Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT, MEDI RURAL I ESPORTS

Núm. 470967
Resolució d’aprovació definitiva del Projecte d’adequació del tram 2 de l’etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

EL conseller executiu del Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports en data 17/07/2024 ha dictat la Resolució següent:

''Antecedents

1. El projecte d'«ADEQUACIÓ DEL TRAM 2 DE L'ETAPA 2 DE LA RUTA DE PEDRA EN SEC-TM Estellencs», promogut pel Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports del Consell Insular de Mallorca, va ser redactat el juny de 2018 per CIMAR INGENIERIA S.L. i signat per l'enginyer de Camins, Canals i Ports, Sr. Esteban Pisano Porada (núm. Col·legiat 12.594), el qual ha estat actualitzat en data novembre de 2023 per incorporar la valoració dels béns afectats per l'expropiació motivada per l'execució del projecte, d'acord amb l'informe del Servei de valoracions i expropiacions del Consell de Mallorca.

2. Els documents que conformen el projecte tècnic de l'expedient codi 738499T ADEQUACIÓ DEL TRAM 2 DE L'ETAPA 2 DE LA RUTA DE PEDRA EN SEC-TM Estellencs, actualització novembre de 2023, són:

  •  Document núm. 1: memòria i 9 annexos.
  • L'annex 6 preveu les expropiacions que cal dur a terme, per la qual cosa incorpora la relació de béns i drets afectats, en compliment del que disposa l'article 17 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa.
  • Document núm. 2: plànols.
  • Document núm. 3: plec de condicions o de prescripcions tècniques.
  • Document núm. 4: pressupost.

3. El pressupost del projecte per al coneixement de l'administració és de trenta-set mil vint-i-sis euros i setanta-quatre cèntims (37.026,74 €) que inclou, a més del pressupost d'execució de la contracta de trenta-sis mil set-cents set euros i sis cèntims (36.707,06 €),  tres-cents dinou euros i seixanta-vuit cèntims (319,68 €) per a expropiacions.

4. En data 14/01/2019 s'ha emès informe de supervisió previst en l'article 235 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, de les obres del Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec. I en data 6/02/2019 s'emet informe complementari en el qual s'expressa, rectificant respecte a l'anterior informe, la no necessitat de sol·licitar autorització de la Direcció General de Recursos Hídrics donat que les actuacions previstes al projecte no afecten el Domini Públic Hidràulic.

5. En la tramitació de l'expedient s'han sol·licitat i obtingut els informes i autoritzacions sectorials següents:

a. En matèria de patrimoni històric:

En data 3/7/2018 la Comissió Insular de Patrimoni Històric de Mallorca va acordar autoritzar la documentació presentada del projecte de l'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec, amb les següents prescripcions: l'aixecament del marge haurà de respectar el sistema constructiu existent, és a dir, en sec i sense cap mena de ciment, formigó o morter, i per aixecament del marge s'emprarà pedra de les proximitats.

b. En matèria d'espais naturals i/o protegits:

i. En data 1/10/2018 el director general d'Espais Naturals i Biodiversitat emet informe favorable sobre el projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec, en relació amb el paratge natural de la Serra de Tramuntana i resolució de no afecció a la Xarxa Natura 2000.

ii. En data 5/11/2018 el director General d'Espais Naturals i Biodiversitat emet informe favorable relatiu a diferents projectes d'adequació de varis trams de la Ruta de Pedra en Sec en diferents municipis de la Serra de Tramuntana en zona de risc d'incendi forestal, indicant a les seves conclusions que les obres han de complir estrictament el decret 125/2007 de 5 d'octubre pel qual es dicten les normes sobre l'ús del foc, entre d'altres, i recomana que la senyalització lligada a la ruta inclogui referències al risc d'incendi forestal existent.

c. En matèria de carreteres:

i. En data 8/02/2019 el departament de Territori i Infraestructures  del Consell de Mallorca  emet autorització per les obres del Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec, que s'han d'ajustar a condicions que s'estipulen en la pròpia autorització.ii.   En data 21/04/2021 el departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca emet l'autorització de pròrroga per les referides obres, la vigència de la qual és de tres anys.

ii.En data 21/04/2021 el departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca emet l'autorització de pròrroga per les referides obres, la vigència de la qual és de tres anys.

iii.En data 12/06/2024 el Servei d'Explotació i Conservació informa favorablement d'acord amb les condicions que s'hi assenyalen, l'autorització de pròrroga de les obres de referència, per un any més, a partir del dia següent al de la data de recepció del present escrit.

6. En data 21/03/2019 l'Ajuntament d'Estellencs resol la concessió de llicència urbanística municipal pel Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de pedra en Sec, la qual té una durada de 36 mesos, les quals s'ajustaran al prescrit en dit informe segons es disposa en l'article 146.3 de la Llei 12/2017 de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears. Donat el temps transcorregut, en data 19 de desembre de 2023 es sol·licita nova llicència urbanística a l'ajuntament, que resol en data 29 de febrer de 2024 mitjançant la concessió de dita llicència.

7. El Departament de Medi Ambient sol·licità al Servei de valoracions i expropiacions del Departament de Mobilitat i Infraestructures l'informe de valoració dels terrenys necessaris afectats per dur a terme el projecte i el 26/05/2021 es va rebre dit informe, en el qual s'estima que el valor total dels béns afectats, als efectes de determinar les quantitats corresponents a la Reserva de Crèdit i Dipòsit Previ a utilitzar en les finques afectades per l'obra “Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec”, puja  a tres-cents dinou euros amb seixanta-vuit vuit cèntims (319,68 €).

En l'informe de valoració esmentat, s'exposa que els terrenys objecte de valoració són els que es  troben en situació bàsica de sòl rural i que l'expropiació dels terrenys afectats  es corresponen a una superfície TOTAL de 1.171 m2 que representa 2 finques situades al municipi d'Estellencs, entre el camí d'accés al refugi de Sa Coma d'en Vidal i la carretera Vella d'Andratx, i es corresponen amb el tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec.

8. S'ha emès informe sobre els instruments jurídics per incorporar a la Ruta de Pedra en Sec terrenys de titularitat privada corresponents al tram 2 de l'Etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec que discorre pel TM d' Estellencs pel Cap de Secció de Camins del Servei de Medi Ambient en data 24/11/2023, que analitza la viabilitat de l'expropiació forçosa com a l'instrument adient en aquest expedient.

9.S'ha incorporat a l'expedient l'informe sobre la urgència de l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec, per part del Cap del Servei de Medi Ambient i el coordinador de la unitat de Pedra en Sec i senderisme, en data 11/12/2023 i que motiva la petició de declaració d'urgent ocupació dels terrenys necessaris per executar les obres previstes en el projecte.

10. Mitjançant resolució del vicepresident segon i conseller executiu de Medi Ambient, Medi Rural i Esports de dia 06/03/2024 es va aprovar inicialment el projecte abans esmentat i mitjançant l'Acord del Consell Executiu de dia 13/03/2024 es va declarar la necessitat de l'ocupació i es va aprovar inicialment la relació de béns i drets afectats pel projecte; al mateix temps, s'ordenà l'obertura d'un tràmit d'informació pública de 20 dies, amb la inserció prèvia d'un anunci en el BOIB núm. 38 de dia 19 de març de 2024, en la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca, en el Diari de Mallorca de i en el taulell d'anuncis de l'Ajuntament d'Estellencs.

11. Durant aquest període d'informació pública, no s'ha tingut constància al Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports de la presentació d'al·legacions.

12. L'informe jurídic i proposta de resolució emès per la tècnica de Medi Ambient amb el vistiplau del cap de secció de Camins, i de l'òrgan directiu corresponent  per a l'aprovació definitiva del Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec.

Fonaments de Dret

1. La Llei 16/2001, de 14 de desembre, atribueix als consells insulars competències en matèria de carreteres i camins. I de conformitat amb l'article 70.15 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer) el Consell Insular de Mallorca exerceix, com a pròpia, la competència en matèria de carreteres i camins.

2.El Pla Especial d'Ordenació i Protecció de la Ruta de Pedra en Sec (PERPS), aprovat pel Ple del Consell de Mallorca en sessió de data 21 de maig de 2015 (BOIB núm. 93, de 25 de juny de 2015) i modificat en sessió de 10/11/2022 (BOIB núm. 166 de 22/12/2022), disposa en l'article 25.1 que el desenvolupament, l'execució i la gestió de la Ruta de Pedra en Sec correspon al Consell de Mallorca.

3. El tram previst per incorporar a la Ruta de Pedra en Sec en el present projecte discorre en el Terme Municipal d'Estellencs, a la sortida de les finques públiques de Son Fortuny i la Coma d'en Vidal, travessant la carretera Ma-10. L'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec que promou el Consell de Mallorca, discorre en part per la carretera Ma-10 amb el consegüent perill per als senderistes, per la qual cosa el Pla Especial de la Ruta de Pedra en Sec preveu evitar aquest tram de carretera, amb un enllaç directe entre la finca de Son Fortuny i la carretera vella d'Andratx a Estellencs (tram 2 de l'etapa 2), amb la qual cosa es millorarà la seguretat dels usuaris i senderistes. Per tant, el projecte esmentat permetrà executar el tram 2 de l'etapa 2 prevista en el Pla Especial de la Ruta de Pedra en sec, a la vegada que millorarà les condicions de seguretat dels usuaris i senderistes.

4. Els efectes inherents de l'aprovació dels plans d'ordenació territorial i urbanístics, per tant, del PERPS, comporten la declaració d'utilitat pública de les obres, de les instal·lacions i dels serveis que s'hi hagin previst de manera concreta i la necessitat d'ocupació dels béns i drets necessaris per a la seva execució, als efectes d'allò que preveu la legislació sobre expropiació forçosa, tal com es disposa, respectivament, a l'article 16 de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'Ordenació Territorial, l'article 42 del Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei del Sòl i Rehabilitació urbana, l'article 67 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, la norma 4.3 del Pla Territorial Insular de Mallorca i que ve refermada per l'article 50 de la Llei 13/2018, de 28 de desembre, de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca, així com al propi article 5.8 del PERPS.

5. Pel Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de dia 28 de juliol de 2023 (BOIB núm. 106 de 29/07/2023) s'estableixen les competències dels diferents departaments i, d'entre les quals, les del Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports en virtut d'allò que disposa el seu article 1 on s'indica que s'hi troben, entre d'altres, les matèries següents:

- Planificació, creació i gestió de les rutes senderistes i refugis de muntanya.

- Tramitació dels expedients d'expropiació forçosa.

- Exercir les actuacions derivades del desplegament de la Llei 13/2018, de 28 de desembre, de camins públics i rutes senderistes

No obstant això, cal tenir en compte que en matèria d'expropiació forçosa, l'article 28.1 o) de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, atribueix al consell executiu les declaracions de necessitat d'expropiació en els procediments d'expropiació.

6. D'acord amb l'article 231 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic (LCSP), una vegada redactat i supervisat el projecte esmentat, i prèviament al replanteig i a la contractació de l'execució de les obres que s'hi contemplen, cal que l'òrgan competent aprovi el projecte. L'aprovació del projecte correspondrà a l'òrgan de contractació llevat que tal competència estigui específicament atribuïda a un altre òrgan per una norma jurídica.

7. D'acord amb les regles de tramitació del projecte d'obres de l'article 149 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i els articles 83 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8.La Llei de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa i el Decret de 26 d'abril de 1954 que aprova el Reglament de la Llei d'Expropiació Forçosa, preveuen:

a. En els articles 52 i 56, respectivament, la declaració d'urgent ocupació dels béns afectats per una expropiació.

b. En els articles 15 i següents de la Llei i concordants del Reglament, la tramitació de la necessitat d'ocupació dels béns.

Atès l'exposat, el vicepresident segon i conseller executiu del Departament de Medi Ambient,  Medi Rural i Esports del Consell de Mallorca adopta la següent:

Resolució

1. Aprovar definitivament el Projecte d'adequació del tram 2 de l'etapa 2 de la Ruta de Pedra en Sec, promogut pel Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports del Consell Insular de Mallorca, amb un pressupost per al coneixement de l'administració de trenta-set mil vint-i-sis euros i setanta-quatre cèntims (37.026,74€), dels quals  tres-cents dinou euros i seixanta-vuit cèntims (319,68 €) són per a expropiacions.

2. Publicar aquesta resolució i notificar-la a les persones interessades.

3. Sol·licitar al Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la declaració d'ocupació urgent  dels béns afectats per a dur a terme les expropiacions relatives al projecte esmentat.

Contra aquest acte, que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la notificació o de la publicació en el BOIB. El recurs es pot interposar formalment davant aquest conseller executiu o davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, que és l'òrgan competent per resoldre'l.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.

Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de sis mesos, comptadors a partir de l'endemà de la desestimació presumpta.

No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.”

 

 Palma, en la data de la signatura electrònica: 30 de juliol de 2024

El conseller executiu del Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports Pedro Bestard Martínez