Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI DE SALUT DE LES ILLES BALEARS
Núm. 452960
Resolució del director general del Servei de Salut de les Illes Balears per la qual es convoca un concurs de mèrits per constituir les borses generals per a la selecció de personal estatutari temporal del Servei de Salut de la categoria tècnic/tècnica superior especialista en documentació sanitària
Antecedents
1. L'article 9 de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut (en la seva redacció donada pel Reial decret llei 12/2022, de 5 de juliol) regula les causes per fer nomenaments de personal estatutari temporal. L'article 33.1 de la Llei esmentada disposa que la selecció de personal estatutari temporal s'ha d'efectuar per mitjà de procediments que permetin la màxima agilitat en la selecció, basant-se en els principis d'igualtat, mèrit, capacitat, competència, publicitat i celeritat, i s'han d'establir havent-los negociant-los prèviament a les meses corresponents.
2. Els processos de selecció de personal estatutari temporal es regulen actualment en l'Acord del Consell de Govern de 20 de juny de 2022 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 13 de maig de 2022 pel qual es regulen els procediments de selecció de personal estatutari temporal del Servei de Salut per mitjà de la creació de borses úniques de treball per a cada categoria i especialitat (BOIB núm. 80, de 21 de juny de 2022). Aquest acord va substituir l'acord regulador anterior vigent fins ara.
Fonaments de dret
1. L'article 1 de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, estableix que « aquesta llei té per objecte establir les bases reguladores de la relació funcionarial especial del personal estatutari dels serveis de salut que conformen el Sistema Nacional de Salut, a través de l'Estatut Marc d'aquest personal» .
2. L'article 33.1 de la Llei 55/2003 precisa que els processos de selecció del personal estatutari temporal dels serveis de salut que integren el sistema nacional de salut han de permetre la màxima agilitat en la selecció i el respecte ple als principis d'igualtat, mèrit, capacitat, competència, celeritat i publicitat.
3. Amb l'objectiu de donar compliment a l'article esmentat es va adoptar l'Acord del Consell de Govern de 20 de juny de 2022 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 13 de maig de 2022 pel qual es regulen els procediments de selecció de personal estatutari temporal del Servei de Salut per mitjà de la creació de borses úniques de treball per a cada categoria i especialitat (Acord regulador), i que regula la selecció del personal estatutari temporal del Servei de Salut per mitjà de borses de treball úniques per a cada categoria i especialitat.
4. El punt 11.1 de l'Acord esmentat estableix que «la creació de les borses de treball de cadascuna de les categories professionals i especialitats del Servei de Salut s'ha de fer per mitjà d'una convocatòria publicada en una resolució del director general del Servei de Salut. Abans de publicar-la cal informar de la convocatòria les organitzacions sindicals representades a la Comissió de Seguiment». En l'apartat c) s'estableix que a efectes de publicitat, la convocatòria s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el web del Servei de Salut.
5. El punt 4 de l'Acord regulador estableix com a norma general per al sistema selectiu de les borses de treball el concurs de mèrits, valorats per la Unitat de Borsa Única, adscrita a la Direcció de Recursos Humans del Servei de Salut, sens perjudici de les particularitats que en el capítol III s'indiquen per a determinades categories i especialitats.
6. Pel que fa al requisit relatiu als coneixements de català, és aplicable el punt 1 de la disposició final segona del Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i sanitari. Aquest article disposa que s'exceptua de l'exigència de coneixements de català al personal estatutari i laboral sanitari del Servei de Salut de les Illes Balears i dels ens públics adscrits a aquest Servei, el requisit d'accés del qual sigui una titulació de la branca sanitària. Així, doncs, en aquest procés el coneixement de català no té en cap cas el caràcter o condició de requisit sinó que té la condició de mèrit, conforme al barem inclòs en l'annex d'aquesta resolució.
7. Pel que fa a la valoració del mèrit del coneixement de català es durà a terme d'acord amb allò que disposa l'Acord del Consell de Govern de 22 de desembre de 2023 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 4 de desembre de 2023, pel qual s'estableix un barem únic de puntuació dels mèrits de coneixement de català aplicable a tots els procediments selectius, de provisió i mobilitat del personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears publicat en el BOIB núm. 173, de 23 de desembre de 2023.
8. La Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
9. La Llei 40/2015, de 1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Per tot això dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria del concurs de mèrits per constituir la borsa única per a la selecció de personal estatutari temporal del Servei de Salut de les Illes Balears de la categoria tècnic/tècnica superior especialista en documentació sanitària, les bases de la qual s'adjunten com a annex 1.
2. Disposar que la tramitació d'aquest procediment ha de seguir les prescripcions que determina l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 13 de maig de 2022 pel qual es regulen els procediments de selecció de personal estatutari temporal del Servei de Salut per mitjà de la creació de borses úniques de treball per a cada categoria i especialitat.
3. Designar la Unitat de Borsa Única dels Serveis Corporatius del Servei de Salut com a òrgan encarregat de tramitar el procediment.
4. Ordenar que es publiqui aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el web del Servei de Salut.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant l'òrgan que la dicta en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la data de publicació d'aquesta resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució, d'acord amb els articles 8.2 i 46 de la Llei 29 /1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament: 15 de juliol de 2024)
El director general
Per delegació de la consellera de Salut
(BOIB núm. 112, de 12/08/2023) Javier Ureña Morales
ANNEX 1 Bases de la convocatòria
1. Normes generals
1.1. L'objecte d'aquestes bases és establir les normes que regeixen el procés de selecció de candidats de la borsa general d'ocupació per a la selecció de personal estatutari temporal del Servei de Salut de les Illes Balears de la categoria tècnic/tècnica superior especialista en documentació sanitària.
1.2. La selecció dels aspirants s'efectuarà per mitjà d'un concurs de mèrits que seran valorats per la Unitat de Borsa Única dels Serveis Corporatius del Servei de Salut de les Illes Balears.
1.3. Una vegada publicada la resolució definitiva amb la puntuació final dels mèrits dels aspirants, la borsa d'ocupació general de personal estatutari temporal del Servei de Salut seguirà oberta per a la categoria convocada, tant per inscriure nous aspirants com perquè els inscrits afegeixin més mèrits. No obstant això, aquestes dades s'incorporaran a les llistes de la borsa general a la següent actualització de mèrits (tall) que es faci a la categoria.
1.4. Aquest procés selectiu està regulat per aquestes bases de conformitat amb l'Acord del Consell de Govern de 20 de juny del 2022 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 13 de maig del 2022 pel qual es regulen els procediments de selecció de personal estatutari temporal del Servei de Salut per mitjà de la creació de borses úniques de treball per a cada categoria i especialitat (Acord regulador), i s'ajusta a allò que estableixen l'article 103 de la Constitució espanyola de 1978 i la Llei 55/ 2003, de 16 de desembre, de l'estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut.
1.5. Tal com estableix el punt 13.2 de l'Acord regulador, els nous barems han de donar un pes específic addicional al total de la puntuació, de manera que corresponguin 24 punts addicionals al fet d'haver superat alguna prova o algun exercici de la fase d'oposició dels darrers processos selectius de cada categoria i especialitat convocat pel Servei de Salut de les Illes Balears amb posterioritat a la data en què l'Acord anterior entràs en vigor (acord publicat en el BOIB de 26 de novembre de 2016).
Aquest pes addicional serà de 24 punts com a màxim. El càlcul d'aquesta puntuació addicional serà el resultat de dividir els 24 punts entre el nombre de proves o exercicis de què consti la fase d'oposició. Al valor obtingut, i per a cadascuna de les proves o exercicis, s'aplicarà una regla de tres i es considerarà que la màxima puntuació serà per a aquell aspirant que hagi obtingut la puntuació màxima establerta a la convocatòria del concurs oposició i aquest càlcul es farà segons allò que estableix l'annex 2 de l'Acord regulador.
Aquesta puntuació addicional s'aplicarà a tots els aspirants que han superat alguna prova de la fase d'oposició una vegada finalitzada aquesta fase d'oposició; és a dir, una vegada publicada la resolució per la qual s'aproven les llistes definitives de candidats que han superat cadascuna de les proves d'aquesta fase.
Els punts addicionals corresponents segons el càlcul indicat en els paràgrafs anteriors se sumaran a la puntuació final de l'aspirant en el moment de publicar-se la convocatòria de la categoria a Borsa Única o en el moment de fer un nou tall d'actualització de mèrits de la categoria prèviament convocada a Borsa Única.
En el cas de noves convocatòries d'oposicions només es computarà el darrer procés selectiu. En aquest sentit, es durà a terme la corresponent regularització de puntuació en el següent tall d'actualització de mèrits i s'anul·laran els punts addicionals que s'haguessin pogut obtenir en processos selectius anteriors.
De conformitat amb el que disposa l'apartat 13.2 de l'Acord regulador, aquestes previsions només són aplicables en els supòsits en què no es generin borses de treball preferents.
2. Requisits d'accés
2.1. Per accedir a la borsa d'ocupació general del personal estatutari temporal del Servei de Salut cal complir els requisits següents:
a) Tenir la nacionalitat espanyola o la d'un estat membre de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu, o tenir dret a la lliure circulació de treballadors d'acord amb el Tractat de la Unió Europea o altres ratificats per Espanya, o tenir reconegut aquest dret per una norma legal. Poden participar igualment, independentment de la nacionalitat, el cònjuge o la cònjuge de les persones amb nacionalitat espanyola o d'un altre estat membre de la Unió Europea sempre que no estiguin separats de dret, i també els seus descendents i els del cònjuge o la cònjuge sempre que no estiguin separats de dret, siguin menors de 21 anys o superin aquesta edat i siguin dependents.
b) Tenir el títol de tècnic superior en Documentació i Administració Sanitària i/o tècnic superior en Documentació Sanitària, expedit pel Ministeri d'Educació, Cultura i Esports o bé estar en disposició d'obtenir-lo en el termini per presentar sol·licituds. Si és un títol obtingut a l'estranger, cal tenir la credencial que acrediti que està homologat pel Ministeri.
c) Tenir la capacitat funcional necessària per acomplir les funcions que es derivin del nomenament corresponent.
d) Tenir 16 anys complerts i no sobrepassar l'edat de jubilació forçosa.
e) Tenir coneixements de català segons la legislació aplicable vigent.
f) Actualment al requisit relatiu als coneixements de català, és aplicable el punt 1 de la disposició final segona del Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents a l'àmbit educatiu i al sanitari. Aquest article disposa que s'exceptua de l'exigència de coneixements de català al personal estatutari i laboral sanitari del Servei de Salut de les Illes Balears i dels ens públics adscrits a aquest Servei, el requisit d'accés del qual sigui una titulació de la branca sanitària. Així, doncs, en aquest procés el coneixement de català no tindrà en cap cas el caràcter o condició de requisit sinó que tindrà la condició de mèrit, conforme al barem inclòs en l'annex d'aquesta resolució.
g) Tot aspirant que sigui ciutadà d'un estat o territori on el castellà no sigui idioma oficial ha d'acreditar el domini d'aquesta llengua o de la llengua catalana presentant un certificat de nivell B1(o d'un nivell superior) expedit per un organisme públic amb competències per acreditar els coneixements lingüístics en el moment del tall d'aquesta convocatòria.
h) No estar separat per mitjà d'un expedient disciplinari del servei de qualsevol de les administracions públiques o dels òrgans constitucionals o estatutaris de les comunitats autònomes; ni estar en la situació d'inhabilitació absoluta o especial per a llocs de treball o càrrecs públics per mitjà d'una resolució judicial; ni estar inhabilitat per accedir al cos o a l'escala de funcionari o per exercir funcions similars a les que s'exerceixen en el cas del personal laboral que hagi estat separat o inhabilitat. En cas de tenir la nacionalitat d'un altre estat, no es pot estar inhabilitat o en una situació equivalent ni pot haver estat sotmès a una sanció disciplinària o equivalent que impedeixi accedir a l'ocupació pública en el seu estat i en els mateixos termes.
i) Inscriure's en el procés selectiu per mitjà de la pàgina web:
https://www.ibsalut.es/professionals/recursos-humans/treballa-amb-nosaltres/borsa-unica .
j) Pagar la taxa que estableix la normativa vigent
k) No incórrer en el moment del nomenament en una causa d'incompatibilitat d'acord amb la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.
l) No estar afectat per una resolució que impliqui quedar exclòs de la borsa.
m) No tenir la condició de personal estatutari fix de la mateixa categoria a què opti en qualsevol servei de salut del Sistema Nacional de Salut sigui quina sigui la situació administrativa.
2.2. Aquests requisits s'han d'acreditar de conformitat amb allò que estableix la base 10 i s'han de complir en la data en què l'aspirant s'inscrigui telemàticament per participar en el procés selectiu i s'han de mantenir al llarg de tot el procés selectiu i en el moment de cada nomenament. Els requisits s'han de mantenir durant la vigència dels nomenaments.
2.3. El simple fet d'haver satisfet la taxa no constituirà per si sola la inscripció de l'aspirant a la borsa sinó que s'haurà de fer la inscripció telemàtica completa en la la web i complir la resta de requisits en el termini establert per poder optar a formar part de la borsa.
2.4. Si en el moment en què es formalitzarà el nomenament s'adverteix que a l'aspirant li manca algun requisit, no es formalitzarà el nomenament fins que es comprovi que compleix tots els requisits que s'exigeixen a la convocatòria.
3. Accés a les borses de treball de les persones amb alguna discapacitat
Es reserva una quota del 7 % dels nomenaments que s'ofereixin per cobrir-los amb persones que tinguin un grau de discapacitat igual o superior al 33 %. Aquesta circumstància s'ha d'indicar en el requadre corresponent de la inscripció i s'han de presentar els documents que acreditin el grau de discapacitat al·legat i la compatibilitat per acomplir les funcions atribuïdes a la plaça o lloc a què s'opti. Així, han d'aportar un certificat actualitzat que acrediti el grau de discapacitat igual o superior al 33% expedit per la Direcció General de Dependència del Govern de les Illes Balears o per un organisme públic equivalent, on s'ha d'indicar el grau de discapacitat i acreditar-se fefaentment, la deficiència permanent que ha donat origen al reconeixement d'aquest grau de discapacitat.
4. Inscripcions
4.1. La borsa d'ocupació de personal estatutari temporal del Servei de Salut estarà oberta permanentment per a la categoria convocada. Per confeccionar les llistes es faran actualitzacions periòdiques; no obstant això, s'estableix un termini de quinze dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria perquè s'hi inscriguin nous aspirants de conformitat amb l'Acord regulador vigent i el barem que figura en l'annex 2 d'aquesta convocatòria, a l'efecte de constituir la primera llista de borsa única d'aquesta categoria. Els aspirants que s'hagin inscrit una vegada transcorregut aquest termini seran tinguts en compte en la següent actualització de mèrits (o tall) que es faci a la categoria.
4.2. Les persones que estiguin interessades a participar a la convocatòria han d'emplenar la inscripció telemàticament amb les dades corresponents a cada apartat i seguint les instruccions indicades en la plataforma informàtica. Poden accedir a l'aplicació per mitjà d'un certificat digital vàlid de persona física reconegut o qualificat.
4.3. El sistema comprovarà la compatibilitat de les dades introduïdes i indicarà els errors que observi en el moment de cursar la inscripció.
4.4. La inscripció i els seus annexos s'han d'emplenar per via telemàtica, havent pagat prèviament la taxa corresponent, per mitjà de l'aplicació informàtica habilitada a l'efecte per la Direcció de Recursos Humans del Servei de Salut en el web https://www.ibsalut.es/professionals/recursos-humans/treballa-amb-nosaltres/borsa-unica.
4.5. Quan hagi emplenat la inscripció per a la categoria que es convoca, l'aspirant ha de seleccionar l'àmbit territorial (Serveis Corporatius i gerències territorials), el sector sanitari i, si escau, de manera addicional i voluntària la unitat específica on vulgui prestar serveis, sempre que compleixi els requisits que s'estableixen en el punt 28 de l'Acord regulador. També pot escollir el nivell assistencial —atenció primària o atenció especialitzada— i la modalitat del nomenament temporal (interins i substituts), d'acord amb el que determina l'article 9 de l'estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut (en la redacció que en dona el Reial decret llei 12/2022, de 5 de juliol).
4.6. En formalitzar la inscripció telemàticament, l'aspirant obtindrà un número de preregistre juntament amb la data en què l'ha efectuada, que tindrà la consideració de justificant, de manera que no caldrà registrar la sol·licitud presencialment. Els requisits i els mèrits que no apareguin en la Web del Candidat el dia que s'estableixi el tall no es tindran en compte a l'hora de determinar si es compleixen els requisits o en el moment de valorar els mèrits. Per donar per acabada la inscripció, l'aspirant ha de marcar les seves preferències.
4.7. Quan l'aspirant realitza la inscripció i introdueix els camps corresponents als mèrits que pretén inscriure en el seu web del Candidat s'elaborarà l'autobaremació dels mateixos que es podrà tenir en compte posteriorment, del mode establert en l'Acord Regulador.
4.8. El domicili, els telèfons i el correu electrònic que figurin en la inscripció seran considerats vàlids a l'efecte de rebre notificacions, de manera que és responsabilitat exclusiva de l'aspirant comunicar qualsevol canvi en aquestes dades i haver-les consignat erròniament.
5. Llistes d'admesos i exclosos
5.1. Una vegada formalitzades les inscripcions i registrats els mèrits, el director general del Servei de Salut dictarà una resolució per fer pública la llista provisional d'aspirants admesos a la borsa de treball d'aquesta categoria i la llista provisional d'exclosos, indicant la causa de la seva exclusió. Als aspirants que apareguin en aquesta llista provisional, tan sols se'ls haurà constatat allò que s'ha consignat en el Web del Candidat, sense verificar res més, per la qual cosa es tracta d'una admissió condicionada a comprovacions futures.
5.2. Les al·legacions i els escrits per esmenar deficiències s'han d'adreçar a la Unitat de Borsa Única del Servei de Salut per qualsevol de les vies que determina la normativa vigent .
5.3. Per mitjà d'una resolució del director general que es publicarà en el web del Servei de Salut, es confeccionarà la llista definitiva d'admesos i exclosos, indicant la causa de l'exclusió. Amb aquesta resolució definitiva es donaran per resoltes les al·legacions presentades i se'n resoldrà de manera global l'estimació o desestimació i l'esmena de les deficiències de les inscripcions.
5.4. Una vegada publicades aquestes llistes es farà pública una altra llista—amb caràcter merament informatiu— dels candidats amb la puntuació resultant de l'autovaloració, contra la qual no es pot interposar cap recurs. Aquesta llista informativa es tindrà en compte per indicar quins candidats han d'aportar la documentació que acrediti els requisits i la que justifiqui els mèrits al·legats, segons el que disposa la base següent.
6. Aspirants que han d'acreditar que compleixen els requisits i aportar els mèrits al·legats
6.1. De conformitat amb allò que determina l'Acord regulador, com a norma general es valoraran els mèrits de tots els aspirants. Això no obstant, en funció de les necessitats previsibles de contractació de cada gerència es pot determinar una valoració parcial, informant-ne prèviament la Comissió de Seguiment. En aquest cas, per tal de disposar d'un nombre suficient d'aspirants per satisfer les necessitats de nomenaments temporals, la resolució amb què s'aprovin les llistes definitives d'admesos i exclosos també pot indicar la puntuació de l'autovaloració a partir de la qual els aspirants han de presentar la documentació corresponent que acrediti que compleix els requisits i que justifiqui els mèrits al·legats. D'aquesta manera, només els que hagin obtingut la puntuació més alta han d'aportar aquesta documentació; és a dir, només aquells que presentin en la seva autovaloració una puntuació igual o superior a la indicada en cada moment.
6.2. Per determinar quins candidats han d'aportar aquesta documentació s'han de tenir en compte l'Acord regulador i les necessitats de selecció de personal de cada moment.
6.3. Sens perjudici del que disposa el precepte següent, només es valoraran els mèrits d'aquests candidats.
6.4. La resta dels candidats s'aniran valorant en funció de les necessitats imperants en cada moment, amb el requeriment exprés previ als interessats perquè aportin la documentació pertinent. Aquests aspirants no han d'aportar cap document fins que en un moment posterior se'ls requereixi, de conformitat amb les normes vigents.
7. Candidats que han d'aportar documentació per haver-se exhaurit les llistes de candidats els mèrits dels quals han estat valorats
Llistes de romanents:
a) Si s'exhaureix la llista de candidats valorats o es preveu que s'exhaurirà aviat i sempre que quedin aspirants romanents en la borsa sense valorar, la Unitat de Borsa Única publicarà en el web del Servei de Salut una resolució amb què sol·licitarà a aquests aspirants romanents que aportin la documentació acreditativa dels requisits i dels mèrits, respectant l'ordre decreixent de la puntuació i depenent de les necessitats sobrevingudes de nomenaments temporals.
b) En la resolució s'indicaran els intervals d'aspirants a qui s'insta a aportar documentació i el termini per presentar-la, que pot ser reduït a la meitat del termini per a la primera aportació de documentació. De tot això, se n'informarà la Comissió de Seguiment.
8. Exhauriment de candidats disponibles a llista definitiva de borsa única de treball. Llistes subsidiàries-Llistes posttall
Un cop exhaurida la llista definitiva amb les puntuacions disponibles a borsa, si cal seleccionar nous aspirants es podrà:
a) Elaborar una llista subsidiària amb els aspirants de cada categoria que s'hagin inscrit amb posterioritat a la data de tall (o de la data inicial d'inscripció) i els que hagin quedat exclosos en aquesta data. En aquest cas, l'únic criteri de prelació serà la nota de l'expedient acadèmic corresponent a la titulació exigida per accedir a la categoria. Si l'expedient acadèmic no concreta la nota, s'assignarà al candidat una puntuació de 5 sobre 10, o bé la nota proporcional.
b) Si és urgent i imminent cobrir les necessitats de contractació, també es pot acudir a una llista resultant dels aspirants que s'hagin inscrit a la borsa única després de l'últim tall de borsa o de llista subsidiària. L'ordre d'aquesta llista posterior al tall vindrà determinat per la data i hora del pagament de la taxa corresponent, i es podrà anar actualitzant fins que es cobreixin totes les necessitats. Serà aplicable fins que es pugui disposar d'una nova actualització de la categoria a la borsa o de llista subsidiària.
9. Barem de mèrits
Els mèrits aplicables per constituir les borses corresponents figuren en l'annex 2.
10. Aportació de la documentació que acredita els requisits i que justifica els mèrits al·legats
10.1. Per acreditar els requisits i mèrits, els aspirants han de presentar còpies autèntiques, tot això juntament amb una declaració jurada que avali la documentació presentada, responsabilitzant-se'n de la veracitat. Els requisits s'han d'acreditar quan l'Administració no pugui demanar-los d'ofici.
10.2. Per mitjà d'una resolució publicada en el web www.ibsalut.es es requerirà als aspirants que presentin els documents que acrediten els requisits i els que justifiquen els mèrits al·legats en l'autovaloració. La documentació relativa a «Experiència professional i formació» s'ha de presentar ordenada i numerada correlativament segons els apartats esmentats en els annexos.
L'aspirant és personalment responsable de la veracitat de la documentació aportada i està obligat a presentar els documents originals, en qualsevol moment, a requeriment de l'Administració, que farà controls periòdics i mostrejos per evitar que es presentin documents erronis o fraudulents.
10.3. La documentació requerida es pot presentar a l'Oficina d'Assistència en Matèria de Registre i les oficines auxiliars del Servei de Salut de les Illes Balears, o per qualsevol de les vies que s'estableix en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre , del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
10.4. Si s'ha presentat la documentació en alguna llengua estrangera, perquè es pugui al·legar com a mèrit l'aspirant ha de presentar una traducció jurada de la documentació. Sense aquesta traducció, el mèrit no es considera acreditat.
10.5. La documentació s'ha de presentar en el termini que es determini a la resolució del director general per la qual s'estableixi la llista definitiva de candidats i d'exclosos a què fa referència la base 5.4 o en les resolucions definitives de candidats i exclosos d'actualitzacions o talls posteriors.
10.6. Els mèrits que es validaran per determinar la puntuació de cada aspirant seran els que s'hagin relacionat per a la valoració i l'acreditació documental durant el termini habilitat per fer-ho, de manera que no es prendran en consideració els al·legats després que aquest termini hagi vençut.
10.7. Documents per acreditar els requisits relatius a la nacionalitat i a l'edat:
a) En cas de tenir la nacionalitat espanyola, el requisit el verificarà d'ofici l'Administració, llevat que hi hagi una oposició expressa de l'aspirant (en aquest cas ha d'aportar la documentació acreditativa). També es pot presentar voluntàriament el DNI en vigor. Si l'Administració no pot comprovar el compliment d'aquest requisit ho notificarà a l'aspirant, perquè l'aporti.
b) En cas de no tenir la nacionalitat espanyola, cal aportar el document oficial en vigor que acrediti la nacionalitat i l'edat exigides (NIE o passaport).
c) En cas de ser el cònjuge o el cònjuge d'una persona amb nacionalitat d'un estat de la Unió Europea, cal presentar la documentació següent:
d) En cas de ser descendent d'una persona amb nacionalitat d'un estat de la Unió Europea, o del cònjuge o parella de fet, cal presentar la documentació següent:
10.8. Documents que acrediten la titulació:
L'Administració, d'ofici, i de conformitat amb allò que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015, haurà de demanar els documents electrònicament per mitjà de les seves xarxes corporatives o consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte. Excepcionalment, si aquesta no pogués demanar els documents esmentats, pot sol·licitar novament a l'interessat que els aporti.
Així mateix, es pot acreditar la titulació exigida per mitjà de qualsevol dels documents següents:
10.9. Documents que acrediten la discapacitat.
S'ha d'aportar un certificat actualitzat acreditatiu del grau de discapacitat igual o superior al 33%, expedit per la Direcció General de Dependència del Govern de les Illes Balears o per un organisme públic equivalent, en què s'ha d'indicar el grau de discapacitat i acreditar-se fefaentment la deficiència permanent que ha donat origen al reconeixement d'aquest grau de discapacitat.
10.10. Document que acredita la capacitat funcional.
Aquest requisit ha d'acreditar-se amb un certificat expedit pel Servei de Prevenció de Riscs Laborals del Servei de Salut en el moment del nomenament.
10.11. Documents per a l'acreditació lingüística:
En cas que sigui necessari acreditar el requisit establert en la base 2.1. f), els aspirants que siguin ciutadans de països o de territoris on el castellà no sigui idioma oficial han d'acreditar el domini d'aquesta llengua o bé de la llengua catalana presentant una còpia autèntica del certificat del nivell B1(o d'un nivell superior) expedit per un organisme públic amb competències per acreditar els coneixements lingüístics.
10.12. Acreditació dels mèrits d'experiència professional:
a) Document en què queden acreditats els serveis prestats amb les especificacions que s'estableixen en l'annex 2.
b) No cal acreditar documentalment els mèrits dels serveis prestats com a personal estatutari al Servei de Salut de les Illes Balears. Aquests mèrits es demanaran d'ofici.
c) Per als serveis prestats fora del Servei de Salut de les Illes Balears, cal consignar els períodes en el Web del Candidat de la mateixa manera que figuren en aquest. No es permet introduir períodes solapats; si s'han prestat serveis simultàniament en dos o més centres, cal triar-ne només un.
d) Els serveis prestats a temps parcial o amb reducció de jornada es computen com si fossin a temps complet.
e) Per acreditar els serveis prestats com a cooperant en programes de cooperació internacional per al desenvolupament o en programes d'ajuda humanitària, d'acord amb la legislació vigent, exercint les funcions pròpies de la categoria a què s'opta:
10.13. Acreditació dels mèrits de formació i docència
Cal presentar documents originals o còpies autèntiques en què quedi acreditada la formació a què fan referència els diferents apartats de l'annex 2.
En el document justificatiu per acreditar el certificat acadèmic ha de constar la nota mitjana amb què s'ha obtingut el títol exigit per accedir a aquesta categoria. No s'admeten com a documents justificatius els simples extractes acadèmics.
Amb relació a la formació continuada, només es valoraran els cursos i les accions formatives completats amb posterioritat a l'obtenció del títol que habiliti per prestar serveis a la categoria corresponent, a excepció dels que s'indiquen en el punt 2.c («Altra formació») de l'annex 2.
Els certificats o diplomes dels cursos que es presentin han de contenir el nombre d'hores i/o de crèdits de durada de l'acció formativa i del contingut o programa.
10.14. Independentment del deure dels aspirants d'aportar la documentació a què fan referència les bases anteriors, el Servei de Salut pot fer les verificacions necessàries per comprovar l'exactitud de les dades personals declarades a la sol·licitud, a fi de determinar si es compleixen els requisits exigits per participar en aquesta convocatòria, d'acord amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
10.15. Quan hi hagi alguna prova fefaent de falsedat a la documentació aportada, l'Administració n'informarà el Ministeri Fiscal i la persona afectada quedarà provisionalment exclosa del procés de selecció. Si es confirma la falsedat de la documentació, l'exclusió serà definitiva; en canvi, si no es ratifiquen els indicis, quedarà inclosa immediatament en la borsa.
11. Llista de candidats
11.1. Tenint en compte la documentació presentada i quan s'hagi comprovat que es compleixen els requisits i s'han acreditat els mèrits al·legats, una vegada revisada i valorada tota la documentació, el director general del Servei de Salut dictarà una resolució —que es publicarà en el web del Servei de Salut— per aprovar la llista provisional de puntuacions obtingudes pels candidats. En aquest sentit, per tal de poder formular les al·legacions pertinents, cal que els candidats revisin la informació detallada en el Web del Candidat i comprovin aquells mèrits que s'han valorat i els que no s'han tingut en compte i, si escau, el motiu pel qual aquests no han estat valorats.
Amb la resolució esmentada s'inclourà també la llista d'aspirants finalment exclosos per no haver acreditat que compleixen els requisits.
11.2. Els candidats poden presentar reclamacions o al·legacions contra la puntuació provisional que figuri a la resolució per la qual es publiqui aquesta llista provisional en el termini de deu dies hàbils a comptar de l'endemà de la publicació de la resolució. No es tindran en compte les al·legacions que aportin documentació acreditativa de mèrits o requisits no presentats ni consignats en el web en el període establert.
11.3. Finalment, una vegada revisades les al·legacions interposades, el director general del Servei de Salut dictarà una resolució per publicar la llista definitiva amb les puntuacions finals dels candidats. Amb aquesta resolució es donaran per contestades les al·legacions interposades contra la llista provisional. Contra aquesta resolució es poden interposar els recursos que corresponguin, de conformitat amb la normativa vigent.
12. Gestió i funcionament de la borsa de treball
12.1. Un cop publicada la llista definitiva de candidats amb la puntuació final obtinguda, la gestió de la borsa es regirà per l'acord regulador vigent a cada moment.
12.2. Pel que fa a l'ordre de les ofertes, els nomenaments temporals han de respectar les preferències marcades a cada inscripció i s'han d'oferir als candidats per l'ordre de prelació de la llista definitiva d'aquesta borsa de treball que estiguin en la situació de disponible .
12.3. La situació de disponible o no disponible i la resta de preferències que cada candidat hagi consignat es poden modificar en qualsevol moment, però seran efectives el primer dia del mes següent. Les modificacions efectuades tenen validesa fins que s'hi produeixi algun canvi. Tot això, sens perjudici del que es disposa en el punt 21.4 de l'acord esmentat, que estableix que, com a norma general, els candidats només poden modificar la disponibilitat un màxim de quatre vegades en cada any natural.
12.4. La situació de disponible s'aprecia tenint en compte la informació que l'Administració tingui en el moment d'iniciar les gestions telemàtiques necessàries per fer les crides.
12.5. El mètode per fer les crides ha de respectar les regles de l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat referenciat en aquesta convocatòria.
12.6. Si a la llista definitiva figuren candidats amb la mateixa puntuació, els serveis prestats s'empraran com a criteri de desempat; si l'empat persisteix, se seleccionarà el candidat la lletra inicial del primer cognom del qual sigui la primera en l'ordre alfabètic determinat per un sorteig públic.
ANNEX 2 Barem de mèrits per a la categoria tècnic/tècnica superior especialista en documentació sanitària
A) Experiència professional (màxim, 55 punts)
1. Es computa el temps de serveis prestats que els aspirants tinguin reconeguts fins a la finalització del termini per presentar sol·licituds de participació en el procés selectiu, d'acord amb el barem següent:
a) Per cada mes de servei prestat en institucions sanitàries públiques del Sistema Nacional de Salut, en institucions sanitàries públiques de la Unió Europea o en institucions sanitàries públiques de l'espai europeu com a personal estatutari, funcionari o laboral en la mateixa categoria que aquella a la qual s'opta o en places amb el mateix contingut funcional: 0,23 punts.
b) Per cada mes de servei prestat en institucions sanitàries públiques del Sistema Nacional de Salut, en institucions sanitàries públiques de la Unió Europea o en institucions sanitàries públiques de l'espai europeu com a personal estatutari, funcionari o laboral en una categoria diferent a aquella a la qual s'opta: 0,115 punts.
c) Per cada mes de servei prestat com a cooperant en programes de cooperació internacional per al desenvolupament o en programes d'ajuda humanitària, d'acord amb la legislació vigent, exercint les funcions pròpies de la categoria a la qual s'opta: 0,23 punts.
d) Per cada mes de servei prestat en centres sanitaris privats de la Unió Europea en la mateixa categoria que aquella a la qual s'opta o en places amb el mateix contingut funcional: 0,046 (màxim, 5,5 punts).
Juntament amb el certificat de serveis prestats cal aportar la vida laboral de la Seguretat Social i els contractes de feina.
e) Per cada mes de servei prestat en centres públics no sanitaris de la Unió Europea com a personal funcionari o laboral en la mateixa categoria que aquella a la qual s'opta o en places amb el mateix contingut funcional: 0,172 punts.
f) Per cada mes de servei prestat com a càrrec directiu en institucions sanitàries públiques del Sistema Nacional de Salut: 0,23 punts.
Es valoraran aquests serveis sempre que es tingui la titulació requerida per accedir a la categoria durant el temps en què hagi ocupat el càrrec directiu.
2. Per computar els serveis prestats referits al personal de reforç amb nomenament específic per a l'atenció continuada es reconeixerà un mes complet de serveis prestats calculant-lo segons les regles següents:
a) Un mes o la part que correspongui proporcionalment per cada 150 hores fetes (o una fracció).
b) Si dins d'un mes natural s'han fet més de 150 hores, solament pot valorar-se un mes de servei prestat.
3. Per valorar aquest apartat es tenen en compte els aspectes següents:
a) La puntuació màxima que es pot obtenir per la totalitat dels subapartats que l'integren és de 55 punts.
b) Un mateix període de temps no pot ser valorat per més d'un dels subapartats que l'integren.
c) Els serveis prestats sota la modalitat de reducció de jornada o a temps parcial es computaran com si fossin a jornada completa.
d) Si es presten serveis simultàniament en dos o més centres es computaran —a elecció de l'interessat— els serveis prestats només en un d'ells.
e) El còmput de serveis prestats es calcula aplicant aquesta fórmula: se sumen tots els dies de serveis prestats en cadascun dels subapartats anteriors i el resultat es divideix entre 365. El quocient resultant es multiplica per 12.
B) Formació, docència i activitats científiques i de difusió del coneixement (màxim, 40 punts)
1. Formació reglada / expedient acadèmic
La nota de l'expedient acadèmic per obtenir el títol que habilita per exercir la professió es valora de manera proporcional a la nota mitjana obtinguda:
̵ S'atorguen 0,02 punts per cada decimal que superi la nota de l'aprovat (5), de manera que no s'adjudica puntuació al 5 i la puntuació màxima és d'1 punt, que correspon al 10 de nota mitjana.
̵ Si l'expedient acadèmic no reflecteix notes numèriques es consideraran les equivalències següents.
2. Formació continuada
a) Es valoren les activitats formatives (cursos, seminaris, tallers, congressos, jornades, reunions científiques, etc.) sobre ciències de la salut de les àrees temàtiques de salut pública, investigació, pràctica clínica, gestió sanitària, qualitat o docència i que estiguin relacionades directament amb el contingut de la categoria a la qual s'opta, d'acord amb els criteris següents:
̵ Les activitats formatives posteriors al 1r de gener de 2005 es valoren sempre que compleixin alguna de les característiques següents:
̵ Les activitats formatives anteriors al 1r de gener de 2005 i la resta de les activitats formatives, independentment de la data, es valoren sempre que compleixin alguna de les característiques següents:
b) Les activitats formatives sobre ciències de la salut es valoren de la manera següent:
̵ Els diplomes o certificats a què es refereixin aquestes activitats formatives es valoren a raó de 0,026 punts per cada crèdit CFC (Comissió de Formació Continuada) o LRU (sistema d'implantació dels crèdits europeus per mitjà de la Llei de reforma universitària) i a raó de 0,065 punts per cada crèdit ECTS (Sistema Europeu de Transferència i Acumulació de Crèdits).
̵ Si en el diploma o certificat figura el nombre d'hores en lloc dels crèdits, s'atorga un valor de 0,0026 punts per cada hora de formació; si figuren simultàniament crèdits i hores, la valoració es fa sempre pels crèdits certificats; si no s'especifiquen hores ni crèdits, no es valora aquesta activitat.
c) Altres activitats formatives:
̵ Activitats formatives no relacionades directament amb la categoria a la qual s'opta ni sobre ciència de la salut i que estiguin relacionades amb les àrees temàtiques següents: prevenció de riscs laborals ; juridicoadministrativa; sistemes d'informació; informàtica referida a aplicacions d'ofimàtica de nivell d'usuari i d'aplicacions informàtiques emprades en el Servei de Salut de les Illes, Balears ; violència de gènere; igualtat entre homes i dones; aspectes organitzatius relatius al servei sanitari; atenció al públic; estrès i autocontrol o orientació psicològica. No es valoren en aquest apartat haver superat assignatures d'un estudi acadèmic ni els certificats de professionalitat.
̵ Es valoren a raó de 0,0026 punts per cada hora, sempre que compleixin alguna de les característiques següents:
3. Docència
a) Per cada hora acreditada de docència impartida en qualsevol de les activitats formatives a les quals es refereix l'apartat B.2.a: 0,0078 punts.
Els candidats que hagin impartit hores de docència en cursos formatius sobre ciències de la salut posteriors a l'1 de gener de 2005 han de justificar que aquests cursos estan acreditats per la Comissió de Formació Continuada de les Professions Sanitàries. Aquesta acreditació ha de complir els criteris de la normativa de la Comissió de Formació Continuada del Sistema Nacional de Salut en els materials de promoció o certificació d'assistència d'aquesta activitat, per la qual cosa han de constar de manera conjunta el logotip, el text i el nombre de crèdits.
b) Per cada hora de docència impartida en l'àmbit universitari, si la docència impartida es compta per hores, aquesta no es pot computar en cap dels dos apartats següents.
̵ Per cada curs acadèmic d'estudis reglats en matèria de ciències de la salut ocupant una plaça de docent a temps complet: 2,7 punts.
̵ Per cada hora com a docent d'estudis reglats en matèria de ciències de la salut que no sigui a temps complet: 0,0026 punts
̵ Per tutoritzar pràctiques de la categoria a la qual s'opta: 0,0013 punts per cada hora.
4. Activitats científiques i de difusió del coneixement
a) Publicacions:
̵ Llibres de caràcter científic relacionats directament amb el contingut de la categoria a la qual s'opta i que tinguin ISBN i dipòsit legal.
̵ Articles publicats en alguna revista de caràcter científic relacionats directament amb el contingut de la categoria a la qual s'opta.
̵ Per cada publicació en una revista indexada en el JCR i/o en el SJR: 1,04 punts.
̵ Per cada publicació en una revista no indexada de tiratge estatal o internacional: 0,78 punts.
b) Ponències, comunicacions, coordinacions de taula i pertinença a comitès científics:
̵ Per cada ponència presentada en congressos, reunions científiques o activitats formatives en ciències de la salut i acreditades degudament (apartat B.2.a ) relacionada directament amb el contingut de la categoria a la qual s'opta:
̵ Per cada comunicació o pòster presentat en congressos o reunions científiques i que estigui relacionat directament amb el contingut de la categoria a la qual s'opta:
c) Per pertànyer a algun comitè científic o coordinar/moderar una taula i que això estigui relacionat directament amb el contingut de la categoria a la qual s'opta:
̵ Congrés o reunió científica d'àmbit internacional o estatal: 0,3 punts.Congrés o reunió científica d'àmbit autonòmic: 0,15 punts.̵
5. Investigació
Per participar en projectes d'investigació finançats o acreditats per entitats del sector públic institucional definides en l'article 2 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre.
̵ Com a investigador principal: 3,9 punts.
̵ Com a investigador col·laborador: 1,95 punts.
̵ Com a investigador de camp no remunerat (no essent membre de l'equip): 0,39 punts.
C) Coneixements de català (màxim 5 punts)
1. Els certificats emesos per la Direcció general de Cultura i Joventut i els reconeguts en l'Ordre del conseller de Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013 per la qual es determinen els títols, els diplomes i els certificats equivalents als certificats de coneixements de llengua catalana de la Direcció general de Cultura i Joventut (BOIB núm. 34/2013).
2. Es valora solament un certificat, excepte en el cas del certificat de coneixement de llenguatge administratiu (LA), en què la puntuació s'acumula a la de l'altre certificat que s'aporti. Si es presenta solament el certificat de coneixements de llenguatge administratiu es valora amb 1 punt.
a) Certificat de coneixement de català A2: 0,5 punts.
b) Certificat de coneixement de català B1: 1 punt.
c) Certificat de coneixement de català B2: 2 punts.
d) Certificat de coneixement de català C1: 3 punts.
e) Certificat de coneixement de català C2: 4 punts.
D) Coneixements de llengües estrangeres (màxim, 3 punts)
1. Els certificats de llengua estrangera emesos per les escoles oficials d'idiomes, per universitats o certificats reconeguts per a l'acreditació de la llengua estrangera que consti la seva correspondència amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües, es valoraran de la manera següent:
a) Certificat de coneixements A1: 0,5 punts.
b) Certificat de coneixements A2: 1 punt.
c) Certificat de coneixements B1: 1,5 punts.
d) Certificat de coneixements B2: 2 punts.
e) Certificat de coneixements C1: 2,5 punts.
f) Certificat de coneixements C2: 3 punts.
2. Es podrà valorar més d'un idioma; no obstant això, només es tindrà en consideració el certificat de més nivell de cadascun d'ells fins al màxim global de 3 punts.