Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 487704
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 22 de juliol de 2024, relatiu a l’aprovació de les bases reguladores dels ajuts del Consell Insular de Menorca a les confraries de pescadors de Menorca i la convocatòria corresponent a l’any 2024 (exp. 3012-2024-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 70.12 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer de 2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, determina, en tant que competència pròpia dels consells insulars, l'agricultura, la ramaderia i la pesca; així mateix, segons l'article 73 de la dita llei, correspon als consells insulars, en les matèries que aquest estatut els atribueix com a pròpies, l'exercici de l'activitat de foment.

La pesca professional a Menorca es vertebra entorn de les confraries de pescadors; aquestes, que tenen com a objectiu la promoció i l'impuls dels interessos pesquers, també exerceixen, entre d'altres, la representació del ram dins del seu àmbit territorial.

El Decret 61/1995, de 2 de juny, de regulació de les confraries de pescadors i de les seves federacions (BOIB núm. 80 de 24 de juny de 1995), n'estableix la naturalesa consultiva i en determina el paper col·laborador amb l'Administració en totes les qüestions que afecten la pesca marítima; el Reial decret 418/2015, de 29 de maig, regula la primera venda dels productes pesquers en l'àmbit estatal (BOE núm. 149 de 23 de juny de 2015), i el Decret 22/2018, de 6 de juliol, regula el desembarcament, la primera venda, la traçabilitat i el control dels productes pesquers a les Illes Balears (BOIB núm. 84 de 7 de juliol de 2018).

Sota els contextos legals esmentats, l'interès del Departament d'Economia i Serveis Generals del Consell Insular de Menorca és donar suport i col·laborar amb les confraries de pescadors de Menorca per tal de contribuir al desenvolupament sostenible del sector pesquer i equilibrar els recursos marins, els mitjans de producció i les captures, com s'adiu en un territori reserva de biosfera.

El Ple de la corporació, en sessió de 21 de desembre de 2023, va rebutjar el Projecte de pressupost 2024 presentat per l'equip de govern; consegüentment, es va prorrogar el pressupost de l'any 2023 mitjançant el Decret de Presidència 2024/PRE/000003, de data 4 de gener de 2024. El Pla Estratègic de Subvencions en vigor inclou la convocatòria d'ajuts a les confraries de pescadors i al sector pesquer de Menorca amb una previsió de 182.000 € de fons propis.

La convocatòria de l'any 2023, que preveia tres línies de subvenció, va suposar les concessions dels següents ajuts: a) 60.000 € en total a les tres confraries de pescadors de Menorca (el 100% de la quantitat prevista), que van justificar en la seva totalitat; b) 112.000 € en total a 37 embarcacions de pesca professional (el 93,3% de la quantitat prevista), també justificats en la seva totalitat; c) la línia dedicada a la formació professional (2.000 €) va quedar deserta.

De tombada cap a la normalitat, després d'una situació d'excepcionalitat per mor d'una greu pandèmia seguida de la guerra a Ucraïna, la convocatòria proposada per a l'exercici corrent es regirà per unes noves bases que preveuen, únicament, la línia subvencionadora a les confraries. Les característiques que defineixen aquesta línia són les mateixes que les de les bases precedents i han estat objecte dels informes de legalitat i de la intervenció que consten a l'expedient en sentit favorable; els únics canvis introduïts consisteixen en el fet que les despeses esmerçades en formació també són considerades elegibles i que el termini de presentació de sol·licituds finalitzarà el dia 15 de novembre.

Pel que fa a la normativa europea en matèria subvencionadora, aquests ajuts a les confraries de pescadors de Menorca no poden considerar-se d'Estat perquè impactaran en una una zona geogràficament circumscrita a una regió i els efectes sobre els mercats i els consumidors dels estats membres seran inapreciables, si més no, força marginals.

De conformitat amb la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera:

a) Vistos els articles 3 i 4 d'aquesta LO 2/2012, de les possibles repercussions sobre la situació d‘equilibri del Pressupost general CIM 2023, hores d'ara de vigència prorrogada, convé destacar-ne el següent:

- El pressupost prorrogat, amb una necessitat de finançament d'uns 30 M d'€, i el retorn a la disciplina fiscal, configuren un escenari d'execució pressupostària que obliga, irremissiblement, a incrementar els ingressos i/o reduir les despeses; consegüentment, les actuals previsions del Departament d'Economia, envers el pressupost total que es preveu destinar a les nou convocatòries de subvencions incloses en el PES 2024, disminueix considerablement en relació amb el PES 2023; més concretament, un 34,87 % menys (1.652.000 € de manco en termes interanuals).

- Els 60.000 € de l'aplicació 2.41500.48900032 del pressupost en vigor conformen un compromís que no implica despesa futura ni tampoc obliga a formalitzar cap operació de crèdit.

b) I pel que fa a l'article 12 de la dita LO 2/2012, la regla de depesa que s'havia mantingut en suspens durant els quatre darrers exercicis fiscals torna a vigir, atesa la reactivació de les regles fiscals. En data 17 de maig de 2024, el Ministeri d'Hisenda va publicar un document en què es recullen els efectes de la dita reactivació per a les entitats locals; en aquest sentit, la taxa de variació màxima permesa per a l'any 2024, calculada sobre la base de la despesa computable executada l'exercici 2023, és del 2,6 %. Aquesta prescripció, doncs, no seria d'aplicació perquè la convocatòria proposada per a enguany (aprovisionada de 60.000 € únicament per a les confraries de pescadors) compromet la mateixa despesa executada l'exercici 2023 (60.000 € en la línia dedicada a les confraries).

Per tot el que s'ha exposat, de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc d'allò establert en les Bases d'execució del pressupost vigent d'aquesta corporació,

Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament d'Economia i Serveis Generals;

El Consell Executiu, per unanimitat dels sis membres presents (senyor Vilafranca Florit, senyor Gornés Hachero, senyora Torrent Pallicer, senyora Taltavull Fernández, senyor Pons Torres i senyor Delgado Díaz) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que regulen els ajuts del Consell Insular de Menorca a les confraries de pescadors de Menorca, annexades a la present proposta.

Segon. Aprovar, de forma simultània, la convocatòria corresponent a l'any 2024, que es regirà per les bases a què fa referència el punt anterior d'acord amb les condicions essencials següents:

a) L'objectiu és donar suport a les activitats generals i promocionals de les confraries de pescadors de Menorca dutes a terme entre l'1 d'octubre de 2023 i el 30 de setembre de 2024.

b) La finalitat és donar suport i col·laborar amb les confraries de pescadors de Menorca per tal de contribuir al desenvolupament sostenible del sector pesquer, tot equilibrant els recursos marins, els mitjans de producció, així com les captures, com s'adiu en un territori reserva de biosfera.

c) La dotació pressupostària total és de 60.000 € de la partida 2.41500.4890032 del Pressupost general CIM 2023, hores d'ara de vigència prorrogada.

d) La quantia màxima per a cada entitat beneficiària és de 22.000 €.

e) Es preveu reunir la sol·licitud i la justificació al mateix temps, de manera que els ajuts es justificaran a través d'un compte justificatiu simplificat.

f) De les bases reguladores en convé destacar el que segueix:

 

- Les confraries de pescadors de Menorca, en ser beneficiàries d'uns ajuts d'impacte en una una zona d'acció geogràficament circumscrita a la regió i d'efectes inapreciables, si més no marginals, sobre els mercats i els consumidors dels estats membres, no compleixen totes les condicions i criteris fixats per l'art. 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea; per tant, les subvencions que se'ls proposa no poden considerar-se ajuts d'Estat.

- Si la suma dels imports demanats per les confraries que compleixin els requisits no supera el crèdit de la convocatòria, les sol·licituds es resoldran individualment, i es pot concedir fins al 100 % de l'ajut sol·licitat, amb el benentès que no se superi la quantia màxima de subvenció per confraria. Al contrari, si el total demanat supera el crèdit pressupostari, s'aplicarà el barem de puntuació en funció del nombre de barques i vendes i la xifra de vendes de cadascú.

 

g) El termini de presentació de sol·licituds començarà l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i finalitzarà el dia 15 de novembre de 2024.

h) L'expedient serà instruït pel senyor Miguel Lopesino Chacón, tècnic del Departament d'Economia i Serveis Generals.

i) Conformen la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts les persones següents:

 

- Presidenta: Maria Antònia Taltavull Fernández, consellera executiva d'Economia i Serveis Generals.

- Secretària: una funcionària del Departament d'Economia i Territori.

- Vocals:

  • Sandra Beltrán Moll, directora insular d'Economia.
  • Miguel Lopesino Chacón, tècnic del Departament d'Economia i Territori.
  • Pere Mercadal López, inspector de pesca del CIM.
  • Gabriel Subirats Pons, tècnic de gestió a l'AGA d'Economia.

Tercer. Informar de la present convocatòria en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a la Base de Dades Nacional de Subvencions i prèviament a la seva publicació en el BOIB.

Documentació complementària que consta a l'expedient:

- Annex I. Sol·licitud d'ajut.

- Annex II. Declaració responsable.

- Annex III. Declaració relativa a altres ajuts.

- Annex IV. Compte justificatiu simplificat.

BASES QUE REGULEN ELS AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA A LES CONFRARIES DE PESCADORS DE MENORCA

Incorporat al pressupost vigent del Consell Insular de Menorca, el Pla Estratègic de Subvencions canalitza i ordena el desenvolupament d'actuacions en matèria de subvencions adreçades a la consecució dels objectius de cada programa; en aquest sentit, una de les línies de subvenció del Departament d'Economia i Serveis Generals consisteix en la convocatòria d'ajuts a les confraries de pescadors i sector pesquer de Menorca.

1. OBJECTE

L'objecte d'aquests ajuts és donar suport a les activitats generals i promocionals que puguin dur a terme les confraries de pescadors de Menorca durant el període subvencionable estipulat a la base 4.2.

2. FINALITAT

Els presents ajuts s'emmarquen en l'exercici de la competència de foment que correspon al Consell Insular de Menorca en matèria de pesca, de conformitat amb els articles 70.12 i 73 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 de l'1 de març de 2007; correcció d'errades BOIB núm. 29 de 28 de febrer de 2008).

El Decret 61/1995, de 2 de juny, de regulació de les confraries de pescadors i de les seves federacions (BOIB núm. 80 de 24 de juny de 1995), n'estableix la naturalesa consultiva i en determina el paper col·laborador amb l'Administració en totes les qüestions que afecten la pesca marítima; el Reial decret 418/2015, de 29 de maig, regula la primera venda dels productes pesquers en l'àmbit estatal (BOE núm. 149 de 23 de juny de 2015), i el Decret 22/2018, de 6 de juliol, regula el desembarcament, la primera venda, la traçabilitat i el control dels productes pesquers a les Illes Balears (BOIB núm. 84 de 7 de juliol de 2018).

Sota els contextos legals esmentats, l'interès del Departament d'Economia i Serveis Generals del Consell Insular de Menorca és donar suport i col·laborar amb les confraries de pescadors de Menorca per tal de contribuir al desenvolupament sostenible del sector pesquer i equilibrar els recursos marins, els mitjans de producció i les captures com s'adiu en un territori reserva de biosfera.

3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i als imports màxims que estableixi la convocatòria.

4. ACTIVITATS I PERÍODE SUBVENCIONABLES

1. Activitats subvencionables (despeses elegibles):

- Estudis, propostes o informes (elaborats per tècnics externs qualificats o personal propi).

- Qualitat i traçabilitat (despeses de gestió de la qualitat i la traçabilitat, etiquetatge, suport informàtic, millores tecnològiques i similars).

- Promoció i campanyes publicitàries (disseny, anuncis, insercions i similars).

- Formació i competències professionals (cursos, seminaris i similars).

- Despeses operatives i de funcionament (consums, subministraments, serveis externs i similars).

- Personal directament implicat amb les activitats esmentades i fins al llindar màxim fixat a la base 12.3 (sous, salaris i cotitzacions a la Seguretat Social).

2. Les esmentades activitats subvencionables s'han de dur a terme entre l'1 d'octubre de l'any anterior a la convocatòria i el 30 de setembre del qual es convoquin.

5. NATURALESA DELS AJUTS I RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES SUBVENCIONS

1. Aquestes subvencions són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

2. Les confraries de pescadors de Menorca, en ser beneficiàries d'uns ajuts d'impacte en una una zona d'acció geogràficament circumscrita a la regió i d'efectes inapreciables, si més no força marginals, sobre els mercats i els consumidors dels estats membres, no compleixen totes les condicions i criteris fixats per l'art. 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea; per tant, les subvencions que se'ls proposa no poden considerar-se ajuts d'Estat.

3. Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres subvencions, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca en la forma establerta en la base 12.2 b.

4. En cap cas, les subvencions concedides podran superar, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.

6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS

1. Poden ser beneficiàries dels ajuts previstos les confraries de pescadors de Menorca constituïdes d'acord amb el que preveu el Decret 61/1995, de 2 de juny (BOIB núm. 80 de 24 de juny de 1995).

2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les confraries en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (TRLS), i l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS).

7. PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS I TERMINI

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat adjunt a aquestes bases (annex I disponible a la seu electrònica www.cime.es).

2. El termini de presentació de sol·licituds començarà l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i finalitzarà el dia 15 de novembre de l'any en què es convoquin.

3. La sol·licitud haurà d'anar acompanyada de la documentació següent:

A. Documentació administrativa

a) Escriptura de constitució o modificació, estatuts o reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent (si fos necessari de conformitat amb els estatuts, han d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i designar-ne representant).

b) CIF de l'entitat sol·licitant.

c) Documentació acreditativa de la vigència del càrrec de representant legal en virtut del qual actua qui presenta la sol·licitud i, si escau, acreditació de l'autorització corresponent i suficient, en cas que la presenti una persona diferent.

d) Acreditació de la representació i NIF o CIF del representant, si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre (model de representació apud acta electrònic disponible al tràmit).

e) Declaració responsable, signada pel sol·licitant o pel seu representant legal, de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 10 del TRLS (annex II).

f) Declaració responsable, signada pel sol·licitant o pel seu representant legal, relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).

g) Declaració de les dades bancàries de l'entitat beneficiària de l'ajut (formulari model disponible al tràmit).

h) Certificat de trobar-se al corrent de les obligacions tributàries davant de l'Administració de l'Estat i de les obligacions davant de la Seguretat Social (els sol·licitants poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar-ho marcant la casella a l'efecte de l'annex I).

B. Documentació específica

i) Annex IV. Compte justificatiu simplificat: inclou memòria indicativa de les actuacions subvencionables realitzades i la relació nominativa de les despeses realitzades i detalls d'altres ingressos i subvencions que hagin finançat l'activitat.

j) Certificat emès per la secretaria de la confraria, amb el vistiplau de la presidència, sobre les dades que a continuació s'indiquen:

 

- Nombre mitjà de barques durant l'any anterior al de la convocatòria.

- Volum de vendes durant l'any anterior al de la convocatòria.

- Nombre mitjà de socis durant l'any anterior al de la convocatòria.

 

k) Estudi específic de les captures dutes a terme durant l'any precedent al de la convocatòria en comparació d'altres anys anteriors per poder valorar l'estat de les zones de captura. Les confraries que pesquin dins la reserva marina del nord de Menorca o dins la reserva marina de l'illa de l'Aire han d'especificar aquestes zones en concret.

l) Memòria i comptes anuals relatius al darrer exercici aprovats per l'òrgan corresponent.

3. Quan ja consti en els arxius del Consell Insular de Menorca i es faci constar expressament en la sol·licitud, s'eximeix a les confraries de presentar la documentació administrativa: a, b, c, g.

4. D'acord amb els art. 28.3, 28.7 i 53.c) de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, excepcionalment, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari; en qualsevol cas, en són responsables de la veracitat dels documents que presentin.

Quan la rellevància d'un document dels aportats per la persona interessada així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el Consell Insular de Menorca pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació d'aquestes còpies aportades i requerir l'exhibició del document o de la informació original (art. 28.5 de la LPACAP).

5. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria, la persona física o jurídica interessada presta al Consell Insular de Menorca els consentiments següents:

a) A consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per la persona interessada que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) A consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment la persona interessada hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que la persona interessada el presti.

6. La sol·licitud (base 7.1) i la documentació adjunta (base 7.3) s'han de presentar dins del termini establert (base 7.2) i d'acord amb les indicacions següents:

Per mitjans electrònics al registre electrònic de la corporació (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels legalment previstos (art. 14.2 i 16.4 de la LPACAP).

Si algú presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica; a aquests efectes, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena (art. 68.4 de la LPACAP).

7. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris; si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició (art. 68 de la LPACAP).

8. CRITERIS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS I DETERMINACIÓ DE L'IMPORT DE LA SUBVENCIÓ

1. Si l'import global demanat entre totes les confraries que compleixin els requisits no supera el crèdit de la convocatòria, les sol·licituds es resoldran individualment i es podrà concedir fins al 100 % dels ajuts sol·licitats (amb el benentès que no se superi la quantia màxima de subvenció per confraria que pugui determinar la convocatòria).

2. En cas que l'import global sol·licitat sobrepassi el crèdit pressupostari, es tindran en compte els criteris de repartiment següents:

- En relació amb el nombre de barques: fins a 10 barques: 2 punts; d'11 a 19 barques: 4 punts; 20 barques o més: 5 punts.

- En relació amb el volum de vendes: 0,01 punts/tona fins a un màxim de 2 punts.

- En relació amb el nombre de socis: fins a 19 socis: 3 punts; 20 socis o més: 5 punts.

Aleshores, s'aplicarà el barem següent:

- A partir de 5 punts i fins a 6: el 60 % del pressupost serà subvencionable.

- A partir de 6 punts i fins a 7: el 70 % del pressupost serà subvencionable.

- A partir de 7 punts i fins a 8: el 80 % del pressupost serà subvencionable.

- A partir de 8 punts i fins a 9: el 90 % del pressupost serà subvencionable.

- A partir de 9 punts: el 100 % del pressupost serà subvencionable.

Si l'import global a subvencionar després d'aplicar la taula anterior és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre les confraries que compleixin els requisits i segons els criteris de repartiment assenyalats.

3. La convocatòria podrà establir una quantia màxima per confraria.

9. COMISSIÓ AVALUADORA DELS AJUTS

1. La comissió avaluadora examinarà les sol·licituds presentades i emetrà l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

2. Aquest òrgan col·legiat estarà integrada pels membres següents:

- President: el/la conseller/a executiu/iva competent en la matèria.

- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del departament al qual es troba adscrita la matèria.

- Vocals: el/la director/a insular competent en la matèria i tres tècnics de l'esmentat departament.

10. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

1. Els ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat. Acabat el termini de presentació, les sol·licituds es resoldran individualment; en el cas que els imports globals sol·licitats superin els crèdits pressupostaris, es resoldran per mitjà dels criteris o procediment prevists en la base 8.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent; una vegada conclòs el procés de tramitació de la convocatòria i immediatament abans de la seva publicació en el diari oficial, s'haurà de remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) la informació corresponent a la convocatòria (art. 20 de la LGS).

3. La persona a qui correspongui la instrucció es determinarà en la convocatòria i li correspondrà realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la comissió avaluadora.

5. Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del departament dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

6. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar l'entitat beneficiària perquè reformuli la seva sol·licitud a fi d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

7. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de dos mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

9. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS (art. 20.8 de la LGS), i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a efectes de notificació (art. 45.1b de la LPACAP).

11. ABONAMENT DELS AJUTS

1. Es tramitarà l'abonament dels ajuts a la vegada que se n'hagi acordat la concessió.

2. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i tot d'acord amb les disponibilitats de tresoreria.

3. No es pot pagar la subvenció mentre l'entitat beneficiària no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i el Consell Insular de Menorca.

12. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES

1. Les despeses objecte de subvenció s'han de justificar amb la sol·licitud.

2. De conformitat amb l'article 75 del Reglament de la Llei general de subvencions (RLGS), els ajuts es justificaran mitjançant l'aportació del compte justificatiu simplificat (annex IV), que conté:

a) Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la convocatòria, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.

b) Relació nominativa de les despeses realitzades i pagades i detalls d'altres ingressos i subvencions que hagin finançat l'activitat. Aquestes despeses han de ser factures a nom de l'entitat beneficiària de la subvenció i que reuneixin els requisits i formalitats legals i han de comptar amb els justificants de pagament bancari corresponent.

S'admetran pagaments en efectiu fins a un màxim de 300 €. Per tal de justificar-los, les factures han d'incorporar l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A tals efectes ha de quedar consignada a la factura la data de cobrament, la identificació, amb indicació del nom, NIF i signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa (aquest darrer és facultatiu en cas que l'emissor sigui una persona física).

Per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció, en la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà la presentació dels justificants que es creguin oportuns.

3. Les despeses de personal directament implicat amb les activitats de les confraries seran justificables fins a un import màxim de 10.000 € per confraria.

4. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, l'entitat sol·licitant serà requerida per tal que, en el termini improrrogable de deu dies hàbils, la completi o l'esmeni.

5. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

13. ACCEPTACIÓ DE LES SUBVENCIONS I OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS

1. La subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà de la publicació al BOIB de la resolució de l'expedient de concessió/denegació dels ajuts.

2. Tanmateix, les entitats beneficiàries s'obliguen a:

a) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per fiscalitzar els comptes públics.

c) Deixar constància de la percepció i aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres de registre de l'entitat beneficiària o altra documentació que la substitueixi.

d) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els electrònics, en tant puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

e) Qualsevol actuació esdevinguda després de la publicació de la convocatòria relativa a les actuacions subvencionades, ha d'esmentar el suport econòmic del Consell Insular de Menorca.

f) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la LGS.

14. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS

1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions de les entitats beneficiàries d'aquests ajuts, s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

2. Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els art. 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

3. Quan no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de la instrucció i la notificació a l'entitat beneficiària; en tot cas, s'haurà de valorar el grau d'incompliment, si hi incorren actuacions doloses o negligents, i també si hi hagut bona o mala fe.

4. Si a la persona o entitat beneficiària li pertoca i no fa constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca segons la base 13.2.e), l'import de la subvenció correctament justificada es minorarà en un 1%.

5. Les quantitats a reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i se'ls pot aplicar la via de constrenyiment.

6. L'obligació de reintegrament establerta en aquesta base és independent de les sancions que, en el seu cas, siguin exigibles.

 

15. INFRACCIONS I SANCIONS

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables depèn de l'establert en el títol IV de la LGS i en el títol V del TRLS.

2. De conformitat amb l'establert a l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, els òrgans competents per imposar les sancions en cas d'infringir aquestes bases o la normativa aplicable en matèria de subvencions són: la Consellera executiva, si són lleus o greus; i, en el cas de les de caràcter molt greu, el Consell executiu.

16. ALTRES DISPOSICIONS

1. Recursos administratius: els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries, que no exhaureixen la via administrativa, són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca. De la mateixa manera, contra les resolucions del conseller executiu cap del departament per les qual es concedeixen o deneguen els ajuts, s'hi poden interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca.

2. Normativa general aplicable: en tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques

- Llei 4/2022, de 4 de juny, de consells insulars.

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern, per delegació del Ple del Consell Insular de Menorca (Acord de 31-7-2023, BOIB núm. 109 de 5-8-2023), en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 1 d'agost de 2024

Per delegació del president, La secretària Rosa Salord Oleo (Decret 129/2023, de 27 de juliol) ​​​​​​​(BOIB núm. 106 de 29-07-2023)