Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 480867
Resolució de la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa per la qual s’aproven les instruccions per avaluar l’aprenentatge dels alumnes de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2024–2025
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, estableix que l'educació secundària obligatòria comprèn quatre cursos acadèmics, que es cursen ordinàriament entre els dotze i els setze anys d'edat. Aquesta llei estableix els principis, objectius i finalitats de l'etapa.
El 30 de març de 2022 es va publicar el Reial decret 217/2022, de 29 de març, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació secundària obligatòria, que, juntament amb la Llei orgànica 2/2006, formen la normativa bàsica estatal que poden desenvolupar les comunitats autònomes per adaptar-la a l'àmbit autonòmic.
El 17 de març de 2022 es va publicar la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, i en l'apartat 1 de l'article 15 determina que l'avaluació a l'educació secundària obligatòria ha de ser contínua, formativa i integradora.
L'avaluació de l'educació secundària obligatòria està regulada a l'article 28 de la Llei 2/2006, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, en què s'estableix que l'avaluació dels processos d'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria és contínua, formativa, integradora. A l'apartat 5 es disposa que la permanència en un mateix curs escolar en l'educació bàsica ha de ser considerada una mesura excepcional. Aquesta decisió només es pot adoptar una vegada en l'educació primària i dues vegades, com a màxim, durant l'educació bàsica, i s'ha acompanyar d'un pla específic i personalitzat de suport per al desenvolupament complet de les competències; a l'apartat 9 s'estableix que en finalitzar el segon curs d'educació secundària obligatòria, s'ha de lliurar a cada alumne i als seus pares o tutors legals, un consell orientador, que pot incloure la incorporació a un programa de diversificació curricular (PDC) o a un cicle formatiu de grau bàsic (CFGB).
Pel que fa al Reial decret 217/2022, de 29 de març, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació secundària obligatòria, a l'article 16 es regula la promoció dels alumnes d'un curs a un altre, i a l'article 17 es fa referència a l'obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria (GESO).
A l'article 28 s'estableix que els alumnes tenen dret a una avaluació objectiva; a l'article 29 es recull la participació i el dret a la informació de pares o tutors legals sobre l'evolució del procés educatiu dels alumnes i a l'article 30 es fa una relació dels documents i dels informes d'avaluació que garanteixen la mobilitat dels alumnes.
El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, estableix mesures d'atenció a la diversitat orientades a respondre a les necessitats concretes dels alumnes perquè, d'acord amb les seves capacitats, puguin assolir els objectius i les competències establertes per a les diferents etapes educatives.
El 2 d'agost de 2022, en el BOIB núm. 101, es va publicar el Decret 32/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears. Aquest decret va entrar completament en vigor el curs 2023–2024 i durant la seva implementació s'han detectat errades i aspectes que cal revisar, per la qual cosa s'ha iniciat el procediment d'elaboració d'un decret de modificació del Decret 32/2022.
El Decret 4/2023 de 13 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoles infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix les competències dels equips docents de grup en matèria d'avaluació.
Aquesta Resolució que estableix, per al curs 2024–2025, les concrecions per facilitar l'avaluació dels aprenentatges dels alumnes i per configurar els resultats de la seva aplicació, ha de ser referent per a l'elaboració de l'ordre sobre l'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes d'educació secundària obligatòria per part de la Conselleria d'Educació i Universitats,que preveu l'article 17 del Decret 32/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'apartat 2 de l'article 36, la competència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
De conformitat amb el que disposa el Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig, l'ordenació dels ensenyaments és competència de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa.
Per tot això, i en virtut del que s'estableix a l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
Palma, (signat electrònicament: 31 de juliol de 2024)
La directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa Maria Isabel Salas Sánchez
ANNEX I Instruccions per avaluar el procés d'aprenentatge dels alumnes d'educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2024–2025
1. Objecte i àmbit d'aplicació
1.1. Aquestes instruccions tenen per objecte regular, per al curs 2024–2025, l'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes d'educació secundària obligatòria.
1.2. Aquestes instruccions s'han d'aplicar a tots els centres docents sostinguts amb fons públics i als centres privats situats a l'àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments corresponents a l'educació secundària obligatòria.
2. Aspectes generals de l'avaluació
2.1. L'avaluació dels alumnes ha de ser contínua, formativa i integradora i ha de tenir en compte el grau de desenvolupament de les competències clau i el seu progrés en el conjunt dels processos d'aprenentatge.
2.2. En l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes s'han de tenir en compte, com a referents a totes i cadascuna de les matèries o àmbits, els criteris d'avaluació de les competències específiques, els objectius establerts per a l'etapa i les competències clau previstes en el perfil de sortida, la qual cosa no comporta que s'hi hagi de fer constar una qualificació per a cadascun dels criteris aplicables.
2.3. A cada grup classe, cada professor amb l'atribució docent establerta per la normativa ha d'impartir la matèria de la qual en figura com a titular i és el responsable d'avaluar-la.
2.4. Els docents han de poder fer servir instruments d'avaluació diversos, flexibles i accessibles, que permetin la valoració objectiva de tots els alumnes, i que garanteixin que les condicions de realització dels processos associats a l'avaluació s'adapten a les necessitats dels alumnes.
2.5. La Conselleria d'Educació i Universitats garanteix el dret dels alumnes que la seva dedicació, esforç i rendiment es valorin i reconeguin amb objectivitat, per a la qual cosa ha d'establir els procediments oportuns que, en tot cas, han d'atendre les característiques de l'avaluació establertes normativament.
2.6. A les matèries que s'integren en àmbits, que s'imparteixen totalment o parcial en la modalitat de codocència, o matèries que s'imparteixen totalment o parcialment en la modalitat de docència simultània en desdoblament de grups, l'atribució docent és la que s'explicita als apartats 6, 7 i 8, respectivament, de l'article 33 del Decret 32/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
2.7. En els casos de codocència o docència compartida, el professor o els professors que figuren com a titulars són els responsables d'avaluar la matèria. En qualsevol cas, l'avaluació ha de ser consensuada entre tots els professors que intervenen en l'àmbit o matèria.
2.8. Per garantir la continuïtat del procés de formació bàsica dels alumnes i una transició i evolució positives des de l'educació primària a l'ESO, els centres han d'establir mecanismes per afavorir la coordinació entre aquestes etapes. El Departament d'Inspecció Educativa ha d'impulsar, assessorar i supervisar aquestes actuacions.
2.9. La coordinació dels ensenyaments de l'educació primària i de l'educació secundària que s'imparteixen al mateix centre s'ha de dur a terme d'acord amb el que s'estableixi en la concreció curricular.
2.10. Els centres d'educació secundària que tenen adscrits centres d'educació primària han de preveure, en un pla específic, les mesures de coordinació pedagògica i organitzativa amb aquests centres. Aquest pla ha de formar part de la concreció curricular i s'ha de dissenyar conjuntament entre els centres, sota la coordinació dels equips directius i amb la col·laboració dels equips d'orientació i suport a l'aprenentatge.
2.11. El pla específic ha de preveure, a més de l'intercanvi d'informació sobre els alumnes, mesures per facilitar-ne la transició en el procés de canvi de centre i per millorar la comunicació entre les etapes.
2.12. Els centres han d'establir els procediments i les actuacions necessàries per dur a terme l'avaluació inicial de l'alumnat i per adoptar les decisions de caràcter educatiu que se'n derivin.
3. Caràcter formatiu de l'avaluació
3.1. Al llarg del curs, el tutor de cada grup d'alumnes s'ha de coordinar amb l'equip docent, constituït pels professors que imparteixen docència als alumnes d'aquest grup, amb la participació, si escau, dels equips d'orientació i suport a l'aprenentatge, i de l'equip directiu.
3.2. Per aprendre a regular el seu aprenentatge, els alumnes han de conèixer prèviament el procediment d'avaluació del seu treball. Amb aquesta finalitat, els professors han d'informar els alumnes dels criteris d'avaluació i qualificació.
3.3. Durant la realització de les activitats, els alumnes han de rebre el retorn i la retroacció necessaris per ajudar-los a corregir els errors, millorar els resultats, avançar en l'aprenentatge i en el desenvolupament de les competències clau.
3.4. En el context d'aquest procés d'avaluació contínua s'han d'establir, si escau, mesures de suport educatiu. Les mesures s'han d'adoptar tan aviat com es detectin les dificultats i han d'estar dirigides a garantir l'adquisició dels aprenentatges imprescindibles per continuar el procés educatiu.
3.5. Els professors han d'avaluar tant els aprenentatges dels alumnes com els processos d'ensenyament i la pròpia pràctica docent.
4. Avaluació i atenció a les diferències individuals
4.1. L'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes ha de ser personalitzada, de manera que ha d'atendre les característiques de cadascun.
4.2. L'avaluació dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) s'ha de regir pels mateixos referents establerts per a la resta d'alumnes. L'avaluació de cada matèria o àmbit és competència del professor o professors que figuren com a titulars de la matèria o àmbit, assessorats per l'equip d'orientació i suport a l'aprenentatge. S'han d'establir les mesures més adequades perquè les condicions de realització de les diferents activitats s'adaptin a les necessitats dels alumnes amb NESE, des d'una perspectiva inclusiva. Les mesures en cap cas no s'han de tenir en compte per minorar les qualificacions obtingudes.
4.3. D'acord amb l'apartat 5 de l'article 19 del Decret 32/2022, d'1 d'agost, els centres han d'afavorir la flexibilització i l'ús d'alternatives metodològiques en l'ensenyament i l'avaluació de la llengua estrangera, especialment amb els alumnes que presenten dificultats en comprendre-la i expressar-s'hi.
4.4. Segons l'article 11 del Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, les adaptacions curriculars significatives es poden aplicar als alumnes amb necessitats educatives especials a l'educació infantil i a l'educació bàsica. El servei d'orientació educativa del centre ha de determinar la decisió d'aplicar una ACS, després de fer una avaluació psicopedagògica de l'alumne amb la col·laboració dels professors. En el cas d'alumnes d'incorporació tardana, la decisió d'aplicar una ACS s'ha de basar en l'avaluació inicial. En aquest darrer cas, l'ACS ha de tenir una durada limitada.
4.5. Els referents de l'avaluació dels alumnes que tenen adaptacions curriculars significatives (ACS) són els criteris d'avaluació de les competències específiques de les matèries, tant els que han estat modificats per les adaptacions curriculars significatives com els que no han estat objecte de modificació.
4.6. D'acord amb l'article 20.4 del Reial decret 217/2022, i sense perjudici de la permanència prevista en l'article 16.7 d'aquest Reial decret, l'escolarització dels alumnes amb NEE en aquesta etapa a centres ordinaris es pot prolongar un any més, a qualsevol curs, sempre que això afavoreixi l'adquisició de les competències clau i la consecució dels objectius de l'etapa. La decisió l'ha de prendre l'equip docent, assessorat pels equips d'orientació i suport a l'aprenentatge, després d'haver oït el parer dels pares o tutors legals. La decisió presa per l'equip docent és vinculant i no cal cap altre tràmit addicional o resposta per part de l'administració educativa.
4.7. L'avaluació dels alumnes amb NESE s'ha de fer d'acord amb el procediment que s'estableix en els punts 10.3 i 10.5 d'aquestes instruccions.
5. Tutoria i orientació
5.1. El tutor d'un grup d'alumnes té la responsabilitat de coordinar tant l'avaluació dels processos d'ensenyament i aprenentatge, com la funció d'orientació individual dels alumnes, amb el suport, si escau, dels equips d'orientació i suport a l'aprenentatge i de l'equip directiu. L'acció tutorial ha d'assegurar l'acompanyament personal i emocional dels alumnes, amb la finalitat de garantir-ne el màxim aprenentatge i benestar.
5.2. La funció d'orientació s'ha de desenvolupar de manera contínua, molt especialment en els moments que impliquen que els alumnes han de prendre decisions de caràcter acadèmic o professional, d'acord amb el que s'estableix a l'article 18 del Decret 32/2022, que estableix el currículum de l'educació secundària de les Illes Balears.
6. Convalidacions i exempcions
6.1. El Reial decret 242/2009, de 27 de febrer, pel qual s'estableixen convalidacions entre els ensenyaments professionals de música i de dansa i l'educació secundària obligatòria i el batxillerat, com també els efectes que sobre la matèria d'Educació Física han de tenir la condició d'esportista d'alt nivell o alt rendiment i els ensenyaments professionals de dansa, regula les convalidacions entre diverses matèries de l'ESO i determinades assignatures dels ensenyaments professionals de Música i de Dansa i l'exempció de diverses matèries de l'ESO.
6.2. L'exempció de l'avaluació de la matèria de Llengua Catalana i Literatura està regulada per l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat, de 8 de març de 2018, per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana.
6.3. Si un alumne està matriculat en el curs dels estudis professionals de música o de dansa que li permet convalidar, en cas de superar-lo, la matèria de Música del curs d'ESO que cursa simultàniament, la casella de qualificació de la matèria de Música d'ESO s'ha de deixar en blanc a les sessions de seguiment i s'ha d'afegir com a observació que la matèria està pendent de convalidació, condicionada a la superació de la corresponent matèria dels ensenyaments professionals de música.
Si l'alumne supera en convocatòria ordinària el curs dels estudis professionals de música o de dansa, a l'avaluació final de les matèries o àmbits d'ESO s'ha de qualificar la matèria de Música d'ESO com a convalidada.
Si l'alumne no supera en convocatòria ordinària el curs dels estudis professionals de música o de dansa, la matèria de Música d'ESO s'ha de qualificar amb un 1.
6.4. El director del centre ha de designar el responsable d'introduir aquestes exempcions i convalidacions al GestIB (Alumnat/Matrícula/Estat de matèria). Les exempcions i les convalidacions no duen qualificació numèrica.
7. Sessions de seguiment i d'avaluació
7.1. Les sessions de seguiment i d'avaluació són les reunions que du a terme l'equip docent del grup, coordinades pel tutor i amb l'assessorament, si escau, de l'equip d'orientació i suport a l'aprenentatge. Les sessions de seguiment es duen a terme al llarg del curs i se n'han de fer dues, com a mínim. La sessió d'avaluació es du a terme a final de curs.
7.2. En el pla per al seguiment i l'avaluació dels resultats acadèmics, inclòs a la programació general anual (PGA) del centre, s'ha d'establir la distribució de les sessions de seguiment i d'avaluació per a cada grup d'alumnes per valorar-ne el progrés.
7.3. El director, o el membre de l'equip directiu en qui delegui, ha d'assistir a les reunions de seguiment i d'avaluació.
7.4. A les sessions de seguiment i d'avaluació els professors de les diferents matèries o àmbits i els membres del departament d'orientació i de l'equip directiu han d'informar de qualsevol circumstància que considerin rellevant pel que fa al procés d'aprenentatge i avaluació dels alumnes. En les reunions s'han d'adoptar, si es considera pertinent, mesures organitzatives i curriculars i programar actuacions coordinades. Així mateix, si escau, s'ha de valorar el resultat de les mesures i actuacions acordades en sessions anteriors.
7.5. L'equip docent ha d'actuar de manera col·legiada en l'adopció de les decisions generals sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge dels alumnes del grup. Les decisions s'han de prendre per consens. En el cas que no n'hi hagi, s'han d'adoptar per majoria simple. En cas d'empat, el vot de qualitat del tutor el dirimeix. En tot cas, només tenen dret de vot els professors que figuren com a titulars d'alguna matèria o àmbit que ha cursat l'alumne en concret i cada professor pot emetre un vot per cada una de les matèries que ha impartit a l'alumne. En el cas d'integració de matèries en un àmbit, s'ha d'emetre un sol vot que té el pes del nombre de matèries integrades a l'àmbit. Si l'àmbit és impartit per més d'un professor, aquests han de consensuar el vot.
7.6. S'ha de facilitar la participació dels representants dels alumnes en les sessions de seguiment i d'avaluació quan s'hi hagin de tractar aspectes generals del grup.
7.7. El tutor de cada grup d'alumnes ha d'estendre i signar una acta del desenvolupament de les sessions de seguiment i d'avaluació. Cada acta ha de fer constar, com a mínim, els noms dels membres assistents i els dels absents, els punts principals de les deliberacions i els acords presos. A l'acta de la sessió d'avaluació, també s'hi ha de fer constar el resultat de les votacions, en el cas que n'hi hagi, d'acord amb el que estableix el punt 7.5 d'aquestes instruccions.
8. Seguiment i registre de l'avaluació durant el curs
8.1. Els centres sostinguts amb fons públics han de registrar els resultats de les sessions de seguiment al GestIB. El professor que figura com a titular de cada matèria o àmbit és el responsable de registrar-ne les qualificacions al GestIB.
8.2. Els centres privats han de consignar les qualificacions amb el sistema que determini la titularitat del centre.
8.3. Les qualificacions es podran complementar amb la informació que es consideri rellevant per a la millora del procés d'aprenentatge dels alumnes. A aquest efecte, el claustre de cada centre és competent per establir, si s'escau, les característiques i els sistemes d'informació complementaris. En els centres privats, sostinguts o no amb fons públics, aquesta competència correspon a la titularitat del centre, una vegada oït el claustre.
8.4. De manera extraordinària, en les sessions de seguiment, el professor pot deixar la casella de qualificació en blanc si no ha pogut avaluar algun alumne per malaltia, incorporació un cop començat el curs o qualsevol altra circumstància que ho impossibiliti. En aquest cas n'ha de fer constar els motius com a observació.
9. Sessió d'avaluació final
A la sessió d'avaluació final el professor que figura com a titular de cada matèria o àmbit és el responsable de la seva qualificació. En els centres sostinguts amb fons públics el professor que figura com a titular de la matèria o àmbit és l'encarregat de registrar-ne la nota al GestIB. En els centres privats la titularitat designarà els responsables de registrar les notes al GestIB.
En aquesta sessió, s'han de dur a terme les actuacions següents:
10. Resultats d'avaluació
10.1. La qualificació de cada matèria o àmbit és competència del professor que figura com a titular.
10.2. Els departaments de coordinació didàctica podran establir, en els criteris de qualificació i avaluació, una qualificació mínima en les proves o activitats d'avaluació que considerin adients perquè una matèria es pugui considerar superada. Aquesta circumstància s'ha de fer constar a la Programació General Anual i els alumnes n'han de ser degudament informats a principi de curs.
10.3. Els resultats de l'avaluació s'han d'expressar en termes qualitatius: Insuficient (IN), Suficient (SU), Bé (BE), Notable (NT) i Excel·lent (EX). A aquests resultats s'hi ha d'afegir una qualificació quantitativa complementària, sense decimals, que té caràcter informatiu sobre l'evolució de l'alumne, d'acord amb la relació següent:
10.4. Les matèries i àmbits s'han de considerar superats quan tenen el resultat de Suficient, Bé, Notable o Excel·lent, i s'han de considerar pendents de superació quan tenen el resultat d'Insuficient.
10.5. Per als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), els resultats de l'avaluació s'han d'expressar de la mateixa manera que per a la resta dels alumnes. En cas que algun alumne tengui alguna adaptació curricular significativa (ACS) s'ha de fer constar aquest fet al GestIB.
10.6. D'acord amb el punt 2 de l'article 33 del Reial decret 217/2022, de 29 de març, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'Educació Secundària Obligatòria, la qualificació de les matèries integrades en un àmbit ha de ser la mateixa per a totes les matèries que l'integren i es calcula com a mitjana de la qualificació obtinguda en aquestes matèries d'acord amb el punt 10.3 d'aquestes instruccions. En introduir les qualificacions al GestIB els centres podran afegir, com a observació, la qualificació original de cada matèria a títol informatiu.
10.7. Al final de cada curs, els equips docents han de valorar mitjançant l'aplicatiu GestIB el grau de desenvolupament o d'adquisició de les diferents competències clau per a cada alumne amb els termes assolit o en procés.
11. Promoció
11.1. Els alumnes han de promocionar de curs quan hagin superat les matèries o àmbits cursats o tinguin avaluació negativa en una o dues matèries.
11.2. El nombre de matèries no superades no ha de ser una limitació per a la promoció dels alumnes. Per als alumnes que tenen avaluació negativa en tres o més matèries, el centre, d'acord amb el punt 11.8 d'aquestes instruccions, ha d'establir en la concreció curricular del centre els criteris de promoció que l'equip docent ha de considerar per decidir la promoció d'aquests alumnes. Aquests criteris s'han de fonamentar en la progressió de l'alumne i el desenvolupament de les competències clau per davant dels criteris d'avaluació de les competències específiques de cada matèria. A més, han de tenir en compte si l'alumne podrà seguir amb èxit el curs següent, si té expectatives favorables de recuperació i si la promoció beneficiarà la seva evolució acadèmica, i sempre que els alumnes hagin assolit almenys dues de les competències clau següents:
11.3. En el còmput de les matèries no superades s'han de considerar tant les matèries del mateix curs com les dels cursos anteriors. Es consideren matèries diferents les corresponents a cada curs de l'etapa. Les matèries de denominació idèntica s'han de computar de manera independent per a cada curs. En el cas d'integració de matèries en un àmbit, si no se supera l'àmbit, s'han de comptabilitzar com a matèries no superades totes les que integren l'àmbit.
11.4. Els alumnes que promocionin sense haver superat totes les matèries o àmbits, han de seguir els plans de reforç que estableixi l'equip docent, que n'ha de revisar de manera periòdica i, en tot cas, en finalitzar el curs, l'aplicació personalitzada. Els alumnes han de superar les avaluacions corresponents a aquests plans, circumstància que ha de ser tinguda en compte a l'efecte de promoció i titulació.
11.5. Els alumnes que cursen tercer d'ESO en un programa de diversificació curricular (PDC) han de promocionar automàticament a quart curs de PDC. L'equip docent ha de decidir si l'alumne, en cas d'abandonar el programa, promocionaria a quart d'ESO ordinari, o repetiria tercer d'ESO en modalitat ordinària, sense perjudici del que s'estableix en els punts 11.6 i 11.7 d'aquestes instruccions. Aquesta decisió s'ha d'afegir com a comentari a l'acta d'avaluació i és vinculant.
11.6. La permanència al mateix curs es considera una mesura de caràcter excepcional i es pot prendre una vegada esgotades totes les mesures ordinàries de reforç i suport per superar les dificultats d'aprenentatge de l'alumne. L'equip docent ha d'adoptar de manera col·legiada la decisió de la permanència al mateix curs.
11.7. En tot cas, l'alumne pot romandre en el mateix curs una sola vegada i dues vegades com a màxim en tota l'educació bàsica. De manera excepcional es pot fer una altra permanència en el quart curs, encara que s'hagi esgotat el màxim de permanències, sempre que l'equip docent consideri que aquesta mesura afavoreix l'adquisició de les competències clau establertes per a l'etapa, sense perjudici del que s'estableix en el punt 4.6 d'aquestes instruccions.
11.8. La decisió de promoció o permanència l'ha de prendre l'equip docent corresponent, d'acord amb el que s'estableix en aquestes instruccions i amb els criteris establerts pel centre. La resta de decisions, incloent-hi el consell orientador per als alumnes que abandonin l'etapa, s'han de prendre d'acord amb el que s'especifica en aquestes instruccions. En els centres sostinguts amb fons públics, la comissió de coordinació pedagògica o el claustre del centre, en els centres amb menys de nou unitats, ha d'establir els criteris de promoció. En els centres privats, la titularitat ha de designar l'òrgan responsable d'establir els criteris de promoció.
12. Consell orientador
12.1. En finalitzar el segon curs s'ha de lliurar als pares o tutors legals de cada alumne un consell orientador. El consell orientador s'ha d'elaborar en l'aplicatiu GestIB (Alumnat/Avaluació/Consell Orientador).
12.2. El consell ha d'incloure informació sobre el grau d'assoliment dels objectius i de desenvolupament de les competències corresponents, així com una proposta als pares o tutors legals o, en el seu cas, a l'alumne, de l'opció més adequada per continuar la seva formació, que pot incloure la incorporació a un programa de diversificació curricular o, excepcionalment, a un cicle formatiu de grau bàsic. En l'informe s'ha de valorar com assolit o en procés l'adquisició de les diferents competències clau. Aquest consell orientador s'ha d'incloure en l'expedient acadèmic de l'alumne.
12.3. En acabar el tercer curs, quan l'equip docent consideri convenient proposar a pares o tutors legals i a l'alumne la incorporació a un cicle formatiu de grau bàsic (CFGB), la proposta s'ha de formular mitjançant un nou consell orientador que s'ha d'elaborar mitjançant l'aplicatiu GestIB (Alumnat/Avaluació/Consell Orientador) i que s'ha d'emetre amb aquesta única finalitat.
12.4. Així mateix, en finalitzar l'etapa o, en el seu cas, en concloure l'escolarització obligatòria, els alumnes han de rebre un consell orientador individualitzat, que s'ha d'elaborar mitjançant l'aplicatiu GestIB (Alumnat/Avaluació/Consell Orientador), que ha d'incloure una proposta sobre l'opció o opcions acadèmiques, formatives o professionals que es consideren més convenients. El consell orientador té per objecte que tots els alumnes trobin una opció adequada per al seu futur formatiu.
13. Proposta d'incorporació a un cicle formatiu de grau bàsic (CFGB)
13.1. Els equips docents poden proposar als pares o tutors legals i a l'alumne, a través del consell orientador, la incorporació a un CFGB, quan el seu perfil acadèmic i vocacional ho aconselli i compleixi, simultàniament, els requisits següents:
13.2. Per dur a terme aquesta proposta el centre ha d'emplenar el model que figura en la pàgina web del Servei d'Ordenació i adjuntar-lo al consell orientador.
13.3. Segons l'article 90 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del Sistema de Formació Professional, els pares o tutors legals poden sol·licitar la incorporació del seu fill o tutelat a un cicle formatiu de grau bàsic sempre que l'alumne compleixi els requisits que es descriuen en el punt 13.1 d'aquestes instruccions. A tal efecte, els pares o tutors legals han d'emplenar el document de sol·licitud que figura en la pàgina web del Servei d'Ordenació i adjuntar-lo al consell orientador.
14. Incorporació a un programa de diversificació curricular (PDC)
14.1. Els equips docents poden fer la proposta d'incorporació al PDC si consideren que els alumnes necessiten una metodologia específica associada a una organització globalitzada del currículum per assolir els objectius de l'etapa i desenvolupar les competències corresponents. L'acord s'ha de recollir a l'acta de l'avaluació final del grup.
14.2. Per a la incorporació a aquest programa cal oir l'alumne, tenir la conformitat dels pares o tutors legals que tenen l'exercici de la pàtria potestat de l'alumne, i és requisit, a més de l'avaluació acadèmica, un informe de la idoneïtat d'aquesta mesura redactat i signat per l'orientador amb el vistiplau del director del centre.
14.3. Els alumnes que cursen per primera vegada el segon curs d'ESO i, en finalitzar, no estan en condicions de promocionar a tercer d'ESO, poden ser proposats per l'equip docent per incorporar-se a tercer d'ESO en un PDC en el curs següent. En l'acta i en l'informe d'avaluació hi ha de constar com a comentari que si l'alumne no s'incorpora al PDC de tercer d'ESO ha de repetir segon d'ESO. Aquesta circumstància s'ha de consignar a l'acta d'avaluació d'acord amb el punt 22.2 d'aquestes instruccions.
14.4. Els alumnes que repeteixen segon d'ESO poden ser proposats per l'equip docent per incorporar-se a tercer d'ESO en un PDC en el curs següent. Aquesta circumstància s'ha de consignar a l'acta d'avaluació d'acord amb el punt 22.3 d'aquestes instruccions.
14.5. Els alumnes que cursen per primera vegada el tercer curs d'ESO i, en finalitzar, no estan en condicions acadèmiques de promocionar al curs següent, poden ser proposats per l'equip docent per incorporar-se a tercer d'ESO en un PDC en el curs següent. En l'acta i en l'informe d'avaluació hi ha de constar com a comentari que si l'alumne no s'incorpora al PDC de tercer d'ESO ha de repetir tercer d'ESO ordinari, sempre que no hagi esgotat el nombre màxim de repeticions conforme al punt 11.7 d'aquestes instruccions. Aquesta circumstància s'ha de consignar a l'acta d'avaluació d'acord amb el punt 22.4 d'aquestes instruccions.
14.6. Els alumnes que repeteixen el tercer curs d'ESO s'han d'incorporar a quart d'ESO ordinari en el curs següent, no es poden incorporar al PDC de quart d'ESO.
14.7. Excepcionalment, els alumnes que cursen el quart curs d'ESO i, en finalitzar, no estan en condicions de titular, poden ser proposats per incorporar-se a quart d'ESO en un PDC en el curs següent, si l'equip docent considera que aquesta mesura els permetrà obtenir el títol de GESO i sense que aquesta mesura excedeixi els límits de permanència prevists en la normativa vigent. Aquesta circumstància s'ha de consignar a l'acta d'avaluació d'acord amb el punt 22.5 d'aquestes instruccions.
14.8. Excepcionalment, un alumne es pot incorporar a un programa ja iniciat, com a tard, al llarg del primer trimestre del curs, sempre que es compleixi alguna de les condicions descrites en els punts 14.3, 14.4, 14.5 o 14.7, i s'hagi seguit el procediment descrit en els punts 14.1 i 14.2. La incorporació no requereix cap autorització administrativa addicional a la decisió de l'equip educatiu que atén l'alumne.
14.9. Els alumnes amb NEE que participin en el PDC han de disposar dels recursos de suport que, amb caràcter general, es prevegin per a aquests alumnes.
15. Sortida del programa de diversificació curricular
15.1. De forma excepcional, a final de curs, la direcció del centre educatiu ha d'acordar la sortida d'un alumne del PDC que cursa si es dóna alguna de les situacions que figuren a continuació. Aquest acord és vinculant i no cal cap altre tràmit addicional o resposta per part de l'administració educativa.
15.2. Excepcionalment i abans del 30 d'octubre, els pares o tutors legals que tenen l'exercici de la pàtria potestat de l'alumne poden sol·licitar a la direcció del centre, de manera motivada, la sortida de l'alumne del programa. En aquest cas l'alumne s'ha d'incorporar al nivell corresponent d'acord amb la proposta de promoció que figura a l'acta de l'avaluació del curs 2023–2024, segons el punt 22 d'aquestes instruccions. En aquest darrer cas, la direcció del centre educatiu ha de demanar un informe a l'inspector del centre per resoldre la sortida del programa. Si l'informe de l'inspector és favorable, el centre ha de resoldre la sortida del programa sense cap altre tràmit administratiu addicional.
16. Plans per als alumnes que han de romandre un any més en el mateix curs
En els centres sostinguts amb fons públics, els àmbits o departaments de coordinació didàctica, o els òrgans responsables dels centres privats, d'acord amb el que estableix l'apartat g) del punt 9 de l'article 59 del Decret 4/2023, de 13 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoles infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, són els competents per establir el pla específic personalitzat per als alumnes que han de romandre un any més en el mateix curs. El pla ha de tenir en compte que les condicions curriculars per a l'alumne que repeteix s'orientin a la superació de les dificultats detectades, perquè l'alumne pugui avançar i aprofundir els aprenentatges adquirits, i ha de preveure totes les mesures que es considerin adequades.
17. Plans de recuperació i reforç per als alumnes amb matèries pendents
17.1. En els centres sostinguts amb fons públics, els àmbits o departaments de coordinació didàctica han d'establir el Pla específic personalitzat de recuperació per als alumnes amb matèries o àmbits pendents de cursos anteriors. En el cas dels centres privats, la titularitat del centre ha de determinar quins són els òrgans que han d'establir aquests plans.
17.2. El currículum del Decret 32/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, és el referent per a la recuperació de les matèries o àmbits no superats a l'ESO.
17.3. Els alumnes que tinguin alguna o algunes matèries no superades d'un sistema extingit, d'entre les que es relacionen a l'annex I del Reial decret 205/2023, de 28 de març, pel qual s'estableixen mesures relatives a la transició entre plans d'estudis com a conseqüència de l'aplicació de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la que es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, han de seguir el pla específic personalitzat de recuperació de la matèria corresponent del nou sistema.
17.4. El pla, que s'ha de recollir a la concreció curricular del centre, ha d'incloure, com a mínim:
17.5. Els alumnes que promocionen al curs següent sense haver superat totes les matèries dels cursos anteriors s'han de matricular al GestIB de totes les matèries pendents, amb l'excepció del que s'estableix en el punt 17.6.
17.6. Els alumnes que han cursat PMAR només s'han de matricular de les matèries pendents següents:
17.7. Els alumnes que cursen el PDC de tercer o quart d'ESO i tenen matèries pendents dels cursos anteriors d'ESO que tenen la mateixa nomenclatura que alguna matèria que forma part d'un àmbit, les recuperaran si superen l'àmbit que les inclou, sense perjudici del que s'estableix al punt 17.11 d'aquestes instruccions. La qualificació s'ha d'introduir al GestIB. Si les matèries pendents no formen part d'un àmbit de PDC s'han de recuperar seguint el procediment que estableixin, en el cas dels centres sostinguts amb fons públics, els professors de l'àmbit o departament de coordinació didàctica responsable de la matèria o, en el cas dels centres privats, els òrgans responsables.
17.8. Els alumnes que cursen el PDC de quart d'ESO i tenen algun àmbit del PDC de tercer d'ESO pendent, el recuperaran si superen l'àmbit corresponent de quart d'ESO, sense perjudici del que s'estableix en el punt 17.11 d'aquestes instruccions.
17.9. Els alumnes que canvien de centre amb alguna matèria optativa pendent que no pot ser avaluada en el centre de destí, l'han de substituir per alguna altra matèria optativa de les que s'ofereixen en el centre amb l'assessorament del cap d'estudis.
17.10. Els alumnes procedents d'altres comunitats autònomes que tenguin pendent de superar alguna matèria optativa que no s'imparteix en el centre al qual s'han incorporat l'han de substituir per alguna altra matèria optativa de les que s'ofereixen en el centre amb l'assessorament del cap d'estudis.
17.11. La recuperació de les matèries pendents dels alumnes que han promocionat ha de ser un objectiu prioritari. Els alumnes amb matèries pendents dels cursos anteriors han de seguir els plans de reforç que estableixin, en el cas dels centres sostinguts amb fons públics, els àmbits o departaments de coordinació didàctica o, en el cas dels centres privats, els òrgans responsables i han de superar les avaluacions corresponents als plans de reforç esmentats.
17.12. En el cas de matèries o àmbits amb continuïtat en el curs actual, els plans de reforç poden establir mecanismes perquè els alumnes puguin superar les corresponents matèries o àmbits pendents durant els dos primers trimestres del curs actual. Si algun alumne no supera alguna matèria o àmbit pendent d'acord amb aquests mecanismes té dret a realitzar proves o activitats de recuperació final durant el tercer trimestre.
17.13. Per als alumnes que han promocionat amb matèries no superades i que no tenen continuïtat al curs actual, es poden fer durant el primer i segon trimestre activitats i proves de recuperació parcials. En els centres sostinguts amb fons públics, els àmbits o departaments de coordinació didàctica o, en els centres privats, els òrgans responsables poden facilitar activitats per preparar i dur a terme les activitats de recuperació i en faran el seguiment corresponent. En cas de no superar la matèria pendent, després de realitzar les activitats, l'alumne té dret a realitzar una prova o activitat final de recuperació durant el tercer trimestre.
18. Titulació
18.1. D'acord amb el Reial decret 217/2022, de 29 de març, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació secundària obligatòria, obtindran el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria els alumnes que, en acabar l'educació secundària obligatòria hagin adquirit, a judici de l'equip docent, les competències clau establertes en el perfil de sortida i hagin assolit els objectius de l'etapa. Així mateix l'esmentat Reial decret estableix que les decisions sobre l'obtenció del títol han de ser adoptades de manera col·legiada per l'equip docent de l'alumne.
18.2. Els centres educatius han d'establir els criteris de titulació, d'acord amb el que s'estableix al Decret 32/2022, d'1 d'agost, i en aquesta resolució.
18.3. Els criteris s'han de fonamentar en la progressió de l'alumne, en la consecució dels objectius de l'etapa i en l'adquisició de les competències clau del perfil de sortida per davant de les competències específiques de cada matèria. S'han de tenir especialment en compte les possibilitats de l'alumne de continuar els estudis. El nombre de matèries no superades no ha de ser una limitació per a la titulació.
18.4. Els alumnes que, en finalitzar l'ESO, a judici de l'equip docent i segons els criteris de titulació del centre han assolit els objectius d'aquesta etapa i han adquirit les competències clau del perfil de sortida obtindran el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria (GESO). En el cas dels alumnes amb NEE, els referents de l'avaluació han de ser els inclosos a les corresponents adaptacions del currículum (ACS), sense que aquest fet els pugui impedir l'obtenció del títol de GESO, a judici de l'equip docent i segons els criteris de titulació del centre.
18.5. La decisió sobre la titulació d'un alumne s'ha de prendre a l'avaluació final per acord de forma col·legiada de l'equip docent. La decisió de no titulació d'un alumne ha de constar, de manera motivada, a l'acta de desenvolupament de la sessió d'avaluació, d'acord amb els criteris de titulació.
18.6. El títol de GESO és únic i s'expedeix sense qualificació.
18.7. En qualsevol cas, tots els alumnes han de rebre, en acabar l'escolarització a l'ESO, una certificació oficial en la qual ha de constar el nombre d'anys cursats i el nivell d'adquisició de les competències clau definides en el perfil de sortida.
18.8. Els alumnes que, un cop finalitzat el procés d'avaluació de quart curs d'ESO, no hagin obtingut el títol i hagin superat els límits d'edat establerts a l'apartat 2 de l'article 4 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, tenint en compte també la prolongació excepcional de la permanència en l'etapa que recull la pròpia Llei a l'apartat 5 de l'article 28, el poden obtenir en els dos cursos següents mitjançant la realització de proves extraordinàries de les matèries que no hagin superat d'acord amb el currículum establert, que ha d'organitzar el darrer centre en què l'alumne hagi cursat quart d'ESO.
19. Documents oficials d'avaluació
19.1. Els documents oficials d'avaluació són els següents:
19.2. Els documents oficials d'avaluació han de recollir sempre la norma de l'Administració educativa que estableix el currículum corresponent, han d'estar visats pel director del centre i han de dur les signatures autògrafes o digitals de les persones que correspongui en cada cas. Al costat de la signatura hi han de constar el nom i els cognoms del signant, així com la referència al càrrec o a l'atribució docent. Els documents es poden substituir pels equivalents en suport electrònic, informàtic o telemàtic, d'acord amb el punt 3 de l'article 35 del Reial decret 217/2022, de 29 de març, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'educació secundària obligatòria.
19.3. L'historial acadèmic i, si escau, l'informe personal per trasllat es consideren documents bàsics per garantir la mobilitat dels alumnes per tot el territori de l'Estat.
19.4. Quan els documents oficials d'avaluació hagin de tenir efecte en una comunitat autònoma on no sigui cooficial la llengua catalana, el centre els ha de proporcionar en castellà, d'acord amb l'article 15.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
20. Expedient acadèmic
20.1. Quan un alumne s'incorpora a un centre, se li ha d'obrir un expedient acadèmic, que ha d'incloure les dades d'identificació del centre i de l'alumne i la informació relativa al procés d'avaluació, incloses les convalidacions i exempcions. Ha de recollir, almenys, els resultats de l'avaluació de les matèries o àmbits, les decisions de promoció, les mesures de suport educatiu i les adaptacions curriculars significatives que s'hagin adoptat per a l'alumne i, si escau, la data de lliurament de la certificació d'haver finalitzat l'escolarització obligatòria a la qual es refereix el punt 18.6 d'aquestes instruccions.
20.2. En el cas que hi hagi matèries que s'hagin cursat de forma integrada en un àmbit, en l'expedient hi ha de figurar, juntament amb la denominació d'aquest àmbit, la indicació expressa de les matèries que s'hi integren.
20.3. La custòdia i l'arxiu dels expedients acadèmics correspon al centre docent en què s'hagin realitzat els estudis dels ensenyaments corresponents, mentre aquest existeixi. La centralització electrònica dels expedients s'ha de fer en els termes que, a aquest efecte, determini la Conselleria d'Educació i Universitats.
21. Historial acadèmic
21.1. L'historial acadèmic ha de recollir, com a mínim, les dades identificatives de l'alumne, les matèries o àmbits cursats i els resultats de l'avaluació final en cada un dels anys d'escolarització, les decisions sobre promoció, la informació relativa als canvis de centre, les mesures curriculars i organitzatives aplicades i les dates en què s'han produït. Així mateix, ha de recollir la indicació de les matèries que s'han cursat amb adaptacions curriculars significatives. L'historial acadèmic, que ha de signar el secretari del centre amb el vistiplau del director, té valor acreditatiu dels estudis cursats.
21.2. Amb la finalitat de garantir la mobilitat dels alumnes, quan diverses matèries s'hagi cursat integrades en un àmbit, s'ha de fer constar en l'historial la qualificació obtinguda en cada una. D'acord amb el punt 2 de l'article 33 del Reial decret 217/2022, de 29 de març, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'Educació Secundària Obligatòria, la qualificació ha de ser la mateixa que figura en l'expedient per a l'àmbit corresponent.
21.3. En finalitzar o abandonar l'etapa, l'historial acadèmic de l'educació secundària obligatòria s'ha de lliurar als pares o tutors legals que tenen la pàtria potestat de l'alumne, o a l'alumne si és major d'edat, juntament amb el consell orientador. El lliurament s'ha de reflectir a l'expedient acadèmic corresponent.
22. Actes de l'avaluació de final de curs
22.1. Les actes de les avaluacions finals s'han d'estendre per a cada un dels cursos i s'han de tancar al final del període lectiu. La informació que s'hi ha de incloure és:
22.2. La proposta d'incorporació al PDC de tercer d'ESO per a alumnes que, en el curs actual, han cursat segon d'ESO per primera vegada s'ha de fer constar a l'acta d'avaluació final de la manera següent: a la proposta, hi ha de figurar PDC, a l'apartat sobre promoció, hi ha de figurar No i hi ha de constar com a comentari que si l'alumne no s'incorpora al PDC de tercer d'ESO ha de repetir segon d'ESO.
22.3. La proposta d'incorporació al PDC de tercer d'ESO per a alumnes que, en el curs actual, han repetit segon d'ESO s'ha de fer constar a l'acta d'avaluació final de la manera següent: a la proposta, hi ha de figurar PDC, a l'apartat sobre promoció, hi ha de figurar Sí.
22.4. La proposta d'incorporació al PDC de tercer d'ESO per a alumnes que, en el curs actual, han cursat tercer d'ESO per primera vegada s'ha de fer constar a l'acta d'avaluació final de la següent manera: a la proposta, hi ha de figurar PDC, a l'apartat sobre promoció, hi ha de figurar No.
22.5. La proposta d'incorporació al PDC de quart d'ESO per a alumnes que, en el curs actual, han cursat quart d'ESO s'ha de fer constar a l'acta d'avaluació final de la manera següent: a la proposta, hi ha de figurar PDC, a l'apartat sobre promoció, hi ha de figurar No.
22.6. En el cas de les matèries que estan integrades en un àmbit, el resultat de l'avaluació s'ha d'expressar mitjançant la mateixa qualificació per a cada una d'aquestes matèries.
22.7. Les qualificacions de les matèries que han estat objecte d'adaptacions curriculars significatives s'han d'expressar en els mateixos termes que per a la resta de matèries, amb la indicació ACS com a mesura adoptada.
22.8. També s'hi han de fer constar, si n'hi ha, les convalidacions (C) o l'exempció (X) en el cas de la matèria d'Educació Física. Així mateix, s'hi ha de fer constar, si és el cas, l'exempció (X) de l'avaluació de la matèria de Llengua Catalana i Literatura, com també qualsevol altra exempció regulada normativament.
El director ha de designar el o els responsables d'introduir aquestes convalidacions i exempcions al GestIB (Alumnat/Matrícula/Estat de matèria).
22.9. El tutor i tots els professors que figuren com a titulars de les matèries o àmbits han de signar les actes d'avaluació final, que han d'incloure el vistiplau del director del centre.
22.10. D'acord amb els articles 14.2 i 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els centres, tant els sostinguts amb fons públics com els privats, concertats o no concertats, han de tancar les actes utilitzant el programa de gestió GestIB. Per fer efectiu el tancament centralitzat, tots els centres han de tenir actualitzada la matrícula dels alumnes al programa GestIB durant tot el curs escolar i haver-hi enregistrat les qualificacions finals de totes les matèries o àmbits.
23. Informe personal per trasllat durant el curs
23.1. Si un alumne es trasllada durant el curs a un altre centre per continuar-hi els estudis, el centre d'origen ha d'emetre l'informe personal per trasllat. Si el centre de destinació no pertany a la comunitat autònoma de les Illes Balears, hi ha d'adjuntar una còpia, impresa o electrònica autèntica, de l'historial acadèmic.
23.2. L'informe personal per trasllat ha de contenir totes les observacions que es considerin oportunes sobre el progrés general de l'alumne, amb un esment especial, si escau, a les mesures curriculars i organitzatives aplicades.
23.3. L'informe personal per trasllat s'ha de trametre en el termini de deu dies hàbils comptadors a partir del moment en què el centre d'origen rep del centre de destinació la sol·licitud de trasllat. El centre receptor ha d'obrir l'expedient acadèmic corresponent. La matriculació només té caràcter definitiu una vegada rebuda la còpia de l'historial acadèmic.
24. Canvi de centre fora de les Illes Balears a final de curs
24.1. Si un alumne, a final de curs, canvia a un altre centre que imparteix ensenyaments del sistema educatiu espanyol i no pertany a la comunitat autònoma de les Illes Balears, el centre d'origen ha de remetre al de destinació, a petició d'aquest i amb la màxima celeritat possible, l'historial acadèmic de l'educació secundària obligatòria. El centre no pot donar de baixa l'alumne fins que tengui constància que s'ha formalitzat la nova matrícula.
24.2. La matriculació al nou centre té caràcter definitiu una vegada rebut l'historial acadèmic degudament emplenat. El centre receptor s'ha de fer càrrec de custodiar-lo i ha d'actuar segons la normativa estatal i autonòmica vigent.
25. Canvi a un sistema educatiu estranger
25.1. Si un alumne s'incorpora a un centre estranger, a l'Estat espanyol o a l'exterior, que no imparteix ensenyaments del sistema educatiu espanyol, el centre d'origen no ha d'enviar l'historial acadèmic de l'educació secundària obligatòria.
25.2. L'expedient acadèmic de l'educació secundària obligatòria ha de continuar custodiat al darrer centre on l'alumne ha estat matriculat.
26. Informació als alumnes i als pares o tutors legals
26.1. Els pares o els tutors legals han de conèixer, participar i donar suport a l'evolució del procés educatiu dels seus fills i tutelats, tot col·laborant en les mesures de suport o reforç que adoptin els centres per facilitar-ne el progrés.
26.2. Amb la finalitat de garantir el dret dels alumnes que el seu rendiment escolar, durant el procés d'avaluació contínua, sigui valorat d'acord amb criteris de plena objectivitat, els centres, per mitjà del professor de cada matèria, els han d'informar dels criteris d'avaluació i de qualificació. La informació ha d'estar a l'abast dels alumnes i dels pares o tutors legals durant tot el curs acadèmic.
26.3. Els pares o els tutors legals i els alumnes tenen dret de conèixer les decisions relatives a la seva avaluació i promoció, així com també tenen dret a l'accés als documents oficials de la seva avaluació i a les proves, documents i evidències de les avaluacions que se'ls realitzin. Tota aquesta informació ha de respectar les garanties establertes en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i l'altra normativa aplicable en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
26.4. En els centres sostinguts amb fons públics, després de cada sessió de seguiment i d'avaluació s'ha d'informar, mitjançant el GestIB, els alumnes i els seus pares o tutors legals sobre les qualificacions de les matèries, així com també aportar la informació complementària que es consideri oportuna. Els consells orientadors, als quals es refereix el punt 12 d'aquestes instruccions, s'han de lliurar a final del curs corresponent. En el cas dels centres privats, la titularitat del centre establirà els mitjans a través dels quals informarà els alumnes i els pares o tutors legals sobre les qualificacions de les matèries després de les sessions de seguiment.
26.5. Al llarg de tot el curs, els tutors i tots els professors de l'equip docent han de tenir una comunicació fluida amb els alumnes i amb els seus pares o tutors legals, amb la finalitat d'informar-los sobre la seva evolució escolar i de poder comptar amb la seva col·laboració. La comunicació s'ha de dur a terme mitjançant informes escrits, entrevistes individuals, reunions col·lectives i altres mitjans que es considerin oportuns, d'acord amb el que s'especifiqui a les normes d'organització, funcionament i convivència del centre.
26.6. S'ha de dur a terme, com a mínim, una reunió col·lectiva a l'inici de curs amb els pares o tutors legals dels alumnes. Així mateix, els tutors han de realitzar, com a mínim, una entrevista individual amb els pares o tutors legals dels alumnes durant el curs, i una altra, si escau, a l'inici de l'escolarització al centre. La periodicitat i l'organització de les entrevistes individuals i les reunions col·lectives les ha de preveure cada centre en la PGA. S'ha de guardar registre de les entrevistes individuals amb les famílies, especificant els acords presos.
27. Revisió dels materials d'avaluació
27.1. Els alumnes o, si són menors d'edat, els seus pares o tutors tenen dret a accedir als treballs, les proves, els exercicis i altres informacions que tinguin incidència en l'avaluació de les distintes matèries, i a rebre una explicació raonada de la qualificació.
27.2. Per fer efectiu aquest dret d'accés, els centres han d'establir el procediment per obtenir-ne una còpia en les normes d'organització, funcionament i convivència, o en el reglament de règim intern, en el cas dels centres privats, i l'han de fer públic.
27.3. Els alumnes majors d'edat o els pares o tutors legals que tenen l'exercici de la pàtria potestat, poden presentar reclamacions contra les qualificacions finals de les matèries o de les decisions de promoció, en el termini de dos dies hàbils a comptar des del dia següent de la comunicació de les qualificacions finals.
28. Custòdia dels documents i del material d'avaluació
Tot el material que hagi pogut contribuir a determinar la qualificació dels alumnes, proves escrites, treballs i qualsevol altra producció dels alumnes s'ha de conservar al centre. En aquest cas, el responsable de conservar-lo i custodiar-lo és la persona que es designi a les normes d'organització, funcionament i convivència o al reglament de règim intern del centre. El material s'ha de conservar almenys fins passats tres mesos des de l'atorgament de les qualificacions finals, excepte si forma part d'una reclamació; en aquest cas, s'ha de conservar fins que s'hagi resolt el procés de reclamació.
La destrucció dels documents s'ha de dur a terme d'acord amb el que especifiquen les Instruccions sobre el tractament de dades personals i materials d'avaluació als centres d'ensenyaments no universitaris de les Illes Balears.
29. Custòdia dels documents oficials d'avaluació
Els documents oficials d'avaluació es custodien als centres docents, d'acord amb el que s'especifica a l'apartat 2.1 de les Instruccions sobre el tractament de dades personals i materials d'avaluació als centres d'ensenyaments no universitaris de les Illes Balears.
30. Alumnes sotmesos a mesures judicials o ingrés hospitalari
El Col·legi per a l'atenció hospitalària i domiciliària Maria Antònia Pascual atén excepcionalment els alumnes d'ESO ingressats en hospitals o clíniques en funció dels mitjans de què disposa.
L'IES Can Balo atén els alumnes sotmesos a mesures judicials.
Els alumnes sotmesos a mesures judicials o ingrés hospitalari que cursin ESO han de fer els exercicis, activitats o tasques per tal de disposar de les evidències o indicadors per a la valoració del grau d'assoliment dels criteris d'avaluació de les competències específiques de les matèries de ESO de la manera següent:
És obligatori que els alumnes sotmesos a mesures judicials o ingrés hospitalari tinguin una qualificació per matèria a final de curs.
31. Autenticitat, seguretat i confidencialitat
31.1. La Conselleria d'Educació i Universitats ha d'establir els procediments oportuns per garantir l'autenticitat dels documents oficials d'avaluació, la integritat de les dades que s'hi recullen i la seva supervisió i custòdia, així com la conservació i trasllat en cas de supressió o extinció del centre.
31.2. Pel que fa a l'obtenció de les dades personals dels alumnes, a la cessió d'uns centres a uns altres i a la seguretat i confidencialitat d'aquestes dades, s'ha d'atendre el que es disposa a la legislació vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal i, en tot cas, el que s'estableix en la disposició addicional vint-i-tresena de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig.
32. Departament d'Inspecció Educativa
Correspon al Departament d'Inspecció Educativa assessorar i supervisar el procés d'avaluació, i promoure l'adopció de mesures que contribueixin a perfeccionar-lo.