Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ANDRATX

Núm. 485622
Ordenança Reguladora de l'ocupació pública amb taules i cadires i altres béns mobles de l'Ajuntament d'Andratx

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament d'Andratx en sessió ordinària, celebrada el 25 de juliol de 2024, de conformitat amb la legislació vigent i en particular l'article 22.1 d) de la Llei 7/1985 de 2 d'abril Reguladora de les Bases de Règim Local, així com l'article 102.1 a) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local dels Illes Balears i l'article 50.3 del Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, ha adoptat el següent acord aprovant definitivament l'Ordenança Municipal Reguladora de l'ocupació pública amb taules i cadires i altres béns mobles, de l'Ajuntament d'Andratx:

ACORD

PRIMER.- ESTIMAR PARCIALMENT les al·legacions presentades davant aquest Ajuntament (RGE 2024-E-RE-5630) en data 13 de maig de 2024, pel Sr. Ramón Alberto Alemany Llodrá, amb DNI 43XXXX5S, a causa de l'exposat al fonament jurídic segon del present informe, i en conseqüència modificar el text normatiu de l'Ordenança de Municipal Reguladora d'Ocupació de Via Pública amb Taules, Cadires i altres Béns Mobles del terme municipal d'Andratx, incloent també les modificacions indicades al fonament jurídic tercer, de manera que aquest quedaria redactat com es detalla a continuació:

 

«ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE L'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA AMB TAULES, CADIRES I ALTRES BÉNS MOBLES

TÍTOL I

CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Títol competencial Article 2. Òrgans competents Article 3. Objecte

Article 4. Àmbit aplicable

Article 5. Definicions als efectes d'aquesta ordenança

TÍTOL II OCUPACIÓ DE VIA PÚBLICA PER A ACTIVITATS

CAPÍTOL I. AUTORITZACIONS

Article 6. Introducció

Article 7. Sol·licituds i documentació Article 8. Instrucció

Article 9. Resolució de l'expedient

Article 10. Pròrrogues de Llicències

Article 11. Canvi de titularitat Article 12. Responsabilitat

Article 13. Modificació i suspensió Article 14. Revocació

Article 15. Denegacions

Article 16. Normes comunes Article 17. Obligacions

Article 18. Prohibicions

CAPÍTOL II. TAXES

Article 19. Normes comunes

CAPÍTOL III. CRITERIS TÈCNICS

Article 20. Generalitats

Article 21. Criteris tècnics bàsics

Article 22. Senyalització de la zona ocupable

Article 23. Espais exclosos

Article 24. Espais saturats

CAPÍTOL IV. MOBILIARI I ELEMENTS AUTORITZABLES PER A L'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA

Article 25. Normes comunes

Article 26. Mobiliari autoritzable per als establiments d'hostaleria

Article 27. Mobiliari autoritzable per als establiments comercials

Article 28. Taules i cadires

Article 29. Para-sols o para-sols

Article 30. Testos i jardineres

Article 31. Cartells o pissarres informatives

Article 32. Sistemes d'il·luminació i climatització exterior

Article 33. Paravents

Article 34. Tanques o elements de separació en els límits d'ocupacions

Article 35. Expositors, penjadors i maniquins

Article 36. Taules expositores

Article 37. Plataforma desmuntable

Article 38. Aparells musicals, televisió, ràdio, altaveus

Article 39. Establiments de venda de fruites i verdures

Article 40. Ocupacions al costat de façanes de veïns

Article 41. Ocupacions en zones de vianants separades de l'establiment per una calçada

Article 42. Ocupacions amb vehicles

CAPÍTOL V. OCUPACIONS TEMPORALS

Article 43. Taules informatives Article 44. Taules petitòries

Article 45. Campanyes d'interès general

Article 46. Ocupacions de via pública per a establiments amb motiu d'esdeveniments puntuals (activitats no permanents)

Article 47. Feriants

Article 48. Circ

CAPÍTOL VI. OCUPACIONS ESTABLES

Article 49. Quioscs de venda de cupons de l'ONCE

Article 50. Caixers automàtics

CAPÍTOL VII. OCUPACIÓ DE VIA PÚBLICA PER A ACTIVITATS DIVERSES

Article 51. Ocupacions de la via pública realitzades amb motiu d'altres activitats

Article 52. Activitats institucionals

TÍTOL III OCUPACIÓ DE VIA PÚBLICA PER OBRES

CAPÍTOL I. AUTORITZACIONS

Article 53. Introducció

Article 54. Sol·licituds i documentació

Article 55. Instrucció

Article 56. Resolució de l'expedient

Article 57. Responsabilitat

Article 58. Modificació i suspensió

Article 59. Revocació

Article 60. Denegacions

Article 61. Normes comunes

Article 62. Obligacions

Article 63. Prohibicions

Article 64. Execució d'obres a la via pública

 

​​​​​​​TÍTOL IV VIGILÀNCIA, RESTAURACIÓ DE LA LEGALITAT I RÈGIM SANCIONADOR

CAPÍTOL I. VIGILÀNCIA

Article 65. Vigilància, inspecció i control.

CAPÍTOL II. RESTAURACIÓ DE LA LEGALITAT

Article 66. Restauració de la legalitat i la retirada d'elements de la via pública.

Article 67. Recuperació dels elements retirats.

CAPÍTOL II. RÈGIM SANCIONADOR

Article 68. Infraccions i règim sancionador.

Article 69. Infraccions lleus

Article 70. Infraccions greus

Article 71. Infraccions molt greus Article 72. Sancions

Article 73. Graduacions

Article 74. Responsabilitat i indemnització per danys i perjudicis

DISPOSICIONS TRANSITÒRIA PRIMERA

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

DISPOSICIONS FINALS

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Aquesta Ordenança es fonamenta en la necessitat d'intentar donar una resposta apropiada a l'important volum de sol·licituds d'ocupació de via pública que es presenten diàriament davant de l'Ajuntament d'Andratx i que plantegen, alhora, un amplíssim i variat ventall d'activitats, instal·lacions i usos al domini públic.

Així, doncs, l'Ordenança es justifica, per una banda, en la intenció de derogar i deixar sense aplicació l'Ordenança d'ocupació de via pública amb taules, cadires i altres béns mobles i, per altra banda, en la voluntat d'aprovar una nova norma que aspira a donar solució a la diversitat de sol·licituds per a l'aprofitament dels terrenys de domini públic amb elements o instal·lacions autoritzades que serveixin com a complement de les indústries de restauració, comerç o altres tipus d'establiments que, per les seves característiques, requereixin l'ús de els mateixos. Així com regularitzar locupació de la via amb material i/o maquinària de construcció.

En aquesta nova Ordenança s'han introduït modificacions en tots aquells aspectes en què s'havien detectat mancances o desajustos i s'han incorporat nous elements de mobiliari autoritzables i supòsits de fet que no havien estat regulats fins ara, però que eren habituals a la realitat quotidiana tot això amb la finalitat de millorar el marc jurídic i pràctic de l'ocupació del domini públic municipal. També s'hi han introduït els elements, materials i maquinària de construcció. En definitiva, una gestió municipal més eficaç i un millor servei a la ciutadania.

Per tant, l'objectiu principal que motiva aquesta norma és l'interès públic de tractar de pal·liar l'actual situació d'anòmia, absència parcial de regulació jurídica i/o existència de llacunes legals a la normativa vigent en matèria d'ocupació de via pública del municipi , així com de racionalitzar el règim d'autorització de l'aprofitament dels terrenys de domini públic, per harmonitzar-los amb l'ús comú de la ciutadania, la protecció dels quals ha de ser prioritària, i per compatibilitzar, en la mesura que sigui possible, els interessos públics i privats .

 

TÍTOL I CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Títol competencial

Aquesta Ordenança municipal es dicta a l'empara de les facultats atorgades a les entitats locals per la Constitució Espanyola i la seva normativa bàsica de desenvolupament, fent ús de la potestat normativa que tenen atribuïda, entre altres preceptes, en virtut dels articles 4 i 84 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local; l'article 55 del Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local; l'article 100 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, que atribueixen als municipis la potestat normativa reglamentària com a expressió del principi democràtic en què es fonamenten, en l'àmbit dels seus competències, limitada pels principis de jerarquia normativa i de competència. A aquests efectes, els municipis de les Illes Balears, en el marc de les lleis, tenen, en tot cas, competències pròpies en ordenació de l'ús dels espais públics de domini públic local. Així mateix, en exercici de les seves facultats de gestió i administració de béns de domini públic derivades de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques, i del Reial decret 1372/1986, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de Béns de les Entitats Locals.

Article 2. Òrgans competents

1.- El Ple de l'Ajuntament d'Andratx és l'òrgan administratiu competent per acordar aprovar inicialment, resoldre les al·legacions que es puguin presentar contra aquest acord d'aprovació inicial, aprovar definitivament i modificar aquesta ordenança, d'acord amb l'article 123.1.d) de la Llei 7/ 1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local; l'article 50.3 del Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals; i l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, entre altres.

2.- L'Alcaldia de l'Ajuntament d'Andratx o, si escau, la Regidoria delegada en matèria d'ocupació de via pública, és l'òrgan administratiu competent per resoldre les sol·licituds de llicència d'ocupació de via pública (concessió o denegació), així com els expedients de canvi de titularitat, modificació (ampliació, limitació i/o reducció), suspensió i/o revocació d'aquestes autoritzacions i inhabilitació, aprovació del model normalitzat de presentació de sol·licituds, i els recursos administratius contra aquestes resolucions, que es regulen en aquesta ordenança, sempre que això no sigui contrari ni s'oposi a la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes.

Article 3. Objecte

La finalitat de la present ordenança és la regulació de l'aprofitament dels terrenys de domini públic municipal, amb elements, materials o instal·lacions autoritzades que serveixin com a complement de les diferents activitats que tinguen el corresponent títol habilitant, tant de restauració, comerç i construcció, que per les seves característiques requereixin l'ús de la via pública, compatibilitzant-la amb l'ús comú general de la ciutadania.

Així mateix, regularà l'ocupació de la via pública quan aquesta es realitzi amb qualsevol tipus d'instal·lació que ho faci de manera temporal o permanent per a l'exercici d'activitats comercials, industrials, promogudes per associacions sense ànim de lucre, taules informatives o qualsevol altra activitat que requereixi ocupació de la via pública.

Igualment, regula les prohibicions, els motius de denegació de llicència, així com el règim sancionador.

Finalment es preveu un procediment àgil per a la retirada dels elements que ocupin la via pública sense llicència, fora de l'espai autoritzat o de forma indeguda.

Article 4. Àmbit aplicable

L'àmbit d'aplicació de la present ordenança és el municipi d'Andratx, aplicant-se no només als espais d'ús i domini públic, sinó també extensiva als espais confrontants amb ells de titularitat privada i oberts a l'ús públic sense cap mena de restricció física.

Article 5. Definicions a l'efecte d'aquesta ordenança

a. VIA PÚBLICA: És tot aquell vial o espai lliure de titularitat pública, així com aquelles zones de titularitat privada que no ofereixin cap impediment físic (tancat autoritzat, desnivell o reculada) per a l'ús comú general dels vianants.

b. ESPAI PÚBLIC: Tenen aquesta consideració les places, els parcs, les esplanades o similars.

c. OCUPACIÓ DE VIA PÚBLICA: És l'acció o efecte de col·locar o instal·lar mobiliari o elements autoritzats per llicència municipal, sobre el paviment. També es considera ocupació de via pública aquells elements o portes instal·lades a façana que sobresurtin més de 0,30 metres.

d. CALÇADA: És l'espai de la via pública per on poden transitar i aparcar els vehicles.

e. VORERES: Són els espais de la via pública destinats únicament al trànsit de vianants.

f. FAÇANA: És l'espai comprès entre els eixos de les parets mitgeres.

f. TERRASSA: És aquell espai de la via pública autoritzat per ser ocupat temporalment amb elements vinculats a l'activitat del negoci.

g. APILAMENT: És l'acció o efecte d'apilar cadires, taules o altres elements autoritzables, dins l'espai establert a la zona d'ocupació atorgada a l'horari autoritzat, de manera que no dificulti el trànsit de vianants ni les tasques de neteja de la via pública.

h. SUBJECCIÓ: És la unió d'un element a un altre de manera que quedi subjecte per evitar que es pugui separar, dividir o inclinar.

i. ZONA DE VIANANTS/ SEMIVIANAL: La via pública catalogada com a zona de vianants, és aquella en la qual es pot establir la prohibició total de la circulació i estacionament de vehicles. Així mateix, quan la prohibició sigui parcial, permetent la circulació de vehicles prèviament autoritzats i amb les condicions establertes per l Administració, es tractarà duna zona semipeatonal.

 

TÍTOL II OCUPACIÓ DE VIA LA PÚBLICA PER ACTIVITATS

CAPÍTOL I AUTORITZACIONS

Article 6. Introducció

1.- L'ocupació de la via pública amb qualsevol element no fix, instal·lació desmuntable i/o bé moble de propietat privada, en qualsevol de les modalitats que més endavant es tractaran, tant en espais de titularitat pública, se subjectarà a llicència. L'ocupació amb qualsevol element fix i/o instal·lació permanent, se subjectarà a concessió.

2.- La llicència d'ocupació de via pública serà a precari i podran ser anuals, de temporada (de l'1 d'abril al 31 d'octubre) o diària, sense que en cap cas pugui excedir el temps estipulat de pròrroga indicat a l'article 10 d'aquesta Ordenança . Les llicències es concediran a precari, i s'entenen atorgades salvaguardant el dret de propietat, sense perjudici a tercers. Aquestes llicències no dispensaran de les autoritzacions que hagin d'atorgar altres organismes quan sigui procedent, i no poden ser invocades per disminuir la responsabilitat civil o penal en què pugui incórrer el titular de l'activitat. Les concessions administratives quedaran regulades als corresponents plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques particulars.

Article 7. Sol·licituds i documentació

1.- Podrà sol·licitar llicència per a l'ocupació de la via pública la persona titular del títol habilitant de l'activitat principal, sempre que es trobe al corrent de les obligacions tributàries amb aquest Ajuntament. L'ús de l'espai autoritzat haurà d'estar directament i exclusivament relacionat amb les activitats autoritzades o declarades al títol habilitant.

2.- La persona interessada presentarà la seva sol·licitud a l'Ajuntament, segons el model normalitzat de presentació de sol·licituds aprovat, per qualsevol dels mitjans legalment establerts, que a més dels requisits que preveu amb caràcter general l'article 66 de la Llei 39/2015, de l'1 de octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (d'ara endavant, LPACAP), contindrà:

a. Període per al qual se sol·licita, especificant clarament el dia d'inici de l'ocupació.

b. Relació d'elements o mobiliari de l'ocupació sol·licitada:

 

1. Sistemes de subjecció al paviment, si escau.

2. Fotografies que els defineixin amb prou claredat.

3. En cas d'instal·lació de plataformes desmuntables i/o tendals. Indicar característiques i les mesures de seguretat proposades.

 

c. Croquis de la zona a ocupar, incloent-hi cotes, especificant dimensions a ocupar.

d. Fotografies actuals de tot l'àmbit a ocupar, incloent-hi les façanes afectades per aquesta ocupació.

e. Pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil vigent i al corrent de pagament que empari també l'activitat que es desenvolupa a la terrassa amb cobertura dels riscos que es puguin derivar de la instal·lació i el funcionament d'aquesta ocupació.

f. Per a l'ocupació d'elements d'il·luminació i climatització exterior, shaurà de presentar la documentació requerida o declaració responsable si escau segons normativa vigent.

g. Declaració jurada mitjançant la qual s'especifiqui el compliment de les obligacions estipulades a la present ordenança, incloent-hi estar al corrent de les obligacions tributàries municipals.

3.- Les sol·licituds s'han de presentar degudament emplenades d'acord amb el que disposa l'article anterior, amb un termini mínim d'antelació d'un mes a la data d'inici del període per al qual se sol·licita l'ocupació.

4.- Davant la carència o insuficiència de la documentació exigida, es procedirà a requerir la persona interessada per esmenar-la o millorar-la per termini de deu dies, de conformitat amb l'article 68 LPACAP. Si no ho fa així, transcorregut aquest termini, s'entendrà que ha desistit de la seva petició i, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 d'aquesta llei, s'arxiva l'expedient sense cap altre tràmit.

Article 8. Instrucció.

1.- Una vegada presentada la sol·licitud i la documentació a què fa referència l'article anterior en qualsevol de les formes establertes a l'article 16.4 LPACAP, se'n traslladarà als Serveis Municipals competents, a fi que emetin els informes pertinents sobre la procedència. o no de l'atorgament de la llicència d'ocupació de via pública.

2.- Els serveis municipals han de valorar la sol·licitud presentada i la seva adequació als preceptes d'aquesta ordenança i, si escau, als plànols sectorials que s'hagin aprovat per a aquesta zona o sector.

3.- Una vegada admesa a tràmit la sol·licitud, si els Serveis Tècnics i/o Econòmics Municipals consideren que algun dels actes de les persones interessades no reuneix els requisits necessaris, ho posarà en coneixement d'aquestes, concedint-los un termini de deu dies per emplenar-ho, de conformitat amb l'article 73 LPACAP. A les persones interessades que no compleixin el que disposa aquest precepte, se les pot declarar decaigudes en el seu dret al tràmit corresponent.

Article 9. Resolució de l'expedient

1.- La resolució de les sol·licituds de llicència d'ocupació de via pública serà dictada per l'Alcaldia de l'Ajuntament d'Andratx o, si escau, per la regidoria delegada en matèria d'Ocupació de Via Pública.

2.- Les llicències que s'atorguin tindran com a mínim el contingut següent:

a. Identificació del titular.

b. Nom comercial i ubicació de l'activitat principal.

c. Situació i superfície en metres quadrats de l'ocupació.

d. Període concedit.

e. Plànol acotat de la superfície autoritzada.

3.- Un cop concedida, la llicència municipal haurà de tenir-se en tot moment a disposició dels inspectors municipals per comprovar-la.

4.- Les sol·licituds no resoltes expressament en el termini de tres mesos des de la presentació s'entenen denegades. El silenci administratiu en matèria d'ocupació de via pública té caràcter negatiu i la resolució presumpta és desestimatòria.

Article 10. Pròrroga de Llicències

1.- Les llicències d'ocupació anuals o de temporada, en zones de titularitat pública, es prorrogaran de manera automàtica amb un termini màxim de 4 anys, mentre no hi hagi cap canvi quant a la seva activitat, titularitat o qualsevol modificació que afecti l'ocupació inicialment autoritzada.

2.- Les llicències d'ocupació seran prorrogades automàticament cada any, sempre que se segueixin complint els requisits establerts per a la llicència inicial. I si, un cop finalitzat el període de vigència, la persona titular no ha manifestat anteriorment la seva voluntat expressa de no prorrogar-la per escrit, amb una antelació d'almenys 15 dies.

Article 11. Canvi de titularitat

1.- S'entén per canvi de titularitat qualsevol alteració o modificació de la titularitat de la llicència d'ocupació de la via pública, que continuï amb l'exercici de l'activitat en les mateixes condicions que la persona anterior.

2.- La persona interessada haurà de presentar juntament amb la sol·licitud:

a. Declaració responsable que es trobe al corrent de les obligacions tributàries amb aquest Ajuntament.

b. Pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil vigent i al corrent de pagament que empari també l'activitat que es desenvolupa a la terrassa amb cobertura dels riscos que poguessin derivar-se de la instal·lació i el funcionament d'aquesta ocupació.

3.- El canvi de titularitat de la llicència d'ocupació de la via pública requerirà autorització prèvia municipal a sol· licitud de la persona interessada, que s'haurà de sol·licitar simultàniament amb la comunicació de transmissió de l'activitat principal.

4.- Les llicències referides a aquesta ordenança no són transmissibles a tercers. La persona titular de la llicència no pot transmetre, arrendar, cedir, ni parcialment ni totalment a terceres persones el dret d'ocupació del domini públic. L'incompliment d'aquest precepte és causa de revocació de la llicència.

5.- Un cop autoritzada la transmissió per l'Ajuntament, la nova persona titular se subrogarà en els drets, les obligacions i les responsabilitats que se'n derivin. La persona adquirent queda obligada al pagament de la totalitat de la quota tributària, en règim de responsabilitat subsidiària, en els termes previstos a la Llei General Tributària.

Article 12. Responsabilitat

1.- La persona titular de la llicència d'ús de via pública assumirà qualsevol responsabilitat derivada daixò. A aquest efecte haurà de disposar de la cobertura de la pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil oportuna per import suficient, equivalent a l'assegurança que tingui per a l'establiment, i que inclogui la terrassa.

2.- Pel mateix motiu, totes les despeses de manteniment i reparació del sòl objecte d'ocupació seran a compte de la persona titular de la llicència. Un cop hagi finalitzat el termini de la llicència, la persona titular haurà de deixar l'espai completament lliure i els béns públics utilitzats tal com estaven abans de l'ocupació, nets i lliures de residus i destris privats. L'Ajuntament es reserva la facultat d'efectuar els treballs de reposició o neteja subsidiària i repercutir el càrrec del cost a la persona titular de la llicència. Si l'Ajuntament, previ informe tècnic, ho considera oportú, podrà sol·licitar un dipòsit o aval per a alguns casos d'ocupació de l'espai públic.

3.- Si l'ocupació de l'espai públic no està emparada per títol habilitant, es consideraran responsables les persones que hagin intervingut, s'hagin beneficiat i/o siguin promotores de l'activitat amb ocupació.

Article 13. Modificació i suspensió

Es podran modificar o suspendre temporalment les llicències sense cap dret a compensació, excepte la devolució de la part proporcional de les taxes que correspon per l'import abonat en concepte d'ocupació de via pública corresponent al període no gaudit, per motius d'interès general, realització d'actes públics o institucionals, seguretat, obres, ordenació de l'espai urbà o del trànsit, o qualsevol altra causa justificada.

Article 14. Revocació

1.- Es podran revocar, suspendre, limitar o reduir en qualsevol moment les llicències d'ocupació de la via pública amb pèrdua de l'import ingressat en concepte de taxes i sense dret a indemnització, així com la inhabilitació per obtenir futures llicències d'ocupació de via pública durant el termini d'un a tres anys, per raons d'interès públic, quan resultin incompatibles amb les condicions generals aprovades amb posterioritat, produeixin danys al domini públic, n'impedeixi la utilització per a activitats de més interès públic o menyscabin l'ús general i concretament, en els supòsits que a continuació s'indiquen:

a. Quan es faci una activitat diferent de l'autoritzada.

b. Per falsedat o ocultació maliciosa de les dades facilitades en sol·licitar la llicència.

c. Per producció de sorolls o altre tipus de molèsties o perjudicis a tercers acreditats a l'expedient.

d. Per realitzar o propiciar activitats il·legals, prohibides o no permeses a la via pública.

e. Per desobediència als agents de l'autoritat, en l'exercici de les seves funcions.

f. En cas de pèrdua de la vigència de la llicència d'activitat.

g. Per extralimitació o incompliment manifest de les condicions de la llicència.

h. Per excessiva ocupació de via pública acreditada a l'expedient.

i. Quan així es consideri per causes sobrevingudes d'interès general degudament justificades.

j. Es podrà revocar totalment o parcialment la llicència quan variï la configuració urbana del lloc o la intensitat del trànsit de vianants, sense dret a indemnització, deixant sense efecte qualsevol dret adquirit.

k. Per incompliment de l'horari autoritzat per a l'ocupació de la via pública.

l. Per l'inici d'un expedient d'ordre d'execució i/o d'infracció urbanística sobre l'immoble que toca a la superfície d'ocupació.

m. Per eliminar, modificar o alterar la senyalització realitzada per l'Ajuntament a la zona autoritzada de la via pública.

n. Per haver constatat l'impagament de les taxes corresponents o tributs, tant per part del sol·licitant com del local.

ñ. Per manca de manteniment, neteja o mal ús de l'espai públic concedit.

o. Quan s'hagin causat perjudicis a elements de mobiliari o equipament públic.

p. Quan no tingui autorització de la persona titular de l'espai privat.

q. Per concórrer qualsevol de les causes de denegació previstes a la present ordenança.

r. Per incompliment d'alguna de les obligacions o prohibicions definides en aquesta ordenança.

s. Per qualsevol altra causa de revocació establerta a la normativa sectorial específica aplicable.

2.- Prèviament a la revocació de l'autorització per les causes previstes al punt anterior, l'òrgan competent requerirà la persona titular d'aquesta perquè en el termini de 10 dies hàbils a comptar de la notificació d'aquest acte compleixi les obligacions de l'incompliment motiu del requeriment, amb advertència que, si persisteix, s'acordarà la revocació de l'autorització i es deixarà sense efecte l'autorització concedida. Els motius de l'incompliment han de ser informats per la policia local o pels tècnics municipals.

Article 15. Denegacions

Es podran denegar les sol·licituds de llicència de forma raonada i motivada, fonamentada en els motius següents:

1. Quan no es compleixin els requisits i els criteris tècnics establerts en aquesta Ordenança.

2. Per no estar al corrent de pagament amb l'Ajuntament.

3. Per no disposar del preceptiu títol habilitant de funcionament de l'activitat principal, o en cas de pèrdua de la seva vigència o bé per no haver comunicat qualsevol circumstància que el modifiqui.

4. Quan la persona sol·licitant no sigui la persona titular del títol habilitant de funcionament de l'activitat principal.

5. Quan l'ocupació o els elements instal·lats interfereixin el trànsit habitual de vianants o vehicles.

6. Quan pugui interferir les entrades de locals i habitatges.

7. Quan la configuració urbana de la zona a ocupar no ho permeti.

8. Per raons d'impacte ambiental, per especial rellevància del lloc, o que afectin de forma directa o visual un edifici públic, monument o bé d'interès cultural.

9. Quan concorrin circumstàncies que aconsellin la denegació, per preservar la integritat i la seguretat del domini públic i el seu ús general.

10. Per raons de seguretat, sanitàries, o que puguin afectar la integritat física de les persones.

11. Quan hi hagi informes raonats tècnics o policials desfavorables quant a l'ocupació de la via pública.

12. Quan l'Ajuntament consideri que l'ocupació de la via pública sol·licitada és excessiva per a aquesta zona.

13. Quan s'hagin incomplert les prescripcions de llicències o períodes anteriors.

14. Quan hi hagi sancions fermes greus i molt greus, per infraccions en matèria de sorolls i vibracions, molèsties o d'un altre tipus que afectin el lloc o l'activitat a què es vincula la llicència.

15. Quan els elements sol·licitats no figurin entre els autoritzables o per raons d'estètica urbana.

16. Quan la persona física o jurídica estigui inhabilitada per obtenir llicència municipal, o bé se li hagi revocat una llicència d'ocupació de via pública l'any anterior.

17. En el cas que hi hagi iniciats expedients d'ordre d'execució o infraccions urbanístiques i els responsables dels quals siguin les persones titulars registrals de l'immoble o les persones titulars de l'activitat.

18. Per qualsevol altra causa de denegació establerta a la normativa sectorial específica aplicable.

Article 16. Normes comunes

1. En cas que a la persona sol·licitant li interessi finalitzar l'ocupació, una vegada concedida per l'Ajuntament, ho haurà de comunicar amb un mínim de 15 dies naturals d'antelació, ja que en cas contrari estarà obligat al pagament de la totalitat de l'ocupació concedida.

2. Les llicències atorgades es liquidaran segons l'ordenança fiscal vigent.

3. L'horari autoritzat per a l'ocupació de la via pública o espai públic serà el que consti al títol habilitant de l'activitat principal. I si no consta serà el que estigui regulat a l'Ordenança Reguladora de les Activitats Recreatives, Artístiques, Establiments i Espectacles Públics, dels seus Horaris i la seva Activitat tant a Zona Privada com Pública.

4. L'ajuntament per millorar el control i la supervisió de l'ocupació de l'espai públic delimitarà els espais a ocupar a la via pública.

Article 17. Obligacions

La llicència per a l'ocupació de la via pública amb qualsevol tipus d'instal·lació portarà implícita per part del titular les obligacions següents:

1. Manteniment de la zona ocupada en total estat de neteja, havent de procedir sobretot al seu total adequadament i neteja al tancament de l'establiment.

2. Recollida o retirada de tots els elements, de manera que al tancament de l'establiment quedi totalment lliure i expedita la via pública.

3. Total respecte als drets d'indústries confrontants o a interessos públics o privats que poguessin quedar afectats per la concessió obtinguda.

4. Comunicar a l Ajuntament qualsevol canvi de titularitat de la llicència.

5. Mantenir les condicions de la llicència atorgada durant tot el període de la mateixa.

6. La persona titular de la llicència haurà de complir totes les ordenances municipals que el puguin afectar.

7. La persona titular de la llicència haurà de tenir contractada la pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil a què fa referència aquesta Ordenança. Així mateix, ha de mantenir la pòlissa en vigor durant tot el termini de durada de la llicència.

8. Qualsevol altra obligació establerta a la normativa sectorial específica aplicable.

Article 18. Prohibicions

En qualsevol de les modalitats es tindran en compte les prohibicions següents per a l'ocupació de la via pública autoritzada:

1. En cap cas no podrà excedir-se de l'ocupació autoritzada.

2. No es podrà ocupar amb elements diferents dels autoritzats.

3. No es podrà excedir de l'horari autoritzat a la llicència o, si no consta, de l'horari autoritzat per a l'activitat segons la normativa vigent.

4. Realitzar tancaments que representin una privatització total de l'espai públic.

5. Realitzar ancoratges o qualsevol altra intervenció al paviment sense autorització.

6. Col·locar aparadors, barres o taulells de servei per a la venda directa des de l'exterior, així com frigorífics, planxes, barbacoes, màquines recreatives o de venda automàtica, màquines comercials o d'atzar, o de qualsevol altre tipus. Excepte els que puguin ser autoritzats.

7. Es prohibeix qualsevol tipus de publicitat de tercers que es pugui derivar dels objectes o elements que ocupen la via pública o espai públic.

8. Queda prohibida la instal·lació fora de l'establiment d'aparells musicals, televisions, ràdios, altaveus o qualsevol altre mitjà audiovisual, excepte autorització expressa recollida a la llicència de l'activitat.

9. Queda prohibit fer ús dels bancs públics, fanals, senyals de trànsit o altres elements del mobiliari urbà en benefici propi per part dels locals autoritzats per ocupar la via pública i, en tot cas, causar desperfectes en aquests elements.

10. No es pot obstaculitzar l'operativitat dels serveis públics com a tapes de registre o altres infraestructures municipals, passos d'invidents o de persones amb mobilitat reduïda, ni entrades del local propi, aliè o d'habitatges.

11. Eliminar, modificar o alterar la senyalització de la zona autoritzada a la via pública.

12. Queda prohibida qualsevol ocupació, actuació o intervenció que pugui afectar els béns protegits.

13. Aquelles altres que es contemplin expressament al cos d'aquesta ordenança.

14. Qualsevol altra prohibició establerta a la normativa sectorial específica aplicable.

 

CAPÍTOL II TAXES

Article 19. Normes comunes

1. Les llicències d'ocupació de la via pública, els tancaments laterals, ancoratges i els apilaments autoritzats estan subjectes a l'aplicació de les taxes previstes a les ordenances fiscals vigents en el moment del seu atorgament.

2.-La llicència no tindrà cap valor sense l'abonament de la taxa corresponent, i s'ha de conservar el justificant de pagament a disposició de l'autoritat municipal. A aquest efecte, el fet de no estar al corrent del pagament suposarà la caducitat automàtica de la llicència.

 

CAPÍTOL III CRITERIS TÈCNICS

Article 20. Generalitats

1. Les ocupacions s'autoritzaran des del límit entre les propietats i perpendicularment a la façana o per la bisectriu, en cas que formin angle.

2. La sol·licitud d'ocupació es resoldrà d'acord amb les prescripcions tècniques que s'exigeixen a la present ordenança i es tindrà en compte l'ocupació en estat d'ús, la densitat del trànsit de vianants i altres circumstàncies del lloc, per la qual cosa, per a determinar la superfície i els elements autoritzables no només es tindrà en compte l'espai disponible, sinó també la incidència que sobre el medi ambient pugui tenir l'ocupació, d'acord amb la normativa municipal.

3. En l'atorgament de llicències també es tindran en compte els següents extrems:

a. La utilització del sòl de la via pública no impedirà el lliure pas a les entrades que donin accés als edificis o locals comercials, ni l'ús de la vorera als vianants de manera suficient.

b. Tindran dret preferent a l'obtenció de la corresponent llicència d'ocupació de la via pública les persones titulars d'establiments als quals correspongui la seva façana.

c. Només podran obtenir llicència d'ocupació de via pública les persones titulars dels establiments situats en planta baixa.

4. L'ordenació de places, parcs, esplanades o similars de configuració especial o elevat nombre de persones interessades, serà determinada per l'òrgan municipal competent, sense estar subjecte a la conformitat de les persones titulars dels immobles veïns contigus. Quan una plaça o espai públic pogués ser utilitzada per més d'un establiment, la superfície total susceptible es repartirà de manera directament proporcional a la longitud de la façana que el local del peticionari presenti davant de l'espai públic; si el titular d'un d'aquests locals sol·licita ocupar la zona d'influència d'un altre local, s'ha de donar audiència al titular d'aquest local a l'expedient que es tramiti. L'òrgan municipal competent podrà resoldre establir criteris d'ocupació específics per a zones, vies o espais lliures concrets, en funció de les seves característiques pròpies.

5. Es podrà denegar l'ocupació quan variï la configuració urbana del lloc, la intensitat del trànsit de vianants o s'aprovin noves alineacions. El fet d'haver obtingut llicències anteriors no constituirà cap dret adquirit per invocar-ne l'autorització.

6. En cas de sobrevenir la necessitat de col·locació de mobiliari urbà en un espai on hi hagi elements autoritzats mitjançant llicència, el mobiliari urbà tindrà preferència i l'ocupació s'haurà d'adaptar a les noves circumstàncies.

7. Espais no ocupables:

a. Espais amb característiques singulars amb informe tècnic desfavorable.

b. Les zones verdes amb caràcter general quedaran lliures d'ocupació, excepte en casos puntuals si l'Ajuntament així ho considera i sota els condicionants indicats en l'informe previ, sobre la neteja i conservació de la zona.

Article 21. Criteris tècnics bàsics

Amb caràcter general, els criteris tècnics bàsics per obtenir llicència d'ocupació de la via pública són els següents:

1. L'espai a ocupar estarà situat a la projecció de la façana del local de l'activitat, que serà una vorera o un espai lliure públic sense circulació de vehicles lliure d'obstacles.

2. Als carrers de vianants i semi vianants, l'espai que ha de quedar lliure per al trànsit de vianants i vehicles d'emergència o serveis municipals una vegada ocupada la via pública, mai no podrà ser inferior a 3 metres seguits sense cap obstacle.

3. No es podran instal·lar les taules fora de la façana de l'establiment, tret que els propietaris dels establiments o immobles privats confrontants donessin la seva autorització expressa, que l'interessat haurà d'aportar a l'expedient que es tramiti a aquest efecte, deixant en tot cas expedit l'accés als habitatges i locals comercials.

4. Els elements es col·locaran a la mateixa alineació d'altres ocupacions prèviament autoritzades i amb els mateixos criteris, així com alineats al mobiliari urbà existent, preferiblement no adossats a façana. L'espai que quedi per al trànsit de vianants serà continu i el més recte possible.

5. Les voreres les dimensions de les quals siguin iguals o inferiors a 1,00 metres quedaran lliures de qualsevol ocupació.

6. L'espai lliure per al trànsit de vianants en zones de gran afluència com a passejades o places, una vegada ocupada la via pública, serà determinat pels serveis municipals.

7. No es podrà ocupar en aquells casos en què la zona sol·licitada estigui al mateix nivell de la calçada, sense l'adequada separació i protecció d'aquesta per elements degudament instal·lats i autoritzats.

8. Als portals d'accés a habitatges quedarà lliure l'ample d'aquests, amb un mínim de 1,50 metres, i tenint com a referència l'eix del portal.

9. La superfície autoritzada tindrà forma regular, en funció de la configuració física de la zona, incloent-hi els espais que es deixin entre elements i les àrees destinades als accessos del local.

10. Els elements sortints es regularan segons normes urbanístiques en vigor.

Article 22. Senyalització de la zona ocupable

1.- L'Ajuntament senyalitzarà sobre el paviment el límit màxim de la zona ocupable. L'existència d'aquesta senyalització no atorga per si cap autorització per a l'ocupació, ja que en tot cas serà preceptiu disposar de la llicència oportuna.

2.- L'eliminació, modificació o alteració de la senyalització de la zona ocupable a la via pública podrà donar lloc a la revocació de la llicència i la inhabilitació per obtenir-la durant el temps legalment previst, sense perjudici de la sanció prevista per fer-ho.

Article 23. Espais exclosos

L'Ajuntament podrà determinar espais on es prohibeix expressament la instal·lació de terrasses.

Article 24. Espais saturats

L'Ajuntament podrà qualificar determinats espais com a saturats a l'efecte de restringir la instal·lació de terrasses, encara que per aplicació de l'Ordenança pogués correspondre més superfície.

 

CAPÍTOL IV MOBILIARI I ELEMENTS AUTORITZABLES PER A L'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA

Article 25. Normes comunes

1. Els elements autoritzables per a l'ocupació de la via pública seran els propis de l'activitat autoritzada a l'interior segons el títol habilitant en vigor. Les terrasses es consideren un complement de l'establiment ubicat en un immoble el negoci principal del qual es desenvolupa a l'interior.

2. Tots els elements que es col·loquin a l'exterior han de complir igualment els requisits exigits per la legislació vigent en matèria de barreres arquitectòniques. Així mateix, no poden revestir perillositat ni molèsties per als vianants o usuaris de les terrasses i en cap cas no poden obstaculitzar l'accés dels serveis d'urgència, seguretat o de neteja de la via pública.

3. Els elements que ocupin l'espai públic seran mòbils, fàcilment desmuntables i s'hauran de retirar diàriament en finalitzar l'horari autoritzat per a l'activitat, excepte els prèviament autoritzats.

4. Estan prohibides les màquines expenedores, recreatives, les d'entreteniment infantil o de qualsevol altre tipus situades a la via pública fora dels establiments. Així mateix, estarà prohibida la seva instal·lació a la façana de manera que es pugui accedir des de l'exterior, exceptuant allò estipulat a l'article 50 de la present Ordenança, en relació amb els caixers automàtics.

5. Tots els elements o mobiliari que ocupin la via pública hauran de complir les condicions estètiques i les prescripcions tècniques exigides segons l'entorn de la zona.

6. En cas d'instal·lació d'elements sortints, com ara tendals, marquesines o similars a la façana de l'establiment, compliran les normes establertes a la seva llicència no havent de sobresortir en cap cas de l'ocupació concedida.

7. Els tendals plegables o que es puguin enrotllar, tant si són fixos com desmuntables, no podran instal·lar-se a les façanes de planta baixa afrontades amb vies públiques on no existeixi vorera, excepte carrers de vianants.

8. Elements sortints que s'instal·lin a les façanes de planta baixa, afrontades amb vies públiques en què hi hagi vorera, podran tenir un vol màxim que, en qualsevol de les seves posicions, no sigui superior a l'amplada de la vorera, menys 20 centímetres.

9. Els tendals que s'instal·lin a les façanes de plantes pisos no podran excedir, en el seu vol, més de 0,20 metres dels voladissos permesos.

10. No es podran col·locar cobertes ni mampares o altres elements que impedeixin la visió als establiments confrontants.

11. El mobiliari o elements de l'ocupació de via pública no podran exhibir publicitat aliena al propi local o activitat.

12. En cap cas no es permet la col·locació dels elements d'exposició a la via pública ancorats, subjectats o situats sobre mobiliari públic o fanals, arbres, senyals o similars.

13. La composició cromàtica de qualsevol element haurà d'harmonitzar amb l'entorn on s'ubiqui prioritzant la integració sobre el contrast. En tot cas, s'hauran de respectar les normes especifiques que es disposin per a cada zona, amb una menció especial a la protecció cromàtica de determinades zones.

Article 26. Mobiliari autoritzable per als establiments d'hostaleria

1. Els elements autoritzables per a bars, cafeteries, restaurants, gelateries o qualsevol altre tipus d'activitat relacionada amb l'hostaleria poden ser taules, cadires, moble auxiliar, para-sols, para-sols, tendals, testos, jardineres, cartells informatius o pissarres, sistemes de climatització exterior i paravents, així com tanques, gelosies o elements de separació als límits de les ocupacions.

2. L'apilament del mobiliari es realitzarà en un lloc concret de l'espai autoritzat a zones de titularitat pública, que en cap cas no dificultarà el trànsit de vianants i la neteja viària.

3. S'admet un moble auxiliar de les següents dimensions màximes: 0,90 metres (alçada) x 0,60 metres (amplada) x 1 metre (longitud). Haurà de portar rodes i no es podrà utilitzar com a barra de servei ni per manipular aliments.

Article 27. Mobiliari autoritzable per a establiments comercials

1.-Els elements autoritzables per a establiments comercials i de menjar per emportar seran els propis de l'activitat autoritzada en el seu títol habilitant i podran ser expositors, penjadors, maniquins, taules expositores, testos o jardineres, cartells informatius, para-sols, para-sols, tendals, tanques, gelosies o elements de separació als límits de les ocupacions.

2. Aquells elements les dimensions dels quals siguin d'una altura màxima d'1,75 metres es col·locaran adossats a la façana i podran ocupar fins a 0,60 metres d'amplada. La resta dels elements que ocupin la zona autoritzada tindran una alçada màxima de 1,20 metres.

Article 28. Taules i cadires

1. Aquest mobiliari haurà de reunir les característiques precises per a la seva funció, de manera que tots siguin de bona qualitat i material resistent, de fàcil neteja.

2. La mida i la disposició de taules i cadires s'ha d'adequar a la superfície autoritzada i la seva quantitat a l'aforament màxim permès per les normatives vigents.

3. En tot cas, l'Ajuntament d'Andratx podrà exigir els canvis que consideri oportuns per millorar les condicions estètiques del mobiliari que es proposi a la zona.

Article 29. Para-sols o para-sols

1. S'utilitzaran per arrecerar del sol, seran d'estructura i tela lleugera, fàcilment plegables, d'una sola columna i de forma circular o poligonal.

2. En cas d'instal·lar para-sols, aquestes se subjectaran mitjançant una base de pes suficient, de manera que no produeixin cap deteriorament al paviment i no suposin perill per als usuaris i vianants.

3. Entre la part més baixa del para-sol i el paviment, hi haurà d'haver un mínim de 2,20 metres.

4. La projecció vertical del para-sol o para-sol sobre el paviment no podrà superar els límits de l'ocupació de la via pública autoritzada, ni arribar a una distància inferior a 0,80 metres del límit de la vorera quan confronta amb la calçada.

5. L'alçada màxima, mesurada des del paviment fins a la part més alta de l'element, no podrà superar la de la planta de l'establiment autoritzat i com a màxim 3,5 metres d'alçada total.

Article 30. Testos i jardineres

Només s'autoritzarà la col·locació al terra de tests i jardineres amb plantes dins dels límits de l'espai autoritzat per a ocupació de via pública, en què es compliran les condicions següents:

1. No es podran situar de manera que facin tancaments o que propiciïn la privatització de l'espai o via pública.

2. No es podrà interceptar el trànsit dels vianants, deixant entre cadascuna una distància mínima d'1 metre.

3. El test o jardinera juntament amb la planta no podran superar els 0,60 metres de diàmetre i 1,20 metres d'alçada, excepte que estiguin al costat de la façana. Es recomana plantes que es puguin podar en arribar a l'alçada assenyalada anteriorment.

4. Seran totes de la mateixa aparença de material natural o similar sent el model i disseny acord amb l'entorn.

Article 31. Cartells o pissarres informatives

1. Es podrà autoritzar un cartell o pissarra per establiment i un d'addicional a terrasses majors de 20 metres quadrats, sempre situats dins la zona d'ocupació atorgada.

2. El disseny dels cartells serà rectangular i les seves mides màximes de 0,80 metres d'amplada per 1,20 metres d'alçada i estaran situats sempre a terra sense parts que sobresurtin de la base. Serà preferentment de ferro, fusta o pissarra.

Article 32. Sistemes d'il·luminació i climatització exterior

Els sistemes d'il·luminació i de climatització exterior es podran instal·lar a la zona d'ocupació autoritzada segons la normativa vigent. Les persones titulars de la llicència d'activitat hauran de presentar prèviament la documentació necessària que requereixi el departament corresponent i compliran els requisits tècnics de la normativa vigent que els sigui aplicable.

Article 33. Paravents

1. Els paravents poden ser faldons que formin part de tendals enrotllables prèviament autoritzats i no poden excedir en cap cas la superfície d'ocupació concedida.

2. Podran ser opacs fins a 1 metre d'alçada des del paviment i la resta haurà de ser de material transparent.

3. Només es poden desplegar durant l'horari en què l'establiment romangui obert.

4. Tot possible ancoratge al paviment no sobresortirà en cap cas del nivell sòl, havent de quedar totalment ocult quan no estigui en ús, i serà preceptiva la prèvia autorització pel departament corresponent amb els condicionants i taxes que s'exigeixin en cada cas.

5. L'acabat de les teles serà de material tèxtil, no plastificat.

6. Les teles utilitzades seran ignífugues i no propagadores de flama, segons CTE-DB SI davant estufes o elements d'il·luminació propers.

 

​​​​​​​Article 34. Tanques o elements de separació als límits d'ocupacions

Preferentment seran tipus gelosia o transparents de material adequat, amb peus separats del terra un mínim de 0,10 metres i amb una alçada no superior a 1,20 metres, llevat de condicions específiques segons la zona.

Article 35. Expositors, penjadors i maniquins

Aquests elements se situaran tan a prop com sigui possible a la façana de l'establiment, dins de la zona autoritzada i seran d'una alçada màxima d'1,75 metres, podent ocupar fins a 0,60 metres d'amplada.

Article 36. Taules expositores

1. Només es poden exposar els articles que es puguin adquirir a l'interior del local segons el títol habilitant vigent.

2. Les taules expositores se situaran dins dels límits de la zona autoritzada i tindran una alçada màxima d'1,20 metres.

Article 37. Plataforma Desmuntable

1. En cas de no poder sol·licitar terrassa sobre la vorera, es podrà autoritzar la instal·lació de plataformes desmuntables a zona d'aparcament sobre la calçada. S'han de detallar, a la sol·licitud, les característiques d'aquesta, el mode de subjecció i les mesures de seguretat proposades.

2. La plataforma s'haurà d'instal·lar a càrrec del sol·licitant i haurà de tenir un tancament que separi físicament l'espai destinada a terrassa amb la resta d'aparcament i disposada al nivell de la vorera.

3. El disseny proposat haurà de ser dictaminat favorablement en la concessió de la llicència.

4. La llicència d'ocupació de via pública no serà efectiva fins a l'obtenció de corresponent títol habilitant per a la seva instal·lació.

Article 38. Aparells musicals, televisió, ràdio, altaveus

1. Queda prohibida l'ocupació de la via pública (inclosa façana) amb aparells musicals, televisions, ràdios, altaveus, o qualsevol altre mitjà audiovisual. L'Ajuntament podrà autoritzar la instal·lació dels aparells anteriorment esmentats, i hauran de disposar els establiments esmentats de la llicència corresponent per a la seva instal·lació, la qual estarà subjecta a l'Ordenança Municipal de Protecció del Medi Ambient Contra la Contaminació per Sorolls i Vibracions vigent.

2. En el cas que l'establiment disposi de terrassa en zona pública que no sigui competència de l'Ajuntament d'Andratx, aquest haurà de tenir l'aprovació de l'administració que reguli l'Ocupació de la via pública del dit lloc, als efectes d'instal·lar aparells reproductors d'imatge i so, tenint igualment que disposar de llicència municipal d'aquesta activitat musical subjecta a l'Ordenança de Sorolls i Vibracions Vigent.

3. En cas de retransmissions d'excepcional interès (olimpíades, mundial de futbol, ​​finals, esportives, etc.), l'òrgan administratiu competent, a petició de l'establiment, les podrà autoritzar puntualment, a raó d'una pantalla per establiment o façana prèvia sol·licitud i pagament de la taxa corresponent.

Article 39. Establiments de venda de fruites i verdures

Els establiments destinats a la venda de fruites i verdures fresques podran exposar els productes a l'exterior de l'establiment i disposar d'una ocupació de la longitud de la façana per un metre d'amplada, sempre que es deixi el pas lliure mínim d'un metre per al trànsit dels i les vianants.

Article 40. Ocupacions al costat de façanes de veïns

1. Una vegada obtinguda llicència d'ocupació, es podrà autoritzar l'ampliació en continuïtat de la mateixa línia d'ocupació amb taules i cadires davant de les façanes dels veïns limítrofs. També es podrà autoritzar l'ocupació davant la façana confrontant. Per això es requerirà la conformitat de la persona titular dels immobles afectats manifestada per escrit.

2. La persona sol·licitant haurà de presentar la conformitat de la persona o entitat titular dels drets d'ocupació per qualsevol títol de l'immoble contigu manifestada per escrit, així com fotocòpia del DNI de la persona qui autoritza i permís de la comunitat de persones propietàries de la qual formi part l'immoble confrontat. Si canvia la titularitat de qualsevol dels dos establiments dins del període autoritzat, aquesta autorització es considerarà revocada i quedarà invalidada la llicència que s'hagi pogut concedir emparant-s'hi.

3. Els immobles davant els quals es pretengui ocupar, hauran de pertànyer a una mateixa línia d'edificació contínua. Aquesta continuïtat entre l'immoble de l'establiment sol·licitant de l'ocupació i la del veí del costat a ocupar només es podrà interrompre per l'existència d'entrades a immobles, davant la qual no es podrà ocupar, en els termes previstos al punt 8 de l'article 21 d'aquesta ordenança.

4. No serà necessària l'autorització del veí contigu si l'ocupació sol· licitada està situada a més de 5 metres de la façana.

5. En cas de dubte respecte a la projecció de la façana, els seus límits estaran determinats per l'eix de les parets mitgeres.

6. La conformitat dels titulars dels immobles contigus no serà necessària per a l'ordenació de places, parcs, esplanades, eixos cívics o similars de configuració especial o elevat nombre d'interessats, que serà determinada per l'òrgan municipal competent.

7. La llicència atorgada anteriorment no consolida cap dret a favor de la persona titular.

Article 41. Ocupacions en zones de vianants separades de l'establiment per una calçada

1. A les zones de vianants, s'observaran els mínims d'espai lliure destinats al trànsit de vianants previst als criteris tècnics per ocupar la via pública.

2. Per a ocupacions de vies públiques separades de l'establiment per una calçada, entre altres coses, es tindran en compte la configuració urbanística, la intensitat del trànsit de vehicles, l'existència de pas de vianants per creuar la calçada, si la circulació està restringida només a veïns, la intensitat de trànsit de vianants i l'aparcament que hi pugui haver a la zona, a criteri tècnic.

Article 42. Ocupacions amb vehicles

Es podrà autoritzar aquest tipus d'ocupació als establiments el títol habilitant dels quals sigui de lloguer de vehicles. Cada cas s'estudiarà detingudament en funció de criteris de seguretat i disponibilitat d'espai. En cas que hi hagi places de zona blava a l'àrea adjacent a l'establiment, l'òrgan competent podrà autoritzar ocupar un espai de 5 x 2 metres a la calçada, delimitat físicament.

 

CAPÍTOL VIII OCUPACIONS TEMPORALES

Article 43. Taules informatives

Es podrà autoritzar ocupació de via pública amb taules informatives per a les ONG, les institucions, els organismes oficials, les fundacions i associacions sense ànim de lucre legalment constituïdes i radicades o amb representació en territori europeu, o les promogudes per organismes autònoms municipals , sindicats i partits polítics. En tots els casos, l'activitat a realitzar no podrà tenir finalitat lucrativa ni atemptar contra l'ordenament jurídic vigent.

1. Si es tracta d'una campanya específica d'interès general de durada no superior a una setmana, podrà ser autoritzada la seva ocupació amb caràcter diari cada dia; però aquestes campanyes no es podran repetir fins al cap de tres mesos, excepte en casos excepcionals degudament justificats. Per als casos habituals en què la finalitat de la taula sigui informar sobre activitats ordinàries, s'autoritzarà d'una taula, un dia per setmana com a màxim i quan la freqüència sigui periòdica, al mateix lloc. Se n'exceptuen aquestes limitacions les que afectin propaganda electoral, campanyes institucionals o circumstàncies extraordinàries.

2. Les taules informatives no podran interferir la circulació rodada o el trànsit normal dels vianants.

3. Els actes o les activitats realitzats a la via pública amb la mateixa finalitat de les meses informatives, sigui quina sigui la seva definició, tindran el mateix tractament previst per a aquestes.

4. L'ocupació per a les taules informatives tindrà unes mesures màximes que s'estudiaran en cada cas. Es permetrà que estiguin sota una carpa amb subjecció o sense a la façana i per a la fixació al paviment no podran realitzar-se ancoratges. En cap cas no poden sobresortir de l'ocupació permesa.

5. Queda prohibida la comercialització o venda de productes.

Article 44. Taules petitòries

Es podran autoritzar taules petitòries a la via pública per efectuar captació econòmica destinada a causes humanitàries concretes plenament justificades, d'especial significació ciutadana o d'interès general; a les ONG o societats benèfiques -sense ànim de lucre- degudament registrades al territori europeu i declarades d'interès públic.

Es podrà autoritzar la realització de campanyes temporals d'interès general a entitats públiques o privades sense ànim de lucre, promogudes per sensibilitzar o informar sobre temes d'interès general (Seguretat viària, prevenció contra el consum de drogues, prevenció de patologies, seguretat laboral i altres ), sempre que la seva finalitat no sigui essencialment publicitària, lucrativa, o de promoció comercial i es disposi de l'espai adequat on no es dificulti el trànsit de vianants o de vehicles

Article 45. Campanyes dinterès general

Es podrà autoritzar la relació de campanyes temporals d'interès general a entitats públiques o privades sense ànim de lucre, promogudes per sensibilitzar o informar sobre temes d'interès general (Seguretat viària, contra el consum de drogues, prevenció de patologies, seguretat laboral i altres) , sempre que la seva finalitat no sigui essencialment publicitària, lucrativa, o de promoció comercial i es disposi de l'espai adequat on no es dificulti el trànsit de vianants o de vehicles.

Article 46. Ocupacions de via pública per a establiments amb motiu d'esdeveniments puntuals (activitats no permanents)

1. Es podran autoritzar ocupacions puntuals de la via pública amb motiu d'inauguració, aniversari, promoció comercial o altres esdeveniments, i no s'hi intercepti la circulació rodada o dels vianants, ni les entrades als immobles.

2. Per a la seva autorització es tindran en compte les ordenances municipals i la normativa vigent en matèria d'activitats no permanents, així com el pagament de les taxes corresponents.

3. Per atorgar la superfície d'ocupació es tindran en compte els criteris tècnics establerts en la present ordenança.

Article 47. Feriants

Durant les dates programades amb motiu de les festes patronals, així com amb motiu d'activitats organitzades per l'Ajuntament, es podran autoritzar ocupacions de la via pública a firaires professionals acreditats, atenent a les bases reguladores vigents.

Article 48. Circ

1. L'atorgament de llicència d'ocupació de la via pública queda al criteri discrecional de l'òrgan municipal competent.

2. Queden subjectes al compliment de la normativa en matèria d'activitats de les Illes Balears.

3. Es prohibeix al terme municipal la instal·lació de circs amb animals.

 

CAPÍTOL VI OCUPACIONS ESTABLES

Article 49. Quioscs de venda de cupons de l'ONCE

Con la finalitat de facilitar la integració sociocomunitària dels/de les treballadors de l'ONCE en desenvolupament de la funció social que realitza aquesta organització sense ànim de lucre, es podrà concedir llicència o concessió per a ocupació de la via pública amb quioscs per a la venda de loteries de la citada entitat.

La seva col·locació a la via pública complirà els criteris tècnics previstos a la present Ordenança:

1. Es respectarà una distància mínima de 2 metres lliures per al trànsit de vianants.

2. L'Ajuntament es reserva el dret de modificar la situació de les cabines i/o suports per raons urbanístiques, d'interès públic, o per obres, sense dret a cap indemnització.

3. L'ONCE assumirà qualsevol responsabilitat que es pugui derivar de l'ocupació esmentada de la via pública, havent de mantenir en vigor una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per quantitat suficient, fent-se càrrec a més de la neteja i manteniment de la instal·lació.

Article 50. Caixers automàtics

1. Es permetrà la instal·lació de caixers automàtics en línia de façana, prèvia autorització, i meritarà taxa per ocupació de la via pública segons l'ordenança fiscal vigent.

 

CAPÍTOL VII OCUPACIÓ DE VIA PÚBLICA PER A ACTIVITATS DIVERSES

Article 51. Ocupacions de la via pública realitzades amb motiu d'altres activitats

Aquelles ocupacions sol·licitades amb motiu de la realització d'activitats que no estiguin previstes a la present ordenança i que no estiguin prohibides seran resoltes discrecionalment per similitud amb les previstes, en funció de criteris generals tenint en compte les circumstàncies particulars de l'activitat, el lloc on es faci, la incidència sobre el medi ambient i les normatives aplicables.

Article 52. Activitats institucionals

Es podrà autoritzar l'ocupació de domini públic per a la realització d'activitats institucionals d'interès general, sempre que s'adoptin les mesures de seguretat necessàries i es compleixi amb la normativa vigent.

 

TÍTOL III OCUPACIÓ DE LES VIES PÚBLIQUES PER OBRES

CAPÍTOL I AUTORITZACIONS

Article 53. Introducció

1. L'ocupació de la via pública o reserva d'estacionament, amb material d'obra, per tancaments i/o maquinària d'obres, en qualsevol de les modalitats que més endavant es tractaran se subjectarà a autorització.

2. L'autorització d'ocupació de via pública tindrà una validesa limitada al període de temps que s'hi especifiqui i que no podrà excedir el que s'ha fixat en el títol habilitant de l'execució de l'obra o la instal·lació.

Article 54. Sol·licituds i documentació

1. Podrà sol·licitar autorització per a l'ocupació de la via pública el promotor o promotora de les obres i/o empresa constructora, sempre que es trobe al corrent de les obligacions tributàries amb aquest Ajuntament. L'ús de l'espai autoritzat haurà d'estar directament i exclusivament relacionat amb les obres i/o instal·lacions autoritzades en títol habilitant.

2. La persona interessada presentarà la seva sol·licitud a l'Ajuntament, segons el model normalitzat de presentació de sol·licituds aprovat, per qualsevol dels mitjans legalment establerts, que a més dels requisits que preveu amb caràcter general l'article 66 LPACAP, que contindrà:

a. Declaració jurada mitjançant la qual s'especifiqui el compliment de les obligacions estipulades a la present ordenança, incloent-hi estar al corrent de les obligacions tributàries municipals.

b. Període per al qual se sol·licita, especificant clarament el dia d'inici i fi de l'ocupació.

c. Croquis de la zona que cal ocupar.

d. Fotografies actuals de tot l'àmbit a ocupar, incloent-hi les façanes afectades per aquesta ocupació.

3. Les sol·licituds s'han de presentar degudament emplenades d'acord amb el que disposa l'article anterior, amb un termini mínim d'antelació de set dies hàbils a la data prevista d'inici del període per al qual se sol·licita l'ocupació. Llevat de casos excepcionals i urgents degudament justificats.

4. Davant la carència o insuficiència de la documentació exigida, es procedirà a requerir la persona interessada per a la seva esmena o millora per termini de deu dies, de conformitat amb l'article 68 LPACAP. Si no ho fa així, transcorregut aquest termini, s'entendrà que ha desistit de la seva petició i, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 d'aquesta llei, s'arxiva l'expedient sense cap altre tràmit.

Article 55. Instrucció.

1. Una vegada presentada la sol·licitud i la documentació a què es refereix l'article anterior mitjançant qualsevol de les formes establertes a l'article 16.4 LPACAP, se'n traslladarà als Serveis Municipals competents, a fi que s'indiqui si està en vigor el títol habilitant relacionat directament amb l'ocupació.

2. Se sol·licitarà informe quant a la viabilitat al departament de Policia Local.

Article 56. Resolució de l'expedient

1. La resolució de les sol·licituds de llicència d'ocupació de via pública serà dictada per l'Alcaldia de l'Ajuntament d'Andratx o, si escau, per la regidoria delegada en matèria d'ocupació de via pública.

2. Les llicències d'ocupació que s'atorguin tindran com a mínim el contingut següent:

a. Identificació del titular.

b. Situació i superfície en metres quadrats de l'ocupació.

c. Període concedit.

3. Una vegada concedida, la llicència municipal haurà de tenir-se en tot moment a disposició dels inspectors municipals per comprovar-la.

Article 57. Responsabilitat

1. La persona titular de l'autorització d'ús de via pública assumirà qualsevol responsabilitat derivada daixò.

2. Pel mateix motiu, totes les despeses de manteniment i reparació del sòl objecte d'ocupació seran a compte de la persona titular de l'autorització. Un cop hagi finalitzat el termini de la mateixa, la persona titular haurà de deixar l'espai completament lliure i els béns públics utilitzats tal com estaven abans de l'ocupació, nets i lliures de residus i destris privats. L'Ajuntament es reserva la facultat d'efectuar els treballs de reposició o neteja subsidiària i repercutir el càrrec del cost a la persona titular de l'autorització. Si l'Ajuntament, previ informe tècnic, ho considera oportú, podrà sol·licitar un dipòsit o aval per a alguns casos d'ocupació de l'espai públic.

3. Si l'ocupació de l'espai públic no està emparada per títol habilitant, es consideraran responsables les persones que hagin intervingut, s'hagin beneficiat i/o siguin promotores de l'activitat amb ocupació.

Article 58. Modificació i suspensió

Es podran modificar o suspendre temporalment les autoritzacions sense cap dret a compensació, excepte la devolució de la part proporcional de les taxes que correspon per l'import abonat en concepte d'ocupació de via pública corresponent al període no gaudit, per motius d'interès general, realització d'actes públics o institucionals, seguretat, obres, ordenació de l'espai urbà o del trànsit, o qualsevol altra causa justificada.

Article 59. Revocació

1. Es podran revocar, suspendre, limitar o reduir en qualsevol moment les autoritzacions d'ocupació de la via pública amb pèrdua de l'import ingressat en concepte de taxes i sense dret a indemnització, així com la inhabilitació per obtenir futures llicències d'ocupació de via pública durant el termini d'un a tres anys, per raons d'interès públic, quan resultin incompatibles amb les condicions generals aprovades amb posterioritat, produeixin danys al domini públic, n'impedeixi la utilització per a activitats de més interès públic o menyscabin l'ús general i concretament, en els supòsits que a continuació s'indiquen:

a. Quan es faci una activitat diferent de l'autoritzada.

b. Per falsedat o ocultació maliciosa de les dades facilitades en sol·licitar l'autorització.

c. Per realitzar o propiciar activitats il·legals, prohibides o no permeses a la via pública.

d. Per desobediència als agents de l'autoritat, en l'exercici de les seves funcions.

e. En cas de pèrdua de la vigència del títol habilitant principal.

f. Per extralimitació o incompliment manifest de les condicions de l'autorització.

g. Per excessiva ocupació de via pública acreditada a l'expedient.

h. Quan així es consideri per causes sobrevingudes d'interès general degudament justificades.

i. Per l'inici d'un expedient d'ordre d'execució i/o d'infracció urbanística sobre l'immoble tocant a la superfície d'ocupació.

j. Per eliminar, modificar o alterar la senyalització realitzada per l'Ajuntament a la zona autoritzada de la via pública.

k. Per haver constatat l'impagament de les taxes corresponents.

l. Per manca de manteniment, neteja o mal ús de l'espai públic concedit.

m. Quan s'hagin causat perjudicis a elements de mobiliari o equipament públic.

n. Per concórrer qualsevol de les causes de denegació previstes a la present ordenança.

ñ. Per manca de manteniment, neteja o mal ús de l'espai públic concedit.Per incompliment d'alguna de les obligacions o prohibicions definides en aquesta ordenança.

1. Per qualsevol altra causa de revocació establerta a la normativa sectorial específica aplicable.

2. Prèviament a la revocació de l'autorització per les causes previstes en el punt anterior, l'òrgan competent requerirà a la persona titular de la mateixa perquè en el termini de 10 dies hàbils a comptar de la notificació d'aquest acte, compleixi les obligacions motiu del requeriment, amb advertència que, de persistir-hi, s'acordarà la revocació de l'autorització i es deixarà sense efecte l'autorització concedida. Els motius de l'incompliment han de ser informats pels serveis municipals competents.

Article 60. Denegacions

Es podran denegar les sol·licituds de llicència de forma raonada i motivada, fonamentada en els motius següents:

1. Quan no es compleixin amb els requisits establerts a la present Ordenança.

2. Per no estar al corrent de pagament amb l'Ajuntament.

3. Quan la persona sol·licitant no sigui el promotor o promotora de les obres o l'empresa constructora.

4. Quan l'ocupació o els elements instal·lats interfereixin el trànsit habitual de vianants o vehicles

5. Quan pugui interferir les entrades de locals i habitatges.

6. Quan concorrin circumstàncies que aconsellin la denegació, per preservar la integritat i seguretat del domini públic i el seu ús general.

7. Per raons de seguretat, sanitàries, o que puguin afectar la integritat física de les persones.

8. Quan hi hagi informes raonats tècnics o policials desfavorables quant a l'ocupació de la via pública.

9. Quan s'hagin incomplert les prescripcions de llicències o períodes anteriors.

10. Quan hi hagi sancions fermes greus i molt greus, per infraccions en matèria de sorolls i vibracions, molèsties o d'un altre tipus que afectin el lloc o l'activitat a què es vincula la llicència.

11. Per qualsevol altra causa de denegació establerta a la normativa sectorial específica aplicable.

Article 61. Normes comunes

1. En cas que a la persona sol·licitant us interessi finalitzar l'ocupació, una vegada concedida per l'Ajuntament, ho haurà de sol·licitar amb un mínim de 3 dies naturals abans de la data d'inici, ja que en cas contrari estarà obligat al pagament de la totalitat de l'ocupació concedida.

2. Les autoritzacions atorgades, es liquidaran segons l'ordenança fiscal vigent.

Article 62. Obligacions

L'autorització per a l'ocupació de la via pública amb qualsevol tipus d'instal·lació, material d'obra, maquinària, tancaments provisionals d'obra portarà implícita per part del concessionari les obligacions següents:

1. Manteniment de la zona ocupada en total estat de neteja, havent de procedir sobretot al seu total adequadament i neteja.

2. Total respecte als drets d'indústries confrontants o a interessos públics o privats que poguessin quedar afectats per la concessió obtinguda.

3. Mantenir les condicions de l'autorització atorgada durant tot el període de la mateixa.

4. Es procedirà a la col·locació de la corresponent senyalització circumstancial per part del sol·licitant, amb una antelació mínima de 48 hores a la data prevista.

5. Respecte a la senyalització, s'han de col·locar degudament aquells senyals de trànsit circumstancials “senyal R-308”, amb indicació expressa de la data/es, hora/es, i ubicació en què es prohibeix l'estacionament. Així mateix, es pot complementar la senyalització amb cartells informatius impresos en paper o similar en cas que sigui necessari. Si bé, aquesta senyalització podrà ser cedida o instal·lada per aquesta Administració prèvia sol·licitud de la part interessada, i abonar de forma prèvia les taxes municipals conforme a l'Ordenança Fiscal corresponent.

6. La manca de comprovació de la senyalització per part de la Policia Local o dels serveis municipals competents per causes imputables al sol·licitant, suposarà l'anul·lació d'ofici de l'autorització.

7. Quan es disposi de l'autorització oportuna tot obstacle autoritzat que dificulti la lliure circulació de vianants o vehicles haurà de ser protegit adequadament, senyalitzat i, en hores nocturnes, il·luminat amb material reflectant de les característiques tècniques normativament establertes, a fi de garantir les condicions de seguretat.

8. En cas que sigui necessari el tall temporal de la via, s'haurà de sol·licitar juntament amb l'ocupació i senyalitzar-se en temps i forma indicat al present capítol.

9. La persona titular de l'autorització haurà de complir totes les ordenances municipals que li puguin afectar.

10. La zona que es pretengui ocupar se situarà a la calçada, davant de l'obra o la seva proximitat més immediata; en aquesta zona únicament es permetrà la recollida de materials, enderrocs i residus procedents de la dita activitat en contenidors, sacs, sitges o similars privats. Així com la maquinària o els elements necessaris per a l'execució d'obres. La zona reservada haurà d'estar senyalitzada amb discos circumstancials de prohibició d'estacionament que delimitin la zona afectada. Una llegenda complementària indicarà l'horari, les dates i el lloc autoritzat.

11. Cada contenidor o sac per a l'aplec d'enderrocs o residus referits a l'apartat anterior haurà d'estar homologat, la referència de l'empresa titular del servei amb la seva adreça, ha de consignar als contenidors a més, el corresponent número de sèrie.

12. Els sacs i contenidors hauran de ser d'un color d'alta visibilitat i se senyalitzaran els seus quatre cantons amb elements reflectors en franges blanques i vermelles.

13. Els contenidors i sacs no es podran col·locar a menys de deu metres de les cantonades i se n'evitarà la ubicació després de les corbes i en llocs de visibilitat deficient o que es trobin en la perpendicular de passos de vianants, davant d'entrades de garatges i al costat d'edificis quan es produeixin perjudicis a tercers o al trànsit de vianants; se n'evitarà igualment la ubicació quan puguin constituir un perill per al trànsit.

14. S'han d'adoptar les mesures oportunes per no embrutar la via pública, tornar a posar al seu estat inicial els espais o zones on hagin estat prèviament situats els sacs i contenidors i que temporalment no romanguin aquests elements sense utilització, o plens, durant un període superior a 24 hores. Cal cobrir aquests elements durant els períodes en què no es procedeixi materialment a les operacions d'abocament i, sense excepció, quan finalitzi la jornada laboral; s'utilitzaran per a aquesta protecció lones o altre sistema efectiu.

15. Es col·locarà una font lluminosa de senyalització quan, en horari nocturn, les vies on estiguin situats no tinguin la suficient il·luminació o quan s'estimi necessari per les característiques del lloc.

16. Qualsevol altra obligació establerta a la normativa sectorial específica aplicable.

Article 63. Prohibicions

En qualsevol de les modalitats es tindran en compte les prohibicions següents per a l'ocupació de la via pública autoritzada:

1. En cap cas no podrà excedir-se de l'ocupació autoritzada.

2. En cap cas no es podrà posar el material i/o residus directament sobre paviment.

3. Realitzar ancoratges o qualsevol altra intervenció al paviment sense autorització.

4. Es prohibeix qualsevol tipus de publicitat de tercers.

5. Queda prohibit fer ús dels bancs públics, fanals, senyals de trànsit o altres elements del mobiliari urbà en benefici propi.

6. No es pot obstaculitzar l'operativitat dels serveis públics com a tapes de registre o altres infraestructures municipals, passos d'invidents o de persones amb mobilitat reduïda, ni entrades del local propi, aliè o d'habitatges.

7. Eliminar, modificar o alterar la senyalització de la zona autoritzada a la via pública.

8. Queda prohibida qualsevol ocupació, actuació o intervenció que pugui afectar els béns protegits.

9. Aquelles altres que es contemplin expressament al cos d'aquesta ordenança.

10. Qualsevol altra prohibició establerta a la normativa sectorial específica aplicable.

Article 64. Execució d'OBRES en via pública

L'execució d'obres i instal·lacions, equiparables a obres nova planta o d'ampliació o que impliquin substitució o reposició d'elements, que afectin el subsòl de terrenys de domini públic, sens perjudici de la prèvia autorització o concessió demanial que sigui pertinent atorgar. A més de les obligacions descrites a l'article 62 hauran de complir les condicions següents:

1. La reposició d'asfalt i voreres:

La reposició no s'haurà de fer d'acord amb el traçat mínim retallat de l'escomesa o instal·lació, sinó que s'haurà de fer una franja visiblement perpendicular a l'eix del carrer, en tota l'amplada de l'àmbit asfaltat (de vorera a vorera), fent-se una franja utilitzant mitjans mecànics, amb una amplada suficient per cobrir l'actuació a realitzar, amb un mínim de 0,50m per cada costat de l'actuació realitzada o a criteri del tècnic municipal, havent d'especificar en informe pertinent comprès en el títol habilitant.

Per a la reposició del paviment, s'estendrà immediatament abans de l'asfalt (barreja bituminosa en calent), una capa de reg d'adherència, sobre la llosa de morter de sorra i ciment oa la llosa de formigó, la superfície del qual estarà seca i neta de restes de terres; la quantitat de reg d'adherència ha de ser suficient perquè en aplicar l'asfalt sobresurti per la junta longitudinal i transversal resultant dels talls realitzats amb excavació o fresadora, entre el ferm antic i el nou, i les juntes segellen completament. L'aplicació del (barreja bituminosa en calent) serà del tipus densa i àrid de 8mm. D8. Es realitzarà amb màquina adequada, subministrat de planta subministradora en calent amb un gruix d'entre 5 i 6 cm., que formarà amb el paviment existent una superfície llisa i uniforme, sense presentar desnivells ni irregularitats.

Després de l'asfalt s'aplicarà a tota la superfície de la rasa, i especialment als talls, un reg de curat lligant de slurry fins a quedar perfectament segellada.

En qualsevol moment dels processos d'estès, així com un cop acabat, els serveis tècnics municipals podran exigir la realització dels assaigs o proves pertinents als efectes de la seva correcta execució. Qualsevol cost originat d'aquests assaigs i proves aniran a càrrec del peticionari.

Quant a la reposició de vorera i vorades, s'haurà d'utilitzar el mateix material existent o circumdant i en tota l'amplada de la mateixa, no només el traçat del mínim retallat per a l'escomesa.

2. Per poder realitzar obres en via publica, caldrà presentar un aval juntament amb la sol·licitud del títol habilitant de les obres a executar.

METRES LINEALS

QUANTITAT A DIPOSITAR

De 0 a 3 metres

500 euros

De 3 a 6 metres

1.000 euros

De 6 a 10 metres

2.500 euros

Mas de 10 metres

5.000 euros

2.2. La devolució d'aval estarà sotmesa a la reposició correcta, del compliment del que estableix l'apartat anterior i, si escau, a la comprovació per part dels serveis tècnics municipals. La sol·licitud per a la devolució s'haurà de presentar un cop transcorregut 6 mesos de la finalització de l'obra.

 

TITULO IV VIGILÀNCIA, RESTAURACIÓ DE LA LEGALITAT I RÈGIM SANCIONADOR

CAPÍTOL I VIGILÀNCIA

Article 65. Vigilància, inspecció i control

Els tècnics o personal autoritzat per l'Ajuntament podran realitzar visites de caràcter informatiu o de control als establiments per vigilar i garantir el compliment de les prescripcions contingudes a la llicència d'ocupació, a la present ordenança ia la resta de normativa vigent aplicable. Els advertiments o recomanacions que es realitzin amb motiu de les visites esmentades seran de compliment obligat.

 

CAPÍTOL II RESTAURACIÓ DE LA LEGALITAT

Article 66. Restauració de la legalitat i retirada d'elements de la via pública

En els casos d'ocupació de via pública, d'espais lliures de domini públic sense la preceptiva llicència, o disposant d'aquesta, amb clar incompliment de les seves prescripcions o de la normativa vigent; el personal inspector, d'ofici, per denúncia de tercers oa instància del departament municipal competent, formularà la corresponent denúncia i estarà facultada per a la recuperació del domini o ús públic de l'espai ocupat, mitjançant la retirada dels elements que l'ocupin il·legalment, d'acord amb:

1. Si es coneix la identitat de la persona responsable de l'ocupació il·legal, el personal inspector formularà el corresponent informe d'inspecció, en què constaran els extrems següents: la infracció comesa, l'ocupació existent, les al·legacions que pot formular la persona interessada i se li advertirà de l'obligació de procedir a la immediata retirada dels elements que ocupen il·legalment la via pública, en el termini màxim de 24 hores.

2. Si es desconeix la identitat de la persona titular dels béns que ho ocupen il·legalment, aquests seran retirats pel personal inspector sense més tràmits i considerats residus sòlids urbans.

3. Amb independència de la sanció que correspongui, la persona infractora estarà obligada al pagament de l'execució subsidiària de les despeses de transport i emmagatzematge.

Article 67. Recuperació dels elements retirats

1. Els elements retirats de la via pública per algun dels motius previstos en la present ordenança, es podran recuperar previ pagament de les despeses i taxes meritats, i sempre que no hi hagi sospites que la seva procedència sigui il·legal, no estiguin intervinguts judicialment o puguin constituir una prova d'alguna actuació judicial.

2. El termini màxim per a la recuperació dels elements retirats serà d'un any, a comptar de la seva retirada. Passat aquest termini, es perdrà qualsevol dret sobre aquests.

3. L'Ajuntament no es responsabilitzarà dels desperfectes o degradació que aquests pateixin durant el seu trasllat i emmagatzematge.

 

CAPÍTOL III RÈGIM SANCIONADOR

Article 68. Infraccions i règim sancionador

1. Es considera infracció l'incompliment de les obligacions, prohibicions o limitacions previstes en aquesta ordenança.

2. Les infraccions es classificaran en:

a. Lleus

b. Greus

c. Molt greus

Article 69. Infraccions Lleus:

a. No tindre els plànols ni autorització municipal a disposició dels inspectors municipals per a la seua comprovació i inspecció.

b. L'incompliment de l'obligació de manteniment de la zona ocupada en un estat de neteja total.

c. L'incompliment de l'obligació de retirar la via pública de tots els elements que l'ocupen, de manera que al tancament de l'establiment quedi totalment expedita la via pública, excepte en aquells casos autoritzats expressament per l'Ajuntament.

d. L'ús de mobiliari que no s'adapti a la normativa que preveu aquesta ordenança.

e. Col·locar qualsevol element o elements a la via pública sense autorització.

f. Ocupar la via pública excedint-se de l'espai autoritzat fins a 1 metre quadrat.

g. Les accions o omissions que es realitzin en inobservança o vulneració de les prescripcions establertes en aquesta ordenança i no tipificades en aquesta com a greus o molt greus.

h. L'apilament de materials, enderrocs i residus procedents d'obres fora de contenidors, sacs, sitges o similars privades.

Article 70. Infraccions Greus:

a. Ocupar la via pública sense tenir la llicència municipal corresponent que autoritze l'ocupació.

b. Ocupar la via pública excedint-se de l'espai autoritzat en més d'un metre quadrat.

c. L'incompliment de l'obligació de respecte als drets de les indústries que puguin quedar afectats per la concessió obtinguda.

d. Realitzar una activitat diferent de la expressament autoritzada a la llicència d'ocupació.

e. Cedir totalment o parcialment, arrendar o subarrendar el dret que atorga una llicència d'ocupació.

f. Causar desperfectes al paviment, mobiliari urbà o altres béns públics.

g. La manca de pòlissa de responsabilitat civil.

h. Realitzar ancoratges a la via pública sense autorització.

i. La reiteració de la comissió duna infracció lleu en el període d'un any.

Article 71. Infraccions Molt greus:

a. Eliminar, modificar o alterar la senyalització de la zona ocupable a la via pública.

b. Realitzar tancaments o estructures a la via pública sense autorització municipal.

c. Obstaculitzar la tasca inspectora dels tècnics o del personal autoritzat per l'Ajuntament en l'exercici del control de l'ocupació de la via pública o el desacatament a l'autoritat per aquesta raó.

d. La falsedat de forma fraudulenta dels documents, de les fotografies o de les dades exigides per l'Administració a l'atorgament de llicències d'ocupació de la via pública.

e. Obstaculitzar l'operativitat dels serveis públics, les tapes de registre, els senyals de trànsit, l'entrada del local propi o aliè, l'entrada a habitatges i/o passos d'invidents.

f. La reiteració de la comissió duna infracció greu en el període d'un any.

g. L'incompliment o el trencament de les mesures de paralització temporal o definitiva de l'activitat, o d'immobilització i precinte dels elements.

Article 72. Sancions

Les infraccions seran sancionades de la següent manera:

a. Les lleus amb multa de fins a 750,00 euros.

b. Les greus amb multa de 750,01 a 1.500 euros. Així mateix, l'òrgan competent podrà acordar la suspensió temporal de la llicència o autorització per un període màxim de 6 mesos.

c. Les molt greus amb una multa de 1.500,01 euros a 3.000 euros. Així mateix, l'òrgan competent podrà acordar la suspensió temporal de la llicència o autorització per un període màxim d'un any.

Article 73. Graduació

1. Quan en el procediment hi hagi alguna circumstància agreujant o atenuant de les recollides en aquest article, la multa s'imposarà per una quantia de la meitat superior o inferior de la corresponent escala, respectivament, fixant-se aquesta en funció de la ponderació de la incidència. d'aquestes circumstàncies a la valoració global de la infracció.

2. Si no concorre cap circumstància agreujant ni atenuant, la multa s'imposa necessàriament en el grau mitjà de l'escala corresponent.

3. Per a la imposició i graduació de les sancions que corresponguin es valoraran les circumstàncies següents:

1. La intencionalitat de la persona infractora.

2. La col·laboració d'aquest per al cessament de la conducta infractora o la reparació o la disminució dels seus efectes.

3. El benefici obtingut per la persona infractora.

4. La quantia del dany causat o l'entitat del perill generat.

5. El grau de pertorbació per a ús comú general.

6. La reiteració.

7. La reincidència.

Article 74. Responsabilitat i indemnització per danys i perjudicis

Seran responsables de les infraccions comeses en matèria d'ocupació de la via pública, les persones titulars dels béns o elements que ho ocupin indegudament. En cas d'incompliment de les prescripcions d'una llicència, n'és responsable el titular.

La responsabilitat administrativa que es derivi de la comissió d'una infracció serà compatible amb l'exigència a la persona infractora de la reposició de la situació alterada pel seu estat originari, així com amb la indemnització pels danys i perjudicis causats, que serà determinada i exigida per lòrgan al qual correspongui l'exercici de la potestat sancionadora. Si no es satisfà la indemnització en el termini que a aquest efecte es determini en funció de la seva quantia, es procedirà en la forma prevista a l'article 101 LPACAP.

En tot cas, procedirà a la indemnització per danys i perjudicis si aquests són irreparables, entesos com els danys que es produeixin en monuments d'interès artístic o històric i els que consisteixin en la destrucció d'arbres, paviment, mobiliari urbà o altres béns públics.

La potestat sancionadora correspon a l'Alcaldia de l'Ajuntament d'Andratx o, si escau, a la regidoria delegada, llevat que la llei o, si escau, les ordenances locals, ho atribueixin a un altre òrgan de la corporació.

La imposició de sancions a les persones infractores exigirà l'obertura i la tramitació del corresponent procediment sancionador, d'acord amb els principis del capítol III del Títol Preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic i de conformitat amb el procediment previst al Decret 1/2024, de 5 de gener, pel qual s'aprova el Reglament del procediment sancionador de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA

Es concedeix el termini d'un any a comptar de l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança perquè els establiments s'adaptin als criteris de mobiliari nous.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

A partir de l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança, queden derogades les disposicions generals de l'Ajuntament d'Andratx, que s'hi oposin, contradiguin, o hi resultin incompatibles. En concret, es deroga expressament l'Ordenança Municipal d'Ocupació de la Via Pública amb Taules, Cadires i Altres Béns Mobles, publicada a BOIB núm. 74, de data 29.05.2008.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Quan hi hagi regulacions específiques de rang superior, les prescripcions d'aquesta Ordenança s'apliquen amb subjecció al principi de jerarquia normativa i com a complement d'aquelles. Les normes de gestió contingudes a les Ordenances fiscals s'aplicaran quan no s'oposin al que conté aquesta Ordenança.

Segona. En tot allò no previst en aquesta Ordenança s'estarà al que disposa la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local i la seva normativa complementària, legislació urbanística i planejament municipal en vigor, Llei 8/2017, de 3 d'agost, d'accessibilitat universal de les Illes Balears, Decret 110/2010, de 15 d'octubre pel qual s'aprova el Reglament per a la millora de l'accessibilitat i la supressió de les barreres arquitectòniques, Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic i la resta de disposicions sectorials d'aplicació.

Tercera. La present Ordenança entrarà en vigor, una vegada aprovada definitivament pel Ple de la Corporació, publicat el seu text íntegre al BOIB i transcorregut el termini de quinze dies hàbils, de conformitat amb l'article 70 de la Llei 7/1985, de 2 de abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, i l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

Contra aquest acord, en aplicació de l'article 112.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i considerant que aprova una disposició de caràcter general, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la recepció de la present notificació, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici que puguin interposar qualsevol altre recurs que cregui més convenient interposar-hi en el seu dret.

TERCER.- ORDENAR la publicació del present acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) al tauler d'anuncis, i al portal web de l'Ajuntament d'Andratx [http://andratx.sedelectronica.es].

QUART.-REMETRE còpia del present acord i còpia íntegra del text de la present ordenança, en un termini de 15 dies, a l'Administració de l'Estat i al Departament corresponent de la Comunitat Autònoma.

CINQUÈ.- NOTIFICAR el present acord a les persones interessades amb indicació que contra el punt primer del present acord que posa fi a la via administrativa procedeix la interposició de recurs contenciós administratiu, d'acord amb el que estableixen els articles 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant els Jutjats de Contenciós Administratiu dels de Palma de Mallorca en el termini de dos mesos, comptadors de l'endemà de la recepció de la notificació. del present acord.

Contra la resolució d'un recurs de reposició no es pot interposar novament aquest recurs, de conformitat amb l'article 124.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

​​​​​​​Això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que s'estimi pertinent.”

 

(Signat electrònicament: 2 d'agost de 2024

La batlessa-presidenta Estefanía Gonzalvo Guirado)