Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE BANYALBUFAR

Núm. 471223
Acord del Ple de data 24 de juliol de 2024 de l'Ajuntament de Banyalbufar per la qual s'aprova definitivament expedient de modificació de l’ordenança municipal reguladora del servei d’aigua potable i clavegueram de Banyalbufar

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent-se aprovat definitivament la modificació de l'ordenança municipal reguladora del servei d'aigua potable i clavegueram de Banyalbufar, el text íntegre de la qual es fa públic per al seu general coneixement i en compliment del previst en l'article 70.2 de la Llei de Bases del Règim Local.

ACORDS:

PRIMER. Tenir en compte l'informe firmat del serveis tècnics de l'Ajuntament de Banyalbufar on estipula si s'estimen o desestimen les al·legacions.

Pels motius expressats en l'Informe de Serveis Tècnics de data 22/07/2024 del qual es remetrà còpia als interessats juntament amb la notificació del present Acordo, i, en conseqüència, introduir en el projecte les modificacions indicades en aquest informe.

SEGON. Aprovar expressament, amb caràcter definitiu, la modificació de l'Ordenança municipal reguladora del servei d'aigua potable i clavegueram de Banyalbufar, una vegada resoltes les reclamacions presentades i incorporades a aquesta les alteracions derivades de les al·legacions estimades, en els termes en què figura en l'expedient.

TERCER. Publicar aquest Acord definitiu amb el text de la modificació de l'Ordenança municipal reguladora del servei d'aigua potable i clavegueram de Banyalbufar en el Butlletí Oficial de la Província i tauler d'anuncis de l'Ajuntament, entrant en vigor segons el previst en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

Així mateix, estarà a la disposició dels interessats a la seu electrònica d'aquest Ajuntament adreça https://banyalbufar.sedelectronica.es/info.0

QUART. Facultar al Sr. Alcalde-President per subscriure i signar tota classe de documents i en general per tot el relacionat amb aquest assumpte.

 

ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DEL SERVEI D'AIGUA POTABLE I CLAVEGUERAM DE BANYALBUFAR

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS DEL SERVEI D'AIGUA POTABLE I CLAVEGUERAM.

Article 1. Objecte

És objecte d'aquesta Ordenança l'ordenació del servei públic del proveïment d'aigua potable i el servei de clavegueram del municipi de Banyalbufar. 

Son objectiu complementaris protegir la salut i qualitat de vida, protegir la qualitat ambiental i sanitària de les aigües subterrànies del municipi, protegir les instal·lacions de subministrament d'aigua, així com regular les relacions entre els usuaris, l'Ajuntament i, si escau, l'entitat que tingui atribuïdes les facultats gestores d'aquest servei públic.

Article 2. Règim jurídic del servei

El règim jurídic del servei està integrat per la legislació general en matèria d'aigües i sanejament, de sanitat, d'indústria, de defensa dels consumidors i dels usuaris; per aquesta Ordenança; i pel Reial Decret 314/2006, de 17 de març, que aprova el Codi Tècnic de l'Edificació, o les disposicions que les substitueixin, i per les ordenances i reglaments municipals que no s'oposin a aquesta Ordenança.

Article 3. Forma de gestió i titularitat del servei 

El servei de subministrament d'aigua potable i clavegueram és de titularitat i competència municipal, sense perjudici de la forma de gestió que aprovi en cada moment l'Ajuntament, que té en qualsevol cas les facultats d'organització i decisió. En aquesta Ordenança l'Ajuntament, o entitat en qui aquest delegui, és el prestador del servei. 

Article 4. Cobertura del servei

L'Ajuntament de Banyalbufar assumeix l'obligació de subministrar aigua potable i la provisió de clavegueram als titulars o ocupants de béns immobles situats a les zones on hi ha instal·lada la xarxa general de conducció en el sòl urbà municipal, d'acord amb les disposicions de la present Ordenança.

En cap cas existeix l'obligació de subministrament per a usos agrícoles ni a béns immobles ubicats en sòl rústic. 

Article 5. Obligacions del prestador del servei

Son obligacions de l'Ajuntament, com a prestador del servei: 

a. Prestar el servei a totes les persones que ho sol·licitin i ampliar-lo a les persones usuàries que ho demanin en els termes establerts en aquesta Ordenança i altres disposicions que hi siguin aplicables. L'obligació de subministrament d'aigua potable, serà exigible únicament quan la canonada existent a la via pública amb la qual confronti el solar on s'hagi de subministrar l'aigua, tingui la dimensió suficient que permeti un servei correcte en condicions normals i regulars de cabal i pressió, sempre que no hi hagi dificultats tècniques que ho impedeixin i existeixi la infraestructura de provisió de clavegueram i drenatge.

b. Mantenir les condicions sanitàries i les instal·lacions d'acord amb la normativa vigent aplicable.

c. Mantenir la disponibilitat i la regularitat del subministrament.

d. Realitzar la facturació, prenent com a base les lectures periòdiques dels comptadors o altres sistemes de mesura i la tarifa legal vigent.

e. Instal·lar, mantenir i reposar els comptadors d'aigua de les persones abonades.

El servei municipal de subministrament d'aigua i clavegueram no serà exigible fins que existeixi la xarxa general de distribució d'aigua i clavegueram.

En el cas que es sol·liciti contractar subministrament d'aigua en zones a on l'Ajuntament no pugui garantir, per manca de pressió, cabal o altres circumstàncies, un subministrament correcte, es podrà prestar al servei en un règim especial. En aquests casos, es farà constar en el contracte les causes que poden impedir el normal funcionament del servei, i l'Ajuntament quedarà eximit de qualsevol responsabilitat per les irregularitats que pugin produir-se, sense que l'abonat pugui formular reclamació per tal concepte. 

Les obres i les instal·lacions del servei són béns de domini públic municipal, en la seva modalitat de béns de servei públic. Correspon a l'Ajuntament mantenir i incrementar aquests béns mitjançant plans d'inversió que tendeixin en tot moment a assegurar el cabal de les aigües destinades al servei i a millorar-ne la qualitat i les condicions de retorn a l'entorn, així com mantenir l'equilibri pressupostari mitjançant l'aplicació de tarifes autosuficients sota el principi de la recuperació integral de costos.

Article 6. Drets del prestador del servei

El prestador del servei té els drets següents:

a. Cobrar els serveis prestats, com ara la quota de servei, i també l'aigua consumida per la persona abonada.

b. Comprovar i revisar les instal·lacions interiors de les persones abonades, de manera que pugui imposar l'obligació d'instal·lar equips correctors en el cas que la instal·lació existent provoqui pertorbacions a la xarxa.

c. Disposar d'una tarifa del servei suficient per autofinançar-se.

d. Suspendre el subministrament i rescindir el contracte d'acord amb el s'estableix en els articles 9 i següents.

Article 7. Obligacions dels usuaris

S'entén per usuari qualsevol persona física o jurídica o comunitat d'usuaris o de béns, que disposi del servei de subministrament d'aigua potable i clavegueram en virtut d'un contracte prèviament establert amb el prestador del servei. 

Amb caràcter general, els usuaris tenen les obligacions següents:

a. Subscriure un contracte amb l'Ajuntament i complir les condicions i les obligacions que s'hi continguin.

b. Satisfer puntualment l'import del servei de conformitat amb el que preveu aquesta ordenança.

c. Pagar les quantitats resultants de liquidació per error, frau o avaria imputable a l'usuari.

d. Conservar les instal·lacions i utilitzar-les de forma correcta, i respectar els precintes col·locats per l'Ajuntament o pels organismes de l'Administració competent.

e. Preveure les instal·lacions d'elevació, grups de pressió i dipòsits, d'acord amb el que estableix aquesta Ordenança.

f. Permetre l'entrada al local del subministrament, durant les hores hàbils o de normal relació amb l'exterior, al personal del servei que, acreditant-ho, vulgui revisar o comprovar les instal·lacions.

g. Abstenir-se d'establir o permetre derivacions en la seva instal·lació per subministrar aigua a locals o habitatges diferents dels que es consignen al contracte.

h. Avisar a l'Ajuntament de qualsevol avaria o anomalia en la xarxa de distribució o de clavegueram, en benefici de l'interès general i del seu propi.

i. Notificar la baixa del servei, indicant-ne la data de cessament del subministrament.

j. Mantenir les instal·lacions de tal manera que no es produeixi, per retrocés, l'alteració de l'aigua de la xarxa pública en el cas que en una mateixa parcel·la, juntament amb l'aigua de distribució pública existeixi aigua d'una altra procedència, com ara aigua de pluja o d'un pou o cisterna propis.

k. Mantenir els abocaments al clavegueram dins d'uns límits establerts amb caràcter general i comunicar a l'Ajuntament qualsevol variació en la composició de les aigües residuals no domèstiques, encara que continuïn essent admissibles o tolerables.

Article 8. Drets dels usuaris

Amb caràcter general, les persones usuàries, d'acord amb l'article 4 de cobertura del servei, tenen els drets següents: 

a. Disposar de l'aigua en les condicions higienicosanitàries i de pressió que, d'acord amb les instal·lacions de l'habitatge, establiment o altres, siguin adequades i conformes amb la normativa legal aplicable.

b. Demanar al prestador del servei els aclariments, la informació i l'assessorament necessaris per adequar la instal·lació a les seves necessitats reals.

c. Rebre la factura del consum d'acord amb la tarifa vigent.

d. Subscriure un contracte de subministrament subjecte a les garanties de la normativa establerta.

e. Consultar la informació derivada de la prestació i el funcionament del servei i formular les reclamacions administratives que consideri convenients.

 

PRIMERA PART AIGUA POTABLE

TÍTOL II SUBMINISTRAMENT, CARACTERÍSTIQUES I TIPOLOGIA

Article 9. Prioritat i regularitat del subministrament 

L'objectiu prioritari del subministrament domiciliari d'aigua és satisfer les necessitats i els serveis essencials de la població en sòl urbà consolidat. 

La resta de subministraments d'aigua destinats a satisfer els altres usos, ja siguin industrials, comercials, agrícoles i de reg, es donen quan l'objectiu prioritari del subministrament ho permet. 

El subministrament d'aigua als clients és permanent, excepte si existeix pacte en contrari en el contracte, i no es pot interrompre si no és per força major, causes alienes al prestador del servei o qualsevol altre motiu previst en aquesta Ordenança. 

Quan existeixin circumstàncies excepcionals que impliquin que la qualitat de l'aigua no sigui apta per al consum humà, com ara dificultats en el tractament o altres de similars que ho aconsellin, el prestador del servei, pot suspendre el subministrament d'aigua als seus clients. En aquest cas el prestador del servei, queda obligada a informar als clients a través dels mitjans de comunicació de major difusió, de la manera més clara possible, de les restriccions així com de la resta de mesures que cal implantar. Les instal·lacions dels usuaris que hagin d'atendre serveis essencials i crítics de la població, per als quals sigui fonamental la disponibilitat d'aigua en tot moment, han de disposar d'elements destinats a garantir una reserva d'aigua potable mínima. 

Article 10. Suspensions temporals 

El prestador del servei pot suspendre temporalment el servei quan sigui imprescindible per mantenir, reparar o millorar les instal·lacions al seu càrrec. En els talls previsibles i programats l'entitat subministradora ha d'avisar amb una antelació mínima de vint-i-quatre hores els usuaris, i donar-ne publicitat pels mitjans al seu abast de tal manera que quedi garantida la informació de la suspensió de subministrament. En tots els casos, s'ha d'informar de la durada prevista de la suspensió temporal. 

El prestador del servei pot, amb caràcter excepcional, tallar de manera immediata el subministrament als usuaris en casos en què es detectin avaries o escapaments en les seves instal·lacions que comportin risc de contaminació a la xarxa general i puguin afectar de manera greu la salut pública de la població. En aquests casos el prestador del servei ha de comunicar de manera immediata aquesta incidència a l'Ajuntament, i aportar les proves que justifiquin aquesta mesura excepcional; de manera simultània i, a més de les comunicacions que legalment hagi de fer, ho ha de comunicar als abonats implicats amb indicació de les causes que ho justifiquin. 

Articles 11. Tipologia de subministraments

El subministrament d'aigua potable i clavegueram podrà contractar-se per a: 

a) Usos residencials, domèstics a habitatges, consisteix en l'aplicació de l'aigua per atendre les necessitats normals d'un habitatge. 

b) Usos comercials i oficines. És l'aplicació de l'aigua a les necessitats de locals comercials i de negocis, com ara oficines, despatxos i magatzems i indústries, quan sobre la base de l'aigua no s'estableixi una indústria o no intervingui l'aigua de manera predominant en l'obtenció, transformació o manufactura d'un producte. 

c) Ús industrial, que es produeix quan l'aigua intervé com a element del procés de fabricació per incorporació al producte o com a determinant del resultat, sense que l'existència d'una indústria en el local determini per si sola l'aplicació del subministrament industrial. 

d) Ús d'allotjament turístic: és el propi d'establiments hotelers (hotels, hotels-apartament, apartaments turístics, habitatges de lloguer vacacional i altres usos turístics d'allotjament).

e) Ús de restauració: s'hi inclouen restaurants, bars i altres empreses de servei directe a les persones usuàries de serveis turístics.

f) Ús municipal per a equipaments, esportiu, comunitaris, socioculturals, docents, administratius i institucionals, sanitaris, recreatius, funeraris, mercats.

g) Per a obres, sempre que el sol·licitant tingui concedida llicència municipal i durant la seva vigència.

h) Per a altres usos. Serà necessari un conveni especial, sempre amb l'autorització prèvia de l'Ajuntament i condicionat a que la disponibilitat d'aigua sigui suficient per atendre sense problemes els usos assenyalats a l'apartat a), b) i f) anteriors.

 

TÍTOL II ELEMENTS MATERIALS DE LES INSTAL·LACIONS D'AIGUA POTABLE

Article 12. Execució de les instal·lacions exteriors

L'Ajuntament establirà les característiques de la presa pel que a la pressió de l'aigua, consum probable, situació i característiques del lloc subministrament. S'entendrà per presa, als efectes d'aquesta Ordenança, el ramal de canonada necessària per dur l'aigua des de la xarxa general fins a la clau de pas instal·lada abans del comptador de l'abonat. 

El prestador del servei ha d'efectuar la instal·lació del ramal de connexió, incloent-hi les claus de pas, els aparells de mesurament, i la connexió al clavegueram, si s'escau. Totes les despeses que se'n derivin han d'anar a càrrec de la propietat de l'immoble. El ramal es connectarà a la canonada general més propera a l'immoble objecte de subministrament i s'hi conduirà per la presa.

L'Ajuntament mitjançant el personal que designi, és l'únic competent per fer la presa pel subministrament d'aigua potable als seus abonats. S'instal·larà, amb caràcter general, una presa per a cada habitatge o local.

La instal·lació s'ha de realitzar un cop satisfetes les despeses de connexió, en un termini màxim de trenta dies.

Feta la instal·lació es lliurarà liquidació detallada de les despeses definitivament ocasionades. En el cas que les despeses siguin menors del pressupost, la persona sol·licitant té dret a l'abonament de la diferència entre ambdós pressupostos.

Per tal de connectar-se a la xarxa separativa d'aigües residuals i pluvials, s'han d'efectuar connexions independents a les dues xarxes des dels immobles i s'ha de disposar d'un sistema separatiu de manera que cada xarxa de canalitzacions es connecti de forma independent amb l'exterior corresponent, la qual cosa s'ha d'indicar i definir en el projecte, condició necessària per obtenir la llicència d'obres i els permisos municipals corresponents.

La connexió de les instal·lacions interiors de clavegueram al pou o arqueta de connexió s'ha de realitzar mitjançant els elements idonis que assegurin la total estanquitat de la unió. Així mateix, la unió a la xarxa de clavegueram s'ha de realitzar mitjançant un pou de registre, que pot ser de nova construcció o preexistent.

L'Ajuntament ha de determinar tant les dimensions, els components, el tipus i la qualitat dels materials de les escomeses de clavegueram, com la forma d'execució, de conformitat amb el que estableix el Codi tècnic de l'edificació. En tots els casos, s'ha de tenir en compte que la connexió de clavegueram ha de disposar sempre del tub de l'escomesa i ha de ser registrable des de la via pública.

Per donar cabuda als comptadors municipals, a l'escomesa i a tots els elements necessaris per donar un bon subministrament d'aigua, els armaris de comptadors han d'estar dimensionats segons l'article 19 i accessibles des de la via pública.

Article 13. Propietat de les instal·lacions

Son de propietat municipal la presa, la clau de pas col·locada abans del comptador, el propi aparell comptador i la vàlvula de retenció.

Son de propietat de l'abonat, la clau de pas i tota la instal·lació que hi hagi posterior al comptador, així com l'armari on s'hi ubica.

Article 14. Despeses de reparació, manteniment i conservació

Son de compte i càrrec de l'abonat les despeses de reparació, manteniment i conservació de la instal·lació de subministrament d'aigua des del comptador fins al final de la seva instal·lació de distribució interior o particular. 

Son de compte i càrrec de l'Ajuntament, els corresponents a la presa i comptador.

Els treballs i operacions de millora de la instal·lació fets a petició de l'abonat, sobre la presa d'aigua seran de compte i càrrec de l'abonat. 

Article 15. Instal·lació interior de l'abonat

La instal·lació interior o particular de l'abonat haurà de fer-se per instal·ladors autoritzats pels Organismes competents.

L'Ajuntament només subministrarà aigua a un immoble quan hagi donat la seva conformitat a la instal·lació i distribució interiors.

Article 16. Inspecció de la instal·lació

L'Ajuntament podrà intervenir, inspeccionar o comprovar els treballs, material i operacions que es realitzin a la caseta del comptador i a la instal·lació particular de l'abonat.

Amb aquesta finalitat l'abonat haurà d'autoritzar al personal designat per l'Ajuntament l'entrada al lloc on es trobin les esmentades instal·lacions, en hores hàbils.

L'abonat haurà d'ajustar les seves instal·lacions particulars de distribució d'aigua, a la normativa que les reguli, i a les prescripcions que li formuli l'Ajuntament.

Si la instal·lació interior no s'ajusta als preceptes indicats, l'Ajuntament pot negar-se a proporcionar el subministrament i pot informar-ne els organismes competents perquè resolguin el que sigui oportú.

Article 17. Instal·lacions interiors inadequades

Quan a judici de l'Ajuntament la instal·lació particular de l'abonat no reuneixi les condicions necessàries de seguretat o aptitud per la finalitat a què es destina, l'Ajuntament comunicarà a l'abonat que la substitueixi, modifiqui o arregli, en el termini que se li assenyali, segons la circumstància del cas.

Vençut el termini concedit, sense que l'abonat hagi complit l'ordre donada, es podrà suspendre el subministrament d'aigua fins que l'esmentada instal·lació particular reuneixi les degudes condicions de seguretat.

Article 18. Visites d'inspecció

L'Ajuntament mitjançant els seus agents o treballadors degudament autoritzats podrà fer visites d'inspecció en hores hàbils en els punts que es trobi la presa d'aigua, comptador i instal·lació particular o interior de l'abonat. Quan l'abonat impedeixi l'entrada en el lloc al personal que, autoritzat per l'Ajuntament, tracti de revisar les instal·lacions, es podrà suspendre el subministrament d'aigua, sempre que consti la negativa manifestada davant testimonis o en presència de qualque Agent de l'Autoritat.

Article 19. Recinte de comptadors 

El recinte de comptadors és l'armari o cambra on s'allotgen el comptador general o la bateria de comptadors divisionaris, els accessoris i les vàlvules annexes. El recinte de comptadors, ha de ser directament accessible des de la via pública, i sinó s'ha de situar a la zona d'ús comú, i ha de ser d'accés fàcil i lliure.

El recinte de comptadors ha de complir el que s'estableix a continuació:

a. Ha de ser d'ús exclusiu per a la instal·lació. En termes generals ha de ser accessible des de la via pública. 

b. En cas que el recinte no estigui situat a l'exterior, ha de disposar d'un punt de llum amb grau de protecció IP65 que doni un nivell mínim d'il·luminació de 100 lux sobre els indicadors de lectura.

c. La porta del recinte del comptador únic de 15 mm, que ha de ser d'un sol full. 

d. Les portes dels armaris de comptadors múltiples han de ser de dos fulls i, en obrir-se, han de deixar lliure tot l'ample del quadre. 

e. Les portes dels armaris han de ser d'un material adequat al fi a què estan destinades. Si estan ubicades a l'exterior de l'edifici, el material ha de resistir els efectes de la intempèrie. En tot cas, les portes dels armaris o locals han de disposar de reixes de ventilació superiors i inferiors i d'un pany normalitzat per la companyia, tipus GESA número 4 o Allen. La propietat de l'edifici serà la responsables del manteniment de les portes. L'Ajuntament pot homologar els materials. 

f. Les portes no han d'obrir cap a accessos a garatges o a llocs de pas de vehicles, excepte quan hi hagi una vorera de protecció de 0,2 m d'altura i 1 m d'amplada, com a mínim. 

g. El recinte ha d'estar construït de forma que una fuita interior d'aigua no afecti la resta de l'edifici, per a la qual cosa ha d'estar impermeabilitzat i ha de disposar d'una zona de desguàs en el fons o pis. Aquesta zona de desguàs ha d'estar formada per un albelló tipus sifònic proveït d'una reixa d'acer inoxidable rebuda en la superfície del fons o pis. Quan estigui situada dins l'edifici, aquesta zona de desguàs ha de ser suficient per evacuar el cabal d'aigua màxim previst de la connexió de servei, i si l'abocament es fa a la xarxa de sanejament general de l'edifici, ha de ser suficient per absorbir aquest cabal. En cas d'armaris situats a la façana o vestíbul de l'edifici, la zona de desguàs pot sortir directament a la via pública i, en aquest cas, no és necessari instal·lar-hi la reixa i el sifó. En tot cas, la canonada del desguàs ha de tenir un diàmetre mínim de 40 mm.

h. Quan el recinte de comptadors es construeixi in situ, els paraments interiors del recinte han de ser d'obra i d'espessor suficient per admetre la fixació de la bateria. Les superfícies interiors s'han d'acabar amb un esquerdejat, brunyit i fracassat, pintat de blanc i de material impermeable, sense cantonades en el fons, que a la vegada ha de tenir un pendent adequat cap a la zona de desguàs. 

i. A més d'estar en una zona de lliure accés, el recinte ha d'estar a un lloc que permeti el correcte funcionament del sistema de tele-lectura via radio estandarditzat per a lectura de comptadors.

j. En cas que hi hagi una bateria de comptadors divisionaris, en el tram horitzontal de cada un dels muntants i en un lloc visible s'ha de fixar una placa metàl·lica o un plàstic rígid gravats amb encuny, en els quals ha de constar el local o habitatge que alimenti i el número d'ordre assignat al comptador en l'informe tècnic. 

La ubicació del recinte de comptadors ha de complir les disposicions següents:

  • El recinte del comptador general s'ha d'instal·lar a la façana de l'edifici, al mur de tancament del solar o a una zona de lliure accés de l'edifici. En aquest darrer cas, ha d'estar situat devora l'entrada a l'edifici.
  • El recinte de comptadors divisionaris s'ha d'instal·lar a un lloc de lliure accés de l'immoble i sempre a la planta baixa.

Les dimensions mínimes dels armaris de comptadors individuals son de 0,45 m d'amplada per 0,45 m d'alçada per 0,3 m de profunditat.

 

TÍTOL III CONSUM, SISTEMES DE MESURAMENT I FACTURACIÓ

Article 20. Determinació de consums

Com a norma general, el consum que fa cada abonat es determina per les diferències entre les lectures del comptador entre dos períodes consecutius de facturació. Es mesura en metres cúbics.

Article 21. Lectura del comptador

L'Ajuntament està obligat a establir un sistema de lectura periòdica de manera que per a cada abonat els cicles de lectura mantinguin una uniformitat en el període de consum.

Les lectures, amb excepció de les instal·lacions que disposin de tele lectura, s'han d'efectuar sempre en hores hàbils o de normal relació amb l'exterior, pel personal autoritzat expressament per l'entitat subministradora proveït de la identificació corresponent. Quan sigui possible i en cas d'absència de l'abonat, el prestador del servei ha de deixar constància d'haver intentat fer la lectura. En cap cas, l'abonat, pot imposar al Servei d'Aigües l'obligació de fer la lectura fora de l'horari establert a aquest efecte, que com a norma general serà de 8 a 15 hores.

Article 22. Facturació 

El prestador del servei ha de percebre de cada persona abonada l'import del subministrament d'acord amb la modalitat tarifària vigent en cada moment, així com els tributs que pertoquin en cada cas.

Les persones que sol·licitin la utilització del servei hauran d'abonar els drets de connexió que assenyali la corresponent Ordenança Fiscal.

Les quotes de servei seran les que estableixi l'Ordenança Fiscal i s'hi ha d'afegir la facturació del consum corresponent als metres cúbics mesurats per l'aparell.

El personal de l'Ajuntament, o entitat delegada, ha d'anotar els registres del comptador en un full de lectura o en un suport físic equivalent, o bé s'han de registrar les lectures telemàtiques directament en el sistema de gestió de l'Ajuntament, que posteriorment s'han de reflectir en el rebut corresponent.

La recaptació de l'import de l'aigua s'ha de fer mitjançant un rebut en la periodicitat establerta en l'Ordenança fiscal. Tant les altes com les baixes s'han de liquidar en el període en què es produeixin, sense perjudici que la petició de baixa sigui atesa immediatament.

Article 23. Consums estimats 

Quan no sigui possible conèixer els consums, per absència del client o per altres causes que impossibilitin la determinació del consum, l'entitat subministradora pot optar o bé per no facturar consum en la factura corresponent amb l'obligació de regularitzar-lo en la facturació següent amb el consum efectivament mesurat, o bé per facturar un consum estimat, sempre que el programa de gestió ho permeti, que es pot calcular de qualsevol de les formes següents:

1. El consum efectuat durant el mateix període de temps i a la mateixa època de l'any immediatament anterior.

2. En cas que no existeixi consum del mateix període de l'any anterior, cal estimar el consum d'acord amb la mitjana aritmètica dels sis mesos immediatament anteriors.

3. En aquells casos en què no existeixin consums mesurats per poder obtenir la mitjana esmentada en el paràgraf anterior, els consums s'han de determinar prenent com a base els consums coneguts de períodes anteriors.

4. En el cas que existeixin dades històriques que permetin identificar que el client té consums estacionals, es pot facturar un consum estimat d'acord amb la mitjana aritmètica dels consums dels últims tres anys en el mateix període facturat.

5. Si no és possible conèixer ni dades històriques ni consums coneguts de períodes anteriors, cal facturar un consum equivalent al preu de la tarifa general que s'estableixi en la tarifa aprovada per als diferents usuaris.

Article 24. Pagament

L'Ordenança fiscal corresponent establirà la quota de subministrament del servei d'aigua potable sota el principi d'establir una tarifa progressiva, de manera que com major sigui el consum, més car resulti per metre cúbic. 

Les persones abonades han de pagar, en la periodicitat establerta, una quota per a la conservació del comptador i altres elements, d'acord amb l'import fixat en l'ordenança fiscal corresponent.

En l'import de l'ordenança s'aplicaran els principis de: 

a. tarifa progressiva, de manera que com major sigui el consum, més car resulti per metre cúbic

b. l'aigua paga l'aigua: la recuperació integral de costs del servei, incloses les millores de la xarxa

Article 25. Manca de pagament

Per manca de pagament del rebut girat per l'Ajuntament a l'abonat pel consum d'aigua que hagi fet, i pels altres conceptes contemplats a l'Ordenança Fiscal, s'iniciarà la via de constrenyiment, d'acord amb la normativa tributària que regula el cobrament dels tributs locals.

Si no es pogués cobrar per la via de constrenyiment, es presumirà que l'abonat renuncia a la prestació del servei i, prèvia audiència de l'interessat, es podrà suspendre el subministrament fins que faci efectiu el deute.

Article 26. Comptadors

Com a norma general, en els immobles amb accés directe a la via pública, el mesurament de consums s'ha d'efectuar mitjançant els sistemes següents:

1. Comptador únic: en immobles o finques on només existeix un habitatge o local, en subministraments provisionals per a obres i en polígons en procés d'execució d'obres, mentre no siguin rebudes les seves xarxes de distribució interior.

2. Bateria de comptadors divisionaris: en els immobles on hi ha més d'un habitatge o local, és obligatori instal·lar un aparell de mesura per a cadascun d'aquests i els necessaris per als serveis comuns. El sistema de control de consums per als immobles situats en carrers de caràcter privat o supòsits similars, i per als conjunts d'edificacions sobre soterranis comuns, s'ha de fer mitjançant un comptador general, independentment de la bateria de comptadors divisionaris.

3. Comptador general: s'ha d'instal·lar quan es doni subministrament a una única unitat de consum, a un aljub o dipòsit auxiliar d'alimentació, o quan la bateria de comptadors divisionaris estigui en una situació diferent de la de la façana de l'edifici, del mur de tancament del solar o del vestíbul de l'edifici. El muntatge del comptador general ha de contenir, disposats en aquest ordre, la clau de tall general, el filtre de la instal·lació general, el comptador general, una clau, aixeta o ràcord de prova, una vàlvula de retenció i una clau de sortida. En cas que el comptador general no alimenti una bateria de comptadors, s'ha d'instal·lar un manòmetre abans de la clau de tall general, excepte en els comptadors que alimentin habitatges unifamiliars.

La instal·lació de comptadors està regulada en el Decret 146/2007, de 21 de desembre, pel qual es regula la posada en servei de les instal·lacions per a subministrament d'aigua en els edificis (BOIB núm. 195 de 2007) o normativa que el substitueixi. Així mateix, resulten d'aplicació el Decret 314/2006, de 17 de març, pel qual s'aprova el Codi tècnic de l'edificació, o normativa que els substitueixi.

L'obligació d'instal·lació de comptadors assenyalada en el punt anterior, sense perjudici del que s'estableix per a casos excepcionals, es determina per a tots els habitatges, establiments turístics, industrials, comercials i instal·lacions urbanes, que, estant connectats a la xarxa urbana i essent de nova construcció, requereixin subministrament d'aigua. Aquesta obligació també és aplicable als supòsits de reforma integral dels establiments esmentats.

Com a norma general, la instal·lació ha de ser d'un dels dos tipus següents:

1. Xarxa amb comptador general únic, que està composta per l'escomesa, la instal·lació general que conté un armari o arqueta del comptador general, un tub d'alimentació, un distribuidor principal i les derivacions col·lectives.

2. Xarxa amb comptadors individuals, que està composta per l'escomesa, la instal·lació general que conté els comptadors divisionaris, les instal·lacions particulars i les derivacions col·lectives.

Él comptador és de propietat de l'Ajuntament i només el pot manipular el personal de l'Ajuntament i les persones o l'entitat responsable de fer-ne el manteniment.

Article 27. Instal·lació del Comptador

Serà feta pel personal que designi l'Ajuntament dins l'armari construït per l'abonat amb aquesta exclusiva finalitat, situada a la paret de tancament del solar, o si no n'hi ha, a la façana de l'immoble, o al lloc que assenyali l'Ajuntament, sempre accessible des de la via pública. 

Abans del comptador, dins la caseta, es col·locarà una clau de pas i després una vàlvula de retenció.

Fora de la caseta de comptadors, els abonats estan obligats a instal·lar una clau de pas a l'entrada de la seva instal·lació interior o particular, situada sempre després del comptador.

L'aparell comptador es precintarà amb la marca de l'Ajuntament o dispositiu electrònic equivalent, per tal de garantir que no es manipula.

Article 28. Substitució o canvi del comptador

Quan es detecti un funcionament anormal de l'aparell comptador, podrà ser comprovat a la pròpia instal·lació de l'abonat pel personal designat per l'Ajuntament o bé, una vegada retirat, en un laboratori autoritzat. Si es conforma el funcionament defectuós, l'Ajuntament podrà efectuar les reparacions o substitucions reglamentàries que escaiguin.

Article 29. Anomalies de mesurament

Quan es detecti una aturada o un mal funcionament de l'aparell de mesurament, la facturació del període actual i la regularització de períodes anteriors s'ha d'efectuar conformement a un dels tres sistemes següents:

1. En relació amb la mitjana dels tres períodes de facturació anteriors a la detecció de l'anomalia.

2. En el cas de consum estacional, amb relació als mateixos períodes dels tres anys immediatament anteriors que haguessin registrat consum.

3. Conforme al consum registrat pel nou aparell de mesurament instal·lat, a prorrata amb els dies que hagués durat l'anomalia.

En el cas que no es pugui efectuar la lectura del mesurament del comptador per absència de la persona abonada i a fi d'evitar l'acumulació de consums en facturacions posteriors, s'ha de facturar en relació amb la mitjana dels períodes de facturació corresponents al mateix període dels tres (3) anys anteriors que varen registrar consum.

En cas que no es pugui efectuar la lectura del mesurament del comptador per absències prolongades de la persona abonada i per no tenir el prestador del servei accés al comptador des de la via pública, sense que la persona abonada no aporti cap lectura en un període superior a un any, el prestador del servei pot notificar per correu certificat a la persona abonada que ha de canviar la ubicació del comptador perquè sigui accessible des de la via pública, per a la qual cosa se li ha de donar un termini de temps suficient. Si finalitza aquest termini i la persona no corregeix l'anomalia, el prestador del servei queda facultat per interrompre el subministrament.

En els casos en què, per error o anomalia de mesurament, es facturin quantitats inferiors a les consumides, el pagament de la diferència s'ha d'escalonar dins un termini que, si no s'acorda el contrari, no pot ser superior a l'any.

Article 30. Pagament

Les persones abonades han de pagar, en la periodicitat establerta, una quota fixa per a la conservació del comptador i altres elements, d'acord amb l'import fixat en l'Ordenança fiscal corresponent.

Article 31. Facturació de l'excés de consum 

En els supòsits de fuites d'aigua aquest és atribuïble als abonats. En aquest cas l'Ajuntament pot no s'aplicar a l'excés de consum, la progressivitat de la tarifa, per tant es facturarà el referit excés al preu de la tarifa general, segons s'estableixi a les tarifes del servei.

En cas que el personal prestador del servei detecti l'excés de consum per possible fuita, es deixarà la clau de pas tancada i una nota d'avís al comptador, sense que l'usuari pugui reclamar al prestador del servei per qualsevol contingència que aquesta actuació li pugui generar. Tanmateix, no és responsabilitat del prestador determinar l'existència de fuita o no.

 

TÍTOL IV CONTRACTACIÓ DEL SUBMINISTRAMENT

Article 32. Contractació de subministrament d'aigua

El subministrament d'aigua potable es contractarà pels interessats amb l'Ajuntament mitjançant contracte de subministrament. Aquest contracte serà aprovat per Decret de Batlia o instrument legal de validesa equivalent.

Serà de compte i càrrec dels interessats el pagament dels impostos, taxes o drets de connexió que gravin el contracte corresponent al subministrament d'aigua contractat.

La contractació serà sempre a reserva que es facin les instal·lacions necessàries, amb les condicions que estableixi l'Ajuntament per cada cas.

Serà condició indispensable per formalitzar els contracte dels apartats 3 a),b),e) de l'article 33següent, que el sol·licitant presenti el Butlletí de l'Instal·lador i que disposi d'un aljub o dipòsit de 1.5 m3 per cada 100 m2 o fracció construïts.

Un cop concedit el subministrament, perquè aquest sigui efectiu, la persona usuària ha d'haver efectuat els treballs de connexió i satisfet els drets establerts en l'ordenança fiscal corresponent.

Article 33. Condicions de contractació

1. Per formalitzar el contracte de subministrament amb l'Ajuntament, prèviament s'ha de presentar la sol·licitud, d'acord amb les condicions establertes en els apartats següents, o també es pot iniciar d'ofici en els casos justificats.

2. La sol·licitud s'ha de fer mitjançant el model normalitzat que ha de facilitar el prestador del servei, prioritzant els mitjans electrònics. En aquesta sol·licitud s'ha de fer constar el nom de la persona sol·licitant o la raó social, el domicili, el nom de la futura persona abonada, el domicili del subministrament i el seu caràcter, l'ús a què s'ha de destinar l'aigua, el cabal necessari o les bases per fixar-lo, i el domicili per a notificacions.

3. La persona sol·licitant ha d'aportar còpia de la documentació exigible legalment, la qual, com a mínim, ha de ser la següent:

a) Acreditació de la propietat de l'edifici a connectar, el contracte de lloguer o l'autorització de la propietat.

b) Certificat emès per l'empresa instal·ladora autoritzada amb què s'acrediti que les instal·lacions compleixen la normativa vigent aplicable i les condicions tècniques establertes en aquesta Ordenança.

c) En cas d'habitatge, cèdula d'habitabilitat i, si escau, llicència de primera ocupació.

d) En cas de ser un local, llicència d'obertura o declaració responsable d'inici i exercici d'activitat, cèdula d'habitabilitat i, si escau, llicència de primera ocupació.

e) Si es tracta d'edificacions o d'instal·lacions no destinades a albergar persones, document equivalent expedit pel Consell de Mallorca que acrediti que s'acompleixen les condicions exigides per poder accedir legalment al subministrament dels serveis.

f) Certificat acreditatiu de connexió a la xarxa municipal de clavegueram, si escau.

g) Nombre de persones que habitaran en el lloc del subministrament, ja sigui en el moment de subscriure el contracte o, posteriorment, quan es produeixin alteracions. En el cas de locals comercials l'aforament i en els hotels i en l'allotjament turístic el nombre de places. 

4. Així mateix, no cal lliurar la documentació esmentada a l'apartat anterior si s'ha aportat amb anterioritat o si l'Ajuntament ja en té registre. 

5. Cada subministrament queda adscrit a les finalitats per a les quals va ser contractat, de manera que queda prohibit dedicar-lo a altres finalitats o modificar-ne l'abast, per a la qual cosa s'ha de fer una nova sol·licitud.

6. Per demanar el subministrament d'aigua potable cal tenir, o sol·licitar alhora, connexió de clavegueram.

7. Un cop atorgat el servei mitjançant resolució de batlia, el subministrament no serà efectiu fins que la persona interessada no hagi subscrit el contracte i satisfet la taxa corresponent per connexió a la xarxa municipal. Així mateix, la taxa de connexió inclou l'execució de la síquia, la instal·lació de la canonada fins a l'armari del comptador i el cobriment de la síquia d'acord amb les condicions tècniques.

8. Una vegada feta la contractació, la persona abonada ha de procurar que les seves dades personals sempre estiguin actualitzades i ha de comunicar qualsevol variació al prestador del servei.

9. En els casos emparats per la llicència urbanística corresponent, es poden subscriure contractes de subministrament per a obres amb les prescripcions següents:

a) La promotora o el promotor interessat pot subscriure aquest contracte i la sol·licitud ha de comptar amb la certificació d'una empresa instal·ladora autoritzada.

b) La durada del subministrament s'ha d'adaptar a la vigència de la llicència urbanística.

c) El comptador corresponent ha de mantenir la titularitat municipal.

d) La persona abonada, en el moment de subscriure el contracte, ha de presentar la garantia adequada, l'import de la qual serà del 300 % de la taxa per connexió a la xarxa municipal d'aigua.

e) Aquesta garantia s'ha de tornar en acabar el subministrament si hi ha informe favorable previ del servei.

f) El cost de l'aigua subministrada per a obres pot ser superior als altres subministraments, d'acord amb el que estableix l'ordenança fiscal corresponent.

Article 34. Causes de denegació

El prestador del servei pot negar-se a subscriure contractes de subministrament en els casos següents:

a) Quan la persona o l'entitat que sol·licita el subministrament es negui a signar el contracte d'acord amb les determinacions d'aquesta Ordenança.

b) Quan la instal·lació de la persona sol·licitant no compleixi les prescripcions legals i tècniques que han de satisfer les instal·lacions receptores.

c) Quan, arran d'un altre contracte subscrit amb el prestador del servei, es comprovi que la persona sol·licitant del servei ha deixat de satisfer l'import de l'aigua consumida, i fins que no aboni el deute. Tot i això, el prestador del servei no es pot negar a subscriure un contracte amb una nova propietat o part arrendatària de l'immoble encara que l'anterior sigui deutor, a qui se li ha de reclamar el deute per la via corresponent.

d) Quan la persona sol·licitant no presenti la documentació que exigeix la llei.

Article 35. Rescissió del contracte

L'incompliment que faci qualsevol de les parts de les obligacions recíproques contingudes en el contracte de subministrament comporta la rescissió del contracte, de conformitat amb el que estableix el capítol corresponent d'aquesta Ordenança, i molt especialment el subministrament a tercers, sense autorització prèvia o justificació legal. 

Article 36. Consum màxim i prioritat de subministrament

S'estableix un consum màxim de 125 litres diaris per persona. Aquesta obligació quedarà reflectida en el contracte, que indicarà el nombre de persones que habitaran o utilitzaran l'immoble.

L'objectiu prioritari del subministrament d'aigua és satisfer les necessitats domiciliàries dels habitatges de la població urbana Article 11 a) b) i d). Els subministraments d'aigua per a usos industrials c), equipaments i esportius f) i altres usos h) s'han de donar únicament en cas que ho permetin les necessitats de l'abastament.

Quan el servei ho exigeixi, el prestador pot disminuir i, fins i tot, suspendre el servei per a usos industrials, esportius i en sòl rústic, pel fet que aquests subministraments queden subordinats en tot i per tot a les exigències del consum domèstic en sòl urbà. En cas que s'hagi de produir suspensió del servei en sòl rústic es tendrà especialment en compte garantir el compliment del conveni vigent en el amb la comunitat de regants de al Vila de Banyalbufar per tal que es pugui assegurar el nombre d'hores d'aigua que correspon a cada membre de la comunitat, sempre que la Font de la Vila disposi de recurs hídric suficient.

El prestador del servei queda exonerat de responsabilitat civil per manca de subministrament quan aquesta circumstància afecti processos industrials i altres de naturalesa anàloga, on aquest subministrament sigui bàsic per a la funció pròpia.

En el cas de contractes que excepcionalment s'hagin autoritzat en sòl rústic, s'estableix un consum màxim de 16 m3 per trimestre.

Article 37. Canvi de titular del contracte

El contracte de subministrament és personal i les parts no poden cedir la seva posició a terceres persones ni exonerar-se de les seves responsabilitats amb relació al servei.

​​Això no obstant, la persona abonada que estigui al corrent de pagament pot traspassar el seu contracte a una altra que hagi d'ocupar el mateix habitatge, local o indústria, amb les mateixes condicions existents. En aquest cas, la persona abonada ho ha de fer saber, mitjançant una comunicació escrita que inclogui la seva conformitat expressa, al prestador del servei, que n'ha de justificar la recepció.

En rebre la comunicació, el prestador del servei ha d'estendre un nou contracte a nom de la nova persona abonada, qui ha de satisfer el que li correspongui segons les condicions vigents en el moment del traspàs. En cas que el contracte contengui clàusules especials, és necessària la conformitat del prestador del servei i la de la nova persona abonada. En cas de necessitat, el Servei d'Aigües pot substituir el comptador per un de nou.

Article 38. Contracte únic per a cada subministrament

El contracte de subministrament s'ha d'establir per a cada servei i ús, i és obligatori estendre contractes separats per a aquells subministraments que exigeixin l'aplicació de tarifes o condicions diferents.

Article 39. Quota del servei i drets de connexió

El prestador del servei ha de fixar, conjuntament amb la persona abonada, el tipus de quota que s'ha d'aplicar, la qual cosa dependrà de les instal·lacions objecte de subministrament d'acord amb l'article 11 Tipus de contractació, i s'ha de subjectar a les disposicions legalment vigents.

Article 40. Termini de duració del contracte

La vigència del contracte és d'un any, o la que s'assenyali en el propi contracte i s'entén tàcitament prorrogada pel mateix període llevat que una de les parts, amb 30 dies d'antelació, avisi l'altra, de manera expressa, de l'interès de donar el contracte per acabat. 

En el cas de l'execució d'obres, la durada d'aquests contractes de serveis provisionals no pot ser, en cap cas, superior al termini màxim per executar les obres establert en la llicència. Una vegada transcorregut aquest termini, no es pot continuar prestant el servei, llevat que s'acrediti que s'ha obtingut la pròrroga corresponent.

 

TÍTOL V INCOMPLIMENT DEL CONTRACTE

Article 41. Interrupció en el subministrament d'aigua

L'Ajuntament no serà responsable davant els seus abonats de la interrupció, irregularitats o restriccions que es produeixin en el subministrament d'aigua, quan siguin motivats per avaries, força major, o qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat.

Article 42. Suspensió del subministrament per avaria

Quan per raons d'avaria, neteja de les instal·lacions, etc. s'hagi de suspendre el subministrament d'aigua als seus abonats, l'Ajuntament farà saber particular o públicament en 48 hores d'antelació; excepte quan es tracti d'avaries produïdes inesperadament i d'urgent reparació. En aquest cas es farà públic en el menor termini possible.

En la mesura que sigui possible l'Ajuntament donarà a conèixer, als seus abonats els temps que hagi de durar la suspensió del subministrament d'aigua.

 

TÍTOL VI RÈGIM JURÍDIC APLICABLE EN SITUACIÓ D'EXCEPCIONALITAT O D'EMERGÈNCIA DE SEQUERA

Article 43. Àmbit temporal d'aplicació 

El present títol s'aplicarà en aquells períodes d'excepció i/o d'emergència declarats per la normativa de la Comunitat Autònoma o de l'Estat, per tal de reduir la utilització dels recursos hídrics. Conforme s'apliquen les mesures establertes en aquest títol restarà en suspens totes aquelles prescripcions contemplades en el reglament, així com les clàusules del contractes de subministrament que s'oposin a l'establert en aquelles. 

Article 44. Òrgans competents 

Correspon a Batlia de l'Ajuntament, en els termes establerts en les normes i instruccions que l'Administració competent aprovi, adoptar les mesures excepcionals contemplades en l'article 45 d'aquesta Ordenança, així com d'altres que puguin sorgir, orientades a gestionar convenientment el subministrament domiciliari d'aigua potable als municipis compresos dintre del seu àmbit d'acord amb les prioritats que preveu l'article 9 d'aquesta Ordenança.

També correspon al Batle o Batlessa adoptar les mesures extraordinàries que puguin afectar a la regularitat del subministrament establert en l'article 45 d'aquesta Ordenança. El Batle o Batlessa haurà de donar compte al Ple de l'Ajuntament d'aquelles resolucions que prengui en compliment d'aquesta Ordenança.

Article 45. Prohibició i restriccions d'ús d'aigua potable 

En compliment de les prescripcions que pugui dictar l'Administració competent en matèria d'utilització dels recursos hídrics s'acordarà, en els períodes declarats d'excepcionalitat i d'emergència, aquelles mesures adreçades a assegurar l'estalvi d'aigua i l'ús racional següents: 

a) Fixar un límit o prohibir l'ús d'aigua potable per a reg de jardins, prats, horts, zones verdes i esportives, de caràcter públic o privat. 

b) Fixar un límit o prohibir l'ús d'aigua potable per neteja de vials, carrers, sendes i voreres, sense perjudici de la necessitat del manteniment de les condiciones higièniques i sanitàries adients. 

c) Fixar un límit o prohibir l'ús d'aigua potable per l'emplenament de piscines estanys i fonts , privades o públiques. 

d) Regular, delimitar o prohibir l'ús d'aigua potable per les fonts que no disposin d'elements automàtics de tancament. 

e) Prohibir l'ús d'aigua potable pel rentat de tota mena de vehicles exceptuant l'efectuada per una empresa dedicada a aquesta activitat. 

f) Establir objectius d'estalvi en el consum en funció dels límits percentuals d'estalvi que es determini per l'Administració competent. L'incompliment d'aquests objectius tindran la consideració de consum excessius. 

g) Qualsevol altre ús de l'aigua potable no previst en aquest article i que l'Administració competent determini la seva prohibició o limitació.

En situació d'emergència a més de les mesures establertes anteriorment també es podran adoptar les següents: 

a) Establir restriccions temporals per al consum humà, industrial i comercial, així com d'interrupció dels subministraments durant les franges horàries que es determinin en funció dels escenaris que l'Administració competent estableixi. L'adopció d'aquesta mesura implicarà automàticament l'autorització a l'entitat subministradora per a executar aquelles maniobres en les xarxes que siguin necessàries. A aquests efectes, l'entitat subministradora haurà de posar en coneixement de l'Ajuntament totes les actuacions desenvolupades en relació amb aquesta mesura, en un termini màxim de dues hores. 

b) Qualsevol altre mesura no prevista en aquest apartat i que l'Administració competent determini la seva prohibició o limitació. Pel que fa els subministraments crítics, s'estarà al que es disposa en els Plans de Contingència aprovat per l'Ajuntament i revistat per l'Agencia Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental (ABAQUA). Al tractar-se de situacions excepcionals en escenaris d'emergència per manca d'aigua, derivades de l'aplicació de l'article 58 del Reial Decret Legislatiu 1/2001 de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Text Refós d'aigües estatal o norma que el substitueixi i demés normes aplicables, les mesures indicades en aquesta normativa, pel seu caràcter general i pel seu caràcter excepcional per la causa que les provoca, no donen lloc a indemnització per part dels afectats de les indicades mesures. 

Article 46.- Obligacions del prestador del servei

El prestador del servei restarà obligada a informar els usuaris pels mitjans de comunicació de major difusió tant audiovisual i premsa escrita, d'acord amb el que preveu l'article 42 d'aquesta ordenança, sobre l'obligació d'informar pels mitjans de comunicació de major difusió als abonats i tan clarament com sigui possible les restriccions, així com de la resta de mesures que caldrà implantar, d'acord amb les Instruccions que a l'efecte li seran donades per l'Ajuntament. L'entitat subministradora restarà obligada a prestar la col·laboració necessària a les autoritats i al personal municipal, a l'objecte de permetre el compliment de les disposicions d'aquesta norma. 

SEGONA PART SANEJAMENT

TÍTOL VII SANEJAMENT

Article 47. Ús obligatori de la xarxa de clavegueram 

Els edificis existents o que es construeixin en finques amb façana davant de la qual existeixin clavegueres públiques hauran d'abocar les aigües pluvials i residuals a través del corresponent clavegueró.

Si la finca té façana en més d'una via pública el propietari podrà escollir la claveguera pública on hagi de desguassar la finca, sempre que hidràulicament sigui possible i les necessitats del servei aconsellin una altra alternativa. Quan no existeixi claveguera pública davant de la finca, però sí a una distància inferior als 100 metres, el propietari haurà de conduir les aigües a l'esmentada claveguera mitjançant les instal·lacions pertinents. Aquesta distància es mesurarà a partir de l'aresta de la finca (intersecció del límit del solar més pròxim a la claveguera amb la línia de façana), i seguint les alineacions dels vials afectats per la construcció longitudinal. 

Els propietaris dels edificis ja construïts i no connectats a la xarxa de clavegueram en la data d'entrada en vigor de la present Ordenança s'hauran d'ajustar a les prevencions següents:

a) Si tinguessin desguàs mitjançant un pou negre o fossa sèptica i la seva connexió a la xarxa de clavegueres fos tècnicament possible, estan obligats a connectar-hi l'esmentat desguàs a través del clavegueró corresponent i a modificar la xarxa interior de la finca per connectar-la amb l'esmentat clavegueró i anul·lar l'antic sistema. En aquest cas, transcorregut el termini d'un mes a partir del requeriment que a l'efecte haurà de dirigir el prestador del Servei al propietari interessat, sense que aquest hagi sol·licitat el clavegueró de desguàs, el prestador del Servei procedirà a la seva construcció a càrrec del propietari esmentat, fins a la línia de façana. El propietari haurà de modificar la seva instal·lació interior per connectar a aquest clavegueró. 

b) Si aquells edificis tinguessin desguàs a cel obert directe o indirecte sense tractament previ, o a qualsevol altre sistema de tractament incorrecte que produeixi un abocament anòmal, estan obligats a entroncar l'esmentat desguàs amb la xarxa de clavegueram, llevat que es tracti del supòsit de l'apartat número 6 d'aquest article, en què s'admet un tractament suficient. Transcorregut el termini de quinze dies a partir del requeriment que a l'efecte haurà de dirigir al prestador del Servei al propietari interessat, sense que aquest hagi eliminat l'abocament anòmal, o sol·licitat el clavegueró de desguàs, el Prestador del Servei procedirà a la seva construcció a càrrec del titular del desguàs, i l'administració corresponent li aplicarà les sancions que procedeixin fins que no es modifiqui la xarxa interior per al seu entroncament correcte al clavegueró, independentment de les que corresponguin per les infraccions en les quals s'hagi incorregut per l'abocament a cel obert.

L'obligació establerta en el paràgraf anterior només serà exigible quan en la via pública a la qual tingui façana l'edifici hi existeixi clavegueram públic o quan en tingués a una distància inferior als 100 metres, mesurats segons el que es disposa en l'apartat 3, supòsit en el qual la conducció d'aigües al clavegueram haurà de realitzar-se a través del corresponent clavegueró longitudinal al qual es refereix l'esmentat precepte.

Quan la distància des de l'aresta a la claveguera, mesurada d'acord amb el que estableix el paràgraf 3, sigui superior als 100 metres, no s'autoritzarà l'edificació del solar, llevat que el propietari al mateix temps o prèviament a la sol·licitud de llicència d'edificació presenti el projecte de desguàs, el qual haurà d'ésser aprovat per l'Ajuntament, i es comprometi a realitzar-lo dins el termini que s'estableixi.

Article 48. Construcció de clavegueres

En tota via pública la construcció del clavegueram ha de precedir, o com a mínim, ésser simultània a la del subministrament d'aigua potable i al paviment definitiu corresponent. Pot autoritzar-se als particulars, l'execució per sí mateix de trams de clavegueram a la via pública. En aquest cas, la persona interessada pot optar per la presentació d'un projecte propi que ha d'estar informat favorablement pel prestador del Servei. 

La persona sol·licitant, així mateix, podrà optar entre construir l'obra per sí mateix o encarregar-la al prestador del Servei. En el primer cas, la persona sol·licitant abonarà les despeses de control i seguiment de l'obra. En el cas d'execució per part del prestador del Servei, s'abonaran les obres segons les taxes del prestador del Servei. Un cop finalitzades les obres d'urbanització, l'Ajuntament haurà de recepcionar-les. 

Si les obres noves han estat executades pel prestador del Servei, la seva recepció serà automàtica, i si són executades per tercers, abans de procedir a la seva recepció es requerirà: 

a) L'informe previ del prestador del Servei sobre la idoneïtat de l'obra executada. 

b) La fixació d'un període de garantia no inferior a tres anys, des de la inspecció i verificació de les obres. La construcció de trams de clavegueram per part de particular obliga a aquests a restituir en igualtat de condicions les instal·lacions pre-existents, i els béns, tant públics com privats que n'hagin resultat afectats. 

Article 49. Autorització de connexió 

La connexió a la xarxa de clavegueram d'un nou usuari ha de complir les exigències del Pla Urbanístic Municipal. La construcció de noves clavegueres es determina a través del corresponent projecte d'urbanització, i segons el prefixat en la present Ordenança. 

L'autorització de connexió s'entén concedida per l'Ajuntament un cop s'ha presentat un projecte propi de connexió a la xarxa de clavegueram i ha estat informat favorablement pel prestador del Servei o bé s'ha sol·licitat al prestador del Servei la seva redacció amb el pagament de les despeses que siguin repercutibles, segons el que s'indica en aquesta Ordenança. 

Article 50. Autorització d'abocament

La utilització de la xarxa de clavegueram concreta en cada cas requereix una autorització d'abocament, a excepció dels locals i activitats que només produeixen abocaments domèstics o assimilables a domèstics. En aquest últim cas l'abocament ve justificat a la documentació de sol·licitud de la Llicència d'activitats. L'autorització d'abocament a xarxa de clavegueram és atorgada per l'organisme competent.

Els titulars de les activitats potencialment contaminants han de realitzar els seus abocaments d'aigües residuals en les condicions establertes a la normativa vigent. El sol·licitant tramitarà a l'Ajuntament corresponent una sol·licitud d'acord amb la normativa reguladora d'abocaments d'aigües residuals a les Illes Balears. Rebuda la sol·licitud per l'Ajuntament es traslladarà a l'organisme competent conjuntament amb l'expedient d'activitats, si s'escau, quan aquest hagi de ser informat per la ponència ambiental de l'organisme competent. 

En altre cas, la sol·licitud de l'autorització de l'abocament no es resoldrà mentre no s'obtingui l'informe favorable per part de l'organisme competent. És a dir, malgrat que l'autorització d'abocament té caràcter autònom perquè és independent de la concessió d'altres permisos, és indispensable per a la concessió de la Llicència municipal d'obertura. En cas d'abocaments directes a mar o a la llera pública i indirectes que s'efectuïn mitjançant instal·lacions no compreses en la xarxa de clavegueram municipal o la xarxa de l'organisme competent, aquests han de ser autoritzats per l'Administració Publica competent. 

Article 51. Condicions prèvies per a la resolució favorable a l'autorització de connexió 

Seran condicions prèvies a l'atorgament d'autoritzacions d'obres, tant de construcció com de reparació d'un clavegueró o d'un clavegueró longitudinal: 

a) Que la claveguera a la que desguassa estigui en servei. En cas d'existir alguna claveguera fora d'ús que pogués conduir l'abocament del clavegueró fins a la xarxa general, per a la seva posada en servei serà preceptiva l'autorització del prestador del Servei després de la seva corresponent inspecció i comprovació. Les despeses que ocasionin els treballs seran per compte del peticionari independentment del resultat de l'informe emès. 

b) La conducció des d'un edifici a la claveguera pública s'efectuarà preferentment de forma directe o, si no és possible, mitjançant un clavegueró longitudinal. Podrà autoritzar-se el desguàs de diversos edificis a través d'un sol clavegueró si tècnicament fos necessari sempre que la servitud o servituds que a l'efecte es constitueixin siguin degudament inscrites en el Registre de la Propietat, en qualsevol cas, el prestador del Servei no actuarà dintre de les finques privades. Aquestes característiques, així com el punt i la cota de connexió seran verificades pel prestador del Servei, que podrà obligar a desguassar els claveguerons en la forma que es determini més favorable pel sistema de sanejament, tal i com s'indica aquesta ordenança. 

Article 52. Delimitació de la titularitat pública i privada dels claveguerons 

El prestador del Servei, amb els mitjans que estimi convenients, serà el responsable de la construcció i connexió dels claveguerons en el tram comprès entre la claveguera pública i la façana de la finca i procedirà a la reposició del paviment, previ abonament de la taxa o tarifa que escaigui, i si ho considera convenient, podrà autoritzar a les persones sol·licitants a fer-ho a càrrec seu. 

La construcció de la part del clavegueró a l'interior de la finca fins al parament extern de la seva façana haurà d'ésser feta per la persona peticionària, el qual estarà obligat a observar les indicacions que a l'efecte formuli el prestador del Servei per tal que pugui realitzar-se degudament la connexió amb el clavegueró exterior. La construcció del clavegueró serà prèvia a l'execució de la xarxa interior de l'edifici, per tal d'assegurar el correcte desguàs del mateix. El manteniment d'aquest clavegueró, fins a la seva posada en servei serà responsabilitat del constructor de l'edifici. 

Article 53. Condicions per a la connexió d'un clavegueró a la xarxa 

La connexió a la xarxa de clavegueram d'un nou usuari haurà de complir les exigències del Pla Urbanístic Municipal. Quan el nivell del desguàs particular no permeti la conducció a la claveguera per gravetat, l'elevació ha de ser realitzada pel propietari de la finca, i haurà de complir les especificacions indicades en aquest article. En cap cas, poden exigir-se responsabilitats a l'Ajuntament pel fet que a través del clavegueró de desguàs puguin penetrar en una finca particular aigües procedents de la claveguera pública. Quan es produeixi aquesta situació, s'autoritzarà la instal·lació d'una clapeta antiretorn en el clavegueró. Les despeses que ocasionin els treballs seran per compte dels propietaris o usuaris. Aquestes actuacions s'entenen sense perjudici del que estableixin altres ordenances municipals sobre obertures de rases i obres a la via pública. 

Quan una empresa o un particular necessiti desguassar una edificació de nova implantació a través d'un nou clavegueró o fins i tot mitjançant un clavegueró existent, haurà de sol·licitar l'autorització de connexió, abans de l'execució de l'obra. Amb aquest efecte haurà de presentar un plànol de la xarxa de desguàs interior de l'edifici en planta i alçada, a escales respectives 1:100 i 1:50, i detallar-hi expressament els sifons generals i la ventilació aèria. A més d'observar en la construcció les disposicions legals i les dimensions adequades per a un correcte desguàs, hauran de complir-se les següents prevencions: 

a) El diàmetre interior no serà en cap cas inferior a 20 centímetres i la seva pendent longitudinal ha de ser superior al 3% 

b) Tots els aparells amb desguàs existents en els habitatges o instal·lacions tindran el seu propi sifó, sempre registrable, i de no existir circumstàncies que aconsellin una altra cosa haurà d'instal·lar-se també un sifó per cada baixant o bé un sifó general per a cada edifici per evitar el pas de gasos i múrids. 

c) En els claveguerons on el prestador del Servei prevegi problemes de retorn de l'aigua de la claveguera, es recomana la instal·lació d'una vàlvula de clapeta antiretorn en el clavegueró en un pou de registre que permeti el seu manteniment, el qual serà responsabilitat de la persona propietari del clavegueró. En tot cas, es deixa a voluntat i responsabilitat del sol·licitant la instal·lació de la clapeta i del pou de registre.

d) Entre l'escomesa del clavegueró i el sifó general de l'edifici, s'ha de disposar obligatòriament d'una canonada de ventilació sense sifó ni cap tancament, que sobrepassi en dos metres l'últim plànol accessible de l'edifici. 

e) Per l'esmentada canonada poden conduir-se les aigües pluvials sempre que, respectant la lliure ventilació, els punts laterals de recollida estiguin adequadament protegits per sifons o reixes antimúrids. 

f) En els nous claveguerons, només en cas que siguin compartits, és obligatòria la construcció d'un pou de registre al tram comprés entre el parament de l'exterior de la façana de l'edifici i la claveguera pública, procurant que estigui quan més a prop millor de la façana, per tal de facilitar la conservació del clavegueró.

g) En el cas de claveguerons que recullin aigües d'estacions particulars de bombament d'aigües residuals, cal evitar que es produeixin problemes d'olors, si es dona el cas la persona propietària haurà de reduir els temps de retenció de les aigües en el pou o haurà de fer el tractament necessari per a evitar aquests problemes, sense produir-ne d'altres a la xarxa de clavegueram com sedimentacions, corrosions o altres. Així mateix la persona propietària ha de mantenir i explotar els bombaments incloent la seva neteja, per tal que tinguin un correcte funcionament. 

Article 54. Conservació i manteniment dels claveguerons 

La conservació i manteniment de la part pública del clavegueró es fa a càrrec del Prestador del Servei, que és responsable del seu perfecte estat de funcionament. Les obres de reparació, neteja o qualsevol altra, que per part del prestador del Servei es portin a terme per a un correcte funcionament el clavegueró comprenen només el tram de desguàs situat a la via pública i les del tram interior de la finca les ha de fer el propietari. Si es detectessin causes imputables a l'usuari que incideixen en el mal funcionament i excessius requeriments de manteniment del clavegueró, les despeses corresponents repercutiran íntegrament a l'usuari, en base a les taxes aprovades per l'Ajuntament. 

El prestador del Servei pot requerir al propietari que repari la part privada del clavegueró, quan el seu mal funcionament incideixi sobre la claveguera o sobre altres finques de la zona. El prestador del Servei es reserva el dret de realitzar en la via pública qualsevol treball d'inspecció, construcció, reparació, neteja o variació de claveguerons o de remodelació de paviments afectats per aquells. L'execució de tot tipus d'elements pertanyents a una xarxa de clavegueram s'atén al que s'exposa el la present Ordenança, i en els aspectes no contemplats en ella, a la normativa sectorial. 

Article 55. Escomeses dels establiments industrials 

En instal·lacions industrials o agrupacions d'indústries les connexions a la xarxa i arquetes de registre, han d'adequar-se al que s'especifica a la normativa reguladora d'abocaments d'aigües residuals.

Article 56. Control de la contaminació en origen 

La regulació de la contaminació en origen, s'estableix en la Normativa reguladora d'abocaments d'aigües residuals de les Illes Balears, mitjançant prohibicions o limitacions en les descàrregues d'abocaments. 

No es poden abocar al clavegueram municipal aquelles aigües residuals que, en qualsevol moment, tinguin característiques o concentracions de contaminants iguals o superiors a les expressades en la Normativa reguladora d'abocaments d'aigües residuals a les Illes Balears. 

Els abocaments han de complir allò establert a l'article 71 de la Normativa del PHIB 2023 sobre Abocaments a sistemes col·lectors i clavegueram o normativa que el substitueixi. Alguns dels paràmetres a complir son:

  • Conductivitat a 25ºC μS/cm ≤ 3.000
  • Temperatura ºC ≤ 40
  • DBO5 mg O2/L ≤ 750*
  • DQO mg O2/L ≤ 1.500*
  • Sòlids en suspensió mg/L ≤ 750
  • Material sedimentablemL/L ≤ 15
  • Nitrogen amoniacal (NH3, NH4 +) mg N/L ≤ 75
  • Nitrogen total mg N/L ≤ 100
  • Fòsfor total mg P/L ≤ 30
  • Clorurs (Cl-) mg/L ≤ 1.500

Article 57. Prohibició d'abocament al clavegueram.

Amb caràcter general a la xarxa de clavegueram s'hi han d'abocar únicament les aigües residuals assimilables a domiciliàries. 

D'acord amb l'article 71 de la Normativa del PHIB 2023. Queda totalment prohibit l'abocament als sistemes col·lectors de composts,matèries i residus en estat sòlid, líquid o gasós, que en raó de la seva naturalesa, propietats o quantitat puguin causar, per si sols o per interacció amb uns altres, danys i inconvenients que afectin als recursos hídrics i processos biològics o ecològics associats, la conservació de la xarxa de sanejament i els processos de depuració duts a terme a les EDAR.

Queda prohibit abocar directament o indirecta a la xarxa de clavegueram:

a) Aigües pluvials de qualsevol procedència. Aigües procedents de buidatge de piscines i de sobreeixdors d'aljubs d'aigua potable. 

b) Qualsevol sòlid, líquid o gas tòxic o verinós, sia pur o mesclat amb altres residus, en una quantitat que pugui constituir un perill per el personal encarregat de la neteja i conservació de la xarxa o ocasionar alguna molèstia pública.

c) Qualsevol producte que tengui alguna propietat corrosiva o que resulti, en alguna forma especial, perjudicial per els materials amb que es construïda la xarxa de clavegueram i per l'equip o personal encarregat de la neteja i la conservació.

d) Substàncies sòlides o viscoses en unes quantitats o mesures que puguin causar una obstrucció en el corrent de les aigües a les clavegueres o obstaculitzar els treballs de conservació i neteja de la xarxa de clavegueram, com cendra, carbonissa, arena, fang, palla, burballa, metall, vidre, pedaços, plomes, quitrà, plàstics, fusta, fems, sang, deixalles d'animals, pèl, vísceres, peces de vaixella, envasos de paper i altres elements, sien sencers o triturats.

e) Qualsevol substància que inhibeixi el procés biològic de depuració que s'efectua a les estacions depuradores.

f) Qualsevol substància nociva per a la persona o per la flora i la fauna terrestre o marítima, que no sigui neutralitzable en un tractament biològic de depuració.

g) Qualsevol substància prioritària inclosa en la normativa de control de la qualitat de l'aigua. 

Article 58. Modalitats d'abocaments d'aigües residuals

Es consideren “abocaments domèstics” els procedents d'habitatges, instal·lacions comercials i oficines, equipaments comunitaris, com ara institucions i centres públics i similars, rentat de roba i estris, així com excrements humans o materials similars procedents d'instal·lacions sanitàries.

Es consideren “abocaments d'allotjaments hotelers i de restauració” els procedents d'aquests tipus d'establiments.

Es consideren “abocaments industrials” els procedents d'establiments industrials, comercials o d'altre tipus, que impliquen substàncies diferents als presents en les aigües residuals definides com a domèstiques, generats en els processos de fabricació o manufactura.

Els abocaments domèstics, d'allotjaments hotelers i de restauració i industrials a la xarxa de clavegueram han de complir les normes de qualitat de les aigües segons el seu ús i qualsevol altra normativa vigent en la matèria.

Els habitatges aïllats que no puguin connectar-se al clavegueram han de disposar del seu propi sistema de recollida, tractament i evacuació o emmagatzematge, que s'ha d'ajustar, necessàriament, a les prescripcions de l'annex corresponent del Pla hidrològic de les Illes Balears i altres disposicions que li siguin d'aplicació. Així, els sistemes autònoms de depuració han de tenir, com a mínim, una fossa sèptica per retenir els sòlids, seguit d'un sistema de tractament adequat. A aquest efecte, les persones titulars d'aquests habitatges han de presentar, davant l'Administració Hidràulica de les Illes Balears, una declaració responsable d'haver instal·lat aquests sistemes, a la qual s'ha d'adjuntar el document que n'acrediti l'adquisició, les característiques tècniques, el rendiment i el manteniment d'aquests sistemes.

D'acord amb l'article 100 del text refós del Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'aigües, o norma que el substitueixi, queda prohibit abocar, directament i indirectament, aigües i productes residuals susceptibles de contaminar les aigües continentals o qualsevol altre element del domini públic hidràulic, excepte que es disposi de l'autorització administrativa prèvia. Així mateix, tampoc no s'admeten els abocaments en trams de clavegueram fora de servei, ni la seva eliminació per injecció en el subsòl, per deposició sobre el terreny o per mètodes similars.

Queden totalment prohibits els abocaments directes o indirectes a la xarxa de clavegueram de tots els compostos i les matèries que, de forma no exhaustiva i agrupats per afinitat o similitud d'efectes, s'assenyalen en aquesta Ordenança.

Queda totalment prohibida la descàrrega de camions dedicats a la neteja de fosses sèptiques o de qualsevol altra procedència a la xarxa de clavegueram.

Article 59. Condicions de les instal·lacions d'evacuació d'aigües pluvials i residuals

En les instal·lacions hoteleres, de restauració, blocs d'apartaments i en tots aquells edificis singulars que, a criteri de l'Ajuntament, així ho exigeixin, s'ha de construir, a l'interior de l'immoble i abans de l'escomesa d'evacuació d'aigües, una arqueta decantadora de sòlids i un separador de greixos i olis, les dimensions dels quals s'han de justificar adequadament.

En les instal·lacions industrials, la xarxa de desguàs interior s'ha de complementar amb un pretractament que asseguri que l'efluent reuneix les condicions exigides per aquesta Ordenança i la resta de normativa ambiental vigent en cada moment.

Les instal·lacions per a l'evacuació de les aigües pluvials han d'anar connectades a la xarxa separativa d'aigües de drenatge. En cas que no existeixi s'han de dirigir a la via pública. En cap cas es poden connectar les aigües pluvials a la xarxa d'aigües residuals amb destí a l'EDAR municipal. 

La persona promotora o propietària ha de dur a terme la instal·lació de desguàs interior de l'edifici, sempre ajustant-se al que disposa la normativa vigent. Així mateix, les persones usuàries s'han de fer càrrec de la neteja, la conservació i la reparació dels desguassos particulars que transcorren dins els trams de la seva propietat, i l'Ajuntament, en els trams situats en domini públic, sempre que hi hagi, a peu de parcel·la, una arqueta de registre o de connexió amb la xarxa pública.

Quan s'observi o es comprovi l'existència d'alguna anomalia o deficiència que exigeixi la realització d'obres per esmenar-la, s'ha de requerir la propietat a executar- les tal com es determini i en el termini que es fixi, transcorregut el qual, si aquestes no s'han realitzat, l'Ajuntament ha de procedir a rescindir el contracte de servei i a aplicar la sanció corresponent.

Article 60. Activitats no connectades a la xarxa de clavegueram 

Totes aquelles activitats industrials, comercials i econòmiques que per les seves característiques d'ubicació no estiguin connectades a la xarxa de clavegueram, han de justificar el sistema de sanejament a l'hora de sol·licitar la llicència d'activitats preceptiva. 

Article 61. Obligatorietat del sistema autònom de sanejament 

Les cases aïllades, urbanitzacions o altres edificacions que necessitin sanejament, que no disposin de xarxa de clavegueram i que per la seva distància o ubicació especial no sigui factible la seva connexió temporalment o permanentment, han de disposar d'un sistema autònom de sanejament per la recollida, tractament i abocament de les aigües fecals o d'ús domèstic. 

Queda prohibit qualsevol tipus d'abocament directe sense tractament previ al sòl o subsòl, rieres o qualsevol altre tipus de terreny forestal. 

En el cas de que ja disposin de sistema de sanejament, hauran de presentar la documentació associada a l'Ajuntament per a que aquest ho validi, indicant la seva ubicació, detalls dels seus elements, característiques, dimensionat i actuacions de manteniment que garanteixin el seu bon funcionament. 

En cas que sigui possible, s'ha d'acompanyar l'informe de dades analítiques de qualitat de l'aigua dels pous més propers. A més, les instal·lacions han de ser autoritzades per l'Administració competent. En cas que no disposin de sistema de sanejament hauran de presentar un projecte sanejament, indicant la seva ubicació, detalls dels seus elements, característiques, dimensionat i actuacions de manteniment que garanteixin el seu bon funcionament. La seva instal·lació requereix d'un permís especial de l'Ajuntament. A més, les instal·lacions han de ser autoritzades per l'Administració competent.

L'aprovació de la instal·lació, no eximeix del connexionat posterior a la xarxa general de clavegueram, quan es construeixi. 

Article 62. Utilització de pous negres

Queda prohibida la utilització de pous negres o d'altres sistemes que donin sortida lliure de les aigües contaminades al terreny. 

 

TÍTOL VII INFRACCIONS I SANCIONS

Article 63.Correcció de les infraccions

Correspon a Batlia la correcció de les infraccions que es cometin respecte les normes de la present Ordenança.

Les infraccions a què es refereix el present títol es classifiquen, d'acord amb la seva entitat, en lleu, greus i molt greus.

Article 64. Faltes lleus. 

Son faltes lleus les següents:

a) Conduir, en part o totalment, l'aigua en un altre lloc del que està destinada.

b) Subministrar aigua a habitatges que no tinguin el servei contractat, encara que no constitueixi revenda.

c) Manipular, operar o modificar la presa i la clau de pas instal·lada dins la caseta de comptadors, i al propi aparell comptador, sempre que no s'espatlli.

d) Fer durant un trimestre un consum d'aigua superior al previst a l'article 36. Fins a un màxim de del 20% d'excés.

e) No facilitar la informació o la documentació requerida pels serveis d'inspecció municipals

f) La utilització dels serveis contractats per l'anterior abonat sense haver-ho comunicat

g) En general, mantenir conductes que impliquin negligència, descuit o ús indegut de l'aigua i que no estiguin previstes com a infraccions de caràcter greu o molt greu en aquesta Ordenança o en la legislació específica.

Article 65. Faltes greus 

Són faltes greus les següents:

a) Executar instal·lacions sense haver complit, amb caràcter previ, els requisits prevists en aquesta Ordenança.

b) Impedir als treballador municipals o entitats delegades, degudament autoritzats, l'entrada als domicilis en hores hàbils, per a la inspecció o investigació de les instal·lacions.

c) Utilitzar aigua sense haver subscrit contracte d'abonament.

d) Negar-se, els propietaris dels immobles, a realitzar les correccions dins les xarxes interiors que assenyali l'Ajuntament.

e) Manipular, operar o modificar la presa i la clau de pas instal·lada dins la caseta de comptadors, i al propi aparell comptador, si la manipulació fa que s'espatlli. 

f) Causar danys en elements de les xarxes municipals.

g) Alterar la qualitat o les condicions sanitàries de l'aigua.

h) Reincidir en una falta lleu dins un període de 12 mesos.

i) Fer durant un trimestre un consum d'aigua superior al previst a l'article 36 entre un 20,1% i un 50% d'excés.

Article 66. Faltes molt greus 

Són faltes molt greus les següents:

a) Aixecar els comptadors instal·lats sense autorització de l'Ajuntament rompre els precintes, el vidre o l'esfera i manipular-los.

b) Establir ramals o derivacions que puguin ocasionar l'ús fraudulent de l'aigua per l'interessat o per tercers.

c) Utilitzar l'aigua indegudament.

d) Fer durant un trimestre un consum d'aigua superior al 50% del previst a l'article 36.

e) Obrir o tancar les claus de pas de la xarxa per persones que no siguin designades per l'Ajuntament.

f) Introduir modificacions a la instal·lació abans del comptador, sense prèvia autorització.

g) Reincidir en una falta greu en un període de 12 mesos.

Article 67. Sancions

Independentment de les mesures cautelars que es puguin adoptar i de l'exigència d'abonament de les tarifes a través dels procediments recaptatoris establerts legalment, les infraccions s'han de sancionar d'acord amb el que estableix la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del Règim Local, respectant els límits fixats en l'article 141 de la mateixa Llei, o normativa que la substitueixi.

Una vegada tipificades d'acord amb els articles 64, 65 i 66, i en cas de ser objecte de sanció, s'ha de imposar la sanció, que s'ha de graduar d'acord amb l'article 69.

 

​​​​​​​Les sancions han de respectar les limitacions següents:

  • Infraccions molt greus: fins a 3.000 €.
  • Infraccions greus: fins a 1.500 €.
  • Infraccions lleus: fins a 750 €.

Article 68. Procediment sancionador

La imposició de qualsevol sanció suposarà la incoacció del corresponent expedient sancionador de conformitat amb el que disposa el Reglament sancionador municipal

Article 69. Graduació

Les sancions corresponents a cada classe d'infracció s'han de graduar tenint en compte el següent:

a) El perjudici causat per la infracció comesa.

b) L'afectació a la seguretat de les persones.

c) La capacitat econòmica de la persona infractora i el benefici obtingut per la infracció.

d) La intencionalitat i la reiteració.

 

TÍTOL VII COMPETÈNCIA I RECURSOS

Article 70. Competència municipal

Serà de competència exclusiva de l'Ajuntament el coneixement i resolució de les qüestions administratives que es puguin promoure en l'aplicació d'aquesta Ordenança, excepte els recursos legals admesos per la Llei.

Correspondrà al Batle o Batlessa l'exercici de les esmentades facultats, que podrà delegar a un membre de la Corporació que designi a tal efecte.

La facultat sancionadora correspondrà al batle o batlessa. 

Articles 71. Competència del Govern de les Illes Balears 

Serà de competència del Govern de les Illes Balears, mitjançant les corresponents Conselleries en matèria de Recursos Hídrics, Sanitat i Indústria, les qüestions o assumptes tècnics, que amb ocasió de la present Ordenança, puguin produir-se i que per prescripció de la legislació especial li pugui correspondre.

Articles 72. Competència de la Jurisdicció ordinària

Correspondrà a la Jurisdicció ordinària conèixer i resoldre les qüestions, civils, mercantils i penals que es plantegin amb motiu de l'aplicació d'aquesta Ordenança.

Article 73. Recurs contenciós-administratiu

Les resolucions de la Batlia, en la matèria que regula aquesta Ordenança, esgotaran la via administrativa i contra aquestes, només podrà interposar recurs contenciós administratiu o potestatiu de reposició.

 

TÍTOL VIII PARTICIPACIÓ DELS USUARIS

Article 74. Comunitat de Regants de la Vila de Banyalbufar

Donada l'existència de la Comunitat de Regants de la Vila de Banyalbufar i de la importància de compartir el recurs de la Font de la Vila, l'Ajuntament crearà un espai de diàleg i presa d'acords que permeti compartir el recurs amb garanties per a ambdós.

 

​​​​​​​Article 75. Comissió d'Aigua

Es crea la “Comissió d'aigua” com a òrgan participatiu, de coneixement i deliberació per a temes d'aigua. En ella hi poden participar els veïnats de Banyalbufar que ho sol·licitin, l'Ajuntament portarà el registre de membres. S'ha de reunir com a mínim 1 vegada a l'any. També es pot reunir a iniciativa de 5 membres de la comissió. En aquesta comissió s'informarà sobre els aspectes de gestió sostenible de l'aigua que s'hagin portat a terme, s'admetran les iniciatives ciutadanes de cura i gestió sostenible de l'aigua i s'activarà especialment en episodis de sequera recollides al Títol VI d'aquesta ordenança.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA

En el termini d'un any, a partir de l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança, tots els abonats hauran d'adequar-hi les seves instal·lacions i contractes. Per a l'adequació de les instal·lacions s'ha d'observar especialment el compliment dels articles 12 i 57. L'Ajuntament pot valorar els casos particulars i les característiques tècniques per allargar aquest termini.

Les finques que actualment tinguin un sol contracte per subministrar vàries unitats d'habitatges o locals, hauran de formalitzar nous contractes, en els termes de l'article 32 i següents, quan es facin obres de reforma. 

DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA 

Els subministraments que s'hagin autoritzat, excepcionalment, en sòl rústic, per a ús agrari i els magatzems agrícoles i d'altres usos no poden superar, en cap cas, el consum màxim establert en l'Article 36 i correspon al prestador del servei l'obligació d'interrompre el subministrament una vegada que s'hagi assolit el cabal esmentat.

DISPOSICIÓ DEROGATORIA

Queden derogades “l'Ordenança Municipal Reguladora del servei d'abastament d'aigua potable a Banyalbufar”, “l'ordenança ús xarxa clavegueram sanitari i abocament d'aigües residuals” i totes aquelles que puguin contradir la normativa regulada al present text. 

DISPOSICIÓ FINAL

1. Aquesta Ordenança entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació íntegra en el BOIB.

2. Publicar el present acord de l'ordenança al tauló d'anuncis Municipal i al BOIB per a la seva exposició pública durant un termini de 30 dies, en els quals els interessats podran examinar l'expedient i presentar les reclamacions que considerin oportunes.

3. Cas que es presentin aquestes reclamacions, seran resoltes pel Ple de la Corporació. En cas contrari s'entendrà com a definitiu l'acord d'aprovació provisional.

4. Publicar el text integre de l'ordenança al BOIB per a la seva entrada en vigor.

Contra el present Acordo, s'interposarà recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Banyalbufar, 26 de juliol de 2024

El batle en funcions Joan Vives Gelabert