Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT, MEDI RURAL I ESPORTS

Núm. 471005
Acord relatiu a la declaració de la necessitat d’ocupació dels béns i a l’aprovació definitiva de la relació de béns i drets afectats pel Projecte d’adequació del tram 2 de l’etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca en sessió de data 24/07/2024 ha adoptat l'Acord següent:

 “Antecedents

1.El projecte d'«ADEQUACIÓ DEL TRAM 2 DE L'ETAPA 2 DE LA RUTA DE PEDRA EN SEC-TM Estellencs», promogut pel Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports del Consell Insular de Mallorca, va ser redactat el juny de 2018 per CIMAR INGENIERIA S.L. i signat per l'enginyer de Camins, Canals i Ports, Sr. Esteban Pisano Porada (núm. Col·legiat 12.594), el qual ha estat actualitzat en data novembre de 2023 per incorporar la valoració dels béns afectats per l'expropiació motivada per l'execució del projecte, d'acord amb l'informe del Servei de valoracions i expropiacions del Consell de Mallorca.

2. Els documents que conformen el projecte tècnic de l'expedient codi 738499T ADEQUACIÓ DEL TRAM 2 DE L'ETAPA 2 DE LA RUTA DE PEDRA EN SEC-TM Estellencs, actualització novembre de 2023, són:

  • Document núm. 1: memòria i 9 annexos.
  • L'annex 6 preveu les expropiacions que cal dur a terme, per la qual cosa incorpora la relació de béns i drets afectats, en compliment del que disposa l'article 17 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa.
  • Document núm. 2: plànols.
  • Document núm. 3: plec de condicions o de prescripcions tècniques.
  • Document núm. 4: pressupost.

3.El pressupost del projecte per al coneixement de l'administració és de trenta-set mil vint-i-sis euros i setanta-quatre cèntims (37.026,74 €) que inclou, a més del pressupost d'execució de la contracta de trenta-sis mil set-cents set euros i sis cèntims (36.707,06 €),  tres-cents dinou euros i seixanta-vuit cèntims (319,68 €) per a expropiacions.

4.En data 14/01/2019 s'ha emès informe de supervisió previst en l'article 235 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, de les obres del Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec. I en data 6/02/2019 s'emet informe complementari en el qual se expressa, rectificant respecte l'anterior informe, la no necessitat de sol·licitar autorització de la Direcció General de Recursos Hídrics donat que les actuacions previstes al projecte no afecten el Domini Públic Hidràulic.

5.En la tramitació de l'expedient s'han sol·licitat i obtingut els informes i autoritzacions sectorials següents:

a.En matèria de patrimoni històric:

En data 3/7/2018 la Comissió Insular de Patrimoni Històric de Mallorca va acordar autoritzar la documentació presentada del projecte de l'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec, amb les següents prescripcions: l'aixecament del marge haurà de respectar el sistema constructiu existent, és a dir, en sec i sense cap tipus de ciment, formigó o morter, i per aixecament del marge s'emprarà pedra de les proximitats.

b. En matèria d'espais naturals i/o protegits:

i. En data 1/10/2018 el director general d'Espais Naturals i Biodiversitat emet informe favorable sobre el projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec, en relació al paratge natural de la Serra de Tramuntana i resolució de no afecció a la Xarxa Natura 2000.

ii. En data 5/11/2018 el director General d'Espais Naturals i Biodiversitat emet informe favorable relatiu a diferents projectes d'adequació de varis trams de la Ruta de Pedra en Sec en diferents municipis de la Serra de Tramuntana en zona de risc d 'incendi forestal. Indicant a les seves conclusions que les obres han de complir estrictament el decret 125/2007 de 5 d'octubre pel qual es dicten les normes sobre l'ús del foc, entre d'altres, i recomana que la senyalització lligada a la ruta inclogui referències al risc d'incendi forestal existent.

En matèria de carreteres:

i.  En data 8/02/2019 el departament de Territori i Infraestructures  del Consell de Mallorca  emet autorització per les obres del Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec, que s'han d'ajustar a condicions que s'estipulen en la pròpia autorització.

ii. En data 21/04/2021 el departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca emet l'autorització de pròrroga per les referides obres, la vigència de la qual és de tres anys.

iii.En data 12/06/2024 el Servei d'Explotació i Conservació informa favorablement d'acord amb les condicions que s'hi assenyalen, l'autorització de pròrroga de les obres de referència, per un any més, a partir del dia següent al de la data de recepció del present escrit.

6. En data 21/03/2019 l'Ajuntament d'Estellencs resol la concessió de llicència urbanística municipal pel Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de pedra en Sec, la qual té una durada de 36 mesos, les quals s'ajustaran al prescrit en dit informe segons es disposa en l'article 146.3 de la Llei 17/2017 de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears. Donat el temps transcorregut, en data 19 de desembre de 2023 es sol·licita nova llicència urbanística a l'ajuntament, que resol en data 29 de febrer de 2024 mitjançant la concessió de dita llicència.

7. El Departament de Medi Ambient sol·licità al Servei de valoracions i expropiacions del Departament de Mobilitat i Infraestructures l'informe de valoració dels terrenys necessaris afectats per dur a terme el projecte i el 26/05/2021 es va rebre dit informe, en el qual s'estima que el valor total dels béns afectats, als efectes de determinar les quantitats corresponents a la Reserva de Crèdit i Depòsit Previ a utilitzar en les finques afectades per l'obra “Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec”, puja  a tres-cents dinou euros amb seixanta-vuit vuit cèntims (319,68 €).

En l'informe de valoració esmentat, s'exposa que els terrenys objecte de valoració són els que es  troben en situació bàsica de sòl rural i que l' expropiació dels terrenys afectats  es corresponen a una superfície TOTAL de 1.171 m2 que representa 2 finques situades al municipi d'Estellencs, entre el camí d'accés al refugi de Sa Coma d'en Vidal i la carretera Vella d'Andratx, i es corresponen amb el tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec.

8. S'ha emès informe sobre els instruments jurídics per incorporar a la Ruta de Pedra en Sec terrenys de titularitat privada corresponents al tram 2 de l'Etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec que discorre pel TM d' Estellencs pel Cap de Secció de Camins del Servei de Medi Ambient en data 24/11/2023, que analitza la viabilitat de l'expropiació forçosa com a l'instrument adient en aquest expedient.

9.S'ha incorporat a l'expedient l'informe sobre la urgència de l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec, per part del Cap del Servei de Medi Ambient i el coordinador de la unitat de Pedra en Sec i senderisme, en data 11/12/2023 i que motiva la petició de declaració d'urgent ocupació dels terrenys necessaris per executar les obres previstes en el projecte.

10. El vicepresident segon i conseller executiu del departament de  Medi Ambient, Medi Rural i Esports  del Consell de Mallorca va dictar en data 6/03/2024 resolució d'aprovació inicial del “Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec”, i obertura d'un període d'informació pública.

11. El Consell Executiu en data 13/03/2024 acordà  aprovar l' Acord de declaració de necessitat  d' ocupació dels béns, i l' aprovació inicial de la relació individualitzada de béns i drets afectats pel projecte i les sotmet al tràmit  d' informació pública.

12. En data 19 de març de 2024 es va publicar en el BOIB núm. 038 l'anunci d'informació pública d'aprovació inicial del “Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec” i de la relació de béns i drets afectats; així mateix, s'exposà en la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca, en un diari d'àmbit insular i en el taulell d'anuncis del Consell de Mallorca i en el taulell d'anuncis de l'Ajuntament d'Estellencs.

13. La resolució del  vicepresident segon i conseller executiu del departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports del Consell de Mallorca de data 17 de juliol de 2024 d' aprovació definitiva del “Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec”.

14. L' informe jurídic favorable i proposta d'acord emès per la tècnica jurídica amb el vistiplau del cap de la Secció de Camins  i de l' òrgan directiu  per a l' Aprovació definitiva de la declaració de necessitat d' ocupació i relació individualitzada de béns i drets afectats pel Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec.

Fonaments de Dret

1. La Llei 16/2001, de 14 de desembre, atribueix als consells insulars competències en matèria de carreteres i camins. I de conformitat amb l'article 70.15 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer) el Consell Insular de Mallorca exerceix, com a pròpia, la competència en matèria de carreteres i camins.

2.El Pla Especial d'Ordenació i Protecció de la Ruta de Pedra en Sec (PERPS),  aprovat pel Ple del Consell de Mallorca en sessió  de data 21 de maig de 2015  (BOIB núm. 93, de 25 de juny de 2015) i modificat en sessió de 10/11/2022 (BOIB núm. 166 de 22/12/2022), disposa en l'article 25.1 que el desenvolupament, l'execució i la gestió de la Ruta de Pedra en Sec correspon al Consell de Mallorca.

3.El tram previst per incorporar a la Ruta de Pedra en Sec en el present projecte discorre en el Terme Municipal d'Estellencs, a la sortida de les finques públiques de Son Fortuny i la Coma d'en Vidal, travessant la carretera Ma-10. L'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec que promou el Consell de Mallorca, discorre en part per la carretera Ma-10 amb el consegüent perill per als senderistes, per la qual cosa el Pla Especial de la Ruta de Pedra en Sec preveu evitar aquest tram de carretera, amb un enllaç directe entre la finca de Son Fortuny i la carretera vella d'Andratx a Estellencs (tram 2 de l'etapa 2), amb la qual cosa es millorarà la seguretat dels usuaris i senderistes.

4.Els efectes inherents de l'aprovació dels plans d'ordenació territorial i urbanístics, per tant, del PERPS, comporten la declaració d'utilitat pública de les obres, de les instal·lacions i dels serveis que s'hi hagin previst de manera concreta i la necessitat d'ocupació dels béns i drets necessaris per a la seva execució, als efectes d'allò que preveu la legislació sobre expropiació forçosa, tal i com es disposa, respectivament, a l'article 16 de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'Ordenació Territorial, l'article 42 del Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei del Sòl i Rehabilitació urbana, l'article 67 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, la norma 4.3 del Pla Territorial Insular de Mallorca i que ve refermada per l'article 50 de la Llei 13/2018, de 28 de desembre, de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca, així com al propi article 5.8 del PERPS.

5.Quant a la competència en matèria d'expropiació forçosa, l'article 28.1 o) de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, atribueix al consell executiu les declaracions de necessitat d' ocupació dels béns en els procediments d' expropiació forçosa.

Així mateix, l'article 33.2, apartats e) i f), atribueix als consellers executius preparar i presentar per a l'aprovació per l'òrgan competent els projectes de reglaments, plans i altres disposicions relatives a matèries pròpies del departament i formular, quan escaigui, les propostes relatives als acords o a les resolucions que hagin d'adoptar els òrgans competents en matèries pròpies del seu departament.

6.La Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa i el Decret de 26 d' abril de 1957 que aprova el Reglament de la Llei d' Expropiació forçosa, preveuen:

a. En els articles 52 i 56, respectivament, la declaració d´urgent ocupació dels béns afectats per una expropiació.

b. En els articles 15  i següents de la Llei concordants del Reglament, la tramitació de la necessitat d´ocupació de béns.

7.L'article 18 i següents de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa (LEF), i altres articles concordants del Decret de 26 d'abril de 1957 pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'expropiació forçosa (REF), regulen el tràmit d'informació pública al qual s'ha de sotmetre la declaració de necessitat d´ocupació del béns  i la relació de béns i drets afectats.

Atès l' exposat, el  vicepresident segon i conseller executiu del departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports del Consell de Mallorca proposa al Consell Executiu que adopti el següent:

Acord

1.Aprovar definitivament la declaració de necessitat d'ocupació i la relació concreta i individualitzada dels béns i drets afectats pel Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec aprovat definitivament per Resolució de data 17 de juliol de 2024 , en concordança amb la Relació de propietaris i béns afectats inclosa en la Memòria del « Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec » de novembre de 2023 del terme municipal d' Estellencs :

Finca

Titular

Referència Cadastral

Localització

Polígon

Parc.

Superfície a expropiar  (m²)

1

Catalina Palmer Palmer

Herederos de Gabriel Alemany Bauza

Jaime Alemany Bauza

07021A001000080000ZK

Son Fortuny

Estellencs

1

8

536

2

Segons cadastre, no és possible emetre certificació descriptiva i gràfica per existir un expedient obert que pugui afectar a la descripció de l'immoble.

07021A004001070000ZS

Son Fortuny

Estellencs

4

107

635

2.Publicar aquest Acord i notificar-lo a les persones interessades.

3.Sol·licitar al Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la declaració d' ocupació urgent dels béns afectats per dur a terme les expropiacions relatives al projecte esmentat.

Contra aquest acte, que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la notificació o de la publicació en el BOIB. El recurs es pot interposar formalment davant el Consell Executiu o davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Mallorca, que és l'òrgan competent per resoldre'l.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.

Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de sis mesos, comptadors a partir de l'endemà de la desestimació presumpta.

No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques”.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica: 30 de juliol de 2024

El conseller executiu del Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports Pedro Bestard Martínez