Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

PORTS DE LES ILLES BALEARS

Núm. 479543
Acord adoptat pel Consell d’Administració de Ports de les Illes Balears pel qual s’aprova la Instrucció 1/2024 als ports de gestió indirecta per la seva col·laboració amb les tasques de salvament marítim d’embarcacions

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears, reunit en sessió de 4 de juliol de 2024, va acordar el següent:

1. Ports de les Illes Balears té encomanat, conforme l'art.26.2 de la Llei 10/2005 de 21 de juny, l'exercici de les competències executives de l'administració autonòmica en matèria de ports i d'instal·lacions portuàries i marítimes, i segons l'art.56 l'entitat gestiona el domini públic portuari a través de qualsevol de les formes previstes a l'ordenament jurídic, d'acord amb criteris d'eficàcia i eficiència, i d'acord amb els objectius econòmics, socials i mediambientals de la política portuària.

2. Conforme a l'art.27 de la Llei són, entre altres, funcions de Ports de les Illes Balears:

a. La col·laboració en l'adopció de les mesures de preservació i millora mediambiental del litoral, quan així se li encomani.

b. La realització, l'autorització, el foment i el control de les operacions marítimes i terrestres relacionades amb el trànsit i el trànsit portuaris i de les destinades a garantir la seguretat de les empreses i els usuaris.

c. La realització de plans de prevenció, seguretat i emergències a cadascun dels ports, d'acord amb la normativa vigent.

3. L'art.59 la Llei 10/2005 de 21 de juny de ports de les Illes Balears disposa que aquesta entitat conserva, en tot moment, les facultats de tutela i policia sobre el domini públic que pugui ser objecte de concessió o autorització. Per la seva part l'article 111 estableix que als ports i les instal·lacions gestionades en règim de concessió, el títol corresponent ha de preveure l'exercici, per part del concessionari, les funcions d'auxili i col·laboració en matèria de policia portuària, i que els concessionaris estan obligats a informar Ports de les Illes Balears de les incidències que es produeixin en relació amb el domini públic i a complir les ordres que dicti l'Administració en l'exercici de les funcions de policia portuària

4. L'article Article 47 de la Llei preveu que són obligacions de servei públic, que han de ser acceptades per tots els prestadors de serveis bàsics en els termes en què ho concretin els títols habilitants respectius, les següents:

a) Mantenir la continuïtat i la regularitat dels serveis en funció de les característiques de la demanda, excepte causa de força major, fent front a les circumstàncies adverses que es puguin produir amb les mesures exigibles a un empresari diligent. Per garantir la continuïtat en la prestació del servei, Ports de les Illes Balears podrà establir serveis mínims de caràcter obligatori.

b) Cooperar en els treballs de salvament, extinció d'incendis i lluita contra la contaminació, així com en la prevenció i el control de les emergències, tal com indiqui el pla d'autoprotecció. Així mateix, informar d'aquelles incidències que puguin afectar qualsevol d'aquestes matèries o la seguretat marítima en general

5. L'art.54.2.r de la Llei preveu com servei obligatori als ports esportius de gestió indirecta comptar amb equip de suport per a salvament marítim.

6. Atès el Reial Decret Legislatiu 2/2011, de 5 de setembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Ports de l'Estat i de la Marina Mercant. (Art.299 i ss).

7. Atès el Reial decret 210/2004, de 6 de febrer, pel qual s'estableix un sistema de seguiment i d'informació sobre el trànsit marítim. (Capítol IV).

8. Atesa la Llei 40/2015 d' 1 d'octubre respecta al deure de cooperació, col·laboració i coordinació entre les administracions públiques. (Art.3).

9. Atès que segons l'article 11.1 dels estatuts de Ports de les Illes Balears aprovats pel Decret 134/2005 de 28 de desembre, correspon al Consell d'Administració establir les línies generals d'actuació de l'entitat i la coordinació dels seus òrgans, serveis i dependències; i adopta les decisions fonamentals en les matèries atribuïdes a la competència de l'entitat.

El vicepresident que subscriu eleva a la consideració del consell d'administració la següent proposta d'

ACORD

Primer. Aprovar la Instrucció 1/2024 de 4 de juliol del Consell de Administració pels ports de gestió indirecta, dependents de Ports de les Illes Balears, sobre la col·laboració en tasques de salvament marítim d'embarcacions, sense perjudici de les seves obligacions legals, amb els següents termes:

1. El concessionaris de ports de gestió indirecta estan obligats a acollir com port de refugi les embarcacions necessitades d'assistència que es trobin en situació de emergència. L'acollida només podrà ser denegada per causes justificades, la qual cosa serà comunicada de manera immediata a Ports de les Illes Balears (gerencia@portsib.es).

2. La Gerència de Ports de les Illes Balears, de forma motivada, podrà revocar l'anterior denegació d'acollida, el que suposarà l'obligació de donar refugi immediat a l'embarcació.

3. Els concessionaris podran requerir dels armadors, asseguradores i tripulació la presentació de garanties i assegurances adients segons les circumstancies, respecta a les despeses i perjudicis que les embarcacions acollides puguin meritar a la instal·lacions portuària.

4. Qualsevol dubte o controvèrsia derivada de l'aplicació d'aquesta Instrucció serà resolta pel Director-Gerent de Ports de les Illes Balears.

Segon. Notificar aquest acord als ports de gestió indirecta dependents de Ports de les Illes Balears, i publicar-lo al BOIB, contra el qual—que exhaureix la via administrativa— es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant el consell d'administració de Ports de les Illes Balears, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-la notificada, de conformitat amb allò que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o alternativament recurs contenciós administratiu davant dels Jutjats del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la seva notificació, de conformitat amb allò que disposa l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (31 de juliol de 2024)

El vicepresident Antonio Mercant Morato