Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MAÓ
Núm. 470597
Aprovació definitiva Ordenança General Reguladora dels Preus Públics de l'Ajuntament de Maó
Vist l'acord del Ple de l'Ajuntament de Maó, que, en sessió ordinària celebrada el 30/5/2024, va aprovar inicialment l'Ordenança general reguladora dels preus públics de l'Ajuntament de Maó (publicada al BOIB núm. 77 de 8 de juny de 2024), feim públic el present anunci, durant el termini de trenta dies, perquè les persones interessades puguin presentar les reclamacions i suggeriments que estimin oportuns.
Finalitzat el període esmentat sense que s'hi hagin presentat, per part de les persones interessades, les reclamacions o els suggeriments establerts amb aquesta finalitat, l'Ordenança general reguladora dels Preus públics de l'Ajuntament de Maó resultarà aprovada definitivament.
Procedim a publicar íntegrament el text de l'Ordenança fiscal al Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d'anuncis digital de l'Ajuntament. L'Ordenança entrarà en vigor a partir de la citada publicació.
Contra l'aprovació de l'Ordenança es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de la Província.
L'esmentada Ordenança general reguladora dels preus públics de l'Ajuntament de Maó queda redactada de la següent manera:
ORDENANÇA GENERAL REGULADORA DELS PREUS PÚBLICS DE L'AJUNTAMENT DE MAÓ
SECCIÓ I. FONAMENT, OBJECTE I QUANTITAT
Article 1. Fonament i objecte
1. En ús de les facultats conferides per l'article 127 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, l'Ajuntament de Maó podrà establir i exigir preus públics, que es regularan pel que disposen els articles 41 a 47 del citat Text refós, així com per la Llei 8/1989, de 13 d'abril, de taxes i preus públics, i pel preceptuat en aquesta ordenança.
2. L'objecte de la present ordenança és desenvolupar la normativa general i establir l'àmbit i el procediment d'exigència de preus públics al municipi de Maó, d'acord amb les disposicions que resulten d'aplicació.
Article 2. Concepte
1. Són preus públics les contraprestacions pecuniàries que es satisfacin per la prestació de serveis o realització d'activitats de competència de l'entitat local, sempre que concorrin les següents circumstàncies:
Que els serveis o activitats siguin de sol·licitud o recepció voluntària per les persones administrades.
Que es prestin o es realitzin pel sector privat.
2. Amb aquesta finalitat, tindran la consideració de preus públics les contraprestacions pecuniàries que establesqui l'entitat local per la comercialització de béns o productes, quan concorrin les citades circumstàncies.
Article 3. Preus públics de l'Ajuntament de Maó
Es podran exigir preus públics per les prestacions o realització d'activitats dels següents serveis, sempre que concorrin les circumstàncies previstes a l'article anterior:
Cultura
Esports
Educació
Atenció a les Persones
En general, qualsevol servei, activitat o prestació de sol·licitud o recepció voluntària per les persones administrades que es realitzi en concurrència amb el sector privat.
Article 4. Supòsits de necessitat social
Es podrà exonerar totalment o parcialment el pagament del preu públic en supòsits de situacions de necessitat social. En aquests casos, serà necessari tramitar l'expedient oportú, informat pels Serveis Socials de l'Ajuntament, i resolt pel regidor o regidora responsable de Serveis Socials.
Article 5. Quantitat
1. L'import dels preus públics haurà de cobrir, com a mínim, el cost del servei prestat o de l'activitat realitzada.
2. Quan hi hagi raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic que així ho aconsellin, l'entitat podrà fixar preus públics per sota del límit previst al paràgraf anterior.
3. En la fixació de la quantitat, atenent la naturalesa del servei, activitat o prestació de què es tracti, es podran contemplar tarifes reduïdes per a les persones en les quals concorrin les següents circumstàncies o situacions jurídiques, que es basaran en els següents criteris generals que es concretaran a l'acord d'establiment de cada preu públic:
a. Capacitat econòmica
b. Vulnerabilitat social
c. Entitats sense ànim de lucre que desenvolupin activitats d'interès municipal
4. A les contraprestacions pecuniàries que, en concepte de preu públic, s'establesquin, s'hi afegirà, si escau, l'Impost sobre el valor afegit, segons el tipus vigent en el moment de la seva meritació, i s'exigirà conforme a la seva normativa específica. En qualsevol cas, se n'informarà en els acords específics de preus públics.
SECCIÓ II. ESTABLIMENT, MODIFICACIÓ I FIXACIÓ
Article 6. Òrgan competent
1. El Ple establirà els conceptes de preus públics que siguin d'aplicació en aquest terme municipal.
2. Es deleguen en la Junta de Govern Local les facultats per a la fixació i modificació de la quantitat dels preus públics que tenguin com a objecte les següents prestacions:
Venda de llibres, publicacions, CD's i DVD's
Venda de productes promocionals
Venda de productes o material esportiu
Entrada a esdeveniments i exposicions
Article 7. Procediment
L'establiment, modificació i, si escau, fixació de preus públics s'haurà d'efectuar d'acord amb el següent procediment:
Proposta d'acord de la regidoria delegada, interessada en l'establiment, modificació o fixació del preu públic, que haurà d'anar acompanyada amb una memòria economicofinancera que justifiqui el grau de cobertura financera dels costos del servei, activitat o prestació de què es tracti.
Informe de la Intervenció Municipal.
Acord de l'òrgan competent.
Publicació de l'acord d'establiment, modificació i/o fixació dels preus públics al Butlletí Oficial de la Província.
Entrada en vigor l'endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província, llevat que l'acord de fixació del preu públic prevegi un moment posterior.
Article 8. Proposta d'acord i memòria economicofinancera
1. Les propostes d'establiment de preus públics hauran de contemplar, com a mínim, els següents elements substancials:
Servei, activitat o prestació per la qual s'exigesqui
Persones destinatàries del servei, activitat o prestació
Persones obligades al pagament
Tarifes
Règim de gestió i, si escau, exigència de dipòsit previ
Data a partir de la qual es començarà a exigir el preu públic
Remissió expressa, en allò no previst, a la present Ordenança general de preus públics
2. Quan existesquin raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic que aconsellin fixar preus públics per sota del cost del servei, activitat o prestació per la qual s'exigesquin, s'haurà de justificar aquesta circumstància a la citada proposta, així com l'existència de dotació pressupostària suficient que acrediti la cobertura de la diferència resultant.
3. Les propostes d'establiment de preus públics hauran de motivar la concurrència de les dues circumstàncies previstes a l'article 2.1 anterior, com a determinants de l'aplicació del règim previst a la present ordenança.
4. La memòria economicofinancera, que necessàriament ha d'acompanyar qualsevol proposta de fixació o modificació de la quantitat de preus públics, haurà de preveure, com a mínim, els següents aspectes:
a. Justificació dels preus proposats
b. Justificació dels respectius costos econòmics
c. Grau de cobertura financera dels costos previstos
SECCIÓ III. PERSONES OBLIGADES AL PAGAMENT I OBLIGACIÓ DE PAGAMENT
Article 9. Persones obligades al pagament
1. Són persones obligades al pagament dels preus públics aquelles que es beneficiïn dels serveis, activitats o prestacions pels quals s'hagin de satisfer; o, si és el cas, qui n'ostenti la representació legal.
2. Amb aquesta finalitat, es consideraran persones beneficiàries —i, en conseqüència, obligades al pagament— les persones sol·licitants del servei, activitat o prestació per la qual s'exigesquin els preus públics.
3. El terme persones obligades al pagament equival al que, en l'àmbit tributari, es denomina subjecte passiu, per la qual cosa també tindran la consideració de persones obligades les herències jacents, les comunitats de béns i les restants entitats recollides a l'art. 35.4 de la Llei general tributària. No obstant això, els preus públics no contemplen la figura de la persona substituta de la persona contribuent.
Article 10. Obligació de pagament
1. L'obligació de pagar el preu públic neix a partir del moment d'inici de la prestació del servei o de realització de l'activitat.
2. En el supòsit de comercialització de béns o productes, l'obligació de pagament neix en el moment de la seva entrega.
3. Amb caràcter general, s'exigirà el dipòsit previ de l'import dels preus públics, en la forma i termini que fixi l'acord d'establiment o modificació del preu públic en determinar el règim de gestió.
4. Quan existesqui una discrepància entre la quantitat del dipòsit previ i l'obligació de pagament, la quantitat ingressada en concepte de dipòsit previ es considerarà com a entrega a compte de l'obligació definitiva, i se'n reintegrarà o exigirà la diferència, segons sigui procedent.
5. En el cas de serveis de prestació successiva, el no pagament de dues quotes suposarà automàticament la baixa de la persona usuària.
Article 11. Devolució d'ingressos
1. Únicament serà procedent la devolució de l'import total o parcial del preu públic ingressat —segons determinen els apartats següents— quan el servei o activitat no es presti o desenvolupi per causes no imputables a la persona obligada al pagament.
2. L'import de la devolució serà parcial i proporcional al temps, intensitat o factor determinant del grau de realització de la prestació, en les condicions que determini l'acord d'establiment o modificació del preu públic, i serà total quan no hagi nascut l'obligació de pagament.
SECCIÓ IV. NORMES DE GESTIÓ
Article 12. Procediment de gestió
1. En els acords d'establiment, modificació o fixació de preus públics, en el moment de determinar el règim de gestió, es podrà preveure la seva exigència en règim d'autoliquidació.
2. Els preus públics de meritació periòdica es podran exigir mitjançant càrrec al compte bancari designat amb aquesta finalitat per la persona obligada al pagament, una vegada formalitzada la sol·licitud de prestació corresponent que habiliti la seva inclusió al cens de persones obligades al pagament.
3. La baixa en el padró de persones obligades al pagament de preus públics s'haurà de comunicar a l'Ajuntament en els terminis fixats a l'acord d'establiment o modificació del preu públic; i, en tot cas, abans de l'inici de la prestació del servei o realització de l'activitat de què es tracti.
Article 13. Recàrrecs i interessos de demora
En l'exacció de preus públics, els recàrrecs i interessos de demora s'exigiran i determinaran en els mateixos casos, forma i quantia que en l'exacció de tributs locals.
Article 14. Procediment de constrenyiment
Els deutes per preus públics es podran exigir pel procediment administratiu de constrenyiment.
SECCIÓ V. NORMES COMPLEMENTÀRIES
Article 15. Dret supletori
Per a tot allò no previst en la present ordenança s'estarà al que disposen el Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març; el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals; la Llei 8/1989, de taxes i preus públics; la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària; el Reglament general de recaptació; i l'Ordenança general de gestió i recaptació d'ingressos municipals de dret públic d'aquest ajuntament.
DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA
La present ordenança, una vegada aprovada pel Ple de l'Ajuntament, d'acord amb el que disposa l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, entrarà en vigor una vegada publicat el seu text íntegre al Butlletí Oficial de la Província i transcorregut el termini previst a l'article 65.2 de la mateixa Llei, i continuarà en vigor fins que sigui modificada o derogada.
(Signat electrònicament: 24 de juliol de 2024)
L'alcalde Héctor Pons Riudavets