Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 460222
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts per a l’atenció integral de les necessitats de les persones afectades per l’esclerosi lateral amiotròfica (ELA), per al període 2024-2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Codi BNDS: 775882

L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atorga a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en acció social i benestar social; polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i polítiques d'atenció a les persones dependents.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, per potenciar-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i les condicions d'utilització.

L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre altres objectius, millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones, i detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.

El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així, d'acord amb l'article 12 d'aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.

L'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març). En concret, l'article 2.1.a) disposa que l'atenció, l'assistència, el suport, la integració social i l'acolliment de persones en situació de vulnerabilitat, el suport a les necessitats socials bàsiques, així com qualsevol altra activitat que tengui a veure amb les finalitats i les àrees d'actuació en matèria de serveis socials de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, són activitats susceptibles d'ajut.

Les malalties neurodegeneratives són patologies cròniques que produeixen discapacitat física i intel·lectual, així com dependència i una disminució considerable de la qualitat de vida i el benestar dels pacients, de les seves famílies i dels seus cuidadors, fet que suposa un impacte social, sanitari, laboral i econòmic molt elevat.

Un exemple representatiu de malaltia neurodegenerativa és l'esclerosi lateral amiotròfica (ELA), patologia que afecta el sistema nerviós central i es caracteritza principalment per una degeneració progressiva de les neurones motores en l'escorça cerebral —neurones motores superiors—, el tronc de l'encèfal i la medul·la espinal —neurones motores inferiors—. Aquesta degeneració progressiva deriva en una disminució de l'autonomia motora, la comunicació oral, la deglució i la respiració.

Quan aquesta malaltia es manifesta en la vida d'una persona té repercussions molt importants també per a la seva família i en el conjunt de la societat; especialment, per la gran discapacitat i dependència que provoca, el complex abordatge biopsicosocial que requereix i la gran coordinació necessària entre els diferents nivells assistencials i entre els recursos socials i sanitaris.

Els pacients amb ELA no només tenen necessitats sanitàries. Un aspecte molt important per a la qualitat de vida del pacient és tot el que permet perllongar la seva autonomia i la seva capacitat de comunicació. I aquesta és una necessitat que en moltes ocasions sobrepassa la cobertura assistencial que es pot oferir en els serveis de rehabilitació, i és a càrrec de les famílies o les associacions.

 

El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria de Famílies i Afers Socials, de la qual depèn la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol,i pel Decret 5/2024, de 29 de maig, que atribueix a la Conselleria de Famílies i Afers Socials, mitjançant la Direcció General d'Atenció a la Dependència, atenció i suport a persones amb dependència, a persones amb discapacitat, a persones de la tercera edat i a altres col·lectius en situació de risc o de necessitat social; impuls de la incorporació de la perspectiva d'accessibilitat universal en les polítiques, els serveis i les actuacions d'àmbit autonòmic.

La Conselleria de Famílies i Afers Socials és conscient de les necessitats especials d'atenció, suport i cures que requereixen les persones diagnosticades amb ELA. Per això, mitjançant aquesta convocatòria, promou la concessió d'ajuts econòmics amb la finalitat de prestar suport a les necessitats que sorgeixen en l'evolució de la malaltia. D'aquesta manera, es reforça la cobertura existent, tenint en compte el deure dels poders públics d'oferir recursos de suport a l'atenció de les persones dependents en l'etapa final del seu procés vital.

D'altra banda, d'acord amb l'article 5.1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en relació amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.

Aquesta convocatòria està prevista dins l'objectiu III.4.33 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril), modificat per la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 30 de maig de 2024 (BOIB núm. 75, de 4 de juny).

Els ajuts susceptibles de ser atorgats en aquesta convocatòria no compleixen els requisits per ser considerats ajuts d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal conforme al que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que l'activitat que se subvenciona no és una activitat econòmica.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 5 i 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, d'acord amb l'informe previ del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria d'ajuts per a l'atenció integral de les necessitats de les persones afectades per l'esclerosi lateral amiotròfica (ELA), per al període 2024-2025, d'acord amb els punts de la convocatòria que consten en l'annex d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim d'1.620.000,00 € (un milió sis-cents vint mil euros), d'acord amb el desglossament i la imputació temporal següents:

Any

Import

Partida pressupostària

2024

585.000,00 €

17301.313D01.48000.00

2025

825.000,00 €

17301.313D01.48000.00

(o l'alternativa que correspongui)

2026

210.000,00 €

17301.313D01.48000.00

(o l'alternativa que correspongui)

3. Autoritzar una despesa d'1.620.000,00 € (un milió sis-cents vint mil euros), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Import

Partida pressupostària

2024

585.000,00 €

17301.313D01.48000.00

2025

825.000,00 €

17301.313D01.48000.00

(o l'alternativa que correspongui)

2026

210.000,00 €

17301.313D01.48000.00

(o l'alternativa que correspongui)

4. Designar el director general d'Atenció a la Dependència òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, però en cap cas no es poden interposar simultàniament ambdós recursos.

 

Palma, a 19 de juliol de 2024

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover

 

ANNEX Convocatòria

1. Objecte i finalitat

1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és regular el procediment de concessió d'ajuts per a l'atenció integral de les necessitats de les persones afectades per l'esclerosi lateral amiotròfica (ELA), per al període 2024-2025, en l'àmbit de la comunitat Autònoma de les Illes Balears.

1.2. La finalitat d'aquesta convocatòria és donar suport a les necessitats que van sorgint en l'evolució de la malaltia esmentada i reforçar la cobertura del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, tenint en compte el deure dels poders públics d'oferir recursos de suport a l'atenció de les persones dependents en l'etapa final del seu procés vital. Les malalties neurodegeneratives, com és l'ELA, són patologies cròniques que produeixen discapacitat física i intel·lectual, així com dependència i una disminució considerable de la qualitat de vida i el benestar dels pacients, de les seves famílies i dels seus cuidadors, fet que suposa un impacte social, sanitari, laboral i econòmic molt elevat.

2. Règim jurídic i procediment de concessió

2.1. En tot el que no disposa aquesta convocatòria, s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març) i el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2.2. El procediment de concessió dels ajuts econòmics es tramitarà en règim de concurrència no competitiva, d'acord amb l'article 17.2 del Text refós de la Llei de subvencions, atès que no és necessari fer la comparació i prelació de les sol·licituds presentades, perquè és concediran els ajuts a totes les persones sol·licitants que compleixin els requisits que disposa l'article 4.1 d'aquesta convocatòria.

2.3. Si el pressupost previst en aquesta convocatòria no és suficient per pagar tots els ajuts sol·licitats, s'aplicarà com a criteri de prioritat la data inicial de presentació de les sol·licituds en qualssevol dels llocs de presentació a què es refereix el punt 5 d'aquesta convocatòria.

2.4. En el moment en què s'exhaureixi el crèdit pressupostari, la Conselleria de Famílies i Afers Socials acordarà la inadmissió de noves sol·licituds i ho publicarà com a anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Conselleria, tret que es produeixi un increment de crèdit de conformitat amb el que disposa l'article següent.

3. Pressupost i àmbit temporal

3.1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és d'1.620.000,00 € (un milió sis-cents vint mil euros), d'acord amb el desglossament i la imputació temporal següents:​​​​​

 

Any

Import

Partida pressupostària

2024

585.000,00 €

17301.313D01.48000.00

2025

825.000,00 €

17301.313D01.48000.00

(o l'alternativa que correspongui)

2026

210.000,00 €

17301.313D01.48000.00

(o l'alternativa que correspongui)

3.2. La concessió dels ajuts que regula aquesta convocatòria està limitada pel crèdit pressupostari establert. No obstant això, les quanties màximes es poden incrementar si resulten insuficients per atendre les sol·licituds que acreditin els requisits i la resta de condicions establertes en aquesta convocatòria, sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3.3. El període subvencionable s'estén des del dia 1 de gener de 2024 fins al dia 31 de desembre de 2025 o, en tot cas, fins al mes en què es produeixi el final de la malaltia i, per tant, la defunció de la persona beneficiària de la subvenció.

4. Persones beneficiàries

4.1. Poden sol·licitar els ajuts econòmics les persones físiques que, en la data de presentació de la sol·licitud, compleixin els requisits següents:

a) Haver complert 18 anys.

b) Tenir residència legal en l'Estat espanyol.

c) Estar empadronat o empadronada en un ajuntament de les Illes Balears.

d) Tenir diagnosticada la malaltia de l'ELA.

e) Tenir reconeguda o sol·licitada la situació de dependència.

f) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4.2. Les persones beneficiàries han de complir aquelles obligacions que estableixen l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions que siguin inherents a la naturalesa d'aquesta convocatòria

5. Sol·licitud i lloc de presentació

5.1. Les persones interessades que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria han de presentar una sol·licitud, d'acord amb el model que consta com a imprès 1, que ha de signar la persona interessada, per mitjans electrònics o presencialment, a través de la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o bé a qualsevol dels registres esmentats en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En el cas que s'opti per la presentació electrònica, s'ha de fer la sol·licitud mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'ha d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment, signada electrònicament. No es tindran per presentades les sol·licituds que s'enviïn per qualsevol altra via telemàtica diferent del tràmit esmentat.

5.2. La sol·licitud ha d'incloure les declaracions responsables següents:

a) Que la persona interessada no incorre en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre la subvenció d'acord amb els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.

b) Que la persona interessada compleix les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i en aquesta convocatòria.

c) Que la persona interessada es troba al corrent en les obligacions tributàries amb la Hisenda de l'Estat i de la Comunitat Autònoma i amb la Seguretat Social.

d) Que la persona interessada compleix la totalitat dels requisits que estableix la convocatòria.

5.3. La presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada autoritza expressament la Direcció General d'Atenció a la Dependència perquè pugui demanar a altres administracions qualsevol documentació, com també les dades i els informes que consideri necessaris per tramitar l'expedient.

5.4. La sol·licitud implica que la persona interessada autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma a tractar les dades de caràcter personal per gestionar els ajuts, de conformitat amb el que disposen el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades); la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i les normes que la despleguen.

6. Documentació complementària

6.1. Amb la sol·licitud (imprès 1), les persones interessades han de presentar la documentació següent:

a) La documentació acreditativa de la representació, si escau.

b) Un certificat o informe mèdic oficial acreditatiu de tenir diagnosticada la malaltia de l'ELA en el qual consti la data del diagnòstic.

c) El certificat d'empadronament a qualsevol ajuntament de les Illes Balears.

d) Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, en els arxius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en aquest cas, és suficient indicar-ne les dades). La titularitat del compte bancari ha de ser de la persona beneficiària de la subvenció.

De conformitat amb l'article 28.3 de la Llei 39/2015, no és necessari aportar els documents que la persona interessada ja hagi presentat anteriorment davant qualsevol administració. En aquest cas, la persona interessada ha d'indicar en quin moment i davant quin òrgan administratiu va presentar aquest documents, que es recaptaran electrònicament a través de les xarxes corporatives o mitjançant una consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte, excepte que en el procediment consti l'oposició expressa de la persona interessada.

De manera excepcional, si no es poden obtenir aquests documents, se sol·licitarà novament a la persona interessada que els aporti.

6.2. Per a la tramitació d'aquest procediment, es consultaran automàticament les dades incloses en els documents següents en poder de l'administració actuant o elaborats per les administracions públiques, excepte que la persona interessada s'oposi a la consulta:

a) DNI/NIE de la persona sol·licitant.

b) DNI/NIE de la persona representant.

c) Grau de dependència o, si escau, sol·licitud de reconeixement de grau de dependència.

d) Certificat d'estar al corrent en el pagament de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb la Seguretat Social.

e) Inhabilitacions vigents per obtenir subvencions inscrites en la Base de dades nacional de subvencions en el període sol·licitat.

6.3. En el cas que les persones interessades s'oposin a la consulta de documentació, ho han d'indicar en la casella corresponent habilitada en el formulari i aportar els documents.

Quan així ho exigeixi la normativa aplicable, se sol·licitarà el consentiment exprés de la persona interessada per fer la consulta.

6.4. Excepcionalment, en el cas que alguna circumstància impossibiliti l'obtenció de les dades necessàries, es podrà sol·licitar a les persones sol·licitants que presentin els documents corresponents.

7. Esmena de la sol·licitud

7.1. Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa, hi manca documentació o l'Administració no pot comprovar d'ofici la informació indicada en l'apartat anterior, l'òrgan instructor del procediment requerirà la persona interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti els documents preceptius, i l'advertirà que, si no ho fa, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud, després de la resolució corresponent, d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015. Dins aquest termini, les persones sol·licitants també poden al·legar el que considerin adient.

7.2. A més, l'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

8. Termini de presentació de sol·licituds

8.1. El període de presentació de les sol·licituds és des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 15 de novembre de 2025.

8.2. Quant a les sol·licituds que es presentin fora de termini, s'ha de dictar una resolució d'inadmissió, que s'ha de notificar a la persona interessada, d'acord amb el que disposa l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

 

9. Instrucció del procediment

9.1. La Direcció General d'Atenció a la Dependència és l'òrgan instructor del procediment de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria.

9.2. Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució. A aquest efecte, sens perjudici del que, quant a la instrucció del procediment, disposen l'article 24 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, l'òrgan instructor pot:

a) Requerir a la persona interessada que aporti la documentació necessària que permeti acreditar el compliment dels requisits.

b) Dur a terme les verificacions i els controls que siguin necessaris.

9.3. Si el procediment de concessió es paralitza per causa imputable a la persona sol·licitant de la subvenció —perquè no compleix algun tràmit preceptiu en el termini atorgat a l'efecte—, se la pot declarar decaiguda en el dret al tràmit corresponent, i l'òrgan instructor proposarà a la consellera de Famílies i Afers Socials la resolució del procediment. No obstant això, sempre que no afecti terceres persones, s'admetrà l'actuació de la persona interessada i produirà efectes legals, si es produeix el dia en què es notifiqui la resolució en què es dona per finalitzat el termini, o abans.

10. Comissió avaluadora

En aquest procediment no s'estableix cap comissió avaluadora, d'acord amb l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en relació amb l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions.

11. Propostes de resolució de concessió

11.1. El director general d'Atenció a la Dependència ha de formular les successives propostes de resolució de concessió o de denegació dels ajuts que estableix aquesta convocatòria. Aquestes propostes de resolució han d'incloure la informació següent:

  • La identificació de totes les persones sol·licitants a les quals s'ha concedit o, si escau, s'ha denegat l'ajut.
  • L'import de l'ajut.
  • Les partides pressupostàries i l'anualitat a què s'ha d'imputar la despesa.
  • Les condicions a què se subjecta l'eficàcia de la concessió de l'ajut.
  • La resta d'obligacions de la persona beneficiària.
  • El reconeixement de l'obligació amb la proposta de pagament, que ha d'incloure la relació de les persones beneficiàries de l'ajut i l'import reconegut, si escau.

11.2. Les propostes de resolució dels ajuts que siguin favorables als interessats, s'elevaran a la consellera de Famílies i Afers Socials perquè dicti la resolució corresponent, sense tràmit d'audiència, d'acord amb l'article 24.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

No obstant l'anterior, per al cas que es desestimi la sol·licitud, l'òrgan instructor concedirà el tràmit d'audiència a la part interessada per a que pugui presentar-hi les al·legacions oportunes en el termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la notificació de la proposta de resolució desestimatòria.

12. Resolució

12.1. La consellera de Famílies i Afers Socials ha de dictar les resolucions de concessió o de denegació dels ajuts, individuals o per blocs d'expedients, a mesura que l'òrgan instructor formuli les propostes corresponents.

12.2. S'han de concedir tots els ajuts respecte dels quals no s'hagi detectat cap obstacle que n'impedeixi de forma definitiva el pagament. S'ha de denegar l'ajut motivadament en cas que es detecti l'incompliment dels requisits d'acord amb la convocatòria.

12.3. La resolució de concessió de les subvencions ha de contenir les dades següents:

  • La identificació de totes les persones sol·licitants a les quals s'ha concedit l'ajut.
  • L'import de l'ajut.
  • Les partides pressupostàries i l'anualitat a què s'ha d'imputar la despesa.
  • Les condicions a què se subjecta l'eficàcia de la concessió de l'ajut.
  • La resta d'obligacions de la persona beneficiària.
  • El reconeixement de l'obligació amb la proposta de pagament, que ha d'incloure la relació de les persones beneficiàries de l'ajut i l'import reconegut.

13. Termini de resolució i notificació

13.1. El termini per dictar i notificar les resolucions de concessió dels ajuts regulats en aquesta convocatòria, així com les resolucions de denegació dels ajuts i les de no admissió a tràmit o desistiment de les sol·licituds presentades, és de tres mesos des de la data de presentació de la sol·licitud. El venciment d'aquest termini sense que s'hagi publicat la resolució expressa legitima la persona interessada que hagi presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.

13.2. La resolució que correspongui s'ha de notificar de forma individual a les persones interessades d'acord amb el que disposa l'article 21.4 del Text refós de la Llei de subvencions.

13.3. Els ajuts que regula aquesta convocatòria no es publicaran, atès que inclouen dades relatives a la salut, que tenen la categoria de dades especialment protegides dels beneficiaris o les categories especials de dades indicades en l'article 9 del Reglament general de protecció de dades.

Igualment, els ajuts públics que regula aquesta convocatòria no es publicaran en la Base de dades nacional de subvencions, d'acord amb l'article 7.5 del Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es regulen la Base de dades nacional de subvencions i la publicitat de les subvencions i la resta d'ajuts públics.

13.4. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials, en el termini d'un mes des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

13.5. Qualsevol alteració de les condicions exigides per accedir a la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

14. Import de l'ajut, pagament i justificació

14.1. L'import de l'ajut públic que regula aquesta convocatòria és de 1.000 euros mensuals (12.000,00 euros anuals) per persona beneficiària.

14.2. El pagament de l'ajut es farà de la manera següent:

a) Es farà un primer pagament amb la resolució de concessió, que comprendrà la mensualitat corrent i, amb caràcter retroactiu, les mensualitats anteriors fins a la data del diagnòstic de la malaltia que consti en el certificat o informe mèdic i, en tot cas, fins al mes de gener de 2024, encara que la data del certificat o informe mèdic sigui anterior a aquesta data.

b) Els pagaments successius es faran a partir de la mensualitat següent a la resolució de concessió, d'acord amb les dates següents:

  • Del dia 1 al 31 d'octubre de 2024, pel que fa als mesos de juliol, agost i setembre de 2024.
  • Del dia 1 al 31 de gener de 2025, pel que fa als mesos d'octubre, novembre i desembre de 2024.
  • Del dia 1 al 30 d'abril de 2025, pel que fa als mesos de gener, febrer i març de 2025.
  • Del dia 1 al 31 de juliol de 2025, pel que fa als mesos d'abril, maig i juny de 2025.
  • Del dia 1 al 15 d'octubre de 2025, pel que fa als mesos de juliol, agost i setembre de 2025.
  • Del dia 1 al 31 de gener de 2026, pel que fa als mesos d'octubre, novembre i desembre de 2025.

Abans de tramitar cada pagament, la Direcció General d'Atenció a la Dependència comprovarà d'ofici en el programa informàtic de discapacitat i dependència que no s'ha produït la defunció de la persona beneficiària de la subvenció a efectes d'aplicar el previst en les lletres c) i d).

c) En el cas que es produeixi la defunció de la persona beneficiària de la subvenció una vegada presentada la sol·licitud de l'ajut i abans de la concessió, es dictarà una resolució que declari aquesta circumstància i s'arxivarà la sol·licitud d'acord amb l'article 84 de la Llei 39/2015, sense que aquesta circumstància generi cap dret per a la persona sol·licitant.

d) En el cas que es produeixi la defunció de la persona beneficiària de la subvenció durant el període comprès entre les diferents resolucions de pagament a què fa referència el punt 14.2.b) d'aquesta convocatòria, s'abonaran els mesos pendents fins al darrer dia del mes de la defunció de la persona beneficiària .

14.4. Atès el que disposa l'article 39.7 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre no es requereix cap altra justificació per part de les persones beneficiàries que l'acreditació dels requisits establerts abans de la concessió de la subvenció, ja que les subvencions es concedeixen en consideració als requisits establerts en els punt 4 d'aquesta convocatòria, sens perjudici dels controls que es puguin establir per verificar-ne l'existència.

15. Modificació de la resolució de concessió

En el cas de defunció de la persona beneficiària abans de finalitzar el període subvencionable, es dictarà una resolució de modificació de la resolució de concessió, d'acord amb el que estableix l'article 24 del TRLS.

16. Avaluació i control

16.1. Les persones beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

16.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.

17. Reintegrament dels ajuts concedits

17.1. Les causes i l'import del reintegrament total o parcial de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i per la normativa reglamentària de desplegament, tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

17.2. En el cas que la causa del reintegrament suposi la invalidesa de la resolució de concessió, aquesta resolució s'ha de revisar prèviament d'acord amb l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de disposicions aplicables.

18. Compatibilitat

Les subvencions previstes en aquesta convocatòria són compatibles amb altres subvencions destinades a la mateixa finalitat.

19. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i les sancions que, si escau, es poden derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.​​​​​​​