Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 470819
Resolució de la directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa per la qual s’aproven les instruccions per avaluar l’aprenentatge dels alumnes de batxillerat a les Illes Balears per al curs 2024–2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, estableix que l'etapa de batxillerat comprèn dos cursos, es desenvolupa en modalitats diferents i s'organitza de manera flexible en matèries comunes, matèries de modalitat i matèries optatives, per oferir una preparació especialitzada als alumnes d'acord amb les seves perspectives i interessos de formació i permetre la incorporació a la vida activa una vegada finalitzada, sense perjudici que un alumne realitzi el batxillerat en tres anys acadèmics, en règim ordinari, sempre que les seves circumstàncies personals, permanents o transitòries, ho aconsellin.

El 6 d'abril de 2022 es va publicar el Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims del batxillerat, que, juntament amb la Llei orgànica 2/2006, formen la normativa bàsica estatal que ha de ser desenvolupada i completada per les comunitats autònomes.

El 17 de març de 2022 es va publicar la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, en la qual, a l'apartat 1 de l'article 18, s'estableix que l'avaluació dels alumnes de batxillerat ha de ser contínua i la qualificació ha de ser diferenciada segons les matèries del currículum.

A l'apartat 1 de l'article 36 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, s'estableix que l'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes serà contínua i diferenciada segons les distintes matèries. El professor de cada matèria decidirà, en acabar el curs, si l'alumne ha assolit els objectius i ha aconseguit l'adequat grau d'adquisició de les competències corresponents.

A l'apartat 1 de l'article 37 de la Llei orgànica 2/2006 s'estableix que per obtenir el títol de batxiller serà necessari acreditar l'avaluació positiva en totes les matèries dels dos cursos de batxillerat, si bé es preveu la possibilitat, de manera excepcional, que l'equip docent pugui decidir l'obtenció del títol per part dels alumnes que hagin superat totes les matèries excepte una. A l'article 22 del Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims del batxillerat, s'estableixen les condicions i els procediments que regulen aquesta excepcionalitat.

Als apartats 3 i 4 de la mateixa llei es preveu l'obtenció del títol de batxillerat des d'altres ensenyaments, com el cas dels alumnes que han superat els ensenyaments professionals de música o dansa i els que tenguin el títol de tècnic de formació professional o d'arts plàstiques i disseny.

El Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims del batxillerat, a l'article 21, regula la promoció dels alumnes d'un curs a un altre i, a l'article 22, les condicions per a l'obtenció del títol de batxiller. A l'article 23 es regula l'obtenció del títol de batxiller des d'altres ensenyaments. A l'article 27 estableix que els alumnes tenen dret a una avaluació objectiva; a l'article 28 recull la participació i el dret a la informació sobre l'evolució del procés educatiu dels alumnes de pares, tutors legals o els alumnes mateixos si són majors d'edat, i en els articles 29 a 33 determina quins són els documents oficials d'avaluació i el format que han de tenir els resultats de l'avaluació.

El Decret 4/2023, de 13 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoles infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix les competències dels equips docents de grup en matèria d'avaluació.

El 2 d'agost de 2022, en el BOIB núm. 101, es va publicar el Decret 33/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears. Aquest decret va entrar completament en vigor el curs 2023–2024 i durant la seva implementació s'han detectat errades i aspectes que cal revisar, per la qual cosa s'ha iniciat el procediment d'elaboració d'un decret de modificació del Decret 33/2022, d'1 d'agost.

Per facilitar la gestió educativa i administrativa dels centres i per resoldre els dubtes que des de la comunitat educativa s'han fet arribar a la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa s'ha considerat adient elaborar una resolució perquè els centres disposin d'un instrument que faciliti l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes que cursin batxillerat el curs 2024–2025.

Aquesta Resolució, que estableix per al curs 2024–2025 les concrecions per facilitar l'avaluació dels aprenentatges dels alumnes i per configurar els resultats de la seva aplicació, ha de ser el referent per a l'elaboració de l'Ordre sobre l'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes de batxillerat per part de la Conselleria d'Educació i Universitats, que preveu l'article 25 del Decret 33/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears.

L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula a l'apartat 2 de l'article 36 la competència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

De conformitat amb el que disposa el Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig, l'ordenació dels ensenyaments és competència de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa.

Per tot això, i en virtut del que s'estableix a l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar les instruccions per avaluar el procés d'aprenentatge dels alumnes de batxillerat a les Illes Balears per al curs 2024–2025, establertes a l'annex d'aquesta Resolució.

2. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (25 de juliol de 2024)

La directora general de Formació Professional i Ordenació Educativa Maria Isabel Salas Sánchez

 

ANNEX Instruccions per avaluar el procés d'aprenentatge dels alumnes de batxillerat a les Illes Balears per al curs 2024–2025

1. Objecte i àmbit d'aplicació

1.1. Aquestes instruccions tenen per objecte regular, per al curs 2024–2025, l'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes de batxillerat.

1.2. Aquestes instruccions s'han d'aplicar a tots els centres docents sostinguts amb fons públics i a tots els centres docents privats situats a l'àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments corresponents al batxillerat.

2. Aspectes generals de l'avaluació

2.1. L'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes serà contínua i diferenciada segons les diferents matèries. El professor de cada matèria decidirà, a l'acabament del curs, si cadascun dels alumnes ha assolit el grau adequat d'adquisició de les competències corresponents.

2.2. En l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes s'hauran de tenir en compte, com a referents a totes i cadascuna de les matèries, els criteris d'avaluació de les competències específiques, els objectius establerts per a l'etapa i les competències clau, la qual cosa no comporta que calgui fer constar una qualificació per a cadascun dels criteris aplicables.

2.3. A cada grup classe, cada professor amb l'atribució docent establerta per la normativa ha d'impartir la matèria de la qual és titular i és el responsable d'avaluar-la.

2.4. Els docents han de poder fer servir instruments d'avaluació diversos, flexibles i accessibles, que permetin la valoració objectiva de tots els alumnes i que garanteixin que les condicions de realització dels processos associats a l'avaluació s'adapten a les necessitats dels alumnes.

2.5. La Conselleria d'Educació i Universitats garanteix el dret dels alumnes que la seva dedicació, esforç i rendiment siguin valorats i reconeguts amb objectivitat, per a la qual cosa s'han d'establir els procediments oportuns que, en tot cas, atendran les característiques de l'avaluació que disposa la legislació vigent.

3. Caràcter formatiu de l'avaluació

3.1. Al llarg del curs, el tutor de cada grup d'alumnes s'ha de coordinar amb l'equip docent, constituït pels professors que imparteixen docència als alumnes d'aquest grup, amb la participació, si escau, dels equips d'orientació i suport a l'aprenentatge i de l'equip directiu.

3.2. Per poder aprendre a regular el seu aprenentatge, els alumnes han de conèixer prèviament el procediment d'avaluació del seu treball. Amb aquesta finalitat, els professors han d'informar els alumnes dels criteris d'avaluació i qualificació.

3.3. Durant la realització de les activitats, els alumnes rebran el retorn i la retroacció necessaris per ajudar-los a corregir els errors, millorar els resultats i avançar en l'aprenentatge i en el desenvolupament de les competències clau.

3.4. En el context d'aquest procés d'avaluació contínua s'establiran, si escau, mesures de suport educatiu.

3.5. Els professors han d'avaluar tant els aprenentatges dels alumnes com els processos d'ensenyament i la pròpia pràctica docent.

4. Avaluació i atenció a les diferències individuals

4.1. Els centres educatius han d'oferir les condicions d'accessibilitat al currículum que calguin perquè els alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu puguin assolir els objectius establerts en aquesta etapa i puguin accedir a una educació de qualitat en igualtat d'oportunitats.

4.2. S'establiran les mesures de suport educatiu pertinents. En particular, s'establiran per a aquest alumnat mesures de flexibilització i alternatives metodològiques en l'ensenyament i avaluació de la llengua estrangera. Aquestes mesures en cap cas no es tindran en compte per minorar les qualificacions obtingudes.

4.3. L'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes ha de ser personalitzada, de manera que ha d'atendre les característiques de cadascun d'ells i s'ha de regir pels principis de normalització i inclusió, perquè puguin assolir els objectius establerts per a l'etapa i adquirir les competències corresponents.

4.4. L'avaluació dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) s'ha de regir pels mateixos referents establerts per a la resta d'alumnes, amb les corresponents mesures addicionals.

5. Tutoria i orientació

5.1. El tutor d'un grup d'alumnes té la responsabilitat de coordinar tant l'avaluació de l'aprenentatge com la funció d'orientació individual dels alumnes, amb el suport, si escau, dels equips d'orientació i suport a l'aprenentatge i de l'equip directiu. L'acció tutorial ha d'assegurar l'acompanyament personal i emocional dels alumnes amb la finalitat de garantir-ne el màxim aprenentatge i benestar.

5.2. La funció d'orientació s'ha de desenvolupar de manera contínua, molt especialment en els moments que impliquin la presa de decisions de caràcter acadèmic o professional per part dels alumnes, d'acord amb el que s'estableix a l'article 26 del Decret 33/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears.

6. Convalidacions i exempcions

6.1. El Reial decret 242/2009, de 27 de febrer, pel qual s'estableixen convalidacions entre els ensenyaments professionals de música i de dansa i l'educació secundària obligatòria i el batxillerat, com també els efectes que sobre la matèria d'educació física han de tenir la condició d'esportista d'alt nivell o alt rendiment i els ensenyaments professionals de dansa, regula les convalidacions entre diverses matèries del batxillerat i determinades assignatures dels ensenyaments professionals de Música o Dansa i l'exempció de la matèria d'Educació Física del batxillerat.

6.2. L'exempció de l'avaluació de les matèries de Llengua Catalana i Literatura I i Llengua Catalana i Literatura II estan regulades per l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat, de 8 de març de 2018, per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana.

6.3. Els alumnes que tenen el primer curs de batxillerat convalidat per estudis a l'estranger i es matriculen a segon curs de batxillerat no han de cursar cap matèria de primer.

6.4. Els alumnes que cursin primer de batxillerat en qualsevol modalitat en el curs 2024–2025 i cursin simultàniament ensenyaments professionals de música o dansa no han de cursar la matèria de Treball de Recerca I i, en el cas de centres que imparteixin TRB I i TRB II totes dues a primer de batxillerat, Treball de Recerca II. A aquest efecte, els alumnes no s'han de matricular d'aquesta o d'aquestes matèries.

6.5. Els alumnes que compleixin alguna de les condicions que figuren a continuació no han de cursar la matèria de Treball de Recerca de Batxillerat II. A aquest efecte, no s'han de matricular d'aquesta matèria:

a) Els alumnes que promocionin a segon de batxillerat des d'una comunitat autònoma on no es cursi el TRB I o de centres educatius espanyols a l'estranger.

b) Els alumnes que promocionin a segon de batxillerat des del primer de batxillerat cursat en un sistema educatiu anterior a la LOMLOE.

c) Els alumnes que tenguin convalidat el primer de batxillerat.

d) Els alumnes que cursin batxillerat reduït.

6.6. Els alumnes que hagin cursat primer de batxillerat en la modalitat de ciències o d'humanitats i ciències socials i, en promocionar a segon, optin per canviar a la modalitat general podran convalidar la matèria de Matemàtiques Generals per la matèria de Matemàtiques I o Matemàtiques Aplicades a les Ciències Socials I, en cas que l'hagin superada. Així mateix, els alumnes que han cursat primer de batxillerat en la modalitat de ciències i, en promocionar a segon, optin per canviar a la modalitat d'humanitats i ciències socials podran convalidar la matèria de Matemàtiques Aplicades a les Ciències Socials I per la matèria de Matemàtiques I, en cas que l'hagin superada.

6.7. Els alumnes de primer de batxillerat poden convalidar les matèries de Llenguatge i Pràctica Musical, Anàlisi Musical I i Cor i Tècnica Vocal I per les matèries dels ensenyaments professionals de música de primer curs de Llenguatge Musical, primer curs d'Harmonia i primer curs de Cor, respectivament. Si l'alumne vol convalidar alguna d'aquestes matèries s'hi ha de matricular.

Si l'alumne ja ha superat la matèria o matèries corresponents dels ensenyaments professionals de música o dansa s'ha de qualificar la matèria o matèries de batxillerat com a convalidada al GestIB (Alumnat/Matrícula/Estat de matèria).

Si l'alumne cursa simultàniament primer de batxillerat i alguna de les matèries esmentades dels ensenyaments professionals de música o dansa, la casella de qualificació de la matèria o matèries de primer de batxillerat que es volen convalidar s'ha de deixar en blanc a les sessions de seguiment i s'ha d'afegir com a observació que la matèria està pendent de convalidació, condicionada a la superació de la corresponent matèria dels ensenyaments professionals de música o dansa.

Si l'alumne supera en convocatòria ordinària la matèria o matèries del conservatori, a l'avaluació final ordinària de primer de batxillerat s'ha de qualificar la matèria o matèries de batxillerat com a convalidades.

Si l'alumne no supera en convocatòria ordinària la matèria o matèries del conservatori, a l'avaluació final ordinària de primer de batxillerat l'avaluació de la matèria o matèries de batxillerat s'ha de deixar en blanc i s'ha d'afegir com a observació que la matèria està pendent de convalidació, condicionada a la superació de la corresponent matèria dels ensenyaments professionals de música o dansa.

Si l'alumne supera en convocatòria extraordinària la matèria o matèries del conservatori, a l'avaluació final extraordinària de primer de batxillerat s'ha de qualificar la matèria o matèries de batxillerat com a convalidades.

Si l'alumne no supera en convocatòria extraordinària la matèria o matèries del conservatori, la matèria o matèries de batxillerat s'han de qualificar amb un 1.

6.8. Els alumnes de segon de batxillerat poden convalidar les matèries d'Anàlisi Musical II i Cor i Tècnica Vocal II per les matèries dels ensenyaments professionals de música de segon curs d'Harmonia i segon curs de Cor,  respectivament. Si l'alumne vol convalidar alguna d'aquestes matèries s'hi ha de matricular.

Si l'alumne ja ha superat la matèria corresponent dels ensenyaments professionals de música o dansa s'ha de qualificar la matèria de batxillerat com convalidada al GestIB (Alumnat/Matrícula/Estat de matèria).

Si l'alumne cursa simultàniament segon de batxillerat i alguna de les matèries esmentades dels ensenyaments professionals de música o dansa, la casella de qualificació de la matèria o matèries de segon de batxillerat que es volen convalidar s'ha de deixar en blanc a les sessions de seguiment i s'ha d'afegir com a observació que la matèria està pendent de convalidació, condicionada a la superació de la corresponent matèria dels ensenyaments professionals de música o dansa.

Si l'alumne supera en convocatòria ordinària la matèria o matèries del conservatori, a l'avaluació final ordinària de segon de batxillerat s'ha de qualificar la matèria o matèries de batxillerat com a convalidades.

Si l'alumne no supera en convocatòria ordinària la matèria o matèries del conservatori, a les avaluacions finals ordinària i extraordinària de segon de batxillerat la matèria o matèries de batxillerat s'han de qualificar amb un 1.

6.9. El director del centre ha de designar el responsable d'introduir aquestes exempcions i convalidacions al GestIB (Alumnat/Matrícula/Estat de matèria). Les exempcions i les convalidacions no duen qualificació numèrica.

7. Alumnes procedents de sistemes educatius estrangers

7.1. Alumnes que es matriculen a primer de batxillerat

Els alumnes que han estudiat almenys el darrer curs dels ensenyaments d'un sistema educatiu estranger homologables a l'educació secundària obligatòria del sistema educatiu espanyol i es volen matricular a primer de batxillerat han de sol·licitar l'homologació dels estudis cursats al sistema educatiu estranger amb el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria. L'homologació d'aquest títol és competència de l'Estat a través de l'Alta Inspecció Educativa.

Els alumnes es poden matricular a primer de batxillerat si han iniciat el tràmit d'homologació i han presentat la documentació corresponent. En aquest cas, han de lliurar a la secretaria del centre on s'han de matricular de primer de batxillerat el volant per a la inscripció condicional en centres docents o en exàmens oficials amb el segell del registre o el justificant del registre que facilita l'Alta Inspecció Educativa. La signatura electrònica del document no és suficient.

A la matrícula individual de l'alumne en el GestIB s'ha de marcar la casella «Pendent d'homologar», d'aquesta forma aquests alumnes no sortiran a les actes d'avaluació. Quan l'alumne o els seus pares o tutors legals presentin la resolució d'homologació dels estudis a la secretaria del centre on l'alumne està matriculat, s'ha de desmarcar la casella i la resolució s'ha d'incorporar a l'expedient acadèmic de l'alumne mitjançant el GestIB (Alumnat/Documents de l'alumne).

Si a l'avaluació final ordinària o extraordinària el centre té algun alumne que encara no disposa de la resolució d'homologació, ha d'afegir el comentari general a l'informe d'avaluació ordinària de cadascun d'aquests alumnes següent: «L'alumne està pendent d'homologar el títol de GESO. Les qualificacions consignades en aquest informe només tendran efecte si l'alumne obté la resolució d'homologació abans de dia 10 de setembre de 2025.»

Els alumnes pendents d'homologar el títol de GESO no figuraran a les actes d'avaluació final ordinària i extraordinària de primer de batxillerat.

El 10 de setembre de 2025 s'han d'esborrar les matrícules de primer de batxillerat dels alumnes que no hagin presentat al centre la resolució d'homologació.

El Servei d'Ordenació Educativa ha de dictar unes instruccions per esclarir l'actuació dels centres perquè puguin atendre altres casuístiques distintes de les expressades anteriorment.

7.2. Alumnes que es matriculen a segon de batxillerat

Els alumnes que hagin estudiat ensenyaments d'un sistema educatiu estranger que es poden convalidar amb primer de batxillerat i es volen matricular a segon de batxillerat han de convalidar el primer curs de batxillerat. La convalidació és competència de l'Estat a través de l'Alta Inspecció Educativa.

Els alumnes es poden matricular a segon de batxillerat si han iniciat el tràmit de convalidació i han presentat la documentació corresponent. En aquest cas, han de lliurar a la secretaria del centre on s'han de matricular de segon de batxillerat el volant per a la inscripció condicional en centres docents o en exàmens oficials amb el segell del registre o el justificant del registre. La signatura electrònica del document no és suficient.

A la matrícula individual de l'alumne en el GestIB s'ha de marcar la casella «Pendent d'homologar», d'aquesta forma aquests alumnes no sortiran a les actes d'avaluació. Quan l'alumne o els seus pares o tutors legals presentin la resolució de convalidació dels estudis a la secretaria del centre on l'alumne està matriculat s'ha de desmarcar la casella i la resolució s'ha d'incorporar a l'expedient acadèmic de l'alumne mitjançant el GestIB (Alumnat/Documents de l'alumne).

Si a l'avaluació final ordinària o extraordinària el centre té algun alumne que encara no disposa de la resolució de convalidació, ha d'afegir el comentari general a l'informe d'avaluació ordinària de cadascun d'aquests alumnes següent: «L'alumne està pendent de convalidar primer de batxillerat. Les qualificacions consignades en aquest informe només tendran efecte si l'alumne obté la resolució de convalidació abans de dia 10 de setembre de 2025.»

Els alumnes pendents de convalidar primer de batxillerat no figuraran a les actes d'avaluació final ordinària i extraordinària de segon de batxillerat.

El 10 de setembre de 2025 s'han d'esborrar les matrícules de segon de batxillerat dels alumnes que no hagin presentat al centre la resolució de convalidació.

El Servei d'Ordenació Educativa ha de dictar unes instruccions per esclarir l'actuació dels centres perquè puguin atendre altres casuístiques distintes de les expressades anteriorment.

8. Batxillerat reduït

Les persones que tenguin un títol de tècnic en arts plàstiques i disseny, les que hagin superat els ensenyaments professionals de música o dansa, les persones que cursin cinquè o sisè dels ensenyaments professionals de música o dansa o hagin superat el cinquè curs d'aquests estudis i les que tenguin un títol de tècnic de formació professional del sistema educatiu que vulguin obtenir el títol de batxillerat, han de cursar i superar únicament les matèries comunes del primer i el segon curs de batxillerat. Aquests alumnes poden sol·licitar la matrícula de les matèries en el curs de batxillerat que les conté.

A les Illes Balears aquest sistema per cursar i obtenir el títol de batxillerat s'anomena batxillerat reduït. La matrícula s'ha de fer a la modalitat General tot i que, en superar les matèries comunes, el títol s'expedirà en la modalitat d'Arts, excepte per a les persones que tenen un títol de tècnic de formació professional, a les quals se'ls expedirà el títol en la modalitat General.

Els alumnes del batxillerat reduït no s'han de matricular ni han de cursar les matèries de Treball de Recerca de Batxillerat I i II.

Per facilitar la superació de les matèries del bloc d'admissió de la prova d'accés a la universitat, els alumnes de batxillerat reduït poden matricular-se al curs de preparació de la prova d'accés a la universitat que s'imparteix a l'Institut d'Educació a Distància de les Illes Balears (IEDIB).

9. Batxillerat per blocs

En règim ordinari, a més del batxillerat en dos cursos acadèmics, és possible cursar el batxillerat en tres cursos acadèmics. A les illes Balears aquest sistema per cursar batxillerat s'anomena batxillerat per blocs en tres anys acadèmics.

Les matèries que formen part de cada bloc són les que figuren a l'annex 5 del Decret 33/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de batxillerat a les Illes Balears.

10. Sessions de seguiment i d'avaluació

10.1. Les sessions de seguiment i d'avaluació són les reunions que duu a terme l'equip docent del grup, coordinades pel tutor i amb l'assessorament, si escau, de l'equip d'orientació i suport a l'aprenentatge. Hi ha dues sessions d'avaluació, una d'ordinària, que es duu a terme a final de curs, i una d'extraordinària. Les sessions de seguiment es duen a terme al llarg del curs i n'hi ha d'haver almenys dues.

10.2. En el Pla per al Seguiment i l'Avaluació dels resultats acadèmics, inclòs a la programació general anual (PGA) del centre, s'ha d'establir la distribució de les sessions de seguiment i d'avaluació per a cada grup d'alumnes per valorar-ne el progrés.

10.3. El director, o el membre de l'equip directiu en el qual delegui, ha d'assistir a les reunions de seguiment i d'avaluació.

10.4. Els centres han d'establir els procediments i les actuacions necessàries per dur a terme l'avaluació inicial dels alumnes i per adoptar les decisions de caràcter educatiu que se'n derivin.

10.5. A les sessions de seguiment i d'avaluació els professors de les diferents matèries i els membres del departament d'orientació i de l'equip directiu han d'informar sobre qualsevol circumstància que considerin rellevant pel que fa al procés d'aprenentatge i avaluació dels alumnes. En les reunions s'han d'adoptar, si és necessari, mesures organitzatives i curriculars i programar actuacions coordinades. Així mateix, si escau, s'ha de valorar el resultat de les mesures i actuacions acordades en sessions anteriors.

10.6. L'equip docent ha d'actuar de manera col·legiada en l'adopció de les decisions generals sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge dels alumnes del grup. Si no hi ha acord, les decisions s'han de prendre per majoria simple. En cas d'empat, el vot de qualitat del tutor el dirimeix. En tot cas, només tenen dret de vot els professors que figuren com a titulars que han impartit alguna matèria a l'alumne en concret i cada professor pot emetre un vot per cada una de les matèries impartides al grup.

10.7. S'ha de facilitar la participació dels representants dels alumnes en les sessions de seguiment i d'avaluació quan s'hi hagin de tractar aspectes generals del grup.

10.8. El tutor ha d'estendre i signar una acta del desenvolupament de les sessions de seguiment i de les sessions d'avaluació final ordinària i extraordinària. Cada acta ha de fer constar, com a mínim, els noms dels membres assistents i els dels absents, els punts principals de les deliberacions i els acords presos. A les actes de les sessions d'avaluació final ordinària i extraordinària, també s'hi ha de fer constar el resultat de les votacions, en el cas que n'hi hagi, d'acord amb el que estableix el punt 10.6 d'aquestes instruccions.

 

11. Seguiment i registre de l'avaluació durant el curs

11.1. Els centres sostinguts amb fons públics registraran els resultats de les sessions de seguiment i d'avaluació al GestIB. El professor que figura com a titular de cada matèria és el responsable de registrar-ne les qualificacions al GestIB.

11.2. Els centres privats han de consignar les qualificacions amb el sistema que determini la titularitat del centre.

11.3. Les qualificacions es poden complementar amb la informació que es consideri rellevant per a la millora del procés d'aprenentatge dels alumnes. A aquest efecte, el claustre de cada centre és competent per establir, si s'escau, les característiques i els sistemes d'informació complementaris. En els centres privats, sostinguts o no amb fons públics, aquesta competència correspon al titular del centre, una vegada oït el claustre.

11.4. De manera extraordinària, en les sessions de seguiment, el professor pot deixar la casella de qualificació en blanc si no ha pogut avaluar algun alumne per malaltia, incorporació un cop començat el curs o qualsevol altra circumstància que ho impossibiliti. En aquest cas n'ha de fer constar els motius com a observació.

11.5. Durant el curs, quan l'alumne tengui un 10 % de les sessions lectives d'una matèria amb faltes d'assistència no justificades, el tutor de l'alumne s'ha d'adreçar als seus pares o tutors legals —o a l'alumne, si està emancipat legalment o té 18 anys o més— per escrit i per un mitjà fefaent, per informar d'aquesta circumstància i advertir-los de les conseqüències pel que fa a l'obtenció del títol.

12. Avaluació del Treball de Recerca de Batxillerat II

12.1. Els centres poden organitzar les actuacions que considerin necessàries per avaluar el TRB II en la convocatòria ordinària dels alumnes de segon de batxillerat. Les actuacions poden tenir lloc en  qualsevol trimestre del curs i els alumnes n'han de ser informats a principi de curs.

12.2. Els centres que imparteixen TRB I i TRB II totes dues a 1r de batxillerat han d'establir les dates de lliurament de la memòria del TRB I de manera que els alumnes que hagin superat aquesta matèria puguin ser avaluats de TRB II abans que finalitzi el tercer trimestre.

13. Sessió d'avaluació final ordinària

A la sessió d'avaluació final ordinària el professor titular de cada matèria és el responsable de la seva qualificació. En els centres sostinguts amb fons públics el professor que figura com a titular de la matèria és l'encarregat de registrar-ne la nota al GestIB. En els centres privats la titularitat ha de designar els responsables de registrar les notes al GestIB.

En aquesta sessió s'han de dur a terme les actuacions següents:

a) S'han d'estendre i signar les actes de desenvolupament de la sessió final ordinària, d'acord amb el punt 10.8 d'aquesta resolució.

b) S'han d'estendre i signar les actes d'avaluació de les matèries pendents.

c)  S'han d'estendre i signar les actes de l'avaluació final, segons el que estableix el punt 26 d'aquesta resolució i d'acord amb el model que figura al GestIB.

d)  S'han de proposar les activitats de recuperació dels alumnes que es poden presentar a les proves extraordinàries de les matèries no superades.

14. Sessió d'avaluació final extraordinària

Perquè els alumnes de primer i segon de batxillerat puguin recuperar les matèries en les quals han obtingut una avaluació negativa en l'avaluació final ordinària, els centres han d'organitzar proves extraordinàries d'avaluació.

A la sessió d'avaluació final extraordinària el professor que figura com a titular de cada matèria és el responsable de qualificar-la. En els centres sostinguts amb fons públics el professor titular de la matèria és l'encarregat de registrar-ne la nota al GestIB. En els centres privats la titularitat ha de designar els responsables de registrar les notes al GestIB.

En la sessió d'avaluació final extraordinària s'han de dur a terme les actuacions següents:

a)  S'han d'estendre les actes de desenvolupament de la sessió final extraordinària, d'acord amb el punt 10.8 d'aquesta resolució.

b)  S'han d'estendre les actes de l'avaluació extraordinària de les matèries pendents.

c)  S'han d'estendre les actes de l'avaluació final extraordinària, d'acord amb el model que figura al GestIB.

15. Resultats de l'avaluació

15.1. La qualificació de cada matèria és competència del professor que figura com a titular.

15.2. Els departaments de coordinació didàctica poden establir, en els criteris de qualificació i avaluació, una qualificació mínima en les proves o activitats d'avaluació que considerin adients perquè una matèria es pugui considerar superada. Aquesta circumstància s'ha de fer constar a la Programació General Anual i els alumnes n'han de ser degudament informats a principi de curs.

15.3. Els resultats de l'avaluació per a cada matèria s'han d'expressar mitjançant qualificacions numèriques entre zero i deu, sense decimals. Es consideren negatives les qualificacions inferiors a cinc i es considera que la matèria ha estat superada quan l'alumne hi obté una qualificació igual o superior a cinc.

15.4. Quan un alumne no es presenta a les activitats d'avaluació programades per a l'avaluació final extraordinària d'alguna matèria, s'ha de consignar aquest fet a l'acta corresponent com «No presentat».

16. Promoció

16.1. En el batxillerat ordinari, els alumnes que han superat totes les matèries o que tenen avaluació negativa en una o dues matèries de primer de batxillerat han de promocionar al curs següent. Els alumnes que tenen tres o més matèries no superades, han de tornar a cursar primer de batxillerat sencer.

16.2. En els centres en què s'imparteix el batxillerat en blocs en tres anys acadèmics, un alumne del batxillerat ordinari que a la convocatòria extraordinària hagi superat, com a mínim, cinc de les matèries del primer bloc, es pot incorporar al segon bloc del batxillerat per blocs en tres anys acadèmics. En aquest cas, si l'alumne té superades matèries que pertanyen al segon bloc es consideren superades i s'ha de tenir en compte la qualificació que figura en el GestIB. El canvi s'ha de sol·licitar a la direcció del centre abans de l'1 d'octubre de 2024.

16.3. En el batxillerat per blocs en tres anys acadèmics, els alumnes del primer i del segon bloc que han superat totes les matèries o que tenen avaluació negativa en una matèria han de promocionar al bloc següent. Els alumnes del primer o del segon bloc que tenen dues o més matèries no superades han de tornar a cursar el bloc no superat sencer.

16.4. Els alumnes que opten per cursar el batxillerat en tres anys acadèmics, han de romandre en aquest règim d'organització al llarg dels tres cursos acadèmics.

16.5. Els alumnes matriculats del primer de batxillerat reduït han de promocionar a segon de batxillerat reduït si superen, com a mínim, 4 de les 5 matèries que cursen.

16.6. Els alumnes que han promocionat al segon curs de batxillerat en un sistema educatiu anterior o en una altra comunitat autònoma han de cursar les matèries pendents del primer curs, si és el cas. Aquests alumnes no han de cursar cap altra matèria de primer curs.

16.7. Els alumnes que han cursat primer de batxillerat en una determinada modalitat o via i, en promocionar a segon, decideixen canviar a una altra modalitat o via poden substituir la matèria optativa de segon o de primer, en cas de tenir-la pendent, per alguna matèria específica de modalitat de primer cursada i superada, que no sigui necessària per a la nova modalitat o via.

17. Plans per als alumnes que han de romandre un any més en el mateix curs

En els centres sostinguts amb fons públics, els departaments de coordinació didàctica són els competents per establir els Plans específics per als alumnes que han de romandre un any més en el mateix curs i que els hagin de menester. En el cas dels centres privats, la titularitat del centre ha de determinar quins són els òrgans competents per establir aquests plans.

18. Pla de recuperació per als alumnes amb matèries pendents

18.1. En els centres sostinguts amb fons públics, els departaments de coordinació didàctica han d'establir el pla específic personalitzat de recuperació per als alumnes amb matèries pendents. En el cas dels centres privats, la titularitat del centre ha de determinar quins són els òrgans que han d'establir els plans.

18.2. El currículum del Decret 33/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, és el referent per a la recuperació de les matèries no superades del batxillerat.

18.3. Els alumnes que, dins d'una mateixa modalitat, han cursat primer de batxillerat d'un sistema extingit i estan en condicions de promocionar al segon curs del nou sistema amb matèries pendents de primer han de recuperar, únicament, les matèries que han cursat i no superat del primer curs.

18.4. Els alumnes que han cursat primer de batxillerat en una altra comunitat autònoma i han promocionat al segon curs amb matèries pendents de primer han de recuperar, únicament, les matèries que han cursat i no superat del primer curs.

18.5. Els alumnes que hagin cursat primer de batxillerat en una altra comunitat autònoma i tenguin pendent de superar alguna matèria optativa que no s'imparteix a les Illes Balears l'han de substituir per alguna altra matèria optativa o específica de modalitat amb l'assessorament del cap d'estudis.

18.6. Els alumnes que varen cursar segon curs de batxillerat d'un sistema extingit sense obtenir el títol i tenen matèries amb qualificació negativa de primer curs han de recuperar aquestes matèries.

18.7. Els alumnes que tenguin pendent de superar alguna de les matèries d'un sistema extingit que es relacionen a l'annex II del Reial decret 205/2023, de 28 de març, pel qual s'estableixen mesures relatives a la transició entre plans d'estudis, com a conseqüència de l'aplicació de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, han de cursar i superar la matèria corresponent del nou sistema.

18.8. Els alumnes que tenguin pendents de superar Fonaments de l'Art I, Cultura Audiovisual II o alguna matèria específica que no estigui inclosa en la nova ordenació i que no tingui correspondència a l'annex II del Reial decret 205/2023, de 28 de març, l'han de substituir per una altra matèria de la modalitat que formi part de l'oferta educativa del centre.

19. Terminis per a la recuperació de la matèria pendent TRB I

19.1. Els alumnes de segon de batxillerat que tenen pendent la matèria de TRB I l'han de recuperar abans de poder entregar la memòria i fer la presentació del TRB II. La matèria pendent de TRB I es pot recuperar a la convocatòria ordinària de matèries pendents o a la convocatòria extraordinària de matèries pendents.

19.2. Els centres han d'establir les dates per a la recuperació de la matèria de TRB I i les dates per a l'entrega de la memòria i l'exposició del TRB II de la convocatòria ordinària, de manera que les dues matèries puguin ser avaluades en la sessió d'avaluació ordinària.

19.3. Els centres han d'establir les dates per a la recuperació de la matèria de TRB I i les dates per a l'entrega de la memòria i l'exposició del TRB II de la convocatòria extraordinària, de manera que si algun alumne no recupera TRB I a la convocatòria ordinària pugui ser avaluat de TRB I i TRB II en la  sessió d'avaluació extraordinària.

20. Permanència en el segon curs de batxillerat

Els alumnes de segon de batxillerat que no han obtingut el títol i es volen tornar a matricular en règim ordinari en aquest curs poden optar, sempre que no hagin exhaurit les convocatòries que estableix la normativa, per:

a)  Repetir el curs complet.

b)  Matricular-se només de les matèries no superades.

c) Matricular-se de les matèries no superades i ampliar la matrícula amb algunes matèries ja superades. En aquest cas, els alumnes tenen fins al 30 d'abril de 2025 per renunciar a la matrícula de les matèries superades anteriorment i quedar-se amb la nota prèvia; si no ho fan, s'ha d'entendre que renuncien a les qualificacions obtingudes anteriorment i les qualificacions que s'han de tenir en compte són les obtingudes en el curs 2024–2025.

21. Titulació

21.1. Els alumnes que superen totes les matèries de batxillerat han d'obtenir el títol de batxiller.

21.2. Els alumnes que tenen una matèria no superada de batxillerat, com a màxim, poden obtenir el títol a la convocatòria extraordinària. En aquest cas s'han de donar totes i cadascuna de les condicions següents:

a) Que l'equip docent consideri que l'alumne ha assolit els objectius d'etapa del batxillerat i desenvolupat les competències clau vinculades al títol.

b) Que l'alumne no tingui més d'un 20 % de les sessions lectives de la matèria no superada amb faltes d'assistència no justificades.

c) Que l'alumne s'hagi presentat a totes les proves i realitzat les activitats necessàries per a l'avaluació, incloses les de la convocatòria extraordinària.

d) Que la nota mitjana de les qualificacions de totes les matèries de batxillerat sigui igual o superior a cinc. Per al càlcul d'aquesta nota mitjana, es considerarà la qualificació numèrica obtinguda en la matèria no superada.

21.3. La nota mitjana del batxillerat és la mitjana aritmètica de les qualificacions numèriques obtingudes en cadascuna de les matèries cursades, arrodonida a la centèsima més propera, i, en cas d'equidistància, a la superior. S'han de tenir en compte les matèries comunes i optatives, com també les matèries específiques de la modalitat per la qual s'expedeix el títol, i, en el seu cas, la matèria de Religió.

21.4. En el cas que un alumne tituli amb una matèria suspesa, aquesta ha de comptabilitzar en el càlcul de la nota mitjana.

21.5. Per al càlcul de la nota mitjana del batxillerat, en el cas de l'alumnat que ha canviat de modalitat o de via, s'han de considerar les matèries comunes i optatives, com també les matèries específiques de la modalitat per les quals s'expedeix el títol.

21.6. Per als alumnes que han canviat la modalitat de batxillerat i, a efectes de càlcul de la nota mitjana per al títol de batxiller, la qualificació de la matèria optativa no cursada de segon de batxillerat, s'ha de substituir per la qualificació més alta de les matèries de modalitat de primer de batxillerat de la modalitat anterior no necessàries per a la nova modalitat.

21.7. Per a l'aplicació del que preveu l'apartat sisè de la disposició addicional quarta del Decret 33/2022, pel qual s'estableix el currículum del Batxillerat a les Illes Balears, s'ha de calcular, a més, la nota mitjana normalitzada, que no té en consideració la qualificació obtinguda en la matèria de Religió.

21.8. Les matèries amb convalidacions (C) o exempcions (X) no s'han de tenir en compte per calcular la nota mitjana.

21.9. En el cas que un alumne es traslladi des d'una altra comunitat autònoma, només s'han de tenir en compte les matèries superades que formen part de l'organització del batxillerat de les Illes Balears. La nota mitjana s'ha de calcular d'acord amb el punt 21.3 o 22 d'aquesta resolució.

21.10 En el cas que un alumne tingui la convalidació del primer curs de batxillerat, la nota mitjana de batxillerat s'ha de calcular fent la mitjana entre la nota de la qualificació que figura a la resolució de convalidació corresponent i la nota mitjana de les qualificacions de les matèries de segon de batxillerat.

21.11. El GestIB fa el càlcul de la nota mitjana de batxillerat només quan l'alumne té vint qualificacions o, en cas que hagi cursat Religió I i Religió II, vint-i-dues qualificacions. En cas contrari, el centre ha de calcular la mitjana. El director ha de designar la persona o persones que han de calcular la nota mitjana.

21.12. Es pot atorgar la menció de matrícula d'honor (MH) als alumnes que estan  proposats per obtenir el títol de batxiller i han obtingut una nota mitjana a l'etapa del batxillerat igual a nou (9) o superior. Aquest fet s'ha de consignar mitjançant una diligència en l'acta d'avaluació final, en l'expedient acadèmic i en l'historial acadèmic. Els centres han de fer la proposta al GestIB d'acord amb el nombre de matrícules d'honor assignades al centre i els alumnes rebran un certificat de matrícula d'honor amb signatura electrònica que s'ha d'ajustar al model que figura al GestIB.

21.13. Cada centre pot concedir una matrícula d'honor per cada vint alumnes matriculats de segon de batxillerat o fracció. S'han de tenir en compte tots els alumnes de segon de batxillerat presencial, semipresencial i a distància. El centre ha d'establir els criteris que s'utilitzaran per atorgar les MH en el cas que hi hagi més alumnes candidats que matrícules d'honor es puguin concedir. Si s'utilitzen criteris numèrics, s'han de preveure els possibles empats i la forma de dirimir-los. En cap cas es poden atorgar més MH que el màxim establert per a cada centre.

22. Titulació dels alumnes del batxillerat reduït

La nota que figurarà en el títol de Batxiller d'aquests alumnes s'ha de calcular amb la ponderació següent:

  1.  El 60 % de la mitjana aritmètica de les qualificacions que s'han obtingut de les matèries comunes del batxillerat.
  2.  El 40 % de la nota mitjana que s'ha obtingut en els ensenyaments mitjançant els quals s'accedeix a l'obtenció del títol, calculada d'acord amb el que s'estableix en els reials decrets respectius de l'ordenació dels ensenyaments.

23. Documents oficials d'avaluació

23.1. Els documents oficials d'avaluació són els següents:

a)  L'expedient acadèmic

b) L'historial acadèmic

c) Les actes d'avaluació de final de curs

d) Si escau, l'informe personal per trasllat

23.2. Els documents oficials d'avaluació han de recollir sempre la norma de l'Administració educativa que estableix el currículum corresponent, han d'estar visats pel director del centre i han de dur les signatures autògrafes o digitals de les persones que correspongui en cada cas. Al costat de la signatura hi han de constar el nom i els cognoms del signant, com també la referència al càrrec o a l'atribució docent. Aquests documents es poden substituir pels equivalents en suport informàtic, d'acord amb el punt 3 de l'article 34 del Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims del batxillerat.

23.3. L'historial acadèmic i, si escau, l'informe personal per trasllat es consideren documents bàsics per garantir la mobilitat dels alumnes per tot el territori de l'Estat espanyol.

 

23.4. Quan els documents oficials d'avaluació han de tenir efecte en una comunitat autònoma on no és cooficial la llengua catalana, el centre els ha de proporcionar en castellà, d'acord amb l'article 15.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

24. Expedient acadèmic

24.1. Quan un alumne s'incorpora a un centre, se li ha d'obrir l'expedient acadèmic, el qual ha d'incloure les dades d'identificació del centre i de l'alumne i la informació relativa al procés d'avaluació, incloses les convalidacions i exempcions. Ha de recollir, almenys, els resultats de l'avaluació de les matèries i les decisions de promoció i titulació. L'expedient també ha d'incloure, si és el cas, les mesures de suport educatiu o les adaptacions d'accés que s'hagin adoptat per a l'alumne. Igualment s'hi ha de fer constar la nota mitjana aritmètica obtinguda a l'etapa, com també la nota mitjana aritmètica normalitzada, que es calcula sense tenir en compte la qualificació de la matèria de Religió.

24.2. La custòdia i l'arxiu dels expedients acadèmics correspon als centres docents en què s'hagin realitzat els estudis dels ensenyaments corresponents mentre aquests existeixin. La centralització electrònica dels expedients s'ha de fer en els termes que, a aquest efecte, determini la Conselleria d'Educació i Universitats.

25. Historial acadèmic

25.1. L'historial acadèmic del batxillerat ha de recollir, com a mínim, les dades identificatives de l'alumne, les matèries cursades en cada un dels anys d'escolarització, els resultats de l'avaluació en cada convocatòria, les decisions sobre promoció i permanència, la informació relativa als canvis de centre, les mesures de suport aplicades, la nota mitjana aritmètica del batxillerat, la nota mitjana aritmètica normalitzada i les dates en què s'han produït. El secretari del centre ha de signar l'historial acadèmic, que té valor acreditatiu dels estudis cursats, amb el vistiplau del director.

25.2. En finalitzar l'etapa, si l'alumne abandona el centre, l'historial acadèmic del batxillerat s'ha de lliurar als pares o als tutors de l'alumne o a l'alumne, si és major d'edat. El lliurament s'ha de reflectir en l'expedient acadèmic corresponent.

26. Actes de l'avaluació de final de curs

26.1. Les actes de l'avaluació final ordinària del primer curs de batxillerat s'han de tancar el 27 de juny, i el 7 de setembre les de l'avaluació extraordinària.

26.2. Les actes de l'avaluació final ordinària del segon curs de batxillerat s'han de tancar el 23 de maig, i el 23 de juny les de l'avaluació extraordinària.

26.3. La informació que s'ha d'incloure a l'acta de l'avaluació final ordinària és:

a)  La relació nominal dels alumnes que formen el grup.

b)  Les qualificacions de totes les matèries, expressades en els termes que estableix el punt 15.3 d'aquestes instruccions.

c)  Per al primer curs, la decisió, per a tots els alumnes, sobre promoció, indicant o No.

d) Per al segon curs, la decisió, per a tots els alumnes, sobre titulació, indicant o No, juntament amb la nota mitjana de l'etapa, que s'ha de calcular segons el que s'estableix als punts 21.3 i 2 d'aquesta resolució.

e) Per al segon curs, als efectes d'accés a altres estudis i en les convocatòries en les quals els expedients acadèmics hagin d'entrar en concurrència, s'ha de fer constar, a més, una nota mitjana normalitzada, calculada sense prendre en consideració la qualificació de la matèria de Religió.

f) La menció de matrícula d'honor (MH), si escau, atorgada d'acord amb el que estableixen els punts 21.12. i 21.13. d'aquestes instruccions.

26.4. En el cas de l'avaluació final extraordinària, l'acta ha d'incloure:

a) La relació nominal dels alumnes que tenen alguna matèria no superada a l'avaluació final ordinària, independentment de si promocionen o no.

b) Per al segon curs, si un alumne titula amb una matèria no superada, d'acord amb el punt 21.2. d'aquestes instruccions, aquest fet ha de figurar a l'apartat Observacions generals amb la frase: «L'alumne [nom de l'alumne/a] titula amb una matèria no superada, d'acord amb l'apartat 3 de l'article 21 del Reial decret 984/2021, de 16 de novembre».

c)  Per al segon curs, la decisió, per a tots els alumnes, sobre titulació, indicant o No, juntament amb la nota mitjana de l'etapa, que s'ha de  calcular segons el que s'estableix als punts 21.3 i 22 d'aquesta resolució.

d)  Per al segon curs, als efectes d'accés a altres estudis i en les convocatòries en les quals els expedients acadèmics hagin d'entrar en concurrència, s'ha de fer constar, a més, una nota mitjana normalitzada, calculada sense prendre en consideració la qualificació de la matèria de Religió.

26.5. Els alumnes que no s'hagin presentat a les proves extraordinàries han de constar com a No presentat (NP) a les matèries corresponents que, per tant, tendran la consideració de No superada.

26.6. També s'hi han de fer constar, si n'hi ha, les convalidacions (C) i les exempcions (X).

26.7. Quan un alumne té matèries superades en anys acadèmics anteriors o cursades a l'IEDIB, en les actes d'avaluació final s'han de fer constar de nou les qualificacions obtingudes anteriorment, seguides de l'anotació Qualificat anteriorment (QA). Pel cas de matèries que han canviat de denominació s'ha de tenir en compte la correspondència que estableix l'annex II del Reial decret 205/2023, de 28 de març, pel qual s'estableixen mesures relatives a la transició entre plans d'estudis, com a conseqüència de l'aplicació de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació».

26.8. L'avaluació final ordinària i l'extraordinària dels alumnes en les matèries de segon que figuren a l'annex 8 del Decret 33/2022 estan condicionades a la superació de la matèria de primer corresponent, si l'han cursada. S'han de considerar els casos següents:

a) Si a l'avaluació final ordinària l'alumne no ha superat la matèria o les matèries de primer, en l'acta de segon s'ha de fer constar, en la matèria o les matèries amb la condició esmentada, l'anotació Pendent de primer (P1) i, entre parèntesis, la qualificació obtinguda en la matèria de segon. Excepte a la matèria TRB II, en què només ha de figurar-hi P1.

b) Si a l'avaluació final extraordinària l'alumne supera la matèria de primer i la qualificació de segon en l'avaluació final ordinària ha estat positiva, s'ha de fer constar aquesta qualificació en l'acta extraordinària de segon. En cas contrari, s'hi ha de fer constar únicament l'anotació P1 i, per tant, les dues matèries tindran la consideració de no superades.

26.9. Si un alumne cursa una matèria de modalitat o optativa de segon condicionada per una de primer no cursada perquè el departament o àmbit de coordinació didàctic corresponent ho ha autoritzat, d'acord amb l'article 14 del Decret 33/2022, no està sotmès al que es preveu en el punt anterior.

26.10 El tutor i tots els professors titulars de les matèries han de signar les actes d'avaluació final, les quals han d'incloure el vistiplau del director del centre.

26.11. D'acord amb els articles 14.2 i 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els centres, tant els centres sostinguts amb fons públics com els privats, concertats o no concertats, han de tancar les actes utilitzant el programa de gestió GestIB. Per poder fer efectiu aquest tancament centralitzat, tots els centres han de tenir actualitzada la matrícula dels alumnes al programa GestIB durant tot el curs escolar i haver-hi enregistrat les qualificacions finals de totes les matèries.

27. Informe personal per trasllat durant el curs

27.1. Si un alumne es trasllada durant el curs a un altre centre per continuar-hi els estudis, el centre d'origen ha d'emetre l'informe personal per trasllat. Si el centre de destinació no pertany a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, hi ha d'adjuntar una còpia, impresa o electrònica autèntica, de l'historial acadèmic.

27.2. L'informe personal per trasllat ha de contenir totes les observacions que es considerin oportunes sobre el progrés general de l'alumne, amb un esment especial, si escau, a les mesures de suport aplicades.

27.3. L'informe personal per trasllat s'ha de trametre en el termini de deu dies hàbils comptadors a partir del moment en què el centre d'origen rep la sol·licitud de trasllat del centre de destinació. El centre receptor ha d'obrir l'expedient acadèmic corresponent. La matriculació només té caràcter definitiu una vegada rebuda la còpia de l'historial acadèmic.

28. Canvi de centre fora de les Illes Balears a final de curs

28.1. Si un alumne, a final de curs, canvia a un altre centre que imparteix ensenyaments del sistema educatiu espanyol i no pertany a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el centre d'origen ha de remetre al de destinació, a petició d'aquest i amb la màxima celeritat possible, l'historial acadèmic de batxillerat.

28.2. La matriculació al nou centre té caràcter definitiu una vegada rebut l'historial acadèmic degudament emplenat. El centre receptor s'ha de fer càrrec de custodiar-lo i ha d'obrir l'expedient acadèmic corresponent i traslladar-hi tota la informació rebuda, que ha de posar a disposició del tutor del grup al qual s'incorpora l'alumne.

29. Canvi a un sistema educatiu estranger

Si un alumne s'incorpora a un centre estranger, a l'Estat espanyol o a l'exterior, que no imparteix ensenyaments del sistema educatiu espanyol, el centre d'origen no ha d'enviar l'historial acadèmic del batxillerat. L'expedient acadèmic del batxillerat ha de continuar custodiat al darrer centre on l'alumne ha estat matriculat.

30. Informació als alumnes i als pares o tutors legals

30.1. Els pares o els tutors legals dels alumnes menors d'edat han de conèixer, participar i donar suport a l'evolució del procés educatiu dels seus fills i tutelats i col·laborar en les mesures de suport o reforç que adoptin els centres per facilitar-ne el progrés.

30.2. Amb la finalitat de garantir el dret dels alumnes que el seu rendiment escolar, al llarg del procés d'avaluació contínua, sigui valorat d'acord amb criteris de plena objectivitat, els centres, per mitjà dels professors de cada matèria, els han d'informar per escrit dels criteris d'avaluació i de qualificació. La informació ha d'estar a l'abast dels alumnes, dels pares o dels tutors legals durant tot el curs acadèmic.

30.3. Els pares o els tutors legals i els alumnes tenen dret a conèixer les decisions relatives a la seva avaluació i promoció, així com també tenen dret a l'accés als documents oficials de la seva avaluació i a les proves, documents i evidències de les avaluacions que se'ls realitzin. Tota la informació ha de respectar les garanties establertes en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i altra normativa aplicable en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

30.4. Després de cada sessió de seguiment i d'avaluació s'ha d'informar, mitjançant el GestIB, els alumnes i els seus pares o tutors legals sobre les qualificacions de les matèries, així com també aportar la informació complementària que es consideri oportuna.

30.5. Durant tot el curs, els tutors i tots els professors de l'equip docent han de tenir una comunicació fluida amb els alumnes i amb els seus pares o tutors legals, amb la finalitat d'informar-los sobre l'evolució escolar i de poder comptar amb la seva col·laboració. La comunicació s'ha de dur a terme mitjançant informes escrits, entrevistes individuals, reunions col·lectives i altres mitjans que es considerin oportuns, d'acord amb el que s'especifiqui a les normes d'organització, funcionament i convivència del centre.

30.6. La periodicitat i l'organització de les entrevistes individuals i de les reunions col·lectives l'ha de preveure cada centre en la PGA. S'ha de fer, com a mínim, una reunió col·lectiva a l'inici de curs amb els pares o tutors legals dels alumnes. Així mateix, els tutors han de fer, com a mínim, una entrevista individual amb els pares o tutors legals dels alumnes durant el curs, i una altra, si escau, a l'inici de l'escolarització al centre. S'ha de guardar registre de les entrevistes individuals amb les famílies.

30.7. Els alumnes que tenen matèries no superades es poden presentar a les proves extraordinàries i el professor responsable de la matèria els ha d'informar dels criteris d'avaluació, com també de les activitats de recuperació que han de dur a terme.

31. Revisió dels materials d'avaluació

31.1. Els alumnes o, si són menors d'edat, els seus pares o tutors tenen dret a accedir als treballs, les proves, els exercicis i altres informacions que tenen incidència en l'avaluació de les distintes matèries, i a rebre una explicació raonada de la qualificació.

31.2. Per fer efectiu aquest dret d'accés, els centres sostinguts amb fons públics han d'establir el procediment per obtenir-ne una còpia en les normes d'organització, funcionament i convivència, o en el reglament de règim intern (RRI), en el cas dels centres privats, i l'han de fer públic.

31.3. Els pares o tutors legals que tenen i exerceixen la pàtria potestat i els alumnes majors d'edat poden presentar reclamacions contra les qualificacions finals de les matèries o de les decisions de promoció, en el termini de dos dies hàbils a comptar des del dia següent de la comunicació de les qualificacions finals.

32. Custòdia dels documents i del material d'avaluació

Tot el material que hagi pogut contribuir a determinar la qualificació dels alumnes (proves escrites, treballs i qualsevol altra producció dels alumnes) s'ha de conservar al centre, d'acord amb el que s'especifica en el punt 2.1 de les instruccions sobre el tractament de dades personals i materials d'avaluació als centres d'ensenyaments no universitaris de les Illes Balears. En aquest cas, el responsable de conservar-lo i custodiar-lo és la persona que es designi a les normes d'organització, funcionament i convivència o al reglament de règim intern del centre. El material s'ha de conservar, com a mínim, fins passats tres mesos des de l'atorgament de les qualificacions finals, excepte si forma part d'una reclamació; en aquest cas, s'ha de conservar fins que s'hagi resolt el procés de reclamació.

La destrucció dels documents s'ha de dur a terme d'acord amb el que especifiquen les instruccions sobre el tractament de dades personals i materials d'avaluació als centres d'ensenyaments no universitaris de les Illes Balears.

33. Alumnes sotmesos a mesures judicials o ingrés hospitalari

El Col·legi per a l'atenció hospitalària i domiciliària Maria Antònia Pascual atén excepcionalment els alumnes de batxillerat ingressats en hospitals o clíniques en funció dels mitjans de què disposa.

L'IES Can Balo atén els alumnes sotmesos a mesures judicials.

Els alumnes sotmesos a mesures judicials o a ingrés hospitalari que cursen el  batxillerat ordinari o a distància han de fer els exercicis, activitats o tasques per  disposar de les evidències o indicadors per a la valoració del grau d'assoliment dels criteris d'avaluació de les competències específiques de les matèries de batxillerat de la manera següent:

a)  El responsable de planificar i dur a terme l'avaluació és el professor titular de la matèria del centre on està matriculat l'alumne.

b) En el cas de tractar-se d'un exercici, el responsable de l'aplicació ha de ser el professor encarregat de coordinar la matèria de batxillerat de l'IES Can Balo o del Col·legi per a l'atenció hospitalària i domiciliària Maria Antònia Pascual, el qual ha de recollir la producció dels alumnes dins el termini fixat pel professor titular de la matèria, si es tracta d'una o més activitats.

c) Si es tracta d'un exercici que es realitza de forma simultània al grup de referència del centre on està matriculat l'alumne, s'ha d'enviar a l'adreça electrònica del cap d'estudis de l'IES Can Balo o del coordinador del Col·legi per a l'atenció hospitalària i domiciliària Maria Antònia Pascual un dia abans de la data prevista per a la seva realització al centre on està matriculat l'alumne. Els centres on estan matriculats els alumnes s'han de coordinar per establir el calendari d'exercicis o els terminis de lliurament de produccions derivades de la realització d'activitats durant el curs escolar.

d) Si es tracta d'un exercici que es realitza de forma simultània al grup de referència del centre on està matriculat l'alumne, els professors titulars de la matèria en els centres on estan matriculats els alumnes han d'estar disponibles telefònicament durant la realització de l'exercici per resoldre possibles dubtes o incidències.

e) Un cop fet l'exercici i les produccions derivades de la proposta d'activitats, si s'han realitzat, s'han d'escanejar i, tenint en compte el pes de l'arxiu, s'han d'enviar a l'adreça electrònica que hagi facilitat el centre on els alumnes estan matriculats. L'original de l'exercici o, si escau, les produccions, han de quedar custodiats a l'IES Can Balo o al Col·legi per a l'atenció hospitalària i domiciliària Maria Antònia Pascual.

És obligatori que els alumnes sotmesos a mesures judicials o ingrés hospitalari tinguin la qualificació per matèria a final de curs.

34. Autenticitat, seguretat i confidencialitat

34.1. La Conselleria d'Educació i Universitats ha d'establir els procediments oportuns per garantir l'autenticitat dels documents oficials d'avaluació, la integritat de les dades que s'hi recullen i la seva supervisió i custòdia, com també la conservació i trasllat, en cas de supressió o extinció del centre.

34.2. Quant a l'obtenció de les dades personals dels alumnes, a la cessió d'uns centres a uns altres i a la seguretat i confidencialitat de les dades, s'ha d'atendre el que es disposa a la legislació vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal i, en tot cas, el que s'estableix en la disposició addicional vint-i-tresena de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig.

35. Departament d'Inspecció Educativa

Correspon al Departament d'Inspecció Educativa assessorar i supervisar el procés d'avaluació i promoure l'adopció de mesures que contribueixin a perfeccionar-lo.