Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 493584
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 29 de juliol de 2024, relatiu a l’aprovació de la convocatòria i les bases dels ajuts a les famílies per les activitats de lleure educatiu (exp. 5232-2024-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears, estableix que correspon als consells insulars vetllar perquè es garanteixi el dret al lleure, prestat en les condicions de qualitat i de seguretat exigides en aquesta llei i en les disposicions de desplegament, en el seu territori (art. 6.2 b) i també dur a terme l'activitat de foment en matèria de lleure en l'àmbit insular (art. 6.2 f).

2. El dret i l'obligació dels poders públics de prendre mesures per facilitar la corresponsabilitat i la conciliació en la vida laboral, familiar i personal estan recollits a la Constitució espanyola (art. 9.2); l'Estatut d'autonomia (art. 17.2); la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per la igualtat efectiva entre homes i dones; la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (títol IV, cap. 5), i el Pla de Conciliació i Corresponsabilitat de les Illes Balears 2021-2024.

Un dels àmbits en què s'ha d'implementar la responsabilitat del Consell Insular de Menorca per promoure la corresponsabilitat i conciliació és en el de la joventut i el lleure, ateses les competències que va assumir mitjançant la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure i exerceix en l'actualitat d'acord amb la Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears, i la Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears.

3. El Consell Insular de Menorca té capacitat per finançar els compromisos que es detallen en la convocatòria i així està previst en el pressupost 2023 prorrogat el 2024.

Si bé el Pla Estratègic de Subvencions de l'any 2024 no té en compte aquests ajuts, el pressupost del Consell Insular del 2023 prorrogat per a l'any 2024 preveu en el programa 33450, en el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, la línia d'ajuts a les famílies per finançar la participació en les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil; així com crèdit adequat i suficient per atendre els que es concedeixin; a més, en el moment actual es considera necessari emprendre aquesta activitat de foment per l'interès social.

Per tot el que s'ha exposat, i de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, en el marc del que estableixen les bases d'execució del pressupost d'aquesta administració.

L'article 17 h i 17.3 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, atribueix al Ple, entre altres atribucions, aprovar les bases reguladores de les subvencions, atribució que pot delegar en favor del president, del Consell Executiu o de les comissions regulades en l'article 18.

L'Acord del Ple del Consell Insular de Menorca de caràcter extraordinari de 31 de juliol de 2023 (BOIB núm. 109 de 5/08/2023) delega en el Consell Executiu l'aprovació del Pla Estratègic i les bases reguladores de les subvencions, en el marc del que estableixen les bases reguladores del pressupost.

L'article 28.1 m i 28.2 de la Llei de consells insulars atribueix al Consell Executiu, entre altres atribucions, aprovar les convocatòries d'ajudes i subvencions.

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, en exercici de les competències atribuïdes per l'article 33 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, en relació amb el Decret de presidència núm. 91/2023, de 10 de juliol, de creació dels departaments (BOIB núm. 95 d'11 de juliol de 2023);

El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca a les famílies per finançar la participació de menors d'edat en les activitats de lleure educatiu, les quals es transcriuen en l'annex.

Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2024 dels ajuts del Consell Insular de Menorca a les famílies per finançar la participació de menors d'edat a les activitats de lleure educatiu, amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats d'acord amb les disponibilitats pressupostàries:

Partida

Descripció

Quantia màxima

4-33450-4890002

Ajuts participació activitats de lleure infantils i juvenils

125.000,00 €

* La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.

b) L'import màxim que es pot concedir, sempre que hi hagi crèdit suficient per a aquesta convocatòria, és de 300 € per cada menor d'edat beneficiari que participi en una o més activitats de lleure educatiu a Menorca.

c) El termini de presentació de sol·licituds començarà l'1 de setembre de 2024 i finalitzarà el 30 de setembre de 2024.

d) La composició de la comissió avaluadora serà la següent:

President:

- Conseller de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Sr. Juan Domingo Pons Torres.

Vocals:

- Director insular d'Educació, Joventut i Esports, Sr. Rafel Quintana Villalonga.

- Alicia Noemi Muntaner Payeras, tècnica de gestió del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

- Núria Marquet Josa, tècnica de Joventut del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

- Magdalena Seguí Jover, tècnica de l'INJOVE.

Secretària:

- Glòria Coll Villalonga, administrativa de l'AGA del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

e) La instrucció d'aquest procediment correspondrà a la tècnica de joventut Núria Marquet Josa.

f) El termini de justificació d'aquests ajuts començarà l'1 de setembre de 2024 i finalitzarà el 30 de setembre de 2024.

Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre aquesta convocatòria en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de manera prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Quart. Les successives publicacions del procediment de concessió s'han de dur a terme a la seu electrònica del Consell Insular de Menorca, al taulell d'anuncis de la pàgina web oficial (http://www.cime.es), amb els efectes prevists en l'article 45.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la resolució finalitzadora s'ha de publicar, a més, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a efectes de notificacions.

ANNEX Bases dels ajuts a les famílies per finançar la participació de menors d'edat en les activitats de lleure educatiu

Primera. Objecte dels ajuts

L'objecte dels ajuts és la prestació d'ajuts per a les despeses derivades de la participació d'infants i joves en activitats de lleure educatiu infantil i juvenil l'any 2024 a Menorca.

Segona. Finalitat

La finalitat d'aquests ajuts és facilitar la participació en les activitats d'educació en el lleure educatiu infantil i juvenil de fillets i filletes amb rendes més baixes per afavorir la integració social dels col·lectius més vulnerables, l'aprenentatge en valors i les relacions entre les persones participants, en execució d'un projecte educatiu i amb la participació de joves referents preparats per a aquesta tasca socioeducativa.

També persegueixen, aquests ajuts, la voluntat de facilitar la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, promovent la igualtat d'oportunitats en l'accés i la permanència en l'ocupació de dones i homes, i superar obstacles que poden dificultar les responsabilitats en l'àmbit familiar.

Les subvencions atorgades en el marc d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat, d'acord amb l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la UE, atès que els destinataris no són empreses, sinó persones físiques en la qualitat de pares, mares o tutors i, en conseqüència, no entren dins l'àmbit d'aplicació del precepte esmentat.

Tercera. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases s'han de pagar amb càrrec a les partides pressupostàries que s'estableixin en la convocatòria i pels imports màxims següents:

  • 300 € per cada menor d'edat que participi en una o més activitats de lleure educatiu a Menorca.

Quarta. Activitats subvencionables: requisits i condicions

Són ajuts per a l'abonament de part de les despeses per participar en activitats d'educació en el lleure educatiu infantil i juvenil que compleixin els requisits següents:

1r. Estar regulades per la normativa vigent que regula les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil a les Illes Balears, que actualment és el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure. D'acord amb l'article 37.4 del Decret 23/2018, aquestes activitats són en concret:

a) Acampada.

b) Camp de treball, de voluntariat o d'aprenentatge.

c) Escola d'estiu o de vacances.

d) Colònia.

e) Estada, casal, campus i altres activitats de caràcter esportiu.

f) Activitats en una granja escola.

g) Activitats en una aula de natura.

h) Marxa per etapes.

I) Activitats en centres infantils o juvenils de lleure educatiu.

j) Activitats d'educació en el lleure educatiu infantil i juvenil de caràcter mixt: que incloguin activitats de tipus acadèmic i altres pròpiament de lleure educatiu.

k) Activitats extraordinàries d'aventura o d'esports de risc.

l) Qualsevol altra activitat assimilable, sigui quina sigui la seva denominació.

2n. L'activitat de lleure educatiu ha de tenir lloc a Menorca entre el 26 de desembre de 2023 i el 15 de setembre de 2024.

3r. Només se subvencionarà la participació en les activitats de lleure educatiu que les persones o entitats organitzadores hagin declarat davant el Consell Insular en la forma prevista en la normativa vigent en matèria d'activitats de lleure educatiu infantil i juvenil a les Illes Balears.

Cinquena. Naturalesa de l'ajut. Compatibilitat amb altres ajuts

Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual, i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en cada moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per dur a terme la mateixa activitat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.

Sisena. Requisits de les persones beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques majors d'edat que compleixin els requisits següents:

a) Tenir residència legal en algun municipi de Menorca.

b) Tenir la consideració d'unitat familiar per tenir a càrrec seu en qualitat de progenitor/a, tutor/a o un vincle d'acolliment permanent infants i joves que compleixin l'any de la convocatòria entre 3 i 17 anys, ambdós inclosos, que participin en activitats de lleure educatiu i que convisquin en el mateix domicili.

c) Haver obtingut durant l'exercici 2023 uns ingressos bruts anuals que, conjuntament, no superin els llindars següents:

Nombre de membres de la unitat familiar

Llindar ingressos any 2023

1

25.200 €

2

33.600 €

3

42.000 €

4

50.400 €

5

58.800 €

6

67.200 €

7

75.600 €

Aquests llindars corresponen al càlcul següent: IPREM 2023 14 pagues (8.400 €)*3 = 25.200 €, amb un augment de 8.400 € per la resta de membres de la unitat familiar.

Per calcular la renda se sumen les caselles 435 i 460 del model 100 de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) de 2023 que són les quanties de la base imposable general i de la despesa regulades corresponent a la declaració o declaracions presentades per la persona física sol·licitant i per cada un dels membres computables de la unitat familiar, de conformitat amb la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques. D'aquest resultat es resta la quota resultant de l'autoliquidació (casella 595).

És a dir: (casella 435 + casella 460) - casella 595

En el cas de no estar-hi obligats i no haver fet la declaració de l'IRPF, es tindran en compte les imputacions de la renda i rendiments que consten a l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.

Membres de la unitat familiar

1. Es consideren membres computables de la unitat familiar:

- El pare, la mare o tutors/res.

- El menor d'edat que participa en l'activitat d'educació en el temps lliure.

- Els germans i les germanes que convisquin en el mateix domicili i no hagin complert els 18 anys dia 31 de desembre de l'any anterior a la present convocatòria.

- Els germans i les germanes majors de 18 anys a dia 31 de desembre de l'any anterior que compleixin els requisits següents:

a) Conviure en el domicili familiar (s'inclou els que resideixin fora de l'illa durant el curs escolar per estudis).

b) Tenir uns ingressos econòmics inferiors als indicats en la base sisena d'aquests ajuts, que prenen per referència l'IPREM 2023 anual (14 pagues).

En cas de divorci, separació legal o de fet dels pares, només es considera membre computable el que tengui la custòdia del/de la menor sol·licitant. Si el pare/mare que no conviu amb el/la menor sol·licitant passés una pensió compensatòria o per manutenció del fill/a també s'ha d'acreditar mitjançant sentència de divorci o declaració jurada, i es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar.

Quan el règim de custòdia dels fills sigui compartida, es consideraran membres computables el pare i la mare del/de la sol·licitant de l'ajuda, i els seus fills comuns que justifiquin la seva residència a qualsevol dels domicilis dels anteriors amb el certificat municipal corresponent.

2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'art.10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

b) Les persones físiques o jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat.

c) De conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquestes bases, les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals.

d) Tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que regulen aquestes bases les persones o les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies recollides en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni les que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 872016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra aplicable.

Setena. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica https://seuelectronica.cime.es.

2. Documentació a presentar amb la sol·licitud:

D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques, amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb el 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades. També podrà consultar o recavar els documents elaborats per qualsevol Administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives o consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

A) Documentació administrativa general

a) Còpia del document d'identificació fiscal (NIF/DNI/NIE/CIF), tan sols en el cas que s'oposi a la consulta per part del CIM.

b) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre (annex 4).

c) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003) i en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i altres lleis que resultin d'aplicació (annex 1, punt 7).

d) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex 1).

e) Document de designació de compte bancari segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament a la sol·licitud (annex 2).

f) En cas de no autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries d'acord amb el que estableix l'article 28.2 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú a les administracions públiques, i en l'article 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, general tributària, la persona interessada haurà d'aportar un certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries; amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b i e en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud i indicar en quin expedient o registre d'entrada consta.

B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts

a) Declaració responsable relativa a la relació de parentiu o anàloga que l'uneix amb la resta de convivents, inclosa en la sol·licitud (annex 1).

b) Certificat de convivència, en el cas que la persona sol·licitant estigui empadronada en un municipi que no disposa de conveni per a la seva comprovació telemàtica o que no n'autoritzi la consulta.

c) Certificats d'ingressos de la persona sol·licitant (en el cas que no s'autoritzi la consulta a l'annex 1) i de la seva unitat familiar (en el cas que no s'autoritzi la consulta en l'annex 3), de l'any fiscal 2023 o certificat d'imputació de rendes en el cas de no estar obligat a presentar la declaració de la renda.

d) Justificant de pagament de la matrícula de l'activitat de lleure educatiu o la factura de l'activitat subvencionada.

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que amb caràcter excepcional la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base setena s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, per mitjans electrònics, o de forma presencial a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i Ciutadella i a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà de la publicació al taulell d'anuncis de la pàgina web oficial del Consell Insular de Menorca (http://www.cime.es) del requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

Vuitena. Despeses subvencionables, pressupost del projecte i pressupost subvencionable

1. Són despeses subvencionables la matrícula i les quotes per participar en activitats d'educació en el lleure educatiu infantil i juvenil a Menorca.

Als justificants dels pagaments de la matrícula i les quotes ha de constar el nom de la persona beneficiària o participant.

Els comprovants de les despeses han d'anar a nom del menor d'edat pel qual se sol·licita l'ajut o s'ha d'aportar la documentació acreditativa justificativa que acrediti que el menor d'edat és qui fa l'activitat subvencionada.

2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada i es faci dins el termini establert en aquestes bases.

Novena. Determinació de l'import de la subvenció

Per determinar l'import de la subvenció es tindrà en compte el cost de la despesa subvencionable justificat en la documentació presentada per la persona sol·licitant.

En cap cas l'import de la subvenció pot excedir del límit màxim establert a la clàusula tercera.

Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria, aquest import global màxim previst en la convocatòria es prorratejarà entre els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris, en funció de les despeses individuals subvencionables, de manera que s'apliqui el mateix percentatge de despeses subvencionables a tots els beneficiaris que en tinguin dret.

Desena. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència no competitiva en consideració al compliment dels requisits que estableix aquesta convocatòria.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant, BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. La instrucció correspondrà al tècnic que s'indiqui en la convocatòria corresponent, que coordinarà d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.4

  • Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria es sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient o de la comissió avaluadora, que verificarà totes les sol·licituds presentades per tal d'emetre un informe que servirà de base per a elevar la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el conseller executiu competent, el qual dictarà resolució provisional d'admesos i exclosos, en la qual s'indicarà la causa d'exclusió així com les deficiències que puguin presentar les sol·licituds i obrirà un termini de 10 dies hàbils a partir de la publicació en la seu electrònica de Consell Insular www.cime.es, apartat taulell d'anuncis, perquè puguin presentar al·legacions a l'exclusió o esmenar les deficiències.

Si la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

5. Una vegada examinades les al·legacions i la documentació aportada, després de comprovar que es compleixen els requisits per a l'obtenció dels ajuts per l'instructor o la comissió avaluadora corresponent, i després que aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució de concessió o denegació dels ajuts a l'òrgan competent, que en aquest cas és el conseller executiu de Cultura, Educació, Joventut i Esports, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

6. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

7. La notificació de la resolució de les ajudes s'efectuarà mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

8. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS.

Onzena. Comissió Avaluadora

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent.

2. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:

- President/a

- Secretari/ària

- Vocals (un nombre no inferior a tres)

3. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

4. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

Dotzena. Abonament dels ajuts

1. Els ajuts s'abonaran quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb l'establert en aquestes bases, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

2. En la fase de comprovació de la despesa realitzada, se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.

3. No es podrà pagar la subvenció mentre el/la beneficiari-a no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat i davant la Seguretat Social.

4. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Tretzena. Justificació de les despeses

1. Les persones beneficiàries resten obligades a justificar les despeses de la participació d'infants i joves a activitats de lleure educatiu infantil i juvenil, juntament amb la sol·licitud, entre l'1 i el 30 de setembre de l'any en curs. Si existissin causes excepcionals que ho impedeixin, els beneficiaris les han d'al·legar per escrit i, a la vista d'aquestes causes, l'òrgan competent per atorgar els ajuts podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.

2. Es consideraran justificats els ajuts la sol·licitud dels quals (inclosa la documentació presentada) compleixi tots els requisits d'aquesta convocatòria, i per tant no caldrà presentar cap altra documentació addicional per justificar la subvenció.

3. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona beneficiària. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import subvencionat, es reduirà de forma proporcional la subvenció concedida.

4. Són despeses subvencionables les efectivament realitzades entre el 26 de desembre de 2023 i el 15 de setembre de 2024 i pagades abans que acabi el termini de justificació dels ajuts, el 30 de setembre de 2024.

5. La documentació acreditativa per justificar les despeses serà la següent:

- Justificants dels pagaments de la matrícula i les quotes de l'activitat de lleure educatiu.

6. Als justificants dels pagaments de la matrícula i les quotes ha de constar el nom del menor d'edat participant (o s'ha d'aportar una declaració jurada que acrediti que el menor d'edat és qui fa l'activitat subvencionada).

7. Si es detecta que la documentació presentada és incorrecta o incompleta, en requerirà la rectificació o el complement necessaris, en el termini de deu dies hàbils.

8. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

Catorzena. Obligacions les persones beneficiàries

Són obligacions de les persones beneficiàries:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) Dur a terme l'activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.

c) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

d) Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

e) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereix el Consell Insular de Menorca.

f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, durant 4 anys, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

h) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per a la mateixa activitat. Així mateix, l'ajut obtingut més les quanties obtingudes d'altres ajuts mai podran superar el cost de l'activitat de lleure educatiu.

i) Fer constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.

j) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

k) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

l) Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, entenent que això es compleix quan els infants i joves han participat en activitats de lleure educatiu infantil i juvenil i la persona beneficiària ha pagat les despeses de la participació.

Quinzena. Revocació i reintegrament dels ajuts

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

Setzena. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus i el Consell executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

Dissetena. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.

Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les següents normes:

1. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

4. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

5. Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

6. Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure.

7. Decret 28/2021, de 10 de maig, de modificació del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut.

8. Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears.

Divuitena. Protecció de dades de caràcter personal

Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques en relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD), i amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia del dret digital.

En el moment en què les persones sol·licitants facilitin les seves dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.

Annex 1. Model normalitzat de sol·licitud.

Annex 2. Document de designació de compte bancari.

Annex 3. Autoritzacions i oposició d'altres membres computables.

Annex 4. Acreditació de la representació (només si la sol·licitud es presenta en nom d'una altra persona).

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 7 d'agost de 2024

Per delegació del president, La secretària Rosa Salord Oleo (Decret 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-07-2023)