Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 469471
Resolució de la directora del Servei d’Ocupació de les Illes Balears per la qual es regula l’actuació administrativa automatitzada per a generar diplomes d’aprofitament i certificats d’assistència de les especialitats formatives en el treball amb el segell electrònic del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB)
Fets
1. En l'àmbit de la nostra comunitat autònoma, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) és l'organisme autònom que té com a finalitat el desenvolupament de la formació professional per a l'ocupació, d'acord amb l'article 1.3 de la Llei 7/2000, de 15 de juny, de creació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
2. El Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, a l'article 2.3 estableix com a actuació del Servei d'Ocupació, programar, gestionar i avaluar les iniciatives de formació que conformen el subsistema de formació professional per a l'ocupació, d'acord amb la normativa d'aplicació.
3. La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació, ha reconvertit l'antic sistema de la formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral en un nou sistema, denominat sistema de formació en el treball, que s'estableix i identifica en l'article 33, per la qual cosa totes les referències normatives a la formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral actualment s'han de considerar referides a la formació en el treball.
4. Actualment, aquesta normativa d'aplicació és la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, i el Reial decret 649/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, que a l'article 7.2 disposa que quan la formació no vagi dirigida a obtenir certificats de professionalitat, s'haurà de lliurar a cada participant que hagi superat la formació amb avaluació positiva un diploma acreditatiu, en els quals com a mínim es farà constar la denominació de l'acció formativa, els continguts formatius, la modalitat d'impartició, la durada i el període d'impartició de l'acció. Així mateix, als participants que hagin acabat l'acció formativa sense avaluació positiva se'ls els podrà lliurar un certificat d'assistència.
L'expedició i el lliurament o la remissió als participants dels certificats i els diplomes assenyalats en el paràgraf anterior es farà d'acord amb el que estableixi l'administració pública competent.
5. El Servei d'Ocupació de les Illes Balears fa el seguiment de les especialitats formatives en el treball a través de l'aplicació ESOIB i, una vegada que el SOIB ha validat tota la documentació de gestió de la formació, es poden generar els diplomes o els certificats que acrediten que s'ha cursat la formació amb aprofitament o assistència.
6. Per tal de facilitar la gestió i que la persona interessada pugui rebre al més aviat possible el diploma o el certificat i així tenir acreditada la formació, es considera adient generar-los de manera automatitzada.
7. En aquest moment, aquests processos de generació i emissió de diplomes i certificats es fan mitjançant la intervenció d'empleats públics que, en cap moment, no implica el processament ni la manipulació de les dades extretes del sistema, sense fer cap valoració ni modificació de les dades, per la qual cosa es tracta d'una actuació administrativa susceptible de dur-se a terme de manera automatitzada.
8. En data 28 de maig de 2024 es va publicar en el BOIB núm. 70 la Resolució de la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, de 22 de maig de 2024, per a aprovar l'actuació administrativa automatitzada per a generar certificats professionals provisionals, certificats de competència provisionals i acreditacions parcials de competència provisionals amb la creació d'un segell electrònic del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB).
Fonaments de dret
1. L'article 41 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, que defineix l'actuació administrativa automatitzada com qualsevol acte o actuació efectuada íntegrament a través de mitjans electrònics per una administració pública en el marc d'un procediment administratiu i en la qual no hagi intervingut de manera directa cap empleat públic. En cas que hi hagi hagut d'actuar, preveu que s'ha d'establir prèviament l'òrgan o els òrgans competents, segons els casos, per a definir les especificacions, la programació, el manteniment, la supervisió i el control de qualitat i, si escau, l'auditoria del sistema d'informació i del seu codi font, amb la indicació de l'òrgan que ha de ser considerat responsable a l'efecte d'impugnació.
2. L'article 42 de la Llei 40/2015 estableix que, en l'exercici de la competència en l'actuació administrativa automatitzada, cada administració pública pot determinar com a supòsits d'utilització dels sistemes de signatura electrònica la utilització del segell electrònic, basat en un certificat electrònic qualificat, que reuneix els requisits exigits per la normativa de signatura electrònica, o bé un codi segur de verificació.
3. Els articles 19 i 20 del Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, aprovat pel Reial decret 203/2021, de 30 de març, sobre identificació de les administracions públiques mitjançant segell electrònic basat en certificat electrònic qualificat que compleixi els requisits que exigeix la legislació de signatura electrònica i els sistemes de signatura electrònica per a les actuacions administratives automatitzades.
4. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, pel Decret 1/2024, de 4 de gener, pel Decret 4/2024, de 17 de maig i pel Decret 5/2024, de 29 de maig.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Autoritzar la possibilitat de generar i emetre de manera automatitzada a través del sistema ESOIB els diplomes d'aprofitament i els certificats d'assistència de les especialitats formatives en el treball.
2. Utilitzar com a sistema de signatura de l'actuació administrativa automatitzada que s'autoritza el segell electrònic del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), del qual és titular el Servei d'Ocupació de les Illes Balears i que compleix els requisits que exigeix la legislació de signatura electrònica.
Les característiques del certificat electrònic qualificat en què es basa aquest segell es poden consultar a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Aquest certificat es pot validar amb l'aplicació per a validar la signatura i els certificats en línia i el demostrador de serveis d'@firma, VALIDe, accessible des de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o directament al web https://valide.redsara.es/valide/.
3. Establir, com a òrgan competent per a definir les especificacions, la programació, el manteniment, la supervisió i el control de qualitat i, si escau, l'auditoria del sistema d'informació i el codi font, i també com a òrgan responsable a l'efecte d'impugnació de l'actuació administrativa automatitzada, la direcció del SOIB.
4. Aquesta Resolució produirà efectes a partir de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i estarà disponible a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
(Signat electrònicament: 24 de juliol de 2024)
La directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears María de la Luz Moreno Romero