dies naturals esmentat en aquest paràgraf.

4. Els sol·licitants només podran ser beneficiaris d'una subvenció, no s'admetrà més d'una sol·licitud per beneficiari.

En el supòsit que les entitats demanin més d'una sol·licitud, només es tramitarà la que hagi tingut entrada en el registre general del Consorci Serra de Tramuntana en darrer lloc i l'altre o altres quedaran excloses de la convocatòria.

Tercer.  Actuacions subvencionables

1. Seran actuacions subvencionables les despeses íntegrament relacionades amb el manteniment de l'activitat agrícola, ramadera, marítima i forestal de la Serra de Tramuntana que es dugui a terme per les entitats previstes en la base segona. Aquest manteniment ha de redundar en benefici de la conservació dels valors de la Declaració de la Serra de Tramuntana com Patrimoni Mundial en la categoria de paisatge cultural.

2. Es consideren activitats subvencionables les despeses corrents de caràcter fungible o temporals com per exemple de recerca, investigació, desenvolupament i innovació; activitats d'informació i promoció de productes agraris i pesquers; activitats de formació i capacitació; activitats de prevenció i control de malalties animals i plagues vegetals; activitats de caràcter mediambiental; així com despeses de compra de fertilitzants, productes d'alimentació animal i manteniment d'eines agràries, de pesca i d'ormejos:

a. Recerca, investigació, desenvolupament i innovació

Es consideraran subvencionables les activitats de recerca i desenvolupament que compleixin els següents requisits:

  • Que siguin d'interès per a totes les persones físiques i jurídiques que exerceixin activitats al sector corresponent.
  • Que tinguin difusió i/o publicitat.
  • Que comptin amb una memòria justificativa prèvia amb definició dels objectius que es pretenen aconseguir i els resultats esperats, així com pressupost general i calendari d'actuacions.

b. Activitats d'informació i promoció de productes agraris i pesquers

Es consideren despeses subvencionables les despeses que guardin directa relació amb l'activitat subvencionada relatives a:

a) Despeses d'activitats d'informació. Els costos d'organització per part de l'entitat del programa d'informació.

b) Despeses d'assistència a fires, jornades, congressos i altres: drets de participació (com ara inscripció, lloguer de l'espai, de l'estand i del mobiliari, seguretat i hostesses). Cost de les publicacions i llocs web que anuncien els esdeveniment, jornades tècniques desenvolupades durant la celebració dels actes, despeses de desplaçament de persones en representació de l'entitat, despeses de transport d'animals i productes. Organització d'actes i esdeveniments vinculats.

c) Despeses d'organització i gestió per a la presentació de productes, es poden incloure el lloguer d'instal·lacions o serveis on es realitzi la presentació, les despeses de viatge i el subministrament de producte objecte de la presentació, així com qualsevol altra despesa derivada d'aquesta.

d) Publicacions destinades a augmentar la sensibilització dels productes agraris i pesquers entre el públic en general: costos de publicacions en mitjans impresos i electrònics, llocs web, anuncis en mitjans electrònics, premsa escrita, ràdio o televisió i publicitat exterior i qualsevol altre mitjà o instrument de difusió.

e) Despeses de material divulgatiu, fulletons, cartells, rollers, bosses promocionals o altres similars, així com la publicitat estàtica i dinàmica, el branding i l'escaparatisme.

c. Activitats de formació i capacitació.

Seran subvencionables totes aquelles activitats destinades a la formació i capacitació del personal de les entitats, dels seus socis i/o associats i de la població en general. Aquestes despeses inclouen: cursos, tallers, conferències, jornades, etc.

d. Activitats de prevenció i control de malalties animals i plagues vegetals.

Es consideren subvencionables les despeses corrents relatives a la compra, administració i/o instal·lació de productes, elements i substàncies que de manera indubtable corresponguin a activitats de prevenció i control de malalties animals o plagues vegetals respecte de les que hi hagi disposicions nacionals o de la Unió de caràcter legal, reglamentari o administratiu.

Les parcel·les a les que es destini aquests tractaments subvencionats hauran d'estar inscrites al Registre d'Explotacions Agràries i la seva aplicació haurà d'estar recollida en el seu respectiu quadern de camp. Quan així estigui reglamentat l'aplicació de productes fitosanitaris s'haurà de fer per personal qualificat amb la titulació adequada, i amb la maquinària inscrita en el ROMA i amb la ITEAF vigent.

L'entitat beneficiària haurà de detallar, justificar i acreditar la repercussió de les despeses d'activitats de prevenció i control de malalties animals i plagues vegetals entre els seus socis i/o associats, i la manera en què aquests en surten beneficiats. La forma d'aquesta repercussió en els socis i/o associats s'haurà de detallar al projecte al moment de presentar la sol·licitud, així com justificar i acreditar a la memòria justificativa en el moment de presentar la justificació.

e. Activitats que fomentin la sostenibilitat, el consum local i de quilòmetre zero.

Es consideren subvencionables les despeses corrents relatives a activitats que fomentin la sostenibilitat, el consum de productes locals i de quilòmetre zero, la promoció de l'economia circular, la venda directa de productes a mercats, fires i establiments, així com qualsevol altre activitat encaminada a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

f. Despeses de fertilitzants, productes d'alimentació animal i ormejos.

Es consideren subvencionables:

1. La compra de fertilitzants minerals i orgànics destinats a usos agraris. Les parcel·les a les que es destini aquest fertilitzants subvencionats hauran d'estar inscrites al Registre d'Explotacions Agràries i la seva aplicació hauran d'estar recollida en el seu respectiu quadern de camp.

2. La compra de productes d'alimentació animal com gra, pinso o palla. Aquests productes alimentaris hauran d'estar destinats a animals d'explotacions inscrites en el Registre d'Explotacions Ramaderes.

3. Despeses de lloguer o manteniment de materials, ormejos i arts de pesca propis de la pesca professional destinades a embarcacions immatriculades en llista 3ª i 4ª. Així com despeses de reparació i/o manteniment d'embarcacions o maquinària agrícola.

L'entitat beneficiària haurà de detallar, justificar i acreditar la repercussió de les despeses de fertilitzants, productes d'alimentació animal i ormejos entre els seus socis i/o associats, i la manera en què aquests en surten beneficiats. La forma d'aquesta repercussió en els socis i/o associats s'haurà de detallar al projecte al moment de presentar la sol·licitud, així com justificar i acreditar a la memòria justificativa en el moment de presentar la justificació.

3. També es consideren activitats subvencionables les despeses de caràcter permanent o d'inversió com per exemple compra o adquisició de maquinària i materials agrícoles o de pesca; manteniment o restauració d'elements etnològics vinculats a l'activitat agrària; inversions en elements, immobles o estructures permanents pel desplegament, promoció i venda dels productes agraris o pesquers; així com despeses de registre de posicionament de productes:

a. Despeses d'adquisició de maquinària i materials.

S'entén subvencionable la compra i adquisició en propietat de tota aquella maquinària i materials indispensables per a la correcta execució de l'activitat agrària o marítima. A mode d'exemple es subvencionaria la compra de tractors, desbrossadores, recol·lectores, polvoritzadores, grues marines articulades, ormejos, vehicles elèctrics.

En la mesura de lo possible, la maquinària i materials hauran de ser el més ecològics possibles, i tenir una alta eficiència mediambiental.

b. Manteniment i restauració d'elements etnològics vinculats al manteniment de l'activitat agrària.

L'activitat agrària de la Serra de Tramuntana s'ha de potenciar i mantenir sempre d'acord amb els valors que fonamentaren la Declaració de Patrimoni Mundial, així se podran subvencionar aquelles actuacions construïdes amb materials i tècniques tradicionals, principalment, els vinculats a la captació, conducció, aprofitament emmagatzematge de l'aigua, i d'altres elements que es detallen a continuació. Les actuacions que s'executin hauran d'estar ubicades a sòl rústic (s'inclouen totes les categories de sòl rústic), sempre dins l'àmbit territorial de la Serra de Tramuntana que ve determinat en l'article 5 dels Estatuts del Consorci, i que s'acrediti l'estreta vinculació amb el manteniment de l'activitat agrària.

Únicament podran sol·licitar aquest tipus d'ajuda les cooperatives agrícoles i/o ramaderes que siguin propietàries o arrendatàries de les parcel·les objecte d'actuació.

S'hi podran incloure intervencions als següents elements:

  • qanats, fonts, pous, sínies, albellons, síquies i canaletes, aljubs, basses, bassols i safareigs, molins d'extracció d'aigua i molins d'aigua, colls de cisterna, abeuradors, rentadors, torrents i saragalls, ponts, pedres passadores, guals empedrats, etc.
  • marges i parets de pedra en sec, marges i parets de pedra en sec de camins, barraques de pedra en sec, molins de vent i de sang, etc.
  • Recuperació i restauració de canalitzacions d'aigua tradicionals, que inclou la retirada de tot aquell material de plàstic o pvc, o que no sigui concorde amb la tipologia de construcció tradicional.
  • tancaments exteriors sobre els murs de delimitació de la finca per evitar el pas d'animals d'una finca a una altra, construïts amb tipologia i tècniques tradicionals respectuoses amb l'entorn mitjançant pals d'ullastre o olivera, o fusta tractada (rústica), disposats en sec, i amb reixa ramadera de 100-120 cm d'alçada.

Totes les intervencions s'han de dur a terme respectant les tècniques i els materials originals. Als elements de pedra en sec no s'admetrà l'ús de cap tipus de morter, ciment o formigó. L'incompliment d'aquest condicionant serà causa d'exclusió de la sol·licitud o de la pèrdua del dret a cobrar la subvenció concedida.

Aquestes actuacions de recuperació d'elements etnològics no es poden dur a terme per mitjans propis.

Per a la recuperació d'obra de pedra en sec, es prendran com a referència orientativa en funció de la complexitat de la intervenció els preus següents: Marges: 83,00€/m2 i Paret seca: 75,00€/m2, inclou les dues cares de la paret-, ambdues quantitats IVA exclòs. Aquests preus inclouen les tasques de desxernir, aixecar el marge, la pedra i el seu transport, en cas que aquesta no sigui suficient, així com el muntatge de bastides si fos necessari.

Els imports indicats es podran incrementar en un 20% en el cas que la parcel·la on s'hagi de fer l'actuació subvencionada no tengui accés amb vehicle rodat, l'actuació es desenvolupi a més de 100 metres de l'accés rodat, o siguin a marges en què l'alçada mitjana superi els 2,5 metres.

A aquells marges on, a més d'una manca d'accés rodat o una distància de més de 100 metres d'aquest, l'alçada mitjana superi els 2,5 metres, el preu es veurà incrementat en un 30%.

En el cas de què una actuació contempli parts o trams de marges amb diferents dificultats d'accessibilitat o alçades diferents, els increments s'aplicaran a cada part que correspongui.

Els tancaments es subvencionaran a un preu màxim de 10 € el metre lineal.

Consta com annex VI un model de pressupost per emplenar degudament aquesta informació.

Quan l'element a restaurar sigui la reconstrucció de marges i parets de pedra en sec, l'actuació haurà de complir amb els criteris que es desglossen a l'annex VII.

c. Inversions en elements, immobles o estructures permanents pel desplegament, promoció i venda dels productes agraris o pesquers

S'inclourà com a despesa subvencionable tota aquella despesa derivada de les inversions que puguin fer les entitats beneficiàries en relació amb elements arquitectònics, immobles o estructures de caràcter permanent destinat exclusivament a la transformació, desplegament, promoció i venda dels productes agraris o pesquers. A mode d'exemple s'inclouria despeses d'inversió en obradors, tafones, llotges, establiments, magatzems, botigues, etc.

d. Despeses de registre de posicionament de productes.

També s'inclouran com a despeses subvencionables aquelles que es derivin de l'entitat beneficiària per registrar-se a una Denominació d'Origen Protegida (DOP) o una Indicació Geogràfica Protegida (IGP) per consolidar la qualitat dels seus productes.

 e. Accions de millora de la imatge dels productes propis.

Se subvencionarà el disseny de la marca i el disseny corporatiu, el disseny i organització d'elements decoratius i expositius així com la edició de vídeos i reportatges promocionals i qualsevol altre mitjà que es consideri adient.

4. També seran subvencionables les despeses indirectes o d'estructura de l'entitat beneficiària, com per exemple:

  • Despeses estructurals: despeses (electricitat, aigua, telèfon, material d'administració, material fungible, etc.) dutes a terme per l'entitat directament relacionades amb el desenvolupament de les activitats subvencionables descrites a l'apartat 2 d'aquesta base tercera.
  • Despeses de personal: despeses generades pel personal directiu i administratiu de l'entitat beneficiària, justificables mitjançant nòmina, i directament relacionades amb el desenvolupament de les activitats subvencionables descrites a l'apartat 2 d'aquesta base tercera.

Aquestes despeses indirectes o d'estructura només seran subvencionables fins un import màxim equivalent al 25% del cost de la subvenció a concedir.

5. Limitacions o condicions de les actuacions subvencionables. No seran subvencionables les despeses següents:

  • De representació.
  • Les que no estiguin directament relacionades amb les activitats a subvencionar, en particular les despeses de funcionament ordinari o estructurals de l'entitat beneficiària.
  • Taxes, arbitris i preus públics.
  • Els innecessaris o mal justificats. S'entendrà com aquells que no responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada, no resultin estrictament necessaris i no es realitzin dins el termini de justificació.

Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes per al contracte menor a la Llei 9/2017, de 8 de novembre de Contractes del Sector Públic, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les seves característiques especials no existeixi al mercat suficient nombre d'entitats que els realitzin, prestin o subministrin, o llevat que la despesa s'hagi fet amb anterioritat a la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades que s'hauran d'aportar a la justificació s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

Només podran ser objecte de subvenció aquelles despeses la documentació justificativa de les quals estigui expedida a nom de l'entitat sol·licitant de l'ajuda.

En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables podran ser superiors al valor de mercat, ni desproporcionat en funció dels principis d'economia i de relació cost-eficàcia.

6. En cas de què el pressupost presentat per l'entitat sol·licitant inclogués despeses considerades com no subvencionables en la present base, l'òrgan instructor procedirà a la seva eliminació o depuració a l'objecte de determinar el pressupost de despeses subvencionable que servirà de base per la determinació de l'import de la subvenció. Correspondrà a aquest òrgan instructor descrit a la base dotzena, determinar, en el seu cas, quines despeses es consideren subvencionables en aplicació dels punts anteriors.

Quart. Finançament i import màxim subvencionable

1. Per fer front a aquesta convocatòria es destina la quantitat total de sis-cents mil euros (600.000,00 €), dels quals:

  • 300.000,00 € corresponen a la partida 00 33615 47900 del pressupost del Consorci de la Serra de Tramuntana de l'any 2024, i que es destinarà a despeses corrents de caràcter fungible o temporals i despeses indirectes o d'estructura de les entitats beneficiàries (apartats 2 i 4 de la base tercera d'aquesta convocatòria).
  • 300.000,00 € que corresponen a la partida 00 33615 77903 del pressupost del Consorci de la Serra de Tramuntana de l'any 2024, i que es destinarà a despeses de caràcter permanent o d'inversió de les entitats beneficiàries (apartat 3 de la base tercera d'aquesta convocatòria).

 2. L'import màxim subvencionable per a cada projecte sol·licitat dependrà del tipus de beneficiari:

  • Per Cooperatives l'import màxim subvencionable dependrà, primer, si es tracta de cooperatives de recent creació o no, i, segon, depenent del número de socis i/o associats:
    • Cooperatives de recent creació: amb un màxim de cinc d'anys d'antiguitat des de la data de la seva constitució fins la data final de presentació de sol·licituds d'aquesta convocatòria: podrà subvencionar-se amb un màxim de 100.000,00 €, dels quals un màxim de 30.000,00 € podran correspondre a despeses corrents, i un màxim de 70.000,00 € a despeses d'inversió, per afavorir la implementació de noves cooperatives i consolidar les noves existents.
    • 300 o més socis i/o associats: fins un màxim de 200.000,00 €, dels quals un màxim de 140.000,00 € podran correspondre a despeses corrents, i un màxim de 60.000,00 € a despeses d'inversió.
    • Entre 100 i 299 socis i/o associats, fins un màxim de 120.000,00 € dels quals un màxim de 100.000,00 € podran correspondre a despeses corrents, i un màxim de 20.000,00 € a despeses d'inversió..
    • Entre 50 i 99 socis i/o associats, fins un màxim de 70.000,00 €, dels quals un màxim de 50.000,00 € podran correspondre a despeses corrents, i un màxim de 20.000,00 € a despeses d'inversió.
    • Menys de 50 socis i/o associats, fins un màxim de 20.000,00 €, dels quals no tindran limitació alhora de determinar el caràcter de la despesa.
  • Per confraries de pescadors, fins a 30.000,00 €, dels quals un màxim de 20.000,00 € podran correspondre a despeses corrents, i un màxim de 10.000,00 € a despeses d'inversió.
  • Per Consells Reguladors de Denominacions d'Origen Protegida, fins a fins a 30.000,00 €, dels quals un màxim de 20.000,00 € podran correspondre a despeses corrents, i un màxim de 10.000,00 € a despeses d'inversió.
  • Per Associacions de productors agroecològics, fins a fins a 30.000,00 €, dels quals un màxim de 15.000,00 € podran correspondre a despeses corrents, i un màxim de 15.000,00 € a despeses d'inversió.

Per tant, les actuacions que tenguin un cost de fins al màxim estipulat anteriorment podran ser finançades al 100%, i si l'actuació que es vol realitzar supera aquesta quantia haurà de ser finançada per cada entitat sense ànim de lucre en la quantia que superi el límit esmentat.

El sol·licitant haurà d'indicar a la sol·licitud (annex I) el tipus de beneficiari en què es presenta.

Cinquè. Naturalesa de la subvenció i règim de concurrència.

1. Aquestes subvencions tenen caràcter discrecional, voluntari i eventual, són lliurament revocables i reductibles en tot moment per les causes previstes en la Llei de subvencions o en aquesta convocatòria, no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

2. La concessió de les subvencions regulades per la present convocatòria pública es durà a terme mitjançant règim de concurrència NO competitiva d'acord amb l'article 17.2 de l'Ordenança General de Subvencions, per ordre d'entrada en el registre del Consorci Serra de Tramuntana. D'aquesta manera seran subvencionades fins exhaurir el total del crèdit assignat per a la convocatòria totes aquelles sol·licituds completes que compleixin els requisits que s'hi estableixen, i, per tant, no és necessària la comparació entre les sol·licituds.

Si es fa un requeriment a la persona o entitat interessada, l'ordre d'entrada que figurarà en el registre serà el del moment en què es presenta la documentació completa i correcta.

Les ajudes que s'atorguin seran concedides fins el límit pressupostari, sempre que es compleixin els requisits legals d'aquesta convocatòria i altres normes d'aplicació.

3. Serà d'aplicació el règim previst en el Títol II de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca pel procediment de concessió de subvencions en règim de concurrència.

4. En el cas de què, una vegada concedides totes les subvencions d'acord amb els apartats anteriors i l'apartat 2 de la base quarta, encara resti crèdit disponible, s'anul·larà si no és susceptible d'atorgar-se a cap altre actuació o beneficiari.

La resolució de concessió, a més de contenir els sol·licitants als quals es concedeix la subvenció i la desestimació expressa de les altres sol·licituds, inclourà una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i complir les condicions administratives i tècniques establertes a la convocatòria per adquirir la condició de beneficiari, no han estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció, l'òrgan concedent ha d'acordar, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o sol·licitants següents a aquell en l'ordre de registre d'entrada, sempre que amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris, s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades.

5. En cas que el beneficiari pugui recuperar i compensar l'IVA, o en el cas que realitzi les tasques el mateix sol·licitant, els imports esmentats es referiran al pressupost sense IVA.

Sisè. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquesta convocatòria són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consorci de la forma establerta en aquesta convocatòria.

L'import de les subvencions o ajuts que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.

Setè. Presentació de la sol·licitud i documentació

1. La sol·licitud s'ha de formalitzar en un únic model d'instància, i que es pot descarregar de l'adreça següent: www.serradetramuntana.net, així com també de la seu electrònica del Consorci Serra de Tramuntana (https://cst.sedipualba.es). 

Atès l'article 14.2 a) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, i atès el perfil de beneficiari que poden entrar dins aquesta convocatòria de subvencions, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les Administracions Públiques per dur a terme qualsevol tràmit de procediment administratiu. Per aquest motiu, la sol·licitud s'haurà de presentar i formalitzar a través del registre electrònic que consta a la seu electrònica del Consorci Serra de Tramuntana (https://cst.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12085).

2. La documentació a aportar ha de ser la següent:

A. Sol·licitud (ANNEX 1) signada, que ha d'adjuntar la documentació següent:

A.1. Còpia acarada del CIF de l'entitat.

A.2. Original o còpia acarada de l'escriptura de constitució o de modificació dels estatuts o reglament intern de funcionament, si escau, inscrits en el registre corresponent. Si escau, de conformitat amb els seus estatuts, també ha d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i designar representant.

A.3. Còpia acarada del DNI del representant legal de l'entitat sol·licitant.

 

A.4. En el cas de cooperatives i consells reguladors de DOP: Relació certificada del representant de l'entitat que desglossi el número de socis i/o associats amb el seu nom, llinatges i número de NIF/CIF, i polígons i parcel·les associades amb el percentatge d'ocupació dins la Declaració de Patrimoni de la Serra de Tramuntana.En el cas de confraries de pescadors: relació certificada del representant de l'entitat que desglossi el número d'embarcacions amb la seva matrícula i patró, així com documentació comptable objectiva que acrediti la seva activitat econòmica en els darrers cinc anys.

A.5. En el cas d'actuacions de recuperació d'elements etnològics, les cooperatives hauran d'acreditar el títol de propietat (nota simple informativa o certificació registral actualitzades), o arrendament (contracte d'arrendament) amb l'autorització expressa de la propietat de la finca per dur a terme l'actuació a subvencionar.

A.6. Si escau, denegació expressa de l'autorització per consultar telemàticament dades de l'AEAT i de la TGSS, així com de consulta del Registre de Cooperatives de les illes Balears i del Registre Interinsular Agrari (RIA).

B. Declaració responsable (ANNEX II) signada pel representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'article 10 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i a l'article 8 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, així com sobre les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades, per realitzar la mateixa activitat.

C. Documentació acreditativa de la vigència del càrrec de representant legal (ANNEX III), en virtut de la qual actua el signant de la sol·licitud i, si escau, acreditació de l'autorització corresponent i suficient, en el cas de què la signi una persona distinta..

D. Document de designació de compte bancari (ANNEX IV) de l'entitat signada pel seu representant, segons model facilitat pel Consorci, com a annex d'aquesta convocatòria.

E. Projecte de l'actuació on hi figurin, com a mínim, les finalitats que es persegueixen, desenvolupament detallat dels objectius específics, detall de les activitats d'acord amb les definides a la base tercera d'aquesta convocatòria, amb indicació del lloc a on es realitzaran, recursos que es faran servir, repercussió en els socis i/o associats, i qualsevol altre element que contribueixi a definir millor el projecte.

F. Pressupost complet i detallat de les actuacions per a les quals es demana subvenció, en el qual figurin totes les despeses i els ingressos prevists. El pressupost s'ha de desglossar per actuacions i per conceptes de despesa. En el cas d'actuacions etnològiques a marges, parets de pedra en sec i tancaments caldrà presentar l'ANNEX VI degudament emplenat.

Tots aquests documents hauran d'estar degudament datats i signats per la persona representant de l'entitat beneficiària.

3. En el cas de què de la documentació aportada, el centre gestor no tengui clar qualsevol element o circumstància per determinar la correcta acreditació de l'actuació que es vol dur a terme, podrà demanar més documentació complementària no prevista en els apartats anteriors.

La inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en qualsevol dada o document que acompanyi la sol·licitud de subvencions deixa sense efecte aquest tràmit, des del moment en què es coneguin i amb la prèvia audiència a l'entitat interessada i, en conseqüència, comporten inadmissió de la sol·licitud de subvenció, sens perjudici que puguin ser causa de revocació de la subvenció, si es coneixen amb posterioritat a la concessió.

Durant un període de tres anys després de la finalització de l'actuació, i en aquells casos en què el Consorci Serra de Tramuntana ho consideri oportú, els beneficiaris estaran obligats a permetre la visita als tècnics del Consell de Mallorca o del Consorci Serra de Tramuntana si aquests ho sol·liciten, un màxim de quatre vegades l'any. Aquestes visites podran ser també organitzades pel Consell de Mallorca o pel Consorci per mostrar el patrimoni recuperat amb ajudes de la institució.

Vuitè. Termini de presentació i esmena de documentació

El termini per presentar les sol·licituds serà d'un (1) mes, comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB, si el darrer dia cau en un dia inhàbil, el termini s'entendrà allargat al següent dia hàbil.

Si la sol·licitud o la documentació és incorrecta o incompleta, el Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial requerirà als sol·licitants perquè la rectifiquin o millorin. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena, la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entén que ha desistit de la seva petició i s'arxivarà el seu expedient sense cap altre tràmit, de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè. Publicació de la convocatòria

L'extracte de la convocatòria es publica en el BOIB per conducte de la Base de Dades Nacional de Subvencions que, en aplicació dels principis recollit en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, opera com a sistema nacional de publicitat de les subvencions. També es publicarà a la pàgina web del Consorci de la Serra de Tramuntana: www.serradetramuntana.net i en el tauler d'anuncis del Consorci Serra de Tramuntana (carrer General Riera, 113 de Palma).

Desè. Fiscalització prèvia

La convocatòria, l'adjudicació i la justificació dels ajuts es sotmetran a la fiscalització prèvia de la Intervenció del Consell Insular de Mallorca.

Onzè. Període subvencionable

Seran subvencionables les actuacions desenvolupades i executades entre l'1 de gener i el 8 de novembre de 2024

Dotzè. Òrgan instructor i procediment de concessió de les subvencions 

1. La instrucció correspon al o a la cap de servei jurídic del Servei de Gestió de Paratges Culturals del Departament de Presidència, que ha de dur a terme totes les actuacions o els actes de tràmit necessaris per vetllar pel compliment dels requisits de la convocatòria, a més d'exercir les facultats previstes en l'article 16 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i les que s'esmenten en l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca. L'òrgan instructor pot requerir a les entitats sol·licitants els informes o els aclariments que consideri convenients. L'instructor de l'expedient podrà assessorar-se per qualsevol tècnic del Consell de Mallorca que consideri adequat.

El Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial és el centre gestor responsable del seguiment de les subvencions.

Posteriorment, la Vicepresidència, per delegació de la presidència del Consorci, òrgan competent per aprovar i resoldre aquesta convocatòria de conformitat amb les bases tercera i quarta de les bases d'execució del pressupost del Consorci Serra de Tramuntana per a l'any 2024, resol la convocatòria, amb la indicació dels extrems continguts en la proposta d'acord definitiva esmentada, de la qual cosa se'n donarà compte a la primera Junta Rectora que es celebri.

La resolució de concessió de la vicepresidència del Consorci Serra de Tramuntana exhaurirà la via administrativa, i serà susceptible de recurs potestatiu de reposició davant la presidència del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial

2. El termini màxim de resolució és de tres mesos, comptadors des de la finalització del període de presentació de sol·licituds, transcorreguts els quals sense que se n'hagi dictat resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud, sense que això alliberi a l'administració de l'obligació de dictar resolució expressa.

3. L'acord de concessió de les subvencions es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions, d'acord amb el que estableix l'article 14 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, i també es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el tauler d'anuncis del Consorci Serra de Tramuntana (carrer General Riera, 113 de Palma) i en la pàgina web del Consorci de la Serra de Tramuntana (www.serradetramuntana.net), de conformitat amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. El procediment de concessió de les subvencions es farà seguint el procediment de concurrència no competitiva, de manera que seran subvencionades totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'hi estableixen, i, per tant, no serà necessària la comparació entre les sol·licituds.

La concessió dels ajuts es farà de forma directa entre els sol·licitants que reuneixen la totalitat de requisits i la documentació exigida en aquesta convocatòria, fins esgotar el crèdit disponible.

5. Quan la documentació de la sol·licitud sigui completa, per part del centre gestor del Consorci Serra de Tramuntana i dels tècnics del Consorci o del Consell de Mallorca, es procedirà a emetre un informe tècnic per valorar l'actuació a realitzar sense necessitat de fer visita prèvia. En el mateix sentit es farà una vegada concedida, executada i justificada l'actuació de la subvenció.

Només en el cas d'actuacions de recuperació etnològica sí serà necessària la visita inicial, en la que es comprovarà que l'element a reparar és susceptible de subvencionar-se, i els tècnics emetran el corresponent informe de viabilitat previ a la concessió. Ara bé, aquesta visita inicial es podrà obviar si els tècnics conclouen que amb la documentació aportada és suficient determinar l'abast de l'actuació i el compliment amb els requisits de la convocatòria, circumstància que s'haurà de plasmar de manera expressa a l'informe tècnic de viabilitat. En aquest cas, es notificarà mitjançant ofici al sol·licitant que la seva sol·licitud és favorable per part del tècnic, encara que això no pressuposi la concessió directa de la subvenció. Una vegada concedida, executada i justificada l'actuació de la subvenció, es procedirà a una visita final per corroborar la correcta execució de l'actuació de recuperació etnològica.

6. El pagament de les subvencions s'abonarà una vegada comprovat que s'ha fet l'activitat, i que s'han complit els objectius i la finalitat per la qual es concediren.

Tretzè. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Les beneficiàries o els beneficiaris han de complir les obligacions establertes en les disposicions normatives que hi són aplicables: les de l'article 11 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; i les de l'article 9 del Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca; les recollides en aquesta convocatòria, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

2. Són obligacions mínimes de les beneficiàries o dels beneficiaris:

A. Respecte a l'execució del projecte:

a. Dur a terme l'activitat objecte de subvenció en el termini màxim que s'estableixi, en les condicions i amb les característiques que es va presentar o, si n'és el cas, amb les modificacions comunicades i amb les possibles prescripcions tècniques establertes pels tècnics del Consorci Serra de Tramuntana o del Consell de Mallorca.

b. Acreditar davant el Consorci de la Serra de Tramuntana la realització de les activitats del projecte subvencionat que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar la seva realització, en els terminis i en les condicions i requisits establerts en aquesta convocatòria i en la resolució de concessió dels ajuts. Si escau, se li ha de comunicar qualsevol modificació que es produeixi, tal com recull l'apartat catorzè d'aquesta convocatòria.

c. Proporcionar al Consorci de la Serra de Tramuntana i/o a l'òrgan instructor, tota la informació complementària referent a qualsevol punt de les activitats i que es consideri oportuna.

d. Comunicar immediatament al Consorci de la Serra de Tramuntana qualsevol eventualitat que alteri o dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consorci per fer qualsevol modificació del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquen i s'hi han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

e. Comunicar al Consorci Serra de Tramuntana, en qualsevol moment, l'obtenció de subvencions o ajudes per la mateixa finalitat i no consignades en la sol·licitud.

B. Respecte de les obligacions administratives:

a. Estar al corrent de les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Mallorca, amb el Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial, amb l'Agència Tributària (AEAT) i la Seguretat Social. Aquesta circumstància s'ha d'acreditar tant amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió com en el moment del pagament, i la comprovarà el Consell de Mallorca o el Consorci Serra de Tramuntana, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció a aquesta convocatòria suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària.

b. Fer constar, de manera expressa, el suport del Consorci de la Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial en la realització de les activitats subvencionades. A tal efecte, s'haurà de col·locar i mantenir en un lloc visible una placa on consti el patrocini del Consorci o bé el logotip o identificacions corporatives del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial (aquests distintius es podran recollir a les dependències del Consorci amb antelació suficient). La placa identificativa del Consorci s'haurà de col·locar des del moment de la concessió de la subvenció, fins a un any després de la justificació de la realització del projecte objecte de subvenció.

c. Esmentar el Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial de manera expressa en totes les comunicacions públiques dels beneficiaris, tant online (webs, xarxes socials, mitjans de comunicació digital, plataformes de vídeo o qualsevol altra forma de comunicació digital) com offline (publicacions en paper periòdiques o puntuals, ràdio o TV), com a benefactors (en part o íntegrament) amb actuacions finançades (en part o íntegrament) de les presents subvencions. En les comunicacions online s'ha d'esmentar també el perfil de Serra de Tramuntana corresponent a la xarxa social (web www.serradetramuntana.net; Facebook @Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial; Twitter @SdeTramuntana; Instagram @serratramuntana; Youtube Serra de Tramuntana; altres: consultar a serradetramuntana@conselldemallorca.net). De manera opcional s'afegiran a les comunicacions aquestes 3 etiquetes: #SerradeTramuntana #PatrimoniMundial #MantenimentST2024.

d. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

e. Les responsabilitats civils o penals derivades de les actuacions concretes recaurà exclusivament sobre l'entitat que la promou.

f. Disposar dels permisos, llicències i/o autoritzacions que d'acord amb la legislació vigent li siguin exigibles.

C. Respecte de les obligacions econòmiques :

a. Comunicar al Consorci l'acceptació de la subvenció en els termes de la resolució de la concessió. En tot cas, aquesta comunicació s'entendrà produïda automàticament si, en el termini de 15 dies naturals des de la publicació de la resolució de concessió en el BOIB, no es fa constar el contrari.

b. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer del Consorci, del Consell Insular de Mallorca, de la Sindicatura de Comptes i del Tribunal de Comptes, si n'és el cas.

c. Comunicar al Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial, en qualsevol moment o, en tot cas, a l'hora de justificar la subvenció, la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per al mateix projecte subvencionat.

d. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists a l'article 44 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. Per abonar les subvencions, d'acord amb les condicions establertes en aquesta convocatòria, el beneficiari ha de justificar la realització del projecte subvencionat, aportant documentalment totes les despeses ocasionades per a la execució total del projecte i presentar la memòria i/o informe de la realització de la intervenció duta a terme.

Per poder percebre la subvenció, s'ha d'acreditar que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Mallorca, amb el Consorci Serra de Tramuntana, davant l'Agència Tributària (AEAT) i la Seguretat Social. Aquests requisits els comprovarà el Consorci Serra de Tramuntana o el Consell de Mallorca, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció a aquesta convocatòria suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària.

Les entitats beneficiàries hauran de dur a terme les actuacions i presentar la justificació de les despeses des de dia 1 de gener fins dia 8 de novembre de 2024. En el cas de no poder acomplir aquest terminis per la complexitat tècnica del projecte a subvencionar o per qualsevol altre causa que es consideri justificada, aquests terminis es podran prorrogar per l'òrgan competent a petició del beneficiari, sempre que obtingui el vistiplau dels tècnics del Consorci o del Consell de Mallorca.

La justificació de cada actuació subvencionada s'ha de fer mitjançant el compte justificatiu integrat per la memòria tècnica i la memòria econòmica:

a) Memòria tècnica:

És la documentació amb la qual el beneficiari demostra que ha dut a terme el projecte subvencionat presentat. Aquí s'inclou la memòria i/o els informes finals de la intervenció, els informes finals de les actuacions, d'anàlisi, etc.

Si per causes alienes a l'entitat beneficiària aquest no ha pogut dur a terme una part del projecte, però en la memòria tècnica ho explica detalladament i posa de manifest que la part executada del projecte ha assolit, en certa mesura, els objectius fixats i doncs, hi ha hagut voluntat de compliment, l'import definitiu de la subvenció serà el que es justifiqui sempre que no superi l'import que es va concedir.

b) Memòria Econòmica:

És la documentació amb la qual l'entitat beneficiària, per poder percebre la subvenció, ha de relacionar les despeses derivades de l'execució del projecte i, si n'és el cas, les diferents fonts de finançament d'aquest, tot ajustat a les partides desglossades al pressupost presentat. Ha d'aportar:

  • Declaració responsable del beneficiari de la realització del projecte subvencionat (Annex V).
  • Declaració responsable del beneficiari de la subvenció, mitjançant la qual s'acrediti que les despeses relacionades (hi ha de constar una relació de totes les factures i/o documents justificatius a què es refereix) corresponen sense cap dubte a l'activitat subvencionada. (Annex V).
  • Relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, el seu import, data d'emissió i data de pagament. En cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han d'indicar les desviacions esdevingudes. (Annex V).
  • El detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seva procedència. (Annex V).
  • Les factures originals o qualsevol altre document de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil, justificatives de la despesa del projecte subvencionat que expressin clarament: nom complet i NIF/CIF de la persona o entitat expedidora, número i data, concepte, IVA i retenció fiscal (si correspon) i dades fiscals del client de la factura.
  • Declaració responsable de que el cost d'adquisició de les despeses subvencionables no supera el valor de mercat (Annex V).
  • L'IVA és subvencionable sempre que el beneficiari acrediti, mitjançant declaració responsable que no el recupera ni el compensa (Annex V).
  • També cal acompanyar el justificant de pagament a través de fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu del pagament, en el qual figurin: la data del document, l'import (a fi de què quedi identificat el pagament de la factura) així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que tenen que coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
  • Si són actuacions subjectes a llicències d'obres o autoritzacions agrícoles o forestals ha d'obtenir el permís de Medi Ambient i llicència municipal si escau.

En el cas de què s'hagin de retornar les factures o justificants originals, a petició del beneficiari, s'hi ha de reflectir, mitjançant un segell, la data de concessió de la subvenció així com l'import del justificant que s'imputa a la subvenció.

Si la despesa justificada excedeix del pressupost en base al qual es va concedir la subvenció, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si la quantia justificada és inferior a la concedida, l'import a subvencionar s'ha d'ajustar amb el finalment justificat. En aquest darrer cas, el beneficiari haurà d'indicar a la declaració de l'annex V si renúncia a l'import de la diferència respecte de la concessió o si es vol acollir al procediment de revocació del dret a cobrar la subvenció.

El Consorci de la Serra de Tramuntana podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

4. L'administració podrà comprovar el valor de mercat de les despeses subvencionables d'acord amb el que disposa l'article 41 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. Termini de presentació de la justificació: el beneficiari ha de presentar les memòries esmentades el més aviat possible una vegada finalitzades les actuacions subvencionades i, en tot cas, la data màxima de presentació serà el dia 8 de novembre de 2024.

Catorzè. Ampliacions de terminis i modificació del projecte subvencionat

1. Les ampliacions dels terminis establerts en aquesta convocatòria es regirà pel que disposa l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En tot cas, les sol·licituds d'ampliació de terminis han de tenir entrada oficial al Consorci Serra de Tramuntana amb una antelació mínima de trenta (30) dies naturals a la data de la seva finalització. S'autoritza a la vicepresidència del Consorci Serra de Tramuntana per a la resolució de les peticions d'ampliacions de terminis.

2. Quan la subvenció tingui per objecte impulsar una determinada activitat del beneficiari, s'entén compromès a fer l'esmentada activitat en els termes plantejats a la seva sol·licitud, amb les modificacions que, si s'escau, hagi acceptat l'Administració al llarg del procediment de concessió o durant el període d'execució, sempre que les modificacions no alterin la finalitat perseguida amb la seva concessió.

Una vegada dictada la resolució de concessió, el beneficiari pot sol·licitar-ne, abans que no conclogui el termini per a dur a terme l'activitat subvencionada, modificacions de la resolució de concessió que suposin ampliació dels terminis fixats, reducció de l'import concedit o alteració de les accions que s'integren en l'activitat, que s'autoritzen quan tenen la causa en circumstàncies imprevistes o són necessàries per al bon final de l'actuació, sempre que no s'alteri l'objecte o la finalitat de la subvenció i no es danyi el dret de tercers.

Quan el beneficiari de la subvenció posi de manifest en la justificació que s'han produït alteracions de les condicions tingudes en compte per a la seva concessió, que no alterin essencialment la naturalesa o l'objectiu de la subvenció, que hagin pogut donar lloc a la modificació de la resolució d'acord amb el que estableix l'apartat 3.l) de l'article 17 de la Llei general de subvencions, havent-se omès el tràmit d'autorització administrativa prèvia per a la seva aprovació, l'òrgan concedent de la subvenció pot acceptar la justificació presentada, sempre que l'acceptació no suposi danyar drets de tercers.

L'acceptació de les alteracions per part de l'òrgan concedent a l'acte de comprovació no eximeix el beneficiari de les sancions que puguin correspondre d'acord amb la Llei general de subvencions.

Quinzè. Import de la subvenció i reformulació

La determinació de l'import de la subvenció de la sol·licitud ha de respectar els límits següents:

1) No pot ser superior a la quantitat sol·licitada.

2) No pot ultrapassar l'import del pressupost subvencionable per al projecte que es determina en aquesta convocatòria.

3) L'import de la concessió es tractarà com un import cert als efectes de la seva justificació.

Setzè. Subcontractació

Serà d'aplicació el que disposa l'article 38 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i l'article 32 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca.

Dissetè. Revocació i reintegrament.

Les subvencions i ajudes seran de concessió voluntària, revocables i reductibles per les causes previstes a la normativa en matèria de subvencions i al Reglament de subvencions i no seran invocables com a precedents.

Els òrgans competents del Consorci de la Serra de Tramuntana podran anul·lar total o parcialment les subvencions i ajudes concedides en el cas d'incompliment per part del beneficiari d'alguna de les obligacions previstes en aquest reglament, el qual vendrà obligat al reintegrament de les quantitats rebudes i dels interessos de demora que corresponguin, prèvia la tramitació del corresponent procediment previst a la legislació vigent. El procediment utilitzat serà el contradictori, garantint sempre el dret de l'interessat a l'audiència.

Si el procediment de reintegrament s'hagués iniciat com a conseqüència de fets que poguessin ser constitutius d'infracció administrativa, aquesta es posarà en coneixement de l'òrgan competent per a la iniciació del corresponent procediment sancionador.

En qualsevol cas, serà d'aplicació el que disposa el Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

Divuitè. Infraccions i sancions.

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el Títol V del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, el títol VI de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca i resta de la normativa que li sigui aplicable.

Vintè. Normativa d'aplicació.

Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen pel que disposen els apartats anteriors de la convocatòria; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005); l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, aprovat pel Ple del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 21 de 18 de febrer de 2017), modificada per acord del Ple de data 14 de juny de 2018, i aprovat definitivament el dia 1 d'agost de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018) en allò que no contravengui la normativa autonòmica; la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; els estatuts del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial, publicats al BOIB núm. 72, de 30 de maig de 2019 i la resta de normativa que hi sigui d'aplicació.

Vint-i-unè. Comunicació de dades a la Base de Dades Nacional de Subvencions.

El Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial, en compliment del previst als articles 29 i següents del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 14 de l'Ordenança General del Consell de Mallorca, remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre aquesta convocatòria i de la resolució de concessió que es derivin i es publicarà en el BOIB per conducte d'aquesta base de dades.

Vint-i-dosè. Recursos

Contra aquesta resolució que posa fi a la via administrativa es pot interposar, el recurs potestatiu de reposició davant la presidència del Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la recepció de la present notificació. Contra la desestimació expressa del recurs potestatiu de reposició podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs potestatiu de reposició podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de sis mesos, comptadors a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

Un cop transcorreguts tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució, podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, contra la desestimació presumpta del recurs potestatiu de reposició, sense limitació temporal, mentre no hi hagi resolució expressa.

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualssevol altres recursos que s'estimi oportú i pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Documents adjunts