Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE TERRITORI, MOBILITAT I INFRAESTRUCTURES

Núm. 445575
Acord del Consell Executiu d’aprovació definitiva del projecte de “Construcció d’una rotonda en la intersecció de la carretera Ma-6014 amb l’avinguda Baladre en el PK 2+050, TM Llucmajor. Rotonda Son Verí Nou. Versió 2”, amb clau 22-01.0-ML

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell Executiu el 10 de juliol de 2024 va acordar el següent:

<<Antecedents

1. En data 7 de març de 2017, mitjançant resolució de la consellera de Territori i Infraestructures, rectificada per resolució de 10 de març de 2017 es va acordar aprovar definitivament el Projecte de millora de les interseccions de la Ma-6014, Son Verí Nou i l'enllaç amb l'autopista Ma-19 en sentit decreixent, Clau 15-11.0-ML, iniciar l'expedient d'expropiacions i sol·licitar al Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Baleares la declaració d'urgent ocupació dels béns que havien de ser expropiats per a l'execució del projecte esmentat.

El projecte preveia dos àmbits físics d'intervenció diferenciats amb un pressupost (segons l'esmentada resolució de rectificació de data 10 de març de 2017) per al coneixement de l'Administració de 2.474.240,59 €.

2. En data 9 de maig de 2017 la consellera de Territori i Infraestructures va ordenar iniciar l'expedient de contractació del projecte.

3. En data de 30 de maig de 2017 la consellera de Territori i Infraestructures va aprovar la relació definitiva de béns i drets afectats per les obres corresponents al projecte esmentat en els termes següents:

Terme municipal de Palma

Finca

Pol.

Parc.

Titular

m² expropiació

m² ocupació temporal

1

58

74

Antonio Salvà Clar

782,00

0,00

2

58

70

Herederos de Apolonia Noguera Clar

1.002,00

1.325,00

 

3

 

 

58

 

 

69

 

Bartolomé Morro Cocoví

Herederos de Jaime Morro Pericàs

Bartolomé Morro Roca                        

 

33,00

 

 

0,00

 

Terme municipal de Llucmajor

Finca

Pol.

Parc.

Titular

m² expropiació

m² ocupació temporal

4

3

1

Concepción Medina Corbera

2.720,00

3.294,00

5

3

2

Maria Concepción Medina Roses

1.806,00

0,00

 

6

 

 

1

 

 

1

 

Maria Concepción Medina Roses

Marta Medina Roses 

Concepcion Medina Corbera

 

1.889,00

 

 

0,00

 

 

7

 

 

3

 

 

7

 

Maria Concepción Medina Roses

Marta Medina Roses 

Concepcion Medina Corbera

 

683,00

 

 

0,00

 

4. El Consell de Govern, mitjançant acord de 14 de juliol de 2017, va autoritzar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per l'expropiació prevista en el projecte esmentat (Exp. CM-96).

5. D'acord amb allò que disposa la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, el mes d'agost de 2017 es varen aixecar les actes prèvies (expedient CM-96), moment en el qual els propietaris de les finques 4, 5, 6 i 7 varen manifestar que aquestes finques havien estat objecte de distintes segregacions i agrupacions i varen informar de les alteracions que s'hi havien produït.

6. En data 19 d'abril de 2018, la Direcció General de Recursos Hídrics va resoldre autoritzar el projecte abans esmentat (exp. DGRH  5636/2016).

7. Mitjançant Resolució de 3 de juny de 2019 la consellera de Territori i Infraestructures va deixar sense efectes la resolució de 9 de maig de 2017 d'inici de l'expedient de contractació del projecte i la tramitació realitzada dins l'expedient de contractació 5/2017.

8. En data 15 de febrer de 2022 es va signar l'ordre d'estudi, amb clau 22-01.0-ML, corresponent a la “construcció d'una rotonda en la intersecció de la carretera Ma-6014 amb l'avinguda Baladre en el PK 2+050. TM Llucmajor. Rotonda Son Verí Nou”.

En aquesta ordre s'indicava que el projecte anterior (Clau 15-11.0-ML) no es va licitar per causes sobrevingudes relatives al canvi de la normativa reguladora dels contractes del Sector Públic (aprovació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre de contractes del Sector Públic), així com per limitacions pressupostàries i per la necessitat de prioritzar altres projectes de carreteres encara més urgents, per tant, les obres que s'hi havia previst no es varen executar.

En la justificació de l'esmentada ordre d'estudi, s'assenyalava que es van produir modificacions en els criteris de mobilitat i accessibilitat, s'havia inclòs una anàlisi multimodal i s'havien afegit nous condicionants mediambientals com les ampliacions de les àrees de protecció ambiental a l'entorn de la Ma-6014. Per tot això, i tenint en compte les limitacions pressupostàries a la priorització de les actuacions previstes, s'indicava que s'havia estimat necessari prioritzar l'actuació prevista de l'accés a la urbanització de Son Verí, mantenint el disseny inicial del projecte, i desistir de l'actuació inicialment prevista a l'enllaç amb l'autopista Ma-19.

Finalment, aquesta ordre d'estudi assenyalava que es redactaria un nou projecte basat en el projecte aprovat inicialment, per tal de que recollís únicament l'actuació corresponent a la intersecció de Son Verí i la connexió viària entre l'Avinguda Baladre i el tram de vial que antigament formava part del traçat de l'actual carretera Ma-6014 que s'utilitza com a vial d'accés al poliesportiu municipal.

9. En data 29 de juny de 2022 es va signar una ordre d'estudi complementària, amb clau 22-01.0-ML. Aquesta ordre té per objecte complementar l'ordre d'estudi inicial, atès l'increment de preus i de termini de duració de les obres detectat durant la redacció, i actualitzar el projecte garantint que compti amb el grau de detall exigible a un projecte de construcció d'una rotonda

10. El Sr. Jaime Moralejo Rodríguez, enginyer de camins, canals i ports, el mes de novembre de 2022, va finalitzar la redacció del projecte “Construcció d'una rotonda en la intersecció de la carretera Ma-6014 amb l'avinguda Baladre en el PK 2+050, TM Llucmajor, Rotonda Son Verí Nou, Clau 22-01.0-ML”.

11. El projecte estava format per 5 documents:

  • Document núm. 1: Memòria i Annexos - SEFYCU 2932156 i 2932157
  • Document núm. 2: Plànols – SEFYCU 2932152
  • Document núm. 3: Plecs de prescripcions tècniques – SEFYCU 2932153
  • Document núm. 4: Pressupost – SEFYCU  2932154
  • Document núm. 5: Estudi de seguretat i salut – SEFYCU 2932155

Es limita al mateix àmbit físic d'intervenció del terme municipal de Llucmajor que es preveia en el projecte amb Clau 15-11.0-ML, sense perjudici de les alteracions cadastrals i/o de titularitat que s'hi ha produït.

Consegüentment, i en concordança amb l'annex 9 de la memòria del projecte, la Relació de béns i drets afectats per les obres corresponents és la següent:

Terme municipal de Llucmajor

Finca

Pol.

Parc.

Referència cadastral

Titular

m2

expropiació

m2

ocupació temporal

4.1

 

 

3

 

 

38

 

 

07031A003000380000EU

Medina Roses, María Concepción

1.019

 

 

3.294

 

 

Medina Corbera, Concepción Covadonga

Medina Roses, María Marta

4.2

3

1

07031A003000010000EI

Medina Corbera, Concepción Covadonga

1.772

0

5

3

36

07031A003000360000ES

Medina Roses, María Marta

1.964

0

6.1

1

9

07031A00100009000ER

Medina Roses, María Marta

1.202

0

6.2

1

11

07031A00100011000EK

Medina Corbera, Concepción Covadonga

188

0

 

6.3 

 

 

1

 

 

12

 

07031A00100012000ER

Medina Roses, María Concepción

 

502

 

 

0

 

Medina Corbera, Concepción Covadonga

Medina Roses, María Marta

 

7.1

  

 

3

 

 

7

 

07031A00300007000EH

Medina Roses, María Concepción

 

150

 

 

0

 ​​​​​​​

Medina Corbera, Concepción Covadonga

Medina Roses, María Marta

7.2

3

37

07031A00300037000EZ

Medina Corbera, Concepción Covadonga

534

0

8

1

9663

07031A001096630000EY

En investigació

795

0

12. El pressupost del projecte per al coneixement de l'administració era d'un milió vuit-cents noranta-quatre mil cent disset euros amb dotze cèntims (1.894.117,12 €), que incloïa, a més del pressupost d'execució per contracta d'un milió vuit-cents quaranta mil quatre-cents trenta-sis euros amb noranta-sis cèntims (1.840.436,96 €), vint-i-set mil sis-cents sis euros amb cinquanta-cinc cèntims (27.606,55 €) per a conservació del Patrimoni Cultural, dotze mil sis-cents noranta-un euros amb deu cèntims (12.691,10 €) per a gestió de residus i tretze mil tres-cents vuitanta-dos euros amb cinquanta-un cèntims (13.382,51 €) per a expropiacions.

13. El dia 29 de novembre de 2022 es va emetre informe de supervisió núm. 2022-13 (SEFYCU 3042423) en relació amb el projecte esmentat amb Clau 22-01.0-ML”.

14. El 26 d'octubre de 2023 el Sr. Jaime Moralejo Rodríguez va emetre un informe que motiva la urgent ocupació dels terrenys necessaris per executar les obres previstes en el projecte (SEFYCU 3301106).

15. Mitjançant acord del Consell Executiu de dia 8 de novembre de 2023, es va aprovar inicialment el projecte i la relació de béns i drets abans esmentats, i es va acordar obrir un tràmit d'informació pública de vint dies, amb la inserció prèvia d'un anunci en el BOIB, en un diari d'àmbit insular i en el tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca. En el mateix acord, es va disposar la tramesa a l'Ajuntament de Llucmajor d'un anunci amb la relació de béns i drets afectats, a l'efecte de la seva inserció en el tauler d'edictes per un termini de vint dies, així com també es va sol·licitar informes a l'Ajuntament de Llucmajor i a la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca.

16. L'11 de novembre de 2023 es va publicar l'anunci d'aprovació inicial en el BOIB (BOIB núm. 153), el 14 de novembre de 2023 es varen publicar anuncis en el Diari de Mallorca i en el tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca, i, d'acord amb el certificat emès per part de l'Ajuntament Llucmajor, l'anunci va estar publicat en el tauler d'anuncis municipal des del 20 de novembre de 2023 a 19 de desembre de 2023.

17. Simultàniament al tràmit d'informació pública es va conferir un tràmit d'audiència a les persones interessades i afectades per l'expedient expropiatori CM-96. Les titulars de les finques ubicades en el terme municipal de Llucmajor afectades pel projecte, el 07/12/2023 (RGE 91147/2023) varen presentar un escrit que no s'ha de considerar com escrit d'al·legacions, sinó com a escrit de sol·licitud d'informació, el qual fou degudament contestat mitjançant ofici de 21/12/2023, SEFYCU 3349872), sense que consti que hagin presentat cap altre escrit.

18. L'11 de gener de 2024 es va sol·licitar un informe a la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca i el 17 de gener de 2024 es va sol·licitar un informe a l'Ajuntament de Llucmajor.

19. El 9 de maig de 2024 el Sr. Jaime Moralejo Rodríguez va emetre informes en relació amb el tràmit d'audiència i el tràmit de consulta a les administracions (SEFYCUS 3463159 i 3463202) en els quals es va concloure que no calia modificar el projecte aprovat inicialment.

20. Els serveis tècnics del Departament varen constatar que la finca 8 es tracta d'una via de comunicació i que, per tant, no és de titularitat privada.

21. El 19 de juny de 2024 es va desistir de la versió inicial del projecte abans de la seva aprovació definitiva i el 21 de juny de 2024 el director insular d'Infraestructures i d'Inspecció Tècnica de Vehicles va emetre una ordre d'estudi complementària 2 amb l'objecte d'autoritzar la redacció d'una nova versió de projecte (versió 2) que estrictament revisés els preus perquè s'adeqüessin al moment actual i que actualitzés la normativa vigent, si esqueia.

22. El Sr. Jaime Moralejo Rodríguez, enginyer de camins, canals i ports, el mes de juny de 2024, va elaborar el projecte “Construcció d'una rotonda en la intersecció de la carretera Ma-6014 amb l'avinguda Baladre en el PK 2+050, TM Llucmajor, Rotonda Son Verí Nou, Versió 2. Clau 22-01.0-ML”, amb el vistiplau de la cap del Servei de Planificació i Projectes i del coordinador en cap de la Direcció Insular d'Infraestructures i d'Inspecció Tècnica de Vehicles.

23. El projecte (versió 2) està format per 5 documents (s'ha fraccionat en 6 diferents fitxers en format PDF de mida compatible amb el sistema SEGEX):

  • Document núm. 1: Memòria i Annexos – SEFYCU 3522347 i 3522348
  • Document núm. 2: Plànols – SEFYCU 3522349
  • Document núm. 3: Plec de prescripcions tècniques – SEFYCU 3522350
  • Document núm. 4: Pressupost – SEFYCU 3522351
  • Document núm. 5: Estudi de seguretat i salut – SEFYCU 3522352

24. A l'annex 9 de la memòria del projecte, consta la relació de béns i drets afectats per les obres corresponents, tots ubicats en el terme municipal de Llucmajor, ja referits anteriorment a l'antecedent número 11, els quals no han sofert cap modificació en aquesta nova versió 2 del projecte.

25. El pressupost per al coneixement de l'administració del projecte (versió 2) ascendeix a dos milions quatre-cents vuitanta-set mil vuit-cents vint-i-vuit euros amb noranta-nou cèntims (2.487.828,99 €), que inclou, a més del pressupost base de licitació de dos milions quatre-cents vint-i-cinc mil tres-cents setanta-quatre euros amb setanta-sis cèntims (2.425.374,76 €), trenta-sis mil tres-cents vuitanta euros amb seixanta-dos cèntims (36.380,62 €) per a conservació del patrimoni cultural, dotze mil sis-cents noranta-un euros amb deu cèntims (12.691,10 €) per a tractament de residus (IVA inclòs) i tretze mil tres-cents vuitanta-dos euros amb cinquanta-un cèntims (13.382,51 €) per a expropiacions.

26. El dia 3 de juliol de 2024 es va emetre informe de supervisió núm. 2024-15 (SEFYCU  3530064) en relació amb el projecte esmentat amb Clau 22-01.0-ML”.

27. Consta l'existència de crèdit adequat i suficient per atendre les despeses derivades de l'expropiació dels béns afectats per l'execució del projecte (RC 22024/12038 i RC 22024/12039).

Fonaments de dret

1. Article 70.15 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer), en què s'estableix que els consells insulars exerceixen, com a pròpia, la competència en matèria de carreteres i camins; sense perjudici del que s'estableix en la Llei 16/2001, de 14 de desembre, atribueix als consells insulars competències en matèria de carreteres i camins.

2. La Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula la planificació de les carreteres de les Illes Balears, així com el seu finançament, construcció, conservació, explotació i ús.

3. Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de dia 28 de juliol de 2023 pel qual s'estableixen les competències dels departaments del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 106, de dia 29 de juliol de 2023), en què s'estableix que correspon al Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures planificar i executar obres de construcció, ampliació, explotació i manteniment de carreteres.

4. L'article 231 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, recull que l'aprovació dels projectes d'obra correspon a l'òrgan de contractació, llevat que aquesta competència estigui específicament atribuïda a un altre òrgan per una norma jurídica.

5. L'Acord del Consell Executiu de dia 2 de març de 2023 (BOIB núm. 30, de dia 9 de març de 2023) pel qual es delega en el conseller executiu o consellera executiva competent per raó de la matèria l'aprovació dels projectes d'obra amb un pressupost base de licitació inferior a cinquanta mil euros, excepte que comportin l'expropiació forçosa de béns.

6. L'article 28.1o) de la Llei 4/2022, de 28 de juny de consells insulars, atribueix al Consell Executiu la competència per declarar la necessitat d'ocupació dels bens en els procediments d'expropiació forçosa, per tant pel que fa a l'aprovació d'aquest projecte, que requereix la necessitat d'ocupació de bens i drets afectats es considera convenient que el Consell Executiu per raó d'eficàcia i eficiència avoqui per a si la competència delegada als consellers i a les conselleres executives per acord de dia 12 d'agost de 2015, pel que fa a l'aprovació d'aquest projecte.

7. D'acord amb l'article 28 h) de la Llei 4/2022, de 28 de juny de consells insulars, el Consell Executiu és competent per exercir les competències d'òrgan de contractació en tot tipus de contractes en els mateixos casos que la legislació de contractes del sector públic preveu per a la Junta de Govern Local en els municipis de gran població.

8. L'article 83 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, regula el tràmit d'informació publica.

9. L'article 79 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques preveu que, a afectes de resolució del procediment, es sol·licitin aquells informes que es jutgin necessaris per resoldre.

10. L'article 18 i següents de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, i altres articles concordants de la dita llei i del Decret de 26 d'abril de 1957, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'expropiació forçosa, regulen el tràmit d'informació pública al qual s'ha de sotmetre la relació de béns i drets afectats.

11. L'article 82 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, preveu el tràmit d'audiència a les persones interessades.

12. L'article 18 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en la redacció conferida pel Decret llei 3/2024, de 24 de maig, estableix que l'aprovació dels projectes de carreteres implica la declaració d'utilitat pública o interès social, la necessitat d'ocupació i la declaració d'urgent ocupació dels béns esmentats i l'adquisició dels drets corresponents a l'efecte del que preveu la legislació d'expropiació forçosa, així com l'ocupació temporal i la imposició o modificació de servituds. La declaració d'utilitat pública o interès social, la necessitat d'ocupació i la declaració d'urgent ocupació també es refereixen als béns i drets que es comprenguin en el replantejament del projecte i en les modificacions de les obres que es puguin aprovar amb posterioritat.

13. L'article 93 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, preveu que en els procediments iniciats d'ofici l'Administració podrà desistir, motivadament, en els supòsits i amb els requisits previstos en les lleis. I l'article 109 de la Llei esmentada preveu la revocació dels actes de gravamen o desfavorables.

Per tot l'exposat i atès que es tracta d'un projecte d'obra amb un pressupost base de licitació superior a 50.000 euros i que comporta l'expropiació forçosa de béns, el conseller executiu del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures eleva al Consell Executiu la següent proposta d'

ACORD

1. Avocar la competència delegada als consellers i a les conselleres executives per acord de dia 12 d'agost de 2015, pel que fa a l'aprovació del projecte “construcció d'una rotonda en la intersecció de la carretera MA-6014 amb l'avinguda Baladre en el PK 2+050, TM Llucmajor. Rotonda Son Verí Nou. Versió 2. Clau 22-01.0-ML”.

2. Aprovar definitivament el Projecte “Construcció d'una rotonda en la intersecció de la carretera Ma-6014 amb l'avinguda Baladre en el PK 2+050, TM Llucmajor, Rotonda Son Verí Nou, Versió 2. Clau 22‑01.0-ML”, redactat el mes de juny de 2024, que consta dels arxius indicats en l'apartat 23 de la part expositiva del present acord, amb un pressupost per a coneixement de l'administració de dos milions quatre-cents vuitanta-set mil vuit-cents vint-i-vuit euros amb noranta-nou cèntims (2.487.828,99 €), que inclou, a més del pressupost base de licitació de dos milions quatre-cents vint-i-cinc mil tres-cents setanta-quatre euros amb setanta-sis cèntims (2.425.374,76 €), trenta-sis mil tres-cents vuitanta euros amb seixanta-dos cèntims (36.380,62 €) per a conservació del patrimoni cultural, dotze mil sis-cents noranta-un euros amb deu cèntims (12.691,10 €) per a tractament de residus (IVA inclòs) i tretze mil tres-cents vuitanta-dos euros amb cinquanta-un cèntims (13.382,51 €) per a expropiacions.

3. Aprovar definitivament, en concordança amb l'Annex núm. 9 de la memòria del projecte, la relació concreta i individualitzada dels següents béns i drets afectats (relació actualitzada segons les alteracions cadastrals de les finques 4 a 7 de l'expedient CM-96 del terme municipal de Llucmajor):

Finca

Polígon

Parcel·la

Titular

m2

expropiació

m2  ocupació

temporal

 

4.1

 

 

3

  

 

38

 

Medina Roses, María Concepción

 

1.019

 

 

3.294

  

Medina Corbera, Concepción Covadonga

Medina Roses, María Marta

4.2

3

1

Medina Corbera, Concepción Covadonga

1.772

0

5

3

36

Medina Roses, María Marta

1.964

0

6.1

1

9

Medina Roses, María Marta

1.202

0

6.2

1

11

Medina Corbera, Concepción Covadonga

188

0

 

6.3

 

 

1

 

 

12

 

Medina Roses, María Concepción

 

502

 

 

0 

 

Medina Corbera, Concepción Covadonga

Medina Roses, María Marta

 

7.1​​​​​​​

​​​​​​​

 

3

 

 

7

 

Medina Roses, María Concepción

 

150

 

 

0

 

Medina Corbera, Concepción Covadonga

Medina Roses, María Marta

7.2

3

37

Medina Corbera, Concepción Covadonga

534

0

8

 

 

Via de comunicació (795 m2 afectats)

 

 

4. L'aprovació del projecte implica la declaració d'utilitat pública o interès social, la necessitat d'ocupació i la declaració d'urgent ocupació dels béns esmentats i l'adquisició dels drets corresponents a l'efecte del que preveu la legislació d'expropiació forçosa, així com l'ocupació temporal i la imposició o modificació de servituds. La declaració d'utilitat pública o interès social, la necessitat d'ocupació i la declaració d'urgent ocupació també es refereixen als béns i drets que es comprenguin en el replantejament del projecte i en les modificacions de les obres que es puguin aprovar amb posterioritat.

5. Desistir de l'execució del projecte de millora de les interseccions de la Ma-6014, Son Verí Nou i l'enllaç amb l'autopista Ma-19 en sentit decreixent, Clau 15-11.0-ML aprovat definitivament el 7 de març de 2007, i de la tramitació del procediment expropiatori en relació amb les finques 1, 2 i 3 del terme municipal de Palma, i, en conseqüència, revocar les actes prèvies aixecades respecte les finques esmentades.

6. Continuar amb la tramitació del procediment expropiatori de les finques ubicades en el terme municipal de Llucmajor esmentades en l'apartat 3 del present acord que són de titularitat privada.

7. Notificar aquest acord a les persones titulars de les finques afectades per l'execució del present projecte>>.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (15 de juliol de 2024)

El conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures Fernando Rubio Aguiló