Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 486716
Resolució de la directora general de Planificació i Gestió Educatives per la qual s’aprova la convocatòria per a centres públics i concertats d’educació secundària i batxillerat interessats a participar dins del programa de col·laboració EOIES i s’obre el període de matriculació de l’alumnat dels centres adscrits al programa per al curs 2024-2025
Fets
1. El Consell d'Europa publicà a l'any 2001 el Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües, que unificà els nivells d'ensenyaments d'idiomes.
2. L'any 2017 el Consell d'Europa publicà el CEFR Companion, amb l'objectiu de revisar i enriquir els continguts del MECR publicat en 2001, i presentà nous descriptors i noves escales.
3. El punt 2 de l'article 62 del Capítol VII del Títol I de la Llei orgànica 2/2006 d'educació, de 3 de maig de 2006, amb la redacció donada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre (BOE núm. 340, de 30 de desembre), diu que: “sense perjudici del que disposa l'apartat anterior, les administracions educatives han de facilitar la realització de proves homologades per obtenir la certificació oficial del coneixement de les llengües cursades pels alumnes d'educació secundària i formació professional”.
4. Aquesta norma es complementa per a aquests ensenyaments amb allò que estableix l'apartat 2 de la disposició addicional única del Reial decret 1041/2017, de 22 de desembre, pel qual es fixen les exigències mínimes del nivell bàsic a l'efecte de certificació i s'estableix el currículum bàsic dels nivells intermedi B1, intermedi B2, avançat C1 i avançat C2 dels ensenyaments d'idiomes de règim especial regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i s'estableixen les equivalències entre els ensenyaments d'idiomes de règim especial regulats en diversos plans d'estudis i els d'aquest Reial decret.
5. Al punt 6.1 de la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional, de dia 26 de maig de 2022 (BOIB núm. 73, de 4 de juny), per la qual es dicten les instruccions per regular el procés d'admissió i matriculació dels alumnes als ensenyaments d'idiomes dels centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mentre no es publiqui la normativa autonòmica que reguli aquest procés, s'estableix que, anualment, mitjançant resolució de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, s'obrirà la convocatòria de participació en el programa EOIES per als centres docents públics i concertats d'Educació Secundària i Batxillerat.
6. El programa de col·laboració entre les Escoles Oficials d'Idiomes i Instituts d'Ensenyament Secundari (EOIES), adreçat als alumnes de 4t d'ESO i de Batxillerat que cursen les matèries d'anglès, alemany i francès, com a primera o segona llengua estrangera en els centres públics i concertats d'educació secundària i batxillerat de les Illes Balears, s'ha implementat de manera progressiva des del curs 2012- 2013 en diferents centres de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 2/2006 d'educació, de 3 de maig de 2006, amb la redacció donada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre (BOE núm. 340, de 30 de desembre).
2. El Reial decret 1041/2017, de 22 de desembre (BOE núm. 311, de 23 de desembre de 2017), pel qual es fixen les exigències mínimes del nivell bàsic a l'efecte de certificació i s'estableix el currículum bàsic dels nivells intermedi B1, intermedi B2, avançat C1 i avançat C2 dels ensenyaments d'idiomes de règim especial regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i s'estableixen les equivalències entre els ensenyaments d'idiomes de règim especial regulats en diversos plans d'estudis i els d'aquest Reial decret.
3. El Reial decret 1/2019, d'11 de gener, (BOE núm. 11, de 12 de gener), pel qual s'estableixen els principis bàsics comuns d'avaluació aplicables a les proves de certificació oficial dels nivells intermedi B1, intermedi B2, avançat C1 i avançat C2 dels ensenyaments de règim especial.
4. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'Educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març) que regula en l'article 35 els ensenyaments d'idiomes de règim especial.
5. El Decret 34/2019, de 10 de maig (BOIB,núm. 66, de 16 de maig), pel qual s'estableixen l'ordenació, l'organització i el currículum dels nivells bàsic, intermedi i avançat dels ensenyaments d'idiomes de règim especial impartits a les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6. El Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig
7. La Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional, de dia 26 de maig de 2022 (BOIB núm. 73, de 4 de juny), per la qual es dicten les instruccions per regular el procés d'admissió i matriculació dels alumnes als ensenyaments d'idiomes dels centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mentre no es publiqui la normativa autonòmica que reguli aquest procés.
8. La Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres, de 19 d'octubre de 2022, per la qual s'aproven les instruccions per avaluar l'aprenentatge dels alumnes dels ensenyaments d'idiomes de règim especial a les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
9. La Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 8 de gener de 2024 per la qual s'estableix l'actualització de les bases, els tipus de gravamen i les quotes tributàries de les taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024
Per tot això, a l'empara de l'article 16 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Convocar els centres públics i concertats d'educació secundària i de batxillerat de les Illes Balears interessats a participar del programa de col·laboració de les escoles oficials d'idiomes amb els centres de secundària i Batxillerat (EOIES) el curs 2024-2025.
2. Aprovar les instruccions i els requisits de participació en aquesta convocatòria, que figuren als annexos 1 i 2 i el model de sol·licitud de participació de l'annex 3.
3. Obrir el procés de matrícula per als alumnes dels centres admesos al programa, i determinar les característiques de l'administració i qualificació de les proves.
4. Publicar la resolució i els annexos al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, en data de signatura electrònica (2 d'agost de 2024)
La directora general de Planificació i Gestió Educatives Catalina Maria Ginart Serrano
ANNEX 1 Instruccions
1. Destinataris
1.1. El programa EOIES és un projecte adreçat als alumnes de 4t curs de l' ESO i de 1r i 2n de batxillerat que cursen alemany, anglès i/o francès com a primera o segona llengua estrangera.
1.2 L'objectiu del programa és permetre que els alumnes que hi participen puguin preparar-se per a la realització de les proves dels idiomes i nivells impartits a les EOI recollits en aquesta resolució amb la possibilitat d'obtenir els certificats acadèmics o de nivell corresponents.
1.3. El programa EOIES té caràcter voluntari per als centres educatius, públics i privats concertats, i per a l'alumnat dels centres. Podran participar en aquesta convocatòria tots els centres docents públics i concertats de les Illes Balears no universitaris d'educació secundària dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
1.4. L'alumnat que vulgui participar al programa haurà d'abonar les taxes de matrícula previstes al punt 9 amb les exempcions i bonificacions corresponents per a aquest tipus de programa.
1.5. No és possible estar matriculat com a alumne oficial de l'escola oficial d'idiomes i participar al mateix temps en el programa EOIES, ni en el mateix curs ni en cursos diferents en el mateix idioma.
1.6. La participació en el programa EOIES no implica per als alumnes càrrega lectiva suplementària de caràcter obligatori.
2. Nivells impartits.
Els alumnes es podran matricular dels cursos bàsic A1, bàsic A2, intermedi B1, intermedi B2.1, intermedi B2.2, avançat C1.1 i avançat C1.2 de l'EOI, d'acord amb el nou pla d'estudis que estableix el Reial decret 1041/2017, de 22 de desembre (BOE núm. 311, de 23 de desembre de 2017), i la normativa autonòmica determinada pel Decret 34/2019, de 10 de maig (BOIB, núm. 66, de 16 de maig), pel qual s'estableixen l'ordenació, l'organització i el currículum dels nivells bàsic, intermedi i avançat dels ensenyaments d'idiomes de règim especial impartits a les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Zona d'influència de les Escoles Oficials d'Idiomes (EOI)
MALLORCA
S'hi estableixen quatre zones d'influència:
a) EOI d'Inca, zona d'influència per als IES i Centres Concertats dels municipis del partit judicial d'Inca.
b) EOI de Manacor, zona d'influència per als IES i Centres Concertats dels municipis del partit judicial de Manacor.
c) EOI de Palma Andreu Crespí Plaza, zona d'influència per als IES i Centres Concertats dels municipis del partit judicial de Palma, excepte Calvià i Andratx.
d) EOI de Calvià, zona d'influència per als IES i Centres Concertats dels municipis de Calvià i Andratx.
MENORCA
S'hi estableixen dues zones d'influència:
a) EOI de Maó, zona d'influència per als IES, Centres Concertats a qualsevol municipi de l'illa diferent de Ciutadella i Ferreries, i per a l'Escola d'Art de Menorca.
b) EOI de Ciutadella, zona d'influència per als IES i Centres Concertats dels municipis de Ciutadella i Ferreries.
EIVISSA I FORMENTERA
S'hi estableixen dues zones d'influència:
a) Seu central de l'EOI d'Eivissa, zona d'influència per als IES i Centres Concertats dels municipis de l'illa d'Eivissa, i per a l'Escola d'Art d'Eivissa.
b) Ampliació de l'EOI de Formentera, zona d'influència per als IES i Centres Concertats de Formentera.
4. Requisits de participació
4.1. Per poder participar en el programa, els centres han d'emplenar el full de sol·licitud inclòs en l'annex 3 d'aquesta resolució, i que estarà disponible a la pàgina web del Servei dels Ensenyaments de Règim Especial.
4.2. A la sol·licitud, caldrà adjuntar una informe de la direcció del centre educatiu justificant la participació del centre al programa EOIES que ha d'incloure:
4.3. No s'admetrà cap sol·licitud fora de termini o que no inclogui el contingut establert en el punt 4.2.
5. Presentació de sol·licituds
5.1.L'informe de la direcció del centre, juntament amb el full de sol·licitud de participació en el programa, es trametrà únicament per via telemàtica a la següent adreça de correu: regimespecial@dgplacen.caib.es
5.2. El termini de presentació de les sol·licituds s'inicia el dia 10 de setembre i finalitza el dia 19 de setembre de 2024. El dia 23 de setembre es publicarà a la web del Servei de Règim Especial la relació provisional dels centres seleccionats per participar al programa.
5.3. Els centres participants podran presentar reclamacions a les llistes provisionals dels centres seleccionats els dies 25 i 26 setembre. Les reclamacions s'han de trametre al Servei d'Ensenyaments de Règim Especial a l'adreça electrònica regimespecial@dgplacen.caib.es.
La Comissió d'Admissió, la composició de la qual apareix al punt 6 d'aquesta Resolució, resoldrà les reclamacions presentades a les llistes provisionals de centres admesos.
El dia 30 de setembre es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives la llista definitiva dels centres admesos al programa.
6. Comissió d'admissió
6.1. Es crearà una comissió d'admissió a fi de confeccionar el llistat dels centres participants que han fet la sol·licitud segons el punt 4 d'aquesta resolució.
La comissió estarà formada per:
1. Un/a director/a d'Escola Oficial d'Idiomes.
2. Un representant de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives.
3. Un tècnic docent d'idiomes del servei dels Ensenyaments de Règim Especial.
Pel que fa als distints idiomes sol·licitats pels centres, la comissió tindrà en compte la disponibilitat de professorat de l'idioma o idiomes sol·licitats a l'EOI de referència.
7. Inici del programa
A partir del 2 d'octubre, les EOI es posaran en contacte amb els centres de la seva adscripció admesos a fi de posar en marxa el programa EOIES i dur a terme les tasques d'anivellació, proposta i autorització dels grups i planificació del curs.
Del 7 al 17 d'octubre es realitzarà el procés d'anivellació.
8. Anivellació
8.1. Per tal de poder ser classificats en un nivell superior a A1, els alumnes hauran de fer una prova d'anivellació, amb excepció d'aquells alumnes que hagin participat en el programa anteriorment que podrien repetir, si escau o accedir al nivell immediatament superior al que han aprovat. Aquests alumnes també podrien accedir a un altre nivell mitjançant el procés d'anivellació.
8.2. La prova d'anivellació es realitzarà per mitjans digitals o presencialment i sota la supervisió del coordinador i/o tutor EOIES al centre. El coordinador de cada EOI facilitarà la mateixa prova als coordinadors dels centres quan no sigui possible realitzar la prova en línia.
8.3. En casos puntuals, quan es consideri necessari per tal de fer una classificació més acurada de l'alumne, es podran utilitzar instruments d'avaluació complementaris, com ara, entre d'altres, una breu conversa en l'idioma corresponent o la redacció d'un text.
9. Proposta de grups
9.1. Els coordinadors dels centres elaboraran un proposta de grups d'acord amb els resultats del procés d'anivellació. Els IES, CC o EA lliuraran abans del 3 de novembre les llistes d'alumnes dels grups proposats a les EOI corresponents en la forma que estableixi cada EOI.
9.2. Cada IES, CC, o EA pot sol·licitar la participació d'un màxim de 3 grups d'anglès, 2 grups d'alemany i 2 grups de francès. Els grups d'anglès poden tenir un màxim de 30 alumnes i un mínim de 10. Pel que fa als grups d'alemany i francès, cada grup tindrà un màxim de 30 alumnes i un mínim de 7. No es podrà configurar cap grup amb un nombre inferior ni superior d'alumnes.
9.3. Les EOI valoraran les propostes i emetran un informe motivat sobre l'acceptació dels grups, segons la disponibilitat de professorat de les EOI, garantint la participació mínima d'un grup per centre participant i per idioma.
L'informe de valoració i configuració dels grups s'ha de trametre a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, que en donarà el vist i plau.
El 30 d'octubre, les EOI informaran als centres sobre la configuració dels grups.
A partir del 4 de novembre els coordinadors de les EOI es posaran en contacte amb els coordinadors dels centres per planificar el desenvolupament del programa.
10. Matriculació de l'alumnat
10.1. El període de matrícula serà del 12 fins al 26 de novembre.
Es podran matricular aquells alumnes que compleixin setze anys durant el curs escolar en què es fa la matriculació. En el cas d'un idioma diferent al cursat com a primera llengua estrangera a l'educació secundària obligatòria, serà necessari complir catorze anys durant el curs escolar en què es fa la matriculació. El requisit d'edat mínima no es considerarà quan es tracti d'alumnat d'altes capacitats intel·lectuals que, seguint mesures de flexibilització, es trobi escolaritzat en un curs en el qual l'edat ordinària d'escolarització es correspongui amb les edats mínimes d'accés a les escoles oficials d'idiomes. Hi haurà un segon termini de matrícula entre el 12 i el 26 de novembre, on s'oferiran les possibles darreres vacants que hagin quedat després del primer període de matrícula.
10.2. Els alumnes han d'emplenar el formulari de matrícula de manera telemàtica, seguint les instruccions que a l'efecte proporcionarà cada EOI als centres. El portal per inscriure's ha de ser accessible des de la pàgina web de cada una de les escoles oficials d'idiomes de referència.
Perquè el procés de matrícula es pugui considerar finalitzat, s'ha d'haver aportat la documentació requerida i la justificació del pagament a l'escola oficial d'idiomes que correspongui pels mitjans que aquesta estableixi.
Entre el 8 i el 10 de gener es confirmarà el llistat de matriculacions per idioma i centre.
11. Avaluació i realització de les proves
11.1 El contingut de les proves s'establirà per Resolució de la Directora General de Planificació i Gestió Educatives.
11.2. Les proves per a l'obtenció dels certificats oficials dels nivells bàsic A2, intermedi B1 i intermedi B2 seran les proves elaborades per les comissions d'exàmens unificats d'EOI, i tindran lloc el mateix dia i a la mateixa hora que a les EOI en les convocatòries ordinària (juny) i extraordinària (setembre).
11.3. Els alumnes s'avaluaran d'acord amb els criteris i els instruments d'avaluació propis de les EOI. Realitzaran les mateixes proves escrites, i la prova oral es farà amb un tribunal compost per dos professors, un d'ells del centre de secundària. En el cas que es doni una discrepància significativa entre les qualificacions dels membres del tribunal, la decisió sobre la qualificació final ha de passar al departament de l'idioma corresponent de l'EOI, ja que és aquest el que ha de resoldre, en última instància, les possibles reclamacions.
11.4. Les proves de bàsic A1, intermedi B2.1 i avançat C1.1 seran elaborades pels departaments de l'idioma respectiu de cada EOI. El calendari de les proves finals corresponents a aquests cursos el determinarà l'EOI de referència en col·laboració amb els centres.
11.5. Les proves escrites de certificació es realitzaran als centres participants. El professorat del centre serà responsable de la vigilància de les proves.
11.6. L'EOI de referència garantirà que el dia de la realització de la prova escrita, els centres disposaran de les còpies de les proves en paper, juntament amb el llistat dels alumnes matriculats, l'horari de les diferents parts i les instruccions per a l'administració de les proves als centres participants.
La coordinadora o coordinador facilitarà un número de telèfon als professors de secundària que hagin de vigilar les proves perquè hi puguin contactar ràpidament en cas d'incidències. Els professors de secundària facilitaran un número de telèfon a les EOI de referència perquè el coordinador pugui contactar amb ells en cas d'incidències.
11.7. El coordinador de cada centre serà el responsable de la custòdia de les proves realitzades fins a la sessió de revisió. Després d'aquesta sessió de revisió, el professor del centre de secundària farà arribar les proves al professor de l'EOI corresponent, que les lliurarà al departament de la seva escola per a la seva custòdia durant els temps reglamentari.
11.8. En cap cas no s'ha de permetre realitzar cap prova fora del calendari oficial establert. La impossibilitat de realitzar la prova o de la concurrència a les proves no donen dret a la devolució de les taxes.
12. Permeabilitat de pas d'alumnes de l'EOIES als ensenyaments presencials o semipresencials de les EOI
Posteriorment, tots els alumnes adscrits al programa tindran la possibilitat d'incorporar-se com a alumnes presencials o semipresencials a les diferents EOI de les Illes Balears fent la sol·licitud de preinscripció en els terminis prevists i matricular-se a l'EOI si resulten admesos.
13. Funcions de l'EOI de referència
14. Funcions dels professors tutors i/ o coordinadors dels IES, CC i EA participants
15. Funcions dels professors de l'EOI implicats
16. Funcions dels coordinadors (EOIES)
El coordinador del programa EOIES a l'EOI disposarà d'una reducció de 2 hores lectives en el cas que el nombre d'alumnes participants arribi fins als 500. A les EOI amb una quantitat d'alumnes superior, hi haurà un coordinador per idioma amb 3 hores lectives de reducció, en el cas d'anglès, més una addicional per idioma.
Les funcions del coordinador són les següents: