Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 493509
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 29 de juliol de 2024, relatiu a l’aprovació de la convocatòria i les bases dels ajuts a la gent jove de 18 a 35 anys per llogar un habitatge (exp. 5228-2024-000001)
Antecedents
1. La Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears, en l'article 1.3 defineix com a finalitat última de la Llei que els joves puguin desenvolupar el seu propi projecte de vida i garantir-los la participació activa en igualtat de drets i deures en la vida social, cultural, política i econòmica.
2. Aquests ajuts responen a la voluntat del Consell Insular de garantir el dret específic dels joves, reconegut per la Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears, de ser considerat un col·lectiu amb necessitats i demandes específiques, susceptibles d'actuacions dissenyades especialment per a aquest (article 5 de la Llei 5/2022).
3. Alhora, amb aquests ajuts, el Consell Insular treballa per garantir el dret específic de les persones joves a ser considerades un col·lectiu amb necessitats i demandes específiques, susceptibles d'actuacions dissenyades especialment per a elles o, en tot cas, tenint-les en compte; i a ser destinatàries de polítiques públiques d'emancipació, especialment en matèria d'ocupació i d'accés a l'habitatge (article 5, Llei 5/2022).
I també duu a terme les polítiques de joventut previstes en l'article 25 Llei 5/2022, encaminades a:
- Impulsar actuacions efectives per facilitar l'accés a l'habitatge en condicions dignes, sigui de lloguer o en propietat.
- Dotar adequadament en els pressuposts anuals de les administracions el finançament econòmic necessari per dur a terme aquestes polítiques de joventut.
4. Per aquestes consideracions, aquesta institució ha disposat els darrers anys d'ajuts a la gent jove que necessita suport per llogar un habitatge per realitzar el seu projecte de vida. Les bases d'aquests ajuts s'han adaptat progressivament a les necessitats dels joves, de manera que aquests ajuts reben cada nova convocatòria més sol·licituds que l'anterior, tot i que encara és necessari millorar aspectes relatius a la divulgació i l'acompanyament en el procediment de presentació de sol·licitud.
5. El Consell Insular de Menorca té atribuïdes les competències en matèria de joventut i lleure mitjançant la Llei 21/2006, de 15 de desembre, posteriorment reconegudes estatutàriament per la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.
6. A més, el Consell Insular de Menorca té capacitat per finançar els compromisos que es detallen en la convocatòria i així està prevista al pressupost i al Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular per a l'any en curs.
Per tot el que s'ha exposat, de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració,
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports;
El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca a joves de 18 a 35 anys per llogar un habitatge, que es transcriuen a l'annex.
Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2024 dels ajuts del Consell Insular de Menorca a joves de 18 a 35 anys per llogar un habitatge, amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats d'acord amb les disponibilitats pressupostàries:
Línia |
Quantia màxima (*) |
Partida |
---|---|---|
Ajuts habitatge joves |
100.000 € |
4.33450.4890001 |
(*) La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.
b) L'import màxim per sol·licitant són 5.400 € (450 € mensuals durant un màxim de 12 mesos). S'abonarà per sol·licitant fins a un màxim del 50 % del lloguer mensual de 12 mesos.
c) El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà l'endemà de la data de publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB i finalitzarà el 30 de setembre de 2024.
d) El màxim d'ingressos bruts anuals obtinguts durant l'exercici 2023 per tenir dret als ajuts han de ser iguals o inferiors als llindars següents:
Nombre de membres de la unitat familiar |
Llindar ingressos any 2023 |
---|---|
1 |
25.200 € |
2 |
33.600 € |
3 |
42.000 € |
4 |
50.400 € |
5 |
58.800 € |
6 |
67.200 € |
7 |
75.600 € |
Aquests llindars corresponen al càlcul següent: IPREM 2023 14 pagues (8.400 €)*3 = 25.200 €, amb un augment de 8.400 € per a la resta de membres de la unitat familiar.
e) La composició de la comissió avaluadora serà la següent:
President:
- Juan Domingo Pons Torres, conseller de Cultura, Educació, Joventut i Esports.
Vocals:
- Rafael Quintana Villalonga, director insular de Joventut i Esports.
- Alicia Noemi Muntaner Payeras, tècnica de gestió del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.
- Núria Marquet Josa, tècnica de Joventut del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.
- Elísa Marí Pons, treballadora social del Departament d'Ordenació Territorial, Turística, Habitatge i Agenda Urbana.
Secretària:
- Glòria Coll Villalonga, administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.
f) La instrucció d'aquest procediment correspondrà a la tècnica de joventut del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.
Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre aquesta convocatòria en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
BASES DELS AJUTS A LA GENT JOVE DE 18 A 35 ANYS PER LLOGAR UN HABITATGE
Primera. Objecte
L'objecte d'aquestes bases és la prestació d'ajuts a joves d'entre 18 a 35 anys per a les despeses derivades del lloguer de l'habitatge habitual.
Els ajuts estan prevists en el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular 2024 amb l'objectiu d'ajudar la població jove d'entre 18 i 35 anys, en situació de vulnerabilitat econòmica i social, a viure emancipada, mitjançant subvencions al lloguer habitual i d'afavorir les condicions per a l'emancipació i la realització del projecte de vida dels joves.
Segona. Finalitat
Aquests ajuts tenen la finalitat d'augmentar el nombre de joves que poden fer el pas a l'emancipació residencial i de joves que poden mantenir l'habitatge llogat, per tal de promoure trajectòries sòlides d'emancipació de la joventut de Menorca, en l'actual context d'encariment dels preus i de falta d'oferta de lloguer assequible.
Tercera. Finançament i import màxim
Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran efectives amb càrrec a les partides pressupostàries que s'estableixin en la convocatòria i pels imports màxims següents:
S'abonarà per persona sol·licitant fins a un màxim del 50 % del lloguer mensual durant màxim 12 mesos.
En els supòsits d'un contracte amb diversos arrendataris (coarrendament) que no formin part de la mateixa unitat familiar, l'import màxim que s'abonarà serà el 50 % del lloguer mensual de la part que aboni cada llogater o llogatera que sol·liciti l'ajut.
L'import màxim per sol·licitant són 5.400 € (450 € mensuals durant un màxim de 12 mesos)
L'import de les subvencions en cap cas pot ser d'una quantitat tal que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada.
Quarta. Activitats subvencionables: requisits i condicions
1. Pot ser objecte de subvenció el lloguer del domicili habitual.
2. El lloguer del domicili habitual ha de complir els requisits següents:
- L'habitatge ha d'estar ubicat en Menorca.
- La renda mensual màxima ha de ser igual o inferior a 900 €.
- En el contracte de lloguer de l'habitatge ha de figurar el nom de la persona que sol·licita l'ajut.
- El contracte de lloguer s'ha d'haver signat abans o en la data en què es presenta la sol·licitud.
3. Les despeses subvencionables s'han de realitzar entre l'1 de gener de 2024 i el 31 de desembre de 2024.
Cinquena. Règim de compatibilitat amb altres ajuts
1. Les subvencions o ajuts que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.
2. L'import de les subvencions o ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.
Sisena. Requisits de les persones beneficiàries
1. Poden ser beneficiàries de la sol·licitud d'ajut les persones físiques que compleixin les condicions següents:
a) Tenir complerts o complir l'any de la convocatòria entre 18 i 35 anys, ambdós inclosos.
b) Tenir residència legal en algun municipi de Menorca i estar empadronat-da en l'habitatge llogat.
c) Ser titulars d'un contracte d'arrendament, a títol individual (tant si es viu sol com si conviu amb la seva pròpia unitat familiar) o com coarrendatari (contracte amb diverses persones arrendatàries que no formin part de la mateixa unitat familiar) de l'habitatge situat a Menorca, que ha de ser el domicili habitual de la persona que sol·licita l'ajut.
d) Pagar el lloguer per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, tots ells a través d'una entitat financera.
e) No ser titulars del ple domini o d'un dret d'ús sobre algun habitatge, tret que s'acrediti la no disponibilitat de l'habitatge per causes alienes a la voluntat de les persones que sol·liciten l'ajut, degudament acreditades.
f) Haver obtingut durant l'exercici 2023 uns ingressos bruts anuals que no superin els llindars següents:
Nombre de membres de la unitat familiar |
Llindar ingressos any 2023 |
---|---|
1 |
25.200 € |
2 |
33.600 € |
3 |
42.000 € |
4 |
50.400 € |
5 |
58.800 € |
6 |
67.200 € |
7 |
75.600 € |
Aquests llindars corresponen al càlcul següent: IPREM 2023 14 pagues (8.400 €)*3 = 25.200 € amb un augment de 8.400 € per la resta de membres de la unitat familiar.
Per calcular la renda se sumen les caselles 435 i 460 del model 100 de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) de 2022, que són les quanties de la base imposable general i de la despesa regulades corresponent a la declaració o declaracions presentades per la persona física sol·licitant i per cada un dels membres computables de la unitat familiar, de conformitat amb la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques. D'aquest resultat es resta la quota resultant de l'autoliquidació (casella 595).
És a dir: (casella 435 + casella 460) - casella 595
En el cas de no estar-hi obligats i no haver fet la declaració de l'IRPF, es tindran en compte les imputacions de la renda i rendiments que consten a l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.
Membres de la unitat familiar
1. Són membres computables: el sol·licitant, el cònjuge/parella de fet legalment establerta i els seus fills.
En cas de divorci o separació legal o de fet de la persona sol·licitant, si tingués la custòdia total o compartida dels seus fills i percep una pensió compensatòria o per manutenció, aquesta es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar, la qual cosa haurà d'acreditar mitjançant sentència o declaració jurada. En aquests casos, es consideren membres computables el sol·licitant i els fills.
Quan el règim de custòdia dels fills sigui compartida, es consideren membres computables el pare i la mare, i els fills comuns que justifiquin la seva residència al mateix domicili que els anteriors amb el certificat municipal corresponent.
2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:
a) Les persones físiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en l'art.10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
b) Les persones físiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat.
c) Les persones que elles mateixes o algun dels seus convivents tenguin:
- 1r grau de parentiu (progenitors i els seus cònjuges)
- 2n grau de parentiu (germans, avis i els seus cònjuges) tant de consanguinitat com d'afinitat amb l'arrendador.
- O siguin socis o partícips de l'arrendador.
Setena. Presentació de les sol·licituds
1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica https://seuelectronica.cime.es.
2. Documentació a presentar amb la sol·licitud:
D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques, amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb el 95.1, lletra K, de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o recavar els documents elaborats per qualsevol Administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives o consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
A) Documentació administrativa general
a) Còpia del document d'identificació fiscal (DNI/NIF/NIE), tan sols en el cas que s'oposi a la consulta per part del CIM.
b) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre (annex 4).
c) Declaració responsable signada pel/per la sol·licitant o pel/per la seu/seva representant legal de no estar sotmès-a a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003) i en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, i la resta de lleis que resultin d'aplicació (annex1).
d) Declaració responsable signada pel sol·licitant o representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per dur a terme la mateixa activitat (annex1).
e) Document de designació de compte bancari segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament a la sol·licitud. (Annex 2)
f) En cas de no autoritzar al Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries d'acord amb l'establert a l'article 28.2 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú a les administracions públiques i el 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, general tributària, la persona interessada haurà d'aportar un certificat on consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat.
S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b i e en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud i indicar en quin expedient o registre d'entrada consta.
B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts
a) Certificat d'empadronament en l'habitatge habitual llogat que motiva l'ajut.
b) Només en el cas que la persona sol·licitant declari un nucli familiar propi: Certificat de convivència emès per l'ajuntament de totes les persones que conviuen en el domicili familiar relatiu a l'habitatge llogar que motiva la sol·licitud d'ajut o autoritzar la consulta a l'annex 1.
c) Declaració responsable relativa a la relació de parentiu o anàloga que l'uneix amb la resta de convivents a l'habitatge llogat, inclosa en la sol·licitud (annex 1).
d) Certificats d'ingressos del sol·licitant (en cas que no s'autoritzi la consulta a l'annex 1) i de la seva unitat familiar (en el cas que no s'autoritzi la consulta en l'annex 3), de l'any fiscal 2023 o certificat d'imputació de rendes en el cas de no estar obligats a presentar la declaració de la renda.
e) Còpia del Contracte d'arrendament signat (haurà de constar almenys: la identitat dels contractants, la identificació de la finca arrendada, la durada pactada i la renda inicial).
f) Declaració responsable de no ser titular del ple domini o d'un dret d'ús sobre algun habitatge o acreditació de la no disponibilitat de l'habitatge per causes alienes a la seva voluntat de la persona que sol·licita l'ajut, degudament acreditades (annex 1).
g) En el cas que la persona sol·licitant ja disposi de la documentació justificativa en el moment de sol·licitar l'ajut també la pot presentar. És la següent:
- Justificants de pagament de la renda de lloguer de l'habitatge de màxim de 12 mesos, que s'ha d'haver fet per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, tots ells a través d'una entitat financera.
En aquest justificant bancari per transferència, domiciliació o ingrés, ha de permetre constatar la identificació completa de la persona jove sol·licitant, que efectua el pagament de la renda i la de l'arrendador/a que la rep, el concepte de renda, l'import i el mes a què correspon.
3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que amb caràcter excepcional la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
4. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base SETENA s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, per mitjans electrònics, o de forma presencial a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i Ciutadella i a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà l'esmena de les deficiències i obrirà un termini de 10 dies hàbils perquè es puguin esmenar. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
Vuitena. Despeses subvencionables, pressupost del projecte i pressupost subvencionable
1. Són despeses subvencionables les pròpies de la renda mensual del lloguer del domicili habitual situat ubicat en Menorca.
2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable, i per tant forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.
3. Les despeses subvencionables s'han d'efectuar i pagar entre l'1 de gener de 2024 i el 31 de desembre del 2024.
4. L'IVA no es pot subvencionar, llevat que no sigui recuperable pel beneficiari (art. 4.3 RD 81/2015).
Novena. Determinació de l'import de la subvenció
Per determinar l'import de la subvenció es tindrà en compte el cost de la despesa subvencionable acreditat en la documentació presentada per la persona sol·licitant.
En cap cas l'import de la subvenció pot excedir del límit màxim per sol·licitant establert a la clàusula tercera.
Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria, aquest import global màxim previst en la convocatòria es prorratejarà entre els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris, en funció de les despeses individuals subvencionables, de manera que s'apliqui el mateix percentatge de despeses subvencionables a tots els beneficiaris que en tinguin dret.
Desena. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència no competitiva en consideració al compliment dels requisits que estableix aquesta convocatòria.
2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant, BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18/11/2003).
3. La instrucció correspondrà al personal tècnic que s'indiqui a la convocatòria corresponent que coordinarà d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria es sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient o de la comissió avaluadora, que verificarà totes les sol·licituds presentades per emetre un informe que servirà de base per elevar la proposta de resolució corresponent a l'òrgan competent, que en aquest cas és el conseller executiu competent, el qual dictarà resolució provisional d'admesos i exclosos, en la qual s'indicarà la causa d'exclusió, així com les deficiències que puguin presentar les sol·licituds i obrirà un termini de 10 dies hàbils a partir de la notificació a les persones interessades, perquè puguin esmenar les deficiències que han motivat l'exclusió provisional dels ajuts.
Si la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de la LPACAP.
5. Una vegada examinades les al·legacions i la documentació aportada, i després de comprovar que es compleixen els requisits per a l'obtenció dels ajuts per l'instructor o la comissió avaluadora corresponent, i després que aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució de concessió o denegació dels ajuts a l'òrgan competent, que en aquest cas és el conseller executiu de Cultura, Educació, Joventut i Esports, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
6. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i el CIM la publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a efectes de notificació (article 54.1 b de l'LPACAP).
7. Respecte del procediment esmentat en els apartats 4, 5 i 6 d'aquesta base, als efectes que els sol·licitants dels ajuts puguin rebre l'ajut al més aviat possible, atès que el període subvencionable es perllonga en el temps, si així es considera, a proposta de l'instructor, el conseller cap del departament podrà emetre resolucions de forma periòdica, en atenció a les sol·licituds presentades.
8. El termini màxim per dictar i notificar la darrera resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
Onzena. Comissió avaluadora
1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels seus membres vindrà establerta per a cada convocatòria, d'acord amb aquestes bases.
2. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:
3. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.
4. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
5. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari, i de la meitat, almenys, dels seus membres.
Dotzena. Abonament dels ajuts
1. El pagament de l'ajut es tramitarà una vegada s'hagi justificat la realització de les activitats o les despeses ocasionades.
2. En la fase de comprovació de la despesa realitzada, es podrà sol·licitar al/a la beneficiari-a la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.
3. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les obligacions tributàries de l'Estat i davant la Seguretat Social. Respecte a això, el beneficiari pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida en la convocatòria no superi els 3.000 € (article 11 f TRLGSIB).
4. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.
5. Una vegada concedits els ajuts, es farà un primer pagament de la despesa justificada abans de la concessió dels ajuts, i abans del 31 de març de 2025 es farà un segon pagament de la despesa justificada fins al 31 de desembre de 2024.
Tretzena. Justificació de les despeses
1. La documentació acreditativa per justificar les despeses serà la següent:
- Els justificants de pagament de la renda de lloguer de l'habitatge de màxim 12 mesos, que s'ha d'haver fet per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, tots ells a través d'una entitat financera.
En aquest justificant bancari per transferència, domiciliació o ingrés, ha de constar la identificació completa de la persona jove sol·licitant, que efectua el pagament de la renda i la de l'arrendador/a que la rep, el concepte de renda, l'import i el mes a què correspon.
2. Si es detecta que la documentació presentada és incorrecta o incompleta, en requerirà la rectificació o el complement necessaris, en el termini de deu dies hàbils.
3. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona beneficiària. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import subvencionat, es reduirà de manera proporcional la subvenció concedida.
4. Són despeses subvencionables les efectivament efectuades i pagades entre l'1 de gener de 2024 i el 31 de desembre del 2024.
5. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
6. La justificació de les despeses es presentarà en el moment de la sol·licitud de l'ajut i fins al 31 de desembre de 2024.
Catorzena. Obligacions de les persones beneficiàries
Són obligacions de les persones beneficiàries les següents:
a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
b) Destinar l'import íntegre dels ajuts al pagament de la renda de l'habitatge llogat on resideix i justificar les despeses en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts. L'incompliment de l'obligació de justificació podrà motivar la incoació d'un procediment sancionador i el responsable arribar a ser sancionat amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions en els termes prevists a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Es considerarà que no han destinat l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, i hauran de reintegrar l'import de l'ajut concedit, les persones que hagin rescindit voluntàriament el contracte de lloguer pel qual ha demanat l'ajut o resideixin a un habitatge diferent del llogat.
c) Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
d) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereix el Consell Insular de Menorca.
e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
f) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per a la mateixa activitat. Així mateix, l'ajut obtingut més les quanties obtingudes d'altres ajuts mai podran superar el cost de l'activitat subvencionada.
g) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
h) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Quinzena. Revocació i reintegrament dels ajuts
1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.
2. Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS, el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable. Són causes d'incompliment, procedint el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència d'interès de demora, les següents:
a) Absència total de la documentació justificativa o presentació de la mateixa fora de termini.
b) Absència parcial de la documentació necessària per a la justificació o justificació incompleta.
c) Executar les accions subvencionables fora del termini establert per a això.
d) Obtenir la prestació falsejant les condicions requerides o ocultant les que l'haguessin impedit.
e) No complir les obligacions imposades amb motiu de la concessió de la prestació.
f) La manca d'adequació amb la finalitat per a la qual la prestació va ser concedida.
g) Resistència, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer d'aquesta institució local.
3. En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari.
4. En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantia que excedeixi del pressupost executat esmentat.
5. Si s'haguessin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, comptador des que el pagament es va fer efectiu fins a la data de la resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.
6. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
7. L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.
Setzena. Infraccions i sancions
1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableixen el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus, i el Consell Executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
Dissetena. Altres disposicions
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.
Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.
Normativa general aplicable
En tot el que no prevegin expressament aquestes bases, regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les següents normes:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).
- Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears.
- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques.
- Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
Divuitena. Protecció de dades de caràcter personal
Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques en relació amb el tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia del dret digital.
En el moment en què els sol·licitants facilitin les seves dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.
Annex 1. Model normalitzat de sol·licitud.
Annex 2. Document de designació de compte bancari.
Annex 3. Autoritzacions i oposició d'altres membres computables. Només per a la sol·licitud telemàtica.
Annex 4. Acreditació de la representació (només si la sol·licitud es presenta en nom d'una altra persona).
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Maó, 7 d'agost de 2024
Per delegació del president, La secretària Rosa Salord Oleo (Decret 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-07-2023)