Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 481580
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari d’1 de juliol de 2024, relatiu a l’aprovació del Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i les associacions protectores d'animals de Maó i Ciutadella per la gestió de l'acolliment d'animals domèstics de companyia i la cessió dels espais adients (exp. 3131-2024-000008)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès el que es disposa als articles 33, 41 i 42 de la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen en l'entorn humà en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 22, 23 i 39 de la Llei 7/2023, de 28 de març, de protecció dels drets i el benestar animal.

Atès que correspon als consells insulars, segons el que preveu l'article 36 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local (LRBRL), i l'article 30 del Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local (TRRL), tots en connexió amb l'article 41.3 de l'LRBRL; la prestació de serveis públics de caràcter supramunicipal; l'assistència jurídica, econòmica i tècnica als municipis, especialment per a la prestació dels serveis públics de caràcter obligatori. En qualitat del seu caràcter supralocal, li correspon la coordinació dels serveis muncipals per garantir-ne la prestació integral i adequada.

Atès l'article 120 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, que regula la possibilitat de subscriure convenis entre els consells insulars i subjectes de dret privat, així com amb els municipis, amb l'objecte de garantir l'accés de la població al conjunt de serveis municipals i aconseguir la màxima eficiència en la prestació d'aquests. Els municipis de Menorca, juntament amb el CIM, presten el servei d'acolliment d'animals, per a la qual cosa compten amb el suport de les associacions per a la protecció i defensa dels animals de l'illa de Menorca (les protectores d'animals de Ciutadella i de Maó).

Atès que en data 28 de setembre de 2000 el CIM i els vuit ajuntaments de l'illa van signar un conveni en virtut del qual s'encarregava al CIM la gestió del Centre d'Acollida d'Animals i la contractació del servei, atès que és el propietari de totes les instal·lacions que el constitueixen, tant a Ciutadella com a Maó, i que aquest conveni ha tingut continuïtat durant tot aquest temps pel que fa al seu contingut, mitjançant pròrrogues i darrerament amb la signatura del conveni actual (aprovat pel Consell Executiu del CIM en data 25 de març de 2024) i amb efectes des de l'1 de gener de 2024, amb un termini de vigència previst inicialment per dos anys. Aquest conveni inclou tant la gestió dels centres d'acollida d'animals de Maó i Ciutadella com les esterilitzacions que es puguin portar a terme durant aquests dos anys, tant d'animals entregats en adopció pels centres com de moixos comunitaris.

Atès que aquest conveni està adaptat tant a la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà (en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears), com a la Llei 7/2023, de 28 de març, de protecció dels drets i el benestar animal (d'àmbit nacional), perquè es pugui mantenir la continuïtat de l'actual model de gestió dels centres d'acollida d'animals i que aquesta tasca de recollir, esterilitzar, sacrificar si és el cas, acollir i donar en adopció els animals vagabunds o abandonats, encomanada als ajuntaments, i que s'ha estat portant a terme de forma mancomunada entre els municipis i el CIM, atenent en el desenvolupament criteris d'idoneïtat, eficiència i responsabilitat social, així com de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local.

Atès que amb aquest conveni es permet la possibilitat de donar continuïtat al servei sense necessitat que el CIM hagi de contractar amb cap empresa externa la gestió de l'acolliment d'animals que viuen en l'entorn humà (domèstics de companyia).

Atès que aquest assumpte es va tractar a la Junta de Batles celebrada el dia 4 de novembre de 2023, en què va quedar assabentada i es van resoldre els dubtes que pogueren sorgir tant pel que fa a la gestió, amb les noves obligacions determinades per les novetats normatives, com pel que fa a les quantitats a satisfer per totes les parts.

Atesa la memòria justificativa del director insular del Departament de Projectes Sostenibles i Cooperació Local i Internacional que consta a l'expedient referida a l'aprovació del conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i les associacions protectores d'animals de Maó i Ciutadella per la gestió de l'acolliment d'animals domèstics de companyia i la cessió dels espais adients; qui considera necessàri i oportú donar continuïtat al model de gestió que s'ha estat portant a terme durant 2022 i 2023 i fins ara mateix, en consonància amb els criteris socials, ètics i d'eficiència en la gestió pública amb els que vivim immersos i que no podem deixar de banda, estant una reclamació social el fet d'obtenir una gestió especialitzada, humanitzada i propera a la ciutadania del benestar animal a la nostra societat.

Atès, finalment, l'informe emès per l'interventor del CIM favorable a la despesa plurianual de conformitat amb el que estableix l'article 174 del Reial decret legislatiu 3/2004, de 5 de març, que aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLHL),

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació;

El Consell Executiu, per unanimitat dels sis membres presents (senyor Vilafranca Florit, senyora Reynés Calvache, senyor Gornés Hachero, senyora Torrent Pallicer, senyora Taltavull Fernández i senyor Pons Torres) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar el conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i les associacions protectores d'animals de Maó i Ciutadella per la gestió de l'acolliment d'animals domèstics de companyia i la cessió dels espais adients, juntament amb els seus annexos que es transcriuen en annex, i la despesa pluriennal corresponent, aprovació que resta condicionada que la Comissió de Govern del Consell Insular autoritzi la despesa futura en els termes establerts a l'article 174.5 del Reial decret legislatiu 3/2004, de 5 de març, que aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLHL), i també que el pressupost del Consell Insular per a l'any 2025 tengui en compte les aportacions insulars que preveu el conveni com a subvencions nominatives amb la cobertura pressupostària adequada i suficient.

Segon. Nomenar com a representant designat pel CIM responsable del conveni el senyor Abelardo Ferrando Català, TAE assessor jurídic del CIM.

Tercer. Publicar aquest conveni al BOIB.

Quart. Notificar aquest conveni a les associacions protectores d'animals de Maó i Ciutadella.

Cinquè. Comunicar aquest conveni als ajuntaments de Menorca.

 

Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i les protectores d'animals de Maó i Ciutadella per la gestió de l'acolliment d'animals domèstics de companyia i la cessió dels espais adients

Parts

D'una part, el senyor José Simón Gornés Hachero, vicepresident segon del Consell Insular de Menorca (en endavant CIM) i conseller executiu del Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, en exercici de les competències atorgades per l'article 33 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, pel Decret de presidència núm. 92/2023, de 10 de juliol de 2023, relatiu al nomenament dels membres del Consell Executiu, i el Decret de presidència núm. 104/2023, de 14 de juliol de 2023, relatiu a la delegació de competències de la Presidència en els consellers executius (BOIB núm. 99 de 18 de juliol de 2023).

I, d'altra part, la senyora Joana Carreres Coll, en qualitat de presidenta i actuant en nom i representació de l'Associació Protectora d'Animals Maó, amb CIF G57659922 i domicili social al carrer Infanta, núm. 194, de Maó, en exercici de les atribucions que li atorga l'article 11, apartat 8 dels seus estatuts; i la senyora Esther Mascaró Puntí, en qualitat de presidenta i actuant en nom i representació de l'Associació Protectora d'Animals de Ciutadella, amb CIF G57019218 i domicili social al carrer Gustavo Mas, núm. 120, de Ciutadella, en exercici de les atribucions que li atorga l'article 11, apartat 2 dels seus estatuts (en endavant les protectores).

Totes les parts intervenen en virtut de la representació que per raó dels seus càrrecs assumeixen i es reconeixen mútuament la capacitat jurídica i d'obrar necessàries per poder formalitzar aquest conveni de col·laboració d'acord amb el que es disposa en l'article 47 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Antecedents

La Llei 1/1992, de 8 d'abril, publicada en el BOCAIB núm. 58 de data 14 de maig de 1992, de protecció dels animals que viuen en l'entorn humà en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l'article 33, títol V, que els ajuntaments o l'entitat supramunicipal competent organitzarà el servei d'acollida d'animals rodamons o abandonats, o bé concertarà la realització d'aquest servei amb les associacions a les quals fa referència el títol VI de la llei. Corresponen als ajuntaments o, en qualsevol cas, a les entitats supramunicipals les competències següents:

a) Confeccionar i mantenir al dia els censos de les espècies animals a les quals fa referència la Llei.

b) Recollir, donar, esterilitzar o sacrificar els animals vagabunds, abandonats o lliurats pel seu amo o posseïdor.

c) Organitzar el servei d'acolliment d'animals vagabunds o abandonats.

d) Albergar aquests animals durant els períodes de temps assenyalats en la Llei.

e) Inspeccionar els establiments de guarderia, ensinistrament, neteja, i compravenda d'animals de companyia, domesticats o salvatges en captivitat.

f) Tramitar, i en qualsevol cas resoldre, els corresponents expedients sancionadors per infraccions de la Llei.

Així mateix, la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre el règim jurídic de la tinença d'animals potencialment perillosos, estableix que és competència dels ajuntaments el dur un registre d'animals potencialment perillosos i atorgar la llicència administrativa per a la seva tinença.

L'article 41 del títol VI de la Llei 1/1992 diu que:

«1. Als efectes d'aquesta Llei, tindran la consideració d'associacions per a la protecció i defensa dels animals aquelles que estiguin legalment constituïdes, sense ànim de lucre i tinguin com a finalitat concreta la protecció i defensa dels animals. 2. Les associacions per la protecció i defensa dels animals que reuneixin els requisits determinats reglamentàriament podran obtenir el títol d'entitats col·laboradores de la Conselleria d'Agricultura i Pesca, a l'objecte de coadjuvar al millor compliment d'aquesta Llei i, com a tals, seran inscrites en un registre creat per la Conselleria a tal efecte.»

Les associacions protectores d'animals de Maó i Ciutadella són entitats associatives sense ànim de lucre que col·laboren amb el Consell Insular de Menorca des d'anys enrere, i especialment durant els dos darrers anys, amb el Servei de Cooperació Local, portant a terme la gestió del servei insular d'acollida d'animals de Menorca. Aquesta gestió s'empara en la Llei 1/1992, de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà.

La Protectora d'Animals de Maó es va constituir l'any 2010 com a associació sense ànim de lucre i està inscrita en el Registre d'Associacions de les Illes Balears amb el núm. 311000007529. La Protectora d'Animals de Ciutadella es va constituir l'any 2000 com a associació sense ànim de lucre i està inscrita en el Registre d'Associacions de les Illes Balears amb el núm. 311000003995. Ambdues entitats ostenten el títol d'entitat col·laboradora de l'Administració, amb inscripció en el registre amb número de clau 01/2014 per a l'associació de Maó i amb número de clau 02/2014 per a l'associació de Ciutadella, la qual cosa els permet convenir amb corporacions locals per fer funcions en matèria de protecció d'animals, d'acord amb l'article 42 de la Llei 1/92. També tenen la consideració d'entitats de protecció animal tipus RAC regulades als articles 43 i 44 de la nova Llei 7/2023, de 28 de març, de protecció dels drets i el benestar animals, a efectes registrals.

Ambdues associacions mantenen sol·licitada la seva declaració com a entitats d'utilitat pública, i segons la classificació d'entitats de protecció animal prevista a la Llei 7/2023, les associacions protectores d'animals de Maó i Ciutadella pertanyen a les entitats de protecció animal tipus RAC, regulades a l'article 43 i 44 de la nova llei, i s'inscriuran com a tals en el Registre d'Entitats de Protecció Animal quan es desenvolupi el Sistema Estatal de Registre de Protectores Animals que es preveu (SERPA), ja que compleixen amb totes les obligacions exigibles en aquesta categoria.

A la Llei 7/2023 també es legitima aquest tipus d'associacions per col·laborar i gestionar els centres d'acollida d'animals, als articles 22 i 23.

L'article 5 dels estatuts de la Protectora d'Animals Maó estableix quins són els fins principals de l'associació:

  • La protecció de cans i moixos.

  • La col·laboració amb el Centre d'Acollida d'Animals de Maó.

  • La recollida dels animals abandonats, sempre que es disposi d'un espai adequat.

  • La gestió de les cases d'acollida de moixos i cans.

  • La promoció de les adopcions dels animals acollits per la Protectora o al Centre d'Acollida d'Animals de Maó.

  • La promoció de la tinença responsable d'animals de qualsevol tipus.

L'article 5 dels estatuts de la Protectora d'Animals de Ciutadella estableix quins són els fins principals de l'associació:

  • La protecció de cans i moixos.

  • La instal·lació i manteniment d'un refugi per a l'acollida de moixos abandonats.

  • La col·laboració amb el Centre d'Acollida d'Animals de Ciutadella.

  • Recollida d'animals abandonats de què es tengui notícia, sempre que a les instal·lacions de l'Associació hi hagi prou espai, alimentació i atenció perquè puguin conviure de forma adient.

  • La gestió de les cases d'acollida de moixos i cans.

  • La promoció de les adopcions dels animals acollits al refugi o de qualsevol altre que se'n tengui notícia.

  • La promoció de la tinença responsable d'animals de qualsevol tipus.

Ambdues associacions mantenen un compromís comú en el respecte, defensa i protecció dels animals, sent conscients de la necessitat i de la importància de la tinença responsable dels animals i de treballar per una millor interrelació i convivència entre les persones i els animals de companyia perquè el benestar animal té un enorme valor per a un número cada vegada més elevat de ciutadans. La importància que tenen les entitats associatives i el seu teixit de voluntariat com a moviments socials han de potenciar-se des de les administracions públiques per fomentar la participació ciutadana.

Correspon als consells insulars, segons el que preveuen els arts. 36 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local (LRBRL), i 30 del Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local (TRRL), tots ells en connexió amb l'article 41.3 de la LRBRL; la prestació de serveis públics de caràcter supramunicipal; l'assistència jurídica, econòmica i tècnica als municipis, especialment per a la prestació dels serveis públics de caràcter obligatori. En qualitat del seu caràcter supralocal, li correspon la coordinació dels serveis municipals per garantir la seva prestació integral i adequada.

L'article 120 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, regula la possibilitat de subscriure convenis entre els consells insulars amb subjectes de dret públic i privat, sense que això impliqui cessió de la titularitat de la competència, amb l'objecte de garantir l'accés de la població al conjunt de serveis municipals i aconseguir la major eficiència en la prestació d'aquests. Els municipis de Menorca, juntament amb el CIM, presten el servei d'acolliment d'animals, per a la qual cosa compten amb el suport de les associacions per a la protecció i defensa dels animals de l'illa de Menorca (les protectores d'animals de Ciutadella i de Maó).

En data 28 de setembre de 2000 el CIM i els vuit ajuntaments de l'illa van signar un conveni en virtut del qual s'encarregava al CIM la gestió dels centres d'acollida d'animals i la contractació del servei, atès que és el propietari de totes les instal·lacions que el constitueixen, tant a Ciutadella com a Maó. Aquest conveni ha tingut continuïtat durant tot aquest temps fins ara, mitjançant pròrrogues i amb la signatura de l'actual conveni, de data 30 de novembre de 2020, i amb efectes des del 1 de gener de 2020. Aquest conveni ha estat modificat per acord del Consell Executiu de CIM en data 22 de novembre de 2021 i, posteriorment, per la resta dels ajuntaments de l'illa, per permetre el canvi de model de gestió actual. D'aquesta manera, i perquè aquesta tasca de recollir, esterilitzar, sacrificar si és el cas, acollir i donar en adopció els animals vagabunds o abandonats (que està encomanada als ajuntaments per l'esmentada Llei 1/1992 i darrerament per la Llei 7/2023, de 28 de març, de protecció dels drets i el benestar dels animals, i s'ha estat portant a terme de forma mancomunada entre els municipis i el CIM) es pugui seguir desenvolupant de forma idònia, sostenible, eficient i socialment responsable, se subscriu aquest nou conveni amb les associacions protectores i es dona continuïtat a l'actual, sense necessitat que el CIM hagi de contractar amb cap empresa externa privada la gestió de l'acolliment d'animals que viuen en l'entorn humà (domèstics de companyia). Per facilitar aquestes funcions, s'acorda també seguir amb la cessió de l'ús dels espais adients a aquestes activitats dels centres de què disposa el CIM.

És important destacar que des del 29 de setembre s'ha produït un canvi de relleu, amb l'entrada en vigor de la nova Llei de benestar animal (Llei 7/2023), d'àmbit estatal, la qual suposa un augment considerable d'obligacions per als propietaris d'animals, per a les administracions competents, i també per als mateixos centres d'acollida d'animals. Aquestes obligacions, de manera inevitable, també suposen un augment considerable del cost de manteniment d'aquests centres per mantenir-los dintre de la legalitat.

Per aquest motiu, aquesta situació va estar exposada per les associacions protectores d'animals de Maó i Ciutadella en la passada comissió de presidents celebrada el dia 2 de novembre, amb l'aportació de les previsions de despeses per als propers anys que s'havien d'incloure a un nou conveni (en què es recollirien totes les noves obligacions per als centres i per a les associacions) i amb la corresponent actualització econòmica de la gestió.

En aquest sentit, els municipis de l'illa (directament afectats per la nova normativa com a entitats competents en aquesta matèria) quedaren assabentats de la situació actual i d'aquestes previsions, així com de la seva responsabilitat en el benestar animal dintre de la nova llei, en especial pel que fa als cans, els moixos i els fures.

Aquest conveni es regularà mitjançant els següents

Pactes

Primer. Objecte del conveni

Aquest conveni té per objecte donar continuïtat a la concertació portada a terme durant els exercicis 2022 i 2023 de la prestació del servei d'acolliment d'animals vagabunds o que viuen en l'entorn humà, i de l'acolliment d'animals domèstics de companyia i la seva gestió, per part de les protectores d'animals de Ciutadella i de Maó; tot de conformitat amb el previst a l'article 33 de la Llei 1/1992 de protecció d'animals que viuen en l'entorn humà i als articles 22 i 23 de la Llei 7/2023, de protecció dels drets i el benestar dels animals. També té per objecte donar compliment a les noves obligacions establertes per aquesta Llei 7/2023; així com la continuació amb la cessió de l'ús dels centres d'acollida d'animals de Maó i de Ciutadella a les associacions signants (com a bens patrimonials de titularitat del CIM) per tal de poder desenvolupar aquesta tasca de forma idònia, sostenible, eficient i socialment responsable.

Queden expressament excloses de l'àmbit de col·laboració objecte d'aquest conveni els següents serveis i funcions:

- Serveis i funcions de competència municipal:

  • Recollida d'animals vagabunds i/o abandonats.

  • La confecció i el manteniment al dia dels censos de les espècies animals a les quals fa referència el paràgraf a de l'apartat 1r de l'article 38 de la Llei 1/1992, de protecció dels animals que viuen en l'entorn humà, els quals hauran de ser remesos a la Conselleria d'Agricultura i Pesca del Govern balear per part de cada Ajuntament i el registre d'animals potencialment perillosos.

  • La inspecció dels establiments de guarderia, ensinistrament, compravenda d'animals de companyia, domesticats o salvatges en captivitat.

  • La tramitació i resolució dels corresponents expedients sancionadors per infraccions lleu i greus de la Llei.

  • Qualsevol altra de les obligacions recollides als articles 22 i 23 de la Llei 7/2023, de 28 de març, de protecció dels drets i el benestar dels animals, que corresponguin als municipis, per al compliment de les quals no disposin dels mitjans humans, materials o econòmics suficients, i no sigui possible dur a terme per mitjans propis de forma voluntària per les associacions protectores d'animals.

- Funcions competència de la Conselleria d'Agricultura del Govern balear:

  • Tramitació i resolució dels corresponents expedients sancionadors per infraccions molt greus de la Llei.

Segon. Àmbit d'aplicació del conveni

El servei objecte d'aquest conveni desenvoluparà la seva activitat amb caràcter insular i el seu àmbit d'actuació és l'illa de Menorca.

A aquests efectes, l'àmbit d'actuació territorial per a la consecució de l'objecte del conveni de la Protectora de Ciutadella serà el dels municipis de Ciutadella, Ferreries, es Migjorn Gran i es Mercadal; per a la gestió del centre de Ciutadella. L'àmbit d'actuació territorial per a la consecució de l'objecte del conveni de la Protectora de Maó serà el dels municipis de Maó, Alaior, es Castell i Sant Lluís; per a la gestió del centre de Maó.

Cadascuna de les associacions protectores manté la responsabilitat de la gestió de forma individualitzada per al centre que li és assignat per desenvolupar l'objecte de d'aquest conveni.

Els ajuntaments de la zona centre de Menorca (es Migjorn Gran i es Mercadal) podran, atesos criteris d'oportunitat o conveniència que en cada moment calgui, fer ús indistint de cadascun dels dos centres, pel que fa al dipòsit d'animals vagabunds i/o abandonats recollits als seus respectius municipis, sense que calgui cap tipus d'oposició per part de les protectores.

Tercer. Compromisos que assumeixen les protectores de Ciutadella i de Maó

Les protectores adquireixen el compromís de prestar els següents serveis:

- Oferir acollida i alberg als animals abandonats i rodamons.

- Garantir les condicions higièniques i sanitàries dels centres i el manteniment ordinari, dels animals acollits en aquests, donar-los atenció veterinària i treballar el seu equilibri per fomentar les possibilitats d'adopció, materialitzar les adopcions, i minimitzar el nombre de devolucions.

- Responsabilitzar els propietaris dels animals de la seva cura i promoure l'adopció entre la població.

- Establir canals de coordinació i comunicació amb la resta d'agents que intervenen en aquesta matèria com són els registres i censos d'animals, els serveis d'inspecció i sanció dels ajuntaments i la Conselleria del Govern de les Illes Balears que tengui atribuïdes les competències en la matèria, els serveis municipals de recollida d'animals, les altres societats i associacions de defensa dels animals, etc.

- Les altres funcions previstes en aquest conveni i les que la legislació vigent en la matèria atribueixi als establiments que acullen animals rodamons o abandonats, incloses les noves obligacions establertes per als centres d'acollida per la Llei 7/2023, de 28 de març, de protecció dels drets i el benestar dels animals, i en especial les recollides a l'article 23 com a gestores dels centres públics de protecció animal, exceptuant les esterilitzacions de cans i moixos, establertes en un altre conveni de col·laboració entre el CIM i les dues associacions protectores d'animals a banda d'aquest.

Quart. Direcció

La direcció estratègica del servei correspon al CIM, en la persona que exerceixi la conselleria executiva competent o en qui delegui. A les protectores li correspon la direcció operativa del servei en els termes que s'estableixen en aquest conveni.

La comissió de seguiment, vigilància i control del conveni portarà a terme les actuacions per establir les directrius que creguin necessàries en relació amb informes, estudis i projectes per al correcte desenvolupament del servei.

Així mateix, correspon al CIM l'establiment i la recaptació dels preus, taxes o prestacions patrimonials de caràcter públic que, si escau, s'aprovin mitjançant l'ingrés directe en la tresoreria insular dels rendiments derivats d'aquests conceptes.

Cinquè. Cessió d'ús d'immobles i mitjans materials que el Consell Insular posa a disposició de les protectores per prestar el servei

El CIM, fent ús de les facultats que li atorga l'article 145 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, amb l'objectiu de fer possible la prestació del servei objecte d'aquest conveni, cedeix novament l'ús, amb caràcter gratuït, dels immobles que es descriuen a continuació, conservant en cada moment la titularitat:

- Centre d'acollida d'animals de Maó: edifici, instal·lacions i equipaments existents i terrenys adjunts, situat al camí de Curniola, s/n (dades registrals: tom 865 foli 150 finca 6101, inscripció 2a del registre de la propietat de Maó).

- Centre d'acollida d'animals de Ciutadella: edifici, instal·lacions i equipament existents i terrenys adjunts, situat a la carretera de Maó a Ciutadella, km 43,3 (dades registrals: tom 1724 llibre 619 foli 50 finca 25307 del registre de la propietat de Ciutadella).

En concret, i a efectes d'organització del servei, se cedeix l'ús del centre d'acollida d'animals radicat al municipi de Ciutadella a la Protectora d'Animals de Ciutadella mentre que a la Protectora d'Animals de Maó se cedeix l'ús del centre d'acollida d'animals radicat en aquest darrer municipi.

En tot cas, la cessió d'ús està vinculada a la vigència d'aquest conveni, de manera que finalitzarà quan aquesta finalitzi, tant per venciment del termini fixat o les seves pròrrogues com en cas de resolució anticipada, per a cadascuna de les associacions cessionàries.

Així mateix, el CIM manté l'actual cessió de l'ús dels béns mobles i altre material dels centres d'acollida d'animals de Ciutadella i de Maó.

Les instal·lacions i els béns continuaran a disposició de les protectores amb l'estat de conservació i manteniment que tenen actualment i hauran de ser retornades en les mateixes condicions una vegada acabat aquest conveni.

Sisè. Mitjans materials i personals a aportar per les Protectores per a l'execució del Conveni

Mitjans materials. Mobiliari, material informàtic i altres béns mobles

Cadascuna de les protectores aportarà els béns mobles i l'equipament bàsic necessari per a una correcta prestació del servei d'acollida.

Cadascuna de les protectores aportarà el material informàtic, inclosos els programes informàtics destinats a processament de textos, fulls de càlcul, edició d'imatges, etc. Els equips informàtics han d'incloure ordinador i impressora multifunció. Tant aquests equips com el programari hauran de ser compatibles amb els sistemes informàtics del CIM, per permetre la transmissió telemàtica de dades i la connexió amb el Registre d'Identificació d'Animals de Companyia de les Illes Balears (RIACIB). El CIM proporcionarà l'accés i la formació necessàries per a l'ús del seu sistema de registre de dades. El web dels centres serà, si escau, una pàgina oficial creada pel CIM. Al web hi han de constar les dades bàsiques sobre els centres i el seu horari d'atenció al públic. També s'hi ha de poder accedir mitjançant vincle inserit a les pàgines web i/o xarxes socials d'ambdues protectores.

Mitjans personals

La Protectora de Ciutadella haurà de disposar dels següents mitjans personals mínims destinats a la prestació del servei, per al centre d'acolliment de Ciutadella:

1 director/a, amb una dedicació mínima de 6,5 hores setmanals.

1 responsable administratiu/iva del servei, per 7,5 hores setmanals.

1 veterinari/ària, amb una dedicació mínima de 5 hores setmanals.

3 cuidadors/ores d'animals/operaris, a jornada completa, o equivalent.

La Protectora de Maó haurà de disposar dels següents mitjans personals mínims destinats a la prestació del servei, per al centre d'acolliment de Maó:

1 director/a, amb una dedicació mínima de 6,5 hores setmanals.

1 responsable administratiu/iva del servei, per 7,5 hores setmanals.

1 veterinari/ària, amb una dedicació mínima de 5 hores setmanals.

3 cuidadors/ores d'animals/operaris, a jornada completa, o equivalent.

Aquest personal, no obstant això, s'haurà d'adaptar a les necessitats concretes del servei a cadascun dels centres per dur a terme la gestió, per la qual cosa es disposa de la partida de sous i salaris que figura a la memòria d'aquest conveni, i que les associacions protectores hauran de justificar d'acord amb l'objectiu de desenvolupar l'objecte del conveni de forma idònia, sostenible, eficient i socialment responsable.

El personal ha de fer les funcions que s'indiquen a continuació, sense perjudici del control que pot exercir en cada moment el CIM i la comissió de seguiment de forma periòdica:

- Els directors, que seran el màxim responsable del servei davant el CIM i exerciran la direcció operativa del servei, tindran les funcions següents:

a. Responsable directe del compliment de les directrius que es marquin.

b. Relacions públiques i imatge del servei.

c. Exercir d'enllaç entre la protectora i els ens administratius signants d'aquest conveni.

d. Direcció i control del personal.

e. Coordinació del servei amb les activitats que realitzin les persones i entitats relacionades amb la matèria.

f. Col·laboració amb els ajuntaments de Menorca en el desenvolupament dels registres censals municipals facilitant les dades d'identificació dels animals.

g. Promoció de les activitats d'informació, divulgació i conscienciació.

h. Impuls de la política d'adopcions.

i. Vetllar pel bon funcionament del servei.

- Els responsables administratius tindran les següents funcions:

a. Gestió i manteniment dels registres i xarxa informàtica.

b. Control de les existències, comandes i comptabilitat.

c. Alta dels animals en el registre del servei.

d. Diligències d'adopció, cessió i/o baixa dels animals.

e. Gestió administrativa per al sacrifici i eliminació dels cadàvers.

f. Preparació de la memòria d'activitats per als ens administratius signants d'aquest conveni.

g. Confecció de les liquidacions de les taxes i de les factures dels preus públics que siguin exigibles, d'acord amb l'establert per les administracions competents.

h. Arxiu de la documentació.

i. Qualsevol altra funció que sigui necessària per a l'adequada prestació del servei.

- Els cuidadors hauran de tenir experiència professional en el tracte dels animals, així com reunir la capacitació i formació mínima i adequada que estiguin establertes normativament en cada moment. Així mateix, hauran d'estar en possessió del carnet de conduir vehicles tipus B. Serà responsabilitat de les protectores la formació i capacitació del personal destinat al servei durant tota la vigència del conveni. Tindran les següents funcions:

a. Recepció i maneig dels animals.

b. Cobertura dels horaris d'obertura pública del servei.

c. Recollida de dades dels animals que ingressin al servei.

d. Alimentar i proveir d'aigua als animals en tot moment.

e. Detectar els possibles problemes de salut dels animals acollits.

f. Determinar les pautes a aplicar per a la rehabilitació del comportament dels animals quan sigui necessari per a l'adopció.

g. Manteniment i neteja de les instal·lacions.

h. Localització dels propietaris dels animals que estiguin correctament identificats i lliurament en els terminis assenyalats en la normativa vigent.

i. Atenció al públic: determinació de les necessitats de la persona adoptant, presentació dels animals més adients, etc.

j. Garantir que els cans estiguin als patis, almenys vint minuts al dia. Es faran el màxim de grups possibles, amb els cans que presentin una socialització correcta.

- Els veterinaris tindran les següents funcions:

a. Exploració dels animals en un termini màxim de 24 hores des de la seva arribada, excepte quan aquesta es produeixi en cap de setmana.

b. Implantació de microxip, administració de la vacunació i desparasitació interna i externa en un termini màxim de 72 hores des de l'entrada de l'animal.

c. Esterilització obligatòria de moixos/moixes. No obstant això, aquesta funció es regula dins d'un altre conveni entre el CIM i les associacions protectores d'animals mentre es mantengui en vigor.

d. Regularització de la cartilla veterinària.

e. Eutanàsies.

f. Emissió d'un informe per a aquells animals que mostrin conductes agressives que puguin suposar algun tipus de perill o per aquells animals que sigui convenient castrar per millorar la seva conducta.

g. Col·laboració amb les activitats i programes del servei.

h. Realització i supervisió dels programes d'higiene, sanitàries i profilaxi del servei.

Les protectores hauran de proporcionar primeres cures o d'urgència als animals acollits de nou ingrés, així com dels que ja ingressats, amb l'atenció veterinària que calgui per a cada animal.

El personal disposarà de vestuari i calçat de treball adequat per a les funcions segons cada temporada i aquest serà homogeni per acreditar-se de manera inequívoca davant tercers.

El personal oferirà un tracte correcte als usuaris del servei als quals respondrà sobre totes les qüestions que plantegin. Seguiran totes les prescripcions higièniques, sanitàries, mediambientals i de seguretat que s'estableixin en relació amb els animals i les instal·lacions i les protectores posaran a disposició dels treballadors un pla d'higiene i salut laboral d'acord amb les seves funcions que es farà efectiu durant el mes següent a l'entrada en vigor d'aquest conveni.

Setè. Descripció de les concretes prestacions del servei

El servei insular d'acollida d'animals té per objecte les següents prestacions:

Direcció, coordinació i gestió administrativa

Les protectores es faran càrrec de la direcció operativa del servei, la qual cosa suposa vetllar en tot moment per l'adequada prestació d'aquest, establir els mecanismes interns i externs de coordinació per al seu bon funcionament, i portar a terme la gestió administrativa necessària per a donar compliment a la legislació vigent en la matèria en cada moment i a les prescripcions d'aquest conveni.

Concretament, portarà a terme les següents funcions i activitats:

- Direcció i control del personal destinat a l'execució del servei.

- Coordinació de les tasques que es portin a terme en cada centre.

- Coordinació del servei amb les activitats que realitzin les persones i entitats relacionades amb la matèria.

- Col·laboració amb els ajuntaments de Menorca en el desenvolupament dels registres censals municipals, facilitant les dades d'identificació dels animals als ajuntaments als quals dona servei.

- Atenció al ciutadà, tant presencial com per via telefònica, correu electrònic i missatgeria instantània.

- Recepció dels animals i control documental.

- Localització dels propietaris dels animals que estiguin correctament identificats.

- Diligències d'adopció, cessió i/o baixa del servei de l'animal.

- Gestió administrativa per al sacrifici, i per a l'eliminació dels cadàvers.

- Emissió al CIM dels comprovants d'execució del servei (pagaments).

- Confecció de les liquidacions de les taxes del servei i dels preus públics que siguin exigibles.

- Arxiu de documentació.

- Altres tasques que siguin necessàries per a l'adequada prestació del servei, i les altres que hagin de dur a terme les protectores per donar compliment a les obligacions que assumeixen derivades d'aquest conveni.

- Alta dels animals en el registre del servei, amb les prescripcions que s'indiquen a l'apartat següent.

Registre d'animals

Les protectores, mitjançant el programa que li faciliti el CIM, hauran de donar d'alta els animals en el Registre del Servei immediatament després de la seva entrada, assignar-li un número i complimentar una fitxa en què s'han de fer constar les següents dades: data, espècie, raça, sexe, edat (aproximada), identificació o número de microxip, nom, lloc de procedència, motiu de l'ingrés i totes les altres dades que afavoreixin la identificació de l'animal i la seva adopció o devolució. A més, en la fitxa constaran tots els tràmits que es facin durant la seva estada i un resum de les principals característiques del seu caràcter, que s'hauran recollit en el moment de la renúncia per part del propietari.

La difusió dels animals acollits als centres correspondrà a les protectores, tant per afavorir la localització dels propietaris dels animals com per afavorir-ne l'adopció, d'acord amb sistemes de tractament, difusió i consulta de la informació més adequats.

El registre ha de poder-se connectar informàticament amb els registres censals dels ajuntaments quan siguin operatius, del CIM i amb els del Govern de les Illes Balears. El servei estarà connectat informàticament amb el CIM, compartint les dades i la informació necessària per facilitar el seu funcionament.

Acollida

Les protectores es faran càrrec dels animals acollits als centres fins que siguin recuperats (tornats als propietaris), adoptats o sacrificats d'acord amb les normes sobre protecció dels animals.

Les protectores han d'acollir els animals recollits amb identificació o sense i propietari conegut. El servei inclou totes les actuacions que s'han de dur a terme en relació amb l'estada al centre corresponent fins a l'adopció, devolució o sacrifici dels animals i l'eliminació dels cadàvers, i concretament:

- Recepció dels animals.

- Identificació dels amos o posseïdors.

- Condicionament veterinari dels animals abandonats: desparasitació, sedacions i implantació de microxips d'identificació i regularització de la cartilla veterinària de vacunacions.

- Inclusió en el cens o registre d'animals corresponent.

- Neteja i manteniment de les zones d'alberg.

- Neteja i manteniment de les zones de visita.

- Alimentació dels animals.

- Castracions, en els termes que la Llei 7/2023, de 28 de març, de protecció dels drets i el benestar animal estableix, sense perjudici del que es disposa per a les esterilitzacions al conveni entre el CIM i les associacions protectores d'animals per aquest concepte.

Les protectores també acolliran als animals que siguin enviats als centres per decisió administrativa o judicial, pel seu comportament, per la seva perillositat, per haver ocasionat danys a les persones, per estar en observació sanitària o quan alguna altra situació això ho aconselli. El servei inclou les actuacions a dur a terme fins a l'adopció, el sacrifici dels animals o l'eliminació dels cadàvers, previstes a l'apartat anterior.

Així mateix, les protectores prestaran el servei d'allotjament i manteniment dels possibles animals que pertanyessin a la policia local dels ajuntaments. Igualment, s'haurà de prestar el servei d'allotjament i manteniment d'animals d'altres cossos de policia en el supòsit que el CIM o els ajuntaments haguessin signat el corresponent conveni de col·laboració amb aquests, en el qual es determinarà les condicions de prestació del servei; així com dels animals que s'hagin d'acollir per donar compliment per obligacions legals o mitjançant convenis amb altres entitats locals o associacions, relacionats amb assumptes de violència de gènere.

Les protectores col·laboraran en la localització dels propietaris i la recuperació d'animals perduts. Desenvoluparan les gestions necessàries perquè, a través de mitjans propis o els de la xarxa, s'assoleixi aquest servei. El termini per recuperar els animals s'ha d'ajustar a les previsions de la normativa vigent en cada moment, de la mateixa manera que les condicions de lliurament de l'animal al seu propietari.

Les protectores garantiran la integritat física i psíquica dels animals, evitaran possibles fugides i limitaran el nombre d'animals que convisquin en ramat amb la finalitat d'evitar baralles i la propagació de malalties infecto contagioses.

Si la reiterada acollida d'animals suposés que la capacitat dels centres es veiés en els seus límits màxims o adequats segons el perfil dels cans o moixos acollits, les protectores intentaran traslladar a tots els animals possibles a cases d'acollida amb la finalitat d'alliberar el màxim de places. Si fos necessari, es valoraria la possibilitat de traslladar animals entre els centres de què disposen, si la situació d'unes instal·lacions a una localitat fos més favorable respecte a les de l'altra.

Preparació per a la devolució

A més del protocol d'acollida previst a l'apartat anterior, per a la devolució dels animals als seus amos i/o posseïdors, a les protectores li corresponen, un cop intentat el contacte de manera infructuosa, la publicitat per a la devolució i la implantació de microxips d'identificació i regularització de la cartilla veterinària de vacunacions, i altres actuacions previstes en la normativa vigent en cada moment.

Preparació per a l'adopció

Les protectores han de dur a terme activitats que fomentin l'adopció intentant trobar, en cada cas, el perfil que s'adeqüi millor al caràcter del ca o moix i a l'estil de vida de l'adoptant per minimitzar els problemes posteriors a l'adopció i la possibilitat d'un nou abandonament.

A més del protocol d'acollida previst, els animals lliurats en adopció ho seran després d'haver comprovat l'estat sanitari, haver estat vacunats, identificats i esterilitzats, sota els criteris de la normativa vigent. Les protectores han de lliurar a l'adoptant un contracte d'adopció, segons el previst a l'article 23.1.c de la llei 7/2023, i implantar un microxip identificador a l'animal.

Les adopcions preferentment s'han de fer mitjançant cita prèvia per poder oferir una atenció personalitzada. Quan ho sol·liciti l'adoptant i/o el centre ho consideri oportú, un cuidador acompanyarà a l'animal a la seva nova llar per a garantir que la introducció amb la resta de membres sigui correcta. Les protectores també confeccionaran i lliuraran a tots els nous propietaris una guia amb les recomanacions que s'han de tenir en compte quan s'adopta una mascota. Per a declarar la idoneïtat d'un adoptant, serà necessari haver obtingut informe tècnic favorable un cop emplenat el qüestionari d'adopció adoptat conjuntament entre el CIM i les associacions protectores.

Les protectores han de complir amb els estàndards que en resulten de l'ordenament jurídic que en cada moment sigui aplicable, inclòs el seguiment de les adopcions que s'acordin des dels centres d'acolliment, i que venen imposades per la llei.

Sacrifici

El servei inclourà el sacrifici dels animals sempre que hagin transcorregut els terminis legals establerts i no hagi estat possible la devolució o adopció per cap mitjà i sempre que el veterinari n'emeti un informe favorable. En tot cas, s'ha de tenir en compte l'establert a la Llei 7/2023, de 28 de març, de protecció dels drets i el benestar animal, pel que fa al sacrifici zero. Serà responsabilitat de les protectores l'eliminació dels cadàvers de manera correcta mitjançant incineració i mantenir un registre dels animals incinerats.

Esterilització

El servei no inclourà l'esterilització, tal com es regula a la Llei 7/2023, de 28 de març, de protecció dels drets i el benestar animal, mentre es mantengui el conveni entre el CIM i les associacions protectores d'animals específic per aquest concepte. En el cas dels animals que no puguin ser esterilitzats abans de l'adopció, el propietari haurà de signar un acord pel qual es comprometi a esterilitzar a l'animal en el moment indicat pel veterinari que hagi de realitzar l'esterilització.

Les associacions protectores d'animals no es fan responsables mitjançant aquest conveni de dur a terme les obligacions legals establertes per donar compliment al mètode CER (captura, esterilització, retorn) dels moixos integrants de les colònies felines de l'illa de Menorca, atesa l'existència d'un altre conveni que regula específicament aquest concepte.

Les despeses derivades de les esterilitzacions i altres obligacions i necessitats establertes per la llei seran assumides pels adoptants, si escau, mitjançant el pagament de les taxes establertes pel CIM.

Servei veterinari

Les protectores, mitjançant un servei veterinari, han de garantir les condicions de salut, higiene i benestar dels animals, d'acord amb aquest conveni i els estàndards que en resulten de l'ordenament jurídic que en cada moment sigui aplicable.

El servei veterinari és el responsable de les condicions higièniques i sanitàries dels centres i de les seves instal·lacions, així com del control mèdic, el sacrifici i l'esterilització dels animals.

Així mateix, ha d'emetre un informe sobre els animals quan mostrin conductes agressives que puguin suposar algun perill.

Informació, publicitat i campanyes de promoció de la tinença responsable d'animals de companyia. Mesures de caràcter social

Les protectores han de promoure activitats de formació, informació i difusió sobre la tinença cívica d'animals de companyia i col·laborar amb les iniciatives que persegueixin aquests objectius.

La política divulgativa i promocional s'ha d'encaminar a aconseguir els objectius d'evitar els abandonaments, d'esterilització, censar i identificar els animals i fomentar el comportament cívic amb els animals, tant al carrer com en l'àmbit domèstic.

Entre d'altres, les protectores han de fer tots els tallers que sol·licitin els centres educatius a fi d'educar els joves sobre la responsabilitat que suposa tenir una mascota.

Les protectores han d'atendre les activitats que se sol·licitin per part d'entitats que es dediquin a col·lectius desfavorits que afavoreixin l'educació i inserció social sempre que siguin compatibles i garanteixin el normal funcionament dels centres.

Les protectores celebraran un dia de portes obertes cada any perquè puguin acudir tots els ciutadans que vulguin, encara que no tenguin la intenció d'adoptar. Les protectores podran limitar l'afluència del nombre d'assistents per assegurar la tranquil·litat dels animals dels centres.

Totes aquestes activitats han de publicar-se pels canals de comunicació d'internet (web de les protectores, perfils a les xarxes socials...). En aquestes publicacions s'ha de fer constar el caràcter públic del servei i hi han de figurar, almenys, els anagrames de les protectores i del CIM.

Manteniment de les instal·lacions

Les protectores s'encarregaran del manteniment ordinari de les instal·lacions dels dos centres en les millors condicions de seguretat i economia; de la vigilància i del control tècnic corresponent. S'entenen per instal·lacions els edificis i elements accessoris, les zones exteriors, la xarxa elèctrica, el sistema d'aigua i el clavegueram.

Les protectores han de fer les operacions i revisions periòdiques necessàries per assegurar el bon funcionament de les instal·lacions als dos centres, com ara el pintat de parets i fusteria, tasques de conservació de revestiments, paviments i cobertes, conservació dels tancats metàl·lics dels recintes d'allotjament dels animals, conservació dels tancaments generals, i manteniment de les zones enjardinades interiors. Amb independència de les revisions periòdiques, les protectores han de reparar les avaries que siguin conseqüència de l'ús normal de les instal·lacions.

Neteja i desinfecció de les gàbies

Aquestes tasques s'han de fer, com a mínim, una vegada al dia per garantir la salubritat dels espais ocupats pels animals. S'han de retirar els excrements i els orins. Cada setmana es durà a terme una desinfecció dels espais dels animals amb productes desinfectants. Durant la temporada d'hivern, la neteja que s'hagi de fer en horari de capvespre, es durà a terme amb mitjans que no impliquin l'ús de mànega per evitar la humitat permanent en les gàbies. Les protectores també han de fer net els espais interiors dels centres, d'acord amb el protocol de neteja i desinfecció dels espais de cans i moixos establert per aquestes.

Voluntariat

Les protectores disposen d'un grup de voluntaris regulats per un pla de voluntariat. Aquestes seran les seves funcions:

- Voluntariat de centre. Els voluntaris han d'atendre els animals en les zones comunes en coordinació amb el cuidador del centre i fer activitats destinades a fomentar les possibilitats d'adopció.

- Cases d'acollida. Sempre que les protectores disposin d'una casa d'acollida adequada, han de traslladar a una els cans que estiguin en una de les següents situacions: cadells, sèniors o malalts.

Horaris

Els horaris d'obertura al públic estaran perfectament determinats, publicitats i exposats. En tot cas, i com a mínim, el temps d'activitat del servei serà de 35 hores setmanals i les hores d'atenció al públic hauran de ser d'un mínim de 15 hores setmanals (per a cadascuna de les associacions protectores). S'ha de comunicar l'horari d'atenció al públic que regeixi per als diferents dies de la setmana i es pot modificar en les diferents estacions de l'any.

Fora dels horaris establerts d'atenció al públic, no s'admetrà als centres la presència de persones alienes al personal, excepte les que siguin degudament autoritzades, entre elles, els voluntaris. Per evitar que els animals quedin desatesos durant moltes hores, els centres seran atesos, aproximadament, des de les 9 hores del matí fins a les 13 hores del migdia i, al capvespre, s'adequarà l'horari de manera que el tancament dels centres coincidirà amb l'inici del vespre. També s'han d'obrir els centres els diumenges i festius per permetre l'entrada de voluntaris, sempre que la càrrega de treball ho permeti.

Usuaris

Són usuaris del servei els propietaris d'animals domèstics de companyia, els voluntaris, els adoptants i, en general, els ciutadans que participin en el servei com a beneficiaris o destinataris de les accions, polítiques i campanyes que desenvolupen les protectores, el CIM i els ajuntaments.

Queixes, reclamacions i denúncies

Les protectores han de disposar de fulls de reclamacions en què es registrin les formulades pels ciutadans. Les protectores han d'informar els usuaris de la seva existència i disponibilitat. També han de disposar d'un llibre de suggeriments.

Vuitè. Drets i obligacions de les parts

Al marge de tot el regulat fins a aquest punt al conveni, constitueixen drets i obligacions de les parts signants els següents:

De les protectores (per a cadascuna d'aquestes, pel centre del qual és responsable i desenvolupa la gestió)

Drets:

A percebre la subvenció corresponent per la prestació del servei. Aquesta subvenció s'abonarà de forma individual i mensualment a cada protectora signant del conveni pels serveis prestats al centre assignat.

Així mateix, mitjançant aquest conveni obtenen el dret d'ús dels espais cedits per portar a terme l'objecte d'aquest conveni en les condicions més idònies possibles un cop finalitzada la gestió actualment contractada fins al 31 de desembre de 2021.

Obligacions:

a. Organitzar i executar el servei en les condicions assenyalades en aquest conveni a partir de l'1 de gener de 2024 i fins a la finalització d'aquest per qualsevol causa prevista legalment.

b. Prestar el servei amb la continuïtat convinguda i garantir als particulars el dret a utilitzar-lo en les condicions que hagin estat establertes durant el període de durada del conveni de col·laboració.

c. Tenir cura del bon ordre del servei, podent dictar les oportunes instruccions per a la conservació de les construccions i instal·lacions, així com el manteniment i perfecte estat de funcionament, neteja i higiene de l'edifici fins que lliuri el servei al CIM amb totes les instal·lacions que siguin inherents al mateix i necessàries per a la seva prestació, en els termes descrits al pacte setè.

d. Admetre al gaudi del servei a tota persona que compleixi els requisits establerts.

e. Indemnitzar a tercers pels danys que els ocasioni el funcionament del servei, excepte quan s'haguessin produït per causes imputables al CIM o als ajuntaments.

f. Executar per si mateixes les obligacions que es deriven del conveni i no cedir-lo o traspassar-lo a tercers sense l'autorització del CIM i dels ajuntaments.

g. Justificar l'activitat i els imports en la forma regulada al pacte desè.

h. Subscriure una pòlissa de responsabilitat civil amb garantia mínima de 300.000 € per als possibles danys, perjudicis o lesions a tercers, béns o al CIM o als ajuntaments, en el desenvolupament del servei, ja sigui com a responsable civil directe o subsidiari.

i. Complir la legislació en matèria de prevenció de riscos laborals.

j. Presentar al CIM durant el mes de gener de cada any de durada del conveni un certificat acreditatiu que estan al corrent del pagament de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributaria i amb la Seguretat Social.

k. En general, el compliment dels requisits i les obligacions establertes a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions i el seu reglament de desenvolupament, en tot allò que no vengui regulat a aquest conveni. El contingut d'aquest conveni en cap cas pot contravenir el que es disposa a la normativa de subvencions, que serà d'aplicació directa, i complementària al que es disposa a la Llei 40/2015, de règim jurídic del sector públic, pel que fa a la regulació dels convenis.

Del Consell Insular de Menorca

Drets:

Exercirà, sense perjudici de les altres que procedeixin, les potestats següents:

a. Dirigir i coordinar el servei d'acollida d'animals de Menorca.

b. Fiscalitzar la gestió de les protectores, a l'efecte del qual podrà inspeccionar el servei, les seves obres, instal·lacions i locals, i la documentació relacionada amb l'objecte d'aquest conveni.

c. Dictar les ordres per a mantenir o restablir la deguda prestació, dintre de les seves facultats de direcció estratègica.

d. Fiscalitzar la gestió de les protectores (inspecció del servei i la documentació relacionada amb l'objecte del conveni) mitjançant la comissió de seguiment, vigilància i control del conveni.

e. Aprovar i aplicar la corresponent ordenança fiscal reguladora de la taxa i els preus públics del Servei de Protecció d'Animals que viuen en l'entorn humà i l'ingrés en la tresoreria dels rendiments derivats d'aquests conceptes.

Obligacions:

a. Atorgar a les protectores la protecció adequada perquè puguin prestar el servei degudament.

b. Abonar l'import de la subvenció corresponent per la prestació del servei, així com assumir íntegrament la responsabilitat de possibles quotes, infraccions i sancions tributàries futures per part de les associacions protectores d'animals en relació amb l'activitat d'aquest conveni. En concret, per les quotes i sancions en concepte d'IVA i d'impost sobre societats, en cas que l'Administració tributària entengués que el servei prestat per les protectores d'animals fos una activitat econòmica i no un servei propi prestat per l'associació per aconseguir el seu objecte social com a entitat sense ànim de lucre. En aquest sentit, si escau, també prestarà l'assessorament que correspongui per evitar possibles sancions.

c. El manteniment dels edificis i les instal·lacions en estat idoni per al desenvolupament de l'activitat objecte d'aquest conveni, en tot allò que no entri dintre de les obligacions regulades en aquest pacte vuitè i al pacte setè per a les associacions protectores d'animals.

d. El proveïment d'equipament essencial als centres en tot el que no puguin aportar les associacions protectores, sempre subjecte a disponibilitat pressupostària.

Novè. Obligacions de caràcter econòmic. Import màxim del conveni en relació amb el pagament a les protectores

L'aportació econòmica màxima a efectuar per Consell Insular per atendre el servei de l'acolliment d'animals objecte d'aquest conveni es xifra en un import anual màxim per a cadascuna de les associacions protectores d'animals per tots els conceptes prevists, calculats d'acord amb el detall que consta a l'informe econòmic del servei. Aquest import haurà de quedar justificar degudament com s'indica al pacte desè següent.

Per tant, les aportacions màximes compromeses pel CIM mitjançant el present conveni per a les dues associacions, a repartir a parts iguals entre totes dues, són les següents:

Partida pressupostària

Exercici

Protectora de Maó

Protectora de Ciutadella

Total

6-92201-4870007

2024

125.000 €

125.000 €

250.000 €

6-92201-4870007

2025

125.000 €

125.000 €

250.000 €

Total

250.000 €

250.000 €

500.000 €

Per a l'any 2024 s'hauran de treure de l'import dels pagaments les quantitats anticipades per les dues pròrrogues, de tres mesos cadascuna, del conveni vigent des de l'1 de gener de 2022 a 31 de desembre de 2023.

Aquests imports estan calculats de manera aproximada amb el detall per conceptes que s'incorpora a aquest conveni a l'annex I, tot i tenir en compte la possibilitat de compensació entre les despeses de personal i les despeses corrents de béns i serveis en cas que algun concepte pugui tenir dèficit i un altre resultar excessiu fins a un 25 % de l'import de cadascun dels dos blocs esmentats. Per al cas de possibles pròrrogues, aquestes xifres s'hauran de revisar per als anys següents en relació amb l'increment de les taules salarials del conveni sectorial.

S'incorpora estudi econòmic com a annex II.

Desè. De la justificació de l'activitat i dels imports per les protectores

Constitueix obligació essencial per a cadascuna de les associacions protectores d'animals la justificació de l'activitat portada a terme i dels imports objecte de despesa en la forma següent:

- Presentar mensualment al CIM document justificatiu signat pel tècnic del CIM designat com responsable del seguiment del conveni, que indiqui que durant el mes precedent les protectores han executat correctament els compromisos d'acord amb les condicions establertes en el present conveni. Aquest document s'haurà de formalitzar i podrà presentar-se a partir del darrer dia hàbil de cada mes, i haurà de comptar amb la conformitat del responsable de cada centre d'acolliment designat per les associacions protectores d'animals de Maó i de Ciutadella. Aquest document ha de ser preceptiu per fer efectius els pagaments mensuals fraccionats dels imports màxims compromesos pel CIM a la clàusula anterior a cadascuna de les associacions signants del conveni.

- Justificació al primer semestre de cada any consistent en la presentació d'una memòria justificativa de les activitats que s'hagin portat a terme durant el semestre, amb un avanç de la justificació econòmica, si escau, per tot el que es regula al pacte setè (de les concretes prestacions del servei), a presentar dintre dels dies 1 a 15 del mes següent a la finalització del primer semestre.

- Justificació anual consistent en la presentació del compte justificatiu de l'ajut concedit en la forma del document que consta com a annex III d'aquest conveni, que s'haurà d'acompanyar de la documentació acreditativa corresponent (factures, nòmines, etc.). Si escau, també s'haurà d'adjuntar una relació detallada d'altres ingressos, subvencions i/o donacions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb detall de l'import i la procedència. Aquesta documentació s'haurà de presentar dins el primer trimestre de l'any següent. Amb aquesta documentació s'efectuarà la liquidació anual del conveni.

El Departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació ha de comprovar els justificants que s'estimin oportuns i que permetin obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció. La justificació d'aquest conveni s'ha de presentar en les dates indicades, tret que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris hauran d'al·legar per escrit. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.

Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable ha de demanar al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.

El CIM podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

Onzè. Del pagament a les protectores

El pagament per part del CIM de l'aportació econòmica màxima prevista a la clàusula novena d'aquest conveni s'efectuarà dividit en dotze mensualitats, per mesos vençuts, un cop presentada la justificació mensual prevista en la clàusula precedent.

La liquidació anual de l'aportació prevista en el present conveni s'efectuarà un cop presentat el compte justificatiu anual a què fa referència la clàusula anterior. En cas que de la liquidació anual es desprengui que la despesa justificada és inferior a l'import rebut, previ informe de la comissió mixta de seguiment del conveni, es podrà acordar que es destini a millora de les instal·lacions o equipament del servei.

Dotzè. Comissió mixta de seguiment, vigilància i control

Es constitueix una comissió mixta de seguiment, vigilància i control de l'execució d'aquest conveni i dels compromisos adquirits pels signants, que resoldrà els problemes d'interpretació i compliment que puguin plantejar-se, i que es reunirà, com a mínim, semestralment els mesos de maig o juny i de novembre o desembre de cada any, o quan una de les parts ho requereixi, i que estarà constituïda per:

Presidència: conseller/a o director/a insular responsable en matèria del servei d'acollida d'animals.

Vocals: un representant per a cadascuna de les associacions protectores d'animals.

1 representant designat per l'Ajuntament de Ciutadella.

1 representant designat per l'Ajuntament de Maó.

1 representant nomenat en representació dels municipis on no hi ha centre d'acollida d'animals insular.

1 representant designat pel CIM, responsable del conveni.

Secretari/ària: funcionari/ària del CIM.

Els membres de la comissió podran assistir, si ho consideren convenient i donant compte a la presidència, amb els assessors que precisin.

Són funcions de la comissió:

- Informar de les possibles variacions en les aportacions econòmiques de les parts, atenent l'evolució dels objectius del conveni.

- Resoldre els dubtes i les controvèrsies que puguin sorgir en l'aplicació d'aquest.

- Interpretar les seves clàusules, així com l'informe dels protocols i annexos que es vulguin signar en desenvolupament d'aquest.

- Proposar l'adopció de mesures de millora i regularització tècnica.

- Dictaminar en relació amb la continuïtat o no que pugui afectar una de les associacions protectores d'animals.

La Comissió ajustarà el seu règim de funcionament a l'establert a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Tretzè. Règim de modificació del conveni

La modificació del contingut del conveni requereix l'acord majoritari de les parts, previ informe de la comissió mixta de seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni, en tot el que impliqui modificacions substancials de les condicions de la prestació del servei, i sempre tenint en compte qualsevol modificació normativa futura.

Catorzè. Revocació i reintegrament de les subvencions. Incompliment del conveni

El Consell Executiu del CIM, previ informe tècnic al respecte i audiència a l'interessat, podrà revocar totalment o parcialment les aportacions fetes, d'acord amb l'estat de les actuacions dutes a terme fins al moment de l'incompliment per part de les protectores.

Respecte de la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'aplicarà el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de la normativa que li sigui d'aplicació. En cas d'incompliment, s'haurà de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'incompliment.

Aquest percentatge s'ha de fixar previ informe del responsable del seguiment del conveni, que l'haurà d'aprovar la comissió mixta de seguiment, vigilància i control. Les causes del reintegrament i el procediment per a la seva exigència s'han de regir pel que estableix l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

S'haurà de valorar, en tot cas, el grau d'incompliment, si aquest es deu a actuacions doloses o negligents, i si hi ha hagut bona o mala fe. La gradació del reintegrament serà major quan l'incompliment sigui total o molt alt i hagin incorregut causes doloses i mala fe i, en canvi, serà menor si el grau de compliment és parcial i hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.

Per al cas que les associacions protectores no justifiquin dintre del termini establert l'import de la subvenció atorgada, es podrà minorar la subvenció correctament justificada amb un 1 % per cada dia de retard, en funció de les circumstàncies concurrents.

Les quanties que s'hagin de reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic i els serà d'aplicació la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament establerta a aquest pacte és independent de les sancions que, al seu cas, siguin exigibles.

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà el recollit al títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

L'òrgan competent per imposar les sancions que es deriven de les infraccions de tot l'establert a aquestes bases i a la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del CIM, de conformitat amb l'establert a l'article 21 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

Quinzè. Causes d'extinció i resolució

Aquest conveni s'extingirà per l'acompliment de les actuacions que en constitueixen el seu objectiu o perquè s'incorri en una de les causes de resolució següents:

a) El transcurs del termini de vigència sense que se n'hagi acordat la pròrroga.

b) El mutu acord de les parts, que s'haurà de formalitzar per escrit.

c) L'incompliment greu de les obligacions i els compromisos assumits per part d'algun dels signants prèvia audiència a la part incomplidora i prèvia reunió de la comissió mixta de seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni. Per al cas que sigui només una de les protectores la part incomplidora i l'altra no, la protectora no incomplidora, previs els tràmits pertinents, tindrà l'opció de poder fer-se càrrec de la gestió del centre que gestionava la protectora incomplidora en les mateixes condicions que aquesta mantenia i que es regulen al conveni. Per al cas que aquesta condició no es pugui dur a terme per qualsevol motiu, es podrà tramitar la resolució íntegra del conveni per a totes les parts signants, sempre assegurant la continuïtat en la prestació del servei.

d) La decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.

e) La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de poder dur a terme l'objecte del conveni.

f) Per denúncia per l'incompliment de les obligacions i compromisos assumits per part d'algun dels signants. En aquest cas, qualsevol de les parts pot notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un termini determinat les obligacions o els compromisos que es consideren incomplerts. Aquest requeriment s'ha de comunicar a la comissió de seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni i a les altres parts signants.

g) Per qualsevol altra causa diferent de les anteriors prevista legalment.

El conveni també podrà ser rescindit per decisió d'alguna de les parts sempre que ho comuniqui a les altres amb una antelació mínima de nou mesos, en el cas que siguin les protectores les que desitgin la resolució, i sis mesos en el cas que sigui el CIM el que proposi la resolució.

El compliment i la resolució del conveni donaran lloc a la seva liquidació a fi de determinar les obligacions i els compromisos de cadascuna de les parts.

L'incompliment de qualsevol dels motius prevists per al reintegrament de les subvencions a l'art. 37 de la Llei 38/2003, general de subvencions, podrà ser motiu d'extinció i resolució del contracte.

Setzè. Efectes de la resolució del conveni

El compliment i la resolució del conveni dona lloc a la liquidació amb l'objecte de determinar les obligacions i els compromisos de cadascuna de les parts.

Els compromisos s'entenen complerts quan el seu objecte s'hagi fet en els termes i a satisfacció de totes les parts, d'acord amb les seves competències respectives.

Pel que fa a una possible resolució anticipada, s'hauran de tenir en compte les regles següents:

Si de la liquidació resulta que l'import de les actuacions executades per alguna de les parts és inferior als fons que aquesta hagi rebut de la resta de parts del conveni per finançar l'execució esmentada, aquella ha de reintegrar a aquestes l'excés que correspongui a cada una, en el termini màxim d'un mes des que s'hagi aprovat la liquidació.

Si, un cop transcorregut el termini màxim d'un mes, esmentat en el paràgraf anterior, no s'ha produït el reintegrament, s'ha d'abonar a les parts esmentades, també en el termini d'un mes a comptar d'aquest moment, l'interès de demora aplicable al reintegrament esmentat, que en tot cas és el que resulti de les disposicions de caràcter general reguladores de la despesa pública i de l'activitat economicofinancera del sector públic.

Si és superior, la resta de parts del conveni, en el termini d'un mes des de l'aprovació de la liquidació, ha d'abonar a la part de què es tracti la diferència que correspongui a cadascuna, amb el límit màxim de les quantitats que cadascuna s'hagi compromès a aportar en virtut del conveni. En cap cas les parts del conveni no tenen dret a exigir a la resta cap quantia que superi els límits màxims esmentats.

No obstant això, si quan concorri qualsevol de les causes de resolució del conveni hi ha actuacions en curs d'execució, les parts, a proposta de la comissió de seguiment, vigilància i control del conveni, poden acordar la continuació i finalització de les actuacions en curs que considerin oportunes i establir un termini improrrogable per a la seva finalització, un cop transcorregut el qual se n'ha d'efectuar la liquidació en els termes que estableix aquest conveni.

Dissetè. Compatibilitat amb altres ajuts

Els imports dels pagaments que rebin les associacions protectores d'animals signants d'aquest conveni són compatibles amb altres subvencions públiques o privades que puguin rebre per obtenir la finalitat d'aquest, sempre que l'import dels ajuts no superi, aïlladament o conjuntament, el cost de l'activitat que és objecte de la subvenció.

Divuitè. Resolució de conflictes, qüestions litigioses i jurisdicció competent

Les controvèrsies que puguin sorgir en la interpretació i aplicació dels pactes d'aquest conveni les ha de resoldre l'ordre jurisdiccional contenciosa administrativa, de conformitat amb el que preveu Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant això, les controvèrsies que es puguin plantejar sobre la interpretació i execució del conveni, s'han de dirimir amb caràcter previ pels responsables del seguiment, vigilància i control del conveni designats a la comissió. Tanmateix, s'estableix l'obligació de dirimir qualsevol conflicte de manera prèvia per aquesta Comissió.

Aquest conveni de col·laboració té naturalesa jurídica administrativa i queda exclòs de l'àmbit d'aplicació de la normativa de contractes del sector públic.

Dinovè. Vigència del conveni

Aquest conveni entrarà en vigor el dia 1 de gener de 2024 i tindrà una vigència inicial de dos anys, sens perjudici dels tres mesos addicionals per efectuar la liquidació anual a què fa referència la clàusula onzena del present conveni i els tràmits que se'n derivin. El conveni podrà ser prorrogat per un període de dos anys més, fins a un màxim de 4 anys de vigència en total (fins al 31 de desembre de 2027), sens perjudici igualment dels tres mesos corresponents per a dur a terme la liquidació final del conveni i els tràmits que se'n derivin. Transcorregut aquest termini, aquest conveni no podrà ser objecte de nova pròrroga.

Correspondrà a la comissió de seguiment fer un informe favorable o desfavorable en relació amb la possibilitat d'establir la pròrroga passats els quatre anys inicials, perquè les parts la puguin tramitar, si escau.

Vintè. Règim jurídic aplicable i dret supletori

El present conveni de col·laboració s'estableix a l'empara dels articles 47 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic; de l'article 57 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases del règim local, i dels articles esmentats als antecedents d'aquest conveni de la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà i la Llei 7/2023, de 28 de març, de protecció dels drets i el benestar dels animals.

En tot allò no previst expressament en aquest conveni regeixen les disposicions que siguin aplicables al CIM en matèria de subvencions i en la legislació vigent aplicable en el moment de la signatura.

 

ANNEX I. Import subvencionat (consta a l'expedient)

ANNEX II. Estudi econòmic per a la determinació del cost del Servei insular d'acollida d'animals de Menorca com a base per a la signatura del conveni amb les protectores d'animals de Menorca (consta a l'expedient)

 

Signat pel CIM en data 11 de juliol de 2024, per la Protectora d'Animals de Maó en data 11 de juliol de 2024 i per la Protectora d'Animals de Ciutadella en data 10 de juliol de 2024.

 

Maó, 31 de juliol de 2024

Per delegació del president, La secretària Rosa Salord Olèo (DP 129/2023, de 27 de juliol)(BOIB núm. 106 de 29-7-2023)