Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS
Núm. 458035
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts destinats a persones grans residents a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera que necessitin fer desplaçaments a l’illa de Mallorca per beneficiar-se del Programa de Turisme de l’Institut de Gent Gran i Serveis Socials
Codi BDNS: 775574
L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.
La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, per potenciar-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i les condicions d'utilització.
L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre altres objectius, millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones, així com promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups.
El Programa de Turisme de l'Institut de Gent Gran i Serveis Socials, regulat per l'Ordre SCB/926/2018, de 10 de setembre, es configura com un servei complementari de les prestacions del Sistema de la Seguretat Social espanyol. El Programa de Turisme proporciona a la gent gran la possibilitat de desenvolupar activitats culturals i recreatives, i contribuir així a millorar la seva salut i qualitat de vida, promocionar l'envelliment actiu, fomentar la seva autonomia personal i prevenir la dependència.
Entre els diferents serveis que inclou el Programa de Turisme es troba el transport d'anada i tornada, en el mitjà de transport programat, des de la capital de província on resideixi la persona usuària fins a l'establiment hoteler de destinació i el retorn corresponent, excepte en la modalitat de viatges sense transport i viatges a capitals de província.
D'acord amb aquesta previsió, les persones grans que són beneficiàries del Programa de Turisme i tenen la seva residència habitual a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera, en cas que vulguin gaudir d'algun dels viatges programats per l'IMSERSO, estan obligades a desplaçar-se prèviament a l'illa Mallorca, que és el punt d'origen d'aquests viatges, la qual cosa també implica, en la majoria de casos, la pernoctació prèvia a Mallorca, atesos els horaris del transport, que, per regla general, és l'avió. El mateix ocorre en la tornada d'aquest viatges, en què, pels diferents horaris aeris, aquestes persones es veuen obligades a pernoctar a Mallorca, atès que no hi ha la possibilitat de tornar a l'illa d'origen el mateix dia de tornada.
Per tot això, l'objecte d'aquesta convocatòria és l'establiment de subvencions destinades a persones grans residents a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera que, com a beneficiàries del Programa de Turisme de l'IMSERSO, s'han de desplaçar prèviament a l'illa de Mallorca per poder gaudir d'aquest Programa.
El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així, d'acord amb l'article 12 d'aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.
L'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març). En concret, l'article 2, sobre activitats susceptibles d'ajut, en el punt 1.a) especifica la promoció de l'establiment i el manteniment de programes d'integració o inclusió social, prevenció, informació, atenció, assistència, rehabilitació, formació, alternatives de lleure i residència, en matèria de serveis socials i de menors i família.
El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria de Famílies i Afers Socials, de la qual depèn la Direcció General d'Atenció a la Dependència.
El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol,i pel Decret 5/2024, de 29 de maig, atribueix a la Conselleria de Famílies i Afers Socials, a través de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, l'atenció i el suport a persones amb dependència, a persones amb discapacitat, a persones de la tercera edat i a altres col·lectius en situació de risc o de necessitat social.
Les actuacions a les quals es destinen les subvencions que promou aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies i Afers Socials, a través de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.
D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 5.1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en relació amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.
Aquesta convocatòria està prevista dins l'objectiu III.4.31 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril).
Els ajuts susceptibles de ser atorgats en aquesta convocatòria no compleixen els requisits per ser considerats ajuts d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal conforme al que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que l'activitat que se subvenciona no és una activitat econòmica.
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 5 i 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, d'acord amb l'informe previ del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials i l'informe favorable d'Intervenció, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria d'ajuts individuals destinats a persones grans residents a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera que necessitin fer desplaçaments a l'illa de Mallorca per beneficiar-se del Programa de Turisme de l'Institut de Gent Gran i Serveis Socials, d'acord amb els punts de la convocatòria, que consten com a annex d'aquesta Resolució.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 45.000,00 € (quaranta-cinc mil euros), d'acord amb el desglossament i la imputació temporal següents:
Any |
Import |
Partida pressupostària |
---|---|---|
2024 |
22.500,00 € |
17301.313D01.48000.00 |
2025 |
22.500,00 € |
17301.313D01.48000.00 (o l'alternativa que correspongui) |
3. Autoritzar una despesa de 45.000,00 € (quaranta-cinc mil euros), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:
Any |
Import |
Partida pressupostària |
---|---|---|
2024 |
22.500,00 € |
17301.313D01.48000.00 |
2025 |
22.500,00 € |
17301.313D01.48000.00 (o l'alternativa que correspongui) |
4. Designar la Direcció General d'Atenció a la Dependència òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, però en cap cas no es poden interposar simultàniament ambdós recursos.
Palma, 18 de juliol de 2024
La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover
ANNEX Punts de la convocatòria
1. Objecte i finalitat
1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és l'establiment de subvencions destinades a persones grans residents a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera que necessitin fer desplaçaments a l'illa de Mallorca per beneficiar-se del Programa de Turisme de l'Institut de Gent Gran i Serveis Socials (IMSERSO).
1.2. La finalitat d'aquesta convocatòria és afavorir que totes les persones grans residents a la comunitat autònoma de les Illes Balears gaudeixin d'un lleure de qualitat en igualtat d'oportunitats i que participin en el Programa de Turisme de l'Institut de Gent Gran i Serveis Socials en condicions d'igualtat, de manera que la residència a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera no suposi un desavantatge a l'hora de participar en programes dirigits al desenvolupament d'activitats culturals i recreatives, amb la contribució a la millora de la salut i la qualitat de vida, la promoció de l'envelliment actiu i el foment de l'autonomia personal, així com la prevenció de la dependència i la promoció de l'autonomia personal de la gent gran.
1.3. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).
2. Activitat subvencionable i import màxim
2.1. Són subvencionables les despeses derivades del desplaçament des de les illes de Menorca, Eivissa i Formentera fins a l'illa de Mallorca per poder participar en algun dels viatges inclosos en el Programa de Turisme de l'Institut de Gent Gran i Serveis Socials, així com, si escau, les despeses d'establiment hoteler, en cas que resulti necessària la pernoctació.
2.2. L'import màxim subvencionable per persona beneficiària del Programa de Turisme de l'Institut de Gent Gran i Serveis Socials és de 150,00 euros en cas de persona beneficiària individual, i de 200,00 euros en cas que la persona beneficiària vagi acompanyada en les condicions establertes en el Programa de Turisme de l'Institut de Gent Gran i Serveis Socials, regulat per l'Ordre SCB/926/2018, de 10 de setembre, i les resolucions administratives de desplegament.
3. Pressupost i àmbit temporal
1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és 45.000,00 € (quaranta-cinc mil euros), d'acord amb el desglossament i la imputació temporal següents
Any |
Import |
Partida pressupostària |
---|---|---|
2024 |
22.500,00 € |
17301.313D01.48000.00 |
2025 |
22.500,00 € |
17301.313D01.48000.00 (o l'alternativa que correspongui) |
3.2. La concessió dels ajuts que regula aquesta convocatòria està limitada pel crèdit pressupostari establert. No obstant això, les quanties màximes es poden incrementar si resulten insuficients per atendre les sol·licituds que acreditin els requisits i la resta de condicions establertes en aquestes bases, sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta modificació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
3.3. El període subvencionable s'estén a tots els viatges i pernoctacions realitzats en l'àmbit del Programa de Turisme de l'IMSERSO entre el dia 1 juny de 2024 i el dia 31 d'octubre de 2025.
4. Requisits de les persones beneficiàries
4.1. Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les persones que compleixin els requisits que s'indiquen tot seguit:
a) Tenir la condició de persona beneficiària del Programa de Turisme de l'IMSERSO i haver fet un viatge en transport aeri o marítim des de les illes de Menorca, Eivissa o Formentera per poder participar en un dels viatges del Programa que tenen l'origen i el retorn a l'illa de Mallorca.
b) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
c) Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagi rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
d) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
e) No haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, si escau, que el conjunt dels ajuts rebuts no superi l'import de l'activitat subvencionada.
4.2. Les persones que constin com a acompanyants de la persona beneficiària del Programa de Turisme de l'IMSERSO no tenen la condició de persones beneficiàries a l'efecte de poder sol·licitar els ajusts prevists en aquesta convocatòria.
5. Obligacions de les persones beneficiàries
D'acord amb l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, les persones beneficiàries han de complir, a més de les obligacions que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, les següents:
a) Acreditar davant la Conselleria de Famílies i Afers Socials que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir els ajuts.
b) Comunicar a l'òrgan concedent qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de vint dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.
c) Comunicar a l'òrgan concedent l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
d) Facilitar tota la informació que requereixi l'òrgan de control financer corresponent.
e) Col·laborar amb les actuacions de control i comprovació que puguin dur a terme els òrgans competents, i aportar-hi tota la informació i la documentació que requereixin en l'exercici d'aquestes actuacions.
f) Conservar els documents originals justificatius de l'aplicació de la subvenció rebuda, inclosos els documents electrònics, durant un període mínim de quatre anys, a disposició de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma i dels òrgans fiscalitzadors i de control que els puguin requerir.
g) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.
h) Complir la resta d'obligacions que, amb caràcter específic, s'estableixin al llarg d'aquesta convocatòria.
6. Despeses subvencionables
6.1. Les subvencions s'atorgaran a les persones físiques que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d'aquesta convocatòria i que duguin a terme l'objecte i la finalitat prevists en el punt 1.
6.2. La subvenció consisteix en un import màxim de 150,00 euros per persona beneficiària individual o de 200,00 euros en el cas que la persona beneficiària viatgi amb una persona acompanyant en les condicions establertes en la normativa reguladora del Programa de Turisme de l'IMSERSO, i és en concepte de despeses de viatge d'anada i tornada entre les illes de Menorca, Eivissa o Formentera i l'illa de Mallorca, per agafar un altre vol i participar en algun dels viatges inclosos en el Programa de Turisme fora de la comunitat autònoma de les Illes Balears. En aquest import, si escau, s'inclouen les despeses següents:
a) Les despeses corresponents a l'estada a un establiment hoteler a l'illa de Mallorca el vespre anterior al dia de sortida del viatge inclòs en el Programa de Turisme de l'IMSERSO.
b) Les despeses corresponents a l'estada a un establiment hoteler a l'illa de Mallorca el mateix dia de tornada del viatge inclòs en el Programa de Turisme de l'IMSERSO si el viatge de retorn a l'illa de residència és el dia següent.
6.3. No se subvencionarà una quantia superior a l'import abonat en la factura corresponent als trajectes aeris o marítims de trasllats entre les illes i/o la factura de l'establiment hoteler corresponent.
7. Sol·licitud, documentació i lloc de presentació
7.1. Les persones interessades que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria han de presentar una sol·licitud, d'acord amb el model que consta com a imprès 1, que ha de signar la persona interessada, per mitjans electrònics o presencialment, a través de la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o bé a qualsevol dels registres esmentats en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
En el cas que s'opti per la presentació electrònica, s'ha de fer la sol·licitud mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'ha d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment, signada electrònicament. No es tindran per presentades les sol·licituds que s'enviïn per qualsevol altra via telemàtica diferent del tràmit esmentat.
7.2. La sol·licitud s'ha de presentar a nom de la persona beneficiària del Programa de Turisme de l'IMSERSO. En el cas que hi hagi una persona acompanyant, s'ha de fer constar en la sol·licitud a l'efecte d'aplicar el que preveu el punt 2.2 d'aquesta convocatòria.
7.3. La sol·licitud ha d'incloure les declaracions responsables següents:
a) Que la persona interessada no incorre en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre la subvenció d'acord amb els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.
b) Que la persona interessada compleix les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i en aquesta convocatòria.
c) Que la persona interessada es troba al corrent en les obligacions tributàries amb la Hisenda de l'Estat i de la Comunitat Autònoma i amb la Seguretat Social.
d) Que la persona interessada no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.
e) Que la persona interessada compleix la totalitat dels requisits que estableix la convocatòria.
7.4. Juntament amb la sol·licitud de l'ajut, s'ha de presentar la documentació necessària següent:
a) Un certificat de residència de la persona interessada i, si escau, de la persona acompanyant, a qualsevol dels municipis de les illes de Menorca, Eivissa o Formentera.
b) La justificació de la condició de persona beneficiària del Programa de Turisme de l'IMSERSO, així com de la compra i la realització del viatge des de Mallorca de la persona beneficiària i, si escau, de la persona acompanyant, amb indicació de les dates i els horaris dels vols
c) La factura dels desplaçaments aeris o marítims entre les illes, així com els justificants de pagament corresponents a nom de la persona beneficiària i sol·licitant de la subvenció, d'acord amb el que estableix el punt 6 d'aquesta convocatòria.
d) Si escau, la factura i el justificant de pagament de l'estada a un establiment hoteler, en el cas que la persona interessada hagi pernoctat a Mallorca el dia del vol de l'illa d'origen a Mallorca o el dia abans del vol de Mallorca a l'illa d'origen, a nom de la persona beneficiària i sol·licitant de la subvenció.
e) Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, en els arxius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en aquest cas, és suficient indicar-ne les dades). La titularitat del compte bancari ha de ser de la persona beneficiària de la subvenció.
7.5. En relació amb les lletres c) i d) d'aquest apartat, la justificació del pagament de les factures s'ha de fer amb la documentació següent:
Totes es operacions de pagament s'han de fer a nom i per compte de la persona sol·licitant.
7.6. L'òrgan instructor comprovarà d'ofici les dades relatives a la identitat de les persones sol·licitants, així com, sempre que sigui possible, la justificació de la condició de persona beneficiària del Programa de Turisme de l'IMSERSO així com el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social. El personal del Servei de Centres i Programes II de la Direcció General d'Atenció a la Dependència comprovarà que les sol·licituds i la documentació adjunta s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.
7.7. Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa, hi manca documentació o l'Administració no pot comprovar d'ofici la informació indicada en l'apartat anterior, l'òrgan instructor del procediment requerirà la persona interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti els documents preceptius, i l'advertirà que, en si no ho fa, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud, després de la resolució corresponent, d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015. Dins aquest termini, les persones sol·licitants també poden al·legar el que considerin adient.
7.8. L'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.
7.9. La presentació de la sol·licitud suposa que el beneficiari autoritza expressament la Direcció General d'Atenció a la Dependència perquè pugui demanar a altres administracions qualsevol documentació, com també les dades i els informes que consideri necessaris per tramitar l'expedient.
7.10. La sol·licitud implica que la persona interessada autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma a tractar les dades de caràcter personal per gestionar els ajuts, de conformitat amb el que disposen el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i les normes que la despleguen.
8. Termini de presentació de sol·licituds
8.1. El període de presentació de les sol·licituds és des del dia 1 de juny de 2024, o des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears si aquesta data és posterior, fins al dia 15 de novembre de 2025.
8.2. Quant a les sol·licituds que es presentin fora de termini, s'ha de dictar una resolució d'inadmissió, que s'ha de notificar a la persona interessada, d'acord amb el que disposa l'article 21.1 de la Llei 39/2015.
9. Instrucció del procediment
9.1. La Direcció General d'Atenció a la Dependència és l'òrgan instructor del procediment de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria.
9.2. Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució. A aquest efecte, sens perjudici del que, quant a la instrucció del procediment, disposen l'article 24 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, l'òrgan instructor pot:
a) Requerir a la persona interessada que aporti la documentació necessària que permeti acreditar el compliment dels requisits.
b) Dur a terme les verificacions i els controls que siguin necessaris
9.3. Si el procediment de concessió es paralitza per causa imputable a la persona sol·licitant de la subvenció —perquè no compleix algun tràmit preceptiu en el termini atorgat a l'efecte—, se la pot declarar decaiguda en el dret al tràmit corresponent, i l'òrgan instructor proposarà a la consellera de Famílies i Afers Socials la resolució del procediment. No obstant això, sempre que no afecti terceres persones, s'admetrà l'actuació de la persona interessada i produirà efectes legals, si es produeix el dia en què es notifiqui la resolució en què es dona per finalitzat el termini, o abans.
10. Criteris objectius i de preferència específics per a la concessió de la subvenció
10.1. Les sol·licituds de subvenció es tramitaran i es resoldran per ordre de presentació, segons la data i l'hora d'entrada amb la documentació completa i correcta, sense que sigui necessari comparar les sol·licituds ni establir-ne la prelació, segons el compliment dels requisits establerts i fins que s'exhaureixi el crèdit disponible.
10.2. A aquest efecte, es considera com a data de presentació aquella en què la documentació sigui completa d'acord amb els requisits d'aquesta convocatòria. Cada persona interessada només es pot presentar una sol·licitud, per la qual cosa, si es detecta que la mateixa persona ha presentat diverses sol·licituds, s'anul·laran d'ofici les sol·licituds duplicades i es mantindrà com a única sol·licitud la presentada en darrer lloc.
10.3. Les sol·licituds es resoldran individualment o per blocs, a mesura que tenguin entrada en el registre de l'òrgan competent, encara que no s'hagi exhaurit el termini de presentació de les sol·licituds, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.
10.4. La convocatòria s'ha de publicar a la Base de dades nacional de subvencions, i també l'extracte corresponent en el diari oficial que correspongui.
11. Comissió avaluadora
En aquest procediment no s'estableix cap comissió avaluadora, d'acord amb l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, en relació amb l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions.
12. Propostes de resolució de concessió
12.1. El director general d'Atenció a la Dependència pot formular successives propostes de resolució de concessió o de denegació dels ajuts que estableix aquesta convocatòria. Aquestes propostes de resolució han d'incloure la informació següent:
12.2. Les propostes de resolució dels ajuts s'elevaran a la consellera de Famílies i Afers Socials perquè dicti la resolució corresponent, sense tràmit d'audiència, d'acord amb l'article 24.4 de la Llei 38/2003, sens perjudici de la possibilitat que tenen les persones interessades d'al·legar i presentar els documents i les justificacions que considerin pertinents mitjançant un recurs contra la resolució.
13. Resolució
13.1. La consellera de Famílies i Afers Socials ha de dictar les resolucions de concessió o de denegació dels ajuts, individuals o per blocs d'expedients, a mesura que l'òrgan instructor formuli les propostes corresponents.
13.2. S'han de concedir tots els ajuts respecte dels quals no s'hagi detectat cap obstacle que n'impedeixi de forma definitiva el pagament. S'ha de denegar l'ajut motivadament en cas que es detecti l'incompliment dels requisits d'acord amb la convocatòria.
13.3. La resolució de concessió de les subvencions ha de contenir les dades següents:
14. Termini de resolució i publicació
14.1. El termini per dictar i notificar les resolucions de concessió dels ajuts regulats en aquesta convocatòria, així com també les resolucions de denegació dels ajuts i les de no admissió a tràmit o desistiment de les sol·licituds presentades, és de tres mesos des de la data de presentació de la sol·licitud. El venciment d'aquest termini sense que s'hagi publicat la resolució expressa legitima la persona interessada que hagi presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.
14.2. La resolució que correspongui s'ha de comunicar a les persones interessades mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.
14.3. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials, en el termini d'un mes des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
14.4. Qualsevol alteració de les condicions exigides per accedir a la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
15. Justificació i procediment de pagament dels ajuts
15.1. En el marc de l'article 39.7 del Text refós de la Llei de subvencions, aquests ajuts es justifiquen amb el compliment dels requisits necessaris per beneficiar-se'n en el moment de presentar la sol·licitud de subvenció i durant el període comprès entre el dia 1 de juny de 2024, o l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears si la data és posterior, i el dia 15 de novembre de 2025.
15.2. El pagament de les subvencions es farà en el termini de tres mesos des de l'endemà de la presentació de la sol·licitud, amb els límits temporals vinculats al principi d'anualitat pressupostària prevists en el punt següent, sempre que la persona interessada compleixi els requisits, la sol·licitud s'hagi presentat correctament i s'hi hagi adjuntat la documentació justificativa necessària.
15.3. S'estableixen els períodes següents per dictar les resolucions de concessió i les propostes de pagament de les subvencions concedides:
a) Pel que fa a l'exercici pressupostari de 2024, fins al dia 10 de desembre de 2024 per a totes les sol·licituds presentades entre el dia 1 de juny, o l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria si és una data posterior, i el dia 30 de novembre de 2024, pel que fa a viatges realitzats entre aquestes dates.
b) Pel que fa a l'exercici pressupostari de 2025, fins al dia 10 de desembre de 2025, en primer lloc, per a totes les sol·licituds recollides en la lletra a) que no s'hagin pogut pagar amb càrrec al pressupost de l'exercici de 2024 i, en segon lloc, per a totes les sol·licituds que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria presentades entre el dia 1 de desembre de 2024 i el dia 15 de novembre de 2025, pel que fa a viatges realitzats entre el dia 1 de desembre de 2024 i el dia 31 d'octubre de 2025.
16. Avaluació i control
16.1. Les persones beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
16.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.
17. Reintegrament dels ajuts concedits
17.1. Les causes i l'import del reintegrament total o parcial de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i per la normativa reglamentària de desplegament, tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.
17.2. En el cas que la causa del reintegrament derivi de la invalidesa de la resolució de concessió, aquesta resolució s'ha de revisar prèviament d'acord amb l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de disposicions aplicables.
17.3. D'acord amb el que preveu l'article 40.4 del Text refós de la Llei de subvencions, amb referència al supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, és causa de reintegrament l'incompliment de l'obligació de destinació dels ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten, per a un període mínim de vint anys. Aquest incompliment es produeix en tot cas amb l'alienació o el gravamen del bé, i el bé queda afecte al pagament del reintegrament sigui qui sigui el posseïdor, llevat que sigui un tercer protegit per la fe pública registral o es justifiqui l'adquisició dels béns amb bona fe i títol just en un establiment mercantil o industrial en cas de béns mobles no inscriptibles.
18. Compatibilitat
Les subvencions previstes en aquesta convocatòria són compatibles amb altres subvencions destinades a la mateixa finalitat sempre que l'import total dels ajuts no superi el cost total de l'activitat subvencionada.
19. Règim d'infraccions i sancions
Les infraccions i les sancions que, si escau, es poden derivar de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.
20. Normativa aplicable
En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i el Text refós de la Llei de subvencions.