Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 486695
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per al foment de la investigació, l’estudi o la recerca i la difusió de resultats de projectes de recerca en l’àmbit dels serveis socials per als anys 2024, 2025 i 2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Codi BDNS: 778471

L'article 44.2 de la Constitució espanyola assenyala que els poders públics promouran la ciència i la investigació científica i tècnica en benefici de l'interès general. D'altra banda, l'article 148.1.17 disposa que les comunitats autònomes podran assumir competències en el foment de la cultura, de la investigació i, si n'és el cas, de l'ensenyament de la llengua pròpia de la comunitat autònoma, tot i que l'article 149.1.15 atribueix a l'Estat el foment i la coordinació general de la investigació científica i tècnica com a competència exclusiva.

L'article 35.1.f) de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, assenyala que correspon al Govern de les Illes Balears estudiar i investigar les necessitats i les problemàtiques plantejades en el camp dels serveis socials.

Així mateix, l'article 36.n) de la Llei 4/2009 assenyala que és competència de la conselleria que té assignades les funcions en matèria de serveis socials fomentar l'estudi i la recerca en l'àmbit dels serveis socials.

Pel que fa a la recerca i la innovació tecnològica, l'article 98 de la Llei 4/2009 assenyala que les administracions públiques, en el marc de les seves competències en matèria de serveis socials, han d'impulsar la recerca científica i la innovació tecnològica seguint els criteris que estableixi el Comitè d'Avaluació de Necessitats de Serveis Socials.

El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, d'acord amb l'article 12 d'aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de les subvencions fins que l'òrgan competent no n'hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre.

L'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut que convoqui la Conselleria (BOIB núm. 34, d'11 de març) i, en l'article 2.1.a), disposa que són susceptibles de subvenció els cursos, seminaris, jornades, divulgació, estudis i formació en matèria de serveis socials i de menors i família.

El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, determina la composició del Governi i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol de 2023).

El Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 102, de 20 de juliol de 2023). Mitjançant aquest Decret es crea la Conselleria de Famílies i Afers Socials i se n'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica.

Les actuacions a les quals es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies i Afers Socials, a través de la Direcció General d'Afers Socials, i, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

D'altra banda, es considera que els ajuts a projectes de recerca i desenvolupament que es pretenen atorgar en el marc de la convocatòria són compatibles amb el mercat interior, tenint en compte l'article 107, apartat 3, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, i, per tant, queden exempts de l'obligació de notificació de l'article 108, apartat 3, del Tractat, atès que es compleixen les condicions establertes en l'article 25 i el capítol I del Reglament 651/2014, de 17 de juny de 2014, de la Comissió Europea, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

D'acord amb el que disposa l'article 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en relació amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.

Aquesta convocatòria de subvencions està prevista en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril), emmarcada dins el capítol III («Millora de la qualitat de vida dels ciutadans»), en l'objectiu III.4 («Protecció de col·lectius vulnerables»), línia III.4.20: «ajuts destinats a la investigació, l'estudi o la recerca i l'edició i la difusió de resultats de projectes d'investigació en l'àmbit dels serveis socials».

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 5 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021; a proposta del director general d'Afers Socials; d'acord amb l'informe previ i favorable del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials; amb la fiscalització prèvia favorable de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a la investigació, l'estudi i la recerca i la difusió de resultats de projectes de recerca en l'àmbit dels serveis socials, per als anys 2024, 2025 i 2026, d'acord amb els punts de la convocatòria que consten com a annex d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de cent cinquanta mil euros (150.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 17401 313I01 48000 00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents als anys 2025, 2026 i 2027.

3. Autoritzar una despesa de cent cinquanta mil euros (150.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 17401 313I01 48000 00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents als anys 2025, 2026 i 2027.

4. Designar el director general d'Afers Socials òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi notificat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (1 d'agost de 2024)

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover

 

ANNEX Punts de la convocatòria

1. Objecte

1.1 L'objecte d'aquesta convocatòria és establir ajuts, per als anys 2024, 2025 i 2026, per donar suport a les persones investigadores, residents a les Illes Balears, que treballen en l'àmbit universitari, de les administracions públiques o del tercer sector, per incentivar el desenvolupament de projectes d'investigació, estudi o recerca que tenguin per finalitat contribuir al coneixement de la realitat actual en l'àmbit dels serveis socials, de manera individual o coordinades mitjançant un equip, així com la difusió, perquè puguin donar a conèixer els resultats de les seves produccions investigadores, les quals contribuiran a enriquir el patrimoni científic de les Illes Balears. Per tant, el projecte d'investigació, estudi o recerca, la publicació i la difusió han de tenir necessàriament com a àmbit d'actuació o aplicació l'àmbit territorial de les Illes Balears.

En el marc d'aquesta convocatòria es poden presentar projectes de recerca de tipus fonamental, això és, treballs experimentals o teòrics empresos amb l'objectiu primordial d'adquirir nous coneixements sobre els fonaments subjacents dels fenòmens i els fets observables, sense perspectives d'aplicació o utilització comercial directa.

Es requereix que els projectes subvencionats estiguin alineats amb les línies estratègiques del III Pla Estratègic de Serveis Socials (2022-2026) i contribueixin així a promocionar una visió ordenada, consensuada i integradora del sistema de serveis socials de les Illes Balears.

1.2. Aquests ajuts es poden destinar a finançar les activitats següents:

  • Projectes d'investigació, estudi o recerca que tenguin per finalitat contribuir al coneixement de la realitat actual en l'àmbit dels serveis socials.
  • Activitats d'edició, impressió i difusió del material dels projectes d'investigació, estudi o recerca adreçat a l'ús dels professionals dels serveis socials.
  • Activitats que comprenguin tant les tasques de recerca i estudi com les d'edició, impressió i difusió.

1.3. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).

2. Persones beneficiàries

Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les persones físiques investigadores autores o coautores de produccions investigadores i les persones jurídiques en l'àmbit de les quals treballen persones físiques investigadores, d'acord amb els requisits següents:

a) Ser resident a les Illes Balears en el cas de persona física, o disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears en el cas de persona jurídica.

b) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

c) Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagi rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en endavant, CAIB), o no tenir imports pendents de reintegrament.

d) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions (TRLS), aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

e) En cas que el sol·licitant sigui una persona jurídica, disposar d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

3. Obligacions de les persones beneficiàries

3.1. A més de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, les persones beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:

a) Emmarcar l'estudi o l'anàlisi en les línies de recerca següents, dins els eixos i les línies prioritàries del III Pla Estratègic de Serveis Socials:

  1. Intervenció social i comunitària Investigacions sobre les característiques de la intervenció social i comunitària; la intervenció amb grups; els instruments per a la presa de decisions i la planificació; els protocols d'intervenció; el mesurament i l'avaluació dels resultats; la qualitat de la intervenció social i comunitària i la participació de les persones usuàries en la intervenció.
  2. Serveis socials Investigacions sobre l'estructura, la dinàmica i l'organització dels serveis socials, així com sobre els programes, els treballs i els serveis corresponents; els protocols d'intervenció; el mesurament i l'avaluació dels resultats; la qualitat dels serveis socials i la participació de les persones usuàries en els serveis.
  3. Problemes socials, sectorials i comunitaris des de la perspectiva dels serveis socials Investigacions sobre problemes socials i comunitaris, com també sobre sectors de població objecte de la intervenció social (cura i gènere, dependència, infància i família, participació de les persones usuàries en els serveis, grups i intervenció social, etc.) en l'àmbit dels serveis socials.
  4. Innovació social i comunitària Investigacions sobre la millora o la implementació de noves tecnologies en la intervenció social i comunitària o sobre el disseny d'eines d'avaluació en serveis socials adreçada tant als professionals del sector de serveis socials com a la participació de les persones usuàries en els serveis.

b) Fer constar en la publicació (o en el material editat en el format que escaigui) el finançament de la CAIB i, més concretament, la imatge corporativa de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.

c) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de quinze dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.

d) Participar en els actes de presentació i difusió de la publicació que organitzi la Conselleria de Famílies i Afers Socials, si n'és el cas.

e) Trametre a la Conselleria de Famílies i Afers Socials cinc còpies de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció, en el cas d'edicions en paper. En el cas de publicacions en línia, permetre a la Conselleria de Famílies i Afers Socials publicar-les a la seu electrònica institucional per mantenir-les en obert i d'accés gratuït durant un termini de cinc anys. En el cas de publicacions de pàgines web o similars, permetre'n l'enllaç en condicions idèntiques.

f) Inserir en la publicació (o en el material editat en el format que escaigui) el text següent: «La Conselleria de Famílies i Afers Socials no s'identifica necessàriament amb les idees, les opinions i les valoracions exposades en aquesta investigació, estudi o recerca, ni se'n fa responsable».

g) Amb la finalitat de poder comprovar l'execució correcta de les accions i fer-ne un seguiment, facilitar a les persones que facin tasques de seguiment tècnic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials l'accés o assistència a les activitats subvencionades i proporcionar informació en relació amb l'execució.

L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears no es fa responsable dels danys i perjudicis que pugui ocasionar l'ús il·legítim o inadequat de les informacions contingudes al lloc web, ni tampoc de les connexions o els continguts i les informacions dels enllaços de tercers externs.

3.2. Les persones beneficiàries han de fer constar en tots els elements publicitaris de l'activitat subvencionada la col·laboració de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, en un lloc destacat i amb l'autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria.

3.3. Les persones beneficiàries han d'executar la totalitat de l'activitat que fonamenti la concessió de la subvenció, amb independència de l'import concedit en la resolució de concessió.

3.4. Les persones beneficiàries s'han de sotmetre a les actuacions de comprovació i control de l'Administració autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i també els han facilitar tota la informació que els requereixin en relació amb els ajuts concedits.

3.5. Les persones beneficiàries han de conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

3.6. Les investigacions, estudis o recerques duites a terme s'han de publicar en llengua catalana o castellana. Es valorarà que, a més, també estiguin disponibles en anglès.

4. Despeses subvencionables

4.1. Es consideren despeses subvencionables aquelles que, d'una manera indubtable, responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionable, resultin estrictament necessàries per dur a terme l'activitat, es facin dins el termini atorgat per executar-les i no superin el valor de mercat, d'acord amb l'article 8.1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

4.2. Són despeses subvencionables, quant a l'elaboració de les activitats d'investigació, estudi o recerca en format de paper o electrònic, les següents:

a) El cost laboral del personal temporal, contractat exclusivament i específicament per dur a terme l'activitat objecte de la subvenció, fet que ha de constar expressament en el contracte laboral.

b) Les despeses de viatge, allotjament i manutenció que s'imputin per dur a terme el treball de camp d'acord amb els objectius fixats per la recerca. Es poden subvencionar despeses de viatge, allotjament i manutenció relacionades amb les etapes següents del treball de camp:

 

Fase de planificació: concretar i ordenar les activitats o tasques que s'han de dur a terme.

— Fase d'execució: dur a terme totes les activitats planificades.

Fase de control: verificar o sotmetre a una avaluació les accions que s'han duit a terme.

 

És necessari identificar clarament en la justificació la persona que ha incorregut en la despesa.

Aquestes despeses són subvencionables d'acord amb les definicions i fins als imports màxims que estableix la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 8 de gener de 2024 per la qual s'actualitzen les quanties de les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024 (https://intranet.caib.es/eboibfront/ca/2024/11857/681907/resolucio-del-conseller-d-economia-hisenda-i-innov).

c) Les despeses d'adquisició d'equipaments, instrumental i material inventariable dedicats al projecte de recerca, la publicació i la difusió (equips informàtics, programari, aplicacions, fons bibliogràfic, fotocòpies i reprografia, missatgeria, fotografies, enregistraments sonors o audiovisuals, etc.). En el cas que l'instrumental i el material no s'utilitzin en tota la seva vida útil per al projecte, únicament es consideraran subvencionables els costs d'amortització corresponents a la durada del projecte, calculats d'acord amb els principis comptables generalment acceptats.

d) El material bibliogràfic i les quotes d'inscripció a jornades, col·loquis, congressos o activitats científiques anàlogues, directament relacionats amb l'activitat d'investigació o amb la recerca duita a terme, que només es podran imputar pel temps de durada del projecte subvencionat, i les quotes anteriors, sempre que siguin amb la finalitat inequívoca de difondre la recerca o la publicació en procés d'elaboració o ja realitzada, i amb l'esment explícit de l'ajut concedit per la CAIB en tots els actes i documents relacionats, que s'hauran d'aportar en la justificació pertinent.

e) La contractació de serveis externs, entesos com a activitats prestades per tercers de forma puntual, com ara consultories, estudis o assistències tècniques per executar l'activitat investigadora. En tot cas, no es permet la subcontractació per dur a terme l'activitat objecte de subvenció.

4.3. Són despeses subvencionables, quant a l'edició, la difusió i la publicació, les següents:

a) Les despeses de correcció i maquetació de textos, fotomecànica i impressió.

b) Les despeses d'impremta i distribució.

c) Les despeses derivades de l'elaboració de cartells o panells per presentar a jornades o congressos.

La propietat intel·lectual del material recau en l'autor o autora; la titularitat dels resultats és propietat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'ús requereix l'autorització expressa de la Direcció General d'Afers Socials. En general, les publicacions han de ser preferentment en format digital; en el cas que es vulguin fer en paper, s'ha de justificar.

4.4. No són subvencionables les despeses següents:

a) Les despeses corresponents a atencions protocol·làries o representatives.

b) La publicació de ressenyes, catàlegs, actes de congressos i altres publicacions generals.

c) Les despeses derivades de les retribucions dels autors, les despeses de traducció, les despeses de material inventariable i els honoraris professionals.

d) Les despeses derivades de l'assistència, el desplaçament o l'allotjament a jornades o congressos per presentar-hi els projectes d'investigació, estudi o recerca subvencionats.

e) Qualsevol altra despesa no inclosa generalment en el punt 4.1.

f) El cost del personal fix vinculat funcionarialment, estatutàriament o contractualment a l'entitat beneficiària. Tampoc el cost salarial del personal en situació d'incapacitat temporal, permís de maternitat o paternitat o situacions assimilables i que, per tant, no estigui participant en l'activitat investigadora.

g) Les despeses de material d'oficina i els accessoris informàtics sense relació amb l'activitat subvencionada.

h) Les despeses de quotes de societats científiques.

i) Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

j) Les despeses d'indemnització per acomiadaments (incloses les pactades) i les bestretes al personal.

4.5. En el cas de persones físiques, les despeses de recerca es poden finançar en la mesura en què també se sol·liciti la subvenció de la publicació resultant.

5. Pressupost

5.1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de cent cinquanta mil euros (150.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 17401 313I01 48000 00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2025, 2026 i 2027.

5.2. Aquest import es pot ampliar mitjançant una resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials, d'acord amb l'article 5.3.b) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

5.3. En concret, la distribució pressupostària d'aquesta convocatòria és la següent:

Exercici

Partida

Total

2025

17401 G/313I01/48000/00

50.000,00 €

2026

17401 G/313I01/48000/00

50.000,00 €

2027

17401 G/313I01/48000/00

50.000,00 €

TOTAL

150.000,00 €

En tot cas, aquesta distribució dels imports té un caràcter estimatiu, i l'alteració eventual no exigeix la modificació de la convocatòria, sens perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que, si escau, pertoqui, d'acord amb l'article 5.3.c) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

5.4. D'acord amb l'article 5.5.b) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en el cas en què, una vegada finalitzat l'any en curs corresponent, no s'hagi exhaurit l'import màxim previst inicialment, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar a l'any següent, mitjançant una resolució de l'òrgan competent per concedir les subvencions, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

5.5. L'import de cada ajut serà d'un màxim de 15.000 € per sol·licitud i per període, d'acord amb el punt 6 següent i sempre segons la disponibilitat pressupostària de la convocatòria.

5.6. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

6. Àmbit temporal

6.1. D'acord amb els articles 2.4 i 5.5 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, i pel fet de tractar-se d'una convocatòria triennal, són subvencionables les despeses que descriu el punt 4 d'aquesta convocatòria que s'hagin efectuat o es duguin a terme en algun dels tres períodes següents:

a) Any 2024: des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria i fins al 31 de desembre.

b) Any 2025: entre l'1 de gener i el 31 de desembre.

c) Any 2026: entre l'1 de gener i el 31 de desembre.

6.2. No es poden presentar sol·licituds de subvenció de projectes que hagin estat beneficiaris amb el mateix contingut en convocatòries o períodes anteriors.

7. Nombre de sol·licituds subvencionables

7.1. Cada persona interessada pot presentar un màxim de tres sol·licituds per a propostes diferents i per període, sempre que sigui autora o coautora del projecte d'investigació, estudi o recerca o, en el cas de persona jurídica, que estigui relacionada amb la persona investigadora.

7.2. En cap cas no es poden presentar sol·licituds d'ajut només per a una part d'un projecte d'investigació, estudi o recerca.

7.3. Únicament s'accepta una sol·licitud de subvenció per cada projecte d'investigació, estudi o recerca, independentment del nombre d'autors. En el cas que es presenti més d'una sol·licitud per al mateix projecte, només es tindrà en compte la primera sol·licitud presentada, d'acord amb el registre d'entrada.

8. Documentació que s'ha de presentar

8.1. Les persones que estiguin interessades a presentar-se a la convocatòria i que compleixin els requisits que estableix el punt 2, han d'emplenar i presentar una sol·licitud signada, d'acord amb el model núm. 1.

8.2. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades en els enllaços del web de la CAIB a la pàgina de la Direcció General d'Afers Socials (https://www.caib.es/webgoib/direccio-general-d-afers-socials) i a la Seu Electrònica. Tant la sol·licitud com els impresos adjunts s'han de signar electrònicament per la persona representant, en el cas d'entitats.

8.3. La relació de documents que s'han d'adjuntar a la sol·licitud és la següent, sempre que no estiguin en poder de l'Administració o se'n pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius:

a) En cas de persona física, fotocòpia del document d'identitat (DNI, NIF o NIE) de la persona sol·licitant o de la persona que la representa.

b) En cas de persones jurídiques, agrupacions de persones o entitats sense personalitat jurídica, el document constitutiu de l'entitat o agrupació i, si escau, els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o el certificat d'inscripció registral dels documents esmentats, com també l'acreditació de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud.

c) Una memòria descriptiva del projecte de recerca: descripció detallada del procediment establert, mètode d'anàlisi emprat, fases i cronograma de l'activitat d'investigació, estudi o recerca, adequació de mitjans i pressupost, bases de dades o inventaris, recopilació de material, referències bibliogràfiques, etc. (model núm. 2).

d) Una memòria descriptiva del projecte de publicació o pla de difusió de la recerca (model núm. 3).

e) El pressupost desglossat (model núm. 4).

f) Un breu curriculum vitae de l'autor o autora i de l'equip de recerca.

g) Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, d'acord amb el model. En el cas que el compte bancari ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma, només cal indicar a quin dels comptes s'ha de fer el pagament. La titularitat del compte bancari ha de ser de la persona o entitat sol·licitant de la subvenció (model núm. 5).

h) Una declaració responsable (model núm. 6) en la qual es faci constar:

 

— Que la persona o entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició o d'incompatibilitat per ser persona beneficiària de la subvenció establerts en l'article 10 del TRLS i en la resta de normativa aplicable.

— Que el projecte d'investigació, estudi o recerca s'ha fet o es farà dins el termini previst en el punt 6 d'aquesta convocatòria.

— Que la persona o entitat sol·licitant compleix les obligacions que estableixen l'article 11 del TRLS, l'article 16.1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i aquesta convocatòria.

— Que la persona o entitat sol·licitant no està sotmesa a cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per ser persona beneficiària de la subvenció.

— Que la persona o entitat sol·licitant no ha estat mai objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

— Que la persona o entitat sol·licitant ha justificat els ajuts o les subvencions que hagi rebut anteriorment de l'Administració de la CAIB, o no tenir imports pendents de reintegrament.

— Que la persona o entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

— Que la persona o entitat sol·licitant no ha rebut altres ajuts relacionats amb la publicació objecte de sol·licitud, de conformitat amb el punt 22.2 d'aquesta convocatòria.

 

i) En cas de persona física, el certificat d'empadronament que demostri que resideix a les Illes Balears, i en cas de persona jurídica, un certificat signat per la persona representant de l'entitat en el qual es faci constar l'adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears.

h) En el cas que la persona interessada s'oposi expressament que l'Administració pugui consultar i obtenir aquestes dades, un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que acrediti que la persona sol·licitant està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries, i un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social que acrediti que la persona sol·licitant està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social.

8.4. La presentació de la sol·licitud suposa que la persona o entitat autoritza el personal tècnic de la Direcció General d'Afers Socials perquè pugui demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que consideri necessaris per tramitar l'expedient.

8.5. La persona interessada no ha de presentar dades o documents que ja hagi presentat anteriorment davant qualsevol administració, sempre que indiqui en quin moment i davant quin òrgan administratiu.

8.6. Els serveis tècnics de la Direcció General d'Afers Socials poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

8.7. En relació amb la documentació que determinen els punts anteriors, s'ha de notificar a la Direcció General d'Afers Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que no es presenti la justificació final del projecte.

9. Lloc i termini de presentació de sol·licituds

9.1. Les sol·licituds de persones físiques es poden presentar, emplenades degudament, de dues maneres:

a) Presencialment als llocs que determinen l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, i l'article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b) Telemàticament, mitjançant el tràmit específic habilitat per a la sol·licitud de subvenció, a disposició de les persones interessades al web de la Direcció General d'Afers Socials i a la Seu Electrònica.

9.2. Si la sol·licitud anterior s'envia per correu, la documentació corresponent s'ha de presentar en un sobre obert, de manera que l'exemplar destinat a la Conselleria de Famílies i Afers Socials es dati i segelli abans de certificar-se, d'acord amb l'article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l'oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s'entendrà com a data vàlida de presentació la d'entrada en el Registre General de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.

9.3. En el cas de persones jurídiques i de les obligades a comunicar-se electrònicament amb l'Administració, les sol·licituds, emplenades degudament, s'han de presentar exclusivament de manera telemàtica per mitjà del tràmit específic habilitat per a la sol·licitud de subvenció, a disposició de les persones interessades al web de la Direcció General d'Afers Socials i a la Seu Electrònica. No es consideraran presentades les sol·licituds telemàtiques fetes a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

En cas de presentar la sol·licitud de manera presencial, l'Administració, d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, ha de requerir la persona interessada perquè ho faci en la forma electrònica indicada. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi duit a terme l'esmena.

9.4. La presentació de la sol·licitud implica que la persona interessada accepta les prescripcions que estableix tota la normativa aplicable, l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i aquesta convocatòria.

9.5. D'acord amb l'article 5.5.c) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, s'estableixen tres terminis per presentar les sol·licituds, segons el període corresponent:

a) Dins el període de 2024, el primer termini per presentar les sol·licituds és des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins a l'1 de setembre de 2024, inclòs.

b) Dins el període de 2025, el segon termini per presentar les sol·licituds és des de l'1 de gener fins a l'1 de setembre de 2025, ambdós inclosos.

c) Dins el període de 2026, el tercer termini per presentar sol·licituds és des de l'1 de gener fins a l'1 de setembre de 2026, ambdós inclosos.

9.6. Quant a les sol·licituds que es presentin fora de termini establert, se'n dictarà una resolució d'inadmissió, que es notificarà a la persona interessada, d'acord amb l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

9.7. Un cop exhaurit el crèdit pressupostari disponible de la convocatòria per a cada període, se suspendrà la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials, que es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

10. Examen i esmena de la documentació

10.1. L'equip tècnic de la Direcció General d'Afers Socials examinarà les sol·licituds i la documentació adjunta per determinar si l'ajut s'adequa al que estableix aquesta convocatòria.

10.2. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que disposa aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació necessària, es requerirà la persona sol·licitant perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.

10.3. Els requeriments d'esmena i la resta de comunicacions i notificacions dels actes de tràmit que l'òrgan gestor faci a les persones sol·licitants es publicaran al web de la Direcció General d'Afers Socials i a la Seu Electrònica.

La persona sol·licitant ha d'esmenar les deficiències mitjançant el tràmit específic de seguiment habilitat i a disposició dels interessats al web de la Direcció General d'Afers Socials i a la Seu Electrònica.

11. Criteris de valoració

11.1. D'acord amb el que disposa l'article 6.8.a) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en relació amb els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, la selecció de les persones beneficiàries s'ha de fer individualment, mitjançant la valoració de les sol·licituds presentades a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, d'acord amb el punt 12.1 d'aquesta convocatòria.

11.2. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

11.3. Els criteris de valoració de les sol·licituds són els que es detallen a continuació:

a) Interès científic de la proposta: es valorarà que la temàtica i l'enfocament dels projectes siguin innovadors o que aportin coneixement en temàtiques poc estudiades, així com l'anticipació a problemàtiques futures. Les recerques, els estudis i les anàlisis sobre l'àmbit dels serveis socials han d'adoptar una perspectiva dinàmica de la realitat i de les transformacions socials. La puntuació màxima que es pot obtenir és de 40 punts.

b) Adequació de la metodologia a l'objecte d'estudi: es valorarà el fet que les diferents estratègies metodològiques responguin adequadament als objectius expressats en la recerca, anàlisi o estudi, així com l'adequació dels mitjans tècnics, materials i personals prevists. La puntuació màxima que es pot obtenir és de 12 punts.

c) Aplicabilitat del projecte d'investigació, estudi o recerca: es valoraran les recerques, els estudis i les anàlisis que potenciïn l'aplicació pràctica dels resultats (protocols, guies, manuals, plans, programes, etc.). La puntuació màxima que es pot obtenir és de 12 punts.

d) Projectes d'investigació, estudi o recerca que fomentin la xarxa de suport social: es valoraran les recerques, els estudis i les anàlisis que potenciïn el desenvolupament local, la cohesió i la dinamització social de la zona o la comunitat objecte d'estudi. La puntuació màxima que es pot obtenir és de 15 punts.

e) Aplicació de criteris per fomentar la igualtat d'oportunitats i la perspectiva de gènere: es valorarà el fet que el projecte d'investigació, estudi o recerca consideri les condicions, les situacions i les necessitats de dones i homes en la definició dels objectius, les activitats, la metodologia i els valors que promou el projecte. Es valorarà la consideració de mesures per canviar les dinàmiques, les normes i les pràctiques que generen desigualtats. La puntuació màxima que es pot obtenir és de 10 punts

f) Ús del català: es valorarà l'ús preferent del català en l'elaboració de materials, la difusió de les actuacions, les edicions, les publicacions, etc. La puntuació màxima que es pot obtenir és de 5 punts.

g) Trajectòria de les persones investigadores del projecte d'investigació, estudi o recerca: es valorarà el nombre de publicacions d'articles i el nombre de llibres i capítols de llibres publicats. La puntuació màxima que es pot obtenir és de 6 punts.

11.4. Per poder ser beneficiari de l'ajut, s'ha d'obtenir una puntuació mínima de 50 punts.

12. Determinació de l'import de la subvenció

12.1. D'acord amb l'article 5.6 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, encara que no hagi acabat el termini de presentació de sol·licituds de subvenció, les sol·licituds es valoraran i es resoldran individualment, dins cada període, a mesura que entrin en el Registre de la Conselleria de Famílies i Afers Socials i fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari previst per a aquesta convocatòria per a cada període. S'entén per ordre d'entrada el de la data del registre d'entrada de les sol·licituds quan la documentació presentada en un primer moment sigui la que requereix el punt 8 d'aquesta convocatòria o, si s'escau, la data en la qual s'hagi completat correctament la documentació exigida en l'expedient.

12.2. L'obtenció de la subvenció es determinarà segons els criteris de valoració del punt 11.3 d'aquesta convocatòria. Cada sol·licitud es valorarà de 0 a 100 punts, tenint en compte els límits pressupostaris que estableix el punt 5 de la convocatòria.

12.3. Les sol·licituds que, d'acord amb els criteris del barem, arribin a la puntuació de 50 punts rebran el total de l'import sol·licitat sempre que sigui igual o inferior al 100 % del cost total del projecte i fins que s'exhaureixi el crèdit destinat a la convocatòria per a cada període, amb les limitacions esmentades en el punts 5.3 i 12.6. En el cas que l'import d'una subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat, es notificarà la proposta, però no es requerirà la persona o entitat sol·licitant perquè l'accepti o hi renunciï, d'acord amb l'apartat 10 de l'article 12 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

12.4. El darrer projecte subvencionable amb el crèdit destinat a la convocatòria del període, segons el que disposa el punt anterior, es pot finançar per un import inferior al 100 % de la quantia sol·licitada, per poder executar la totalitat del pressupost assignat a la convocatòria per a cada període. En aquest cas, es notificarà la proposta de resolució a la persona o entitat interessada i se la requerirà perquè l'accepti o hi renuncii en el termini de cinc dies comptadors des de l'endemà que s'hagi comunicat, d'acord amb l'article 15.1.e) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021. En tot cas, es considerarà que la persona beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta la renúncia dins el termini atorgat, d'acord amb l'article 12.8 de l'Ordre esmentada.

12.5. En la resta de casos s'ha de donar audiència a les entitats sol·licitants

12.6. Es pot subvencionar el 100 % del pressupost aprovat sempre que l'activitat de recerca o difusió no disposi de finançament d'altres ens públics o privats. En el cas que disposi d'altres ajuts, l'import de l'ajut concedit d'acord amb aquesta convocatòria sumat als altres ajuts rebuts per a la mateixa activitat, ja sigui d'ens públics o privats, no pot superar el 100 % del pressupost ni els 15.000 €.

12.7. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

13. Comissió Avaluadora

13.1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:

  • President o presidenta: la cap del Servei de Planificació Social de la Direcció General d'Afers Socials o la persona que delegui.
  • Vocals:
    • La cap del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials o la persona que delegui.
    • La cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Famílies i Afers Socials o la persona que delegui.
    • Un tècnic o una tècnica de la Direcció General d'Afers Socials.
  • Secretari o secretària: el tècnic o la tècnica de la Direcció General d'Afers Socials designat com a vocal.

13.2. La Comissió Avaluadora és l'encarregada d'estudiar i examinar totes les sol·licituds que prèviament hagin admès a tràmit els serveis tècnics de la Direcció General d'Afers Socials i d'emetre un informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar-ne les propostes de resolució.

13.3. La Comissió Avaluadora, si escau, es reunirà la darrera setmana de cada mes per valorar les sol·licituds presentades durant el mes en curs.

14. Instrucció del procediment

14.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director general d'Afers Socials, el qual ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment, d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

14.2. Si el procediment de concessió es paralitza per alguna causa imputable a la persona beneficiària, perquè no compleix algun tràmit preceptiu, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, una vegada transcorregut el termini de deu dies, se la podrà declarar decaiguda en el seu dret al tràmit corresponent, i la Direcció General d'Afers Socials proposarà a la consellera de Famílies i Afers Socials la resolució del procediment; no obstant això, sempre que no afecti tercers, s'admetrà l'actuació de la persona interessada i tindrà efectes legals si es produeix el dia en què es notifiqui la resolució en què es tengui per transcorregut el termini o abans.

14.3. Una vegada que la Comissió Avaluadora hagi emès l'informe corresponent, l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució, que es publicarà al web de la Direcció General d'Afers Socials i a la Seu Electrònica.

Aquesta proposta de resolució no crea cap dret a favor de les persones o entitats beneficiàries proposades davant l'Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

14.4. S'ha de concedir a l'entitat interessada un tràmit d'audiència de deu dies hàbils, comptadors des de la publicació de la proposta de resolució, per acceptar la subvenció o renunciar-hi, i es considerarà que l'accepta si no manifesta la renúncia en el termini indicat. D'acord amb el punt 12.3 d'aquesta convocatòria, en el cas que l'import d'una subvenció proposada sigui igual a l'import sol·licitat, es notificarà la proposta però no es requerirà la persona o entitat sol·licitant perquè l'accepti o hi renunciï.

14.5. Si la proposta de resolució provisional de la subvenció és d'una quantia inferior a la sol·licitada, l'òrgan instructor donarà audiència prèvia a l'entitat sol·licitant i li concedirà un termini de deu dies hàbils perquè presenti una proposta de reformulació tècnica i pressupostària del projecte inicial que s'adapti a la quantia proposada. En el pressupost reformulat s'han d'ajustar, si escau, els límits percentuals establerts en aquesta convocatòria per a determinades despeses, que s'hauran de calcular sobre la subvenció concedida finalment. La reformulació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts.

14.6. En tot cas, l'òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o entitat sol·licitant, o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de la persona o entitat sol·licitant, conformitat que s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de deu dies comptadors des de l'endemà de la data de notificació. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si n'és el cas, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

14.7. Durant les fases d'instrucció, esmena i millora i de comprovació posterior del procediment, tant els escrits d'al·legacions o recursos administratius com els documents i les justificacions que siguin preceptius s'han d'aportar a través del Registre electrònic comú, llevat dels casos en què la normativa en permet la presentació presencial en els llocs esmentats en el punt 9.1 d'aquesta convocatòria.

15. Resolució del procediment i publicació

15.1. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera de Famílies i Afers Socials.

15.2. Les resolucions dictades en aquest procediment, tant de concessió com de denegació, de no admissió a tràmit o de desistiment de les sol·licituds, han de ser motivades i han de fixar, en el cas de la concessió, la quantitat de la subvenció concedida. D'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, s'han de publicar al web de la Direcció General d'Afers Socials en el termini màxim de sis mesos comptadors des de la data de finalització de presentació de sol·licituds.

El venciment d'aquest termini sense que s'hagi publicat la resolució expressa legitima la persona interessada que ha presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu, d'acord amb l'article 22.2 del Text refós de la Llei de subvencions.

15.3. Qualsevol alteració de les condicions exigides per accedir a la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o estrangers, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

16. Pagament dels ajuts i justificació

16.1. L'abonament de la subvenció es farà en un únic pagament, una vegada justificat tot el projecte que hagi servit de base a la resolució de concessió de la subvenció.

16.2. El termini per presentar la justificació de la subvenció rebuda, amb independència del període en què es rebi, és de l'1 de gener al 31 de març, ambdós inclosos, de l'any següent a la concessió de la subvenció.

16.3. La justificació ha d'abastar la realització completa de l'activitat i el cost total del projecte aprovat, sempre amb independència del percentatge finançat.

16.4. La justificació ha d'incloure els documents següents, disponibles al web de la Direcció General d'Afers Socials i a la Seu Electrònica:

a) Una declaració jurada d'haver duit a terme la totalitat de l'activitat objecte de subvenció, signada per la persona beneficiària de l'ajut (model núm. 7).

b) Cinc exemplars del material subvencionat, excepte pòsters, cartells i anàlegs presentats en congressos.

c) Una memòria d'actuació justificativa (model núm. 8), que ha d'especificar, amb el màxim detall, els objectius assolits, els resultats obtinguts, l'impacte i les activitats duites a terme, d'acord amb dades rellevants i fonts de verificació objectives.

d) Una declaració responsable, actualitzada en la data de presentació de la justificació final de la subvenció, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a aquesta finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (model núm. 9).

e) Un compte justificatiu, d'acord amb el model núm. 10, signat per la persona beneficiària, que ha d'incloure la informació següent:

  • La relació de tots els justificants imputats (amb una llista numerada dels documents justificatius), amb la data d'emissió i de pagament i el percentatge d'imputació al projecte subvencionat.
  • Una declaració responsable de la veracitat de les dades i els documents justificatius aportats.
  • Una declaració responsable relativa a les fonts de finançament del projecte.

A més, s'han de presentar els documents justificatius de les despeses, ordenats segons la relació numerada que consta en el compte justificatiu, els originals —o les còpies signades electrònicament― que acreditin la realització de les activitats subvencionades durant el període, així com tots els justificants de pagament degudament signats i segellats per l'entitat bancària o pel proveïdor, en cas de pagament en efectiu, que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució del projecte subvencionat. Les factures s'han de referir a activitats duites a terme en el període corresponent (és a dir, entre l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria i el 31 de desembre de 2024 per a l'any 2024, o entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2025, o entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2026, segons el període corresponent, tal com es descriu en el punt 6.1 d'aquesta convocatòria) i han d'indicar les dades següents:

  • Raó social i NIF del proveïdor.
  • Raó social i NIF de la persona beneficiària.
  • Expressió detallada del servei prestat o del material subministrat.
  • Data d'emissió.
  • Data efectiva del pagament.

Aquestes factures o documents justificatius, que són de presentació preceptiva, es poden substituir amb caràcter provisional per una còpia electrònica simple diligenciada (és a dir, signada electrònicament) per la persona responsable de l'entitat, en la qual es declari responsablement la correspondència amb els documents originals. Quan s'utilitzin aquestes diligències, s'ha d'adjuntar també una declaració responsable en la qual s'indiqui el lloc on estan dipositats els originals i el compromís de presentar-los, o les còpies autèntiques, en cas que siguin totalment o parcialment requerits per la Direcció General d'Afers Socials.

f) Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti la col·laboració de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.

16.5. En tots els documents justificatius de la subvenció han d'aparèixer, de manera clara i inequívoca, el nom i NIF de la persona física o jurídica beneficiària de la subvenció.

16.6. L'aplicació dels fons percebuts no s'entendrà del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte aprovat.

16.7. Malgrat el que estableixen els punts 16.2 i 16.4 d'aquesta convocatòria, i d'acord amb el que disposa l'article 8.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, s'entendran justificades totes les despeses que, conforme a dret, s'hagin meritat en la data màxima d'execució de l'activitat, amb independència que s'hagin abonat o no als creditors corresponents. Ara bé, els justificants de pagament de les factures i els altres documents acreditatius de l'activitat realitzada han de tenir com a data màxima el 31 de desembre del període corresponent. Això inclou tots els eventuals rebuts i justificants dels ingressos pertinents que hagi de fer la persona beneficiària a les administracions tributàries, a la Tresoreria General de la Seguretat Social o a l'òrgan que escaigui, en concepte de despeses relatives a la retenció preceptiva de l'IRPF, de cotitzacions socials, etc., en compliment de la normativa aplicable i sempre conforme a l'article 40.8 del Text refós de la Llei de subvencions. En el cas que els justificants no expressin de forma individualitzada la relació de dades identificatives exigida més amunt, caldrà aportar un certificat de l'òrgan competent que acrediti aquestes dades.

16.8. Les persones beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies, des de l'endemà de la comunicació prèvia per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

16.9. La Conselleria de Famílies i Afers Socials comprovarà la justificació adequada de la subvenció, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per a la qual s'hagi atorgat, d'acord amb els articles 39 a 42 del Text refós de la Llei de subvencions. Una vegada fetes les comprovacions corresponents, es liquidarà la subvenció, de conformitat amb l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.

17. Ampliació de terminis

17.1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les persones beneficiàries de la subvenció poden demanar una ampliació d'aquest termini, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

17.2. D'acord amb l'article 15.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa aplicable.

17.3. D'altra banda, i d'acord amb l'article 15.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en casos excepcionals es poden autoritzar ampliacions del termini d'execució més enllà dels supòsits prevists en els apartats anteriors del mateix article 15, sempre que no es perjudiquin drets de terceres persones i hi concorrin raons d'interès públic degudament justificades. En tot cas, l'ampliació del termini d'execució s'ha de sol·licitar a l'òrgan competent per resoldre el procediment abans que expiri el termini inicial d'execució. L'ampliació del termini de justificació ha de ser, com a màxim, de la meitat d'aquest termini, d'acord amb l'article 32.1 de la Llei 39/2015, i, en tot cas, la data màxima de finalització del projecte ha de ser el 31 de desembre de l'any en el qual s'ha efectuat la concessió de la subvenció.

18. Modificació del projecte aprovat

18.1. Les entitats que hagin rebut ajuts estan obligades a comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

18.2. En el cas de modificacions substancials, és necessària l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan que concedeix l'ajut. Es consideren modificacions substancials:

a) Les que afecten aspectes bàsics del projecte, com ara objectius, resultats o persones destinatàries.

b) Respecte del pressupost, les variacions en les partides que, sense alterar la quantia de l'ajut ni el cost del projecte, superin el 30 % del pressupost aprovat. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 30 % del pressupost aprovat però que, sumades, arribin a aquest límit, passen a tenir la consideració de modificació substancial.

A aquests efectes, l'entitat beneficiària, amb posterioritat a la resolució de concessió i abans que acabi el termini d'execució o de justificació de l'activitat, pot sol·licitar modificar-ne el contingut, per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin canviar les condicions d'execució de l'activitat objecte de l'ajut. En aquests casos, l'òrgan que concedeix l'ajut pot autoritzar el canvi, sempre que no impliqui un increment de la quantia de l'ajut concedit inicialment ni cap perjudici a tercers, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas.

18.3. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament després d'aparèixer les circumstàncies que les justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin. L'entitat beneficiària ha de presentar els canvis apareguts, així com, si escau, el pressupost modificat.

18.4. Les modificacions que, sense alterar la quantia de la subvenció ni del cost del projecte, no superin el percentatge indicat anteriorment estan condicionades a la comunicació a l'òrgan que concedeix la subvenció, en un termini de quinze dies hàbils des del moment en què es produeixi la modificació o variació. En aquest cas, les entitats poden compensar les variacions produïdes entre les partides, i això no implica la necessitat de modificar el contingut de l'acte de concessió de l'ajut.

 

19. Avaluació i control

19.1. Les persones beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la CAIB quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

19.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o la revocació de l'ajut atorgat.

20. Revocació dels ajuts concedits

20.1. Llevat del supòsit de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb l'article 27 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

20.2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, així com la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

21. Reintegrament dels ajuts concedits

21.1. La persona o entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44.1 del Text refós de la Llei de subvencions.

21.2. D'acord amb l'article 44.5 del Text refós de la Llei de subvencions, una vegada dictada i notificada la liquidació de la subvenció en els termes que estableix l'article 42 bis, el procediment de reintegrament s'ha d'iniciar d'ofici per resolució de l'òrgan competent i s'ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius que conté la legislació estatal bàsica. També s'hi ha de garantir l'audiència a les persones interessades, sens perjudici de les particularitats que estableixen aquest Text refós, les disposicions reglamentàries de desplegament i la legislació de finances. S'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

21.3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

22. Compatibilitat

22.1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.

22.2. No obstant això, la divulgació del projecte d'investigació, estudi o recerca no pot haver estat subvencionada amb anterioritat per la Conselleria de Famílies i Afers Socials ni per cap altra administració pública o ens públic o privat, tant nacional com estranger.

22.3. D'acord amb l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que la persona beneficiària ha de dur a terme.

23. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i les sancions que, si escau, es puguin derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions.

24. Protecció de dades

La sol·licitud d'ajut implica que la persona interessada autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma per tractar les eventuals dades de caràcter personal per gestionar els ajuts, de conformitat amb el que disposen el Reglament 2016/679/UE, de 27 d'abril, de protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE, la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la resta de normativa vigent.

25. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria, s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i la resta de la normativa vigent.