Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 452398
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia, per la qual s’aprova la convocatòria de 2024 d’ajuts per a compensar les despeses del segon any de cotització de la quota reduïda per contingències comuns i professionals d’autònoms residents a les Illes Balears (Quota zero segon any)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Els autònoms i les microempreses són un dels pilars fonamentals de l'activitat empresarial del nostre país i, per tant, de la nostra economia, atès que, a més de la riquesa que ells mateixos són capaços de generar, també tenen el potencial de créixer i contractar treballadors assalariats i, d'aquesta manera, contribuir a la generació d'ocupació. En aquest sentit, la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació, estableix en l'article 12.4 que l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació s'articularà entorn de set eixos, entre els quals, el sisè està dedicat a l'emprenedoria i comprèn les activitats dirigides a fomentar la iniciativa empresarial, el treball autònom i l'economia social, així com les encaminades a la generació d'ocupació, activitat empresarial i dinamització i impuls del desenvolupament econòmic local. Per tant, la promoció de l'ocupació autònoma és un dels pilars fonamentals entre les polítiques actives d'ocupació.

El Consell de Ministres va aprovar l'any 2022, a proposta del Ministeri de Treball i Economia Social, la primera Estratègia Nacional d'Impuls del Treball Autònom (ENDITA), full de ruta que s'estén fins al 2027 que engloba les línies polítiques d'actuació en matèria de treball autònom que es desenvoluparan en els pròxims cinc anys i que suposa un impuls renovador pel sector. L'ENDITA pretén, entre altres actuacions, fomentar la creació de projectes empresarials.

Amb l'entrada en vigor l'1 de gener de 2023 del Reial decret llei 13/2022, de 26 de juliol, pel qual s'estableix un nou sistema de cotització per als treballadors per compte propi o autònoms i es millora la protecció per cessament d'activitat, durant el període 2023-2025 les persones que causin alta inicial en el Règim d'autònoms podran sol·licitar l'aplicació d'una quota reduïda, que passa a ser de 80 euros mensuals, de conformitat amb la disposició transitòria cinquena (pel període 2023-2025), durant els primers dotze mesos de l'activitat empresarial, que es pot ampliar per dotze mesos més.

A partir del 2026, la quantitat s'establirà de conformitat amb la Llei de pressuposts generals de l'Estat de cada exercici.

El 13 d'abril de 2024 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la convocatòria d'ajuts per compensar les despeses del primer any de cotització de la tarifa plana d'autònoms residents a les Illes Balears.

Així doncs, s'ha considerat oportú plantejar una convocatòria d'ajuts per donar suport, donar continuïtat i consolidar l'ocupació autònoma amb la compensació del segon any de l'import de la tarifa reduïda de les quotes de cotització per contingències comuns i professionals a la Seguretat Social. Aquests ajuts aniran destinats als residents a les Illes Balears que exerceixen l'activitat empresarial dins el Règim especial de treballadors autònoms (en endavant, RETA) en l'àmbit d'aquesta comunitat autònoma i que iniciïn el seu segon any en el RETA cotitzant per la quota reduïda entre l'1 de gener de 2024 i el 15 d'agost de 2024.

Tenint en compte que la Seguretat Social aplica la tarifa reduïda al segon any d'activitat a aquells treballadors per compte propi que prevegin que els seus rendiments econòmics nets anuals seran inferiors al salari mínim interprofessional anual que correspongui a aquest període i així ho sol·licitin, amb aquesta convocatòria d'ajuts el Govern de les Illes Balears pretén refermar el seu compromís amb l'ocupació autònoma més fràgil.

Quant a la forma de pagament d'aquests ajuts, s'ha considerat que la forma més efectiva d'aconseguir els objectius pretesos i, per tant, que l'ajut sigui realment efectiu i permeti els autònoms mantenir, amb garanties, aquest nou modus vivendi com a treballadors autònoms, és la tramitació dels pagaments dels ajuts de forma anticipada i sense l'exigència prèvia de cap garantia, de conformitat amb l'establert en l'article 37 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

La convocatòria s'ha dissenyat per consolidar el treball autònom entre el col·lectiu de persones que fa un any iniciaren la seva activitat com a autònoms i preveuen que els seus rendiments econòmics nets anuals durant el segon any seran inferiors al salari mínim interprofessional anual. Per aquest motiu, s'ha considerat que la millor manera d'aconseguir-ho és abonant de forma anticipada la quantia de la subvenció, entenent que el segon any d'activitat econòmica és clau per a la consolidació de l'activitat i que la subvenció els ajudarà a fer front a les despeses que la continuïtat de l'activitat els pugui generar; tot considerant que la bestreta de la tarifa plana els suposarà un impuls per continuar el seu projecte, millorar la protecció per cessament d'activitat i, per extensió, millorar-ne les condicions laborals.

L'article 30.21 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, d'acord amb la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut, atribueix a aquesta comunitat autònoma la competència exclusiva en matèria de foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica, sense perjudici del que disposen els articles 38 i 131, i els números 10 i 13 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució; la legislació estatal i l'europea, i l'establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la comunitat autònoma.

L'article 2.3 del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol), modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, atribueix a la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç, entre d'altres, les competències en matèria de promoció de l'autoocupació i la cultura emprenedora; gestió, foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, entre els quals destaquen les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms.

L'Ordre del Conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 estableix les bases reguladores de les subvencions, en matèria de treball i formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig). L'article 1.2 de les bases, modificat per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 preveu, en l'apartat 28, que pot ser objecte de subvenció la promoció de l'ocupació autònoma.

La Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del treballador autònom, defineix el treball autònom i s'hi preveuen els drets i les obligacions dels treballadors autònoms, el seu nivell de protecció social, les relacions laborals i la política de foment de l'ocupació autònoma.

La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació, estableix en l'article 32.3 que els recursos econòmics per a la realització de les polítiques actives han de ser gestionats pels serveis públics d'ocupació, que poden desenvolupar els serveis i els programes que considerin necessaris, i gestionar-los mitjançant la concessió de subvencions públiques, contractació administrativa, subscripció de convenis, gestió directa o qualsevol altra forma jurídica ajustada a dret.

Aquesta convocatòria s'ha inclòs en l'objectiu I, «estímul de l'economia balear», línia I.2 «Creació i consolidació d'empreses», 8. «Ajuts per promocionar l'ocupació autònoma mitjançant el finançament de la quota de la Seguretat Social», del Pla estratègic de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2024-2026, aprovat per Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril). Així mateix, el director general d'Empresa, Autònoms i Comerç ha assumit la gestió d'aquestes subvencions d'acord amb la distribució de competències establertes en el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol (BOIB núm. 102, de 20 de juliol).

Aquest programa d'ajuts va d'acord amb el que disposa l'Agenda 2030 i, concretament, amb l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible núm. 8 «Treball decent i creixement econòmic», que té com a fins, entre d'altres, reduir la taxa de desocupació, millorar les condicions laborals, augmentar la productivitat laboral i donar suport al creixement de les petites i mitjanes empreses. Així doncs, no es pot forjar una millora en les condicions de vida de la ciutadania sense abordar el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible i, per això, és necessari promoure una ocupació productiva i en condicions dignes. En aquest sentit, s'ha dissenyat aquesta convocatòria d'ajuts, per tal de donar resposta a les necessitats de l'ocupació autònoma des del segon any d'inici del seu projecte empresarial d'emprenedoria.

D'acord amb l'article 11.f) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (en endavant, TRLS), i l'article 24.4 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, els beneficiaris han d'acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

L'article 14.2 del TRLS disposa que, quan la selecció dels possibles beneficiaris hagi de fer-se en règim de concurrència, el procediment s'ha d'iniciar sempre d'ofici, mitjançant convocatòria. Mentre que l'article 15 d'aquest text legal estableix que la resolució s'ha d'aprovar per resolució de l'òrgan competent, així com també que s'ha de de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

L'article 3 de l'Ordre de bases abans esmentada estableix que les convocatòries de subvencions s'han d'aprovar per mitjà d'una resolució del conseller o consellera competent —que actualment, d'acord amb la distribució de competències definida en el Decret 16/2023, de 20 de juliol, és el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia— i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, d'acord amb els preceptes esmentats abans, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria d'ajuts per compensar les despeses del segon any de cotització de la quota reduïda per contingències comuns i professionals d'autònoms residents a les Illes Balears per a l'any 2024, en els termes que figuren en l'annex 1 d'aquesta resolució, així com també el model de sol·licitud de subvenció i la declaració responsable de dades que s'adjunten com a annexos 2 i 3.

2. Designar la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia com a òrgan instructor del procediment.

3. Ordenar la comunicació d'aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i disposar que tindrà efectes l'endemà de la publicació.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

(Signat electrònicament: 17 de juliol de 2024)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García

 

ANNEX 1 Convocatòria de 2024 d'ajuts per a compensar les despeses del segon any de cotització de la quota reduïda per contingències comuns i professionals d'autònoms residents a les Illes Balears (Quota zero segon any)

Primer

Objecte

L'objecte d'aquesta convocatòria és regular la concessió de subvencions per finançar la quota reduïda (tarifa plana), corresponent al segon any de cotització de la Seguretat Social, dels treballadors per compte propi o autònoms, durant dotze mensualitats a partir de l'1 de gener de 2024 i que hagin accedit a la quota reduïda des de l'atur.

La finalitat d'aquesta convocatòria és concedir subvencions per a fomentar l'ocupació autònoma. Mitjançant aquests ajuts es pretén donar resposta a les necessitats de promoure una ocupació productiva.

Segon

Règim jurídic

Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; pel Reglament de subvencions aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol; pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; i per l'Ordre del conseller de Treball i Formació, de 4 de maig de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions, en matèria de Treball i Formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig de 2005), modificada per l'Ordre de la Consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol de 2008).

El Reial decret llei 13/2022, de 26 de juliol, pel qual s'estableix un nou sistema de cotització per als treballadors per compte propi o autònoms i es millora la protecció per cessament d'activitat, respecte a la quota reduïda aplicable per l'inici d'una activitat per compte aliena en el període 2023 a 2025. A tal efecte, la disposició transitòria estableix la quantia de 80 euros mensuals de la quota reduïda.

Tercer

Persones beneficiàries i requisits

1. Persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries d'aquest ajut les persones físiques residents a les Illes Balears que iniciïn el seu segon any en el RETA, entre l'1 de gener de 2024 i el 15 d'agost de 2024; que compleixin els requisits establerts en l'apartat 3.2 d'aquesta convocatòria i que, a més, acreditin que gaudeixen del dret a l'aplicació de la quota reduïda de cotització de la Seguretat Social (tarifa plana).

2. Requisits de les persones beneficiàries

Les persones beneficiàries han de complir els requisits següents en el moment de la presentació de la sol·licitud:

a) Constar d'alta en el RETA i ser beneficiari de la quota reduïda de manera ininterrompuda durant almenys un any i un mes previ a la presentació de la sol·licitud d'aquest ajut.

b) Haver accedit al RETA des de l'atur.

c) Tenir dret a l'aplicació de la quota reduïda de cotització de la Seguretat Social durant el segon any en el RETA.

d) Constar d'alta en el Cens d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

e) Estar empadronada en algun dels municipis de les Illes Balears.

f) Dur a terme l'activitat empresarial i tenir el centre de treball en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

g) Estar al corrent de pagament de les obligacions amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb l'Agència Tributària de les Illes Balears i amb la Seguretat Social.

h) Complir tots els requisits prevists en la convocatòria.

 

Quart

Exclusions

1. Queden excloses dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les persones que tenen la condició de treballador autònom o treballadora autònoma de les societats mercantils de capital, de les cooperatives, de les societats laborals o de les societats civils no professionals.

2. No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants en els que es doni alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 13 de la Llei General de Subvencions; tampoc en poden tenir la condició de beneficiaris els sol·licitants que hagin estat sancionats d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, o l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

Cinquè

Àmbit temporal i territorial

Se subvencionen les despeses de les dotze quotes de cotització de la tarifa reduïda d'autònoms que es corresponguin amb el segon any d'activitat, sempre que s'iniciï el segon any de cotització entre l'1 de gener i el 15 d'agost del 2024.

L'àmbit territorial d'aquests ajuts és el territori de les Illes Balears.

Sisè

Import econòmic de la convocatòria

1. L'import econòmic d'aquesta convocatòria és de cinc-cents mil euros (500.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 19301G/322F01/47000/00 dels pressuposts o la partida pressupostària equivalent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.

2. El procediment de concessió dels ajuts es durà a terme per un procediment que no és de concurs i fins exhaurir el crèdit, atès que no és necessària la comparació i la prelació de les sol·licituds entre si, en aplicació de l'article 17.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 5 de les bases reguladores. Hi seran d'aplicació els principis de publicitat, transparència, objectivitat, igualtat i no discriminació.

3.  Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La resolució de modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

Setè

Quantia dels ajuts

La quantia dels ajuts serà de 80 euros mensuals durant les dotze mensualitats corresponents al segon any d'alta en el RETA, de conformitat amb la disposició transitòria cinquena del Reial decret llei 13/2022, de 26 de juliol, pel qual s'estableix un nou sistema de cotització per als treballadors per compte propi o autònoms i es millora la protecció per cessament d'activitat.

En cas de modificar-se el Reial decret llei 13/2022 o la normativa aplicable que fixi la quantia de la quota reduïda de cotització de la Seguretat Social, i sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària, la quantia de l'ajut s'ha de modificar en consonància amb el que sigui aplicable.

Vuitè

Termini i forma de presentació de les sol·licituds

1. El termini per a presentar la sol·licitud comença el 22 de juliol de 2024 i finalitza el 31 d'agost de 2024, ambdós inclosos, sempre que el crèdit no s'hagi exhaurit abans.

2. Només s'admet una sol·licitud per cada treballador autònom. En el supòsit que el treballador autònom o per compte propi formi part de comunitats de béns o societats civils, haurà de fer la sol·licitud a títol personal. En cas de presentació d'una nova sol·licitud s'ha de renunciar expressament a l'anterior; en cas de no fer-ho, només es tindrà en compte la primera sol·licitud registrada. En cas de renúncia expressa, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada o la data de registre de renúncia en cas que aquesta sigui posterior a la segona.

3. Les sol·licituds s'han de presentar de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment «Ajuts 2024 per al segon any de cotització de la tarifa plana d'autònoms residents a les Illes Balears», publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'ha d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, així com la documentació restant requerida:

https://www.caib.es/quotazerosegonany.

4. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada perquè esmeni les deficiències dins un termini de deu dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.

5. Quan la suma de les sol·licituds presentades pels canals establerts en el punt 4 arribi a les 520 sol·licituds s'ha de suspendre aquest tràmit, que es podrà reprendre una vegada resolts els expedients corresponents si hi ha fons disponibles, i es publicarà al lloc web de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, tant la suspensió com l'aixecament de la suspensió.

6. La inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial de qualsevol dada en el formulari de sol·licitud o en les declaracions responsables deixen sense efectes aquest tràmit, des del moment en què es conegui i amb l'audiència prèvia a la persona interessada. En conseqüència, comporten la inadmissió de la sol·licitud de subvenció, sens perjudici que puguin ser causa de revocació de la subvenció si es coneixen amb posterioritat a la concessió, i comporten, així mateix, l'exigència de responsabilitats de qualsevol tipus en què s'hagi pogut incórrer.

Novè

Documentació

Les persones sol·licitants han de presentar, juntament amb la seva sol·licitud, els documents següents:

1. La declaració responsable sobre els punts següents, d'acord amb el model establert:

a) Declaració de no estar sotmès a cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, i article 13 de la Llei general de subvencions; ni haver estat sancionat d'acord amb el que estableix l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia, que es troba inclosa en la sol·licitud.

b) Declaració de totes les subvencions o ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals o, si s'escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat o obtingut cap; així com declaració responsable per garantir que els ajuts sol·licitats no superen, aïlladament o conjuntament, el cost total de l'activitat objecte de la subvenció.

c) Declaració de tots els ajuts de minimis rebuts durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs que estiguin subjectes en el Reglament (CE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis o a altres reglaments de minimis.

d) Declaració que en els darrers tres anys no ha estat sancionat per resolució administrativa ferma o condemnat per sentència judicial ferma perquè hagi exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

e) Declaració responsable que és certa i completa la informació continguda en la sol·licitud de subvenció i que compleix tots els requisits i condicions per a l'accés a la subvenció.

f) Identificar la titularitat del compte bancari per rebre l'ingrés de la subvenció segons el model inclòs en la sol·licitud.

2. Documentació general:

a) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.

b) Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

c) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions.

d) Informe de vida laboral.

e) Certificat acreditatiu d'haver estat d'alta com a demandant d'ocupació , almenys des del dia abans de l'alta en el RETA.

3. Documentació tècnica:

a) Certificat de situació censal de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o, alternativament, alta en el Cens d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal de l'Administració Tributaria, models de declaració censal 036 o 037, en què consti la data d'inici de l'activitat i la localitat on s'exerceix.

b) Certificat d'empadronament en un municipi de les Illes Balears.

c) El document acreditatiu pel qual la Seguretat Social resol favorablement la pròrroga de la quota reduïda de cotització pels dotze mesos posteriors al primer any d'alta en el RETA o la quota tretzena reduïda corresponent al primer mes del segon any de cotització de la tarifa plana.

d) El document o certificat acreditatiu de les facultats de representació, si escau, i sempre que no estigui inscrit en el Registre electrònic d'apoderaments.

e)En el supòsit que la persona sol·licitant s'integri o estigui integrada com a partícip en una societat civil o comunitats de béns, s'ha d'adjuntar la documentació acreditativa de la constitució d'aquesta.

4. D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, i l'article 61 del Reial Decret 203/2021, de 30 de març, que aprova el reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç pot obtenir els certificats acreditatius esmentats en el punt 2, excepte l'oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud. En cas que no s'autoritzi aquesta consulta ha d'aportar, juntament amb la sol·licitud de l'ajut, la documentació acreditativa especificada en el punt 2.

5. D'acord amb l'article 23 de la Llei general de subvencions, i l'article 69 de la Llei 39/2015, la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç pot realitzar les verificacions necessaris per comprovar l'exactitud de les dades que conté la seva declaració responsable.

6. En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç perquè s'hagi aportat en altres convocatòries.

En aquests casos, s'ha de fer servir el model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració, a disposició de les entitats interessades a: https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones/tramites/tramite/6160344. El sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en què es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar.

En el cas excepcional que la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç no pugui aconseguir la documentació electrònicament pot requerir l'entitat sol·licitant perquè l'aporti.

Desè

Criteris per seleccionar els beneficiaris

Per a la concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha d'aplicar un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre General de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant el tràmit establert a tal efecte, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons l'article 5.5 de les bases reguladores.

Les sol·licituds d'ajuts es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixi el crèdit destinat a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini o s'arribi a 520 sol·licituds.

En cas que dins l'expedient no consti la documentació que es requereix o hi hagi anomalies en la documentació presentada que impedeixin avaluar correctament l'expedient, i una vegada que s'hagi requerit d'acord amb l'apartat vuitè, punt 4, d'aquesta convocatòria, la data de presentació de l'esmena estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.

 

Onzè

Instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç, en aplicació de l'article 6.2 de les bases reguladores. Aquest òrgan pot dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. De conformitat amb l'article 7 de les bases reguladores, les sol·licituds d'ajuts les ha de resoldre motivadament i fixant, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció, el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, amb la proposta prèvia del director general d'Empresa, Autònoms i Comerç, d'acord amb l'article 6.5 de les bases reguladores. Segons l'article 6.6 de l'Ordre de bases, es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que les formulades pels interessats. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

3. Les resolucions de concessió s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, mentre que les resolucions denegatòries, així com els requeriments de documentació que sigui adient efectuar, s'han de notificar als interessats posant-los a la seva disposició en la seva carpeta ciutadana.

4. El termini màxim per dictar i publicar o notificar la resolució és de quatre mesos comptadors a partir de l'endemà de la presentació de la sol·licitud. Si un cop transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.

5. Les resolucions de concessió de la subvenció s'han de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions, segons l'article 34.1 del TRLS.

Dotzè

Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries d'aquests ajuts les que estableix l'article 11 del TRLS.

2. La persona beneficiària ha de desenvolupar i mantenir l'activitat objecte de la subvenció, l'alta inicial en el RETA i l'alta en el Cens d'activitats econòmiques de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, de manera ininterrompuda, durant un mínim de 24 mesos des de l'alta inicial en el RETA. La interrupció de l'activitat entre el primer i el segon any d'activitat implica el reintegrament de la part proporcional de l'ajut pel temps d'interrupció.

3. Desenvolupar l'activitat econòmica en el territori de les Illes Balears tots els mesos en què se subvencioni la quota reduïda.

4. La persona beneficiaria ha d'informar la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç de qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir la subvenció.

5. L'incompliment d'aquestes obligacions comporta l'inici del procediment de reintegrament total o parcial de la subvenció.

Tretzè

Justificació i pagament dels ajuts

1. L'abonament de les sol·licituds és totalment o parcialment a la bestreta i sense presentació de garantia prèvia, d'acord amb l'autorització del Consell de Govern de 21 de juny de 2024.

2. Amb la presentació de la sol·licitud i la documentació establerta en l'apartat novè, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39.7 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. La Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç ha de tramitar el pagament amb la concessió de la subvenció una vegada fetes les comprovacions oportunes mitjançant transferència bancària.

Catorzè

Concurrència i compatibilitat de subvencions

Aquestes subvencions són compatibles amb altres ajuts. Així, d'acord amb l'article 20 del TRLS, quan es tracti de subvencions compatibles, concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, l'import no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajuts de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de dur a terme o el valor de la situació objecte de finançament.

 

​​​​​​​Quinzè

Reintegrament

1. Serà procedent el reintegrament, total o parcial, de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament, o la data en què el deutor hagi efectuat l'ingrés si aquesta data és anterior, en els supòsits prevists en l'article 44 del TRLS.

2. El beneficiari té l'obligació d'informar la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç de qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir la subvenció (punt 4 de l'apartat dotzè), que, en cas de baixa del RETA entre el tretzè i el vint-i-quatrè mes de cotització a la tarifa reduïda, ha de suposar el reintegrament en els termes establerts en el punt anterior.

3. L'òrgan concedent ha de practicar d'ofici, amb periodicitat trimestral, la comprovació del compliment de l'apartat 12.2 d'aquesta convocatòria sobre el total dels beneficiaris que hagin cobrat a la bestreta.

Setzè

Règim comunitari dels ajuts

Els beneficiaris d'aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (CE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, que determina en l'article 3.2 que l'import total dels ajuts de minimis a una única empresa no pot ser superior a 300.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

Les activitats agrícoles i pesqueres estan sotmeses respectivament al règim de minimis establert en el Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 2023/2391, pel que fa als ajuts de minimis per a la transformació i comercialització de productes de la pesca i de l'aqüicultura.

Si bé aquests ajuts tenen la consideració d'ajuts d'Estat, segons l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (Tractat de Lisboa, 2009), tenen la categoria d'excepcionals segons el Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis i, com disposa la consideració primera de l'esmentat Reglament (UE) 2023/2831, com que no compleixen tots els requisits de l'article 107.1 esmentat, no estan subjectes al procediment de notificació.

Dissetè

Protecció de dades de caràcter personal

En relació amb la protecció de les dades de caràcter personal, són aplicables el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Divuitè

Interpretació i execució

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

Documents adjunts