Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 474028
Acord entre la Conselleria d’Educació i Universitats i les entitats patronals, les organitzacions titulars i les organitzacions sindicals pel qual es consideren centres d’atenció preferent (CAP) a determinats centres educatius concertats, es determinen els centres concertats CAP per al curs 2024-2025 i s’estableixen les mesures de suport i dotació específica que han de rebre aquests centres

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Parts

Per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, Antoni Vera Alemany, conseller d'Educació i Universitats de les Illes Balears, nomenat pel Decret 9/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears pel qual es disposa el cessament i el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears.

Les entitats patronals de l'ensenyament privat concertat:

- Llúcia Salleras Julià, presidenta de l'Associació Autonòmica Educació i Gestió - Escola Catòlica de les Illes Balears (d'ara endavant EiG – ECIB) i de la Federació Espanyola de Religiosos d'Ensenyança Titulars de Centres Concertats a les Illes Balears (d'ara endavant FERE-CECA-ECIB).

- Ventura Blach Amengual, president de l'Associació de Centres d'Ensenyança de les Illes Balears i Confederació Espanyola de Centres d'Ensenyança de les Illes Balears (d'ara endavant ACENEB-CECEIB).

- Francisca Picornell Darder, presidenta de la Federació d'Escoles Infantils de la Petita i Mitjana Empresa de Balears (d'ara endavant FEIPIMEB).

- Carmen Muñoz González, presidenta de Fòrum per la Qualitat (d'ara endavant FOQUA).

- Escolástico Muñoz Juárez, representant de la Unión de Asociaciones, Centros y Federaciones de Asistencia a Personas con Discapacidad de Baleares (d'ara endavant UNAC).

Les organitzacions titulars:

- Jaume Vicens Obrador, president de la Unió de Cooperatives de Treball Associat de les Illes Balears (d'ara endavant UCTAIB).

Les organitzacions sindicals:

- Juan Andrés Nogareda Manera, secretari general d'organització de la Federació d'Ensenyament USO Illes Balears (d'ara endavant USO Illes Balears).

- Ramon Mondéjar Coll, secretari d'Ensenyament Privat - Concertat del Sindicat de Treballadores i Treballadors INTERSINDICAL de les Illes Balears (d'ara endavant STEI).

- Antoni Sacarés Mas, secretari general de la Federació de Sindicats Independents d'Ensenyament (d'ara endavant FSIE Illes Balears).

- Constantino Davia Ladrón, secretari del sector d'Ensenyament d'UGT Serveis Públics Illes Balears (d'ara endavant UGT Illes Balears)

- Mario Miguel Devis Luján, secretari general representant de la Federació d'Ensenyament de Comissions Obreres (d'ara endavant FE-CCOO Illes Balears).

Antecedents

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), estableix en l'article 1, referit als principis que inspiren el sistema educatiu espanyol, entre d'altres, els següents:

a) El compliment efectiu dels drets de la infància segons allò establert a la Convenció sobre els Drets de l'Infant, adoptada per les Nacions Unides el 20 de novembre de 1989, ratificada el 30 de novembre de 1990, i els seus Protocols facultatius, reconeixent l'interès superior del menor, el seu dret a l'educació, a no ser discriminat i a participar en les decisions que l'afectin, i l'obligació de l'Estat d'assegurar-ne els drets.

a bis) La qualitat de l'educació per a tot l'alumnat, sense que hi hagi cap discriminació per raó de naixement, sexe, origen racial, ètnic o geogràfic, discapacitat, edat, malaltia, religió o creences, orientació sexual o identitat sexual o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

b) L'equitat, que garanteixi la igualtat d'oportunitats per al desenvolupament ple de la personalitat a través de l'educació, la inclusió educativa, la igualtat de drets i oportunitats, també entre dones i homes, que ajudin a superar qualsevol discriminació i l'accessibilitat universal a l'educació, i que actuï com a element compensador de les desigualtats personals, culturals, econòmiques i socials, amb especial atenció a les que es derivin de qualsevol tipus de discapacitat, d'acord amb allò establert a la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, ratificada el 2008, per Espanya.

2. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears estableix en l'article 142.1 que la conselleria competent en matèria d'Educació ha de proporcionar les mesures i els suports que siguin necessaris per afavorir l'educació inclusiva i en l'article 112.2 es determina que en el cas del centres amb una ràtio elevada d'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, l'administració educativa ha de dotar el centre de mesures o recursos humans i materials suficients, equilibrats i revisables al llarg del curs escolar, i pot limitar l'escolarització fora de termini de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

3. La millora dels processos d'ensenyament i aprenentatge de l'alumnat amb criteris d'equitat requereix que els centres educatius puguin comptar amb el suport necessari per atendre les necessitats diverses derivades dels seus contextos socials i educatius i poder oferir oportunitats educatives al seu alumnat.

4. Els alumnes que es troben en una situació socioeconòmica desafavorida parteixen d'una posició educativa de desavantatge i freqüentment tenen més dificultats en el procés d'aprenentatge que els infants i adolescents que creixen en un entorn amb situacions socioculturals favorables i de majors expectatives. Per aquest motiu precisen de l'establiment de mesures compensatòries de suport.

5. Actualment molts de professionals educatius treballen en entorns complexos que requereixen afrontar problemes i necessitats múltiples, i per això cal tenir en compte que les necessitats de cada centre no es poden resoldre únicament amb solucions estandarditzades.

Per altra banda, atès que alguns d'aquests centres es troben ubicats en zones amb molt de creixement de població, cal avançar decididament en els propers anys en els processos d'escolarització equilibrada que evitin la cronificació d'aquesta situació en els centres que actualment es veuen afectats per fenòmens de segregació escolar.

6. La relació entre nivell socioeconòmic i cultural de les famílies i els resultats educatius està internacionalment documentada i s'explica pel fet que les famílies amb més recursos econòmics, habitualment amb un nivell d'instrucció també més elevat, ofereixen generalment als seus fills estímuls cognitius, acompanyament i suport als aprenentatges i accés a activitats extraescolars d'alt valor educatiu, que les famílies amb menys recursos tenen menys possibilitats d'oferir.

7. Per tal que tots els centres educatius concertats puguin oferir una educació de qualitat i oportunitats educatives reals al seu alumnat, es fa necessari que la dotació de recursos es faci amb criteris d'equitat en funció de la seva diversitat i que aquells centres que concentren un alumnat socialment i educativament més vulnerable rebin més recursos (docents, professionals, materials, de formació, econòmics, etc.) i d'aquesta manera puguin millorar les seves oportunitats educatives.

8. En aquest sentit, s'han d'establir uns indicadors objectius i mesurables per identificar els centres que requereixen una atenció preferent per part de les administracions i a la vegada considerar d'altres centres d'entorns d'alta complexitat.

9. L'indicador de context amb major poder explicatiu dels resultats dels alumnes és l'índex socioeconòmic i cultural (ISEC), que es calcula a partir d'informació relativa al nivell d'estudis, la situació laboral i la professió dels pares o tutors legals, així com el nombre de llibres i recursos per a l'estudi en el domicili familiar. Aquest índex normalitzat, en què valors negatius assenyalen que l'entorn socioeconòmic i cultural de les famílies de l'alumnat d'un centre és més desfavorable que el valor mitjà de l'ISEC calculat amb el conjunt de tots els centres, permet contextualitzar i interpretar de forma més adequada els resultats acadèmics dels alumnes pel fet de relacionar-los amb diferents variables que tenen a veure amb l'èxit escolar, la qualitat i l'equitat educatives, i facilita la presa de decisions a l'administració educativa per fer possibles els principis establerts en l'article 1 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la LOMLOE, referits al compliment efectiu dels drets de la infància, qualitat i equitat de l'educació, i que s'han assenyalat anteriorment.

Amb el càlcul de l'ISEC de centre dut a terme durant el curs 2021-2022, d'acord amb la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 14 de gener de 2022 per la qual es publiquen les instruccions per a l'obtenció de l'índex socioeconòmic i cultural (ISEC) dels centres educatius de les Illes Balears sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments obligatoris (BOIB núm. 8, de 13 de gener), i les diferents actualitzacions realitzades posteriorment cada curs, la Conselleria d'Educació i Universitats disposa d'un indicador global del centre que ajuda, juntament amb altres indicadors objectius i mesurables, a detectar i prendre decisions sobre els centres especialment vulnerables que per aquest motiu requereixen d'una atenció preferent per part de l'administració educativa.

En aquest sentit, l'Annex 1 de la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 29 de juny de 2022 per la qual es determinen els criteris per considerar centres d'atenció preferent (CAP) determinats centres educatius públics, s'estableixen les mesures de suport i dotació específica que han de rebre i es classifiquen com d'especial dificultat determinats llocs de treball docent (BOIB núm. 87, de 5 de juliol) estableix la relació de Centres d'Atenció Preferent (CAP) per al curs 2022-2023 de l'ensenyament públic.

Posteriorment, per al curs 2023-2024 es modifiquen els criteris per considerar centres d'atenció preferent (CAP) i s'actualitza el llistat de centres CAP mitjançant la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 23 de maig de 2023 per la qual es modifiquen els criteris per considerar centres d'atenció preferent (CAP) determinats centres educatius públics, s'actualitza el llistat de CAP per al curs 2023-2024, s'estableixen les mesures de suport i dotació específica que han de rebre i es classifiquen com d'especial dificultat determinats llocs de treball docent (BOIB núm.72, d'1 de juny).

Per tot això i per tal d'aconseguir l'equitat, que garanteixi la igualtat d'oportunitats, és fa necessari reconèixer, amb els mateixos criteris que l'ensenyament públic, com a centres d'atenció preferent (CAP) determinats centres privats concertats i establir les mesures de suport i dotació que han de rebre.

10. D'acord amb el Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, i pel Decret 17/2023, de 23 d'agost (BOIB núm. 3, de 5 de gener) correspon a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats la gestió dels centres concertats.

Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest acord, segons els següents:

Pactes

Primer. Aprovar les condicions que han de complir els centres per ser considerats Centres d'Atenció Preferent (CAP)

a) Qualificar com a Centres d'Atenció Preferent per al curs 2024-2025 els centres docents concertats que en data 3 de maig de 2024 compleixin una de les circumstàncies següents i que són els que apareixen a l'annex 1:

1. Qualificació de l'Índex Socioeconòmic i Cultural del Centre (ISEC), com a “vàlid” (1)   amb valor igual o inferior a -0,5.

(1)L'ISEC de centre es prendrà en consideració sempre que s'hagi obtingut d'una mostra estadísticament representativa de l'alumnat del centre i les seves famílies. La representativitat de la mostra per al càlcul de l'ISEC d'un centre ve condicionada per la grandària de la població, la desviació estàndard i el marge d'error que s'està disposat a assumir a un determinat nivell de confiança. Als efectes d'aquesta Resolució, per aconseguir una mostra representativa que permeti obtenir un ISEC de centre vàlid, caldrà que la grandària d'aquesta mostra sigui igual o superior al 85% de la matrícula d'EP i d'ESO del centre, o bé una mostra menor sempre que el marge d'error sigui inferior al 5% a un nivell de confiança del 95%.

2. Centres amb un ISEC inferior a -0,2 i que compleixin una d'aquestes condicions:

  • Més del 20% d'alumnat de l'ensenyament bàsic socioeconòmicament vulnerable
  • Més del 7 % d'alumnat de l'ensenyament bàsic nouvingut*

Als centres petits (amb línies incompletes) només es tendrà en compte l'apartat 1.

(*) Nouvinguts: alumnes sense matrícula activa durant els dos darrers cursos acadèmics

b) Establir que per a cada curs escolar, la Conselleria d'Educació i Universitats determinarà els centres educatius concertats que tendran la consideració de Centres d'Atenció Preferent, en aplicació dels criteris establerts a l'apartat anterior.

Segon. Aprovar les mesures de suport específiques per als Centres d'Atenció Preferent (CAP)

Les mesures de suport per part de la Conselleria d'Educació i Universitats que s'aplicaran als centres que siguin qualificats cada curs com a Centres d'Atenció Preferent (CAP) en aplicació dels criteris establers en el punt primer d'aquesta resolució, seran les següents:

a) Dotació d'una quota fixa de professorat addicional segons els criteri d'1 hora per cada 12 alumnes matriculats en l'ensenyament bàsic en el centre.

b) Dotació d'una partida econòmica extraordinària de 300 € per unitat de l'ensenyament bàsic en la partida pressupostària destinada a despeses de funcionament de centres dins cada exercici pressupostari a partir del següent en el qual el centre hagi estat qualificat com Centre d'Atenció Preferent i mentre es mantengui aquesta qualificació.

c) Major dotació de recursos digitals per a alumnes vulnerables.

d) Criteris específics per a la participació en les activitats de formació permanent del professorat en centres en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.

e) Criteris específics per a la participació en programes específics (PROA+, Erasmus, PAE, etc.) en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.

f) Reducció de ràtios d'entre un 10 % i un 20% respecte de les ràtios màximes de cada etapa educativa i bloqueig de la matrícula de l'alumnat NESE per sota del 30%, sempre que sigui possible. Aquesta circumstància s'haurà de tenir en compte per a la planificació de noves infraestructures educatives.

g) Suport de la Conselleria d'Educació i Universitats per a la implantació de programes formatius per a les famílies de l'alumnat.

h) Qualsevol altra que es determini per part de la Conselleria d'Educació i Universitats.

Tercer. Aprovar l'avaluació de les mesures de suport

Al final del curs 2024-25 es durà a terme una avaluació de l'aplicació de les mesures de suport incloses en el punt segon per part dels Serveis corresponents de la Conselleria d'Educació i Universitats, en col·laboració amb el Departament d'Inspecció Educativa.

Quart. Publicar aquest Acord i l'annex 1 amb la relació de Centres Concertats d'Atenció Preferent per al curs 2024-2025 al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Com a mostra de conformitat, signem aquest Acord.

 

Palma, a data de la signatura electrònica (23 de juliol de 2024)

Pel conseller d'Educació i Universitats

Antoni Vera Alemany

Per EiG-ECIB i FERE-CECA-ECIB

Llúcia Salleras Julià

Per l'ACENEB-CECEIB

Ventura Blach Amengual

Per la FEIPIMEB

Francisca Picornell Darder

Per la UNAC

Escolástico Muñoz Juárez

Per FOQUA

Carmen Muñoz González

Per la UCTAIB

Jaume Vicens Obrador

Per USO Illes Balears

Juan Andrés Nogareda Manera

Per l'STEI

Ramón Mondéjar Coll

Per FSIE Illes Balears

Antoni Sacarés Mas

Per UGT Illes Balears

Constantino Davia Ladrón

Per FE-CCOO Illes Balears

Mario Miguel Devis Luján

 

ANNEX 1 Relació de Centres Concertats d'Atenció Preferent per al curs 2024-2025

CODI

CENTRE

LOCALITAT

07003390

CC Sant Vicenç de Paül

Palma

07001447

CC Sant Vicenç de Paül

Inca

07004266

CC Sant Vicenç de Paül

Palma

07003651

CC San Alfonso María de Ligorio

Palma

07001058

CC Sant Alfons

Felanitx

07003331

CC San Felipe Neri

Palma

07003444

CC Sant Francesc d' Assís

Palma

07003468

CC La Miraculosa

Palma

07002130

CC Sant Francesc d' Assís

Manacor

07001927

CC Cor de Maria

Maó

07004588

CC Sant Francesc d' Assís

Sa Pobla

07001541

CC Beata Francinaina Cirer

Inca

07002579

CC Sant Francesc d' Assís

Muro