Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 443319
Acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2024 pel qual es ratifica l’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 2 de juliol de 2024 pel qual s’aprova l’Acord sobre la carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears
De conformitat amb l'article 80.1 de la Llei 55/2003, el 16 de desembre, de l'estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, el 2 de juliol de 2024 l'Administració i les organitzacions sindicals amb representació a la Mesa Sectorial de Sanitat van subscriure l'Acord pel qual s'aprova l'Acord sobre la carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears.
Amb aquest Acord s'ha fet una revisió profunda de l'Acord vigent fins ara en matèria de carrera professional, alhora que s'hi han incorporat les modificacions necessàries arran de la jurisprudència dictada en aquests anys que ha obligat a no discriminar el personal interí davant el fix quan no hi hagi una causa justificada.
Amb caràcter previ a l'aprovació de l'Acord, per complir l'article 12.3 de la Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el 2 de juliol de 2024 es va comunicar a la Direcció General de Pressuposts i Finançament la memòria economicofinancera emesa pel director de Gestió i Pressuposts del Servei de Salut de les Illes Balears.
Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 5/2017, de 27 de gener, de la Comissió Interdepartamental de Retribucions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el 3 de juliol de 2024 la Comissió va informar favorablement sobre aquest Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 2 de juliol de 2024.
D'altra banda, l'article 38 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, disposa que, perquè els acords que versin sobre matèries de competència dels consells de govern de comunitats autònomes tenguin validesa i eficàcia, requereixen l'aprovació expressa i formal d'aquest òrgan.
Per tot això el Consell de Govern a proposta de la consellera de Salut, en la sessió de dia 12 de juliol de 2024 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Ratificar l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 2 de juliol de 2024 pel qual s'aprova l'Acord sobre el sistema de carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears, que s'annexa.
Segon. Deixar sense efecte els següents acords del Consell de Govern:
1. L'Acord del Consell de Govern d'1 d'abril de 2016 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 17 de març de 2016 pel qual s'aprova el Text consolidat dels acords sobre el sistema de promoció, desenvolupament i carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears (BOIB núm. 42, de 2 d'abril de 2016).
2. L'Acord del Consell de Govern de 8 de juny de 2018 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 22 de maig de 2018 pel qual es modifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 17 de març de 2016 pel qual s'aprova el Text consolidat dels acords sobre el sistema de promoció, desenvolupament i carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears, alhora que es corregeixen determinades errades materials o de fet (BOIB núm. 72, de 12 de juny de 2018).
3. L'Acord del Consell de Govern de 19 de gener de 2017 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 13 de gener de 2017 pel qual es modifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 17 de març de 2016 pel qual s'aprova el text consolidat dels acords sobre el sistema de promoció, desenvolupament i carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears, alhora que es corregeixen determinades errades materials o de fet (BOIB núm. 9, de 21 de gener de 2017).
4. L'Acord del Consell de Govern de 27 de desembre de 2022 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 18 de novembre de 2022 pel qual es modifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 17 de març de 2016 pel qual s'aprova el Text consolidat dels acords sobre el sistema de promoció, desenvolupament i carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears, per tal d'estendre els efectes retributius del personal fix al personal temporal a partir del dia 1 de gener de 2021(BOIB núm. 169, de 29 desembre de 2022).
Tercer. Ordenar que es publiquin íntegrament aquest acord i l'annex en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 12 de juliol de 2024
La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens
ANNEX Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 2 de juliol de 2024 pel qual s'aprova l'Acord sobre el sistema de carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears
Parts
Per l'Administració, el director general de Funció Pública, designat per la consellera de Presidència i Administracions Públiques, i el director general del Servei de Salut de les Illes Balears —o les persones en qui deleguin—, de conformitat amb el punt 2 del Reglament d'organització i funcionament de la Mesa Sectorial de Sanitat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per la part sindical, els representants de les organitzacions sindicals presents a la Mesa Sectorial que consten com a signants d'aquest pacte.
Antecedents
1. L'article 41.1 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, defineix la carrera professional dels professionals dels serveis de salut com el dret d'aquests professionals a progressar de manera individualitzada com a reconeixement al seu desenvolupament professional quant a coneixements, experiència en les tasques assistencials, recerca i compliment dels objectius de l'organització en la qual presten serveis. D'altra banda, l'article 41.2 remet a la normativa bàsica sobre la carrera professional aplicable al personal del Sistema Nacional de Salut, que les comunitats autònomes han de desenvolupar.
2. Aquesta normativa bàsica va ser aprovada per la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, en l'article 40 del qual s'estableixen els criteris generals de la carrera professional perquè les comunitats autònomes els desenvolupin, amb la negociació prèvia en les meses corresponents, de manera que possibiliti el dret a la promoció del personal estatutari dels serveis de salut conjuntament amb la millor gestió de les institucions sanitàries públiques.
3. D'acord amb l'apartat 2 d'aquest article 40, la carrera professional suposa el dret dels professionals a progressar de manera individualitzada com a reconeixement al seu desenvolupament professional quant a coneixements, experiència i compliment dels objectius de l'organització en la qual presten serveis.
4. D'altra banda, l'article 38.1 de la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries, que regula el desenvolupament professional, estableix els principis generals que les administracions sanitàries han de tenir en compte respecte a aquesta matèria:
a. El reconeixement s'ha d'articular en quatre graus. Les administracions sanitàries, tanmateix, poden establir un grau inicial, previ als anteriorment indicats. La creació d'aquest grau inicial comporta la seva homologació d'acord amb el que preveu l'article 39 d'aquesta Llei.
b. L'obtenció del primer grau, i l'accés als superiors, requereix l'avaluació favorable dels mèrits de l'interessat, en relació amb els seus coneixements, les seves competències, la seva formació continuada acreditada, activitat docent i recerca. L'avaluació també ha de tenir en compte els resultats de l'activitat assistencial de l'interessat, la qualitat d'aquesta i el compliment dels indicadors que s'hagin establert per valorar-la, així com la seva implicació en la gestió clínica que defineix l'article 10 d'aquesta Llei.
c. Per obtenir el primer grau cal acreditar cinc anys d'exercici professional. L'avaluació per accedir als graus superiors es pot sol·licitar un cop transcorreguts, com a mínim, cinc anys des de la precedent avaluació positiva. En cas d'avaluació negativa, el professional pot sol·licitar una nova avaluació un cop transcorreguts dos anys des d'aquella.
d. L'avaluació l'ha de dur a terme un comitè específic creat a cada centre o institució. Han d'integrar el comitè, majoritàriament, professionals de la mateixa professió sanitària de l'avaluat, i s'hi ha de garantir la participació de representants del servei o unitat de pertinença del professional avaluat, així com d'avaluadors externs designats per agències de qualitat o societats científiques del seu àmbit de competència.
e. Els professionals tenen dret a fer constar públicament el grau de desenvolupament professional que tenguin reconegut.
f. Dins de cada servei de salut, aquests criteris generals del sistema de desenvolupament professional, i la seva repercussió en la carrera, s'han d'acomodar i adaptar a les condicions i característiques organitzatives, sanitàries i assistencials del servei de salut o de cada un dels seus centres, sense detriment dels drets ja establerts.
5. Pel que fa al personal funcionari al qual sigui aplicable aquest acord, cal tenir en compte el que disposen els articles 16.3.a, 17.b i 20.3 del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, relatius a la carrera professional horitzontal.
6. Per tal de complir aquesta normativa s'han aprovat els següents acords del Consell de Govern relatius a la carrera professional del personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears:
a. Acord del Consell de Govern d'1 d'abril de 2016 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 17 de març de 2016 pel qual s'aprova el Text consolidat dels acords sobre el sistema de promoció, desenvolupament i carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears.
b. Acord del Consell de Govern de 19 de gener de 2017 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 13 de gener de 2017 pel qual es modifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 17 de març de 2016 pel qual s'aprova el text consolidat dels acords sobre el sistema de promoció, desenvolupament i carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears, alhora que es corregeixen determinats errors materials o de fet.
c. Acord de Consell de Govern de 8 de juny de 2018 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 22 de maig de 2018 pel qual es modifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 17 de març de 2016 pel qual s'aprova el Text consolidat dels acords sobre el sistema de promoció, desenvolupament i carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears, alhora que es corregeixen determinats errors materials o de fet.
d. Acord del Consell de Govern de 27 de desembre de 2022 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 18 de novembre de 2022 pel qual es modifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 17 de març de 2016 pel qual s'aprova el Text consolidat dels acords sobre el sistema de promoció, desenvolupament i carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears, per tal d'estendre els efectes retributius del personal fix al personal temporal a partir del dia 1 de gener de 2021.
7. Des de l'any 2017 al personal estatutari se li ha impedit accedir i progressar en el nivell o grau de la carrera professional, ja que la darrera convocatòria d'un procediment per accedir a la carrera professional es va publicar el 30 de gener de 2018 i va abastar un període de valoració que va finalitzar el 30 de juny de 2017.
Així doncs, tenint en compte el dilatat període de temps transcorregut, la Direcció General del Servei de Salut de les Illes Balears ha considerat prioritària la necessitat de donar compliment efectiu al dret del personal estatutari a la carrera professional, per la qual cosa ha decidit reactivar-la.
8. Atenent l'anterior, s'ha considerat convenient regular un procediment extraordinari d'enquadrament i progressió que tengui en compte la manca de convocatòries des del 2018. En aquest procediment extraordinari només es valoraran els serveis prestats.
9. Així mateix, es preveu un procediment simplificat, en el qual únicament es valoraran els serveis prestats i la formació del personal estatutari.
10. D'altra banda, cal destacar que s'ha revisat profundament el contingut de l'Acord vigent i s'han introduït les modificacions necessàries per adaptar-lo a la doctrina que la jurisprudència ha establert. També s'han incorporat noves regulacions en matèries i situacions que no s'havien previst en l'Acord anterior. Com a modificacions essencials que s'incorporen al nou acord cal destacar les següents:
a. La redacció d'un text únic en matèria de carrera professional per a tot el personal estatutari del Servei de Salut.
b. Se suprimeixen totes les mencions al personal temporal que no siguin necessàries i específiques de la seva situació.
c. Se suprimeixen les distincions de tracte entre personal fix i personal temporal.
d. S'afegeix una nova regulació en els canvis de categoria relativa al grup de la funció administrativa, que tampoc suposaran reinici sinó continuació de la carrera.
e. S'afegeix una nova regla per a les persones que tenen carrera reconeguda en dues categories diferents.
f. S'ha integrat l'homologació dels nivells de carrera reconeguts en altres administracions en el text de l'Acord per unificar en un únic text tota la regulació i evitar problemes d'interpretació.
g. Es preveu una classificació extraordinària als treballadors que accedeixin com a personal fix a una categoria superior a la que ocupaven tenint en compte tots els serveis prestats amb anterioritat, a l'efecte que no perdin l'avanç assolit en la carrera professional en la categoria de procedència.
Per tot això, d'acord amb l'article 80.1 de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, i de conformitat amb la Resolució de la consellera de Salut de 8 d'agost de 2023 per la qual es deleguen diferents competències en matèria de personal estatutari en els òrgans del Servei de Salut de les Illes Balears (BOIB núm. 112, de 12 d'agost de 2023), les parts que integrem la Mesa Sectorial de Sanitat ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per subscriure el següent
Acord sobre el sistema de carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears
Capítol I Disposicions generals
1. Objecte
1.1. Aquest acord té per objecte regular el sistema de carrera professional del personal inclòs en el seu àmbit d'aplicació durant l'exercici professional al Servei de Salut de les Illes Balears.
1.2. S'entén per carrera professional el dret dels treballadors a progressar de manera individualitzada com a reconeixement al seu desenvolupament professional amb relació a coneixements, formació, experiència professional a les institucions sanitàries i assoliment dels objectius establerts al Servei de Salut.
1.3. Els objectius de la carrera professional al Servei de Salut són els següents:
a. Reconèixer l'aportació dels treballadors a la millora de la qualitat dels serveis sanitaris i de gestió.
b. Diferenciar els treballadors atorgant un reconeixement objectiu a la competència professional individual.
c. Generar més corresponsabilitat del professional i fomentar la cultura del compromís amb la gestió del Servei de Salut.
d. Aconseguir un grau més alt de motivació dels treballadors i, d'aquesta manera, la millora de la gestió dels serveis sanitaris i de gestió.
1.4. Aquest acord regula el procediment i els requisits que ha de complir qui participi en la fase ordinària de la carrera professional perquè el Servei de Salut la hi reconegui.
1.5. Així mateix, les disposicions transitòries primera i segona d'aquest acord regulen amb caràcter excepcional els procediments següents:
a. Procediment extraordinari d'incorporació o progressió a la carrera professional corresponent als exercicis del 2018 al 2022.
b. Procediment simplificat d'incorporació o progressió a la carrera professional corresponent als exercicis de 2023 i 2024.
2. Àmbit d'aplicació i característiques
2.1. Àmbit d'aplicació
Aquest acord és aplicable al personal estatutari del Servei de Salut, concretament al personal següent:
a. Personal estatutari.
b. Personal sanitari local fix integrat als equips d'atenció primària del Servei de Salut.
c. Personal funcionari sanitari de la Mesa Sectorial de Sanitat que presta servei a institucions sanitàries del Servei de Salut, en què s'inclou el personal funcionari sanitari no integrat en equips d'atenció primària.
2.2. Referències al personal estatutari
Totes les referències que en aquest acord es fan al personal estatutari sanitari s'han d'entendre també fetes al personal indicat en el punt anterior.
2.3. Característiques
La carrera professional regulada en aquest acord té les característiques següents:
a. Voluntària: correspon a cada treballador estatutari decidir si s'hi incorpora i el ritme de progressió en els diferents nivells que la configuren, complint els requisits establerts.
b. Personalitzada: el reconeixement del nivell té caràcter personal i individual i es farà considerant els del treballador de conformitat amb els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
c. Progressiva: com a regla general, l'accés als diferents nivells reconeguts a la carrera professional es farà successivament i de mica en mica, de manera que l'accés al nivell superior només s'aconseguirà havent acreditat el reconeixement del nivell immediatament inferior.
d. Irreversible: el nivell reconegut a un professional té caràcter irrevocable i consolidat amb caràcter general en l'àmbit del Servei de Salut, llevat de la sanció de demèrit que es preveu en l'article 96.1 del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic i en els articles 13.1.d i 13.2.c del Decret 12/2022, de 9 de maig, pel qual es regula el règim disciplinari del personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears.
e. Incentivada: el reconeixement de cada nivell és retribuït econòmicament amb el complement de caràcter fix i mensual corresponent.
f. Transparent: les eines de mesura dels paràmetres i dels criteris que es valoraran es basen en criteris objectius.
g. Avaluable: es basa en l'avaluació de la competència professional i del desenvolupament del lloc de feina per accedir a cada nivell de carrera professional.
h. Oberta: no té limitacions d'accés sempre que es compleixin els requisits bàsics establerts i els criteris definits per obtenir cada nivell.
i. Homologable: d'acord amb l'article 40.3 de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut, el Servei de Salut ha d'adoptar les disposicions i dur a terme les actuacions necessàries per adequar-se als principis i als criteris generals d'homologació per reconèixer el desenvolupament professional a tot el Sistema Nacional de Salut que estableixi el Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut. També són homologables els nivells de carrera professional que s'hagin obtingut com a empleats d'altres administracions públiques en els termes disposats en aquest acord i en els respectius convenis de col·laboració.
j. Independent del lloc de feina que s'ocupi al Servei de Salut: obtenir un nivell de carrera professional determinat o accedir a un altre no implica canviar de lloc de feina ni l'activitat que el professional desenvolupa. No obstant això, el caràcter independent de la carrera professional respecte de la de gestió, les normes que regulin l'accés o la provisió de càrrecs intermedis poden valorar haver aconseguit un nivell determinat de carrera professional.
k. Actualitzable: per mitjà de la revisió periòdica dels elements que es consideren en l'avaluació, de manera que responguin a la realitat i a les necessitats canviants del Servei de Salut i dels seus treballadors i a l'entorn sanitari i social.
2.4. Renúncia a la condició de personal estatutari
a. La renúncia a la condició de personal estatutari fix suposa, en cas de reincorporar-se al Servei de Salut, la suspensió del dret a percebre el complement de carrera reconegut durant un període de quatre mesos a partir de la data de la reincorporació.
b. La renúncia a un nomenament de caràcter temporal implica —llevat que hi hagi una causa justificada— la suspensió del dret a percebre el complement de carrera durant un període de quatre mesos comptadors des de la data de la reincorporació efectiva al Servei de Salut.
3. Requisits dels participants
3.1. Accés
S'accedeix a la carrera professional obtenint un dels nivells que preveu aquest acord. Per accedir posteriorment als nivells superiors se segueixen el procediment i els requisits que preveu aquest acord, sens perjudici del que disposen les disposicions transitòries primera i segona d'aquest acord pel que fa al procediment extraordinari i el procediment simplificat.
3.2. Requisits
Els requisits específics per enquadrar-se en cada nivell —per accedir a la carrera professional o per promocionar de nivell en el procediment de la fase ordinària— són els següents:
a. Pertànyer a algun dels col·lectius de personal assenyalats en el punt 2.1 d'aquest acord.
b. Estar en la situació de servei d'actiu al Servei de Salut o en qualsevol altra situació administrativa que suposi reserva de lloc o de plaça en la data de tall.
c. Haver prestat al Servei de Salut un mínim de cinc anys de serveis en la mateixa categoria abans de la data de tall. S'entenen com a serveis prestats al Servei de Salut els descrits en el punt 4.3.
d. Tenir reconegut el nivell immediatament anterior quan es tracti d'accedir als nivells II, III i IV, respectivament.
e. Formalitzar telemàticament la sol·licitud en el termini que s'estableixi en les convocatòries.
f. Superar l'avaluació corresponent, que consisteix a obtenir la puntuació mínima establerta en el procés d'avaluació corresponent al període temporal de permanència en el nivell inferior.
3.3. Situacions
Poden participar a les convocatòries de carrera professional els treballadors estatutaris que estiguin en alguna de les situacions següents que donen dret a la reserva del lloc de feina:
a. Servei actiu.
b. Serveis especials.
c. Excedència forçosa laboral.
d. Excedència voluntària per raó de la violència de gènere o la violència sexual.
e. Excedència per tenir cura de familiars.
f. Excedència per raó de violència terrorista.
3.4. Extinció de punts
Els punts que s'hagin utilitzat per obtenir una avaluació positiva per tal d'accedir a un nivell no es poden utilitzar per a una altra avaluació posterior, perquè es consideren extingits d'acord amb el punt 12.5 i sense perjudici del que disposen el darrer paràgraf del punt 9.2.b i el punt 12.8.
4. Estructura i còmput dels serveis prestats
4.1. Model de carrera
El model de carrera professional s'estructura en quatre nivells, a cadascun dels quals el professional ha de romandre un període mínim de temps per adquirir les competències necessàries per accedir al nivell superior.
4.2. Períodes mínims
Els períodes mínims de serveis prestats per accedir a cada nivell són els següents:
a. Nivell I: 5 anys.
b. Nivell II: 5 anys des de l'accés al nivell I.
c. Nivell III: 5 anys des de l'accés al nivell II.
d. Nivell IV: 5 anys des de l'accés al nivell III.
4.3. Períodes de serveis computables
En el procediment ordinari de la carrera professional:
a. Per accedir a la carrera professional i a efectes de complir el requisit d'experiència prèvia, es consideren serveis prestats els desenvolupats en la situació de servei actiu o en una situació assimilada, d'acord amb la Llei 70/1978, de 26 de desembre, de reconeixement de serveis previs a l'administració pública i la normativa que la desplega. Si escau, aquests serveis es ponderaran d'acord amb el que disposa la disposició addicional primera d'aquest acord.
b. Per progressar en la carrera professional i a l'efecte de complir el requisit d'experiència prèvia, es consideren serveis prestats com a períodes de temps en la situació de servei actiu o en una situació assimilada —amb reserva de plaça o lloc de feina— els següents:
1) Els desenvolupats en una plaça o un lloc de la mateixa categoria a les institucions sanitàries integrades orgànicament i/o funcionalment al Sistema Nacional de Salut o en institucions sanitàries públiques de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu.
2) El període de formació sanitària especialitzada per obtenir el títol d'Especialista en Ciències de la Salut, tant si el període s'ha prestat a institucions del Sistema Nacional de la Salut com a centres acreditats de titularitat no pública.
3) Els serveis prestats a institucions sanitàries públiques de xarxes hospitalàries autonòmiques.
4) Els períodes de temps en què el treballador hagi ocupat un càrrec directiu propi de l'estructura del Servei de Salut de les Illes Balears.
c. No es poden utilitzar serveis prestats que s'hagin emprat per accedir a un nivell de carrera en una altra categoria, excepte en el cas d'enquadrament extraordinari previst en la disposició addicional segona i en la disposició transitòria tercera d'aquest acord.
4.4. Còmput dels serveis prestats
Els serveis prestats es computaran d'aquesta manera:
a. Des de la data de tall de la darrera convocatòria en què es va reconèixer un nivell de carrera en la categoria a la qual s'opta, o bé
b. Des de la data de reconeixement del nivell de carrera si aquest s'ha reconegut en el Sistema Nacional de Salut, encara que el Servei de Salut els hagi homologat en una data posterior, o bé
c. Des de la data d'inici de la prestació de serveis al Servei de Salut, en els casos en què s'hagi homologat un nivell de carrera professional de la mateixa categoria a la qual s'opta d'una altra administració no integrada en el Sistema Nacional de Salut.
4.5. Temps de feina efectiu
S'entén com a temps de feina efectiu el temps transcorregut en alguna de les situacions administratives següents:
a. Servei actiu.
b. Serveis especials.
c. Excedència per prestar serveis al sector públic.
d. Excedència voluntària per raó de la violència de gènere, en els termes que estableix l'article 89.5 del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic.
e. Excedència per a la cura de familiars.
f. Excedència forçosa.
g. Serveis sota un altre règim jurídic.
h. Serveis de gestió clínica.
i. Excedència especial regulada en el Decret llei 5/2012, d'1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la comunitat autònoma de les Illes Balears i d'altres institucions autonòmiques, o en la norma que el substitueixi.
j. Qualsevol situació administrativa assimilada o anàloga a les anteriors.
4.6. Data de tall
La data de tall per computar els serveis prestats de cada convocatòria és el 30 de juny de l'any corresponent.
5. Òrgans d'avaluació i òrgans amb funcions de suport
Tenen la consideració d'òrgans d'avaluació de caràcter permanent la Comissió Central i les comissions específiques constituïdes al Servei de Salut.
Capítol II Nivells de la carrera professional
6. Grups i subgrups de personal estatutari i nivells
Nivell |
Grup A |
Grup B* |
Grup C |
AP |
||
Subgrup A1 |
Subgrup A2 |
Grup B |
Subgrup C1 |
Subgrup C2 |
||
Nivell IV |
IV |
IV |
IV |
IV |
IV |
IV |
Nivell III |
III |
III |
III |
III |
III |
III |
Nivell II |
II |
II |
II |
II |
II |
II |
Nivell I |
I |
I |
I |
I |
I |
I |
* Les equivalències del nou grup B seran aplicables quan estigui incorporat als grups professionals del Servei de Salut.
Capítol III Procediment per al reconeixement individual a la carrera ordinària
7. Iniciació del procediment i presentació de sol·licituds
7.1. El procediment s'inicia una vegada publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) la resolució del director general del Servei de Salut per la qual es convoqui el procediment per accedir a la carrera professional o progressar als diferents nivells.
7.2. Les convocatòries es publicaran anualment el mes de juliol. Els treballadors que estiguin interessats a presentar la sol·licitud disposaran del termini que es determini en la convocatòria comptador des de la data de publicació en el BOIB.
7.3. El procediment serà telemàtic i els treballadors que estiguin interessats a participar-hi han d'utilitzar els sistemes d'acreditació que s'estableixin en les convocatòries respectives.
7.4. Presentar una sol·licitud en el procediment implica que el sol·licitant accepta les bases de la convocatòria. Igualment, participar en la convocatòria implica declarar la veracitat de les dades consignades en la sol·licitud i comprometre's a col·laborar amb les comissions específiques i la Comissió Central.
7.5. Sempre que sigui possible tècnicament, la convocatòria establirà que els requisits s'hauran de complir i només es valoraran els mèrits que figurin en l'expedient personal del sol·licitant en la data de tall corresponent.
8. Admissió de sol·licituds
8.1. Llistes provisionals d'admesos i exclosos
Una vegada vençut el termini per presentar sol·licituds, es publicaran en el web del Servei de Salut les llistes provisionals d'admesos i exclosos (indicant el motiu de l'exclusió).
8.2. Esmena de deficiències i formulació d'al·legacions
Els sol·licitants disposaran d'un termini de set dies hàbils —comptadors des de l'endemà de la data de publicació de la llista d'admesos i exclosos— per esmenar les deficiències i per formular-hi al·legacions.
8.3. Llistes definitives d'admesos i exclosos
Una vegada resoltes les esmenes i les al·legacions, es publicarà en el BOIB i en el web del Servei de Salut la resolució del director general del Servei de Salut amb les llistes definitives d'admesos i exclosos.
8.4. Recursos
Contra la resolució a què fa referència el punt precedent, que exhaurirà la via administrativa, els interessats podran interposar un recurs de reposició davant el director general del Servei de Salut dins el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu dins el termini de dos mesos davant la jurisdicció contenciosa administrativa.
9. Avaluació dels mèrits
9.1. Fase d'avaluació
a. Una vegada publicada la resolució amb les llistes definitives d'admesos i exclosos, s'iniciarà d'ofici la fase d'avaluació dels mèrits dels blocs I, II i III que regula aquest acord. Amb aquesta finalitat, l'Administració expedirà d'ofici els certificats de mèrits que figurin en l'expedient personal de cada sol·licitant. Els interessats podran consultar-los en el web del Servei de Salut o en el seu expedient personal.
b. Els mèrits que es valoraran són els següents:
1) Personal estatutari sanitari:
i) Els relatius a la formació continuada, la docència i la recerca que consten en el punt 11.4.a.1.
ii ) Els relatius al compromís i a la implicació amb l'organització que consten en el punt 11.4.a.2.
iii ) Els relatius a la gestió clínica, l'activitat i la competència i la qualitat assistencial que consten en el punt 11.4.a.3.
2) Personal de gestió i serveis:
i) Els relatius a formació continuada, la docència i la recerca que consten en els punts 11.4.b.1 i 11.4.c.1.
ii ) Els relatius a la implicació i el compromís amb l'organització que consten en els punts 11.4.b.2 i 11.4.c.2.
iii ) Els relatius a l'activitat i competència professional que consten en els punts 11.4.b.3 i 11.4.c.3.
9.2. Determinació dels mèrits que es valoraran
a. Els mèrits curriculars de formació, docència i recerca, les estades de formació a centres i serveis acreditats docents i els mèrits relatius a la implicació i al compromís amb l'organització s'establiran per a cada grup o subgrup professional i nivell de carrera d'acord amb el barem aprovat per la Mesa Sectorial de Sanitat, que es publicarà en el BOIB, d'acord amb el que es determina en el punt 11.2.
b. Els mèrits curriculars de formació que consisteixin en l'assistència a sessions clíniques, cursos, tallers, seminaris, jornades, congressos o simposis, i en la preparació de qualsevol activitat formativa impartida posteriorment al centre o servei només es valoraran si es refereixen als deu anys anteriors a la data de tall corresponent.
9.3. Valoració d'activitats de formació continuada per al personal sanitari
a. Es valoraran els cursos, els seminaris, els tallers, els congressos, les jornades, les reunions científiques i altres activitats formatives en matèria de ciències de la salut que estiguin relacionades directament amb el contingut de la categoria que s'ocupa.
b. Les activitats formatives impartides abans de l'entrada en vigor de la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries, i la normativa que la desplega es valoraran atenent els barems a què fa referència el punt 11.2, i cal indicar el valor del crèdit/hora de les accions formatives.
c. Les activitats formatives impartides després de l'entrada en vigor de la Llei 44/2003 i de la normativa que la desplega han d'estar acreditades per la Comissió de Formació Continuada de les Professions Sanitàries. L'acreditació haurà de complir els criteris de la normativa de la Comissió de Formació Continuada del Sistema Nacional de Salut als materials de promoció o certificació d'assistència d'aquestes activitats, per la qual cosa han de constar-hi conjuntament el logotip, el text i el nombre de crèdits.
d. Els diplomes o certificats que es refereixin a aquestes activitats formatives es valoraran d'acord amb el barem, atenent si escau a cada classe de crèdit (CFC, LRU o ECTS).
e. Es valoraran aquestes activitats formatives si han estat impartides, acreditades o certificades per les entitats indicades en el punt 9.5, la qual cosa ha de constar en el certificat corresponent.
9.4. Valoració de la docència impartida i altres activitats formatives del personal sanitari
a. La docència ha d'haver estat impartida en alguna escola de salut pública homologada per un ministeri o òrgan competent en matèria de sanitat de la Unió Europea o per alguna universitat o algun centre sanitari de qualsevol servei de salut. Les activitats impartides han d'haver estat acreditades per una comissió de formació continuada de les professions sanitàries (estatals o autonòmiques).
b. També es valoraran altres activitats formatives i de docència no relacionades directament amb la categoria que s'ocupa ni sobre ciències de la salut sempre que estiguin relacionades amb les àrees temàtiques que estableixi el barem aprovat per la Mesa Sectorial de Sanitat, que es publicarà en el BOIB segons la previsió del punt 11.2. En qualsevol cas, aquestes activitats han de ser impartides o certificades per les entitats indicades a l'apartat 9.5 d'aquest acord.
9.5. Entitats reconegudes per impartir activitats formatives i de docència del personal estatutari
Per poder valorar les activitats formatives i de docència, aquestes han d'haver estat impartides o organitzades per alguna de les institucions següents: universitats, serveis de salut, conselleries competents en matèria de sanitat de les comunitats autònomes, Ministeri de Sanitat, Ministeri d'Hisenda, Institut Nacional de l'Administració Pública o els seus homòlegs a les comunitats autònomes, escoles de salut pública adscrites a qualsevol dels organismes esmentats, organitzacions sindicals, col·legis professionals, societats científiques, el Servei d'Ocupació Pública Estatal (SEPE) o un servei d'ocupació autonòmic, institucions públiques o entitats sense ànim de lucre registrades degudament que tenguin com a finalitat la formació.
9.6. Valoració de l'assoliment dels objectius i de l'avaluació de l'exercici de les funcions
a. Pel que fa a l'assoliment dels objectius, cal tenir en compte el que disposen els punts 7.5 i 11.6 i 11.9.
b. Pel que fa a l'avaluació de l'acompliment de les funcions, cal tenir en compte el que disposa el punt 11.10.
9.7. Valoració a càrrec de les comissions específiques
a. Les comissions específiques comprovaran els mèrits dels sol·licitants i emetran un informe motivat d'avaluació favorable o desfavorable sobre cada sol·licitud, en el qual constarà si es compleixen els requisits i els mèrits mínims requerits.
b. La valoració provisional de les comissions específiques es publicarà en el web del Servei de Salut. Els interessats disposaran d'un termini de set dies hàbils comptador des de l'endemà de la publicació per formular les al·legacions que estimin oportunes.
c. Les comissions específiques disposaran d'un termini de quinze dies hàbils per resoldre les al·legacions formulades. Una vegada vençut aquest termini, es publicaran en el web del Servei de Salut les llistes definitives de puntuació dels mèrits.
d. Contra la llista definitiva de mèrits els interessats podran formular al·legacions davant la Comissió Central en el termini de set dies hàbils i aquesta les haurà de resoldre dins el termini dels vint dies hàbils següents.
9.8. Comprovació
Les comissions específiques poden demanar aclariments a l'interessat en qualsevol moment o bé que aporti la documentació addicional que es consideri necessària per comprovar els mèrits al·legats, el compliment dels requisits o les dades que figuren a l'expedient personal, o qualsevol altre aspecte que es consideri necessari aclarir i que sigui necessari per a la valoració.
9.9. Publicitat
Una vegada conclosa la valoració dels mèrits a càrrec de les comissions específiques i, si escau, de la Comissió Central, es publicaran en el web del Servei de Salut les llistes definitives de sol·licitants que han obtingut l'informe favorable o desfavorable d'accés o progressió a la carrera professional.
10. Resolució
10.1. Una vegada vençut el termini de tramitació, el director general del Servei de Salut dictarà la resolució per la qual es reconeix el nivell de carrera professional.
10.2. Aquesta resolució es publicarà en el BOIB i indicarà que l'acte exhaureix la via administrativa i quins recursos s'hi poden interposar en contra.
10.3. El termini màxim per resoldre el procediment és de sis mesos des de la data de venciment del termini per presentar sol·licituds. La falta de resolució expressa tindrà efecte desestimatori, de conformitat amb l'article 25.1.a de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
10.4. El reconeixement del nivell de carrera professional tindrà efectes econòmics i administratius a partir del dia 1r de juliol de l'any de la convocatòria ordinària corresponent.
Capítol IV De l'avaluació i dels òrgans d'avaluació
11. Sistema d'avaluació
11.1. L'avaluació consisteix a valorar els mèrits presentats i acreditats pels treballadors que sol·licitin accedir a un nivell de carrera professional.
11.2. Per mitjà d'una resolució del director general del Servei de Salut s'han d'aprovar els mèrits avaluables, a proposta de la Comissió Central d'Avaluació i havent-los negociat prèviament amb les organitzacions sindicals legitimades. Aquests mèrits s'agrupen per blocs, cadascun compost per diversos paràmetres. Aquesta resolució també determinarà el sistema de valoració i es publicarà en el BOIB amb prou antelació perquè en pugui quedar informat el personal estatutari que vulgui participar en el sistema ordinari de carrera.
11.3. Per mantenir actualitzat el sistema de carrera professional de manera que respongui a la realitat i a les necessitats canviants del Servei de Salut i del seu personal, es podran fer les modificacions que es considerin oportunes a proposta de la Comissió Central d'Avaluació, havent-les negociat prèviament.
11.4. Amb caràcter general, per al personal inclòs en el punt 2.1 els mèrits que es valoraran s'agrupen en tres blocs:
a. Blocs per al personal sanitari:
1) Bloc I: formació continuada, docència i recerca. Es valoraran la docència de pregrau; la docència de postgrau; la participació activa en la recerca i la formació continuada autoritzada, i la relacionada i específica de l'àmbit professional o funcional; les activitats formatives no específiques relacionades amb els objectius estratègics de l'organització, i altres activitats que s'estableixin en els barems publicats en el BOIB.
Pel que fa a la docència com a difusió del coneixement tècnic i organitzatiu , es valoraran la docència en formació continuada i altres aspectes que s'estableixin. Quan es relacionin amb l'àmbit professional, es valoraran els projectes de recerca, les tesis doctorals i altres factors de recerca que s'estableixin en els barems corresponents.
2) Bloc II: implicació i compromís amb l'organització. Es valoraran la participació en la gestió interna del servei o de la unitat per millorar la qualitat i el compromís del treballador amb l'organització on presti serveis o en el seu àmbit professional i funcional del Servei de Salut; la responsabilitat organitzativa reconeguda; ser membre de comitès d'avaluació o de tribunals de selecció o provisió; participar en la integració de nous treballadors o en grups de treball per preparar projectes, i altres activitats que s'estableixin en els barems publicats en el BOIB.
3) Bloc III: gestió clínica; activitat, competència i qualitat assistencial (competències generals i específiques del lloc de feina).
i) Activitat i qualitat assistencial: es valoraran la participació individual del treballador sanitari per assolir els objectius individuals o col·lectius assistencials establerts; l'eficiència en la gestió dels recursos; la introducció d'innovacions tècniques que millorin la qualitat del servei; l'actualització i la millora dels mètodes de treball i dels processos i altres activitats que es determinin per mitjà dels indicadors corresponents de l'activitat i de la qualitat assistencial.
ii ) Competència assistencial: es valoraran les competències professionals, enteses com a competències estratègiques (genèriques) i competències específiques del lloc de feina, entre les quals s'inclouen la relació interprofessional i el treball en equip; el compromís i la identificació amb el servei; la iniciativa i la millora contínua; l'adaptabilitat als canvis, i altres activitats que es determinin.
b. Blocs per al personal de gestió i serveis al qual s'hagi exigit per ingressar qualsevol dels títols prevists en l'article 7.2.a de la Llei 55/2003:
1) Bloc I: formació, docència i recerca. Es valoraran les activitats de formació autoritzada relacionades i específiques de l'àmbit professional o funcional; les activitats formatives no específiques relacionades amb els objectius de l'organització i altres activitats que s'estableixin en els barems publicats en el BOIB.
Pel que fa a la docència com a difusió del coneixement tècnic i organitzatiu, es valoraran la docència en formació continuada i altres aspectes que s'estableixin. Quan es relacionin amb l'àmbit professional, es valoraran els projectes de recerca, haver elaborat una tesi doctoral i altres factors de recerca que s'estableixin en els barems publicats en el BOIB.
2) Bloc II: implicació i compromís amb l'organització. Es valoraran la participació en la gestió interna del servei o de la unitat per millorar la qualitat i el compromís del treballador amb l'organització on presten serveis o en el seu àmbit professional i funcional del Servei de Salut; la responsabilitat organitzativa reconeguda; ser membre de comitès d'avaluació o de tribunals de selecció o provisió; participar en la integració de nous treballadors o en grups de treball per preparar projectes i altres activitats que s'estableixin en els barems publicats en el BOIB.
3) Bloc III: activitat i competència professional:
i) Activitat professional: es valoraran la participació individual per assolir els objectius individuals o col·lectius establerts, l'eficiència en la gestió dels recursos, la introducció d'innovacions tècniques que millorin la qualitat del servei, l'actualització i la millora dels mètodes de feina i dels processos, i altres activitats que es determinin.
ii ) Competència professional: es valoraran les competències professionals, enteses com a competències genèriques i competències específiques del lloc de feina, entre les quals s'inclouen la relació interprofessional i el treball en equip; el compromís i la identificació amb el servei; la iniciativa i la millora contínua; l'adaptabilitat als canvis, i altres activitats que es determinin.
c. Blocs per al personal de gestió i serveis al qual s'hagi exigit per ingressar qualsevol dels títols o certificats prevists en els articles 7.2.b i 7.2.c de la Llei 55/2003:
1) Bloc I: formació. Es valoraran les activitats de formació autoritzada relacionades i específiques de l'àmbit professional o funcional; les activitats formatives no específiques relacionades amb els objectius de l'organització i altres activitats que s'estableixin en els barems publicats en el BOIB.
2) Bloc II: implicació i compromís amb l'organització. Es valoraran la participació en la gestió interna del servei o de la unitat per millorar la qualitat i el compromís amb l'organització on presta serveis o en el seu àmbit professional i funcional del Servei de Salut; la responsabilitat organitzativa reconeguda; ser membre de comitès d'avaluació o de tribunals de selecció o provisió; participar en la integració de nous treballadors, i altres activitats que s'estableixin en els barems publicats en el BOIB.
3) Bloc III: acompliment de les funcions del lloc de feina.
i) Activitat professional: es valoraran la participació individual per assolir els objectius individuals o col·lectius establerts; l'eficiència en la gestió dels recursos; la introducció d'innovacions tècniques que millorin la qualitat del servei; l'actualització i la millora dels mètodes de feina i dels processos, i altres activitats que es determinin.
ii) Competència professional: es valoraran les competències professionals, enteses com a competències genèriques i competències específiques del lloc de feina, entre les quals s'inclouen la relació interprofessional i el treball en equip; el compromís i la identificació amb el servei; la iniciativa i la millora contínua; l'adaptabilitat als canvis, i altres activitats que es determinin.
11.5. La Direcció General del Servei de Salut ha de pactar amb cada gerència territorial —i, per la seva banda, els han de pactar amb els diferents serveis que les integrin— els objectius que s'han de complir i els indicadors assistencials corresponents, la consecució dels quals donarà lloc a la valoració percentual dels crèdits corresponents. Els indicadors assistencials amb què es valorin la implicació individual i la contribució als objectius individuals i col·lectius que es valoren al bloc III s'establiran anualment per a cada gerència segons les particularitats de cada centre i les necessitats canviants de les oportunitats de millora. La valoració, també anual, l'hauran de conèixer els treballadors i s'integrarà en els mèrits corresponents.
11.6. Els objectius a què es refereix el bloc III han de ser quantificables i mesurables i han de tenir una font de verificació fiable. La valoració anual la durà a terme el cap o la cap de servei o el responsable jeràrquic que es determini.
11.7. Els objectius són accions corporatives d'actuació o millora del sector públic orientades a un resultat per a cada unitat de gestió.
11.8. Els objectius s'establiran durant el primer mes de cada exercici, el període d'execució serà l'any natural i la consecució s'avaluarà referida al 31 de desembre de cada exercici.
11.9. S'informarà el personal sobre els objectius durant el primer mes de cada exercici per tal que adapti la seva actuació per assolir-los. A aquest efecte, aquests objectius es publicaran en el web del Servei de Salut, però fins que no s'hagin publicat seran vigents els de l'any anterior.
11.10. L'avaluació de l'acompliment corresponent al bloc III de tots els col·lectius —relativa a l'avaluació de les competències estratègiques i les competències específiques del lloc de feina— es farà sempre que sigui possible per mitjà d'una avaluació de 360°, que consisteix en qüestionaris que han de respondre els membres del servei on faci feina el sol·licitant que vulgui que se li reconegui un nivell determinat. De les valoracions obtingudes, sempre que sigui possible, se n'exclouran la més dolenta i la més bona per tal d'obtenir la mitjana adequada. La resolució del director general del Servei de Salut a què fa referència el punt 11.2 establirà la freqüència i els terminis en què es desenvoluparà aquest procés.
12. Avaluació i punts
12.1. Els mèrits avaluables i el pes específic d'aquests en cada bloc varien segons la titulació exigida per a l'ingrés i el nivell al qual es pretengui accedir.
12.2. D'acord amb l'article 38.1 de la Llei 44/2003, l'avaluació per accedir als nivells superiors es podrà sol·licitar una vegada transcorreguts com a mínim cinc anys des de l'avaluació positiva precedent. En cas d'avaluació negativa, el professional podrà sol·licitar una nova avaluació una vegada transcorreguts dos anys.
Aquesta previsió només és aplicable en el moment en què el Servei de Salut pugui implementar l'avaluació dels blocs I, II i III definits en el punt 11.4 d'aquest acord.
12.3. El procés per accedir a cada nivell requereix haver obtingut prèviament (durant un període de cinc anys com a mínim) el nombre mínim de punts exigits per obtenir un nivell de carrera professional.
12.4. La distribució global del nombre màxim de punts que corresponen a cada bloc i la distribució de la puntuació mínima exigible en total per pujar a cadascun dels nivells són les que figuren en els punts 12.6 i 12.7.
12.5. En cap cas es valoraran ni es tindran en compte més d'una vegada els mateixos mèrits ni els períodes d'exercici professional per accedir a diferents nivells de la carrera professional.
12.6. Perquè els treballadors estatutaris sanitaris obtenguin l'informe favorable hauran d'aconseguir un nombre mínim de punts per a cadascun dels quatre nivells:
Taula de valoració |
Nivell I |
Nivell II |
Nivell III |
Nivell IV |
|
Bloc I (màxim de punts) |
Formació, docència i recerca |
30 |
30 |
30 |
30 |
Bloc II (màxim de punts) |
Implicació i compromís amb l'organització |
10 |
10 |
10 |
10 |
Bloc III (màxim de punts) |
Activitat i qualitat assistencial |
50 |
50 |
50 |
50 |
Competència assistencial |
10 |
10 |
10 |
10 |
|
Compliment mínim exigit per pujar de nivell |
70 % |
75 % |
80 % |
85 % |
12.7. Perquè el personal de gestió i serveis obtengui l'informe favorable haurà d'aconseguir un nombre mínim de punts per a cadascun dels quatre nivells que s'indiquen en les taules següents:
Taula de valoració |
Nivell I |
Nivell II |
Nivell III |
Nivell IV |
|
Bloc I (màxim de punts) |
Per als grups A1 i A2: formació, docència i recerca |
30 |
30 |
30 |
30 |
Per als grups C1, C2 i AP: formació |
30 |
30 |
30 |
30 |
|
Bloc II (màxim de punts) |
Per a tots els grups: implicació i compromís amb l'organització |
20 |
20 |
20 |
20 |
Bloc III (màxim de punts) |
Personal dels grups A1 i A2: activitat i competència professional |
50 |
50 |
50 |
50 |
Personal dels grups C1, C2 i AP: acompliment del lloc de feina |
50 |
50 |
50 |
50 |
|
Compliment mínim exigit per pujar de nivell |
70 % |
75 % |
80 % |
85 % |
12.8. Per ascendir de nivell es tindran en compte els mèrits adquirits a partir de la data del reconeixement del nivell anterior. Sempre que no s'hagin emprat anteriorment, els punts excedents en formació, titulació i activitat docent i investigadora es podran utilitzar en les convocatòries següents de carrera ordinària, d'acord amb l'apartat 9.2.b.
12.9. Quan sigui possible, el Servei de Salut posarà a disposició del personal estatutari amb periodicitat anual l'accés a la consulta permanent del nivell de carrera reconegut i de les puntuacions que es vagin obtenint en els diferents blocs de valoració que integren el procés d'avaluació.
12.10. Tot el personal estatutari ha de participar en els procediments d'avaluació corresponents al bloc III. Els treballadors que incompleixin aquesta obligació seran penalitzats amb la suspensió del dret a percebre el complement de carrera durant un període de sis mesos.
13. Òrgans d'avaluació
13.1. L'avaluació dels mèrits correspon a les comissions específiques d'avaluació de cada gerència.
13.2. Les comissions d'avaluació de la carrera professional tenen la consideració d'òrgans col·legiats i, per tant, es regeixen pels articles de la secció 3a del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (art. 15-22).
13.3. Els membres de les comissions estan obligats a guardar secret sobre els informes, les avaluacions, les deliberacions i els comentaris fets sobre els treballadors avaluats.
13.4. Els membres de les comissions seran designats pel director del Servei de Salut per un període mínim de cinc anys, que són prorrogables.
14. Comissió Central d'Avaluació
14.1. Seu
La Comissió Central d'Avaluació per a les diferents categories de personal previstes en aquest acord té la seu als Serveis Corporatius del Servei de Salut.
14.2. Funcions
a. Revisar els paràmetres necessaris per a l'avaluació que integren cadascuna de les tres àrees avaluables, amb caràcter previ a l'inici dels períodes d'avaluació. Per revisar-los es pot comptar amb el suport d'assessors i col·laboradors.
b. Proposar la distribució dels punts mínims exigibles per a cada nivell i per a cada bloc.
c. Coordinar el funcionament correcte de les comissions d'avaluació de les gerències i establir la unificació de criteris per desenvolupar l'activitat.
d. Estudiar i resoldre les reclamacions que es presentin amb relació a les decisions adoptades per les comissions específiques.
e. Garantir la transparència a totes les fases del procés i l'homogeneïtat d'actuació de totes les comissions específiques.
f. Excepcionalment, fer les avaluacions que les comissions específiques no puguin fer per qualsevol causa.
g. Resoldre els dubtes i els problemes que sorgeixin a les comissions específiques sobre la interpretació d'aquest acord.
h. Revisar les actuacions de les comissions específiques i prendre les mesures que es considerin adequades.
i. Qualsevol altra funció que aquest acord li atribueixi.
14.3. Composició
a. Presidència: l'ocupa el titular de la Direcció General del Servei de Salut o la persona que delegui.
b. Vocalies: les ocupen els titulars de les gerències territorials o les persones que deleguin i el titular de la Direcció d'Assistència Sanitària o la persona que delegui; a més, cal designar representants dels grups o subgrups professionals de l'àrea sanitària i de l'àrea de gestió i serveis tenint en compte la composició de les diferents comissions específiques del punt 15.3. Es poden designar avaluadors externs, que en el cas del personal sanitari poden ser designats per agències de qualitat o societats científiques del seu àmbit de competències.
c. Secretaria: l'ocupa la persona que designi la Direcció General del Servei de Salut; té funcions administratives i actua amb veu però sense vot.
14.4. Participació sindical
Els sindicats amb representació a la Mesa Sectorial de Sanitat poden designar un observador perquè assisteixi a les reunions de la Comissió Central d'Avaluació.
14.5. Assessors i col·laboradors
La Comissió Central d'Avaluació, per acomplir les funcions assignades, pot comptar amb el suport d'assessors i col·laboradors.
15. Comissions específiques d'avaluació de les gerències
Són comissions creades a cada gerència per avaluar els treballadors inclosos en l'àmbit d'aplicació d'aquest acord que hagin sol·licitat el reconeixement de nivell professional en la seva categoria o especialitat sanitària. A cada gerència es constituiran les comissions específiques d'avaluació tant de personal sanitari com de personal de gestió i serveis previstes en aquest acord.
15.1. Funcions
a. Rebre les sol·licituds d'accés als nivells de la carrera professional del personal adscrit a la gerència respectiva.
b. Valorar els requisits i els mèrits dels treballadors que sol·licitin l'accés a cada nivell.
c. Supervisar els informes emesos per l'òrgan competent.
d. Emetre els informes que li sol·licitin sobre l'acompliment de les funcions assignades.
e. Altres funcions que li atribueixin.
Per acomplir les funcions assignades, les comissions específiques d'avaluació de les gerències poden comptar amb el suport d'assessors i col·laboradors.
15.2. Composició
a. Presidència: l'ocupa el titular de gerència territorial o la persona que delegui.
b. Vocalies: les ocupen preferentment treballadors del mateix grup o subgrup, encara que també en poden formar part treballadors de grups o subgrups superiors al del treballador estatutari avaluat. Sempre que sigui possible es designaran com a mínim quatre vocals. Es poden designar avaluadors externs, que en el cas del personal sanitari poden ser designats per agències de qualitat o societats científiques del seu àmbit de competències. En el cas del personal sanitari del subgrup A1, han d'integrar les comissions dels treballadors de la mateixa professió sanitària del treballador avaluat.
c. Secretaria: l'ocupa la persona que designi la Direcció General del Servei de Salut; té funcions administratives i actua amb veu però sense vot.
15.3. Nombre de comissions específiques
Amb caràcter general, hi ha d'haver a cada gerència com a mínim les comissions específiques següents:
a. Per al personal estatutari i funcionari sanitari:
1) Comissió específica per al subgrup A1.
2) Comissió específica per al subgrup A2 i nou grup B.*
3) Comissió específica per al grup C.
b. Per al personal estatutari de gestió i serveis:
1) Comissió específica per al grup A i el grup B.*
2) Comissió específica per al grup C i les agrupacions professionals (AP).
* Les equivalències del nou grup B seran aplicables quan estigui incorporat als grups professionals del Servei de Salut.
Els membres de les comissions específiques estan subjectes a les causes d'abstenció i de recusació dels articles 23 i 24 de la Llei 40/2015.
Capítol V Especialitats en el procediment d'avaluació de la carrera professional
16. Personal estatutari en situacions administratives especials
16.1. Situacions especials
Es considerarà que la valoració dels mèrits dels blocs II i III dels punts 11.4.a, 11.4.b i 11.4.c ha estat igual a la mitjana de la consecució dels objectius en l'àmbit del seu servei, en la proporció corresponent, durant el temps en què el treballador estatutari estigui en alguna de les situacions següents:
a. Permís per raons de maternitat, paternitat, lactància, adopció o acolliment i qualsevol permís o llicència relacionat amb la conciliació de la vida personal i familiar i la vida laboral que suposi la interrupció efectiva en la prestació de serveis. S'hi inclou el permís parental.
b. Permís o excedència voluntària per raó de la violència de gènere.
c. Serveis especials.
d. Comissions de servei en altres serveis de salut o altres administracions públiques si no s'ha duit a terme l'homologació prevista en el punt 19.
e. Excedència voluntària per tenir cura de familiars.
f. Excedència forçosa.
g. Excedència especial regulada pel Decret llei 5/2012.
h. Permís per acció sindical.
i. Permís per activitat de cooperació en emergències humanitàries, d'acord amb la disposició addicional tercera de la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat.
j. Qualsevol situació administrativa assimilada o anàloga a les anteriors.
16.2. Serveis especials
a. Amb relació al bloc I: formació, docència i recerca. Quan durant el període d'avaluació coexisteixin períodes de serveis efectius amb períodes de permanència en la situació de serveis especials, es requerirà una puntuació mínima que s'ajusti proporcionalment al temps de serveis efectius.
b. Pel que fa a l'avaluació dels blocs II i III es regirà pel que disposa l'apartat 16.1.
16.3. Treballadors amb la condició d'alliberat sindical o que disposi de crèdits horaris per dur a terme activitats sindicals
Aquests treballadors es regeixen pels mateixos criteris que preveu l'apartat anterior relatiu al personal en situació de serveis especials.
16.4. Incapacitat temporal
a. Als efectes de la carrera professional, els treballadors estatutaris que estiguin en la situació d'incapacitat temporal per contingències comunes tenen dret al còmput del temps en aquesta situació en els termes següents:
1) Quan durant un període d'avaluació coexisteixin períodes de prestació efectiva de serveis i períodes de permanència en la situació d'incapacitat temporal, la valoració del procés d'avaluació anual es farà segons els criteris següents:
i) L'avaluació relativa al bloc III és procedent només si l'exercici efectiu de les funcions del lloc de feina durant l'any natural es quantifica almenys en 90 dies del total del període d'avaluació. No es farà l'avaluació si la prestació efectiva de serveis resulta inferior a aquest període de temps ni s'atorga cap puntuació en aquest bloc, excepte la puntuació per objectius col·lectius —si escau—, que serà proporcional al període anual de prestació efectiva de serveis.
ii ) Per puntuar la resta dels blocs de valoració s'aplicaran els criteris generals del procés d'avaluació.
2) Si la situació d'incapacitat temporal per contingències comunes coincideix amb la totalitat de l'any natural, es computarà aquest període temporal a l'efecte de complir el requisit de permanència establert a cada categoria per a la progressió a la carrera i no es computarà cap puntuació en aquesta anualitat en el procés d'avaluació (blocs II i III).
b. Pel que fa a la incapacitat temporal per contingències professionals, s'aplicaran els mateixos criteris establerts en el punt 16.1.
16.5. Permís sense sou
S'aplicarà el mateix criteri del punt 16.4.a per avaluar el treballadors que hagin disposat d'un permís sense sou.
16.6. Avaluació del personal temporal
Quan en un mateix any natural coexisteixin períodes de prestació efectiva de serveis i períodes d'inactivitat, la valoració del procés d'avaluació anual es farà segons els criteris següents:
a. L'avaluació relativa a l'assoliment d'objectius del bloc III només és procedent si l'exercici efectiu de les funcions del lloc de feina durant l'any natural es quantifica almenys en 90 dies del total de la jornada anual. No es farà l'avaluació si la prestació efectiva de serveis resulta inferior a aquest període de temps ni s'atorga cap puntuació en aquest bloc, excepte la puntuació per objectius col·lectius —si escau—, que serà proporcional al període anual de prestació efectiva de serveis.
b. Per a la resta de blocs de valoració s'aplicaran els criteris generals del procés d'avaluació.
c. La resolució a què fa referència el punt 11.2 determinarà com es du a terme aquesta avaluació si el període de permanència al Servei de Salut es quantifica almenys en 90 dies del total de la jornada anual, però en diferents gerències.
16.7 Reingrés al servei actiu procedent de la mobilitat voluntària a altres serveis de salut i de la situació administrativa de servei actiu a altres administracions públiques
Quan en un mateix període d'avaluació coexisteixin períodes de serveis efectius al Servei de Salut i períodes en altres administracions públiques, s'aplicaran les regles següents:
a. Si el període de permanència al Servei de Salut es quantifica, almenys, en 90dies del total de la jornada anual s'aplicaran els criteris generals del procés d'avaluació.
b. L'avaluació relativa a l'assoliment d'objectius del bloc III només és procedent si l'exercici efectiu de les funcions del lloc de feina durant l'any natural es quantifica almenys en 90 dies del total de la jornada anual. No s'avaluarà si la prestació efectiva de serveis és inferior a aquest període de temps ni s'atorgarà cap puntuació en aquest bloc, excepte la puntuació per objectius col·lectius —si escau—, que serà proporcional al període anual de prestació efectiva de serveis.
c. Per a la resta de blocs de valoració s'aplicaran els criteris generals del procés d'avaluació.
Capítol VI Del reconeixement de la carrera professional: retribucions i efectes econòmics. Supòsits especials d'abonament del complement de carrera
17. Canvis de categoria en el reconeixement del nivell de carrera professional
a. La carrera professional s'ha d'iniciar cada cop que es produeix un canvi de categoria.
b. No obstant el que disposa la lletra anterior, no és procedent iniciar la carrera professional, sinó continuar-la, quan el canvi sigui a una altra categoria professional del mateix grup o subgrup i sempre que el grau, la llicenciatura, la diplomatura o bé el nivell o la titulació necessaris per accedir a la nova categoria sigui el mateix que el necessari per accedir a la categoria en què es va reconèixer el nivell.
c. Els canvis de categoria entre places o llocs que requereixen el títol d'Especialista en Ciències de la Salut, sempre que siguin de la mateixa professió sanitària, no suposaran iniciar la carrera, sinó continuar-la.
d. Així mateix, els canvis de categoria entre places o llocs diferents però que requereixin la mateixa titulació d'especialitat tampoc no suposaran iniciar la carrera, sinó continuar-la.
e. A les categories de la funció administrativa, els canvis de categoria professional dins el mateix grup i subgrup no suposaran iniciar la carrera, sinó continuar-la.
18. Concepte retributiu i quanties que es percebran
El complement de carrera professional que ha de percebre el personal estatutari s'abona com es descriu a continuació.
18.1. Concepte retributiu
a. Les retribucions derivades d'aplicar el model de carrera professional queden integrades en el complement de carrera professional de l'article 43.2.e de la Llei 55/2003.
b. La retribució té el caràcter de complementària i està associada a obtenir un nivell de carrera determinat. Només es podrà percebre el complement de carrera del darrer nivell reconegut a la categoria professional corresponent.
c. No obstant el que disposa l'apartat anterior, els treballadors amb un nivell de carrera professional reconegut que accedeixin a una nova categoria d'acord amb el que estableix el punt 17 percebran les quantitats fixades en concepte de complement de carrera establertes en els punts 18.3-18.7.
18.2. Quanties del complement de carrera professional
Les retribucions mensuals per als diferents nivells de la carrera professional que figuren en aquest apartat són les següents:
Nivell |
Grup A |
Grup B* |
Grup C |
Grup AP |
||
Grup A1 |
Grup A2 |
Grup C1 |
Grup C2 |
|||
Nivell IV |
1.000,00 € |
720,00 € |
651,66 € |
583,33 € |
458,33 € |
375,00 € |
Nivell III |
750,00 € |
555,00 € |
496,66 € |
437,50 € |
350,00 € |
250,00 € |
Nivell II |
500,00 € |
380,00 € |
340,00 € |
300,00 € |
241,67 € |
183,33 € |
Nivell I |
250,00 € |
200,00 € |
183,33 € |
166,67 € |
141,67 € |
108,33 € |
* Les equivalències del nou grup B seran aplicables quan estigui incorporat als grups professionals del Servei de Salut.
18.3. Personal estatutari amb nivell de carrera reconegut que accedeix a una altra categoria en què no té reconegut un nivell de carrera
Els treballadors estatutaris amb un nivell de carrera reconegut que accedeixin com a personal estatutari a una categoria d'un grup o subgrup igual, superior o inferior en què no tenen reconegut un nivell només poden mantenir el nivell de carrera en els supòsits previstos a les lletres b, c, d i e del punt 17.
Això no obstant, percebran les retribucions en concepte de complement de carrera segons el que s'indica a continuació:
a. Si el canvi és a una categoria d'un grup o subgrup professional igual a la categoria utilitzada per obtenir el reconeixement de la carrera professional, continuaran percebent les retribucions corresponents al complement de carrera de la categoria anterior.
b. Si el canvi és a una categoria d'un grup o subgrup professional superior a la utilitzada per obtenir el reconeixement de la carrera professional, continuaran percebent les retribucions corresponents al complement de carrera de la categoria anterior fins que les retribucions del nivell de carrera de la nova categoria igualen les de la categoria de procedència.
c. Si el canvi és a una categoria d'un grup o subgrup professional inferior, continuaran percebent les retribucions del mateix nivell de complement de carrera que tenguin reconegut en la categoria d'origen, però en les quanties corresponents al subgrup o grup de la nova categoria. Aquest canvi tindrà efectes econòmics des de la data de presa de possessió en la categoria inferior.
d. En els casos indicats en les lletres anteriors s'haurà d'iniciar la carrera professional des de la data d'accés a la nova categoria d'acord amb el que preveu el punt 17.
18.4. Personal estatutari amb nivell de carrera que accedeix a una altra categoria en què ja té reconegut un nivell de carrera
Els treballadors estatutaris amb un nivell de carrera reconegut en una categoria que accedeixen com a personal estatutari a una altra categoria i que en aquesta categoria ja tenen un nivell de carrera reconegut percebran les retribucions corresponents a la categoria en què estiguin efectivament prestant serveis.
18.5. Personal temporal
a. Les interrupcions en la prestació de serveis del personal temporal —entesos com a nous nomenaments posteriors al reconeixement a efectes de la carrera professional— no afectaran el reconeixement i no suposaran perdre el complement de carrera, que es percebrà quan es reprengui la prestació de servei a la mateixa categoria en què s'hagi reconegut.
b. Si es reprèn la prestació de servei com a personal temporal en una altra categoria diferent d'aquella en què tengui reconegut un nivell de carrera, s'aplicarà el que disposen els apartats 18.3 o 18.4, segons sigui procedent, sense perjudici del que preveu l'apartat 2.4 en cas de renúncia.
c. En tots els casos, els efectes econòmics es produiran durant la vigència del nomenament com a personal temporal.
18.6. Personal en situació de promoció interna temporal
a. El personal estatutari que està en la situació de promoció interna temporal ha de participar en el procediment ordinari des de la condició de personal estatutari fix en la seva categoria professional d'origen.
b. Els serveis prestats i els mèrits adquirits mentre s'estigui en aquesta situació es computaran a efectes de progressió en la carrera professional com a prestats a la categoria d'origen.
c. Si aquest personal té reconegut algun nivell de carrera professional, s'aplicarà el que disposen els apartats 18.3 o 18.4, segons sigui procedent.
18.7. Personal en la situació d'excedència per prestar serveis al sector públic al Servei de Salut
El personal estatutari fix del Servei de Salut amb un nivell de carrera reconegut que estigui en la situació d'excedència per prestar serveis al sector públic per ocupar una plaça o lloc com a personal estatutari del Servei de Salut es regeix per les particularitats següents:
a. Li és aplicable el que es disposa per al personal temporal en el punt 18.5.
b. Al personal estatutari fix del Servei de Salut que estigui en la situació d'excedència per prestar serveis en una altra categoria del Servei de Salut i tengui un nivell de carrera reconegut se li aplicarà el que disposen els apartats 18.3 o 18.4, segons sigui procedent, sense perjudici que hagi d'iniciar o continuar la carrera a la nova categoria, segons el cas.
18.8. Personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears en comissió de servei a un altre servei de salut
Els treballadors estatutaris amb plaça fixa al Servei de Salut de les Illes Balears que ocupin una plaça en comissió de serveis a qualsevol altre servei de salut integrat al Sistema Nacional de Salut poden participar en les convocatòries de carrera professional si bé el reconeixement tindrà efectes econòmics a partir del moment en què es reincorporin efectivament al seu lloc o plaça al Servei de Salut de les Illes Balears.
18.9. Personal d'un altre servei de salut en comissió de serveis al Servei de Salut de les Illes Balears
El personal estatutari amb plaça fixa a qualsevol servei de salut integrat el Sistema Nacional de Salut que ocupi una plaça al Servei de Salut de les Illes Balears en comissió de serveis o per qualsevol sistema de provisió que no sigui en propietat es regeix per les particularitats següents:
a. Pot participar en els procediments de carrera del Servei de Salut de les Illes Balears si el servei de salut on presta serveis de manera efectiva no li permet participar en el seu sistema de carrera. El Servei de Salut de les Illes Balears ho ha de comprovar d'ofici.
b. Si ja té reconegut un nivell de carrera en un altre servei de salut, li serà aplicable el que preveu el punt 19 d'aquest acord, relatiu a les homologacions.
18.10. Personal estatutari fix del Servei de Salut de les Illes Balears que passi a ocupar per mitjà d'una comissió de serveis un lloc de feina de personal funcionari en una altra administració pública
a. Els treballadors estatutaris del Servei de Salut de les Illes Balears que passin a ocupar per mitjà d'una comissió de serveis un lloc de feina a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears poden progressar en la carrera professional del Servei de Salut de les Illes Balears d'acord amb les disposicions d'aquest acord, però el reconeixement tindrà efectes econòmics a partir del moment en què es reincorporin efectivament al seu lloc o plaça al Servei de Salut de les Illes Balears.
b. Els treballadors estatutaris del Servei de Salut de les Illes Balears que passin a ocupar per mitjà d'una comissió de serveis un lloc de feina en una altra administració on estiguin implantats sistemes d'avaluació i de reconeixement de la carrera professional poden sol·licitar la progressió a la carrera al Servei de Salut de les Illes Balears si es determinen amb l'administració d'adscripció els criteris d'homologació per mitjà de convenis de conferència sectorial o altres instruments de col·laboració i d'acord amb el principi de reciprocitat.
18.11. Personal directiu sotmès a la relació laboral especial d'alta direcció
a. Els treballadors estatutaris del Servei de Salut que ocupin un lloc de feina de personal directiu del Servei de Salut de les Illes Balears i estiguin sotmesos a la relació laboral especial d'alta direcció percebran la retribució corresponent al nivell de carrera professional que tenguin reconegut al moment del nomenament com a directiu o els que se'ls reconeguin posteriorment.
b. Si un lloc de feina de personal directiu és ocupat per un treballador estatutari d'un altre servei de salut, li és aplicable el que disposa el punt 19.3, si escau.
c. Si un lloc de feina de personal directiu és ocupat per un funcionari amb un nivell de carrera reconegut en una altra administració, podrà percebre la retribució corresponent al nivell de carrera professional que tengui consolidat i homologat en el moment del nomenament al lloc de feina o els que se li reconeguin posteriorment.
d. Aquest personal podrà continuar participant en les convocatòries de carrera des de la categoria que tengui en la data de tall.
18.12. Personal en formació sanitària especialitzada per mitjà de residència
a. Els treballadors estatutaris del Servei de Salut que estiguin en la situació de serveis especials per accedir a una plaça de formació sanitària especialitzada per mitjà de residència percebran la retribució corresponent al nivell de carrera professional que tenguin reconegut en el moment en què s'iniciï la formació especialitzada o els que se'ls reconeguin posteriorment.
b. Si una plaça de formació sanitària especialitzada per mitjà de residència és ocupada per un treballador estatutari d'un altre servei de salut, li serà aplicable el que disposa el punt 19.3, si escau.
c. Aquest personal podrà continuar participant a les convocatòries de carrera des de la categoria des de la qual va accedir a la formació especialitzada.
18.13. Personal amb la condició d'alliberat sindical o que disposi de crèdits horaris per dur a terme activitats sindicals
a. Durant els períodes d'alliberament sindical, el personal continuarà percebent el complement de carrera del nivell que tengui reconegut en el moment de passar a la condició d'alliberament sindical o els que se li reconeguin posteriorment.
b. Aquest personal podrà continuar participant en les convocatòries de carrera des de la categoria que tengui en la data de tall.
18.14. Personal estatutari que no tengui dret a percebre la totalitat o una part de les retribucions com a personal estatutari
a. Al treballador que estigui en alguna situació administrativa o estigui disposant d'un permís que impliqui la pèrdua del dret a percebre retribucions: independentment que se li hagi reconegut un nivell de carrera, només tindrà dret a percebre'l si aquest concepte està previst en el règim retributiu que li sigui aplicable.
b. Al personal que estigui gaudint d'algun permís o mesura de conciliació la regulació del qual impliqui la reducció proporcional de les retribucions també se li reduirà l'import del complement de carrera professional en una proporció idèntica.
Capítol VII Homologacions
19. Homologació de nivells de carrera obtinguts en altres administracions
19.1. Disposicions generals
a. Amb caràcter general, el personal estatutari, funcionari o laboral de qualsevol administració pública que passi a prestar serveis a l'àmbit del Servei de Salut i tengui reconegut a l'administració d'origen algun nivell de carrera professional en la mateixa categoria professional podrà sol·licitar l'homologació de la carrera professional.
b. Perquè s'efectuï l'homologació és requisit que el sistema de carrera professional de l'administració d'origen sigui equiparable al que estableix el Sistema Nacional de Salut.
c. La resolució que estimi l'homologació suposarà l'adaptació a la progressió establerta en l'àmbit del Servei de Salut i establirà els efectes administratius i econòmics.
d. Les retribucions que es percebran són les que estableix aquest acord.
e. Una vegada efectuada l'homologació, la normativa aplicable a la carrera professional és la del personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears.
19.2. Procediment
a. El procediment d'homologació s'ha d'iniciar sempre a instància de part per mitjà de la seu electrònica del Servei de Salut i de manera telemàtica.
b. A la sol·licitud d'homologació s'hi adjuntarà un original o còpia autèntica de la resolució o qualsevol altre document que acrediti el nivell de carrera reconegut i la categoria i el grup o subgrup de titulació.
c. Llevat dels casos prevists en els apartats 19.3 i 19.4, s'indicarà en la sol·licitud la referència a la normativa que regula el sistema de carrera de l'administració que hagi reconegut el nivell de carrera.
d. L'homologació serà desestimada si el sistema de carrera de l'administració d'origen no és assimilable pel que fa a requisits, nivells i períodes de prestació de serveis als establerts pel Sistema Nacional de Salut, i també si es tracta d'una categoria diferent de l'ocupada al Servei de Salut de les Illes Balears.
19.3. Personal estatutari d'un altre sistema de salut que pertany al Sistema Nacional de Salut
a. Si aquest personal accedeix a una plaça o lloc de la plantilla autoritzada del personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears, pot sol·licitar l'homologació del nivell de carrera reconegut sempre que es tracti de la mateixa categoria que ocupa al Servei de Salut d'acord amb el catàleg homogeni d'equivalències de les categories professionals del personal estatutari dels serveis de salut aprovat pel Reial decret 184/2015, del 13 de març.
b. La resolució d'homologació tindrà efectes administratius en la mateixa data en què s'hagi reconegut el nivell de carrera al servei de salut de procedència.
c. La resolució d'homologació tindrà efectes econòmics des de la data d'ocupació efectiva del lloc o plaça al Servei de Salut de les Illes Balears.
19.4. Personal funcionari de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, personal funcionari de l'Agència Tributària de les Illes Balears i personal funcionari del Consell Consultiu de les Illes Balears
a. Si aquest personal accedeix a una plaça o lloc de la plantilla autoritzada de personal estatutari del Servei de Salut, pot sol·licitar l'homologació de la progressió aconseguida al sistema de carrera professional sempre que es tracti d'un cos, una escala o una especialitat pertanyent al mateix grup o subgrup i amb funcions anàlogues al lloc que ocupa al Servei de Salut.
b. La resolució d'homologació tindrà efectes econòmics i administratius des de la data d'ocupació efectiva del lloc o plaça al Servei de Salut.
c. Els quatre nivells de carrera professional que preveu aquest acord per al personal estatutari del Servei de Salut i els prevists en els acords corresponents tenen les equivalències següents:
Acord del Consell de Govern de 8 de maig de 2015 (personal funcionari i laboral de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears) |
Nivell I |
Nivell II |
Nivell III |
Nivell IV |
Acord del Consell General de l'Agència Tributària de 5 de juny de 2015 (personal funcionari i laboral de l'Agència Tributària de les Illes Balears) |
Nivell I |
Nivell II |
Nivell III |
Nivell IV |
Resolució del president del Consell Consultiu de les Illes Balears de 18 d'abril de 2016 |
Nivell I |
Nivell II |
Nivell III |
Nivell IV |
Acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2024 (personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears) |
Nivell I |
Nivell II |
Nivell III |
Nivell IV |
19.5. Personal funcionari d'altres administracions públiques diferents de les referides en el punt anterior
a. Si aquests treballadors accedeixen a una plaça o lloc de la plantilla autoritzada de personal estatutari del Servei de Salut, poden sol·licitar l'homologació de la progressió aconseguida en el sistema de carrera professional de l'administració d'origen, sempre que es tracti del mateix cos, escala, especialitat o categoria pertanyent al mateix grup o subgrup i amb funcions anàlogues al lloc que ocupen al Servei de Salut.
b. Si el sistema de carrera compleix el que estableix el punt 19.1.b, la resolució d'homologació tindrà efectes econòmics i administratius des de la data de la sol·licitud.
19.6. Personal estatutari del Servei de Salut que es reincorpori al servei actiu del Servei de Salut d'acord amb l'article 69 de l'estatut marc de personal estatutari dels serveis de salut, amb reconeixement de carrera a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o l'Agència Tributària de les Illes Balears o el Consell Consultiu de les Illes Balears
Aquest personal pot sol·licitar l'homologació de la progressió aconseguida al sistema de carrera horitzontal de la seva administració d'origen. Li és aplicable el punt 19.4 d'aquest acord.
19.7. Personal estatutari del Servei de Salut que es reincorpori al servei actiu del Servei de Salut d'acord amb l'article 69 de l'estatut marc de personal estatutari dels serveis de salut, amb reconeixement de carrera en una altra administració diferent de les previstes en el punt anterior
Aquest personal pot sol·licitar l'homologació de la progressió aconseguida al sistema de carrera horitzontal de l'administració d'origen. Li és aplicable el punt 19.5 d'aquest acord.
19.8. Personal estatutari en situació de promoció interna temporal
El personal declarat en la situació de promoció interna temporal al Servei de Salut només pot sol·licitar l'homologació del nivell de carrera reconegut en una altra administració sempre que es tracti del mateix cos, escala, especialitat o categoria pertanyent al mateix grup o subgrup i amb funcions anàlogues a la categoria d'origen al Servei de Salut.
Capítol VIII Auditories
20. Auditoria, control i seguiment
20.1. La Direcció General del Servei de Salut pot auditar i revisar directament o mitjançant una entitat externa el procés de carrera professional des de l'inici —fent el seguiment de les sol·licituds presentades— fins a la finalització per mitjà de resolucions del director general del Servei de Salut, per a la qual cosa pot requerir la documentació que consideri necessària.
20.2. Els treballadors a qui se'ls hagi reconegut el nivell de carrera professional sol·licitat estan obligats a col·laborar en les auditories i els controls.
20.3. Si, com a conseqüència de les auditories o dels controls, es constaten irregularitats invalidants que siguin imputables a l'interessat o falsedats a les sol·licituds s'iniciarà el procediment corresponent perquè quedi sense efecte el reconeixement del nivell de carrera professional i s'exigirà el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament, sense perjudici de les responsabilitats penals i administratives que es puguin imputar.
Capítol IX Desenvolupament, comissió de seguiment i pau social
21. Desenvolupament
Es faculta el director general del Servei de Salut per dictar les resolucions i les instruccions necessàries per desenvolupar i fer complir aquest acord.
22. Comissió de Seguiment de l'acord
22.1. De conformitat amb l'article 38.5 del Text refós de la llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, les parts acorden constituir una comissió paritària, la funció de la qual és fer el seguiment d'aquest acord.
22.2. La Comissió de Seguiment ha d'estar integrada per dos representants de cadascuna de les organitzacions sindicals presents en la Mesa Sectorial de Sanitat i pels representants de l'Administració, designats pel director general del Servei de Salut. Quan, per raons de la temàtica que s'hagi de tractar, la Comissió de Seguiment consideri necessària l'ajuda de persones amb coneixements especialitzats en la matèria, les parts poden assistir acompanyades d'un assessor.
23. Pau social
Les organitzacions sindicals signants d'aquest acord es comprometen a garantir la pau social respecte d'aquest acord de carrera professional durant un termini mínim de quatre anys, sempre que es compleixin els termes pactats en aquest acord.
Disposicions addicionals
Disposició addicional primera Enquadrament extraordinari inicial per accedir a la carrera professional
1. El personal que no tengui reconegut cap nivell de carrera professional i que accedeixi per primera vegada a una convocatòria de reconeixement de carrera professional té dret que se li computin tots els serveis prestats a les administracions públiques.
2. Els períodes de serveis prestats computables a l'efecte de reconèixer els nous nivells de carrera professional són els que s'indiquen en el punt 4.3.b.
3. Exclusivament a l'enquadrament inicial, els serveis prestats en diferents subgrups o grups de titulació es computaran de manera ponderada, segons el valor del dia de serveis prestats en diferents subgrups o grups.
4. Per determinar el nombre de dies de serveis prestats s'aplicaran els coeficients de ponderació de les taules següents computant tots els períodes treballats en qualsevol categoria, cos, escala o qualsevol subgrup o grup professional laboral:
c. Classificació en una categoria del subgrup A1:
Subgrup / grup professional |
Coeficient |
---|---|
Subgrup A1 / grup professional A |
1 |
Subgrup A2 / grup professional B |
0,8 |
Subgrup C1 / grup professional C |
0,5 |
Subgrup C2 / grup professional D |
0,4 |
Altres agrupacions / grup professional E |
0,3 |
d. Classificació en una categoria del subgrup A2:
Subgrup / grup professional |
Coeficient |
---|---|
Subgrup A1 / grup professional A |
1 |
Subgrup A2 / grup professional B |
1 |
Subgrup C1 / grup professional C |
0,6 |
Subgrup C2 / grup professional D |
0,5 |
Altres agrupacions / grup professional E |
0,4 |
e. Classificació en una categoria del grup B:
Subgrup / grup professional |
Coeficient |
---|---|
Subgrup A1 / grup professional A |
1 |
Subgrup A2 / grup professional B |
1 |
Subgrup C1 / grup professional C |
0,6 |
Subgrup C2 / grup professional D |
0,5 |
Altres agrupacions / grup professional E |
0,4 |
f. Classificació en una categoria del subgrup C1:
Subgrup / grup professional |
Coeficient |
---|---|
Subgrup A1 / grup professional A |
1 |
Subgrup A2 / grup professional B |
1 |
Subgrup C1 / grup professional C |
1 |
Subgrup C2 / grup professional D |
0,8 |
Altres agrupacions / grup professional E |
0,8 |
g. Classificació en una categoria del subgrup C2 i agrupacions professionals de la disposició addicional 7 del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic (aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015) o als grups professionals D i E per al personal laboral:
Subgrup/grup professional |
Coeficient |
---|---|
Subgrup A1 / grup professional A |
1 |
Subgrup A2 / grup professional B |
1 |
Subgrup C1 / grup professional C |
1 |
Subgrup C2 / grup professional D |
1 |
Altres agrupacions / grup professional E |
1 |
5. D'acord amb la disposició transitòria tercera del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, les equivalències entre els nous grups i subgrups que preveu aquesta Llei en relació amb els grups funcionarials anteriors són les següents:
a. Grup A: subgrup A1.
b. Grup B: subgrup A2.
c. Grup C: subgrup C1.
d. Grup D: subgrup C2.
e. Grup E: agrupacions professionals (AP) a què fa referència la disposició addicional sisena de la Llei esmentada.
Disposició addicional segona Procediment extraordinari d'enquadrament del personal que accedeixi a la condició de personal fix després d'haver superat un procés selectiu convocat posteriorment a l'entrada en vigor d'aquest acord
1. Els treballadors estatutaris que adquireixin la condició de personal estatutari fix en una categoria d'un grup o subgrup superior després d'haver superat un procés selectiu convocat pel Servei de Salut de les Illes Balears amb posterioritat a l'entrada en vigor d'aquest acord podran sol·licitar, per una sola vegada, que se'ls efectuï un enquadrament en la nova categoria sempre que compleixin els requisits següents:
a. Que el sol·licitant tengui un nivell de carrera reconegut a la categoria d'origen.
b. Que el sol·licitant no hagi iniciat la progressió de carrera a la nova categoria en què adquireix la condició de fix.
2. Es podrà sol·licitar aquest enquadrament dins el termini de tres mesos a partir de la presa de possessió en la nova categoria.
3. Als efectes del que disposa aquest apartat, es tindran en compte els serveis prestats fins a la data de la sol·licitud.
4. Aquests serveis prestats s'han de ponderar d'acord amb els criteris establerts en la disposició addicional primera d'aquest acord, sens perjudici del que estableix l'apartat 4.3.c.
5. El reconeixement dels efectes de carrera a la nova categoria tindrà efectes administratius i econòmics des de la data de sol·licitud.
Disposició addicional tercera Serveis prestats en noves categories
Els treballadors integrats en una categoria de nova creació al Servei de Salut poden computar com a serveis prestats en aquesta nova categoria els prestats en la categoria de procedència.
Disposició addicional quarta Efectes dels canvis de categoria
El que preveuen els apartats 18.3 i 18.4 d'aquest acord només serà aplicable i produirà efectes econòmics a partir de l'endemà de la publicació en el BOIB.
Disposició addicional cinquena Efectes de la renúncia
Als efectes prevists per a la renúncia en l'apartat 2.4 d'aquest acord s'entén per renúncia injustificada les que preveu l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 13 de maig de 2022 pel qual es regulen els procediments de selecció de personal estatutari temporal del Servei de Salut per mitjà de la creació de borses úniques de treball per a cada categoria i especialitat, ratificat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de juny de 2022 o el que el substitueixi.
Disposicions transitòries Disposició transitòria primera
Convocatòria extraordinària de carrera professional per als exercicis del 2018 al 2022
1. La convocatòria extraordinària que preveu aquesta disposició serà única i comprendrà el període 2018-2022.
2. La data de tall per determinar la situació i els serveis prestats del sol·licitant serà el 30 de juny de cadascun dels anys indicats.
3. Els treballadors només poden sol·licitar l'accés o la progressió en la carrera en la categoria en què estaven en la data de tall. Sense perjudici de l'anterior, els que en la data de tall estiguin en la situació de promoció interna temporal podran optar per participar a la categoria d'origen o en la de destinació; si opten per la categoria de destinació, se'ls computaran els serveis prestats en aquesta categoria i no hi serà aplicable el que preveu l'apartat 18.6.b d'aquest acord.
4. Als treballadors que ja tenen reconegut un nivell de carrera al Servei de Salut se'ls tindran en compte únicament els serveis prestats indicats en l'apartat 4.3.b d'aquest acord fins a les dates de tall.
5. Als treballadors que encara no hagin iniciat la carrera professional al Servei de Salut se'ls tindran en compte, ponderats degudament d'acord amb els criteris establerts en la disposició addicional primera d'aquest acord, tots els serveis prestats en administracions públiques abans de les dates de tall.
6. Només es podrà adquirir un nivell de carrera en la categoria en què es participi.
7. Només es podran aplicar els romanents de dies derivats de la convocatòria extraordinària de 2016 si aquests es van generar a la mateixa categoria en què es participa. No es generaran romanents en aquesta convocatòria.
8. Tots els romanents derivats de la convocatòria extraordinària de 2016 quedaran extingits amb caràcter general independentment que es participi o no en aquesta convocatòria i que, en cas de participar-hi, s'hagin utilitzat o no.
9. El reconeixement del nivell de carrera que es generi com a conseqüència d'aquesta convocatòria donarà dret a percebre el complement de carrera professional des del dia 1r de juliol de l'any del reconeixement. No es tindrà dret a percebre interessos per les quantitats que corresponguin a aquest complement del període 2018-2022.
10. La convocatòria establirà el calendari de percepció de les quantitats degudes atenent les disponibilitats pressupostàries.
11. El procediment serà el que estableix aquest acord amb les particularitats corresponents a la convocatòria extraordinària.
Disposició transitòria segona
Convocatòria simplificada de carrera professional per als exercicis de 2023 i 2024
1. La convocatòria simplificada que preveu aquesta disposició serà única i comprendrà els anys 2023 i 2024.
2. La data de tall per determinar la situació i els serveis prestats del sol·licitant serà el 30 de juny de cadascun dels anys indicats.
3. Els treballadors només poden sol·licitar l'accés o la progressió a la carrera en la categoria en què es trobaven en la data de tall.
4. Als treballadors que ja tenen reconegut un nivell de carrera al Servei de Salut se'ls tindran en compte únicament els serveis prestats a les institucions previstes a l'apartat 4.3.b fins a les dates de tall. Els que estiguin en la situació de promoció interna temporal només podran participar en la categoria d'origen.
5. Als treballadors que encara no hagin iniciat la carrera professional al Servei de Salut se'ls tindran en compte, ponderats degudament d'acord amb els criteris establerts a la disposició addicional primera d'aquest acord, tots els serveis prestats en administracions públiques abans de les dates de tall.
6. En aquesta convocatòria es tindran en compte les activitats de formació, docència i recerca acreditades pels sol·licitants fins a la data de tall de 2023 o 2024 que no s'hagin emprat en convocatòries anteriors.
7. Es podran acreditar els mèrits en matèria de formació, docència i recerca al·legats pel sol·licitant en els darrers deu anys abans de la data de tall. Els mèrits de més de deu anys es computaran al 50 % del valor que tenen.
8. Només es podrà adquirir un nivell de carrera a la categoria en què es participi.
9. El reconeixement del nivell de carrera que es generi com a conseqüència d'aquesta convocatòria donarà dret a percebre el complement de carrera professional des del dia 1r de juliol de l'any del reconeixement. No es tindrà dret a percebre interessos per les quantitats que corresponguin a aquest complement dels anys 2023 i 2024.
10. La convocatòria establirà el calendari de percepció de les quantitats degudes atenent les disponibilitats pressupostàries.
11. El procediment serà l'establert en aquest acord amb les particularitats corresponents a la convocatòria simplificada.
12. El procediment previst en aquesta disposició transitòria no s'iniciarà fins que no hagi finalitzat el procediment extraordinari previst en la disposició transitòria anterior.
Disposició transitòria tercera
Procediment extraordinari d'enquadrament del personal que hagi accedit a la condició de personal fix després d'haver superat un procés selectiu convocat abans de l'entrada en vigor d'aquest acord
1. Els treballadors estatutaris que adquireixin la condició de personal estatutari fix en una categoria d'un grup o subgrup superior després d'haver superat un procés selectiu convocat pel Servei de Salut abans de l'entrada en vigor d'aquest acord, poden sol·licitar, per una sola vegada, que se'ls efectuï un enquadrament a la nova categoria sempre que compleixin els requisits següents:
a. Que el sol·licitant tengui un nivell de carrera reconegut en la categoria d'origen.
b. Que el sol·licitant no hagi iniciat la progressió de carrera en la nova categoria en què adquireix la condició de fix.
2. Aquest enquadrament es pot sol·licitar en el termini de sis mesos a partir de la finalització de la convocatòria simplificada prevista a la disposició transitòria segona d'aquest acord.
3. Als efectes del que disposa aquest apartat, es tindran en compte els serveis prestats fins a la data de la solicitud.
4. Aquests serveis prestats s'han de ponderar d'acord amb els criteris establerts a la disposició addicional primera d'aquest acord, sens perjudici del que estableix l'apartat 4.3.c.
5. El reconeixement dels efectes de carrera a la nova categoria tindrà efectes administratius i econòmics des de la data de sol·licitud.
Disposició transitòria quarta
Referències al nou grup B
Les referències al nou grup B de l'article 76 del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic en què es fa referència en les taules que figuren a les disposicions transitòries i en els diferents punts d'aquest acord són aplicables a partir de la data que estigui incorporat als grups professionals del Servei de Salut, però en cap cas tindrà efectes retroactius.
Disposició transitòria cinquena
Primeres convocatòries ordinàries
1. La convocatòria ordinària corresponent a l'any 2025 es publicarà el juliol de 2025 si en aquesta data ha finalitzat el procediment simplificat previst a la disposició transitòria segona d'aquest acord.
2. Aquesta convocatòria incorporarà l'avaluació de tots els blocs en relació amb el període comprès entre el dia 1r de juliol de 2024 i el 30 de juny de 2025.
3. Les convocatòries ordinàries següents es faran d'acord amb el que disposa el punt 7 d'aquest acord i es referiran als períodes de valoració correlatius a l'assenyalat en el paràgraf anterior.
Disposició transitòria sisena
Avaluació del rendiment
L'avaluació del rendiment del personal estatutari prevista en el punt 11.4.a.3 no es farà efectiva fins que no s'implanti el sistema d'avaluació 360°.
Disposició derogatòria
En la data d'entrada en vigor d'aquest acord quedaran sense efecte els acords següents:
1. L'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 17 de març de 2016 pel qual s'aprova el Text consolidat dels acords sobre el sistema de promoció, desenvolupament i carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears, ratificat per l'Acord del Consell de Govern d'1 d'abril de 2016.
2. L'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 13 de gener de 2017 pel qual es modifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 17 de març de 2016 pel qual s'aprova el text consolidat dels acords sobre el sistema de promoció, desenvolupament i carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears, a la vegada que es corregeixen determinades errades materials o de fet, ratificat per l'Acord del Consell de Govern de 19 de gener de 2017.
3. L'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 22 de maig de 2018 pel qual es modifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 17 de març de 2016 pel qual s'aprova el Text consolidat dels acords sobre el sistema de promoció, desenvolupament i carrera professional del personal estatutari que depèn del Servei de Salut de les Illes Balears, alhora que se'n corregeixen determinats errors materials o de fet, ratificat per l'Acord del Consell de Govern de 8 de juny de 2018.
4. L'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 18 de novembre de 2022 pel qual es modifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 17 de març de 2016 pel qual s'aprova el Text consolidat dels acords sobre el sistema de promoció, desenvolupament i carrera professional del personal estatutari dependent del Servei de Salut de les Illes Balears, a fi d'estendre els efectes retributius del personal fix al personal temporal a partir del dia 1r de gener de 2021, ratificat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de desembre del 2022.
Disposició final
Entrada en vigor
1. Aquest acord entrarà en vigor l'endemà d'haver estat publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. Els procediments iniciats abans de l'entrada en vigor d'aquest acord s'han de regir per la normativa vigent anterior.
Com a prova de conformitat, signam aquest document.
Palma, 2 de juliol de 2024
Per l'Administració
Per les organitzacions sindicals
CC.OO. CSIF SATSE
SIMEBAL CESM UGT USAE