Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS
Núm. 497898
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a la realització de cursos, jornades, seminaris, conferències i altres activitats formatives en l’àmbit dels serveis socials per als anys 2024, 2025 i 2026
L'article 35.1.n) de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, determina que correspon al Govern de les Illes Balears organitzar la formació en l'àmbit dels serveis socials.
L'article 36.m) de la Llei 4/2009 assenyala que és competència de la conselleria que té assignades les funcions en matèria de serveis socials desenvolupar els programes formatius adreçats al personal encarregat de la prestació dels serveis socials.
La mateixa Llei, en l'article 63.1, quant a mesures de suport i protecció als professionals, assenyala que són les administracions les responsables del sistema públic de serveis socials les que han de garantir als professionals i les professionals la supervisió, el suport tècnic i la formació permanent que els permeti donar una resposta adequada a les necessitats i les demandes de la població. Aquesta formació s'ha de portar a terme en el marc de les mesures i les actuacions que estableix aquesta Llei en el títol VIII («La qualitat, la formació i la recerca en l'àmbit dels serveis socials»).
L'article 90.2, relatiu a subvencions a entitats d'iniciativa social, indica que les polítiques de convenis de col·laboració, subvencions i ajuts han d'establir-se d'acord amb el contingut i la finalitat dels plans de serveis socials elaborats segons aquesta Llei, i han de dirigir-se fonamentalment a la creació, el manteniment, la millora i la modernització dels centres, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials, i a la promoció d'accions formatives i d'activitats d'investigació i desenvolupament relacionades amb els serveis socials.
A més, l'article 95 de la Llei 4/2009 regula que el pla de qualitat ha de fomentar la formació continuada, la innovació i la millora constant de les activitats i les prestacions socials, i l'estabilitat laboral del personal professional. Així mateix, l'article 96 estipula que les administracions públiques, en el marc de les seves competències en matèria de serveis socials, «han de fomentar la realització d'activitats i programes encaminats a la formació permanent i a la millora contínua dels coneixements i les capacitats i habilitats del personal professional del sistema públic de serveis socials». A la vegada, s'han de promoure activitats específiques dissenyades per a la formació teòrica i pràctica de les persones cuidadores no professionals que duguin a terme actuacions directes d'atenció i cura de persones.
L'article 97 de la mateixa Llei 4/2009 assenyala que la planificació de les activitats formatives s'ha d'enquadrar en el marc del Pla Estratègic de Serveis Socials i s'ha d'encaminar a l'actualització de coneixements i al desenvolupament de qualitats i estratègies per millorar l'atenció social de la ciutadania. També estableix que les administracions públiques poden dur a terme l'acció formativa del personal professional dels serveis socials directament o mitjançant convenis de col·laboració amb centres públics o privats.
D'altra banda, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, d'acord amb l'article 12 d'aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.
L'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut que convoqui la Conselleria (BOIB núm. 34, d'11 de març) i, en l'article 2.1.a), disposa que són susceptibles de subvenció els cursos, seminaris, jornades, divulgació, estudis i formació en matèria de serveis socials i de menors i família.
El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol de 2023).
El Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 102, de 20 de juliol de 2023). Mitjançant aquest Decret es crea la Conselleria de Famílies i Afers Socials i se n'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica.
Les actuacions a les quals es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies i Afers Socials, a través de la Direcció General d'Afers Socials, i, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.
Aquesta convocatòria de subvencions està prevista en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril), emmarcada dins el capítol III («Millora de la qualitat de vida dels ciutadans»), en l'objectiu III.4 («Protecció de col·lectius vulnerables»), línia III.4.21: «ajuts adreçats a entitats sense ànim de lucre que organitzen i desenvolupen serveis i programes formatius en matèria de serveis socials».
Els ajuts susceptibles de ser atorgats en aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió Europea relativa al concepte d'ajut d'estat, segons el que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atès que els projectes de cursos, jornades, seminaris, conferències i altres activitats formatives en l'àmbit dels serveis socials que es presentin a aquesta convocatòria estan lligats a una activitat no econòmica de les entitats privades sense ànim de lucre sol·licitants.
D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en relació amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 5 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021; a proposta del director general d'Afers Socials, d'acord amb l'informe previ i favorable del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials; amb la fiscalització prèvia favorable de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a la realització de cursos, jornades, seminaris, conferències i altres activitats formatives en l'àmbit dels serveis socials, per als anys 2024, 2025 i 2026, d'acord amb els punts de la convocatòria que consten com a annex d'aquesta Resolució.
Es tracta d'una convocatòria triennal, amb tres períodes de presentació i d'execució de projectes. Es destina un total de 150.000,00€, dels quals corresponen 45.000,00€ al primer període de l'any 2024; 55.000,00€ al segon període de l'any 2025 i 50.000€ al tercer període de l'any 2026.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de cent cinquanta mil euros (150.000,00 €), per als anys 2024, 2025, 2026 i 2027, amb càrrec a la partida pressupostària 17401 313I01 48000 00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents als anys 2024, 2025, 2026 i 2027, d'acord amb la distribució següent:
Exercici |
Partida pressupostària |
Import |
2024 |
17401 313I01 48000 00 |
35.000,00€ |
2025 |
17401 313I01 48000 00 |
50.000,00€ |
2026 |
17401 313I01 48000 00 |
50.000,00€ |
2027 |
17401 313I01 48000 00 |
15.000,00€ |
3. Autoritzar una despesa de cent cinquanta mil euros (150.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 17401 313I01 48000 00 (o l'alternativa equivalent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2024, 2025, 2026 i 2027, d'acord amb la distribució del punt anterior.
4. Designar el director general d'Afers Socials òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, (signat electrònicament: 8 d'agost de 2024)
La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover
ANNEX Punts de la convocatòria
1. Objecte
1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és establir ajuts, per als anys 2024, 2025 i 2026, destinats a les entitats privades sense ànim de lucre que organitzen i desenvolupen serveis i programes formatius en matèria de serveis socials, mitjançant el disseny i la implantació de plans de formació adreçats als professionals del sistema públic de serveis socials, amb l'objectiu de promoure el desenvolupament d'accions formatives que tenguin per finalitat contribuir a la formació continuada dels professionals de l'àmbit social.
1.2. Aquests ajuts es poden destinar a finançar les accions següents:
• Accions d'assessorament i suport tècnic en el disseny d'accions formatives.
• Accions d'edició, impressió, maquetació i difusió del material didàctic, del programa de les accions formatives i dels certificats emesos adreçats als professionals de l'àmbit social participants.
• Accions de suport en el cost dels intervinents en les accions formatives (formador o formadora, ponent, conferenciant, dinamitzador o dinamitzadora), com ara despeses de viatge, dietes, allotjament i indemnització per raó del servei (segons les hores de durada de l'acció formativa).
• Altres despeses derivades de l'organització i l'execució de l'activitat formativa no incloses en els apartats anteriors, que estiguin estrictament relacionades amb l'acció formativa subvencionable i sempre que ho consideri oportú la comissió tècnica creada per valorar les sol·licituds.
1.3. La proposta formativa presentada s'ha d'emmarcar en les característiques de les accions formatives indicades en el punt 3 d'aquesta convocatòria.
1.4. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).
2. Persones beneficiàries
Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats privades sense ànim de lucre que organitzen i desenvolupen serveis i programes formatius en matèria de serveis socials, d'acord amb els requisits següents:
a) Disposar de seu, delegació, establiment o sucursal a les Illes Balears en el moment que siguin efectius els ajuts, això és, en sol·licitar-los, durant l'execució i en el moment de la justificació.
b) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.
c) Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagi rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
d) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
3. Característiques de les accions formatives
3.1. Les accions formatives han de versar preferentment sobre l'atenció social de les persones amb necessitat d'atenció prioritària, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
Les activitats han de ser de formació continuada, d'acord amb les línies formatives del Pla de Formació de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, i en matèria de serveis socials. Així, les temàtiques per tractar poden ser les següents:
Atenció a les situacions de vulnerabilitat o exclusió, desprotecció, discapacitat o dependència.
Promoció de la inclusió social i la participació comunitària.
Inserció sociolaboral de col·lectius vulnerables.
Prevenció de les situacions de risc de menors i joves.
Col·lectius d'especial vulnerabilitat, amb problemàtiques associades a les toxicomanies o drogoaddiccions.
Innovació social.
Promoció de la igualtat de gènere i la no-discriminació per raó de raça, opinió, religió, etc.
Transferència de bones pràctiques entre entitats o organitzacions de característiques similars.
3.2. Les línies formatives del Pla de Formació esmentat són les següents:
Línia formativa 1: normativa relacionada amb l'àmbit dels serveis socials. Aquesta línia engloba la normativa aprovada en matèria d'afers socials que afecta els diferents col·lectius d'atenció.
Línia formativa 2: atenció a la infància i l'adolescència en situació de risc social. Aquesta línia potencia el treball amb les famílies com a estratègia clau de sensibilització i prevenció de les situacions de risc i de desprotecció. Millora l'especialització dels professionals dels serveis socials destinats a la infància i l'adolescència per treballar amb les diversitats i les necessitats emergents.
Línia formativa 3: atenció a persones en situació de dependència i discapacitat. S'inclouen en aquesta línia les actuacions formatives que tenen per objecte millorar l'atenció a les persones en situació de dependència o discapacitat, prevenir les situacions de risc d'exclusió social i promoure la seva autonomia personal.
Línia formativa 4: aspectes metodològics en els processos d'intervenció social per a la millora de la qualitat en l'atenció social, en les diferents modalitats d'atenció (intervenció social comunitària, intervenció psicosocial individual-familiar i treball social grupal).
Així mateix, s'inclouen noves línies formatives d'interès:
Línia formativa 5: altres aspectes, sempre que es justifiquin dins l'àmbit dels serveis socials.
Línia formativa 6: eines en el disseny, la implantació i l'avaluació de projectes, programes, prestacions i serveis.
Línia formativa 7: eines tecnològiques en la gestió dels serveis socials (eines creatives, administració electrònica, IA, etc.)
3.3. La tipologia de les accions formatives objecte d'aquesta convocatòria pot ser qualsevol de les que s'indiquen a continuació:
a) Seminari: acció formativa basada en les aportacions dels participants. En general, els seminaris estan centrats en un tema en el qual es pretén aprofundir. L'objectiu és arribar a solucions o respostes per mitjà del debat. Hi ha un dinamitzador o dinamitzadora i es fa en grups reduïts, de com a màxim quinze persones, amb molta interacció.
b) Conferència: acció formativa (presencial o virtual, mitjançant videoconferència) idònia per transmetre informació d'un o més experts a un grup nombrós de persones interessades. Són accions destinades a un grup nombrós amb interacció escassa.
c) Taller: activitat en què s'adquireixen i es milloren les competències de manera activa. En el taller són bàsics els principis de debat, interacció, experimentació i aportació de tots els membres que hi participen. Normalment són activitats de durada curta, entre 2 i 10 hores, i en grups reduïts. Se solen impartir en la modalitat presencial, però hi ha casos en què hi pot haver el suport de les TIC.
d) Curs: el format d'activitat més tradicional, centrat en l'adquisició de continguts conceptuals. L'aprenentatge s'estructura a partir d'uns objectius i uns continguts establerts inicialment. En el curs, un expert o experta en la matèria assumeix el rol de formador o formadora i s'encarrega de dissenyar i dinamitzar tot el procés. La durada és variable, però normalment oscil·la entre 6 i 50 hores, i la modalitat pot ser presencial, en línia o semipresencial.
e) Jornada: és una activitat de durada curta, generalment d'un dia, en la qual es revisa una temàtica determinada des de diferents enfocaments. La jornada pot incloure diferents activitats, com ara taules rodones, conferències, tallers, etc.
f) Congrés: activitat del mateix tipus que la jornada, però de durada més llarga.
g) Altres tipus d'activitats: es poden proposar activitats en altres formats no exposats anteriorment però que siguin adients per arribar als objectius proposats; per exemple, sessions formatives, grups d'aprenentatge, etc. La Comissió Avaluadora s'encarregarà d'estudiar la viabilitat de la proposta.
3.4. Les modalitats possibles són les següents:
Presencial: en aquesta modalitat, és important que, a més de l'exposició de continguts, es facin servir tècniques grupals que facilitin la participació activa dels alumnes. Així mateix, s'ha de tenir en compte que el docent ha de partir dels coneixements previs dels alumnes per assolir els aprenentatges més significatius.
En línia: aquesta modalitat utilitza la plataforma virtual com a espai educatiu per desenvolupar l'activitat formativa. Encara cobra més importància la participació activa de l'alumnat, ja que assumeix més responsabilitat en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Fer una bona selecció dels continguts i els recursos (ja existents o d'elaboració pròpia) i una bona tasca tutorial són alguns dels elements que ajuden a aconseguir una formació en línia de qualitat.
Semipresencial: en aquesta modalitat es reserva l'entorn virtual per a la lectura i el treball de continguts, i les classes presencials, per elevar el nivell de reflexió i desenvolupar habilitats i destreses a través de l'ús de metodologies de treball en grup. La part en línia sol tenir més pes en hores.
Videoconferència: no és una modalitat formativa en si, però permet la comunicació sincrònica entre els diversos participants que es troben ubicats a altres indrets.
Queden fora d'aquesta convocatòria les tipologies de formació següents: la formació professional, la formació universitària, els màsters, els postgraus i els doctorats.
4. Persones destinatàries de les activitats formatives
Les persones destinatàries de les activitats formatives han de ser professionals del sistema públic o privat de l'àmbit social segons la normativa de referència, que es detalla tot seguit:
a) Article 41.2 de la Llei 4/2009: treballador o treballadora social, treballador o treballadora familiar, educador o educadora social.
b) Article 13.2 del Decret 48/2011, de 13 de maig, pel qual es regulen els principis generals i les directrius de coordinació dels serveis socials comunitaris bàsics: auxiliars d'ajuda a domicili o treballadors familiars amb la qualificació professional d'atenció sociosanitària a persones en el domicili creada pel Reial decret 295/2004, de 20 de febrer, pel qual s'estableixen determinades qualificacions professionals que s'inclouen en el Catàleg nacional de qualificacions professionals, així com els mòduls formatius corresponents que s'incorporen en el Catàleg modular de formació professional, o bé les titulacions o els certificats de professionalitat per a personal cuidador i per a personal gericultor i el certificat de professionalitat d'atenció sociosanitària en el domicili que regula el Reial decret 1379/2008, d'1 d'agost, pel qual s'estableixen dos certificats de professionalitat de la família professional serveis socioculturals i a la comunitat que s'inclouen en el Repertori nacional de certificats de professionalitat.
c) Reial decret 1074/2012, de 13 de juliol, pel qual s'estableix el títol de tècnic superior en integració social i se'n fixen els ensenyaments mínims: tècnic superior en integració social.
d) Perfils relacionats: psicologia social, psicopedagogia i sociologia.
Poden ser beneficiaris de les activitats formatives altres perfils professionals no definits en els punts anteriors, sempre que la comissió tècnica creada per valorar les sol·licituds justifiqui la relació directa del perfil professional amb els afers socials.
5. Obligacions de les entitats beneficiàries
5.1. A més de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:
a) Fer constar en la difusió i el programa de l'acció formativa (o en el material editat en el format que escaigui) el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, més concretament, la imatge corporativa de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.
b) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de quinze dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.
c) Participar en els actes de presentació i difusió de les accions formatives que organitzi la Conselleria de Famílies i Afers Socials, si n'és el cas.
d) Trametre a la Conselleria de Famílies i Afers Socials el programa complet, el contingut de l'activitat (material didàctic) i les conclusions, a més d'una memòria resum de l'acció formativa relacionada amb la finalitat de la subvenció.
5.2. Les entitats beneficiàries han de fer constar en tots els elements publicitaris de l'activitat subvencionada la col·laboració de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, en un lloc destacat i amb l'autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria.
5.3. S'ha d'executar tota l'acció formativa presentada que fonamenti la concessió de la subvenció, amb independència de l'import concedit en la resolució de concessió.
5.4. Les entitats beneficiàries s'han de sotmetre a les actuacions de comprovació i control de l'Administració autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i també els han facilitar tota la informació que els requereixin en relació amb els ajuts concedits. Per aquest motiu, i a l'efecte del seguiment de l'activitat subvencionada, l'entitat organitzadora de la formació ha de reservar almenys una plaça per a l'assistència del personal tècnic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials a l'activitat formativa.
5.5. Les entitats beneficiàries han de conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
5.6. Les entitats beneficiàries han de disposar d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.
5.7. En cas que hi estiguin obligades, les entitats beneficiàries han d'aportar el pla d'igualtat aplicat a l'empresa, d'acord amb la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, en relació amb els plans d'igualtat de les empreses.
6. Despeses subvencionables
6.1. Es consideren despeses subvencionables aquelles que, d'una manera indubtable, responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionable, resultin estrictament necessàries per dur a terme l'activitat, es facin dins el termini atorgat per executar-les i no superin el valor de mercat, d'acord amb l'article 8.1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
6.2. Quant a l'organització, el disseny i la realització de cursos, jornades, seminaris, conferències o altres activitats formatives en l'àmbit dels serveis socials, són despeses subvencionables les següents:
a) El cost laboral del personal per a l'organització, el disseny i la realització de l'activitat objecte de subvenció.
b) Les despeses de viatge, allotjament i manutenció que s'imputin —sempre que corresponguin al personal involucrat en el disseny, l'organització i l'execució de les activitats objecte d'ajut, estiguin directament vinculades a l'activitat i s'identifiqui clarament en la justificació la persona que ha incorregut en la despesa—, d'acord amb les definicions i fins als imports màxims que estableix la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 2 de gener de 2023 per la qual s'actualitzen les quanties de les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023 (BOIB núm. 6, de 14 de gener).
c) Les indemnitzacions meritades pel professorat (ponents, conferenciants, etc.) d'activitats formatives, tant en la modalitat presencial com en línia, per a la planificació i la coordinació, per preparar material didàctic, per al disseny i la direcció d'una activitat, la supervisió d'aules o el suport logístic, com també per a l'assessorament especialista de l'activitat, d'acord amb les definicions i fins als imports màxims que estableix la Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat per la qual s'actualitza el barem de les indemnitzacions del Decret 62/2011, de 20 de maig, pel qual es regulen les modalitats de col·laboració en les activitats formatives i en els processos selectius i de provisió organitzats per l'Escola Balear d'Administració Pública, i s'aprova el barem de les indemnitzacions que se'n derivin (BOIB núm. 22, de 18 de febrer de 2023).
d) Els costs derivats del lloguer d'espais o sales a les Illes Balears per fer-hi activitats relacionades directament amb l'activitat subvencionada.
e) Els material fungible i els subministraments per dur a terme les activitats previstes.
f) Altres despeses derivades de l'organització per l'entitat sol·licitant per al disseny i la realització de les activitats formatives esmentades en el punt 3, sobre les característiques de les accions formatives objecte de subvenció, sempre que ho consideri oportú la comissió tècnica creada per valorar les sol·licituds.
g) La contractació externa de serveis professionals, entesos com a activitats prestades per tercers de forma puntual per executar l'activitat formativa objecte de subvenció, amb la justificació dels motius d'aquesta contractació externa i sempre que els serveis es puguin incloure en l'apartat de despeses subvencionables i complexin els requisits establerts. En tot cas, no es permet la subcontractació per dur a terme l'activitat objecte de subvenció.
6.3. Quant a l'edició, la maquetació, la impressió o la difusió, són despeses subvencionables les següents:
a) Les despeses de correcció i maquetació de textos, fotomecànica i impressió.
b) Les despeses de distribució.
c) L'import de l'elaboració de cartells o panells per presentar a jornades o congressos.
d) Les despeses derivades de la difusió audiovisual o gràfica i les despeses digitals imputables a la difusió de l'activitat formativa per subvencionar.
6.4. No són subvencionables les despeses següents:
a) Les despeses corresponents a atencions protocol·làries o representatives.
b) En el cas de cursos o accions formatives que no siguin gratuïts per a les persones que vulguin assistir-hi, l'import de la inscripció, quota o similar.
c) Les despeses de material d'oficina i els accessoris informàtics sense cap relació amb l'activitat subvencionada.
d) Les despeses derivades de la compra d'equipaments.
e) Les despeses de quotes de societats científiques o qualsevol altre tipus de quota per accedir a publicacions o formacions.
f) Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.
g) Les despeses d'indemnització per acomiadaments (incloses les pactades) i les bestretes al personal.
h) Qualsevol altra despesa no inclosa generalment en el punt 6.2.
7. Pressupost
7.1. Es tracta d'una convocatòria triennal, amb tres períodes de presentació i d'execució de projectes. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de cent cinquanta mil euros (150.000,00 €), dels quals corresponen 45.000,00€ al primer període de l'any 2024; 55.000,00€ al segon període de l'any 2025 i 50.000€ al tercer període de l'any 2026.
7.2. La distribució pressupostària dels 150.000,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària 17401 313I01 48000 00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2024, 2025, 2026 i 2027, és de 35.000,00 € per a l'any 2024, 50.000 € per a l'any 2025, 50.000,00 € per a l'any 2026 i 15.000,00 € per a l'any 2027. En tot cas, aquesta distribució dels imports té un caràcter estimatiu, i l'alteració eventual no exigeix la modificació de la convocatòria, sens perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que, si escau, pertoqui, d'acord amb l'article 5.3.c) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
7.3. Aquest import es pot ampliar mitjançant una resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials, d'acord amb l'article 5.3.b) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
7.4. D'acord amb l'article 5.5.b) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en els casos en què, una vegada finalitzat l'any en curs corresponent, no s'hagi exhaurit l'import màxim previst inicialment, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar a l'any següent, mitjançant una resolució de l'òrgan competent per concedir les subvencions, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
7.5. L'import de tots els ajuts a una entitat no pot superar els 18.000,00 € per sol·licitud, sempre segons la disponibilitat pressupostària de la convocatòria.
7.6. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.
7.7. En cap cas, l'import màxim de les despeses subvencionables que estableix el punt 6.3 (edició, maquetació, impressió o difusió) no pot superar el 30 % de la quantia total de l'ajut concedit.
7.8. En el cas de cursos o accions formatives que no siguin gratuïts, d'acord amb el punt 6.4.b) d'aquesta convocatòria, l'import màxim que es pot atorgar en concepte de subvenció no pot superar, en cap cas, l'import que suposi la realització de l'activitat, amb la minoració corresponent de les sumes obtingudes per les inscripcions, quotes o similars de les persones assistents. Tot això, respectant la resta de límits màxims que estableix aquesta convocatòria.
8. Àmbit temporal
8.1. D'acord amb els articles 2.4 i 5.5 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, i pel fet de tractar-se d'una convocatòria triennal, són subvencionables les despeses que descriu el punt 6 d'aquesta convocatòria respecte dels projectes que es duguin a terme en els períodes següents:
a) Any 2024: des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria i fins al 31 de desembre.
b) Any 2025: entre l'1 de gener i el 31 de desembre.
c) Any 2026: entre l'1 de gener i el 31 de desembre.
8.2. Les sol·licituds s'han de presentar abans que s'iniciï l'activitat objecte de subvenció.
9. Nombre d'activitats formatives subvencionables
9.1. Cada entitat interessada pot presentar un màxim de dues sol·licituds per a accions formatives diferents per període.
9.2. En cap cas no es poden presentar sol·licituds d'ajut per a parts fraccionades d'una mateixa activitat formativa.
10. Documentació que s'ha de presentar
10.1. Les entitats que estiguin interessades a presentar-se a la convocatòria i que compleixin els requisits que estableix el punt 2, han d'emplenar i presentar una sol·licitud signada, d'acord amb el model 1.
10.2. Els models oficials de la sol·licitud i dels diferents documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades al web de la Direcció General d'Afers Socials (https://www.caib.es/webgoib/direccio-general-d-afers-socials) i a la Seu Electrònica. Tant la sol·licitud com els models adjunts s'han de signar electrònicament per la persona representant.
10.3. La relació de documents que s'han d'adjuntar a la sol·licitud (model 1), sempre que no estiguin en poder de l'Administració o se'n pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, i que estan disponibles al web de la Direcció General d'Afers Socials i a la Seu Electrònica, és la següent:
a) Document constitutiu de l'entitat o l'agrupació i, si escau, els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o el certificat d'inscripció registral dels documents esmentats, com també l'acreditació de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud.
b) Una memòria descriptiva de l'activitat formativa per desenvolupar: programa i continguts; persones formadores; durada, dates d'inici i de finalització; lloc, si escau; objectiu que es vol aconseguir; a qui s'adreça —perfil professional i nombre de places que s'ofereixen—; si es tracta d'una activitat gratuïta o té un cost per a les persones inscrites; si hi ha persones o entitats col·laboradores, etc. (model 2).
c) El pressupost desglossat (model 3).
d) Un breu curriculum vitae de cada persona formadora, en cas que ja estigui decidida, o el perfil al qual s'ha d'ajustar, en cas contrari.
e) Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, d'acord amb el model. En el cas que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma, només cal confirmar que el pagament s'ha de fer en aquest compte. La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat sol·licitant de la subvenció (model 4).
f) Una declaració responsable (model 5) en la qual es faci constar:
g) Un certificat signat per la persona representant de l'entitat en el qual es faci constar l'adreça de la seu, delegació, establiment o sucursal activa a les Illes Balears en el moment de la sol·licitud.
h) Un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que acrediti que la persona sol·licitant està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries, i un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social que acrediti que la persona sol·licitant està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social, en el cas que la persona interessada s'oposi expressament que l'Administració pugui consultar i obtenir aquestes dades. La presentació de la sol·licitud per part de la persona interessada suposa —llevat d'oposició expressa— l'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de manera directa l'acreditació que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
10.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza el personal tècnic de la Direcció General d'Afers Socials perquè pugui demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que consideri necessaris per tramitar l'expedient.
10.5. La persona sol·licitant no ha de presentar dades o documents que ja hagi presentat anteriorment davant qualsevol administració, sempre que indiqui en quin moment i davant quin òrgan administratiu els ha presentat.
10.6. Els serveis tècnics de la Direcció General d'Afers Socials poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.
10.7. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, s'ha de notificar a la Direcció General d'Afers Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que no es presenti la justificació final.
11. Lloc i termini de presentació de sol·licituds
11.1. Les sol·licituds, emplenades degudament, s'han de presentar exclusivament de manera telemàtica mitjançant el tràmit específic habilitat per sol·licitar la subvenció, a disposició de les persones interessades al web de la Direcció General d'Afers Socials i a la Seu Electrònica. No es consideraran presentades les sol·licituds telemàtiques fetes a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.
En cas de presentar la sol·licitud de manera presencial, l'Administració, d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, ha de requerir la persona interessada perquè ho faci en la forma electrònica indicada.
11.2. La presentació de la sol·licitud implica que la persona interessada accepta les prescripcions que estableix tota la normativa aplicable, l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i aquesta convocatòria.
11.3. D'acord amb l'article 5.5.c) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, s'estableixen tres terminis per presentar les sol·licituds, segons el període corresponent:
a) Dins el període de 2024, el primer termini per presentar les sol·licituds és des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins a l'1 de setembre de 2024, inclòs.
b) Dins el període de 2025, el segon termini per presentar les sol·licituds és des de l'1 de gener fins a l'1 de setembre de 2025, ambdós inclosos.
c) Dins el període de 2026, el tercer termini per presentar sol·licituds és des de l'1 de gener fins a l'1 de setembre de 2026, ambdós inclosos.
11.5. Un cop exhaurit el crèdit pressupostari disponible de la convocatòria per a cada període, se suspendrà la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials, que es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. En tot cas, l'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015. Aquesta modificació, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que els terminis per presentar sol·licituds s'ampliïn, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament. Es pot ampliar el crèdit d'aquesta convocatòria i obrir un nou termini per presentar sol·licituds sempre que es garanteixin els principis de publicitat i concurrència.
12. Examen i esmena de la documentació
12.1. Els serveis tècnics de la Direcció General d'Afers Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per determinar si l'ajut s'adequa al que estableix aquesta convocatòria.
12.2. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que disposa aquesta convocatòria, no incorporin la documentació necessària o calgui acreditar algun mèrit o dada al·legada, es requerirà la persona sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació escaient, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.
12.3. Els requeriments d'esmena i la resta de comunicacions i notificacions dels actes de tràmit que l'òrgan gestor faci a les entitats sol·licitants es publicaran al web de la Direcció General d'Afers Socials i a la Seu Electrònica.
12.4. L'entitat sol·licitant ha d'esmenar les deficiències a través del tràmit específic de seguiment habilitat i a disposició dels interessats al web de la Direcció General d'Afers Socials i a la Seu Electrònica.
13. Criteris de valoració
13.1. D'acord amb el que disposa l'article 6 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en relació amb els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, la selecció de les entitats beneficiàries s'ha de fer mitjançant la valoració de les sol·licituds presentades segons l'ordre d'entrada, d'acord amb el punt 14.1 d'aquesta convocatòria.
13.2. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.
13.3. Els criteris de valoració de les sol·licituds són els que es detallen a continuació. L'informe del personal de la Direcció General d'Afers Socials ha de motivar les puntuacions en els aspectes de discrecionalitat tècnica escaients:
a) Coherència de la proposta metodològica de l'activitat. Si la proposta té una coherència completa entre els objectius i els continguts per treballar o exposar, s'obtindran 10 punts. Si la coherència és suficient però no total, es rebran 5 punts. Si no és coherent, es rebran 0 punts.
b) Proporcionalitat de la temporalització de la proposta. Si els continguts són completament proporcionals al temps de realització de l'activitat (atesos els punts 3.3 i 3.4 quant a la tipologia i la modalitat que consten en aquesta convocatòria), s'obtindran 10 punts. Si la proporcionalitat és mitjana, s'obtindran 5 punts. Si no són gens proporcionals, es rebran 0 punts.
c) Trajectòria reconeguda de les persones formadores. Si el personal docent té una experiència professional reconeguda en l'àmbit superior a tres anys, acreditable amb currículums relacionats amb els continguts per treballar o exposar, s'obtindran 10 punts. Si té una experiència professional entre un i tres anys, acreditable amb currículums relacionats amb els continguts per treballar o exposar, s'obtindran 5 punts. Si l'experiència és inferior a un any, o els currículums no es relacionen amb l'àmbit, es rebran 0 punts.
d) Planificació correcta i recursos suficients per a l'organització. Si l'activitat formativa ha previst tots els recursos necessaris per al correcte desenvolupament, s'obtindran 10 punts. Si només s'han previst de forma parcial, s'obtindran 5 punts. Si no s'han previst, es rebran 0 punts.
e) Experiència prèvia de l'entitat. Si l'entitat sol·licitant té una experiència d'impartir formació en l'àmbit dels serveis socials superior a tres anys, s'obtindran 10 punts. Si l'experiència és entre un i tres anys, s'obtindran 2,5 punts. Si l'experiència és inferior a un any, es rebran 0 punts.
f) Innovació social. Si la temàtica i l'enfocament de la formació són innovadors o aporten coneixement en temàtiques poc estudiades, s'obtindran 10 punts. Si només s'assoleix un ítem o els dos però de forma parcial, s'obtindran 5 punts. Si no s'assoleix cap ítem, es rebran 0 punts.
g) Homologació de l'activitat. Si l'activitat formativa està homologada, s'obtindran 10 punts. En cas contrari, es rebran 5 punts.
h) Perspectiva de gènere. Si s'incorpora la perspectiva de gènere en totes les fases del procès formatiu, s'obtindran 10 punts. Si s'incorpora en un mínim del 50 % del procés, s'obtindran 5 punts. En cas contrari, es rebran 0 punts.
i) Desenvolupament sostenible. Si s'incorporen tres o més mesures que promouen la sostenibilitat ecològica en coherència amb els ODS, s'obtindran 10 punts. Si s'incorporen 2 mesures, s'obtindran 5 punts. Si s'incorpora 1 mesura, s'obtindran 2,5 punts. En cas contrari, es rebran 0 punts.
j) Normalització lingüística. Si tot el material de difusió i els continguts de l'activitat formativa estan disponibles en català, s'obtindran 10 punts. En cas contrari, es rebran 0 punts.
13.4. Per poder ser beneficiari de l'ajut, s'ha d'obtenir una puntuació mínima de 60 punts i, a més, assolir un mínim de 5 punts en relació amb el criteri de valoració a) (coherència de la proposta metodològica de l'activitat).
14. Determinació de l'import de la subvenció
14.1. D'acord amb l'article 5.6 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, les sol·licituds es valoraran i es resoldran individualment, dins cada període, a mesura que entrin en el Registre de la Conselleria de Famílies i Afers Socials i fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari previst per a aquesta convocatòria per a cada període. S'entén per ordre d'entrada, el de la data del registre d'entrada de les sol·licituds quan la documentació presentada en un primer moment sigui la que requereix el punt 10 d'aquesta convocatòria o, si s'escau, la data en la qual s'hagi completat correctament la documentació exigida en l'expedient.
14.2. L'obtenció de la subvenció es determinarà segons els criteris de valoració del punt 13 d'aquesta convocatòria. Cada sol·licitud es valorarà de 0 a 100 punts, tenint en compte els límits pressupostaris que estableix el punt 7 d'aquesta convocatòria.
14.3. Les sol·licituds que, d'acord amb els criteris del barem del punt 13, arribin a la puntuació mínima, rebran tot l'import sol·licitat, fins que s'exhaureixi el crèdit destinat a la convocatòria per a cada període i amb les limitacions esmentades en els punts 7 i 14.6 d'aquesta convocatòria. En el cas que l'import d'una subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat, es notificarà la proposta, però no es requerirà l'entitat sol·licitant perquè l'accepti o hi renunciï, d'acord amb l'apartat 10 de l'article 12 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
14.4. El darrer projecte subvencionable, segons el que disposa l'apartat anterior, es pot finançar per un import inferior al 100 % de la quantia sol·licitada, per poder executar tot el pressupost assignat a la convocatòria per a cada període. En aquest cas, es notificarà la proposta de resolució a l'entitat interessada i se la requerirà perquè l'accepti o hi renunciï en el termini de cinc dies comptadors des de l'endemà que s'hagi comunicat, d'acord amb l'article 15.1.e) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021. En tot cas, es considerarà que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta la renúncia dins el termini atorgat, d'acord amb l'article 12.8 de l'Ordre esmentada.
14.5. En la resta de casos s'ha de donar audiència a les entitats sol·licitants.
14.6. Es pot sol·licitar una subvenció del 100 % del pressupost del projecte, sempre que no superi els 18.000,00 €, d'acord amb el límit establert en el punt 7.5.
14.7. En cap cas, l'import de l'ajut concedit no pot ser superior a la quantia sol·licitada ni al cost total del projecte. Així mateix, i en el cas que les persones destinatàries de les activitats formatives hagin d'abonar una quota d'inscripció, la suma de la subvenció atorgada més els ingressos rebuts per quotes d'inscripció no pot superar el cost total del projecte.
15. Comissió Avaluadora
15.1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:
• President o presidenta: la cap del Servei de Planificació Social de la Direcció General d'Afers Socials o la persona que delegui.
• Vocals:
• La cap del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials o la persona que delegui.
• La cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Famílies i Afers Socials o la persona que delegui.
• Un tècnic o tècnica de la Direcció General d'Afers Socials.
• Secretari o secretària: el tècnic o tècnica de la Direcció General d'Afers Socials designat com a vocal.
15.2. La Comissió Avaluadora és l'encarregada d'estudiar i examinar totes les sol·licituds que prèviament hagin admès a tràmit els serveis tècnics de la Direcció General d'Afers Socials i d'emetre un informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar-ne les propostes de resolució.
15.3. La Comissió Avaluadora, si escau, es reunirà la darrera setmana de cada mes per valorar les sol·licituds presentades durant el mes en curs.
16. Instrucció del procediment
16.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director general d'Afers Socials, el qual ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment, d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
16.2. Si el procediment de concessió es paralitza per causa imputable a l'entitat beneficiària, perquè no compleix algun tràmit preceptiu, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, una vegada transcorregut el termini de quinze dies, se la podrà declarar decaiguda en el dret al tràmit corresponent. Llavors, la Direcció General d'Afers Socials proposarà a la consellera de Famílies i Afers Socials la resolució del procediment; no obstant això, sempre que no afecti tercers, s'admetrà l'actuació de la persona interessada i tindrà efectes legals si es produeix el dia en què es notifiqui la resolució en què es tengui per transcorregut el termini, o abans.
16.3. Una vegada que la Comissió Avaluadora hagi emès l'informe corresponent, l'òrgan instructor notificarà a l'entitat beneficiària la proposta de resolució, que es publicarà al web de la Direcció General d'Afers Socials i a la Seu Electrònica.
Aquesta proposta de resolució no crea cap dret a favor de les persones o entitats beneficiàries proposades davant l'Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.
16.4. S'ha de concedir a l'entitat interessada un tràmit de cinc dies hàbils per acceptar la proposta o renunciar-hi, i es considerarà que l'accepta si no manifesta la renúncia en el termini indicat. D'acord amb el punt 14.3 d'aquesta convocatòria, en el cas que l'import d'una subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat, es notificarà la proposta però no es requerirà l'entitat sol·licitant perquè l'accepti o hi renunciï.
16.5. Si la proposta de resolució provisional de la subvenció és d'una quantia inferior a la sol·licitada, l'òrgan instructor donarà audiència prèvia a l'entitat sol·licitant i li concedirà un termini de deu dies hàbils perquè presenti una proposta de reformulació tècnica i pressupostària del projecte inicial que s'adapti a la quantia proposada. En el pressupost reformulat s'han d'ajustar, si escau, els límits percentuals establerts en aquesta convocatòria per a determinades despeses, que s'hauran de calcular sobre la subvenció concedida finalment. La reformulació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts.
16.6. En tot cas, l'òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per l'entitat sol·licitant, o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de l'entitat sol·licitant, conformitat que s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de deu dies comptadors des de l'endemà de la data de notificació. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per l'entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si n'és el cas, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.
16.7. Durant les fases d'instrucció, esmena i millora i de comprovació posterior del procediment, tant els escrits d'al·legacions o recursos administratius com els documents i les justificacions que siguin preceptius també s'han d'aportar a través del tràmit de seguiment habilitat a aquest efecte, disponible al lloc web de la Direcció General d'Afers Socials.
17. Resolució del procediment i publicació
17.1. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera de Famílies i Afers Socials.
17.2 D'acord amb els articles 5.5.d) i 15.1.f) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, el termini per dictar i publicar les resolucions de concessió dels ajuts —com també les resolucions de denegació dels ajuts i les de no admissió a tràmit o desistiment de les sol·licituds presentades, dins cada un dels tres períodes— és de sis mesos comptadors des de la data d'entrada de la sol·licitud de subvenció en el registre de l'òrgan competent per a la instrucció del procediment.
El venciment d'aquest termini sense que s'hagi publicat la resolució expressa legitima la persona interessada que ha presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu, d'acord amb l'article 22.2 del Text refós de la Llei de subvencions.
17.3. D'acord amb l'article 13.4 de l'Ordre esmentada, les resolucions de finalització d'aquest procediment es publicaran al web de la Direcció General d'Afers Socials i a la Seu Electrònica i exhaureixen la via administrativa.
17.4. Qualsevol alteració de les condicions exigides per accedir a la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o estrangers, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
18. Pagament dels ajuts i justificació
18.1. L'abonament de la subvenció, per cada període subvencionable, es farà en dos pagaments:
a) El primer pagament serà en concepte de bestreta, per un import del 75 % de la subvenció concedida, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Tot això, d'acord amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i conforme a l'article 17.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en la mesura que es tracta d'una subvenció destinada a finançar projectes o programes en matèria de serveis socials per a entitats sense ànim de lucre.
b) El segon pagament, per l'import del 25 % restant de la subvenció concedida, es farà una vegada que s'ha justificat tot el projecte que hagi servit de base a la resolució de concessió de la subvenció.
18.2. El termini per presentar la justificació de la subvenció rebuda, amb independència del període en què es rebi, és el següent: de l'1 de gener al 31 de març, ambdós inclosos, de l'any següent a la concessió de la subvenció i ha de comprendre les activitats subvencionables dutes a terme dins l'àmbit temporal corresponent descrit al punt 8 d'aquesta convocatòria per a cada període.
18.3. La justificació ha d'abastar la realització completa de l'activitat i el cost total del projecte aprovat, sempre amb independència del percentatge finançat.
18.4. La justificació ha d'incloure els documents següents:
a) Una declaració jurada d'haver duit a terme la totalitat de l'activitat objecte de subvenció, signada per la persona beneficiària de l'ajut (model 6).
b) El material subvencionat. En el cas de publicacions en línia, se n'ha de permetre a l'òrgan competent la publicació al web institucional per mantenir-les en obert i d'accés gratuït durant un termini de cinc anys. En el cas de publicacions de pàgines web o similars, cal permetre'n l'enllaç en condicions idèntiques.
c) Una memòria d'actuació justificativa (model 7), que ha d'especificar, amb el màxim detall, els objectius assolits, els resultats obtinguts, l'impacte i les activitats duites a terme, d'acord amb dades rellevants i fonts de verificació objectives.
d) Un informe gràfic de l'execució del projecte. L'entitat ha de presentar fotografies o material audiovisual de les activitats duites a terme al llarg de l'actuació amb l'especificació de l'activitat concreta i el lloc on s'ha efectuat. Si les fotografies contenen imatges de persones, se n'ha de demanar permís prèviament.
e) Un compte justificatiu, d'acord amb el model 8, signat per la persona beneficiària, que ha d'incloure la informació següent:
A més, s'han de presentar els documents justificatius de les despeses, ordenats segons la relació numerada que consta en el compte justificatiu, que ha de contenir els originals —o les còpies signades electrònicament― que acreditin la realització de les activitats subvencionades durant el període, així com tots els justificants de pagament degudament signats i segellats per l'entitat bancària o pel proveïdor, en cas de pagament en efectiu, que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució del projecte subvencionat. Les factures s'han de referir a activitats duites a terme en el període corresponent (és a dir, entre l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria i el 31 de desembre de 2024 per a l'any 2024, o entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2025, o entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2026, segons el període corresponent, tal com es descriu en el punt 6.1 d'aquesta convocatòria) i han d'indicar les dades següents:
Aquestes factures o documents justificatius, que són de presentació preceptiva, es poden substituir amb caràcter provisional per una còpia electrònica simple diligenciada (és a dir, signada electrònicament) per la persona responsable de l'entitat, en la qual es declari responsablement la correspondència amb els documents originals. Quan s'utilitzin aquestes diligències, s'ha d'adjuntar també d'una declaració responsable en la qual s'indiqui el lloc on estan dipositats els originals i el compromís de presentar-los, o les còpies autèntiques, en cas que siguin totalment o parcialment requerits per la Direcció General d'Afers Socials.
f) Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti la col·laboració de la Conselleria de Famílies i Afers Socials i tot el que exigeix aquesta convocatòria.
g) Una declaració responsable, actualitzada en la data de presentació de la justificació final de la subvenció, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per aquest motiu o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (model 9).
18.5. En tots els documents justificatius de la subvenció han d'aparèixer, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de la persona beneficiària de la subvenció.
18.6. L'aplicació dels fons percebuts no s'entendrà del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import de l'acció formativa duita a terme, amb independència de l'import de la subvenció concedida.
18.7. Les persones beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies, des de l'endemà de la comunicació prèvia per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.
18.8. La Conselleria de Famílies i Afers Socials comprovarà la justificació adequada de la subvenció, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat, d'acord amb els articles 39 a 42 del Text refós de la Llei de subvencions. Una vegada fetes les comprovacions corresponents, es liquidarà la subvenció de conformitat amb l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.
19. Modificació del projecte aprovat
19.1. Les entitats que hagin rebut ajuts estan obligades a comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.
19.2. En el cas de modificacions substancials, és necessària l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan que concedeix l'ajut. Es consideren modificacions substancials:
a) Les que afecten aspectes bàsics del projecte, com ara objectius, resultats o persones destinatàries.
b) Respecte del pressupost, les variacions en les partides que, sense alterar la quantia de l'ajut ni el cost del projecte, superin el 30 % del pressupost aprovat. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 30 % del pressupost aprovat però que, sumades, arribin a aquest límit, passen a tenir la consideració de modificació substancial.
A aquests efectes, l'entitat beneficiària, amb posterioritat a la resolució de concessió i abans que acabi el termini d'execució o de justificació de l'activitat, pot sol·licitar modificar-ne el contingut, per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin canviar les condicions d'execució de l'activitat objecte de l'ajut. En aquests casos, l'òrgan que concedeix l'ajut pot autoritzar-ne el canvi, sempre que no impliqui un increment de la quantia de l'ajut concedit inicialment ni cap perjudici a tercers, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas.
19.3. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament després d'aparèixer les circumstàncies que les justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin. L'entitat beneficiària ha de presentar els canvis apareguts, així com, si escau, el pressupost modificat.
19.4. Les modificacions que, sense alterar la quantia de la subvenció ni del cost del projecte, no superin el percentatge indicat anteriorment estan condicionades a la comunicació a l'òrgan que concedeix la subvenció, en un termini de quinze dies hàbils des del moment en què es produeixi la modificació o variació. En aquest cas, les entitats poden compensar les variacions produïdes entre les partides, i això no implica la necessitat de modificar el contingut de l'acte de concessió de l'ajut.
20. Ampliació de terminis
20.1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les persones beneficiàries de la subvenció poden demanar una ampliació d'aquest termini, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.
20.2. D'acord amb l'article 15.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació.
20.3. D'altra banda, i d'acord amb l'article 15.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en casos excepcionals es poden autoritzar ampliacions del termini d'execució més enllà dels supòsits prevists en els apartats anteriors del mateix article 15, sempre que no es perjudiquin drets de terceres persones i hi concorrin raons d'interès públic degudament justificades. L'ampliació del termini d'execució ha de ser, com a màxim, de la meitat d'aquest termini, d'acord amb l'article 32.1 de la Llei 39/2015, i, en tot cas, la data màxima de finalització del projecte ha de ser el 31 de desembre de l'any en el qual s'ha efectuat la concessió de la subvenció. En tot cas, l'ampliació del termini d'execució s'ha de sol·licitar a l'òrgan competent per resoldre el procediment abans que expiri el termini inicial d'execució.
21. Avaluació i control
21.1. Les persones beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
21.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o la revocació de l'ajut atorgat.
21.3. La Conselleria de Famílies i Afers Socials no s'identifica necessàriament amb les idees, les opinions i les valoracions exposades en les activitats formatives subvencionades per aquesta convocatòria, ni se'n fa responsable.
22. Revocació dels ajuts concedits
22.1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'article 27 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària —en especial, els criteris de valoració del punt 13.3— i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.
22.2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, així com la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment l'entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
23. Reintegrament dels ajuts concedits
23.1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44.1 del Text refós de la Llei de subvencions.
23.2. D'acord amb l'article 44.5 del Text refós de la Llei de subvencions, una vegada dictada i notificada la liquidació de la subvenció en els termes que estableix l'article 42 bis, el procediment de reintegrament s'ha d'iniciar d'ofici per resolució de l'òrgan competent, s'ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius que conté la legislació estatal bàsica i s'hi ha de garantir l'audiència a les persones interessades, sens perjudici de les particularitats que estableixen aquest Text refós, les disposicions reglamentàries de desplegament i la legislació de finances. S'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en especial en cas d'incompliment dels criteris de valoració establerts en el punt 13.3 d'aquesta convocatòria.
23.3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.
24. Compatibilitat
24.1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.
24.2. D'acord amb l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.
25. Règim d'infraccions i sancions
Les infraccions i sancions que, si escau, es puguin derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions.
26. Protecció de dades
La sol·licitud d'ajut implica que la persona interessada autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma per tractar les eventuals dades de caràcter personal per gestionar els ajuts, de conformitat amb el que disposen el Reglament 2016/679/UE, de 27 d'abril, de protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE; la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la resta de normativa vigent.
27. Normativa aplicable
En tot el que no disposa aquesta convocatòria, s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i la resta de la normativa vigent.