Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 473488
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears per la qual s’aprova la convocatòria «SOIB Formació en alternança en sectors estratègics i de difícil cobertura», per a concedir subvencions per a executar un programa de formació basat en un règim d’alternança amb l’ocupació, per al període 2024-2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'objecte d'aquesta convocatòria és subvencionar programes de formació en alternança, amb un conjunt d'accions i iniciatives mixtes, de formació i ocupació, amb la finalitat d'obtenir la qualificació professional de les persones que hi participen en un règim d'alternança amb l'activitat laboral a través d'un contracte de formació en alternança, en el marc del sistema de formació professional i formació en el treball en els sectors estratègics i de difícil cobertura.

Per donar resposta als nous requeriments, és important aprofundir en el coneixement dels perfils professionals i de les competències que requereixen les empreses per a cobrir els seus llocs de treball, detectant les necessitats de formació, ajudant així a millorar l'ocupabilitat dels treballadors.

Amb aquesta convocatòria es pretén contribuir, per una part, a l'esforç general per fomentar la qualificació dels treballadors de les activitats productives més estratègiques a nivell de la nostra comunitat autònoma que són el motor de l'economia. I, per l'altra, a formar treballadors en aquelles ocupacions que tenen difícil cobertura.

Per una altra banda, l'anàlisi de les dades de l'any 2023 mostra que l'atur entre les persones majors de 52 anys és del 37 % i més del 40 % de persones aturades al SOIB sense estudis o amb estudis primaris incomplets són majors de 50 anys, la qual cosa suposa un col·lectiu amb molt baixa ocupabilitat. Sobre el grup de persones aturades entre els 30 i els 52 anys representa el 41 % del total d'atur registrat, fet que demostra les dificultats per trobar feina, bé per causes de la manca d'habilitats actualitzades, la competència en el mercat de treball o altres factors. Els menors de 30 anys tenen un percentatge del 16,4 % de les persones aturades però encara són un dels grups entre els quals s'ha d'incidir per manca d'experiència laboral, per les dificultats d'accés al primer treball i la competència en un mercat laboral cada vegada més exigent. Per tot l'exposat, es fa necessària l'aplicació d'aquest programa a altres col·lectius per la qual cosa es prioritzaran, en l'ordre que es detalla, les persones participants majors de 52 anys, les persones entre 30 i 52 anys i les persones menors de 30 anys.

El Reial Decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació del mercat de treball, modifica l'article 11 del Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, l'article 11.2. en què es descriu l'objecte del contracte de formació en alternança amb els termes següents: «Compatibilitzar l'activitat laboral retribuïda amb els corresponents processos formatius en l'àmbit de la formació professional, els estudis universitaris o del Catàleg d'especialitats formatives del sistema nacional d'ocupació».

La Llei Orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional té com a objectiu la constitució i l'ordenació d'un únic Sistema de Formació Professional acreditable, acumulable i capitalitzable. A la vegada, estableix que l'oferta de formació s'organitzarà en unitats que tenguin en compte la progressió i que puguin proporcionar continuïtat, de tal manera que facilita la generació d'itineraris de formació conduents a acreditacions, certificacions i titulacions amb reconeixement estatal i europeu.

D'acord amb el punt 2 de la disposició derogatòria única de la Llei Orgànica 3/2022, de 31 de març, en totes les disposicions que no s'oposin a la Llei Orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional, és d'aplicació la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, la qual inclou la formació en alternança amb l'ocupació com una iniciativa de formació professional per a l'ocupació en l'article 8.1.d).

El Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) té atribuïda la gestió de la formació professional en graus A, B i C impartida en els centres que no pertanyen al sistema educatiu, d'acord amb el Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la CAIB.

En data 14 de març de 2024 es va dictar la Resolució del conseller d'Educació i Universitats i del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del SOIB, mitjançant la qual s'aprova el Protocol per definir el marc de col·laboració per a impartir els graus A, B i C de formació professional.

El programa pot incloure especialitats formatives en el treball o la formació professional (graus B o C) en règim intensiu, vinculada a certificats professionals regulats pels reials decrets que regulen els certificats de professionalitat vigents, de conformitat amb el que estableix la disposició transitòria primera del Reial Decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desplega l'ordenació del sistema de formació professional, que estableix que fins que no es modifiqui reglamentàriament, romandrà vigent l'ordenació dels certificats de professionalitat recollida en cadascun dels reials decrets pels quals s'estableixen i la seva oferta quedarà integrada en els graus C del Sistema de formació professional amb la denominació de certificats professionals.

Pel que fa als certificats professionals, d'acord amb l'article 67 de la Llei Orgànica 3/2022, de 31 de març, les ofertes de formació professional s'entendran fetes en règim intensiu, sempre amb caràcter dual, quan hi concorrin cumulativament les característiques següents: durada de la formació en l'empresa o organisme equiparat superior al 35 % de la durada total de la formació, participació de l'empresa o organisme equiparat en més d'un 30 % dels resultats d'aprenentatge o mòduls professionals del currículum, existència d'un contracte de formació amb l'empresa.

En relació amb les especialitats formatives en el treball i els certificats professionals, també s'ha de fer esment al Reial Decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, així com a l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, en desplegament del Reial Decret 1529/2012, modificada per l'Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener.

El Reial Decret 1069/2021, de 4 de desembre (BOE núm. 292, de 7 de desembre), va aprovar l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació (EEAO) 2021-2024, la qual es configura com a marc normatiu per a coordinar i executar les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat.

L'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació (EEAO) 2021-2024 incorpora com a objectiu estratègic la necessitat de desenvolupar una oferta formativa adreçada a un mercat laboral canviant que ajusti millor les competències i que faciliti les transicions laborals. Per un altre costat, també incorpora en l'eix 2 («Formació») diversos objectius instrumentals: «2.1. Ajustar l'oferta formativa a les necessitats del mercat de treball i a la millora de la competitivitat del teixit productiu, amb especial atenció a les competències clau, digitals i idiomàtiques»; «2.3. Promoure la formació modular acreditable»; «2.4. Promoure la formació vinculada a la contractació i a l'adquisició d'experiència laboral» i, finalment, «2.5. Impulsar la formació en les empreses».

El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2022-2025, en la prioritat 4 «Impuls de la formació professional per a l'ocupació des d'una perspectiva integral, com a eina clau per a la millora del model econòmic balear» i en la línia d'actuació 4.7. «Formació professional per a l'ocupació dual» inclou el programa «SOIB Dual Sectors Estratègics».

Aquesta convocatòria de subvencions està inclosa en el Pla Anual per al Foment de l'Ocupació Digna de 2024, com a programa propi AP00438 en la línia i dona resposta als objectius estratègics de l'EEAO i les prioritats, les línies d'actuació i les accions del POQIB.

L'Ordre 16/2023 del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 17 de maig de 2023 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 67, de 20 de maig), en el subapartat d) de l'article 1.2. permet incentivar els programes d'ocupació i formació.

La Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per la igualtat efectiva de dones i homes, en els títols II, IV i V estableix el marc d'actuació en relació amb els programes d'ocupació. Aquest marc condiciona, d'una manera específica, els procediments de selecció dels beneficiaris de les accions previstes i els criteris de valoració dels projectes en aquesta convocatòria. Igualment, la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost), estableix en el títol IV, capítol III, el marc d'actuació en relació amb l'àmbit laboral a les Illes Balears.

L'article 16.1. del Reial Decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, i la normativa de desplegament disposa que: «L'activitat formativa inherent al contracte per a la formació i l'aprenentatge, que té com a objectiu la qualificació professional dels treballadors en un règim d'alternança amb l'activitat laboral retribuïda en una empresa, ha de ser la necessària per a obtenir un títol de formació professional de grau mitjà o superior o bé un certificat de professionalitat o, si escau, un certificat acadèmic o una acreditació parcial acumulable». Per una altra banda, en el marc d'aquesta convocatòria es pot impartir formació professional de grau B o C en règim intensiu. D'acord amb l'article 28 de la Llei Orgànica 3/2022, de 31 de març, aquests graus constitueixen ofertes seqüencials en el Sistema de formació professional. Per tant, els ajuts que es concedeixin a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat, atès que, d'acord amb la comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut d'estat, en virtut de l'article 107.1. del Tractat de funcionament de la Unió Europea, l'educació pública organitzada dins el sistema nacional d'educació finançada i supervisada per l'Estat es pot considerar una activitat no econòmica. Aquests principis poden comprendre serveis d'educació pública com ara la formació professional.

Se n'ha informat el Consell de formació professional de les Illes Balears, tal com estableix l'article 77.1. del Reial Decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desplega l'ordenació del Sistema de formació professional.

Aquesta convocatòria està inclosa dins del Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern, de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril), dins de l'objectiu II Ocupació estable i de qualitat, línia II.2.3 «Ajuts adreçats a entitats que promoguin programes de formació i ocupació per a persones desocupades amb la finalitat de millorar les competències professionals», d'acord amb el que disposa l'article 6.1. del text refós de la Llei de subvencions.

Per tot això, en l'exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, i d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reglament aprovat pel Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol; el Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i d'altres disposicions d'aplicació general, i tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries i, havent-ne informat el Consell de Direcció del SOIB, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per al període 2024-2026 per a finançar el programa «SOIB Formació en alternança en sectors estratègics i de difícil cobertura», d'acord amb les condicions que especifiquen els annexos 1 i 2 d'aquesta Resolució.

2. Comunicar la convocatòria a la Base de dades nacional de subvencions.

3. Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears aquesta Resolució, la qual comença a tenir efecte l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, president del SOIB en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

(Signat electrònicament: 26 de juliol de 2024)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Alejandro Sáenz de San Pedro García

ANNEX 1 Convocatòria

Primer Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és regular la concessió de subvencions per a finançar el programa «SOIB Formació en alternança en sectors estratègics i de difícil cobertura» dirigit a les entitats descrites en l'apartat quart, per a dur a terme la formació de les famílies professionals dels sectors que detallen l'annex 2.

2. Es podran actualitzar els sectors inclosos a l'annex 2 de la convocatòria, mitjançant una modificació de la convocatòria, en base a l'informe que aprovi l'OTIB, durant el període de presentació de les sol·licituds. Aquesta modificació s'ha de publicar en el BOIB, i tindrà efectes des de la data de publicació.

3. Les persones que hi participin han d'obtenir la qualificació compatibilitzant l'activitat laboral retribuïda amb els processos formatius en el marc del sistemes de formació professional o de formació en el treball a través del contracte de formació en alternança d'acord amb l'article 11.2. del Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, d'acord amb el Reial Decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desplega l'ordenació del Sistema de Formació Professional i el Reial Decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.

 

Segon Règim jurídic aplicable

Totes les accions subvencionades en el marc d'aquesta convocatòria es regeixen per la normativa següent:

1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. El Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, i modificat pel Reial Decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació.

3. El Reial Decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, i la normativa de desplegament.

4. L'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, en desplegament del Reial Decret 1529/2012, modificada per l'Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener.

5. La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació.

6. La Llei Orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional.

7. El Reial Decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desplega l'ordenació del Sistema de formació professional.

8. El Reial Decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes.

9. La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.

10. El Reial Decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.

11. Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació, modificada posteriorment.

12. L'Ordre 16/2023 del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 17 de maig de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 67, de 20 de maig de 2023).

13. Resolució del conseller d'Educació i Universitats i del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, de 14 de març de 2024, mitjançant la qual s'aprova el Protocol per definir el marc de col·laboració per impartir els graus A, B i C de formació professional.

En tot el que no prevegi aquesta convocatòria, hi serà d'aplicació l'Ordre 16/2023, de 17 de maig.

Tercer Crèdit assignat a la convocatòria i distribució

1. El crèdit inicial assignat a aquesta convocatòria és de 14.000.000 € distribuïts en dos períodes:

a) El crèdit assignat al període 2024-2025 és de 7.000.000 €, distribuït de la manera següent:

· Any 2024: 5.250.000 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 24020, de l'exercici 2024, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

· Any 2025: 1.750.000 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 25020, de l'exercici 2025, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

b) El crèdit assignat al període 2025-2026 és de 7.000.000 € distribuït de la manera següent:

· Any 2025: 5.250.000 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 25020, de l'exercici 2025, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

· Any 2026: 1.750.000 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 26020, de l'exercici 2026, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

2. Les partides del pressupost de despeses corresponents a cadascuna de les anualitats a les quals s'imputa cada un dels períodes, es financen mitjançant els fons del Ministeri de Treball i Economia Social que anualment distribueix per territoris la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, per a cada un dels exercicis als quals afecti.

Aquesta distribució s'entén que té caràcter estimatiu dins cadascun dels períodes establerts anteriorment i l'alteració eventual no exigeix modificar-ne la convocatòria, sens perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que pertoqui, d'acord amb el que estableix l'article 3.4.c) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria.

3. En cas que alguna de les anualitats previstes en cada un d'aquests períodes excedeixi el finançament esmentat, s'ha d'imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) corresponents a l'exercici del qual es tracti.

Aquesta Resolució queda supeditada a l'existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis pressupostaris del 2024, 2025 i 2026.

Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import de cada un dels períodes mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, sense obrir un altre termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb el que estableix l'article 3.4.b) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria.

4. Atesa la necessitat d'un disseny diferenciat o excepcional, per disponibilitat de llocs formatius, per raó de la tipologia d'activitats i tasques que s'han de dur a terme, que s'adapti a cada sector productiu o empresa per organitzar l'estada a l'empresa i donar compliment als compromisos d'execució, en aplicació dels apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, i de l'article 7.2. de l'Ordre 16/2023, de 17 de maig, no resulta necessària la comparació de les sol·licituds ni establir un ordre de prelació.

Quart Entitats beneficiàries

1. En el marc d'aquesta convocatòria són beneficiàries les entitats següents:

a) Entitats de formació:

· Centres propis del SOIB.

· Entitats de formació públiques o privades que per a impartir formació de grau B i C han d'estar autoritzades i inscrites en el Registre de centres de formació professional o el que disposi la normativa aplicable. Per a impartir especialitats formatives en el treball, han d'estar inscrites en el Registre estatal d'entitats de formació; en ambdós casos han d'estar d'alta a l'aplicació ESOIB i complir aquests requisits en el moment de presentar la sol·licitud.

b) Entitats de titularitat privada amb personalitat jurídica privada, fundacions privades i treballadors autònoms que es comprometin a contractar treballadors en la modalitat de contracte de formació en alternança, l'activitat dels quals estigui directament relacionada amb els sectors de l'annex 2 i que tenguin centres de treball radicats en la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. Les entitats del punt anterior han de presentar-se agrupades i han de fer constar en la sol·licitud els compromisos d'execució de cadascuna, així com l'import de la subvenció que cal aplicar-hi. Han de nomenar una persona representant única de l'agrupació, amb poders suficients per a complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. Cada una de les entitats membre de l'agrupació té la consideració de beneficiària de la subvenció, tal com marca l'article 11.3. de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. No s'ha de presentar d'una manera agrupada l'entitat de formació que es comprometi a fer les contractacions i que compleixi els requisits especificats al punt 1.a) d'aquest apartat.

4. No poden ser beneficiàries les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies especificades en l'article 10 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions; en l'article 13 de la Llei general de subvencions, i en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

5. Les entitats no poden subcontractar amb tercers l'execució de l'activitat formativa, i a aquests efectes no es considera subcontractació la contractació del personal docent. Per «contractació de personal docent» s'entén exclusivament contractar persones físiques.

6. Les entitats poden assumir els alumnes de les entitats que hagin renunciat o causat baixa de l'agrupació.

Cinquè Requisits del contracte

1. Els contractes de formació en alternança han de complir els requisits que s'estableixen en l'article 11.2. del Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, mitjançant el qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, excepte l'apartat b) i d) de l'article 11.4., en relació amb la disposició addicional segona d'aquesta mateixa Llei, i el que disposa el Reial Decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, com també les disposicions previstes en el conveni col·lectiu aplicable.

2. La contractació dels treballadors sota la modalitat de formació en alternança no pot suposar en cap cas substituir treballadors integrants de la plantilla de l'entitat. El nombre d'alumnes treballadors contractats no pot superar el 40 % del nombre de treballadors en plantilla de cada entitat, excepte les entitats amb tres treballadors o menys, que poden contractar un alumne treballador.

3. La durada del contracte ha de ser en mesos complets: entre 6 i 12 mesos amb la modalitat de contractació a temps complet.

Sisè Contractes exclosos

S'exclouen dels ajuts els contractes de formació en alternança que, d'acord amb l'article 6.1. de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació, es troben en algun dels supòsits següents:

a) Els contractes subscrits amb el cònjuge, ascendents, descendents i altres familiars per consanguinitat o afinitat fins al segon grau inclòs de la persona empresària o de qui tengui el control empresarial, exerceixi càrrecs de direcció o sigui membre dels òrgans d'administració de les empreses que revesteixin la forma jurídica de societat, com també els que s'hi efectuïn, excepte quan es tracti d'un treballador autònom que contracti per compte d'altri fills menors de 30 anys, tant si hi conviuen com si no, o quan es tracti d'un treballador autònom sense assalariats que contracti un únic familiar menor de 45 anys amb el qual no convisqui ni que estigui a càrrec seu.

b) Els contractes de treballadors que en els vint-i-quatre mesos anteriors a la data de contractació hagin prestat serveis en la mateixa empresa, en el mateix grup d'empreses o en la mateixa entitat per mitjà d'un contracte per temps indefinit, o en els darrers sis mesos per mitjà d'un contracte de durada determinada o temporal o per mitjà d'un contracte formatiu, de relleu o de substitució per jubilació.

Els casos de vinculació laboral anterior del treballador amb empreses en què l'empresa que sol·licita l'ajut n'ha succeït una altra a l'empara de l'article 44 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors.

Setè Projectes formatius

El projectes formatius presentats en el marc d'aquesta Resolució han d'incloure la proposta de programació de l'activitat formativa que s'ha de desenvolupar en el centre de formació i la relació d'empreses i els centres de treball on es dugui a terme la fase de formació a l'empresa.

La durada dels projectes ha de ser entre 6 i 12 mesos, d'acord amb la durada dels contractes que indica el punt 3 de l'apartat cinquè.

1. Tota la formació programada ha d'estar directament relacionada amb l'ofici o el lloc de treball previst en el contracte laboral, i pot incloure formació vinculada a certificats professionals (graus B o C) o especialitats formatives en el treball:

a) Certificats professionals (graus B o C)

L'activitat formativa que s'ha de dur a terme en el marc del contracte per a la formació en alternança pot estar vinculada a l'oferta formativa dels certificats professionals de grau B o C.

La llista de certificats professionals es troba a disposició de les persones interessades en el web: <https://intranet.caib.es/esoibfront/formacio/certificatsProfessionals.xhtml>.

b) Especialitats formatives en el treball. L'activitat formativa que s'ha de dur a terme en el marc del contracte per a la formació en alternança pot incloure les especialitats formatives de la llista de l'aplicació informàtica del SOIB que es troba a disposició de les persones interessades en el web: <https://intranet.caib.es/esoibfront/formacio/especialitatsFormatives.xhtml>.

c) Tots els continguts que es programin han de tenir una coherència pel que fa a les ocupacions objecte del projecte de formació en alternança.

2. L'activitat formativa ha de suposar un mínim del 35 % de la jornada prevista en el contracte de formació en alternança.

 

Vuitè Perfils de l'activitat formativa inclosa en el contracte de formació en alternança vinculats al centre de formació

a) Direcció acadèmica del centre de formació

En el cas de formació vinculada a certificats professionals, la persona que ocupi la direcció acadèmica del centre de formació professional ha de complir algun dels requisits recollits en l'apartat 1.a) de l'article 168 del Reial Decret 659/2023, de 18 de juliol o el que es disposi a la normativa aplicable i ha de supervisar el procés d'impartició, programació i avaluació de l'oferta formativa.

b) Tutor/a dual del centre de formació

1. En cada centre de formació hi haurà la figura del tutor o tutora dual del centre, que desenvoluparà la seva tasca en estreta col·laboració amb el tutor dual de l'empresa.

2. El tutor o tutora dual del centre de formació ha de fer les funcions que estableix l'article 60.3. de la Llei Orgànica 3/2022, de 31 de març.

c) Persones formadores

Les persones formadores que es detallen a continuació han d'estar prèviament validades pel SOIB perquè siguin subvencionables pel que fa als costs derivats de la formació del contracte de formació en alternança.

Persones formadores que imparteixin formació del sistema de Formació Professional (grau B o C)

1. Per impartir accions formatives vinculades als graus B i C, a centres del Sistema de formació professional no incorporats al sistema educatiu, els formadors han de complir algun dels requisits que estableix l'article 168.1. del Reial Decret 659/2023, de 18 de juliol o el que es disposi la normativa aplicable.

2. El centre ha de presentar al SOIB la documentació acreditativa del compliment dels requisits de les persones formadores. Si el SOIB ja disposa d'aquesta documentació s'ha d'indicar obligatòriament l'expedient on es troba.

3. El formador de l'acció formativa ha de fer les funcions de tutoria relacionades amb el reforç del procés d'aprenentatge dels alumnes. S'han de programar un mínim de dues hores setmanals de tutoria.

4. A més, el centre haurà de comptar, almenys amb el 60 % de l'equip docent amb els requisits acadèmics recollits a l'apartat a) de l'article 168.1.

Persones expertes del sector productiu per impartir formació de grau B o C

1. El SOIB podrà autoritzar que els centres del Sistema de formació professional contractin professionals experts del sector productiu, no necessàriament titulats, per a impartir la formació de grau B o C inclosa en el projecte formatiu, quan es produeixi alguna de les següents circumstàncies descrites a l'article 170 del Reial Decret 659/2023, de 18 de juliol:

a) Que sigui necessari per a cobrir les necessitats d'FP una vegada esgotades les vies ordinàries.

b) Que sigui necessari per a garantir el domini de processos específics del sector productiu.

2. Per a poder utilitzar aquesta figura en el cas que exposa l'article 170.a),el centre d'FP haurà d'haver presentat una oferta d'ocupació al SOIB per a aconseguir un formador que en compleixi els requisits, i haurà d'haver quedat deserta.

En el cas que descriu l'article 170.b), el personal tècnic del SOIB ha de validar la utilització d'aquesta figura abans d'impartir la formació.

3. El SOIB en determinarà les condicions d'autorització.

c.3 Persones formadores que imparteixen especialitats formatives en el Treball

Les persones formadores que imparteixen especialitats formatives en el treball han de complir els requisits que estableixen el programes formatius que es troben a la llista del SOIB.

El centre ha de presentar al SOIB la documentació acreditativa del compliment dels requisits de les persones formadores. Si el SOIB ja disposa d'aquesta documentació s'ha d'indicar obligatòriament l'expedient on es troba.

En el cas que el programa formatiu no estableixi requisits específics pels formadors i els tutors del centre de formació, han de tenir titulació, com a mínim de certificat professional de nivell 2, títol de grau mitjà de formació professional o titulació universitària, o experiència laboral relacionada amb el contingut del programa formatiu, a més d'acreditar competència docent en la modalitat corresponent, adquirida bé a través de formació, o bé a través d'experiència professional verificable.

d) Coordinador/a

1. Les funcions del coordinador/a són:

— Coordinar i facilitar la coherència entre l'activitat formativa i l'activitat laboral que formen part del projecte aprovat.

— Ser l'interlocutor entre el SOIB, el centre de formació i les diferents empreses que formen part del projecte per al compliment de l'establert al conveni de col·laboració.

— Col·laborar amb el tutor del centre de formació i l'equip docent.

— Col·laborar amb el tutor d'empresa i supervisar l'acollida, el seguiment, la tutorització i l'avaluació de l'alumnat en l'activitat laboral del programa.

— Dur a terme les tasques administratives pròpies de la gestió del projecte (disponible al fons documental de l'aplicació ESOIB).

— Col·laborar i supervisar les tasques administratives que han de fer els diferents beneficiaris de l'agrupació.

— Informar l'alumnat dels aspectes bàsics del projecte i del contracte de formació en alternança.

2. La persona que coordina el projecte ha de complir els requisits següents:

— Formació de grau universitari o equivalent, cicle formatiu de grau superior o certificat de professionalitat de nivell 3.

— Formació o experiència en gestió de programes de formació.

3. La persona que coordina el projecte ha de dedicar la jornada imputada al projecte exclusivament a les tasques de coordinació dels projectes.

4. Abans d'iniciar l'acció formativa, l'entitat ha de presentar el currículum de la persona candidata a ser-ne el coordinador, juntament amb una declaració responsable sobre la veracitat de les dades que conté i una planificació de les seves tasques que, com a mínim, n'ha d'incloure l'horari i la ubicació, per tal que el personal tècnic del SOIB ho validi abans de contractar-lo.

Novè Activitat formativa a l'empresa en el marc del contracte de formació en alternança

Formació a l'empresa

1. Les empreses que es presenten de manera agrupada i es comprometen a contractar els treballadors han de tenir concertada la formació amb l'entitat de formació amb què hagin signat un conveni de col·laboració, d'acord amb el model anomenat «Conveni de col·laboració entre el centre de formació i l'empresa per al desenvolupament del pla de formació» que es troba disponible en el fons documental de l'aplicació ESOIB.

2. La durada del període de formació a l'empresa serà la que correspon a l'activitat laboral prevista al projecte formatiu.

3. Caldrà assegurar el contacte continu entre el centre de formació professional i l'empresa, tant previ com durant els períodes de formació a l'empresa.

4. Les persones en formació que iniciïn la seva formació en empresa han d'haver adquirit les competències relatives als riscs específics i les mesures de prevenció de riscs laborals en les activitats professionals corresponents als perfil professional, segons el que es requereixi en la normativa vigent en matèria de prevenció de riscs laborals.

5. La fase de formació a l'empresa tindrà la consideració de formació curricular, en tant que contribueix a l'adquisició dels resultats d'aprenentatge del currículum i en cap cas tindrà la consideració de pràctiques ni suposarà la substitució de funcions que corresponen a una persona treballadora.

Tutor/a dual d'empresa

1. L'entitat que es compromet a contractar els treballadors sempre ha de designar un tutor o diversos, que facin un seguiment adequat de l'aprenentatge de tota l'oferta formativa programada, d'acord amb l'article 61 de la Llei Orgànica 3/2022, de 31 de març i l'article 12 de l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, afegit per l'Ordre ESS 41/2015, de 12 de gener, i sempre en coordinació amb el tutor o tutora del centre de formació. S'ha d'acreditar que el tutor de l'empresa disposa de la formació o l'experiència professional adequades.

2. Les funcions del tutor dual d'empresa són les que estableix l'article 61.3. de Llei Orgànica 3/2022, de 31 de març i l'article 162 del Reial Decret 659/2023.

3. Cada tutor d'empresa pot tenir a càrrec seu un màxim de tres alumnes treballadors i, d'acord amb el que disposa la normativa aplicable, hi ha de coincidir pel que fa a la jornada laboral i al centre de treball.

4. Abans d'iniciar el projecte, l'entitat ha de presentar el currículum de la persona que exercirà les funcions de tutorització, juntament amb una declaració responsable sobre la veracitat de les dades que conté per tal que el personal tècnic del SOIB ho validi.

5. El tutor ha de participar en les accions organitzades pel SOIB amb la finalitat de millorar les competències i el desenvolupament de les tasques de tutorització.

Desè Pla de formació

Els centres de formació han de presentar al SOIB, per tal que l'autoritzi, la proposta de distribució horària entre la fase d'activitat formativa en el centre de formació i la fase d'activitat formativa a l'empresa, i els resultats d'aprenentatge que es treballin de manera compartida en la fase de formació en empresa.

La proposta autoritzada es veurà plasmada en el pla formatiu de cada persona treballadora, que haurà de garantir-ne la qualitat i el contingut.

Onzè Import màxim subvencionable

1. L'import màxim de les subvencions s'ha de determinar d'acord amb el pressupost que presenti l'entitat sol·licitant i que ha d'anar destinat a cobrir els conceptes següents:

1.1. Costs dels contractes dels alumnes treballadors:

a) Poden imputar per a aquest concepte el 100 % de les despeses salarials i les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social derivades de contractar els alumnes treballadors mitjançant el contracte de formació en alternança:

— Les entitats amb activitat econòmica relacionades al punt 1 de l'annex 2.

— Les entitats que formalitzin acords formatius dels contractes de formació en alternança que integrin certificats professionals (graus B o C) o especialitats formatives en treball de les famílies professionals pròpies dels sectors productius corresponents al punt 1de l'annex 2.

b) Poden imputar per a aquest concepte el 25 % de les despeses salarials i les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social derivades de contractar els alumnes treballadors mitjançant el contracte per a la formació en alternança les entitats amb activitat econòmica descrites al punt 2 de l'annex 2.

c) En el cas de contractes per a alumnes treballadors que hagin participat en projectes de la convocatòries publicada a l'any 2022 de «SOIB Dual Sectors Estratègics», i que s'hagin subvencionat el 100 % dels costs laborals o tenguin per objectiu formalitzar pròrrogues o l'obtenció de la qualificació de nivell superior del certificat professionals o especialitat formativa en el treball cursat, es pot subvencionar la part proporcional de la jornada de treball fins a un 75 % dels límits establerts en el punt 1.1d) per als imports màxims de les despeses salarials i les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social de tots els contractes dels alumnes treballadors que participin en el projecte.

d) S'ha d'aplicar la retribució establerta per a aquests contractes en el conveni col·lectiu d'aplicació d'acord amb l'article 11.2.m) del Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.

Els imports màxims subvencionables són els següents:

— Per als certificats i especialitats de nivell 1 s'ha d'incrementar un 10 % del salari mínim interprofessional (SMI) brut corresponent, per al percentatge de jornada efectiva, més les cotitzacions a la Seguretat Social a càrrec de l'ocupador.

— Per als certificats i especialitats de nivell 2 s'ha d'incrementar un 25 % del salari mínim interprofessional (SMI) brut corresponent, per al percentatge de jornada efectiva, més les cotitzacions a la Seguretat Social a càrrec de l'ocupador.

— Per als certificats i especialitats de nivell 3 s'ha d'incrementar un 40 % del salari mínim interprofessional (SMI) brut corresponent, per al percentatge de jornada efectiva, més les cotitzacions a la Seguretat Social a càrrec de l'ocupador.

En cas que les especialitats formatives en el treball no especifiquin el nivell, el SOIB en determinarà el nivell equivalent.

e) Les despeses generades durant les situacions de baixa laboral, tant si és per malaltia o accident comú com per malaltia o accident professional o permís de naixement, adopció, guarda amb finalitat d'adopció o acolliment, són subvencionables.

No se subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort o per trasllat, suspensió, acomiadament, cessament o finalització de contracte.

L'import de les subvencions per a aquest concepte és independent de la retribució que finalment percep el treballador i, en cap cas, no pot ser superior al cost de l'activitat ni a la quantitat sol·licitada.

En cap cas no s'ha de subvencionar l'entitat per un import superior al salari brut percebut per l'alumne treballador més les cotitzacions a la Seguretat Social a càrrec de l'ocupador.

1.2. Costs dels tutors d'empresa:

Inclou el costs del tutor/a dual d'empresa indicat a l'apartat 2 del punt novè d'aquesta convocatòria.

S'ha de subvencionar un import de 60 € per mes i alumne contractat a través del contracte de formació en alternança. En el cas de mesos incomplets, s'ha de subvencionar la part proporcional de l'import.

1.3. Costs del coordinador/a del projecte:

Inclou el cost del coordinador/a indicats a l'apartat d) del punt vuitè d'aquesta convocatòria.

a) La despesa imputable per a aquest concepte s'estableix en proporció a la jornada de treball efectiu segons cada projecte, i consistirà en el salari brut que li correspongui d'acord amb el conveni col·lectiu i la categoria professional aplicables, les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social, així com els complements extrasalarials establerts en el conveni com a obligatoris per a tots els treballadors. La quantia màxima, corresponent a la jornada completa, que s'ha de subvencionar per a cada un dels coordinadors és de 43.333 € per tretze mesos (40.000 € anuals) o la part proporcional si la durada és diferent.

En cas de no ser contractat a jornada completa, s'ha de reduir l'import màxim d'aquest concepte en proporció a la jornada efectivament contractada i dedicada al projecte. El cost del segon coordinador s'abonarà en proporció als alumnes contractats que hagin tengut una participació, com a mínim, del 15 % del projecte.

b) Per a cada un dels períodes establerts (període 2024-2025 i període 2025-2026) podran imputar:

Quan el projecte iguali o superi els 10 alumnes inicials, l'entitat de formació pot imputar les despeses del contracte d'una persona coordinadora per a tots els projectes presentats per l'entitat en el període corresponent.

Quan els projectes en conjunt superin els 30 alumnes inicials, l'entitat de formació pot imputar les despeses del contracte d'una segona persona coordinadora per a tots els projectes presentats per l'entitat en el període corresponent, tot i que cadascun dels projectes per separat no arribin als 10 alumnes.

c) Per poder preparar i tancar el projecte, el coordinador pot començar l'activitat quinze dies abans de l'inici del projecte i pot acabar-la quinze dies després que finalitzi. Aquests dies es consideren dins el període d'elegibilitat per a les despeses que s'han d'imputar a càrrec d'aquest concepte.

d) No són subvencionables els contractes del coordinador subscrits amb:

— L'empresari o qui tengui el control empresarial, ocupi càrrecs de direcció o sigui membre dels òrgans d'administració de les entitats o empreses.

— Un familiar de fins a segon grau de consanguinitat o afinitat de l'empresari o de qui tengui el control empresarial, ocupi càrrecs de direcció o sigui membre dels òrgans d'administració de les entitats o empreses.

En el cas de centres propis del SOIB, no s'ha de subvencionar cap cost pel concepte de coordinador.

1.4. Costs de formació

Inclou els costs dels perfils indicats als apartats a), b) i c) del punt vuitè d'aquesta convocatòria.

Per als costs derivats de la formació del contracte de formació en alternança, s'ha de subvencionar l'import resultant del producte del nombre de treballadors del projecte pel total d'hores de formació i per l'import del mòdul econòmic de 8 €, segons el que estableix l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre.

En el cas de treballadors en situació d'incapacitat temporal, no s'han de subvencionar els costs de formació d'absències justificades per baixa mèdica per sobre del 25 % d'hores de formació programades.

Quan el certificat professional prevegi la impartició d'unitats formatives transversals, que es repeteixen a tots els mòduls dels mateix certificat professional, i la normativa que regula el certificat professional estableixi que s'ha de programar obligatòriament en el primer mòdul es podrà afegir el producte del total d'hores de formació de la unitat formativa per l'import del mòdul econòmic de 8 € pel màxim de tres alumnes, amb l'objectiu de facilitar la substitució de baixes d'acord amb l'indicat a l'apartat 22 d'aquesta convocatòria.

En el cas de centres propis del SOIB, no s'ha de subvencionar cap cost per aquest concepte.

Dotzè Procediment de selecció i contractació dels alumnes treballadors

1. Per poder ser contractades, les persones candidates han de complir els requisits següents:

a) Persones desocupades i inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació.

b) Que compleixin les condicions per a poder ser contractades mitjançant el contracte de formació en alternança que regula l'article 11, en els punts 2, 4, del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, modificat pel Reial decret llei 32/2021.

c) Han de complir els requisits d'accés als certificats professionals (grau B o C) d'acord amb els articles 61 i 75 del Reial Decret 659/2023. de 18 de juliol, així com els que estableixen els programes formatius de la resta de formació programada en el projecte.

d) D'acord amb el que estableix l'article 155.3. del Reial Decret 659/2023, de 18 de juliol, atesa la naturalesa del règim intensiu, el SOIB podrà limitar la participació en els projectes de les persones que, per raó de convalidacions, exempcions o altres motius, no es puguin formar en el centre de formació de tots mòduls professionals i, en conseqüència, desenvolupar els resultats d'aprenentatge relacionats amb les activitats que s'han de dur a terme en l'empresa.

2. Les persones participants s'han de seleccionar seguint el protocol facilitat pel Departament d'Orientació i Intermediació del SOIB per gestionar el procés de selecció d'aquesta convocatòria.

3. L'entitat beneficiària ha de presentar l'oferta d'una manera telemàtica, en el portal web del SOIB <http://www.soib.es>. Les ofertes han de tenir caràcter genèric. Totes les ofertes s'han de difondre en el portal web del SOIB.

4. Les entitats beneficiàries han de seleccionar els alumnes treballadors d'entre les persones candidates que reuneixen els requisits revisats pel SOIB, segons especifica el protocol del Departament d'Orientació i Intermediació per a gestionar el procés de selecció d'aquesta convocatòria.

5. Criteris de prioritat en la selecció:

a) Es prioritzaran per ordre de preferència:

1r: les persones majors de 52 anys

2n: les persones entre 30 i 52 anys

3r: les persones menors de 30 anys

b) Tenen preferència en la selecció les persones demandants d'ocupació del serveis d'orientació propis del SOIB com els finançats pel SOIB que tenguin un itinerari personalitzat d'inserció iniciat almenys un mes abans de l'acció formativa objecte de la derivació, amb especial atenció a les dones víctimes de violència masclista.

6. L'entitat de formació ha d'enviar al SOIB la llista de candidats seleccionats i de reserves.

7. Per a poder contractar els alumnes treballadors és condició indispensable que, el dia abans de la contractació, estiguin inscrits en el SOIB com a desocupats. Els contractes es poden formalitzar una vegada que el SOIB hagi verificat els requisits de les persones seleccionades, el dia hàbil abans de la incorporació al projecte.

Tretzè Àmbit territorial i temporal aplicable

1. Les entitats han de tenir el centre de treball on presta serveis la persona contractada en la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. En cap cas, no s'han de subvencionar les despeses dels projectes iniciats abans que es dicti la resolució de concessió de la subvenció corresponent.

3. Per al període 2024-2025, els projectes concedits s'han d'iniciar abans del 15 de març de 2025.

Per al períodes 2025-2026, els projectes concedits s'han d'iniciar entre l'15 de març de de 2025 i el 14 de novembre de 2025.

Catorzè Model de presentació de les sol·licituds i termini

A) Generació de la sol·licitud

La sol·licitud de subvenció s'ha de generar mitjançant l'aplicació de gestió ESOIB.

Per a poder accedir a l'aplicació ESOIB, l'entitat prèviament ha d'haver sol·licitat l'alta de les persones gestores que han de poder accedir aquesta aplicació amb un correu a formaciodual@soib.es, aportant la documentació acreditativa de l'entitat i la seva representació.

Les entitats que ja estan donades d'alta en l'aplicació de gestió ESOIB no han de sol·licitar aquesta alta ni han d'aportar la documentació esmentada, llevat que la informació que hi figura no estigui actualitzada. En aquest cas, s'han d'acreditar documentalment els canvis (representant, nomenaments, estatuts, etc.) i cal sol·licitar al SOIB que actualitzi les dades a través del correu mencionat.

Un cop l'entitat disposa de l'alta en l'aplicació de gestió ESOIB, s'ha de generar el model de sol·licitud normalitzat i adjuntar la documentació corresponent mitjançant l'aplicació ESOIB.

B) Presentació de la sol·licitud a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica

La presentació de sol·licituds s'ha de fer d'acord amb els articles 4.1., 4.2. i 4.7. de l'Ordre 16/2023, de 17 de maig i d'acord amb les indicacions següents:

Una vegada adjuntada la documentació dins ESOIB, i generat el document de sol·licitud normalitzat en format PDF, el qual, s'ha de signar electrònicament i s'ha de presentar a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica del Govern, dins el termini de presentació de sol·licituds, de conformitat amb l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud no es considera presentada vàlidament.

Tota la informació de la convocatòria i els enllaços per a accedir a ESOIB des d'on es genera el model de sol·licitud normalitzat i la Seu Electrònica des d'on poder registrar la sol·licitud estaran disponibles al web https://soib.es/convocatories/.

C) Termini i nombre de sol·licituds

El termini per a presentar les sol·licituds és el següent:

— Per al període 2024-2025 s'inicia l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza el 15 de setembre de 2024.

— Per al període 2025-2026, s'inicia el dia 16 de setembre de 2024 i finalitza el 30 de juny de 2025.

Les entitats poden presentar més d'una sol·licitud, però cada sol·licitud ha de fer referència a un únic projecte.

Quinzè Documentació general

Tota la documentació que complementa la sol·licitud, juntament amb els models que es troben disponibles al fons documental de l'aplicació ESOIB, s'ha de presentar directament a través de l'aplicació ESOIB, de la qual forma part:

La documentació que s'esmenta a l'article 4.4.b), c), d), e) i f) de l'Ordre 16/2023.

D'acord amb l'apartat 4.4.g) de l'esmentada ordre, la documentació específica següent:

El pressupost i el certificat d'acords laborals (en cas de presentar-se com a entitat agrupada que formalitza els contractes de formació en alternança), que s'han de presentar d'acord amb els models que es troben en l'aplicació web de gestió ESOIB.

D'acord amb l'article 23 de la Llei 38/2003 i l'article 69 de la Llei 39/2015, l'Administració pot requerir a l'entitat sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.

En virtut de l'article 28.3. de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB perquè s'ha aportat en altres convocatòries.

En aquests casos, s'ha de fer servir el «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració», a disposició de les entitats interessades en el fons documental de l'aplicació de gestió ESOIB. El sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en el qual es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar i, en el cas que sigui el SOIB, el servei concret.

En el cas excepcional que el SOIB no pugui aconseguir la documentació electrònicament, pot requerir a l'entitat sol·licitant que l'aporti.

Els centres propis del SOIB que actuïn com a representants de l'agrupació no han de presentar la documentació que s'esmenta a l'article 4.4.b), d), e), f) de l'Ordre 16/2023.

Setzè Règim de concessió

1. En aplicació de l'article 17.2. del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 7.2. de l'Ordre 16/2023, de 20 de maig el procediment de concessió es durà a terme pel règim de concurrència no competitiva fins a cobrir la disponibilitat pressupostària atès que per la seva naturalesa no resulta necessària la comparació de les sol·licituds ni establir un ordre de prelació de les sol·licituds en un únic procediment. En cas que sigui necessari requerir l'entitat perquè esmeni o aporti la documentació que preveu aquest annex, la data en què l'expedient estigui completat regeix a efectes de l'ordre de resolució de concessió.

2. Les sol·licituds s'han de resoldre de manera individual per ordre d'entrada. Els projectes s'han de valorar d'acord amb els criteris establerts a l'apartat divuitè d'aquesta Resolució. Per ser beneficiari de la subvenció, els projectes han d'obtenir una valoració com a mínim de 50 punts.

3. Quan hi hagi sol·licituds vàlidament presentades (i si escau, esmenades) pendents de resoldre un cop exhaurit el crèdit disponible en el període en el qual s'han presentat, el SOIB, d'ofici, pot incorporar-la en el període de convocatòria següent (si escau), prèvia conformitat de l'entitat interessada. Aquesta sol·licitud es resoldrà i concedirà amb càrrec al crèdit de l'anualitat en què que s'hagi incorporat.

Dissetè Instrucció i resolució del procediment de concessió de la subvenció

1. La instrucció del procediment es durà a terme d'acord amb el que estableixen els apartats 1, 2, 4, 7, 9 i 12 de l'article 10 de l'Ordre 16/2023.

2. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar i comparar les sol·licituds presentades, d'acord amb l'article 9 de l'Ordre 16/2023. Aquesta comissió estarà formada pels membres que s'indiquen a continuació i en què s'ha de procurar, en la mesura que sigui possible, una presència equilibrada d'homes i de dones:

— Presidència:

Titular: la cap del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 6, que, en cas d'absència, vacant o malaltia, serà substituïda per la cap del Departament de Gestió Administrativa i Jurídica.

— Secretaria:

Titular: el cap de la Secció II del SOIB

Suplent: un tècnic del SOIB

El secretari actua amb veu, però sense vot.

— Vocalies:

Vocal primer: la cap de la Secció XVI

Vocal segon: el cap de la Secció III

Vocal tercer: una tècnica del SOIB

En casos d'absència, vacant o malaltia, aquests vocals poden ser substituïts per altres tècnics del SOIB.

3. La proposta de resolució provisional es notificarà individualment als interessats i es concedirà un termini de 10 dies per a presentar al·legacions.

Amb l'enviament de la proposta de resolució provisional prevista a l'apartat anterior, s'adjuntarà un requeriment de documentació (en una sola notificació) als interessats per a les subvencions d'import superior a 30.000 euros, quan els sol·licitants siguin persones físiques i jurídiques (diferents de les entitats de dret públic) amb ànim de lucre, subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, d'acord amb el que disposa l'article 13.3. bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, per tal que les entitats acreditin complir, en els termes disposats en l'esmentat article, els terminis de pagament que s'estableixen per a obtenir la condició de beneficiari. El requeriment concedirà un termini de 10 dies hàbils des de la notificació als interessats per a presentar la documentació. S'hi ha d'incloure l'advertiment que no atendre'l suposarà la denegació de la sol·licitud per incompliment dels requisits per ser beneficiari. No obstant això, d'acord amb l'article 13.3.bis, si la certificació d'auditor o l'informe de procediments acordats no es pot obtenir abans que acabi el termini establert per a presentar la documentació, s'haurà d'aportar un justificant d'haver sol·licitat aquest mitjà d'acreditació, i una vegada obtingut, s'ha de presentar immediatament i, en tot cas, abans de la resolució de concessió.

L'acreditació del nivell de compliment establert en aquest apartat s'ha de fer a través dels mitjans de prova, i en els termes i les condicions que preveu l'article 13.3. bis.

En el supòsit de donar-se la reformulació, si transcorre el termini sense que la persona beneficiària accepti la reformulació proposada, s'ha d'entendre tàcitament acceptada per l'import susceptible d'atorgament.

Una vegada notificada la proposta provisional, l'entitat beneficiària, a compte i risc seu, pot iniciar el procediment de selecció, sens perjudici que la concessió quedi supeditada a tramitar l'expedient de la despesa corresponent. En cap cas els contractes no es poden formalitzar ni es pot iniciar la formació amb caràcter previ a l'aprovació de la resolució de concessió.

Tenint en compte l'informe de la Comissió Avaluadora, les al·legacions del sol·licitant en el tràmit d'audiència i la reformulació de la sol·licitud, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, motivada degudament.

4. La Resolució del procediment es durà a terme de conformitat amb l'article 11 de l'Ordre 16/2023, establint un termini per dictar i notificar la resolució de concessió de sis mesos des del dia següent a la data de presentació de les sol·licituds, la qual serà notificada individualment a cada un dels beneficiaris.

Divuitè Criteris de valoració i adjudicació

Els projectes s'han de valorar d'acord amb els criteris objectius establerts a continuació i per ser objecte de concessió com a mínim s'han de valorar amb 50 punts. Els criteris de valoració són els següents:

1. Les perspectives d'ocupació de les persones participants (de 0 a 30 punts), d'acord amb l'article 6.2.a) de l'Ordre 16/2023 de 20 de maig:

a) Acords amb entitats privades o treballadors autònoms (de 0 a 20 punts):

— Presenten compromisos d'entitats privades o treballadors autònoms del sector per contractar els alumnes en els sis mesos posteriors a la finalització del projecte (5 punts per a cada alumne inclòs en el compromís de contractació).

b) Descripció d'actuacions concretes per a aconseguir la inserció laboral posterior (de 0 a 10 punts):

— S'anomenen i descriuen breument aquestes actuacions (5 punts).

— Es descriuen d'una manera detallada i se n'especifiquen els continguts, la metodologia i l'àmbit temporal i com estan relacionades amb el projecte (10 punts).

2. La qualitat i la coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica, d'acord amb l'article 6.2.b) de l'Ordre 16/2023 de 20 de maig (de 0 a 20 punts).

Motivació de l'oferta formativa programada en relació amb les necessitats del mercat laboral de treball en el sector de què es tracti (de 0 a 20 punts):

— Es descriuen breument els motius de la programació de l'oferta formativa (5 punts).

— Es descriuen d'una manera detallada els motius de la programació de l'oferta formativa, es detalla com es relaciona amb l'ocupació, i s'aporten fonts i dades complementàries (20 punts).

3. La capacitat tècnica o l'experiència desenvolupada per poder dur a terme el projecte o l'activitat (de 0 a 40 punts), d'acord amb l'article 6.2.c) de l'Ordre 16/2023 de 20 de maig:

a) Experiència de l'entitat formativa en la impartició d'especialitats formatives (grau B o C o especialitats formatives en el treball) (10 punts):

— Experiència acreditada de l'entitat formativa a impartir totes les especialitats formatives (grau B o C o especialitats formatives en el treball) que s'han de dur a terme, en els darrers cinc anys (10 punts).

— Experiència acreditada de l'entitat formativa a impartir alguna de les especialitats formatives (grau B o C o especialitats formatives en el treball) que s'han de dur a terme, en els darrers cinc anys (5 punts).

b) Experiència acreditada en altres programes de polítiques actives d'ocupació, en els darrers cinc anys (5 punts).

c) Experiència acreditada en programes de formació en alternança (màxim 25 punts):

— Experiència acreditada en programes de formació en alternança en el marc de les convocatòries del SOIB, en els darrers cinc anys (5 punts per cada any).

4. Incorporació de l'impacte de gènere del projecte (de 0 a 15 punts), d'acord amb l'article 6.2.d) de l'Ordre 16/2023 de 20 de maig, es preveu més d'una actuació efectiva per a la consecució de la igualtat prevista en l'article 35 de la Llei Orgànica 3/2007, de mesures per a la igualtat efectiva entre dones i homes (15 punts).

5. Les entitat formativa que no han participat en les anteriors convocatòries «SOIB Dual Sectors Estratègics» i obtenguin una puntuació de 0 en el punt 3 d'aquest apartat, tindran una puntuació de 5 punts ( puntuació màxima d'aquest apartat 5 punts).

6. Les entitats de titularitat privada amb personalitat jurídica privada, fundacions privades i treballadors autònoms que hi han participat de manera agrupada amb un centre de formació en la convocatòria de «SOIB Dual Sectors Estratègics» publicada l'any 2022 i que han contractat algun treballador una vegada finalitzat el projecte tindran una puntuació de 5 punts (puntuació màxima d'aquest apartat 5 punts).

Dinovè Seguiment de projectes

1. El SOIB ha de dur a terme periòdicament controls de seguiment a les entitats beneficiàries dels ajuts i les subvencions atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades ha de fer les comprovacions documentals necessàries per a comprovar que les activitats subvencionades es desenvolupen correctament. Les entitats beneficiàries han de facilitar, en qualsevol moment i dins del termini de 10 dies, la documentació que se'ls requereixi. A aquest efecte, el SOIB ha de fer visites in situ de les accions formatives.

2. De conformitat amb l'article 28.2. de la Llei 39/2015, i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el SOIB pot fer la consulta dels informes de vida laboral durant l'execució del projecte i després de la finalització del contracte de formació en alternança vinculat al projecte, excepte l'oposició expressa de les persones interessades, que s'ha de fer constar per escrit. En cas d'oposició, la persona interessada ha d'aportar la documentació.

Vintè Forma de pagament

La proposta de pagament, de conformitat amb la disposició addicional novena del Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del sistema nacional d'ocupació, s'ha de tramitar de la manera següent:

Per al període 2024-2025:

a) Un 75 % de l'import total concedit de la subvenció: dins l'exercici 2024, un cop s'hagi presentat i validat els documents de programació didàctica i de planificació de l'avaluació de la formació i se n'acrediti l'inici mitjançant la presentació dels documents següents:

— Comunicació de l'inici del projecte i sol·licitud d'abonament.

— Còpia dels contractes formalitzats segons els models oficials vigents, juntament amb la comunicació a Contrat@.

b) Un màxim del 25 % de l'import total concedit de la subvenció: dins l'any 2025, un cop l'entitat l'hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costs d'acord amb la documentació fixada en l'apartat vint-i-unè d'aquest annex.

Per al període 2025-2026:

a) Un 75 % de l'import total concedit de la subvenció: dins l'exercici 2025, un cop s'hagi presentat i validat els documents de programació didàctica i de planificació de l'avaluació de la formació i se n'acrediti l'inici mitjançant la presentació dels documents següents:

— Comunicació de l'inici del projecte i sol·licitud d'abonament.

— Còpia dels contractes formalitzats segons els models oficials vigents, juntament amb la comunicació a Contrat@.

b) Un màxim del 25 % de l'import total concedit de la subvenció: dins l'any 2026, un cop l'entitat l'hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costs d'acord amb la documentació fixada en l'apartat vint-i-unè d'aquest annex.

D'acord amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, s'eximeix els beneficiaris de presentar-ne garantia.

Vint-i-unè Requisits i forma de justificació

1. En el termini d'un mes des de l'acabament del projecte, l'entitat beneficiària ha de presentar una memòria d'actuació justificativa (memòria pedagògica) del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts, pel que fa tant als costs dels contractes dels alumnes treballadors, dels tutors d'empresa, del coordinador/a del projecte i costs de formació, d'acord amb el punt 1 de l'apartat onzè.

2. En el termini de tres mesos des de l'acabament del projecte, les entitats beneficiàries han de presentar una memòria econòmica justificativa, d'acord amb els models i els protocols a disposició dels beneficiaris en l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB ESOIB, amb els documents següents:

— En relació amb els costs de formació i els costs de tutors d'empresa, ha d'incloure els aspectes següents:

· Declaració de la persona o l'entitat beneficiària sobre el nombre d'unitats físiques considerades com a mòdul, que ha de coincidir amb els informes d'assistència dels alumnes a l'aplicació ESOIB.

· Quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats quantificades en la memòria d'actuació i els mòduls prevists en la convocatòria.

· Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import de procedència, desglossat per persona, concepte i període, segons el model facilitat pel SOIB.

— En relació amb els costs del coordinador del projecte i la relació dels costs dels contractes de l'alumnat treballador, ha d'incloure:

Una relació classificada de totes les despeses subvencionables en el desenvolupament de l'acció, d'acord amb l'estructura de costs establerta en la convocatòria, amb indicació del creditor i el document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament, i cal indicar les desviacions produïdes respecte del pressupost aprovat.

Els justificants de despesa dels costs laborals derivats dels contractes tant del coordinador com de l'alumnat treballador:

· Una còpia de les nòmines dels treballadors contractats i els justificants de cotització (models RLC i RNT).

· L'IDC (informe de dades de cotitzacions) per a cada persona contractada, que ha de comprendre tot el període de contractació.

· L'ingrés de les retencions practicades en les nòmines en concepte d'IRPF, que s'han d'acreditar mitjançant l'aportació dels models 111 de l'IRPF del període corresponent.

· Els justificants del pagament efectiu dels costs laborals, del coordinador i l'alumnat treballador, que s'han d'acreditar mitjançant la còpia del pagament de les nòmines, de l'ingrés de les cotitzacions a la Seguretat Social (RLC) i els ingressos a compte de l'IRPF (model 111). A aquest efecte, la documentació justificativa per a acreditar el pagament s'ha de regir pels criteris següents:

No s'admeten pagaments de les retribucions salarials en efectiu ni en espècie.

La justificació de pagaments de nòmines s'ha de presentar per l'import líquid i, si els justificants de pagament es fan per a la totalitat de treballadors, és necessari presentar el desglossament per treballador.

En el cas de pagament per transferència o per ingrés en compte, s'ha de justificar mitjançant l'ordre de transferència o d'ingrés en compte, en què han d'estar identificats els ordenants i els beneficiaris de l'operació, així com el document justificatiu de la despesa que se salda, i hi ha d'haver consignat el segell de compensació de l'entitat financera o la validació mecànica corresponent. En el supòsit que no hi consti, s'ha d'acompanyar d'un certificat o d'un extracte de l'entitat financera acreditatiu del càrrec.

En el cas de transferència telemàtica, s'ha de justificar amb l'extracte de l'entitat financera en el qual aparegui reflectida l'operació. L'extracte de l'entitat financera ha de contenir la identitat de la persona titular del compte (que ha de ser la beneficiària de la subvenció), la numeració completa del compte (amb 20 dígits), la data de pagament, el concepte (que n'ha d'identificar clarament la correspondència amb el document justificatiu de la despesa) i l'import del pagament.

Quan el pagament s'hagi fet amb un xec, ha de ser nominatiu. El pagament s'ha de justificar mitjançant una fotocòpia del xec o del justificant, en el qual ha de fer constar que l'ha rebut. El xec ha d'indicar el número i la data d'emissió, i també el receptor, l'import, el concepte i la data d'emissió del document justificatiu de la despesa que se salda, la data del pagament, la signatura (amb nom, llinatges i NIF de la persona que signa), així com el segell, si escau. A més, s'ha d'aportar el certificat o l'extracte de l'entitat financera que acredita el càrrec en compte.

— En el cas de pagament mitjançant pagaré, ha de ser nominatiu. El pagament s'ha de justificar mitjançant una fotocòpia del pagaré o del justificant, en el qual ha de fer constar que l'ha rebut. El pagaré ha d'indicar el número i la data d'emissió, i també el receptor, l'import, el concepte i la data d'emissió del document justificatiu de la despesa que se salda, la data del pagament, la signatura (amb nom, llinatges i NIF de la persona que firma), així com el segell, si escau. A més, s'ha d'aportar el certificat o l'extracte de l'entitat financera que acredita el càrrec en compte.

En el cas de pagament mitjançant domiciliació en compte, s'ha de justificar amb el deute per domiciliació o l'extracte de l'entitat financera acreditatiu del càrrec en compte. També es pot justificar amb un certificat expedit per l'entitat financera en el qual s'identifiqui el document justificatiu de la despesa que se salda.

3. Les despeses s'acrediten d'acord amb els apartats 1, 2, 3, 4, 5 i 8 de l'article 26 de l'Ordre 16/2023.

4. Les entitats beneficiàries de les subvencions han de tenir a la seu de l'entitat i a disposició de l'Administració la informació de cada alumne treballador, en la qual han de constar les hores de formació, la data d'alta i la de baixa i, en qualsevol cas, la conformitat o la signatura de l'alumne o de la persona que el representi.

5. Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència aquest apartat, s'aplicarà l'article 25.3. de l'Ordre 16/2023.

6. El termini per a esmenar els defectes de la justificació és de 10 dies.

7. Es consideren despeses subvencionables les que, d'una manera indubtable, responen a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resulten estrictament necessàries, s'han fet durant el període elegible i els ha pagat, efectivament, la persona beneficiària abans de presentar-ne la justificació econòmica.

8. Es podran subvencionar totes les despeses que estiguin correctament reflectides a la relació classificada de despeses presentada per l'entitat.

9. En cap cas, el cost de l'adquisició de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat, d'acord amb l'article 26 de l'ordre de bases reguladores.

Vint-i-dosè Baixes d'alumnes treballadors

En el cas de baixa voluntària d'alumnes treballadors o d'acomiadament per motius disciplinaris, se'n pot sol·licitar la substitució al SOIB sempre que puguin obtenir amb aprofitament algun mòdul conduent a certificat professional complet o especialitat de formació en el treball completa vinculats amb l'ocupació objecte del contracte.

El SOIB ha d'autoritzar la substitució amb caràcter previ a la contractació del nou alumne.

Vint-i-tresè Modificació de la resolució

1. L'entitat beneficiària pot sol·licitar la modificació de la resolució de concessió de conformitat amb els termes establerts a l'article 12 de l'Ordre 16/2023.

Vint-i-quatrè Difusió pública de les actuacions

1 Tota la publicitat o la difusió s'ha de presentar al SOIB com a mínim cinc dies hàbils abans de fer-se pública, d'acord amb la lletra t) de l'article 14 de l'ordre de bases.

2. En tota publicitat o difusió que es dugui a terme, s'hi ha de fer constar el nom complet del programa: «SOIB formació en alternança en sectors estratègics i de difícil cobertura». A més, mitjançant la incorporació d'elements identificatius d'aquests organismes —d'acord amb el que estableix l'annex «Logotips» que es troba a disposició de les entitats en l'aplicació web de gestió ESOIB—, s'hi ha de fer constar que ha estat finançat pel SOIB, amb la participació del SEPE. Així mateix, l'entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius, amb la mateixa grandària o amb una d'inferior que la dels logotips del SOIB i del SEPE.

3. En cas d'incompliment de l'obligació de la difusió publicitària s'aplicaran les regles que indica l'article 30 de l'Ordre 16/2023.

Vint-i-cinquè Acreditació de l'oferta formativa

1. De conformitat amb el Reial Decret 659/2023, de 18 de juliol la superació completa de l'oferta de formació de grau C dona lloc a un certificat professional que acreditarà els estàndards de competència professional amb efectes acadèmics i professionals d'acord amb la legislació aplicable.

2. La superació de l'oferta formativa de grau B donarà lloc a l'obtenció del certificat de competència.

3. Pel que fa a la formació en el treball, el SOIB ha de lliurar a l'alumne que finalitzi l'acció formativa un certificat d'assistència, i a l'alumne que superi la formació amb avaluació positiva, un certificat o un diploma acreditatiu.

Vint-i-sisè Règim de compatibilitats

1. L'import de les subvencions concedides no pot ser en cap cas d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'activitat que ha de desenvolupar l'entitat beneficiària.

2. Les subvencions són incompatibles amb els beneficis fiscals i bonificacions a la Seguretat Social prevists en els programes estatals de foment de l'ocupació.

3. En tot cas, les situacions noves que es puguin produir en relació amb noves sol·licituds o concessions de subvencions i ajuts s'han de notificar al SOIB en el termini de tres dies comptadors des que es concedeixi la subvenció o s'efectuïn noves sol·licituds d'ajuts.

Vint-i-setè Revocació i reintegrament de les subvencions

1. El SOIB durà a terme el control de les subvencions d'acord amb el que estableix l'article 28 i 29 de l'Ordre 16/2023.

2. El fet que el coordinador del projecte incompleixi el que estableix el punt d de l'apartat vuitè pot ser causa del reintegrament total o parcial dels costs d'aquest concepte.

3. En cas d'incompliment del requisit indicat al punt 2 de l'apartat cinquè es revocarà el cost dels treballadors que superi el percentatge indicat.

Vint-i-vuitè Obligacions de les entitats beneficiàries

A més de les que estableixen l'article 11 del Decret Legislatiu 2/2005; l'article 14 de la Llei 38/2003, l'article 16 de la Llei 30/2015 i l'article 14, tots els apartats, excepte l'apartat a) i r) de l'Ordre 16/2023, les obligacions que s'estableixen amb caràcter específic són les següents:

a) Deixar constància, mitjançant comptabilitat separada o un codi comptable adequat, de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur la persona beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.

b) Complir les obligacions que estableix el Reial Decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.

c) Formar els alumnes treballadors participants en els aspectes teòrics i pràctics de les activitats professionals o oficis objecte del programa, d'acord amb el pla de formació presentat.

d) Contractar, d'acord amb el que estableix l'article 6 del Reial Decret 694/2017, una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil davant de tercers de manera que cobreixi els danys que puguin produir els participants durant l'execució de la formació.

La pòlissa contractada ha d'indicar amb exactitud la data d'inici i finalització del projecte i el nombre d'alumnes participants assegurats.

Aquesta assegurança és independent de la que hagi subscrit l'entitat beneficiària per responsabilitat civil amb caràcter general.

e) Presentar tota la documentació amb els models disponibles i d'acord amb el protocol de gestió que es troba en el fons documental de l'aplicació web de gestió ESOIB.

f) Comprometre's a tenir la capacitat tècnica i organitzativa per a gestionar el projecte aprovat.

g) Comprometre's a no formalitzar els contractes de formació en alternança inclosos en l'article 6.1. de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i l'ocupació.

h) Comunicar al SOIB en un termini màxim de 15 dies hàbils qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i en la quantia dels ajuts, d'acord amb l'article 14, apartat m) de l'esmentada Ordre.

i) Complir el punt 2 de l'article 168 del Reial Decret 659/2023, de 18 de juliol, que estableix que els centres han de comptar, com a mínim, amb el 60 % de l'equip docent amb els requisits acadèmics que recull l'apartat a) per desenvolupar una oferta formativa.

j) Complir el punt 3 de l'article 168 del Reial Decret 659/2023, de 18 de juliol, que estableix que la persona que ocupi la direcció acadèmica d'un centre de formació professional haurà de complir els requisits que recull l'apartat a).

k) Complir les clàusules del conveni subscrit amb l'entitat formadora quan s'hagi concertat la formació amb una entitat acreditada degudament per a impartir formació.

l) Declarar la mitjana de la plantilla de tots els centres de treball de què disposa, una vegada hagi acabat la relació laboral de les persones treballadores contractades, d'acord amb el protocol del Servei.

m) Fomentar activament la igualtat efectiva de tractament i d'oportunitats, mitjançant criteris i sistemes que garanteixin l'absència de discriminació, tant directa com indirecta entre persones treballadores d'un o altres sexe.

 

Annex 2

1. Sectors estratègics i de difícil cobertura

1.1 Agricultura i pesca: activitats d'agricultura, ramaderia i pesca.

1.2 Indústria: activitats d'eficiència energètica, energies renovables, activitats del sector nàutic, fusteria, calçat, sectors tecnològics (informàtica i comunicació), indústria alimentària, química.

1.3 Construcció.

1.4 Serveis: activitats d'hoteleria (turisme, restauració i allotjament), activitats sanitàries i de serveis socials, activitats físiques i esportives de l'àrea de prevenció i recuperació, activitats de gestió ambiental, activitats administratives i de gestió, comerç majorista i al detall, instal·lació i manteniment, electricitat i electrònica.

2. Altres activitats distintes de les anteriors