Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 485471
Departament de Mobilitat. Acord d’aprovació inicial del Projecte d’Ordenança municipal reguladora de les zones de baixes emissions (ZBE)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Al Ple de l'Ajuntament de 25 de juliol  de 2024  es va adoptar el següent acord:

Primer. DESESTIMAR, de conformitat amb els informes de l'àrea de Mobilitat adjunts a la present proposta, les esmenes formulades en relació al Projecte d'ordenança municipal reguladora de las zones de baixes emissions (ZBE):

1) Grup MÉS PER PALMA

2) Grup PSIB-PSOE

3) Grup MIXT UNIDES PODEM

Segon. Aprovar inicialment el Projecte d'ordenança municipal reguladora de las zones de baixes emissions (ZBE) en els termes en que figura a l'expedient que forma part del present acord.

Tercer. Sotmetre l'Ordenança reguladora de baixes emissions (ZBE) a un termini d'informació pública i audiència   als interessats i associacions veïnals, pel període de trenta dies, mitjançant anunci publicat en el  Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i en el portal web municipal, de conformitat amb els articles 49  LBRL,102 LMRLIB i 100 del Reglament orgànic del Ple de l'Ajuntament de Palma.

En cas de que no es presentin al·legacions en l'esmenta't termini, es considerarà aprovada definitivament sense necessitat d'Acord exprés del Ple.

El Projecte de l'Ordenança consta publicat en el següent enllaç de la pàgina web municipal: 

https://www.mobipalma.mobi/zbe-zones-de-baixes-emissions/

 

(Signat electrònicament: 2 d'agost de 2024)

El 7è tinent de batle i regidor de l'Àrea de Mobilitat Antonio Deudero Mayans (Decret de Batlia núm. 202311878 de 19/06/2023; BOIB núm. 87, de 27/06/2023) (P.d. Decret de Batlia núm. 1290, de 03/05/2024; BOIB núm. 63, de 14/05/2024, Acord de la Junta de Govern, de 05/07/2023)

 

PROPOSTA D'ORDENANÇA ZONES DE BAIXES EMISSIONS DE PALMA

PREÀMBUL

L'article 45.1 de la Constitució espanyola estableix que “tothom té dret a gaudir d'un medi ambient adequat per al desenvolupament de la persona, així com el deure de conservar-lo”, i el seu article 45.2, que “els poders públics vetlaran per la utilització racional de tots els recursos naturals, a fi de protegir i millorar la qualitat de la vida i defensar i restaurar el medi ambient, amb el suport de la indispensable solidaritat col·lectiva”. D'altra banda, el seu article 43.1 estableix que “es reconeix el dret a la protecció de la salut”.

En l'àmbit europeu, la normativa sobre qualitat de l'aire en vigor està representada per la Directiva 2008/50/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008, relativa a la qualitat de l'aire ambient i a una atmosfera més neta a Europa, i la Directiva 2004/107/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de desembre de 2004, relativa a l'arsènic, el cadmi, el mercuri, el níquel i els hidrocarburs aromàtics policíclics a l'aire ambient.

En el nostre ordenament jurídic és la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, la que actualitza la base legal per als desplegaments relacionats amb l'avaluació i la gestió de la qualitat de l'aire a Espanya. El seu article 16.4 determina que les entitats locals, en l'àmbit de les seves competències, poden elaborar els seus propis plans i programes, amb la finalitat de complir els nivells establerts a la normativa corresponent, i els permet adoptar mesures de restricció total o parcial del trànsit, entre les quals s'inclouen les restriccions als vehicles més contaminants.

La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, estableix al seu article 25.2 que els municipis han d'exercir competències, en els termes de la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes, en les matèries de medi ambient urbà, i específicament de protecció contra la contaminació atmosfèrica a les zones urbanes, i de trànsit i estacionament de vehicles i mobilitat, que inclouen l'ordenació del trànsit de vehicles i persones a les vies urbanes.

Però a nivell general i amb efectes a totes les administracions, és l'article 27.2 de la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, el que disposa que les administracions públiques, en l'àmbit de les seves competències, han de protegir la salut de la població mitjançant activitats i serveis que actuïn sobre els riscs presents al medi i als aliments, a l'efecte de desplegar els serveis i les activitats que permetin la gestió dels riscs per a la salut que puguin afectar la població.

També i de manera concreta l'article 7 del Text refós de la Llei sobre trànsit i seguretat viària, aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, atorga als municipis la competència de restringir la circulació a determinats vehicles en vies urbanes de la seva competència per motius mediambientals i l'article 18, la d'acordar pels mateixos motius la prohibició total o parcial d'accés a parts de la via amb caràcter general o per a determinats vehicles, o el tancament de determinades vies.

La Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, imposa als municipis de més de 50.000 habitants l'adopció de plans de mobilitat urbana sostenible, que han d'introduir mesures de mitigació per a reduir les emissions derivades de la mobilitat, incloent-hi almenys l'establiment de zones de baixes emissions (d'ara endavant, en aquest preàmbul, ZBEs) i també aplicable als municipis de més de 20.000 habitants quan se superen els valors límit dels contaminants regulats al Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire.

El Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre, pel qual es regulen les zones de baixes emissions, suposa la legislació reglamentària d'aquest instrument mediambiental i de mobilitat urbana, i té per objecte regular els requisits mínims que han de satisfer les zones de baixes emissions que les entitats locals estableixin.

L'objectiu de millora de qualitat de l'aire a les ZBEs s'ha de poder quantificari, a més, si se superen els valors legislats ha de contribuir a aconseguir-ne el compliment en el menor temps possible establint un calendari i avaluant l'impacte de les mesures adoptades a la ZBE.

Per això, l'establiment de les ZBEs és una obligació legal desenvolupada reglamentàriament i els ajuntaments l'han de regular per mitjà d'ordenança municipal, que pot estar inclosa a les normes de mobilitat sostenible o com a norma separada o independent.

El procediment sancionador, així com el règim de sancions de les ZBEs, se sustenta exclusivament en l'apartat z3 de l'article 76, “Infraccions greus”, del dit Text refós de la Llei sobre trànsit i seguretat viària.

Sense perjudici de tot el comentat, cal tenir en compte que en un territori la qualitat de l'aire no sols depèn de variables locals, sinó que també és afectada per factors externs a l'àmbit local, com ho són els d'àmbit regional, nacional, continental i mundial, així com els mateixos factors meteorològics que influeixen a la zona i condicionen els seus aspectes ambientals.

Aquesta Ordenança, que estableix les ZBEs del municipi de Palma, en regula inicialment l'objecte, la finalitat, l'àmbit d'aplicació, la competència i les mesures d'implementació. Dins la competència municipal es confereix una delegació de l'Ordenança a la modificació dels seus annexos mitjançant decret de batlia. També formen part del contingut de l'Ordenança els contaminants, les mesures d'intervenció municipal, les mesures específiques de restricció de trànsit, la senyalització i la coherència amb la planificació municipal.

L'accés de vehicles, circulació i estacionament a les ZBEs s'autoritza a l'Ordenança a través del Registre municipal de vehicles autoritzats a les ZBEs.

Per a donar suport a la implementació de les ZBEs, la Direcció General de Trànsit (DGT) ha publicat la instrucció MOV 2023/20 que recull unes certes recomanacions per a establir moratòries, exempcions i autorització en l'accés de vehicles a les ZBEs i altres UVAR (regulació de l'accés de vehicles a l'àrea urbana).

L'Ordenança també tracta del sistema de control i la protecció de dades; la sensibilització, la comunicació i la participació ciutadana, i l'atenció a la ciutadania en la gestió de les ZBEs. S'hi incorporen tres annexos relatius a les ZBEs, els vehicles i els projectes tècnics de les ZBEs.

A l'Ordenança s'hi incorporen tres annexos relatius a les ZBEs; àmbit i limitacions d'accés, requisits d'accés i registre municipal de matrícules sense distintiu apropiat, i el projecte tècnic de les ZBEs.

Article 1. Objecte

1. Aquesta Ordenança municipal estableix la creació i la gestió de les zones de baixes emissions (d'ara endavant, ZBEs), determinada per la Llei de canvi climàtic i transició energètica, al municipi de Palma.

2. S'entén per ZBE, segons la definició de la Llei de canvi climàtic, l'àmbit delimitat per una administració pública, en exercici de les seves competències, dins el seu territori, de caràcter continu i en el qual s'apliquen restriccions d'accés, circulació i estacionament de vehicles per a millorar la qualitat de l'aire i mitigar les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, d'acord amb la classificació dels vehicles pel seu nivell d'emissions conformement al que estableix el Reglament general de vehicles.

Article 2. Àmbit d'aplicació

1. L'àmbit territorial d'aquesta fase I de la ZBE d'aquesta Ordenança que s'estableix a l'annex 1 abasta la zona interior del Centre de Palma (Centre Ciutat), delimitada per les Avingudes i pel front marítim.

2. Tots els vehicles que circulen pel terme municipal queden subjectes a aquesta Ordenança. Es poden establir excepcions temporals a les restriccions d'accés, circulació i estacionament de vehicles si són compatibles amb els objectius establerts al projecte de ZBE inclòs a l'annex 2 d'aquesta Ordenança.

3. El projecte tècnic que s'incorpora a l'annex 3 estableix la fase I de la ZBE del Centre de Palma. Es poden tenir en compte zones d'especial sensibilització (ZES), amb objectius i mesures addicionals a les preses per a la resta de les ZBEs. Aquestes ZES es poden establir, entre d'altres, als entorns escolars, hospitalaris o residències d'ancians, i es delimiten igualment a l'annex 3 d'aquesta Ordenança o es delimitaran a les que es vagin incorporant.

4. A les ZES els és aplicable tota la normativa municipal sobre ZBEs, llevat de l'específic dels seus objectius i les seves mesures addicionals.

Article 3. Competència municipal per a regular les ZBEs

1. D'acord amb el que estableix l'article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, el medi ambient urbà, el trànsit, l'estacionament de vehicles i la mobilitat són matèries sobre les quals, en tot cas, els municipis exerceixen com a competències pròpies, en els termes que estableix la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes.

2. La competència per a establir i regular les ZBEs mitjançant l'aprovació d'aquesta Ordenança està atribuïda per:

a) La Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, l'article

14.3.a de la qual imposa l'obligació d'establir les ZBEs a determinats municipis.

b) El Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, l'article 7 del qual atribueix competències als municipis per a la regulació, l'ordenació, la gestió, la vigilància i la disciplina del trànsit a les vies urbanes de la seva titularitat i, en particular, per a regular mitjançant ordenança els usos de les vies urbanes, per a establir la restricció de la circulació a determinats vehicles a vies urbanes per motius ambientals i per a tancar determinades vies.

c) El Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre, pel qual es regulen les zones de baixes emissions.

d) La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 4. Contaminants atmosfèrics i inclusió del renou com a contaminant sonor

1. Amb caràcter previ a l'establiment de la ZBE s'ha elaborat un projecte tècnic que s'ajusta als requisits de la normativa estatal, inclòs a l'annex 3 d'aquesta Ordenança i que conté:

a) La informació general que reflecteix el tipus de zona, una estimació de la superfície contaminada i de la població exposada, i els òrgans municipals responsables de l'elaboració i l'execució de les ZBEs.

b) La delimitació del perímetre i la superfície de la ZBE, adequada, suficient i proporcional per al compliment dels objectius establerts per a la ZBE.

c) La naturalesa, l'origen i l'avaluació de la contaminació.

d) Les mesures de millora de la qualitat de l'aire i de la qualitat acústica, i calendari d'aplicació.

e) El sistema de control d'accessos, circulació i estacionament a les ZBEs.

f) Una anàlisi de coherència dels projectes de ZBE amb els instruments de planificació preexistents.

2. Els projectes tècnics de les ZBEs i les ZES s'han de revisar almenys al cap de tres anys que s'hagin establert i posteriorment almenys cada quatre anys, a fi de verificar el compliment dels seus objectius i l'actualització dels projectes tècnics, i, si s'escau, modificar les mesures d'intervenció establertes a l'article 7 i a l'annex 1 d'aquesta Ordenança.

Article 5. Implantació de la ZBE i coherència amb els instruments de planificació

1. La implementació de les ZBEs que s'estableixen per a la ciutat de Palma està integrada i és coherent amb els instruments municipals de planificació urbana estratègica i normativa de qualitat de l'aire i d'acció contra el renou, així com les mesures adoptades pel Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS).

2. Les ZBEs tenen una vigència permanent, han de contenir un calendari d'implantació per fases que permeti la familiarització i l'adaptació graduals de la ciutadania i els sectors econòmics a les seves característiques, abans que els afecti, i incorporar, almenys, les mesures d'intervenció que estableix l'article 7 d'aquesta Ordenança.

3. Amb l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança s'han d'implantar les ZBEs que figuren a l'annex 1, el projecte tècnic de les quals s'incorpora a l'annex 3.

4. L'establiment de noves ZBEs o la supressió de les incloses a l'annex 1 d'aquesta Ordenança és competència del Ple municipal i s'ha de dur a terme mitjançant la modificació d'aquest annex i la incorporació o la supressió del projecte tècnic a l'annex 3.

Article 6. Senyalització de les ZBEs

1. Les ZBEs han d'estar senyalitzades als punts d'accés i finalització d'aquest espai utilitzant la senyalització prevista per la DGT.

2. La senyalització ha d'indicar si la ZBE a la qual s'accedeix té caràcter continu o discontinu, especificada en mesos, dies i hores.

3. La senyalització de trànsit també ha d'indicar els vehicles que en funció del distintiu ambiental de què disposen tenen prohibits l'accés, la circulació i l'estacionament a la ZBE. Així mateix, a la part inferior del senyal o en un panell complementari col·locat davall s'han d'indicar els tipus de vehicles que d'acord amb el que estableix l'annex 2 d'aquesta Ordenança poden estar exceptuats d'aquesta prohibició si compten amb la corresponent autorització municipal registral.

Article 7. Mesures d'intervenció

1. A les ZBEs de Palma es prohibeixen l'accés, la circulació i l'estacionament dels vehicles no inclosos a l'annex 2 d'aquesta Ordenança.

2. No obstant això, els vehicles esmentats a l'annex 2 d'aquesta Ordenança poden estar autoritzats temporalment, fins a una data determinada, per a accedir, circular i estacionar a les ZBEs de manera contínua o discontínua per mesos, dies o hores.

3. Amb caràcter excepcional i per raons d'interès general es pot autoritzar l'accés, la circulació i l'estacionament a les ZBEs a vehicles diferents dels anteriors, mitjançant resolució motivada de la Batlia.

Article 8. Mesures específiques de restricció de trànsit davant episodis de contaminació

La declaració d'episodi de contaminació de l'aire per part de l'administració competent suposa l'activació del protocol d'actuació municipal davant episodis d'alta contaminació atmosfèrica i les mesures establertes al Decret de Batlia aprovat a aquest efecte.

Article 9. Vehicles autoritzats per a accedir a la ZBE

1. Poden accedir i circular pels carrers de l'interior del perímetre de les ZBEs i estacionar en superfície a les seves vies públiques els vehicles determinats a l'annex 2 d'aquesta Ordenança, ateses les diferents fases d'implantació per a la ZBE establerta.

2. A més, estan autoritzats temporalment per a accedir, circular i estacionar a les ZBEs els vehicles inclosos a l'annex 2 d'aquesta Ordenança, si estan inscrits al Registre municipal de vehicles autoritzats sense el corresponent distintiu adequat a les ZBEs per a cada fase, que es regula a l'article següent.

3. Les fases d'implantació de la ZBE es determinen a l'annex 2. Les autoritzacions de les quals es beneficien els vehicles inscrits al dit Registre tenen limitació temporal fins a una data, podent l'autorització tenir efectes continuats o discontinus, referits en mesos, dies i hores, en els termes establerts a l'annex 2 d'aquesta Ordenança. Les autoritzacions a vehicles contaminants o sense el distintiu adequat per a cada fase per a circular a la ZBE són mesures excepcionals i han de ser justificades.

Article 10. Registre municipal de vehicles autoritzats a les ZBEs

1. L'Ajuntament ha de crear i gestionar un registre dels vehicles que pel seu potencial contaminant d'acord amb el que estableix el Reglament general de vehicles vigent i les seves futures actualitzacions queden autoritzats temporalment per a accedir, circular i estacionar a la ZBE. S'hi poden inscriure els vehicles esmentats a l'annex 2 d'aquesta Ordenança.

2. Les persones titulars de vehicles de l'apartat anterior que vulguin beneficiar-se de les autoritzacions temporals d'accés, circulació i estacionament establertes en aquesta Ordenança han de sol·licitar la inscripció dels vehicles al Registre municipal de vehicles autoritzats a les ZBEs. Després de verificar les dades aportades a la sol·licitud, s'ha de comunicar al sol·licitant el resultat de la seva sol·licitud i, si escau, la inscripció.

3. Els vehicles inscrits en aquest Registre estan autoritzats per a accedir, circular o estacionar a les ZBEs dins els espais temporals delimitats per l'annex 2 d'aquesta Ordenança, ateses les restriccions i les limitacions de l'Ordenança municipal de circulació, així com de les especificades als annexos 1 i 2 d'aquesta Ordenança.

4. Els Registre s'ha de gestionar d'acord amb les exigències previstes pe la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i les seves futures actualitzacions.

5. El Registre municipal de vehicles i autoritzacions inclòs a l'annex 2 és competència de l'Àrea de Mobilitat Sostenible, a través de la sala de Control del Trànsit i Gestió de la Mobilitat.

Article 11. Sistema de control i protecció de dades

1. L'accés a les ZBEs es controla mitjançant un sistema automàtic de lectura de matrícules dels vehicles i amb la plataforma tecnològica implantada a la Sala de Control del Trànsit i Gestió de la Mobilitat. Amb aquest sistema es comprova si el vehicle pot accedir a la zona i es proposa la sanció corresponent si escau, sense perjudici de les facultats que la Policia Local també té assignades per al control, la vigilància i la sanció de les infraccions i l'incompliment de les normes establertes.

2. La instal·lació i ús de càmeres, càmeres de vídeo i qualsevol altre mitjà de captació i reproducció d'imatges per al control, la regulació, la vigilància i la disciplina del trànsit, l'ha de dur a terme l'autoritat municipal encarregada de regular el trànsit amb les finalitats previstes pel Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, i altra normativa específica en la matèria, i amb subjecció al que disposa la normativa de protecció de dades. Mitjançant un decret de batlia s'autoritzarà la instal·lació i l'ús de les càmeres de lectura de matrícules o dispositius fixos i mòbils de captació i reproducció, prevists per al control de les ZBEs.

Article 12. Estacionament a les ZBEs

1. L'estacionament a les ZBEs es determina a l'annex 1 d'aquesta Ordenança atenent les limitacions d'accés.

2. L'estacionament a les ZBEs es pot segmentar en àrees d'estacionament a les quals es poden diferenciar zones d'estacionament per als residents i zones d'estacionament regulat per a vehicles de no residents autoritzats a estacionar dins la ZBE, on es pot definir un temps màxim de permanència que pot ser diferent per a residents i no residents. Així s'evita el trànsit d'agitació a la ZBE.

3. Mitjançant senyalització l'Ajuntament ha d'establir places d'aparcament per a determinats col·lectius i per a activitats de càrrega i descàrrega, i modes de transport prioritaris dins la ZBE com cicles, bicicletes, vehicles de mobilitat personal i vehicles elèctrics.

4. L'Ajuntament, en la seva regulació tarifària d'aparcaments a la via pública mitjançant l'ORA i als aparcaments públics municipals de l'SMAP, pot modular el preu/hora d'estacionament en funció del distintiu ambiental del vehicle aplicant una bonificació o recàrrec atesa la seva etiqueta ambiental. La regulació d'aquestes tarifes requereix modificar l'ordenança fiscal corresponent.

5. Els aparcaments situats fora de les vies públiques, dins immobles o subterranis, poden dur a terme activitat de centre de serveis a la mobilitat, amb sol·licitud i autorització municipal prèvies, i es poden dotar d'infraestructura de recàrrega elèctrica de vehicles. Els aparcaments subterranis de titularitat pública poden també disposar d'espais per a actuar com a plataforma de distribució de mercaderies a la darrera milla, i també es poden dotar d'infraestructura de recàrrega elèctrica de vehicles.

6. Les àrees de circulació restringida (ACIREs), les zones d'aparcament restringit (ZARs), les zones per als vianants, les zones de prioritat invertida o els carrers residencials que es trobin dins l'àmbit de la ZBE o els que s'hi puguin implantar s'han d'ajustar a l'Ordenança municipal de circulació i, a més, també els és aplicable aquesta Ordenança.

Article 13. Distribució urbana de mercaderies (DUM) i zones de càrrega i descàrrega a la ZBE

1. La distribució urbana de mercaderies (d'ara endavant, DUM) és la darrera part de la cadena de subministrament en què es reparteixen les mercaderies dins l'àmbit urbà, donant servei als establiments i als consumidors.

2. Per activitat o operació de càrrega i descàrrega a la via pública s'entén l'acció de traslladar mercaderies o subministraments des d'un establiment a un vehicle estacionat o aturat, o viceversa. L'activitat de càrrega i descàrrega s'inclou en la DUM i s'orienta a l'establiment, no al consumidor.

3. A les ZBEs es poden establir les zones de reserves d'estacionament per a la DUM i, en concret, per a la càrrega i la descàrrega, que es consideren necessàries per a afavorir el repartiment de mercaderies.

4. Les zones reservades d'estacionament de la DUM i, en concret, la càrrega i la descàrrega són l'espai de la via pública reservat, identificat i senyalitzat com a tal on es permet l'estacionament o l'aturada de vehicles destinats a la distribució de mercaderies. Aquestes zones reservades estan delimitades de manera permanent o per períodes de dies o horaris, mitjançant l'ús de la senyalització fixa establerta a aquest efecte.

5. Les operacions de DUM i, en concret, la càrrega i la descàrrega s'han de dur a terme atenent el que estableix a l'Ordenança municipal de circulació, així com el contingut de l'annex 1, que preveu l'actuació municipal relativa a la DUM i, en concret, a la càrrega i la descàrrega.

6. A la DUM, inclosa la càrrega i la descàrrega, a les ZBEs poden tenir prioritat de circulació i estacionament els vehicles no contaminants en el repartiment de la darrera milla.

Article 14. Sensibilització, comunicació i participació ciutadana

Els projectes tècnics de les ZBEs s'inclouen com a annex 3 en aquesta Ordenança i s'estableix el mateix període de temps d'informació pública, el qual no és inferior a 30 dies hàbils, amb anunci previ al web institucional www.mobipalma.mobi.

Article 15. Atenció a la ciutadania en la gestió de la ZBE

Tota la informació relativa a les ZBEs s'ha de publicar al web institucional de l'Ajuntament i habilitar els canals de comunicació amb els ciutadans de consulta i gestió de tràmits relatius a aquestes. Entre aquests canals, s'ha de dotar el presencial, el telefònic i el telemàtic.

Article 16. Règim sancionador de les ZBEs municipals

1. Les sancions establertes en aquesta Ordenança s'imposen sobre la base de les infraccions de l'article 76.z.3 del Text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, el qual estableix que són infraccions greus, quan no constitueixen delicte, les conductes referides a no respectar les restriccions de circulació derivades de l'aplicació dels protocols davant episodis de contaminació i de les ZBEs.

2. El règim sancionador de les ZBEs es fonamenta en les restriccions d'accés, circulació i estacionament en aquestes zones, per determinació de l'autoritat municipal en l'exercici ple de les seves competències, que és de plena aplicació, tant si assoleix els objectius perseguits com si no, siguin aquests els que siguin, relatius a la qualitat d'aire, el canvi climàtic, l'impuls del canvi modal i l'eficiència energètica, el renou o qualsevol altre, que es varen establir al projecte de ZBE.

Article 17. Infraccions d'aquesta Ordenança i sancions

1. Té la consideració d'infracció greu no respectar les restriccions d'accés, circulació i estacionament establertes a les ZBEs. En particular:

a) L'incompliment de la prohibició de circular o estacionar dins la ZBE per part dels vehicles no recollits a l'annex 2 de l'Ordenança o que hi estan però no disposen de l'autorització necessària.

b) L'estacionament dels vehicles dels residents a la ZBE que no estan inclosos a l'annex 2 d'aquesta Ordenança o que hi estan però no disposen de l'autorització necessària, quan estacionen en una àrea d'estacionament que no els correspon.

2. Les infraccions tipificades en aquesta Ordenança se sancionen amb una multa de 200,00 euros.

3. Les sancions establertes a l'apartat anterior es poden incrementar en un 30% en cas de reincidència de la persona responsable. S'entén que hi ha reincidència quan s'ha comès en el termini d'un any més d'una infracció de la mateixa naturalesa, quan així s'ha declarat per resolució ferma.

Disposició final primera

Llevat que sigui per a establir noves ZBEs o suprimir les que s'inclouen a l'annex 1, l'Ordenança es pot revisar i modificar mitjançant decret de batlia.

En l'avaluació i projecte de millora i ampliació de la ZBE s'han d'incorporar l'anàlisi de les pràctiques i patrons de la mobilitat, així com les infraestructures, serveis i recursos disponibles, tot això amb la finalitat d'establir una planificació amb perspectiva integradora i participativa per a la creació d'espais segurs i de teixit social que permeti la proximitat entre les persones i el seu entorn. Els objectius de les mesures correctores són fomentar l'autonomia de les dones en els seus desplaçaments amb seguretat, eliminar les desigualtats i fomentar la participació de les dones en la millora de la mobilitat.

En tot cas, la revisió i la modificació dels projectes tècnics de les ZBEs s'han de sotmetre a informació pública durant un període no inferior a 30 dies hàbils, per mitjà d'anuncis al web institucional de l'Ajuntament.

Disposició final segona

Aquesta Ordenança entrarà en vigor al dia següent de la seva publicació en el Butlletí  Oficial de les Illes Balears.

 

ANNEX 1. ÀMBIT DE LA FASE I DE LA ZBE I TEMPS D'APLICACIÓ

DENOMINACIÓ: Centre Ciutat.

ESPAI (DELIMITACIÓ): està delimitat per l'espai interior comprès per l'eix de les Avingudes (coincident amb les antigues murades de la ciutat) i pel front marítim. Els límits exteriors de la ZBE són: des de l'avinguda de Gabriel Roca, tram de desembocadura de la Riera, passeig de Mallorca, avinguda de Portugal, avinguda d'Alemanya, avinguda del Comte de Sallent, avinguda del Gran i General Consell, plaça d'Espanya, avinguda d'Alexandre Rosselló, avinguda de Gabriel Alomar, avinguda d'Adolfo Suárez i avinguda de Gabriel Roca.

TEMPS D'APLICACIÓ: continu.

Àmbit de la Fase I de la ZBE

 

ANNEX 2. PERÍODES D'IMPLANTACIÓ I AUTORITZACIONS

Es plantegen 3 períodes d'implantació de la fase I de la ZBE Centre de Palma o Centre Ciutat:

  • Període primer: des del dia d'entrada en vigor d'aquesta Ordenança
  • Període segon: des del 01/01/2027.
  • Període tercer: des del 01/01/2030.

Les zones ACIRE, ORA, SAR (i d'altres que es puguin incorporar) incloses a les ZBEs del centre de Palma continuaran ajustant-se a l'Ordenança municipal de circulació, així com als decrets de batlia corresponents que els regulen.

Aquesta Ordenança de zones de baixes emissions (ZBEs) de Palma complementa les disposicions legals esmentades anteriorment i totes les que hi siguin aplicables.

1. VEHICLES DE LLIURE ACCÉS, CIRCULACIÓ I ESTACIONAMENT SENSE NECESSITAT D'AUTORITZACIÓ MUNICIPAL REGISTRAL

A la taula següent es mostren els vehicles de lliure accés, circulació i estacionament sense necessitat d'autorització municipal registral per a cada període.

PERÍODE

TIPUS DE VEHICLE

A PARTIR DE LA DATA D'ENTRADA EN VIGOR D'AQUESTA ORDENANÇA

Els cicles, les bicicletes i els vehicles de mobilitat personal

Els vehicles amb distintius ambientals B, C, ECO i 0

A PARTIR DEL 01/01/2027

Els cicles, les bicicletes i els vehicles de mobilitat personal

Els vehicles amb distintius ambientals C, ECO i 0

A PARTIR DEL 01/01/2030

Els cicles, les bicicletes i els vehicles de mobilitat personal

Els vehicles amb distintius ambientals ECO i 0

2. VEHICLES QUE NECESSITEN AUTORITZACIÓ MUNICIPAL REGISTRAL LIMITADA D'ACCÉS, CIRCULACIÓ I ESTACIONAMENT, I ELS SEUS REQUISITS

2.1. AUTORITZACIONS D'ACCÉS, CIRCULACIÓ I ESTACIONAMENT

Poden sol·licitar autorització per a ser inclosos al Registre municipal de vehicles autoritzats a les ZBEs els vehicles següents que no disposin del corresponent distintiu ambiental per a l'accés, la circulació i l'estacionament a la ZBE que es detalla a l'apartat 1 d'aquest annex 2, atesos els diferents períodes d'implantació:

a. Vehicles de residents empadronats en un domicili situat a la ZBE. Poden sol·licitar autorització d'accés i aparcament en els següents casos aportant la documentació que es detalla:

  • Vehicles que posseeixen mitjançant un contracte de rènting o lísing, aportant còpia d'aquest contracte en el qual figuren com a arrendataris. Si està registrat com a conductor habitual al Registre de vehicles de l'organisme autònom Prefectura Central de Trànsit, segons l'article 11 de la Llei de trànsit no cal sol·licitar l'autorització.
  • Vehicles que posseeixen en règim de retribució en espècie, mitjançant certificat del representant legal de l'empresa titular del vehicle que declari que l'ha posat a disposició del resident en concepte de retribució en espècie. Si està registrat com a conductor habitual al Registre de vehicles de l'organisme autònom Prefectura Central de Trànsit, segons l'article 11 de la Llei de trànsit no cal sol·licitar l'autorització.
  • Vehicles temporals en règim de lloguer (arrendament a curt termini): segons l'Ordre INT/3215/2010, de 3 de desembre, es consideren arrendaments a curt termini els que no s'arrenden a la mateixa persona física o jurídica per un temps superior a 3 mesos dins un període de 12 mesos consecutius. En aquests supòsits l'interessat ho ha de comunicar prèviament a l'Administració. Així mateix, ha d'aportar còpia del contracte d'arrendament en el qual figura com a arrendatari.

La durada d'aquestes autoritzacions té caràcter limitat al període de durada de la circumstància acreditada. Així mateix, els beneficiaris d'aquestes autoritzacions s'han de comprometre a comunicar a l'Ajuntament al més aviat possible que deixen de complir els requisits per al seu atorgament quan això succeeixi.

En cas d'incomplir qualcuna de les condicions anteriors l'autoritat competent pot en qualsevol moment i sense necessitat de requeriment previ donar de baixa aquestes autoritzacions.

Aquestes autoritzacions es concedeixen exclusivament per a la ZBE corresponent al seu empadronament.

b. Vehicles de persones amb mobilitat reduïda. Per a les persones que disposen d'una targeta d'aparcament per a persones amb mobilitat reduïda es procedeix de la manera següent:

  • S'assigna una autorització per a circular amb el seu vehicle habitual per la ZBE fins a la data de caducitat de la targeta. Aquestes autoritzacions es concedeixen per a circular i aparcar fent visible la targeta de mobilitat reduïda al vehicle, i atorguen accés a totes les ZBEs.
  • Als vehicles d'ús esporàdic, se'ls atorguen les autoritzacions puntuals necessàries per a circular i aparcar, fent visible la targeta de mobilitat reduïda al vehicle.

Aquestes autoritzacions es poden sol·licitar prèviament, en el mateix moment o fins a 5 dies després de l'accés a la ZBE.

c. Vehicles de les empreses concessionàries de serveis públics. Si són necessaris per al servei corresponent i la necessitat d'accés s'acredita. Així mateix, es limita la utilització d'aquestes autoritzacions a l'horari de la prestació de l'activitat corresponent, i cal fer visible el distintiu pertinent.

El departament responsable d'aquesta concessió-contracte és l'encarregat d'enviar a l'Ajuntament una llista dels seus vehicles, amb les següents dades:

  • matrícula del vehicle
  • DNI de l'autoritzat
  • nom i llinatges de l'autoritzat

En el cas de vehicles pertanyents a subcontractes dels corresponents concessionaris dels serveis públics és el contractista qui ha d'enviar una llista dels vehicles necessaris per a prestar aquest servei, amb l'aprovació de l'administració pública responsable.

Aquestes autoritzacions tenen com a vigència màxima el període de vigència de la concessió-contracte i es poden concedir per a circular i aparcar a totes les ZBEs.

d. Vehicles del personal al servei de les administracions públiques. Poden accedir a les ZBEs quan ho requereixen per causa justificada en exercici de les seves funcions, mitjançant la corresponent autorització, que ha de sol·licitar el responsable del departament del qual depèn el treballador. La durada i l'horari d'aquestes autoritzacions poden variar en funció de la necessitat i la justificació de l'accés. Es concedeixen per a circular i aparcar a qualsevol ZBE, si és per a prestar les seves funcions com a personal al servei de l'Administració pública, i cal fer visible el distintiu pertinent.

e. Vehicles de serveis d'emergència i essencials. Els vehicles que presten serveis mèdics i serveis funeraris, de bombers, de protecció civil, de policia i de cossos i forces de seguretat de l'Estat poden sol·licitar autoritzacions per a circular per la ZBE i aparcar-hi durant el temps indispensable per a prestar el servei.

Per a acreditar que els vehicles es destinen als serveis descrits anteriorment hi ha dues opcions:

1r. El registre, el realitza el representant legal de l'autoritat pública competent en aquests serveis o una persona autoritzada a aquest efecte.

2n. El codi de servei del permís de circulació o la classificació per criteris d'utilització de la targeta ITV dels vehicles es correspon amb els serveis especials esmentats. Si es tria aquesta opció no cal la sol·licitud d'autorització, ja que es contrasten directament les dades amb els registres de la DGT.

f. Vehicles de servei de transport públic. Els vehicles que presten serveis de transport públic poden sol·licitar autoritzacions per a circular per la ZBE i aparcar a les reserves senyalitzades.

Per a acreditar que els vehicles es destinen als serveis descrits anteriorment hi ha dues opcions:

1r. El registre el realitza el representant legal de l'autoritat pública competent en aquests serveis o una persona autoritzada a aquest efecte.

2n. El codi de servei del permís de circulació o la classificació per criteris d'utilització de la targeta ITV dels vehicles es correspon amb els serveis especials esmentats. Si es tria aquesta opció no cal la sol·licitud d'autorització, ja que es contrasten directament les dades amb els registres de la DGT.

g. Vehicles de transport de mercaderies. Els vehicles que presten serveis de transport de mercaderies i disposen de targeta de càrrega i descàrrega o de targeta de transport de la Conselleria poden sol·licitar autoritzacions per a circular per la ZBE i aparcar a les reserves senyalitzades.

S'assigna una autorització fins a la data de caducitat de la targeta. Aquestes autoritzacions es concedeixen per a circular i aparcar fent visible la targeta de càrrega i descàrrega al vehicle.

h. Vehicles de persones que es dirigeixen a centres sanitaris a l'àmbit de la ZBE. Els administradors dels centres sanitaris han d'enviar a l'Ajuntament una llista dels vehicles corresponents a les persones que acudeixin als centres sanitaris, amb les següents dades:

  • DNI/NIE/passaport del pacient
  • nom i llinatges del pacient
  • matrícula del vehicle
  • data d'entrada i sortida del centre sanitari

En el cas de vehicles de les persones que han de realitzar tractaments mèdics de manera periòdica a centres sanitaris situats a les ZBEs l'autorització s'atorga per al període del tractament. En aquest cas, a la llista dels vehicles corresponents a les persones que acudeixin als centres sanitaris s'hi han d'indicar les següents dades:

  • DNI/NIE/passaport del pacient
  • nom i llinatges del pacient
  • matrícules dels vehicles, ja que es poden autoritzar fins a tres vehicles per sol·licitant
  • període de temps del tractament

Aquestes autoritzacions han d'accedir a l'àrea restringida per l'accés autoritzat i es poden sol·licitar fins a 5 dies després de l'accés a la zona ZBE.

En qualsevol moment l'Ajuntament pot sol·licitar al centre sanitari l'acreditació que els titulars autoritzats són pacients.

i. Vehicles amb matrícula estrangera. Els vehicles registrats fora d'Espanya no estan classificats segons els criteris actuals de l'etiqueta ambiental de la DGT. Per aquest motiu, tots els vehicles estrangers que compleixin els requisits ambientals atesos els diferents períodes establerts a l'apartat 1 d'aquest annex 2 s'han d'inscriure al Registre per a circular per les ZBEs per a obtenir una autorització d'un màxim de 6 mesos, per als casos prevists als apartats:

1.a): residents empadronats a domicili a la ZBE

1. Els requisits per a la inscripció de vehicles que compleixen els requisits per a accedir, circular i estacionar a partir de la data d'entrada en vigor d'aquesta Ordenança són:

  • Turismes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculats a partir de gener de 2001, que han de complir la norma Euro 3, i de dièsel a partir de gener de 2006, que han de complir les normes Euro 4 i 5.
  • Vehicles de més de 8 places i de transport de mercaderies, tant de gasolina com de dièsel, matriculats a partir de 2006.
  • Motocicletes i ciclomotors que responen a l'Euro 2, matriculats des de 2003.
  • Híbrids endollables amb menys de 40 km d'autonomia, híbrids no endollables, vehicles de gas natural (GNC i GNL) i de gas liquat del petroli (GLP).
  • Vehicles 100% elèctrics de bateria (BEV), vehicles elèctrics coneguts com d'autonomia estesa (REEV) i híbrids endollables (PHEV) amb una autonomia mínima de 40 km o vehicles de pila de combustible.

2. Els requisits per a la inscripció de vehicles que compleixen els requisits per a accedir, circular i estacionar a partir del 01/01/2027 són:

  • Turismes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculats a partir de gener de 2006, que han de complir les normes Euro 4, 5 i 6, i de dièsel a partir de setembre de 2015, que han de complir la norma Euro 6.
  • Vehicles de més de 8 places i de transport de mercaderies, tant de gasolina com de dièsel, matriculats a partir de 2014.
  • Motocicletes i ciclomotors que responen a les normes Euro 3 i 4, matriculats a partir de 2007.
  • Híbrids endollables amb menys de 40 km d'autonomia, híbrids no endollables, vehicles de gas natural (GNC i GNL) i de gas liquat del petroli (GLP).
  • - Vehicles 100% elèctrics de bateria (BEV), vehicles elèctrics coneguts com d'autonomia estesa (REEV) i híbrids endollables (PHEV) amb una autonomia mínima de 40 km o vehicles de pila de combustible.

3. Els requisits per a la inscripció de vehicles que compleixen els requisits per a accedir, circular i estacionar a partir de 01/01/2030 són:

  • Híbrids endollables amb menys de 40 km d'autonomia, híbrids no endollables, vehicles de gas natural (GNC i GNL) i de gas liquat del petroli (GLP).
  • Vehicles 100% elèctrics de bateria (BEV), vehicles elèctrics coneguts com d'autonomia estesa (REEV) i híbrids endollables (PHEV) amb una autonomia mínima de 40 km o vehicles de pila de combustible.

A continuació s'exposa de forma resumida la tipologia de vehicles que poden accedir, circular i estacionar a la ZBE amb autorització expressa:

 

Tipus de vehicle

Observacions

Vehicles de residents empadronats en un domicili situat a la ZBE

La durada d'aquestes autoritzacions té caràcter limitat al període de durada de la circumstància acreditada.

Vehicles de persones amb mobilitat reduïda (PMR)

Fins a la data de caducitat de la targeta per al vehicle habitual.

Als vehicles d'ús esporàdic, se'ls atorguen les autoritzacions puntuals.

Vehicles de les empreses concessionàries de serveis públics

Es limita la utilització d'aquestes autoritzacions a l'horari de la prestació de l'activitat corresponent.

Aquestes autoritzacions tenen com a vigència màxima el període de vigència de la concessió-contracte.

Vehicles del personal al servei de les administracions públiques

La durada i l'horari d'aquestes autoritzacions poden variar en funció de la necessitat i la justificació de l'accés.

Vehicles de serveis d'emergència i essencials (els vehicles que presten serveis mèdics, serveis funeraris, de bombers, protecció civil, policia i cossos i forces de seguretat de l'estat)

Durant el temps indispensable per a prestar el servei.

Vehicles de servei de transport públic

Registre per part d'autoritat pública competent o per criteris d'utilització de la targeta ITV.

Vehicles de transport de mercaderies

Vigència fins a la data de caducitat de la targeta de càrrega i descàrrega o de transport de la Conselleria.

Vehicles de persones que es dirigeixen a centres sanitaris a l'àmbit de la ZBE

Els administradors de centres sanitaris han de sol·licitar les autoritzacions.

L'autorització de vehicles de les persones que requereixen tractaments mèdics de manera periòdica és per al període del tractament.

Vehicles amb matrícula estrangera

Els que compleixen els requisits ambientals atesos els diferents períodes establerts. L'autorització és per a un temps màxim de 6 mesos.

2.2. AUTORITZACIONS D'ACCÉS I CIRCULACIÓ

Poden sol·licitar autorització per a ser inclosos al Registre municipal de vehicles autoritzats a les ZBEs els vehicles següents que no disposin del corresponent distintiu ambiental per a l'accés i la circulació a la ZBE que es detalla a l'apartat 1 d'aquest annex 2, atesos els diferents períodes d'implantació:

a. Vehicles que transporten residents dependents empadronats (sense ser el vehicle de la seva propietat). Es considera persona dependent la que es troba en una situació permanent o temporal que li impedeix dur a terme les activitats bàsiques de la vida diària i, per tant, necessita ajuda d'una altra o altres persones per a realitzar-les. Aquesta condició s'ha d'acreditar degudament davant l'Ajuntament. Així mateix, s'inclouen en aquest grup les persones majors de 70 anys i les menors de 12 anys. Aquests residents poden sol·licitar autorització d'accés per als vehicles de les persones que els assisteixen, es concedeix exclusivament per a circular i han d'accedir a l'àrea restringida per l'accés autoritzat.

Aquestes autoritzacions es poden sol·licitar prèviament, en el mateix moment o fins a 5 dies després de l'accés a la ZBE.

b. Vehicles que de manera excepcional realitzen operacions de càrrega i descàrrega. Es preveu la possibilitat d'atorgar un màxim de 10 autoritzacions a l'any per a accés excepcional que permetin circular per ZBE amb la finalitat de realitzar operacions de càrrega i descàrrega, i en cap cas s'hi pot estacionar. Aquestes autoritzacions es poden sol·licitar prèviament, en el mateix moment o fins a 5 dies després de l'accés a la ZBE.

c. Vehicles vinculats amb establiments o comerços. Poden sol·licitar autorització d'accés en els següents casos aportant la documentació que es detalla:

1r. Els titulars d'un comerç, empresa o establiment obert al públic, així com de despatxos professionals situats a l'interior de la ZBE, per als següents vehicles:

  • Vehicles que són de la seva propietat o dels quals són conductors habituals, degudament acreditats.
  • Vehicles que posseeixen mitjançant contracte de lísing o rènting, aportant còpia del contracte en el qual figuren com a arrendataris. D'acord amb l'article 11 de la Llei de trànsit s'ha de comprovar que el resident consta degudament inscrit al Registre de vehicles de l'organisme autònom Prefectura Central de Trànsit com a conductor habitual del vehicle autoritzat.
  • Vehicles temporals en règim de lloguer (arrendament a curt termini). Segons l'Orde INT/3215/2010, de 3 de desembre, es consideren a curt termini els arrendaments a aquesta persona física o jurídica per un temps superior a 3 mesos dins un període de 12 mesos consecutius. En aquests casos s'ha d'aportar còpia del contracte d'arrendament en el qual figura com a arrendatari.

2n. Els titulars poden sol·licitar autorització per als vehicles que tenen una vinculació amb l'establiment o comerç a conseqüència d'un contracte de distribució. En aquests casos han d'aportar el document que acredita la vinculació del vehicle amb la prestació del servei o l'activitat que realitza l'empresa o el comerç. A més, en aquests supòsits l'autorització es concedeix en l'horari comercial i en qualsevol moment l'Ajuntament pot sol·licitar a l'establiment l'acreditació que els titulars autoritzats són proveïdors de l'establiment.

Les autoritzacions es concedeixen exclusivament per a circular i han d'accedir a l'àrea restringida per l'accés autoritzat.

d. Vehicles de propietaris o arrendataris d'una plaça de garatge. Poden sol·licitar autorització d'accés en els següents casos, aportant la documentació que es detalla:

1r. Les persones físiques o jurídiques propietàries o arrendatàries d'una plaça de garatge, cotxera o similar a ZBE poden sol·licitar autorització d'accés per als vehicles corresponents. El titular ha de presentar la següent documentació:

  • Si és propietari, l'escriptura de propietat on consten la ubicació i, si s'escau, el número de plaça de garatge.
  • Si és arrendatari, el contracte d'arrendament subscrit pel propietari, i l'autorització té una durada temporal en funció de la vigència del contracte.

2n. Els administradors i els propietaris dels pàrquings per a ús compartit han d'enviar a l'autoritat municipal competent una llista dels vehicles usuaris del pàrquing, amb les següents dades i documents:

  • escriptura de la propietat
  • DNI de la persona usuària
  • nom i llinatges de la persona usuària
  • matrícula de la persona usuària

L'autorització s'atorga per a accedir a l'àrea restringida i per l'accés concret autoritzat.

e. Vehicles de propietaris d'immobles no empadronats a ZBE. Poden sol·licitar autorització d'accés en els següents casos, aportant la documentació que es detalla:

1r. Els propietaris d'un immoble situat a l'interior de la ZBE poden sol·licitar autorització d'accés per als següents vehicles:

  • Vehicles que són de la seva propietat o dels quals són conductors habituals, degudament acreditats.
  • Vehicles que posseeixen mitjançant contracte de lísing o rènting, aportant còpia del contracte en el qual figuren com a arrendataris. D'acord amb l'article 11 de la Llei de trànsit s'ha de comprovar que el resident consta degudament inscrit al Registre de vehicles de l'organisme autònom Prefectura Central de Trànsit com a conductor habitual del vehicle autoritzat.

2n. Si es tracta d'un cotxe de lloguer a curt termini el titular ha de sol·licitar una autorització per a circular per la ZBE corresponent al seu habitatge sense vincular- lo inicialment a una matrícula, si bé amb cada contracte de lloguer a curt termini ha d'enviar a l'Ajuntament el contracte de lloguer corresponent, el titular del qual ha de coincidir amb el de l'autorització ZBE.

f. Vehicles de clients amb pernoctació a establiments hotelers o similars. Els seus administradors han d'enviar a l'Ajuntament una llista dels vehicles corresponents als clients amb pernoctació, en la qual s'indiquin les següents dades:

  • DNI/NIE/passaport del client
  • nom i llinatges del client
  • matrícula del vehicle
  • data d'entrada i sortida de l'hotel

En qualsevol moment l'Ajuntament pot sol·licitar a l'establiment l'acreditació que els titulars autoritzats en són clients. Aquestes autoritzacions es concedeixen exclusivament per a circular amb la finalitat de realitzar operacions de càrrega i descàrrega d'equipatge i han d'accedir a l'àrea restringida per l'accés autoritzat.

Aquestes autoritzacions es poden sol·licitar prèviament, en el mateix moment o fins a 5 dies després de l'accés a la ZBE.

g. Vehicles vinculats a obres: els titulars d'autoritzacions d'accés prevists als apartats 1.a): residents empadronats en domicili a la ZBE; 2.c: titulars d'establiments o comerços; 2.d: propietaris o arrendataris de plaça de garatge; 2.e: propietaris d'immobles no empadronats a ZBE, i 2.f: establiments hotelers o similars, han de sol·licitar autorització temporal d'accés per als vehicles de les empreses que realitzen obres en els seus immobles situats a la ZBE, amb un màxim de 3 vehicles. Si es justifica la necessitat el nombre màxim de vehicles es pot augmentar. A aquest efecte, s'ha de comprovar que se li ha atorgat la corresponent llicència municipal d'obres i ha pagat les taxes.

El període de vigència d'aquesta autorització és com a màxim l'autoritzat per l'òrgan competent (l'Àrea Delegada d'Infraestructures i Accessibilitat, Servei d'Accessibilitat, Control i Ús de la Via Pública per a Obres) en matèria d'ocupació de via pública. Així mateix, aquestes autoritzacions es concedeixen exclusivament per a circular i han d'accedir a l'àrea restringida per l'accés controlat.

h. Vehicles associats a mitjans de comunicació d'àmbit privat. Els mitjans de comunicació social o assimilats de titularitat privada poden sol·licitar autorització per als vehicles que són de la seva titularitat per a un període màxim de 2 anys, per a donar cobertura als actes que es duguin a terme dins la ZBE en l'exercici de les seves funcions. Tot això sense perjudici que l'òrgan competent la revoqui o prorrogui en qualsevol moment.

i. Vehicles de substitució. Quan per avaria, reparació o una altra causa degudament justificada cal substituir temporalment un vehicle autoritzat per un altre s'ha d'aportar la següent documentació:

  • justificació de la causa que ocasiona la utilització d'un vehicle sense el corresponent distintiu ambiental
  • certificat del taller reparador, si s'escau
  • matrícula del vehicle substituït
  • dates d'inici i fi de la substitució
  • contracte de vehicle de substitució, lloguer o autorització de tercer

En aquests casos l'autorització concedida al vehicle originari queda en suspens durant el període que dura la substitució i queda en les mateixes condicions que l'autorització originària.

j. Altres entitats. Amb caràcter excepcional i quan se'n justifica la necessitat, poden sol·licitar autorització d'accés per a circular per ZBE:

1r. Les escoles o guarderies, els centres dedicats a activitats artístiques, les federacions esportives i assimilats per als seus alumnes menors de 12 anys, amb un màxim de 4 matrícules per alumne. Excepcionalment se'n poden autoritzar més, amb justificació prèvia.

Aquestes autoritzacions es limiten a la recollida o l'acompanyament d'aquests alumnes durant l'horari de l'activitat. El centre, l'escola, la federació o assimilat és l'encarregat de facilitar a l'Ajuntament una llista amb la següent informació de cada autoritzat:

  • DNI/NIE/passaport
  • nom i llinatges
  • matrícula del vehicle

2n. Entitats sense ànim de lucre de caràcter social, humanitari o assistencial per a realitzar operacions de càrrega i descàrrega: han d'aportar l'acreditació de la inscripció al registre corresponent i una vegada aportada han d'enviar una llista dels autoritzats, amb les dades següents:

  • DNI/NIE/passaport
  • nom i llinatges
  • matrícula del vehicle

3r. Mercats o mercats ambulants ocasionals per a realitzar operacions de càrrega i descàrrega: la institució pública organitzadora o col·laboradora de l'esdeveniment ha d'enviar la següent informació en relació amb els autoritzats:

  • DNI/NIE/passaport
  • nom i llinatges
  • matrícula del vehicle

4t. Col·legis oficials: han d'enviar una llista diària dels col·legiats autoritzats per a realitzar funcions de càrrega i descàrrega, amb la següent informació:

  • DNI/NIE/passaport
  • nom i llinatges
  • matrícula del vehicle
  • data de l'accés

k. Vehicles que accedeixen a taller de manteniment i reparació de vehicles. Els tallers de manteniment i reparació de vehicles poden sol·licitar autorització per al trasllat al taller i per a poder dur a terme les proves necessàries als vehicles que tenen sota la seva custòdia, o bé desplaçar el vehicle a una estació ITV.

El taller ha de tramitar l'autorització per al vehicle, i no els titulars o usuaris d'aquest.

El taller ha d'estar registrat a la plataforma llibre taller electrònic de la DGT, a la qual s'han de registrar les dades del vehicle en proves. El registre permet que el vehicle pugui circular fins que finalitzi la reparació, com a màxim durant 7 dies laborables, prorrogables en cas de necessitat.

Durant la prova del vehicle el taller ha de complir els següents requisits:

  • La prova dinàmica s'ha de dur a terme en horari laboral, evitant les hores punta (de 8.30 a 9.30 h i de 18 a 19 h).
  • El radi màxim de circulació del vehicle és de 25 km i tant els quilòmetres recorreguts com el temps emprat han de ser els estrictament necessaris.
  • El vehicle en circulació ha de dur el full d'encàrrec firmat per l'usuari.

l. Vehicles amb matrícula estrangera. Els vehicles registrats fora d'Espanya no estan classificats segons els criteris actuals de l'etiqueta ambiental de la DGT. Per aquest motiu, tots els vehicles estrangers que compleixen els requisits ambientals atesos els diferents períodes establerts a l'apartat 1 d'aquest annex 2 s'han d'inscriure al Registre per a circular per les ZBE per a obtenir una autorització, que és com a màxim de 6 mesos, per als casos prevists als apartats 2.c): titulars d'establiments o comerços; 2.d): propietaris o arrendataris de plaça de garatge, i 2.e): propietaris d'immobles no empadronats a ZBE.

1r. Els requisits per a la inscripció de vehicles que compleixen els requisits per a accedir, circular i estacionar a partir de la data d'entrada en vigor d'aquesta Ordenança són:

  • Turismes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculats a partir de gener de 2001, que han de complir la norma Euro 3, i de dièsel a partir de gener de 2006, que han de complir les normes Euro 4 i 5.
  • Vehicles de més de 8 places i de transport de mercaderies, tant de gasolina com de dièsel, matriculats a partir de 2006.
  • Motocicletes i ciclomotors que responen a l'Euro 2, matriculats des de 2003.
  • Híbrids endollables amb menys de 40 km d'autonomia, híbrids no endollables, vehicles de gas natural (GNC i GNL) i de gas liquat del petroli (GLP).
  • Vehicles 100% elèctrics de bateria (BEV), vehicles elèctrics coneguts com d'autonomia estesa (REEV) i híbrids endollables (PHEV) amb una autonomia mínima de 40 km o vehicles de pila de combustible.

2n. Els requisits per a la inscripció de vehicles que compleixen els requisits per a accedir, circular i estacionar a partir del 01/01/2027 són:

  • Turismes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculats a partir de gener de 2006, que han de complir les normes Euro 4, 5 i 6, i de dièsel a partir de setembre de 2015, que han de complir la norma Euro 6.
  • Vehicles de més de 8 places i de transport de mercaderies, tant de gasolina com de dièsel, matriculats a partir de 2014.
  • Motocicletes i ciclomotors que responen a les normes Euro 3 i 4, matriculats a partir de 2007.
  • Híbrids endollables amb menys de 40 km d'autonomia, híbrids no endollables, vehicles de gas natural (GNC i GNL) i de gas liquat del petroli (GLP).
  • Vehicles 100% elèctrics de bateria (BEV), vehicles elèctrics coneguts com d'autonomia estesa (REEV) i híbrids endollables (PHEV) amb una autonomia mínima de 40 km o vehicles de pila de combustible.

3r. Els requisits per a la inscripció de vehicles que compleixen els requisits per a accedir, circular i estacionar a partir del 01/01/2030 són:

  • Híbrids endollables amb menys de 40 km d'autonomia, híbrids no endollables, vehicles de gas natural (GNC i GNL) i de gas liquat del petroli (GLP).
  • Vehicles 100% elèctrics de bateria (BEV), vehicles elèctrics coneguts com d'autonomia estesa (REEV) i híbrids endollables (PHEV) amb una autonomia mínima de 40 km o vehicles de pila de combustible.

A continuació s'exposa de forma resumida la tipologia de vehicles que poden accedir i circular a la ZBE amb autorització expressa:

Tipus de vehicle

Observacions

Vehicles que transporten residents dependents empadronats (sense que el vehícle sigui de la seva propietat)

S'inclouen en aquest grup les persones majors de 70 anys i les menors de 12 anys. Aquests residents poden sol·licitar autorització d'accés per als vehicles de les persones que els assisteixen, i han d'accedir a l'àrea restringida per l'accés autoritzat.

Vehicles que de manera excepcional realitzen operacions de càrrega i descàrrega

Màxim de 10 autoritzacions a l'any.

Vehicles vinculats amb establiments o comerços

Autorització subjecta a horari i han d'accedir a l'àrea restringida per l'accés autoritzat.

Vehicles de propietaris o arrendataris d'una plaça de garatge

L'autorització s'atorga per a accedir a l'àrea restringida per l'accés autoritzat.

Vehicles de propietaris d'immobles no empadronats a ZBE

 

Vehicles de clients amb pernoctació a establiments hotelers o similars

Els seus administradors han d'enviar a l'Ajuntament una llista dels vehicles corresponents amb la finalitat de realitzar operacions de càrrega i descàrrega d'equipatge.

Vehicles vinculats a obres

El període de vigència d'aquesta autorització és com a màxim l'autoritzat per l'òrgan competent.

Vehicles associats a mitjans de comunicació d'àmbit privat

Per als vehicles que són de la seva titularitat i per a un període màxim de 2 anys.

Vehicles de substitució

Quan per avaria, reparació o una altra causa degudament justificada cal substituir temporalment un vehicle autoritzat.

Altres entitats (escoles, guarderies, centres dedicats a activitats artístiques, federacions esportives, entitats sense ànim de lucre de caràcter social, humanitari o assistencial, mercats, mercats ambulants i col·legis oficials)

Autorització amb justificació prèvia de la necessitat atesa la tipologia.

Vehicles que accedeixen a taller de manteniment i reparació de vehicles

El taller ha d'estar registrat a la plataforma llibre taller electrònic de la DGT, en la qual s'han de registrar les dades del vehicle en proves. El registre permet que el vehicle pugui circular fins que finalitzi la reparació, com a màxim durant 7 dies laborables, prorrogables en cas de necessitat.

3. VEHICLES AUTORITZATS DE MANERA EXCEPCIONAL QUE NO REQUEREIXEN AUTORITZACIÓ MUNICIPAL

3.1. AUTORITZACIONS D'ACCÉS, CIRCULACIÓ I ESTACIONAMENT

S'inclouen al Registre municipal de vehicles autoritzats a les ZBEs, sense necessitat de sol·licitar autorització perquè es disposa de la informació corresponent facilitada per la DGT, els següents que no tenguin el corresponent distintiu ambiental per a l'accés, la circulació i l'estacionament a la ZBE que es detalla a l'apartat 1 d'aquest annex 2, atesos els diferents períodes d'implantació:

a. Vehicles de residents empadronats en un domicili situat a la ZBE: si els vehicles són de la seva propietat o en són conductors habituals degudament acreditats a la DGT.

Si de manera excepcional, i sempre que sigui per a una durada inferior a 3 mesos dins un període de 12 mesos consecutius, requereixen un cotxe de substitució se'ls pot autoritzar aquest ús per a accés i circulació, però no es manté l'autorització per a estacionament. En aquests supòsits l'interessat ho ha de comunicar prèviament a l'Administració.

La durada d'aquestes autoritzacions pot tenir caràcter indefinit, amb renovació periòdica cada 5 anys, subjecta a la vigència de la residència en aquestes àrees i mentre continuïn en vigor els documents que acrediten la titularitat o la possessió del vehicle. Així mateix, els beneficiaris d'aquestes autoritzacions s'han de comprometre a comunicar a l'Ajuntament al més aviat possible que deixen de complir els requisits per al seu atorgament quan això succeeixi.

Aquestes autoritzacions es renovaran automàticament quan l'Ajuntament disposi dels mitjans informàtics necessaris per a poder dur-ho a terme.

b. Vehicles històrics: es consideren com a tals els vehicles amb més de 30 anys d'antiguitat, o amb un interès o una singularitat especials, sempre que estiguin matriculats com a vehicles històrics a la DGT.

A continuació s'exposa de forma resumida la tipologia de vehicles que poden accedir, circular i estacionar a la ZBE sense autorització expressa:

Tipus de vehicle

Observacions

Vehicles de residents empadronats en un domicili situat a la ZBE

Per a vehicles degudament acreditats a la DGT.

Vehicles històrics

Per a vehicles matriculats com a històrics a la DGT.

3.2. AUTORITZACIONS D'ACCÉS I CIRCULACIÓ

S'inclouen al Registre municipal de vehicles autoritzats a les ZBEs, sense necessitat de sol·licitar autorització, els següents vehicles:

a. Vehicles que acudeixen a aparcaments públics (ja siguin municipals o privats) que no disposin del corresponent distintiu ambiental per a l'accés, la circulació i l'estacionament a la ZBE que es detalla a l'apartat 1 d'aquest annex 2, atesos els

diferents períodes d'implantació. L'entrada a l'aparcament públic s'ha de realitzar com a màxim en un període de 30 minuts des de l'accés a la ZBE i s'ha d'accedir a l'àrea restringida i sortir-ne per l'accés autoritzat. Si no és possible l'entrada a l'aparcament públic també es disposa de 30 minuts per a sortir de la ZBE per la sortida autoritzada.

b. Vehicles adaptats i homologats per a prestar serveis singulars que es detallen al punt c de l'annex 2 (classificació per criteris d'utilització) del Reglament general de vehicles, segons la tipologia que s'especifica a la taula 31 (punt 7.3) del Projecte tècnic de la zona de baixes emissions inclòs a l'annex III.

 

ANNEX 3. Projecte tècnic de la zona de baixes emissions

Es trasllada a aquest annex 3 el Projecte tècnic realitzat d'acord amb el Reial decret 1052/2022, pel qual es regulen les zones de baixes emissions.