Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 473889
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a finançar la millora de l’accessibilitat de les infraestructures i els equipaments dels centres i serveis de serveis socials d’ajuntaments i mancomunitats de municipis de les Illes Balears i de les entitats del tercer sector d’acció social per als anys 2024-2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Codi BDNS: 776177

L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, l'article 5 de la Llei estableix que el sistema de serveis socials s'ofereix a tota la població.

L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre altres objectius, millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social, i detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones.

L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s'han de dirigir fonamentalment, entre altres objectes, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials.

L'article 21 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social de les Illes Balears, defineix les mesures de suport al tercer sector pel que fa al desenvolupament d'infraestructures i la realització d'inversions. Concretament, estableix que les administracions públiques balears han de procurar adoptar mesures, amb més intensitat i compromís en els àmbits en què la contribució de les organitzacions i xarxes del tercer sector social de les Illes Balears sigui més gran, per facilitar-los que puguin disposar d'instal·lacions i infraestructures adequades afectes al desenvolupament d'activitats socials d'interès general, així com per facilitar que realitzin i millorin les inversions i l'impuls de la seva activitat econòmica.

Així, en primer lloc, es considera l'existència de raons d'interès públic, social i econòmic, atès l'objectiu prioritari de la mesura de contribuir a realitzar inversions destinades a assegurar l'accessibilitat com a pressupost previ per a un ús i gaudi dels edificis públics i dels edificis amb un ús social.

L'interès públic i social d'aquesta subvenció es fonamenta en el concepte de l'accessibilitat com l'element bàsic que permet que tots els ciutadans amb  mobilitat reduïda puguin viure en igualtat, en llibertat, de manera independent, i participar plenament en tots els aspectes de la vida. Però, també, l'accessibilitat és part del contingut essencial d'altres drets que protegeixen o faciliten el desenvolupament d'una vida humana digna.

La Llei 8/2017, de 3 d'agost, d'accessibilitat universal de les Illes Balears, té per objecte garantir la igualtat d'oportunitats, la no-discriminació i l'accessibilitat universal per permetre l'autonomia personal de totes les persones i, particularment, de les persones amb discapacitat, perquè puguin interactuar de manera plena i efectiva respecte de l'accés i la utilització dels espais d'ús públic, de les edificacions, dels transports, dels productes, dels serveis, de la informació i de les comunicacions. En el títol II de la Llei s'estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears exercir aquestes competències.

El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així, d'acord amb l'article 12 d'aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.

L'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).

D'altra banda, es preveu el pagament anticipat del 100 % de l'import total de la subvenció concedit dins l'anualitat corresponent, de conformitat amb l'article 37.2, segon paràgraf, del Text refós de la Llei de subvencions, en relació amb l'article 17.3 de l'Ordre de bases de 5 de març de 2021, mitjançant l'autorització del Consell de Govern, a proposta del conseller competent per raó de la matèria, per raons d'interès públic.

El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou, sota la direcció del Govern, la Conselleria de Famílies i Afers Socials, de la qual depèn la Direcció General d'Afers Socials.

El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, Decret 1/2024, de 4 de gener i Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General d'Afers Socials les competències de planificació de la política de serveis socials, i de foment de la construcció d'equipaments de serveis socials i de les inversions en serveis socials, entre d'altres.

Les actuacions a què es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies i Afers Socials a través de la Direcció General d'Afers Socials, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

D'altra banda, d'acord amb l'article 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en relació amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.

Aquesta convocatòria està prevista en l'apartat III.4.18 («Protecció de col·lectius vulnerables») del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril).

Així mateix, pel que fa a la consideració d'ajuts d'estat, no es preveu l'aplicació de l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atès que, d'una banda, una part dels beneficiaris de les subvencions que estableix aquesta convocatòria són entitats que integren l'Administració local, que forma part del sector públic (ajuntaments i mancomunitats de municipis de la comunitat autònoma de les Illes Balears), en l'exercici de l'autoritat pública. Tal com reflecteix la Comunicació de la Comissió Europea 2016/C 262/01, relativa el concepte d'ajuts d'estat, en termes generals, les activitats que formen part intrínseca de les prerrogatives de l'autoritat oficial i que són desenvolupades per l'Estat no constitueixen activitats econòmiques.

D'altra banda, també poden ser beneficiàries d'aquestes subvencions les entitats del tercer sector d'acció social incloses en l'article 3 de la Llei 3/2018. L'article 6.3 d'aquesta Llei esmenta les activitats socials d'interès general duites a terme per organitzacions no lucratives. També, en aquest sentit, l'exposició de motius de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, recull que la configuració dels serveis socials a Europa, com a serveis d'interès general, habilita la flexibilització de les normes del mercat interior, atès que no es consideren activitats econòmiques, d'acord amb l'article 106.2 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. Per tant, es pot considerar que no és aplicable l'article 107 del Tractat, atès que no es compleixen totes les previsions que estableix aquest article. És a dir, aquestes entitats no exerceixen activitats econòmiques, o almenys aquest no és l'objectiu final, i participen en un procés totalment regulat i en què no hi ha participació d'altres tipus d'entitats, atès que, en el mercat de la prestació d'aquests serveis, només hi participen entitats del tercer sector social, i, per aquest motiu, no es distorsiona la competència. Finalment, cal esmentar que no hi ha un efecte sobre el comerç entre els estats membres.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 5.1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, a proposta del director general d'Afers Socials, d'acord amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓN

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a finançar la millora de l'accessibilitat de les infraestructures i els equipaments dels centres i serveis de serveis socials d'ajuntaments i mancomunitats de municipis de les Illes Balears i de les entitats del tercer sector d'acció social per als anys 2024-2026, d'acord amb els punts que disposa l'annex d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim d'un milió cinc-cents mil euros (1.500.00,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2024, 2025 i 2026:

— Línia 1: 900.000,00 € destinats a finançar la millora de l'accessibilitat de les infraestructures i els equipaments dels centres i serveis de serveis socials d'ajuntaments i mancomunitats de municipis de les Illes Balears.

Any

Import

Partida Pressupuestària

2024

87.621,58€

17701/G/313L01/76001/10

2024

95.316,95€

17701/G/313L01/76001/11

2024

28.710,00€

17701/G/313L01/76001/20

2024

18.433,53€

17701/G/313L01/76001/30

2024

11.476,47€

17701/G/313L01/76001/31

2024

1.830,00 €

17701/G/313L01/76001/40

2024

56.611,47€

17701/G/313L01/76901/10

2025

87.621,58€

17701/G/313L01/76001/10

2025

95.316,95€

17701/G/313L01/76001/11

2025

28.710,00€

17701/G/313L01/76001/20

2025

18.433,53€

17701/G/313L01/76001/30

2025

11.476,47€

17701/G/313L01/76001/31

2025

1.830,00€

17701/G/313L01/76001/40

2025

56.611,47€

17701/G/313L01/76901/10

2026

87.621,58€

17701/G/313L01/76001/10

2026

95.316,95€

17701/G/313L01/76001/11

2026

28.710,00€

17701/G/313L01/76001/20

2026

18.433,53€

17701/G/313L01/76001/30

2026

11.476,47€

17701/G/313L01/76001/31

2026

1.830,00 €

17701/G/313L01/76001/40

2026

56.611,47€

17701/G/313L01/76901/10

— Línia 2: 600.000,00 € destinats a finançar la millora de l'accessibilitat de les infraestructures i els equipaments dels centres i serveis de serveis socials de les entitats del tercer sector d'acció social..

Any

Import

Partida Pressupuestària

2024

200.000,00 €

17401/G/313L01/78000/00

2025

200.000,00€

17401/G/313L01/78000/00

2026

200.000,00€

17401/G/313L01/78000/00

 3. Autoritzar una despesa d'un import màxim d'un milió cinc-cents mil euros (1.500.00,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2024, 2025 i 2026:

— Línia 1: 900.000,00 € destinats a finançar la millora de l'accessibilitat de les infraestructures i els equipaments dels centres i serveis de serveis socials d'ajuntaments i mancomunitats de municipis de les Illes Balears.

Any

Import

Partida Pressupuestària

2024

87.621,58€

17701/G/313L01/76001/10

2024

95.316,95€

17701/G/313L01/76001/11

2024

28.710,00€

17701/G/313L01/76001/20

2024

18.433,53€

17701/G/313L01/76001/30

2024

11.476,47€

17701/G/313L01/76001/31

2024

1.830,00 €

17701/G/313L01/76001/40

2024

56.611,47€

17701/G/313L01/76901/10

2025

87.621,58€

17701/G/313L01/76001/10

2025

95.316,95€

17701/G/313L01/76001/11

2025

28.710,00€

17701/G/313L01/76001/20

2025

18.433,53€

17701/G/313L01/76001/30

2025

11.476,47€

17701/G/313L01/76001/31

2025

1.830,00€

17701/G/313L01/76001/40

2025

56.611,47€

17701/G/313L01/76901/10

2026

87.621,58€

17701/G/313L01/76001/10

2026

95.316,95€

17701/G/313L01/76001/11

2026

28.710,00€

17701/G/313L01/76001/20

2026

18.433,53€

17701/G/313L01/76001/30

2026

11.476,47€

17701/G/313L01/76001/31

2026

1.830,00 €

17701/G/313L01/76001/40

2026

56.611,47€

17701/G/313L01/76901/10

— Línia 2: 600.000,00 € destinats a finançar la millora de l'accessibilitat de les infraestructures i els equipaments dels centres i serveis de serveis socials de les entitats del tercer sector d'acció social.

Any

Import

Partida Pressupuestària

2024

200.000,00 €

17401/G/313L01/78000/00

2025

200.000,00€

17401/G/313L01/78000/00

2026

200.000,00€

17401/G/313L01/78000/00

 4. Designar la Direcció General d'Afers Socials òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

 5. Disposar que el pagament es farà anticipadament, en concepte de bestreta, una vegada dictada la resolució de concessió, i que s'eximirà l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipi, per raons d'interès públic, de conformitat amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, en la data de la signatura electrònica (23 de juliol de 2024)

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover

ANNEX Punts de la convocatòria de subvencions destinades a finançar la millora de l'accessibilitat de les infraestructures i els equipaments dels centres i serveis de serveis socials d'ajuntaments i mancomunitats de municipis de les Illes Balears i de les entitats del tercer sector d'acció social per als anys 2024-2026

1. Objecte

1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria de subvencions destinades a ajuntaments, mancomunitats de municipis i entitats del tercer sector d'acció social de la comunitat autònoma de les Illes Balears és finançar les despeses derivades de les inversions per millorar l'accés i permetre l'ús de totes les persones de les infraestructures i els equipaments dels centres i serveis de serveis socials, en els quals es presten serveis directes als ciutadans.

1.2. Les actuacions que s'han de desenvolupar en el marc d'aquesta convocatòria s'han de correspondre amb les necessitats d'atenció prioritària que estableix l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

1.3. Les obres, les actuacions i els elements objecte de subvenció s'han d'adequar als paràmetres, els requisits i les condicions que estableix la normativa aplicable en matèria d'accessibilitat i eliminació de barreres arquitectòniques.

2. Règim jurídic

Aquestes subvencions es regeixen pel que estableix particularment aquesta convocatòria; pel que disposa el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març), especialment en tot el que no disposa aquesta convocatòria; per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, en el cas que en l'execució de les subvencions es formalitzin contractes que s'hagin de sotmetre a aquesta Llei, i per les altres normes legals, reglamentàries i, si escau, convencionals, aplicables.

3. Àmbit temporal

3.1. Són subvencionables les despeses dels projectes que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que s'hagin duit a terme o executat o que es duguin a terme o s'executin dins el període comprès entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2027.

3.2. En el cas de projectes iniciats abans de l'1 de gener de 2023, només són subvencionables les despeses de les actuacions duites a terme a partir d'aquesta data.

4. Pressupost i finançament

4.1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és d'un milió cinc-cents mil euros (1.500.00,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2024, 2025 i 2026:

— Línia 1: 900.000,00 € destinats a finançar la millora de l'accessibilitat de les infraestructures i els equipaments dels centres i serveis de serveis socials de les entitats locals de les Illes Balears que tenguin la consideració d'ajuntament o mancomunitat de municipis.

Any

Import

Partida Pressupuestària

2024

87.621,58€

17701/G/313L01/76001/10

2024

95.316,95€

17701/G/313L01/76001/11

2024

28.710,00€

17701/G/313L01/76001/20

2024

18.433,53€

17701/G/313L01/76001/30

2024

11.476,47€

17701/G/313L01/76001/31

2024

1.830,00 €

17701/G/313L01/76001/40

2024

56.611,47€

17701/G/313L01/76901/10

2025

87.621,58€

17701/G/313L01/76001/10

2025

95.316,95€

17701/G/313L01/76001/11

2025

28.710,00€

17701/G/313L01/76001/20

2025

18.433,53€

17701/G/313L01/76001/30

2025

11.476,47€

17701/G/313L01/76001/31

2025

1.830,00€

17701/G/313L01/76001/40

2025

56.611,47€

17701/G/313L01/76901/10

2026

87.621,58€

17701/G/313L01/76001/10

2026

95.316,95€

17701/G/313L01/76001/11

2026

28.710,00€

17701/G/313L01/76001/20

2026

18.433,53€

17701/G/313L01/76001/30

2026

11.476,47€

17701/G/313L01/76001/31

2026

1.830,00 €

17701/G/313L01/76001/40

2026

56.611,47€

17701/G/313L01/76901/10

— Línia 2: 600.000,00 € destinats a finançar la millora de l'accessibilitat de les infraestructures i els equipaments dels centres i serveis de serveis socials de les entitats del tercer sector d'acció social..

Any

Import

Partida Pressupuestària

2024

200.000,00 €

17401/G/313L01/78000/00

2025

200.000,00€

17401/G/313L01/78000/00

2026

200.000,00€

17401/G/313L01/78000/00

4.2. El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria per als ajuntaments i les mancomunitats de municipis s'ha de distribuir per illes de manera percentual, d'acord amb les dades de l'any 2022 del Sistema de Gestió de la Dependència (DISDEP), la Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears i el Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, publicades al web de la Conselleria, de la manera següent:

Mallorca

79.85%

Menorca

9.57%

Ibiza

9.97%

Formentera

0.61%

4.3. Si l'import de les sol·licituds presentades és inferior al crèdit assignat a cadascuna de les illes, el crèdit romanent es pot redistribuir entre les altres. Si l'import de les sol·licituds presentades a cada una de les línies de subvenció és inferior al crèdit assignat, el crèdit romanent es pot redistribuir o incorporar a l'altra línia.

4.4. La distribució dels crèdits entre les partides pressupostàries té caràcter estimatiu, i l'alteració d'aquesta distribució o l'afegitó d'altres partides pressupostàries sense la modificació de l'import de la convocatòria no requereix cap tipus de canvi en la convocatòria.

4.5. Amb l'import de la subvenció es pot finançar fins al 100 % del cost total dels projectes subvencionats, llevat que l'entitat disposi d'una altra font de finançament; en aquest cas, només se subvencionarà el percentatge que sol·liciti, sempre que la suma no superi el 100 % del cost total del projecte corresponent.

4.6. L'import consignat inicialment per a cada exercici pressupostari es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta modificació, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

5. Entitats beneficiàries

5.1. Es poden beneficiar de les subvencions que estableix aquesta convocatòria les entitats que s'indiquen a continuació.

— Línia 1: les entitats locals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que tenguin la consideració d'ajuntament o mancomunitat de municipis d'acord amb la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

— Línia 2: les entitats incloses en l'article 3 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, que compleixin els requisits que s'indiquen tot seguit:

 

a) Estar constituïdes legalment com a entitats privades sense ànim de lucre amb dos anys d'antelació a la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.

b) En la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, estar inscrites com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre unificat de serveis socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre unificat de serveis socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular. La Direcció General d'Afers Socials comprovarà d'ofici aquesta inscripció.

c) Estar inscrites en el Cens d'entitats del tercer sector d'acció social de les Illes Balears en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. La Direcció General d'Afers Socials comprovarà d'ofici aquesta inscripció.

d) Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears i desenvolupar les activitats de manera real i efectiva en l'àmbit de la Comunitat Autònoma.

5.2. Les entitats beneficiàries estan subjectes a les obligacions derivades del contingut de les bases reguladores d'aquestes subvencions, de la resolució de concessió de la subvenció i, en general, de la normativa vigent aplicable.

Les entitats beneficiàries no poden incórrer en cap de les circumstàncies que preveu l'article 13, apartat 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que impedeixen obtenir la condició d'entitat beneficiària, així com l'article 10, apartats 1 i 2, del Text refós de la Llei de subvencions.

5.3. És requisit de les entitats beneficiàries, a més del que s'ha indicat en els punts anteriors:

a) Tenir la titularitat o la cessió d'ús dels centres o espais en els quals es farà l'actuació inversora pel període mínim indicat en els punts 6.1.l) i 20.3 d'aquesta convocatòria.

b) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en els darrers tres anys, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

6. Obligacions de les entitats beneficiàries

6.1. D'acord amb l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i la resta de normativa aplicable, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:

a) Comunicar a l'òrgan competent que accepten la proposta de resolució o que hi renuncien, en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament en el termini indicat en el punt 10, si no es fa constar el contrari.

b) Acreditar davant la Conselleria de Famílies i Afers Socials que compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir als ajuts i, en especial, que es manté l'activitat subvencionada.

c) Acreditar, de la manera establerta reglamentàriament, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

d) Comunicar a l'òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de vint dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.

e) Assumir, si escau, la diferència econòmica entre l'import de la quantitat concedida i el cost total de l'activitat per a la qual se sol·licita la subvenció, ja sigui amb fons propis o bé a través d'aportacions de tercers, garantint que l'actuació es faci efectiva en els terminis i les condicions que estableixi la concessió la subvenció.

f) Comunicar a l'òrgan concedent l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

g) Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.

h) Col·laborar amb les actuacions de control i comprovació que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació i la documentació que els requereixin en l'exercici d'aquestes actuacions.

i) Conservar els documents originals justificatius de l'aplicació de la subvenció rebuda, inclosos els documents electrònics, durant un període mínim de vuit anys, a disposició de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma i dels òrgans fiscalitzadors i de control que els puguin requerir.

j) Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització.

k) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.

l) Destinar les inversions a la finalitat concreta per a la qual s'hagi concedit la subvenció, almenys durant vint anys, en els termes establerts en l'article 31.4.a) de la Llei 38/2003.

m) Adoptar les mesures de difusió corresponents, segons l'article 16.1, lletres d) i e), de l'Ordre de bases i l'article 34 del TRLS mitjançant la col·locació de plaques o cartells que anunciïn la subvenció concedida. Així mateix, també s'han d'adoptar les mesures de difusió consistents a fer constar en un lloc destacat de les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Tot el material editat requereix l'autorització prèvia de la Direcció General d'Afers Socials, que s'ha de sol·licitar a l'adreça de correu electrònic equipaments@dgplanificacio.caib.es.

6.2. L'entitat beneficiària ha d'executar la totalitat del projecte aprovat que hagi fonamentat la concessió de la subvenció.

7. Despeses subvencionables

7.1. Són subvencionables les despeses de projectes de remodelació, adaptacions i reformes de centres i serveis de serveis socials, dirigits a millorar les condicions d'accessibilitat i ús d'aquestes instal·lacions, que poden consistir en:

a) Obres i actuacions que garanteixin un itinerari accessible des de l'exterior fins a l'interior de l'immoble, entre plantes de l'immoble i en les plantes de l'immoble: eliminació de graons i escales entre el carrer i l'immoble o substitució de portes d'accés a portals, senyalització, il·luminació, accessos, paviments, banys, rampes, portes, ascensors, plataformes elevadores o qualsevol altra actuació anàloga.

b) Instal·lació d'ascensors, incloses les obres que es justifiquin com a indispensables per a això, com ara la demolició i l'execució de nou del nucli d'escales.

c) Instal·lació d'altres dispositius de millora de l'accessibilitat o altres obres amb la mateixa finalitat, com ara videoporters, rampes, ampliació de cabines d'ascensor, increment del nombre de parades, plataformes elevadores, millora de la il·luminació o qualsevol altra actuació anàloga.

d) Actuacions de millora dels sistemes de senyalització i comunicació a l'edifici, com ara instal·lació de senyalització, instal·lació de paviments podotàctils direccionals i d'alerta o instal·lació d'elements d'informació o d'avís, com ara senyals lluminosos o sonors que permetin l'orientació en zones comunes, o qualsevol altra actuació anàloga.

e) Treballs tècnics vinculats als projectes aprovats (honoraris professionals derivats de la redacció de projectes i estudis i de direcció d'obres), així com les llicències corresponents.

La concessió de la subvenció no eximeix l'entitat de complir totes les autoritzacions administratives que siguin necessàries.

Quan l'execució de les obres de millora en edificacions afecti immobles declarats d'interès cultural o subjectes a qualsevol altre règim de protecció, l'òrgan competent per a la gestió del règim de protecció aplicable n'ha d'informar favorablement, o les ha d'autoritzar, si escau, d'acord amb la normativa aplicable.

7.2. En cap cas no es consideren despeses subvencionables i queden expressament excloses com a cost elegible d'aquesta subvenció les següents:

a) El preu dels solars o immobles.

b) Les despeses provinents de modificacions o liquidacions que siguin necessàries per completar qualsevol obra o actuació en la part que excedeixi l'import de la subvenció concedida.

c) Les despeses derivades d'obres complementàries, que són aquelles que no consten en el projecte ni en el contracte inicial però que és necessari dur a terme —com a conseqüència de circumstàncies imprevistes— per executar l'obra tal com estava descrita en el projecte.

d) Els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, i els imposts personals sobre la renda.

7.3. L'entitat beneficiària pot subcontractar fins al 100 % de l'activitat subvencionada sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat, d'acord amb el que disposa l'article 25 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en relació amb l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.

D'acord amb l'apartat 3 de l'article 25 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, si l'activitat concertada amb tercers excedeix el 20 % de l'import de la subvenció i l'import és superior a 60.000,00 euros o superior al 50 %, independentment de la quantia, cal que la Direcció General d'Afers Socials autoritzi prèviament la formalització del contracte.

D'acord amb l'article 38.1 del Text refós de la Llei de subvencions, s'entén que una persona beneficiària subcontracta l'activitat quan concerta amb tercers l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de la subvenció. Queda fora d'aquest concepte la contractació de les despeses en què ha d'incórrer l'entitat beneficiària per a la realització de l'activitat subvencionada per si mateixa.

 

8. Documentació que cal presentar

8.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix la convocatòria han de presentar una sol·licitud, d'acord amb el model que consta com a imprès 1, que ha de signar electrònicament la persona representant legal de l'entitat.

8.2. A la sol·licitud s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a) L'acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.

b) L'acreditació dels requisits indicats en el punt 5.1 d'aquesta convocatòria per a les entitats del tercer sector.

c) Una memòria explicativa del projecte que, com a mínim, ha de contenir:

 

— Una descripció detallada de la inversió (objecte de les actuacions, identificació del solar o immoble on es pretén actuar, antecedents i situació prèvia de les obres, necessitats per satisfer o, quan sigui procedent, deficiències que es pretenen corregir).

— Els plànols i els documents gràfics corresponents (han d'incloure fotografies de l'estat actual).

— Els terminis d'execució.

— El pressupost detallat.

 

d) En el cas que algun dels projectes suposi la realització d'una obra major, la llicència urbanística preceptiva, si escau.

e) En el cas que algun dels projectes suposi la realització d'una obra menor, la declaració responsable o comunicació prèvia presentada a l'administració corresponent, d'acord amb la normativa vigent.

f) El document acreditatiu, signat per un tècnic habilitat a tal efecte, que el projecte presentat compleix la normativa d'accessibilitat.

g) El document acreditatiu de la titularitat o la cessió d'ús dels centres o espais en els quals es farà l'actuació inversora.

h) De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015 i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, la Conselleria de Famílies i Afers Socials pot obtenir, excepte si hi ha l'oposició expressa de la persona interessada, que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que l'entitat interessada està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària Estatal i la Seguretat Social, així com la verificació de les dades d'identitat (NIF). En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions esmentades, així com una còpia del document d'identitat, si escau, juntament amb la sol·licitud d'ajuts.

i) Una declaració responsable signada electrònicament (imprès 2), amb el contingut següent:

 

1) Que l'entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, en relació amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2) Que l'entitat sol·licitant es compromet a complir les obligacions que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3) Que l'entitat sol·licitant es compromet a complir les obligacions que estableix l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

4) Que l'entitat sol·licitant es compromet a complir les obligacions que estableix el punt 6 d'aquesta convocatòria de subvencions.

5) Que l'entitat sol·licitant no ha estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

6) Que l'entitat sol·licitant es compromet a complir les obligacions que estableix la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals, i no ha estat sancionada, en virtut de resolució administrativa o sentència judicial ferma, per falta greu o molt greu en matèria de prevenció de riscs laborals, durant l'any immediatament anterior a la data de sol·licitud de la subvenció.

7) Que la persona que exerceixi la representació legal de l'entitat no es troba en els supòsits d'incompatibilitat que estableix la normativa vigent.

 

j) Una declaració responsable signada electrònicament de la veracitat de les dades bancàries aportades, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, en els arxius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en aquest cas, és suficient indicar-ne les dades). La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat beneficiària de la subvenció (imprès 3).

k) En aplicació de l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, els tres pressuposts sol·licitats quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que estableix la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors. L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

l) Una declaració responsable signada electrònicament de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a aquesta finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 4).

m) La documentació justificativa indicada en el punt 12 de la convocatòria, en el cas dels projectes executats amb anterioritat a la data de publicació de la convocatòria.

8.3. Els tècnics de la Direcció General d'Afers Socials poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

8.4. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General d'Afers Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

Les entitats beneficiàries, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini d'execució de l'activitat, poden sol·licitar, amb caràcter excepcional, la modificació del contingut, de la quantia a la baixa o dels terminis d'execució del projecte subvencionat quan es produeixi alguna eventualitat que n'alteri o en dificulti el desenvolupament. És necessària l'autorització prèvia i expressa de la Direcció General d'Afers Socials per fer una modificació substancial del projecte que, en tot cas, es mantindrà dins els límits i les condicions de les activitats subvencionades.

Les sol·licituds de modificació s'han de presentar signades pel representant legal de l'entitat, han d'estar prou motivades i s'han de formular amb caràcter immediat a l'aparició de les circumstàncies que les justifiquin.

8.5. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza els tècnics de la Direcció General d'Afers Socials perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació i les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.

8.6. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les prescripcions que conté aquesta convocatòria i de tota la normativa aplicable en matèria de subvencions.

9. Nombre, lloc i termini de presentació de sol·licituds

9.1. Cada entitat només pot presentar una sol·licitud de subvenció per a cada un dels terminis de presentació.

9.2. Cada sol·licitud de subvenció que es presenti ha de correspondre a un únic projecte —el qual ha de comprendre algun dels subapartats que estableix el punt 7.1, o tots, si escau, —, que s'ha de dur a terme en un mateix edifici.

9.3. El termini de presentació de sol·licituds és el següent:

— Per a l'anualitat de 2024: un mes comptador des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

— Per a l'anualitat de 2025: des del 2 de gener fins al 2 de febrer de 2025.

— Per a l'anualitat de 2026: des del 2 de gener fins al 2 de febrer de 2026.

9.4. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds electrònicament mitjançant el tràmit telemàtic disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015. No es consideraran presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit.

En cas que presentin la sol·licitud presencialment, l'Administració, conforme al que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els requerirà que la presentin en la forma indicada.

En el termini de tres dies després d'haver presentat la sol·licitud electrònicament, les entitats sol·licitants n'han de trametre una còpia a l'adreça de correu electrònic equipaments@dgplanificacio.caib.es.

9.5. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades al procediment publicat a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/seucaib).

Quan en la sol·licitud s'inclogui una adreça de correu electrònic, s'entendrà que s'aporta a l'efecte dels avisos esmentats en l'article 41.6 de la Llei 39/2015.

10. Instrucció del procediment, resolució i notificació

10.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director general d'Afers Socials, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment, d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, a més de comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida, d'acord amb l'article 42 del mateix text legal.

10.2. El procediment de concessió s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre si, en virtut del que disposa l'article 17.2 del Text refós de la Llei de subvencions.

10.3. Les sol·licituds de subvenció es resoldran individualment, a mesura que entrin en el registre de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, per rigorós ordre d'entrada de dia i hora de les sol·licituds, sobre la base dels requisits que disposa aquesta convocatòria, sempre que hi hagi crèdit suficient i no hagi acabat el termini de presentació.

Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini de presentació de les sol·licituds, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.

10.4. Les sol·licituds de les entitats se seleccionaran d'acord amb el que disposen l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 6 i 7 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i el que disposa aquesta convocatòria.

En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

En tot cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat objecte de la subvenció.

10.5. Els serveis tècnics de la Direcció General d'Afers Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si el projecte s'adequa al que estableix aquesta convocatòria.

D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, quan el nombre de sol·licituds formulades o el de les persones afectades pugui suposar un incompliment del termini de resolució, l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent, a proposta d'aquest òrgan, pot habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i en el termini escaient.

10.6. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que estableix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat 8, s'ha de requerir a l'entitat interessada que, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015. En aquest cas, es mantindrà l'ordre d'entrada de les sol·licituds.

10.7. L'òrgan instructor ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions que consideri necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.

10.8. Una vegada que els tècnics de la Direcció General d'Afers Socials hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes al contingut d'aquesta convocatòria, el director general d'Afers Socials emetrà una proposta de resolució, la qual s'ha de pronunciar sobre tots els aspectes relatius a la resolució establerts en l'article 13 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, que es notificarà a les persones interessades perquè, en el termini de deu dies, puguin al·legar el que considerin oportú i, en qualsevol cas, comunicar l'acceptació de la proposta. En el cas que no es presentin al·legacions ni es faci cap comunicació en aquest termini, s'entendrà que s'accepta la subvenció.

La proposta de resolució no crea cap dret a favor de l'entitat beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

10.9. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera de Famílies i Afers Socials.

10.10. El termini per resoldre el procediment i notificar la resolució és de cinc mesos comptadors des de la data d'entrada de la sol·licitud de subvenció en el registre de l'òrgan competent per a la instrucció del procediment. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

10.11. La resolució dictada en aquest procediment, que posa fi a la via administrativa, s'ha de notificar a les entitats interessades, d'acord amb l'article 40 i els següents de la Llei 39/2015.

10.12. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de la subvenció perquè no compleix algun tràmit preceptiu en el termini atorgat, se la podrà declarar decaiguda en el seu dret al tràmit corresponent, i el director general d'Afers Socials podrà proposar-ne la resolució a l'òrgan competent per resoldre el procediment. Una vegada dictada la resolució corresponent, la notificarà a l'entitat interessada. No obstant això, sempre que no afecti terceres persones, s'admetrà l'actuació de l'entitat interessada i tindrà efectes legals si es produeix el dia que es notifiqui la resolució en què es tengui per transcorregut el termini, o abans.

10.13. En el cas que hi hagi entitats que renunciïn a les subvencions concedides, es podran atendre, sense la necessitat d'una nova convocatòria, les sol·licituds de subvenció que, presentades dins el termini per entitats que compleixin els requisits i les condicions per ser-ne beneficiàries i respecte dels projectes subvencionables, s'hagin desestimat per falta de consignació pressupostària.

10.14. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir a la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

11. Pagament dels ajuts

11.1. Es farà un pagament del 100 % de l'import concedit, que s'efectuarà anticipadament, dins l'anualitat de concessió, en concepte de bestreta, amb exempció, per a l'entitat beneficiària, de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipi, de conformitat amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

11.2. Així, de conformitat amb l'article 37.2, segon paràgraf, del Text refós de la Llei de subvencions, en relació amb l'article 17.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, mitjançant un acord del Consell de Govern amb data 17 de maig de 2024, a proposta de la consellera competent per raó de la matèria, es va autoritzar el pagament anticipat del 100 % de l'import de la subvenció per raons d'interès públic.

11.3. En el cas de projectes ja executats d'acord amb el punt 8.2.m) de la convocatòria, el pagament es farà segons els mateixos percentatges i anualitats que estableix l'apartat 11.1, amb la justificació prèvia del projecte d'acord amb la documentació presentada.

12. Justificació dels ajuts

12.1. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte mitjançant la presentació de la documentació justificativa corresponent en el termini de dos mesos des de la finalització de l'execució del projecte, d'acord amb el punt 3 de la convocatòria.

En el cas de projectes executats amb anterioritat a la data de publicació de la convocatòria, s'ha de presentar la documentació justificativa dins el termini de la presentació de la sol·licitud.

12.2. Les entitats beneficiàries han de presentar la documentació que acrediti la realització de la despesa mitjançant un compte justificatiu, d'acord amb l'article 19 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, a partir dels models que es troben a disposició de les persones interessades a la Seu Electrònica. El contingut de la documentació que s'ha de presentar és el següent:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les inversions duites a terme.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de l'activitat duita a terme (imprès 5), que, d'acord amb l'article 19.1.b) de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, ha d'incloure:

 

1. Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han d'indicar les desviacions esdevingudes.

2. La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses esmentada.

3. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.

4. Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària.

5. Una declaració responsable actualitzada en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia concedida.

6. La documentació addicional que, si pertoca, estableix la convocatòria.

c) Totes les factures, en format electrònic —degudament autoritzades pel responsable de l'entitat corresponent—, i altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les inversions subvencionades que justifiquin les despeses incorporades a l'imprès a què fa referència la lletra b) anterior —i, si escau, la documentació acreditativa del pagament—, així com tots els certificats bancaris i altres justificants de pagament que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució de les inversions per a les quals s'hagi concedit la subvenció. Els certificats bancaris han d'indicar la persona beneficiària de la transferència, que ha de coincidir amb l'entitat que emet la factura corresponent. La documentació obtinguda per banca electrònica (descàrregues de banca en línia) ha d'estar degudament segellada per l'entitat bancària corresponent en els casos en què l'òrgan gestor ho requereixi. Les factures han d'indicar les dades següents:

— Raó social i NIF de l'entitat proveïdora.

— Raó social i NIF de l'entitat beneficiària.

— Expressió detallada del servei prestat o del material subministrat.

— Data d'emissió.

d) Una declaració responsable, actualitzada en la data de presentació de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

12.3. L'aplicació dels fons percebuts no s'entendrà del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import de la totalitat del projecte presentat, amb independència de l'import de la subvenció concedida.

12.4. Les factures han de tenir una data compresa dins el període d'execució de cada projecte aprovat d'acord amb el punt 3 de la convocatòria.

12.5. Els justificants de pagament de les factures han de tenir una data anterior al 31 de gener de 2028.

12.6. L'Administració revisarà la justificació presentada per comprovar el preu final de les inversions d'acord amb la sol·licitud presentada, a l'efecte d'iniciar, si escau, el procediment dirigit a revocar o reintegrar totalment o parcialment la subvenció concedida.

12.7. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini de quinze dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si escau, apreciï l'òrgan competent per comprovar-la, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a l'entitat beneficiària.

13. Ampliació del termini de justificació de la subvenció

13.1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

13.2. D'acord amb l'article 15.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, d'ofici o a instància de part, es pot ampliar el termini de justificació de la subvenció amb els límits i les condicions que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa aplicable.

14. Formes de justificació admissibles

14.1. Són formes de justificació admissibles les següents:

a) Despeses d'inversió: factures amb l'IVA inclòs, escriptures i certificats d'obra.

b) Despeses de subministrament d'equipament: factures amb l'IVA inclòs.

c) Despeses fiscals: rebuts.

d) Despeses financeres: rebuts i certificats bancaris.

e) Altres despeses: qualsevol justificant que permeti la comprovació efectiva de la despesa (factures, rebuts, etc.).

En cap cas, no es consideraran despeses finançables els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació. Així, és despesa finançable l'import de la base imposable i, només en el cas que el beneficiari estigui exempt o no subjecte a tributació de l'impost sobre el valor afegit (IVA), es considerarà també com a despesa l'import corresponent a aquest impost.

Així, l'IVA constitueix una despesa subvencionable només si el beneficiari el sufraga en part o totalment i no pot recuperar-lo. El finançament pot ser del 100 % al 0 % en funció del règim de tributació de l'activitat i del beneficiari.

El fet de no recuperar tot l'IVA o una part suposa una situació fiscal excepcional que el beneficiari ha d'acreditar mitjançant un certificat d'exempció o prorrata.

14.2. En tots els documents justificatius de la subvenció han de constar, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.

 

​​​​​​​15. Avaluació i control

15.1. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

15.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.

16. Revocació dels ajuts concedits

16.1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

16.2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment l'entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, l'entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que estableix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

17. Reintegrament dels ajuts concedits

17.1. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, i s'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

17.2. En el cas que la causa del reintegrament derivi la invalidesa de la resolució de concessió, aquesta resolució s'ha de revisar prèviament d'acord amb l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de disposicions aplicables.

17.3. D'acord amb el que preveu l'article 40.4 del Text refós de la Llei de subvencions, amb referència al supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, és causa de reintegrament l'incompliment de l'obligació de destinació dels ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten, per un període mínim de vint anys. Aquest incompliment es produeix en tot cas amb l'alienació o el gravamen del bé, i el bé queda afecte al pagament del reintegrament sigui quin sigui el posseïdor, llevat que sigui un tercer protegit per la fe pública registral o es justifiqui l'adquisició dels béns amb bona fe i títol just en establiment mercantil o industrial, en cas de béns mobles no inscriptibles.

Aquesta obligació no es considerarà incomplerta si la consellera de Famílies i Afers Socials autoritza el canvi de destinació, alienació o gravamen. En aquest cas, l'adquiridor ha d'assumir l'obligació de destinació dels béns pel període restant i, en cas d'incompliment d'aquesta obligació, del reintegrament de la subvenció.

18. Compatibilitat

Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos, independentment de la naturalesa i de l'entitat que els concedeixi, sempre que, aïlladament o conjuntament, no superin el cost de l'activitat objecte de subvenció (imprès 4).

19. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i les sancions que, si escau, es poden derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

20. Protecció de dades personals

Els tractaments de dades de caràcter personal de les persones físiques es faran amb estricta subjecció al que disposa el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades); la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la resta de normativa sobre protecció de dades personals.