Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 470488
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual s’aprova la llista definitiva d’admesos i exclosos del Pla Pilot Voluntari de Lliure Elecció de Llengua per a centres educatius sostinguts amb fons públics d’educació primària i d’educació secundària obligatòria de les Illes Balears a partir del curs 2024-2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. Mitjançant la Resolució del conseller d'Educació i Universitats de 19 d'abril de 2024 s'aprovà el Pla Pilot Voluntari de Lliure Elecció de Llengua per a centres educatius sostinguts amb fons públics d'educació primària i d'educació secundària obligatòria de les Illes Balears a partir del curs 2024-2025 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril).

L'annex 1 de Bases del Pla Pilot Voluntari de Lliure Elecció de Llengua indica a l'apartat 8 del Procediment de Selecció que La Comissió de Selecció trametrà al Departament d'Inspecció Educativa (DIE) les sol·licituds i els projectes presentats perquè els revisi i en comprovi la idoneïtat. Posteriorment, el cap del DIE trametrà a la Comissió de Selecció les conclusions d'aquesta revisió.

2. D'acord amb l'anterior, el Departament d'Inspecció Educativa ha revisat els projectes presentats i una vegada comprovada la idoneïtat, amb data de 16 de juliol de 2024, la Comissió de Selecció ha formulat la proposta de centres admesos i centres exclosos al Pla Pilot Voluntari de Lliure elecció de Llengua.

3. En data 19 de juliol de 2024, s'ha publicat a la pàgina Web de la conselleria d'Educació i Universitats la llista provisional de participants admesos i exclosos amb el motiu de l'exclusió. S'ha disposat d'un termini de tres dies hàbils per formular al·legacions. No hi ha hagut cap al·legació.

4. No s'han formulat al·legacions. Correspon elevar a definitiva la llista, de participants admesos i exclosos mitjançant una Resolució del conseller que es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

5. El 25 de juliol de 2024 la directora general de Planificació i Gestió Educatives va proposar l'aprovació de la llista definitiva d' admesos i exclosos del Pla Pilot Voluntari de Lliure Elecció de Llengua per a centres educatius sostinguts amb fons públics.

Fonaments de dret

1. L'article 148 de la Constitució espanyola estableix que les Comunitats Autònomes podran assumir competències en les matèries de foment de la cultura, de la investigació i, en el seu cas, de l'ensenyament de la llengua de la Comunitat Autònoma.

2. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol).

3. L'article 35 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, assenyala que la Comunitat Autònoma té competència exclusiva per a l'ensenyament de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, d'acord amb la tradició literària autòctona.

4. L'article 17 de la Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, estableix que el català, com a llengua pròpia de les Illes Balears, és oficial a tots els nivells. L'article 18.1 d'aquesta mateixa llei estableix que els alumnes tenen dret a rebre el primer ensenyament en la seva llengua, sigui la catalana o la castellana. Així mateix, l'article 20.1 de l'esmentada llei assenyala que el Govern ha d'adoptar les disposicions necessàries encaminades a garantir que els escolars de les Illes Balears, qualsevol que sigui la seva llengua habitual en iniciar l'ensenyament, puguin utilitzar normalment i correctament el català i el castellà al final del període d'escolaritat obligatòria.

5. L'article 2.1 lletra j) de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació disposa que el sistema educatiu espanyol s'orienta a la consecució, entre d'altres fins, de la capacitació per a la comunicació en la llengua oficial i cooficial, si n'hi ha, i en una o més llengües estrangeres. En termes semblants els articles 3.1j), 12.1b), 14.1f) i 135.1a) de la Llei 1/2022, de 8 de març.

6. La disposició addicional trenta-vuitena de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, en el seu apartat 1 assenyala que les administracions educatives han de garantir el dret dels alumnes a rebre ensenyaments en castellà i en les altres llengües cooficials en els seus territoris respectius, de conformitat amb la Constitució espanyola, els estatuts d'autonomia i la normativa aplicable. I en el punt 3 afegeix que les administracions educatives han d'aplicar els instruments de control, avaluació i millora propis del sistema educatiu i promoure que els centres duguin a terme anàlisis, de manera que es garanteixi que tot l'alumnat assoleix la competència en comunicació lingüística, en llengua castellana i, si s'escau, en les llengües cooficials, en el grau requerit. Així mateix, han d'impulsar que els centres adoptin les mesures necessàries per compensar les carències que hi pugui haver en qualsevol de les llengües.

7. L'article 1 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'Educació de les Illes Balears estableix que aquesta llei té per objecte regular el sistema educatiu en els nivells de l'ensenyament no universitari de les Illes Balears, fomentar la participació de la comunitat educativa, possibilitar l'èxit i l'equitat educativa, i la igualtat d'oportunitats, amb la finalitat que tot l'alumnat arribi al seu nivell òptim d'aprenentatge, assegurar el coneixement de les dues llengües oficials a tots els ciutadans, dotar els centres de més autonomia i institucionalitzar l'avaluació, d'acord amb les competències pròpies i en el marc del sistema educatiu espanyol.

8. La Llei d'educació de les Illes Balears, en el títol VI relatiu als elements pedagògics específics del model educatiu propi, i en concret en el capítol I, sobre el model lingüístic, en l'article 135 sobre principis del model lingüístic, en l'apartat 1 lletra a) estableix que el model lingüístic escolar de les Illes Balears es regeix, entre d'altres principis, pel de «l'adquisició de la competència comunicativa en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, i en llengua castellana, de manera que al final del període de l'ensenyament obligatori tots els alumnes siguin competents per emprar amb fluïdesa ambdues llengües, tant oralment com per escrit». Així mateix, la lletra g) estableix que el model lingüístic es regeix pel principi de «l'autonomia pedagògica dels centres educatius per elaborar i implementar el seu projecte lingüístic en el marc de la normativa vigent amb la finalitat, entre d'altres, d'assegurar el coneixement de les dues llengües oficials a tots els alumnes en acabar l'ensenyament obligatori».

I en el punt 3 d'aquest mateix article, estableix que la llengua catalana ha de ser la llengua d'ensenyament i aprenentatge emprada com a mínim en la meitat de l'horari escolar, per garantir l'assoliment dels objectius de la normalització lingüística. Per a aquesta mateixa finalitat, i amb l'objectiu de garantir la competència comunicativa plena i equivalent en les dues llengües oficials en acabar els ensenyaments obligatoris, aquesta proporció pot ser incrementada per decisió de cada centre educatiu mitjançant l'aprovació del seu projecte lingüístic. La llengua castellana, com a llengua d'ensenyament i aprenentatge, també pot ser utilitzada per decisió de cada centre educatiu mitjançant l'aprovació del seu projecte lingüístic, especialment quan es consideri necessari per garantir la competència comunicativa plena i equivalent en les dues llengües oficials en acabar els ensenyaments obligatoris.

9. Quant a les competències, pel que fa al projecte educatiu de centre (PEC), l'article 122 de la Llei 1/2022 esmentada, estableix que el PEC ha d‘incloure, entre d'altres, els criteris d'organització pedagògica, les prioritats i els plantejaments educatius, el projecte lingüístic, així com els procediments i les mesures de difusió, seguiment, avaluació i revisió del projecte educatiu. I afegeix, que també ha d'incloure un pla de millora que permeti adoptar les mesures necessàries per fomentar la qualitat i l'equitat educativa i l'èxit escolar. El procediment i les competències per a l'elaboració, aprovació i difusió vénen establertes a l'article 121 de la Llei 1/2022, segons es tracti de centres públics, privats sostinguts amb fons públics o privats no sostinguts amb fons públics.

10. L'article 2 del Decret 92/1997, de 4 de juliol, que regula l'ús i l'ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears estableix que el nombre d'hores d'ensenyament de les assignatures de llengua i literatura catalanes, pròpies de les illes Balears, serà com a mínim igual al destinat a l'ensenyament de la llengua i la literatura castellanes, d'acord amb l'article 19.2 de la Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística de les Illes Balears.

No obstant l'anterior, la disposició addicional segona d'aquest Decret, preveu que excepcionalment, els centres d'educació primària i/o secundària obligatòria podran sol·licitar a l'Administració educativa impartir en llengua catalana una àrea diferent a les que es fixen en els articles 17 c) i 18 a), respectivament, sempre que es justifiqui adequadament en el projecte lingüístic.

En aquest sentit, l'article 6.2 de l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Esports, del 12 de maig de 1998, per la qual es regulen els usos de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, com a llengua d'ensenyament en els centres docents no universitaris de les Illes Balears, estableix que els centres que, d'acord amb la disposició addicional segona del Decret 92/1997, de 4 de juliol, desitgin impartir en llengua catalana una àrea diferent a la que es fixa als articles 17.c) i 18.a) d'aquella norma, ho sol·licitaran motivadament a la conselleria d'Educació, Cultura i Esports. La sol·licitud haurà d'anar acompanyada del que disposa aquest article i serà informada per la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'ensenyament de i en llengua catalana.

11. El Decret 4/2023, de 13 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoles infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'article 7.1 del Reglament disposa que els centres docents disposen d'autonomia pedagògica, d'organització i de gestió per dur a terme models de funcionament propis, en el marc de la legislació vigent, en els termes recollits en aquest Reglament i en les normes que el desenvolupen.

D'acord amb l'article 46.1 lletra a) d'aquest Reglament, correspon al consell escolar dels centres docents públics aprovar i avaluar el projecte educatiu, la programació general anual, el projecte lingüístic, el projecte de gestió, les normes d'organització, funcionament i convivència del centre, i altres projectes que en el seu moment determini la Conselleria, sense perjudici de les competències que el claustre del professorat té atribuïdes respecte de tots els aspectes pedagògics i la Comissió de Normalització Lingüística dels Centres Docents Públics d'acord amb l'article 61.

D'acord amb l'apartat 14è d'aquest article, el projecte educatiu dels centres privats l'ha d'establir el seu titular, el contingut s'ajustarà al previst a l'article 121 de la Llei orgànica 2/2006, el qual inclourà el caràcter propi del centre i, a més, recollirà els principis establerts al punt segon, tercer, quart i cinquè d'aquest article.

12. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, d'1 de març), el qual estableix, en l'article 36.2, que, en matèria d'ensenyament, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

13. El Decret 5/2024, de 29 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol; pel Decret 17/2023, de 23 d'agost; pel Decret 1/2024, de 4 de gener, i pel Decret 4/2024, de 17 de maig (BOIB núm. 73, de 31 de maig).

Per tot això, i d'acord amb la proposta formulada per la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives amb data 25 de juliol de 2024, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la llista definitiva de participants admesos i exclosos del Pla Pilot Voluntari de Lliure Elecció de Llengua per a centres educatius sostinguts amb fons públics d'educació primària i d'educació secundària obligatòria de les Illes Balears a partir del curs 2024-2025 i que figuren a l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Notificar aquesta Resolució a les direccions dels centres que figuren a l'annex 1 d'aquesta resolució i donar-ne trasllat a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats perquè en prengui coneixement.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica: 25 de juliol de 2024

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

Documents adjunts