Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 477970
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per a la millora de l’eficiència energètica en el disseny i desenvolupament de processos i sistemes d’empaquetat, emmagatzematge, logística i distribució de productes agraris i agroalimentaris al seu accés al canal HORECA, l’any 2024, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència - Finançades per la Unió Europea - NextGenerationEU

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, fixa com a objectiu específic proporcionar als Estats membres ajuda financera per assolir les fites i objectius de les reformes i inversions establertes en els plans de recuperació i resiliència que regula al capítol III.

En data 27 d'abril de 2021, el Govern espanyol va aprovar, per acord del Consell de Ministres, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), el qual s'estructura en quatre eixos transversals que han de vertebrar la transformació econòmica: transició ecològica, transformació digital, igualtat de gènere i cohesió social i territorial.

Aquest Pla va ser aprovat per la Comissió Europea el dia 16 de juny de 2021 i pel Consell el 13 de juliol de 2021 mitjançant una decisió (Council implementing decision). Posteriorment, en data 6 de juny de 2023, el Consell de Ministres va acordar remetre a la Comissió Europea una addenda al PRTR, la qual va ser aprovada el 17 d'octubre de 2023, i finalment el 19 de març de 2024 va presentar una darrera modificació del Pla que es va aprovar el 22 d'abril de 2024 per la Comissió Europea.

El PRTR conté diversos programes d'inversions i reformes estructurals que s'estructuren en trenta components. Concretament, en el PRTR, com a part del component 14, s'ha inclòs la línia d'inversió de Transformació del model turístic cap a la sostenibilitat, que inclou el Programa de plans de sostenibilitat turística en destins i fixa les condicions de participació de les comunitats autònomes i de les entitats locals.

En data 27 de desembre del 2022 es va publicar al BOE núm. 310 la Resolució de 19 de desembre de 2022, de la Secretaria d'Estat de Turisme, per la qual es publica l'Acord de la Conferencia Sectorial de Turisme de 14 de desembre de 2022, pel qual es fixen els criteris de distribució, i el repartiment resultant per a les comunitats autònomes, del crèdit destinat al finançament d'actuacions de inversió per part d'entitats locals, en el marc del Component 14 Inversió 1 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; i, posteriorment, en data 30 de gener del 2024 es va publicar al BOE núm. 26 la Resolució de 29 de desembre de 2023, de la Secretaria d'Estat de Turisme per la qual es publica la modificació de l'Acord esmentat de 14 de desembre de 2022. En aquest Acord es va aprovar el finançament del projecte “Circularitat alimentària en el sector turístic”, el qual executen conjuntament la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports, a través de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears, i la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

L'objectiu general del projecte és posicionar les Illes Balears com una de les principals destinacions enogastronòmiques, vinculant aquest fet amb la circularitat alimentària i el consum del producte local agroalimentari i pesquer. En el marc d'aquest objectiu general s'inclou com a objectiu específic fomentar el consum dels productes agroalimentaris de les Illes Balears en els establiments turístics ajudant a la recuperació del protagonisme del sector primari.

Una de les actuacions proposades està orientada a impulsar l'estalvi d'energia requerida en els processos d'empaquetat, emmagatzematge, logística i distribució dels productes agraris, agroalimentaris i pesquers, amb la finalitat de contribuir a la millora de l'eficiència energètica tant en el sector primari com en el turístic. Amb aquesta finalitat es convoca aquesta línia d'ajudes.

L'objectiu d'aquestes ajudes és millorar l'eficiència energètica en la distribució dels productes agraris i agroalimentaris originaris de les Illes Balears en els establiments turístics. S'entén el concepte d'establiment turístic, d'acord amb les definicions que estableix la Llei 8/2012, del turisme de les Illes Balears, no només l'establiment d'allotjament, sinó també els establiments de restauració i cafeteries. És el sector conegut popularment com sector HORECA.

Es considera oportú que els titulars d'explotacions agràries, bé directament o de manera agrupada, puguin desenvolupar accions destinades a la millora energètica dels seus processos de logística i emmagatzematge, i que, per exemple, disposin d'envasos reutilitzables per poder distribuir productes agraris i agroalimentaris en el sector HORECA. D'aquesta manera, es millora la distribució d'aquests productes, se n'afavoreix el consum en els establiments turístics, i s'avança en la circularitat dels envasos utilitzats, la qual cosa suposarà un estalvi de recursos materials i energètics, i una reducció en la producció de residus d'envasos.

D'altra banda, cal esmentar que la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, estableix a l'article 22 que les administracions de les Illes Balears, en l'àmbit de les competències pròpies, als efectes d'assolir un nivell superior de prevenció en la generació dels residus, han de potenciar, afavorir i regular el mercat d'envasos retornables per tal d'incrementar els que siguin reutilitzables. Així mateix, l'article 25.1 de la mateixa norma indica que les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les competències respectives, han d'afavorir i fomentar la prevenció d'envasos i l'ús d'envasos reutilitzables.

La Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, fixa les especialitats organitzatives i de procediment necessàries per simplificar i agilitzar la gestió pressupostària i econòmica, els procedimients de subvencions i d'ajuts, i la resta d'actuacions i procediments inherents a la programació i l'execució dels projectes que s'han de finançar amb fons procedentes del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

En aquest moment, d'acord amb el que preveu l'article 15 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural tramita un Projecte d'ordre per aprovar les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançats per la Unió Europea NextGenerationEU, per la qual cosa aquesta resolució ha de condicionar la seva eficàcia a l'aprovació de l'ordre esmentada.

L'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té com a objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix, des de l'1 de gener del 2006, amb caràcter ple, l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer.

El Reglament (UE) 2022/2472 estableix les condicions que han de complir les ajudes a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del tractat. Concretament, l'article 17 del reglament esmentat estableix les condicions que han de reunir determinades ajudes dirigides a inversions en favor de les PIME per tal d'acollir-se a l'exempció.

En compliment del que preveu l'article 11 del Reglament (UE) 2022/2472 esmentat, el FOGAIBA ha de trametre a la Comissió Europea la informació resumida d'aquesta ajuda perquè se li assigni un número d'identificació d'ajuda.

Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes per a l'any 2024 destinades a la millora de l'eficiència energètica en el disseny i desenvolupament de processos i sistemes d'empaquetat, emmagatzematge, logística i distribució de productes agraris i agroalimentaris al seu accés al canal HORECA, d'acord amb el que prevegi l'ordre que dicti el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea Next Generation EU.

2. Les ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, publicat al Diari Oficial de la Unió Europea de 21 de desembre de 2022.

3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes són les Illes Balears.

Segon Finançament de la convocatòria

1. A aquesta convocatòria es destina un import d'un milió vint-i-quatre mil vuit-cents noranta-nou euros (1.024.899,00 €), amb càrrec als pressupostos de l'any 2024 del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA).

2. Aquestes ajudes són finançades per la Unió Europea, a través dels fons NextGenerationEU i amb càrrec al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Tercer Beneficiaris i requisits

1. Poden tenir la consideració de beneficiaris directes i demanar les ajudes que preveu aquesta Resolució:

a. Les persones físiques o jurídiques, o les seves agrupacions, que en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda siguin titulars d'una explotació agrària d'alta en el Registre autonòmic d'explotacions agrícoles (REA).

b. Les organitzacions de productors de fruites i hortalisses i altres associacions de productors agraris de les Illes Balears, que entre els seus objectius figuri la comercialització dels productes dels seus associats.

c. Les cooperatives agràries o unions de cooperatives regulades a la Llei 5/2023, de 8 de març, de societats cooperatives de les Illes Balears, que estiguin degudament inscrites en el Registre de Cooperatives de les Illes Balears.

d. En cas de desenvolupar activitats econòmiques han d'acreditar la inscripció en el Cens d'empresaris, professionals i retenedors de la Agència Estatal d'Administració Tributària, que ha de reflectir l'activitat econòmica efectivament desenvolupada a la data de sol·licitud de l'ajuda.

2. A més dels requisits que preveu el punt anterior, totes les persones beneficiàries, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda o en qualsevol altre que s'indiqui a continuació, han de complir els requisits següents:

a. Tenir la condició de PIME, d'acord amb el que estableix l'annex I del Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

b. No estar en crisi, tal com es defineix en l'article 2.59 del Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2014.

c. No estar subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

3. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cadascun dels membres, com també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb el poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

4. A més dels requisits que preveu el punt 1 anterior, han de complir els requisits que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea NextGenerationEU, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

5. Els requisits generals que estableix el punt 1 s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

6. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta Resolució les persones, les entitats i les associacions en les quals es presenti alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en les prohibicions establertes es farà de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveuen l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22.bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com el que disposen els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries -estatals i autonòmiques- i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment del requisit esmentat s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per comprovar d'ofici el compliment del requisit esmentat; en aquest cas, no serà necessari presentar els certificats corresponents.

En tot cas, i d'acord amb el que disposa l'article 11.f del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en relació a l'article 17.a de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, l'acreditació que preveu el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitadora quan es tracti d'una ajuda igual o inferior a 10.000,00 euros.

8. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta Resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables

1. Constitueixen actuacions subvencionables:

a. L'adquisició d'envasos reutilitzables, inclosos els ports i la seva retolació d'acord amb el punt 3 de l'apartat novè, per a la distribució de productes agraris i agroalimentaris en el canal HORECA. S'entén com a envàs reutilitzable aquell que, per les seves característiques tècniques, no està destinat a ser rebutjat després del seu ús i garanteix que podrà ser usat en diverses ocasions, i s'entén com a canal HORECA el conjunt de vies de distribució des del productor fins als hotels, restaurants i cafeteries.

b. L'adquisició i la instal·lació de sistemes de neteja i desinfecció dels envasos reutilitzables a què fa referència el punt a anterior.

c. Els honoraris d'arquitectes, enginyers i assessors, honoraris relatius a l'assessorament sobre la sostenibilitat econòmica i mediambiental, inclosos els estudis de viabilitat, per a la instal·lació dels sistemes de neteja i desinfecció; fins a un màxim del 5% de les despeses dels punts a i b.

2. Per tenir dret a l'ajuda, la inversió total subvencionable ha de tenir un import mínim de dotze mil cinc-cents euros (12.500,00 €).

3. Únicament són subvencionables les despeses efectuades i pagades pel beneficiari des de la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda fins a la data de presentació de la sol·licitud de pagament i, en tot cas, com a màxim fins al 22 de novembre del 2024.

4. No són subvencionables:

  • L'impost sobre el valor afegit (IVA).
  • Les autoritzacions administratives, llicències, permisos cost d'avals, multes, taxes.
  • Qualsevol despesa associada a gestions, contractacions, consultes o tràmits administratius, malgrat que siguin necessàries per a l'obtenció de permisos o llicències.
  • Altres despeses no subvencionables d'acord amb la normativa europea, estatal i autonòmica.

5. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

6. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros, en cas de factures per subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per a empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de presentar tres ofertes de diferents proveïdors amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de la despesa subvencionable no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la justificació o, si escau, a la sol·licitud de subvenció, es farà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, que s'han de justificar en una memòria quan l'elecció no correspongui a l'oferta econòmicament més avantatjosa.

Cinquè Quantia de les ajudes

1. L'import de l'ajuda serà del 80% de les despeses subvencionables.

2. No obstant el que preveu el punt anterior, l'import de l'ajuda per beneficiari per tenir dret a la subvenció serà com a mínim de deu mil euros (10.000,00 €), fins a un import màxim de dos-cents seixanta mil euros (260.000,00 €).

Sisè Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença el dia següent de la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB i finalitza el 23 d'agost del 2024.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de formulari que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Aquestes sol·licituds s'han de presentar emplenades correctament, en els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o en qualsevol dels registres que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament amb l'Administració, d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i les que optin per la presentació telemàtica han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté. Tot això, sens perjudici de les actuacions de control posterior que es puguin dur a terme d'acord amb el que estableix el Text refós de la Llei de subvencions.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. En el cas de persones jurídiques: fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.

b. Document que acrediti la representació en virtut de la qual se signa la sol·licitud, si escau.

c. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, s'ha d'aportar:

  • Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.
  • Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.
  • Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un, així com el número de DNI i del compte bancari (IBAN de 24 dígits) de cada un d'ells.
  • Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.
  • Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

d. Memòria explicativa on es detalla el projecte amb les actuacions que s'han de desenvolupar, les inversions previstes i la millora en l'eficiència energètica esperada; i definint explícitament el procés de reutilització dels envasos.

e. Pressupostos detallats o factures proforma de les inversions previstes.

f. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tinguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:

  • Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin assolir el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/ 2004, de 29 de desembre; d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada al tràmit telemàtic corresponent.

La certificació esmentada tindrà els efectes que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

  • Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

g. Declaració responsable en els termes que preveu l'article 8.1, lletres d i e, de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, d'acord amb el model de formulari que figura en la pàgina web del FOGAIBA.

h. En cas dels beneficiaris que es detallen en el punt 1.b de l'apartat tercer d'aquesta Resolució, còpia dels estatuts o document constitutiu de l'entitat per acreditar que entre els seus objectius figura la comercialització dels productes dels seus associats.

i. Si escau, certificat de situació censal d'activitats econòmiques de l'AEAT.

3. La comprovació del DNI de la persona interessada i, si escau, del representant, així com la consulta de les dades en els registres insulars agraris de les Illes Balears les farà d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir el DNI, les dades del REA, així com els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries -estatals i autonòmiques- i amb la Seguretat Social, caldrà aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, caldrà presentar una declaració responsable del seu compliment.

4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

5. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà la persona sol·licitant perquè esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea NextGenerationEU que estableixi l'ordre del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural que resulti aprovada, i de la resta de normativa d'aplicació.

Setè Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. Se seleccionarà els beneficiaris mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'estableixen en aquesta convocatòria i que incloguin la documentació necessària.

2. En cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran totes i cadascuna d'aquestes ajudes en el mateix percentatge fins a exhaurir el crèdit pressupostari assignat a l'apartat segon d'aquesta Resolució.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

 

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, en el qual s'acreditarà, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta Resolució s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.

4. Contra aquesta Resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions públiques.

Novè Obligacions de les persones beneficiàries

1. Les persones beneficiàries han de complir les obligacions següents:

a. Fer i justificar les inversions durant el termini establert.

b. Mantenir les inversions realitzades durant almenys dos anys, a comptar des de la data de pagament de l'ajuda. D'acord amb el que preveu l'article 40.5 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, no es considerà incomplida aquesta obligació si els béns s'han substituït per altres que serveixin en condicions anàlogues a la finalitat per a la qual s'ha concedit la subvenció.

c. Mantenir els requisits generals exigibles respecte del beneficiari, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta Resolució.

d. La resta d'obligacions que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 31.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa d'aplicació.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

3. Els beneficiaris estan obligats a les normes de publicitat que estableixen l'article 34.2 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, així com a l'article 9 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Aquesta publicitat consistirà en la impressió del logotip de la Unió Europea amb el text “Financiado por la Unión Europea NextGenerationUE”, el logotip del Ministeri d'Indústria i Turisme, el logotip del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i el logotip del FOGAIBA; tots quatre han d'aparèixer junts a la mateixa visual i amb mida semblant i, sempre que sigui possible, se n'han de fer servir les versions en color.

Així, en els envasos s'han d'exhibir els logotips esmentats almenys en un dels laterals. Si a causa de la manca d'espai no és possible retolar els envasos, aquesta publicitat s'ha de fer mitjançant tots els altres mitjans possibles: cartells o plaques a les instal·lacions del projecte d'una mida igual o superior a un full Din A3, difusió en l'espai web, redacció d'una nota de premsa sobre el projecte o altres mètodes alternatius que el FOGAIBA accepti.

De la mateixa forma, s'ha de donar publicitat quan l'objecte de l'ajuda hagi estat l'adquisició de sistemes de neteja i desinfecció. En aquest cas, la publicitat serà la col·locació de cartells o plaques, d'una mida no inferior a un full Din A3, a l'espai on dugi a terme la neteja dels envasos.

Aquest logotips estan disponibles a les adreces web següents:

  • https://commission.europa.eu/system/files/2021-05/eu-emblem-rules_es.pdf
  • https://ec.europa.eu/regional_policy/information-sources/logo-download-center_en?etrans=es
  • https://planderecuperacion.gob.es/identidad-visual
  • https://soportesgffee.zendesk.com/hc/es/articles/5221643005073-Logotipos-de-los-diferentes-departamentos-ministeriales
  • https://www.caib.es/sites/mic_goib/ca/es_fons_garantia_agraria_i_pesquera_les_illes_balears_fogaiba_l11_webgoib/

Desè Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització i el pagament de les actuacions és fins al 22 de novembre del 2024.

En tot cas, les actuacions objecte d'ajuda han d'estar fetes i pagades dins el període comprès entre el dia de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 22 de novembre del 2024.

2. Durant el termini de justificació, les persones beneficiàries han de presentar la sol·licitud de pagament d'acord amb el model de formulari que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Aquestes sol·licituds s'han de presentar emplenades correctament, en els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o en qualsevol dels registres que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament amb l'Administració, d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i les que optin per la presentació telemàtica han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a. Memòria d'execució de les actuacions objecte d'ajuda i de la publicitat realitzada:

Aquest document ha de descriure detalladament el projecte executat, el resultat de les actuacions i activitats realitzades, els objectius assolits i el pressupost executat. S'hi ha d'incloure una memòria fotogràfica justificativa de les actuacions en què es vegi la publicitat realitzada durant l'execució del projecte amb els logotips que es detallen en l'apartat novè, punt 3, d'aquesta Resolució.

b. Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament i el mesurament de les inversions efectuades.

En el cas de pagament de taxes, n'hi ha prou amb aportar el comprovant administratiu corresponent, que també ha de servir com a document justificatiu de pagament, si d'aquest deriva l'acreditació d'aquest extrem.

c. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; el pagament de l'import d'aquestes factures queda acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

  • Justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència del pagament de cada factura en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari de l'ajuda i amb l'emissor de la factura, respectivament. Aquests documents han d'anar acompanyats de l'extracte de moviments bancaris corresponent al compte del beneficiari de l'ajuda.
  • Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

Si l'import de la inversió auxiliable no coincideix amb l'import del xec, aquest document ha d'incloure un certificat de l'emissor de la factura en el qual hi hagi constància de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

d. Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, hagi sol·licitat la persona beneficiària, així com la memòria justificativa de l'elecció, si escau.

e. Documentació acreditativa d'actuacions dutes a terme dins el canal de distribució HORECA posterior a la sol·licitud de l'ajuda, com factures de venda a hotels, restaurants o cafeteries, contractes de distribució o qualsevol altre document vàlid en dret que demostri l'ús regular d'aquest canal de distribució.

3. D'acord amb el que disposa l'article 31.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials han d'haver estat abonades en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, d'acord amb el que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.

4. L'import de l'ajuda concedida s'ha d'abonar al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

 

Onzè Compatibilitat de les ajudes

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però l'import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar en cap cas els imports màxims subvencionables.

En tot cas, s'ha de tenir en compte el límit que preveu el punt 11 de l'article 17 del Reglament (UE) 2022/2472, de la Comissió, de 14 de desembre de 2022.

Dotzè Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, així com el que disposa el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. A aquest efecte, les persones beneficiàries estan obligades a sotmetre's a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, Intervenció General, Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, així com facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides.

2. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/CA-UACI/SNCA/Paginas/Inicio.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del servei esmentat.

Tretzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix:

  • El Reglament (UE) 2020/2094 del Consell, de 14 de desembre de 2020, pel qual s'estableix un Instrument de Recuperació de la Unió Europea per donar suport a la recuperació després de la crisi de la COVID-19.
  • El Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
  • El Reglament (UE) núm. 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
  • Reial Decret-llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de la Administració Pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  • La Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  • L'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  • Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
  • Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
  • L'ordre del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural que resulti aprovada, per la qual s'estableixin les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançades per la Unió Europea NextGenerationEU.
  • Resta de normativa d'aplicació vigent.

Catorzè Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació definitiva de l'ordre del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançats per la Unió Europea NextGenerationEU.

 

Quinzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (30 de juliol de 2024)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons