Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT LLUIS

Núm. 495284
Aprovació definitiva modificació de l'Ordenança municipal que regula la venda ambulant en el terme municipal de Sant Lluís

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Lluís en sessió ordinària celebrada el dia 30 de juliol de 2024 va adoptar, entre d'altres, els següents acords:

«Primer. Estimar l'al·legació presentada per l'Associació de Venedors Ambulants de Menorca (RE núm. 2841, de data 11.05.2024), la qual cosa comporta la modificació del primer paràgraf de l'article 15 de l'ordenança “Mercat en la urbanització de Punta Prima”, que queda redactat de la següent manera:

“Tindrà lloc entre el 15 d'abril al 15 d'octubre, en l'horari que s'establirà i comunicarà anualment previ inici de la temporada”.

Segona. Modificar l'article 2 de l'ordenança “Tipus de mercats”, que queda redactat de la següent manera:

Article 2 Tipus de mercats

La venda ambulant o no sedentària es divideix en els següents tipus:

a) Mercats periòdics a llocs o instal·lacions desmuntables o mòbils, amb les condicions o requisits establerts en els articles següents. Es troben les següents modalitats:

  • Mercat de carrer en el nucli urbà de Sant Lluís.
  • Mercat de carrer en la urbanització de Punta Prima.
  • Mercat dels divendres d'estiu al nucli urbà de Sant Lluís

b) Mercats ocasionals que no constitueixen mercat habitual. Es troben les següents modalitats, entre d'altres:

  • Mercat de les festes patronals
  • Mercats temàtics
  • Mercats artesans
  • Altres

c) Venda en camions botiga o a enclavaments aïllats a la via pública.

d) Venda a la via pública"

Tercera. Afegir un nou article al capítol III “Mercats periòdics” amb el número 16, amb la redacció que s'indica a continuació i en ordre a una lògica, ordenada i cronològica coherència numèrica, modificar els següents articles pel que fa a la seva numeració.

Article 16 Mercat dels divendres d'estiu en el casc urbà

L'objectiu general d'aquest mercat serà la dinamització dels divendres d'estiu i donar a conèixer als turistes i visitants, així com a la gent en general, productes artesanals i fets a l'illa.

La periodicitat del funcionament del mercat serà setmanal: els divendres, entre l'1 de juny fins al darrer divendres abans de les festes patronals. Amb un horari des de les 19h fins les 23.30h. (Segons els actes de les programacions i activitats d'estiu es podrà ampliar o reduir l'horari i dies de mercat)

Els requisits legals per poder participar són els mateixos que la resta de mercats y que estan establerts en l'article 4 d'aquesta ordenança.

Caldrà sol·licitar la participació en el mercat mitjançant instància en les oficines municipals o per qualsevol dels sistemes que permet la Llei de procediment administratiu i dins el termini que comprèn de l'1 al 15 de maig de cada any.

Cada venedor o venedora disposarà d'un màxim de 4m lineals per 2m d'ample.

No es permet a les parades el següent:

  • Tenir mascotes o animals de companyia, a excepció dels gossos guia.
  • Consumir begudes alcohòliques.

Cal comunicar a l'Ajuntament les absències que no es puguin preveure.”

Quarta. Modificar l'article 18 (anteriorment 17) "Mercats temàtics", quedant aquest redactat de la següent manera:

"Article 18 Mercats temàtics

L'objectiu general d'aquests mercats temàtics de Fira de Nadal, Fira d'estocs i d'altres que puguin sorgir, és donar a conèixer als turistes i visitants, així com a la gent en general, els comerços del poble i els seus productes, diversificar l'oferta turística del municipi. Al mateix temps, s'organitzen diferents actes com ara: concerts, teatre, espectacles infantils, passa-carrers... per dinamitzar i donar vida al mercat, i així promoure i fer visible la cultura, les tradicions i la música del nostre terme municipal.

La periodicitat de cada mercat dependrà de les dates que s'acordin segons la festivitat.

Els requisits legals per poder participar són els mateixos que la resta de mercats i que estan establerts en l'article 4 d'aquesta ordenança.

Cada venedor o venedora disposarà d'un màxim de 4 m Lineals per 2 m d'ample.

No es permet a les parades el següent:

  • Tenir mascotes o animals de companyia, a excepció dels gossos guia.
  • Consumir begudes alcohòliques.

Cal comunicar a l'Ajuntament les absències que no es puguin preveure."

Cinquena. Aprovar amb caràcter definitiu l'Ordenança que regula la venda ambulant en el terme municipal de Sant Lluís una vegada incorporat al text aprovat inicialment les modificacions introduïdes en els termes abans transcrits.

Sisena. Publicar l'acord definitiu i el text íntegre de l'ordenança en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament i a la pàgina web d'aquest Ajuntament.

Setena. Notificar aquest acord a l'Associació de Venedors Ambulants de Menorca.»

Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justía de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la publicació del present anunci, de conformitat amb l'art. 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció contenciós administrativa

A continuació, es publica íntegrament l'ordenança aprovada definitivament:

«ORDENANÇA QUE REGULA LA VENDA AMBULANT EN EL TERME MUNICIPAL DE SANT LLUÍS

Exposició de motius

De conformitat amb la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, modificada per la llei 17/2016, de 16 de desembre, així com amb el Reial Decret 538/2021, de 13 de juliol, pel que es deroga el Reial Decret 199/2010, de 26 de febrer, pel qual es regula l'exercici de la venda ambulant o no sedentària i altra normativa d'aplicació, la present Ordenança té per objecte regular el comerç en règim de venda ambulant dins el terme municipal de Sant Lluís.

 

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1 Concepte i àmbit d'aplicació

Als efectes d'aquesta Ordenança i en virtut de l'establert a la Llei 11/2014, es considera venda ambulant la que s'efectua fora d'un establiment comercial permanent, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, en els perímetres o llocs degudament autoritzats, en instal·lacions comercials desmuntables, transportables o mòbils, inclosos els camions botiga, i que serà exercida a les parades i emplaçaments assenyalats expressament en les autoritzacions municipals que s'atorguin i en les dates i durant el temps que es determini; tot sense perjudici de l'aplicació de la normativa que regula cada producte.

Article 2

Tipus de mercats

La venda ambulant o no sedentària es divideix en els següents tipus:

a) Mercats periòdics a llocs o instal·lacions desmuntables o mòbils, amb les condicions o requisits establerts en els articles següents. Es troben les següents modalitats:

  • Mercat de carrer en el nucli urbà de Sant Lluís.
  • Mercat de carrer a la urbanització de Punta Prima.
  • Mercat dels divendres d'estiu al nucli urbà de Sant Lluís.

b) Mercats ocasionals que no constitueixen mercat habitual. Es troben les següents modalitats, entre d'altres:

  • Mercat de les festes patronals
  • Mercats temàtics
  • Mercats artesans
  • Altres

c) Venda en camions botiga o a enclavaments aïllats a la via pública

d) Venda a la via pública

 

CAPÍTOL II RÈGIM D'ATORGAMENT DE LLICÈNCIES

Article 3 Personalitat

La venda ambulant sols podrà ser exercida en qualsevol de les seves modalitats per persones físiques o jurídiques en els llocs i els emplaçaments que concretament assenyalin les autoritzacions.

Article 4 Requisits

Són requisits generals en l'exercici de l'activitat, amb independència dels específics que es poguessin fixar per a cada modalitat, els següents:

  • Alta a l'epígraf corresponent de l'impost d'activitats econòmiques i estar al corrent de pagament de la tarifa o, en cas d'exempció, estar d'alta en el cens d'obligats tributaris.
  • Estar al corrent de pagament de les taxes i impostos municipals.
  • Estar al corrent de pagament de las cotitzacions de la Seguretat Social.
  • Complir les obligacions establertes en la legislació vigent en matèria d'autoritzacions de residència i treball, si s'escau.
  • Reunir les condiciones exigides per la normativa reguladora del producte o productes objecte de la venda.
  • Assumir la responsabilitat civil que demana l'activitat, mitjançant la subscripció d'una pòlissa d'assegurança i estar-ne al corrent de pagament.

En tot cas, s'haurà d'estar en possessió de la documentació que així ho acrediti a partir de l'inici de l'activitat i mantenir el seu compliment durant el termini de vigència de l'autorització.

Article 5 Sol·licituds

Les persones interessades en l'obtenció o renovació d'una llicència o autorització de venda ho hauran de sol·licitar mitjançant instància en el Registre d'entrada municipal en les dates assenyalades per cada tipus de mercat. Es consideraran automàticament vacants aquelles parades les persones titulars de les quals no haguessin presentat, dins el termini senyalat, la petició de renovació.

La presentació de la sol·licitud requerirà a les persones interessades, juntament amb la instància, la firma d'una declaració responsable manifestant el compliment dels requisits assenyalats a l'article 4.

Les persones que estiguin en llista d'espera o com a persones suplents hauran de presentar igualment les sol·licituds de renovació per tal que se'ls pugui guardar l'ordre dins d'aquesta llista.

Article 6 Autoritzacions

L'ordenament de l'ocupació de les vies públiques per exercir la venda ambulant, el farà l'Ajuntament mitjançant autorització o llicència administrativa i organitzant la zona d'emplaçament indicada per a cada modalitat de la present ordenança, d'acord amb els criteris que consideri més adients en cada cas.

L'autorització municipal tindrà una duració limitada, per causa de la disponibilitat de sòl públic habilitat. Per l'exercici de la venda ambulant o no sedentària en mercats periòdics la duració de l'autorització no pot ser superior a un any.

La renovació de l'autorització no es automàtica, sinó que s'ha de sol·licitar a instància de part.

Article 7 Prohibicions generals

Amb caràcter general, queda expressament prohibida la venda de:

  • Begudes i menjars
  • Realització de tatuatges (permanents i/o semi permanents)
  • Animals

Article 8 Característiques

Les llicències de venda concedides seran personals i intransferibles. Les persones titulars de les llicències vindran obligats a ocupar la seva parada. Prèvia autorització de l'Ajuntament, podrà ser ocupada pel personal de la persona titular, prèvia la seva alta en les assegurances socials obligatòries.

Si no es compleixen aquests requisits, s'entendrà que la parada ocupada per persones diferents de la persona titular ha estat cedida o subarrendada irregularment, als efectes sancionadors oportuns.

En cap cas una persona podrà ser titular de més d'una llicència en el mateix mercat.

S'haurà d'estar en possessió de la llicència municipal o l'autorització per a la venda no sedentària en el lloc designat. Aquesta llicència o autorització s'exhibirà de manera visible i permanent a les parades de venda.

L'exposició dels articles no es realitzarà mai sobre el paviment; s'haurà de situar a una altura d'almanco 0,5 m respecte al nivell del terra.

Per l'enllumenat de les parades serà obligatori la utilització de llums LED.

Els venedors o venedores estan obligats a tenir les parades obertes tots els dies i en els horaris establerts.

Els vehicles de mercaderies hauran de ser retirats del recinte abans de l'hora de començament del mercat i la seva entrada per la recollida no es podrà fer abans de l'hora de finalització del mercat. No obstant, es deixa un marge de 30 minuts.

La persona titular de l'autorització es responsable de mantenir el lloc de venda, així com els seus voltants, en perfectes condicions de netedat, tant durant la celebració del mercat com en acabar-lo. També s'haurà d'observar les adequades normes d'higiene i neteja respecte dels articles de venda.

Article 9 Transmissions

Les llicències excepcionalment seran transmissibles, amb la comunicació prèvia a l'Ajuntament i únicament en cas de defunció o impossibilitat sobrevinguda de la persona titular de dur a terme l'activitat, en favor del cònjuge o parella de fet, ascendents o descendents en primer grau i en favor dels treballadors per compte de la persona titular de l'autorització municipal que acreditin una antiguitat mínima d'un any, sempre que no siguin posseïdors d'una altra llicència de venda ambulant al mateix mercat.

Article 10 Revocacions

Per raons d'interès públic les autoritzacions podran ser revocades per l'Ajuntament en qualsevol moment, sense que això doni lloc a indemnització o compensació econòmica de cap tipus.

Són causes de revocació immediata de l'autorització les següents:

a) Incompliment dels requisits establerts.

b) La finalització del termini per a la que es va atorgar.

c) La renuncia expressa de la persona titular.

d) La defunció de la persona titular, fora dels casos prevists a l'article 9.

e) La pèrdua d'algun requeriment per a l'obtenció de l'autorització municipal.

f) Provocar o participar en discussions o altercats.

g) Qualssevol frau en la qualitat o quantitat del producte de venda o en la documentació presentada.

h) Incompliment en més d'una ocasió de l'horari d'obertura i tancament.

i) La no assistència continuada durant 4 dies sense justificació i acreditació i/o la no-ocupació del lloc de venda durant una cinquena part del període d'ocupació autoritzat sense justificació.

j) Vendre productes diferents dels indicats a la sol·licitud.

k) Arrendar, subarrendar, cedir, traspassar o permutar la parada a un tercer.

l) Manca de netedat del seu lloc o del seu voltant.

m) imposición de una o más sanciones con carácter firme.

Igualment, l'Ajuntament podrà acordar, si ho considera necessari, el trasllat de l'emplaçament, el canvi de dies i/o la modificació dels horaris, sense que això origini tampoc cap dret o compensació econòmica, la qual cosa es comunicarà a la persona titular de la llicència amb una antelació mínima de quinze dies, excepte que per raons d'urgència aquest termini hagi de ser reduït.

Article 11 Vacants

Quan es produeixin vacants o renuncies, l'Ajuntament, d'acord amb l'ordre de presentació de les sol·licituds, autoritzarà les persones suplents a exercir la venda ambulant.

Article 12 Residus

Cada venedor o venedora ha de tenir cura de deixar el seu lloc net de qualsevol residu que pugui produir la seva parada, així com assegurar-se que la venta dels seus productes no produeixen residus immediats que puguin degradar l'entorn.

Serà d'aplicació a tots els mercats que fa referència aquesta Ordenança, l'aplicació del Real Decret 293/2018, de 18 de maig, sobre la reducció de consum de bosses de plàstic i pel que es crea el Registre de Productors, en el seu capitul II, article 4, mesures per a reduir el consum de bosses de plàstic.

Article 13 Taxes

L'import de la taxa a abonar serà el que estableixi la corresponent Ordenança fiscal i s'haurà de pagar en els terminis establerts a cada tipus de venda.

Un cop liquidades les taxes, el fet que l'adjudicatari no ocupi el lloc de venda per causes alienes a l'Ajuntament, no dóna dret a la devolució ni total ni parcial d'aquestes taxes.

El fet de no abonar les taxes dins el període establert per l'Ajuntament en cada tipus d'autorització suposarà la pèrdua de l'autorització vigent i la impossibilitat de renovar l'autorització l'any següent.

 

CAPÍTOL III MERCATS PERIÒDICS

Article 14 Mercat en el nucli urbà de Sant Lluís

Tindrà lloc els dilluns i els dimecres durant tot l'any de 8h a 14h i estarà ubicat al Pla de sa Creu.

La durada d'aquesta autorització serà anual.

La renovació de la llicència es farà a petició de la persona interessada, tal com s'estableix a aquesta Ordenança. Les peticions es faran durant el mes de novembre.

En el cas de les noves autoritzacions, la sol·licitud es podrà presentar qualsevol dia de l'any i l'Ajuntament podrà autoritzar-lo sempre que hi hagi disponibilitat d'espai. En aquests casos es liquidarà la taxa proporcional.

El nombre màxim d'autoritzacions serà de 10 parades.

Article 15 Mercat en la urbanització de Punta Prima

Tindrà lloc entre el 15 d'abril al 15 d'octubre, en l'horari que s'establirà i comunicarà anualment previ inici de la temporada.

El pagament d'aquest mercat està subjecte a l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa. Aquest pagament vindrà fraccionat en dues quotes, que s'abonaran entre els dies 15 i 30 de juny (1a quota) i entre l'1 i el 15 de setembre (2a quota).

No abonar la totalitat de la quota suposarà la pèrdua definitiva de l'autorització i la impossibilitat de renovar l'autorització l'any següent.

La renovació de l'autorització, es farà a petició de la persona interessada, entre els dies 1 i 30 de setembre, i per a les persones suplents entre el l'1 i el 31 de març, ambdós inclosos. En tot cas, les sol·licituds presentades fora de termini passaran a formar part de la llista de persones suplents.

A part del que s'estableix a l'article 6, queda prohibida així mateix la venda de:

  • Avarques
  • Jocs inflables
  • Articles d'alimentació

En cas de baixa d'una persona titular, el canvi de lloc serà per instància i antiguitat. El lloc vacant serà cobert per la primera persona suplent i així successivament, i en cas de que aquestes persones no estiguin interessats, passarien al final de la llista de persones suplents.

El nombre màxim d'autoritzacions serà de 18 parades.

Pels canvis d'ubicació en els llocs de venda es tindrà en compte l'antiguitat en el mercat.

Article 16 Mercat dels divendres d'estiu en el casc urbà

L'objectiu general d'aquest mercat serà la dinamització dels divendres d'estiu i donar a conèixer als turistes i visitants, així com a la gent en general, productes artesanals i fets a l'illa.

La periodicitat del funcionament del mercat serà setmanal: els divendres, entre l'1 de juny fins al darrer divendres abans de les festes patronals. Amb un horari des de les 19h fins a les 23.30h (segons els actes de les programacions i activitats d'estiu es podrà ampliar o reduir l'horari i dies de mercat).

Els requisits legals per poder participar són els mateixos que la resta de mercats i que estan establerts en l'article 4 d'aquesta ordenança.

Caldrà sol·licitar la participació en el mercat mitjançant instància en les oficines municipals o per qualsevol dels sistemes que permet la Llei de procediment administratiu i dins el termini que comprèn de l'1 al 15 de maig de cada any.

Cada venedor o venedora disposarà d'un màxim de 4m lineals per 2m d'ample.

No es permet a les parades el següent:

  • Tenir mascotes o animals de companyia, a excepció dels gossos guia.
  • Consumir begudes alcohòliques.

Cal comunicar a l'Ajuntament les absències que no es puguin prevuere.

 

CAPÍTOL IV MERCATS OCASIONALS

Article 17 Mercat de les festes patronals

Aquest mercat tindrà lloc el dissabte i el diumenge coincidents amb les festes patronals de Sant Lluís.

L'horari serà de 17h a 1h.

El mercat estarà ubicat al carrer de Son Perruquet, des de la cruïlla del carrer Pere Tudurí fins a la plaça dels Pins, excepte en casos especials que l'Ajuntament autoritzi.

Les parades tindran una superfície màxima de 10m² (5X2) i s'ajustaran al replanteig realitzat pels Serveis Tècnics Municipals.

El termini per presentar les sol·licituds tant de renovació com de les noves autoritzacions serà dels dies 1 al 31 de juliol.

La data límit per realitzar el pagament serà el dia 20 d'agost.

El nombre màxim d'autoritzacions serà de 12 parades.

Article 18 Mercats temàtics

L'objectiu general d'aquests mercats temàtics de Fira de Nadal, Fira d'estocs i d'altres que puguin sorgir, és donar a conèixer als turistes i visitants, així com a la gent en general, els comerços del poble i els seus productes, diversificar l'oferta turística del municipi. Al mateix temps, s'organitzen diferents actes tals com: concerts, teatre, espectacles infantils, passa-carrers... per dinamitzar i donar vida al mercat, i així promoure i fer visible la cultura, les tradicions i la música del nostre terme municipal.

La periodicitat de cada mercat dependrà de les dates que s'acordin segons la festivitat.

Els requisits legals per poder participar són els mateixos que la resta de mercats y que están establerts en l'article 4 d'aquesta ordenança.

Cada venedor o venedora disposarà d'un màxim de 4m lineals per 2m d'ample.

No es permet a les parades el següent:

  • Tenir mascotes o animals de companyia, a excepció dels gossos guia.
  • Consumir begudes alcohòliques.

Cal comunicar a l'Ajuntament les absències que no es puguin preveure.

 

CAPÍTOL V MERCATS ARTESANS

Article 19

En els mercats artesans només es podran vendre productes de fabricació artesana. Així mateix, en aquest tipus de mercats l'Ajuntament podrà exigir que com a mínim el 60% dels venedors o venedores disposi de la Carta d'artesà o bé de la Carta de mestre artesà.

Els mercats artesans es regularan específicament pel previst en l'acord de la seva convocatòria, i, subsidiàriament, pel previst en aquesta Ordenança, en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, i en la resta de la normativa que sigui d'aplicació.

CAPÍTOL VI VENDA EN CAMIONS BOTIGA O ENCLAVAMENTS AÏLLATS A LA VIA PÚBLICA

Article 20 Característiques dels vehicles botiga

1.- Sempre que els béns siguin transformats i/o manipulats a la pròpia instal·lació, si aquesta és un vehicle, remolc o similar, té la consideració d'activitat itinerant, subjecte als preceptes de la Llei d'activitats 7/2013.

2.- La venda es realitzarà des dels propis vehicles, i sempre prèvia autorització municipal.

3.- Les dimensions dels vehicles seran com a màxim de 8x3 metres.

4.- Els vehicles compliran les condicions establertes a les reglamentacions Higiènic-Sanitàries aplicable als productes que es comercialitzin.

5.- La instal·lació haurà de reunir entre les seves característiques l'adequació a l'entorn, estètica, qualitat i funcionalitat, havent de complir amb les normes sanitàries vigents pel que fa a higiene i amb normativa industrial que li sigui d'aplicació (maquinària, instal·lació elèctrica, etc.).

6.- L'Ajuntament no permetrà cap instal·lació de dimensions diferents a les declarades en el moment de l'adjudicació.

7.- No podran instal·lar-se a llocs diferents als sol·licitats, ni exercir activitat diferent a l'autoritzada, i queda prohibida la ubicació i instal·lació de qualsevol element que no hagi estat autoritzat prèviament.

8.- No s'utilitzarà cap tipus d'ancoratge sobre el paviment.

9.- Haurà de col·locar en lloc visible, l'autorització municipal i les llistes de preus llegibles. Així mateix, i sempre en lloc visible, s'informarà als consumidors de l'adreça on s'atendran, si s'escau, les seves reclamacions. Aquesta adreça ha de figurar, de totes maneres, a la factura i/o al comprovant de la venda.

10.- Queda totalment prohibida la instal·lació de megafonia de qualsevol classe.

11.- A la finalització de l'activitat comercial del dia, s'ha de deixar el lloc ocupat pel vehicle i les seves proximitats en un bon estat de neteja.

Article 21

La ubicació d'aquest tipus d'activitat mai no podrà ser autoritzada en espais annexos a establiments destinats a productes anàlegs als autoritzats.

Queda expressament prohibida la ubicació d'aquests en els poblats de pescadors de Binibèquer Vell, S'Algar i Punta Prima.

En cap cas s'autoritzarà la venda d'articles tèxtils, bijuteria, marroquineria, joguines i tots aquells que per la seva tipologia es puguin vendre en els mercats determinats en aquesta Ordenança.

L'Ajuntament podrà limitar el nombre de parades amb la finalitat de garantir una oferta comercial variada i racional, així com de l'espai disponible.

Les sol·licituds tant de renovació com de noves autoritzacions en el cas de l'àrea de la costa cal presentar-les entre els dies 1 de gener i el 1 de març, mentre que les que es duguin a terme fora d'aquest àmbit es podran presentar al llarg de tot l'any. En ambdós casos, en la sol·licitud cal especificar-hi la data d'inici i de finalització de l'activitat.

El pagament de les taxes que cal abonar s'efectua d'acord amb l'Ordenança fiscal reguladora, i s'efectuarà com a màxim el dia abans de l'inici de la venda autoritzada.

Article 22 Altres activitats ambulants

Per a les altres activitats ambulants no especificades en aquesta Ordenança, l'Ajuntament ha de fer un estudi de detall de cada cas i resoldrà en funció d'aquest; subsidiàriament s'aplicarà el previst en aquesta Ordenança, en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, i en la resta de la normativa que sigui d'aplicació.

 

CAPÍTOL VII INFRACCIONS I SANCIONS

Article 23 Classificació de les faltes

Es consideren faltes lleus:

1.- No tenir exposada l'autorització en un lloc visible al lloc de venda.

2.- La presència de persones no autoritzades al lloc de venda.

3.- Canviar el producte de venda sense previ avís.

4.- No mantenir net l'entorn del lloc de venda.

5.- Incomplir l'horari autoritzat.

6.- Ocupar més espai del que l'autorització permet.

7.- Fer propaganda o publicitat abusiva de cap tipus que atempti contra altres, tant de manera escrita com auditiva.

8.- La posada en marxa d'aparells de música o similars.

9.- Utilitzar megàfons o altaveus.

10.- L'existència de cans o altres animals sols en el lloc de venda.

11.- Incomplir les mesures previstes en el Reial Decret 293/2018, de 18 de maig, sobre reducció de consum de bosses de plàstic, en el seu capítol II, article 4.

12.- Qualsevol altre acció o omissió que constituesqui incompliment dels preceptes d'aquesta Ordenança i que no estigui tipificat com a infracció greu o molt greu.

Es consideren faltes greus:

1.- La reiteració de dues faltes lleus de naturalesa igual en un any.

2.- Realització d'actes alteradors de l'ordre intern del mercat.

3.- Venda d'articles no autoritzats.

Es consideren faltes molt greus:

1.- Exercir la venda ambulant sense autorització.

2.- No estar en possessió de la documentació acreditada a la declaració responsable

3.- El traspàs o sotsarrendament de l'autorització de venda.

Article 24 Règim sancionador

De conformitat amb el que determina l'article 141 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, les infraccions se sancionen de la manera següent:

Faltes lleus

  • Advertiment
  • Multa de 50 € fins a 750 €

Faltes greus:

  • Multa de 751 € a 1.500 €

Faltes molt greus

  • Multa de 1.501 € a 3.000 €

Les sancions es graduaran especialment en funció de l'incompliment d'advertiments previs, quantia del benefici obtingut, grau de negligència o intencionalitat quant a les accions o omissions, l'existència de frau, termini de temps durant el qual s'hagi comès la infracció i la reincidència.

En les sancions previstes per a les faltes molt greus es podrà preveure amb caràcter accessori la suspensió temporal o la retirada permanent de la llicència o la baixa a la llista d'espera de sol·licitants de llicència.

D'acord amb els articles 186 de la Llei 20/2006 i el 21.k de la Llei 7/1985, correspon al batle/batlessa de la corporació, o autoritat en qui delegui, la facultat d'imposar sancions.

L'abonament voluntari de la sanció resultant abans de la resolució que posi fi al procediment sancionador determinarà una reducció del 25% de l'import fixat en la resolució d'inici.

Article 25 Òrgans de representació

Les persones titulars de llicència de cada tipus de mercat es podran constituir en associació de venda del mercat de carrer corresponent i cada mercat ha de tenir almenys un o una responsable (amb un màxim de dos representants) que seran els interlocutors vàlids davant l'Ajuntament. Aquestes persones seran designades per la majoria més una de les persones titulars.

Article 26

Els dubtes que plantegi la interpretació d'aquesta Ordenança o els casos no prevists en aquesta, han de ser resolts per l'Ajuntament.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Derogar l'anterior ordenança que regula la venda ambulant en el terme municipal de Sant Lluís, modificada pel Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària de data 28.02.2014 i publicada en el BOIB núm. 56 de 24 d'abril de 2014.

DISPOSICIONS FINALS

Primera.- Per tot allò no previst en aquesta Ordenança s'estarà al que disposa la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears i resta de normativa d'aplicació.

Segona.- La present Ordenança entrarà en vigor a partir de la seva publicació en el BOIB, una vegada transcorregut el termini al qual es refereix l'article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, moment en què quedaran derogades totes les disposicions municipals que siguin incompatibles o s'oposin al seu articulat, així com les que en el passat haguessin regulat la matèria objecte de la present.

 

Sant Lluís, en la data que consta en la signatura electrònica (9 d'agost de 2024)

La batlessa Maria Dolores Tronch Folgado