Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 443306
Acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2024 pel qual es ratifica l’Acord de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de 12 de juny de 2024 relatiu a l’adopció de mesures tendents a facilitar la conciliació de la vida familiar i professional del personal funcionari de l’àmbit dels serveis generals
En data 1 de febrer de 2020 es va publicar, en el BOIB núm. 14, el Decret 7/2020, de 31 de gener, pel qual es regulen els permisos, les llicències, les vacances i altres mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral del personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Amb posterioritat a aquest Decret, s'ha aprovat, mitjançant un acord del Consell de Govern de dia 3 de maig de 2021, el III Pla d'Igualtat entre Dones i Homes de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (serveis generals) 2021-2024. Aquest Pla preveu, dins les actuacions de l'eix 3 relatiu a la conciliació i responsabilitat, fomentar la conciliació de la vida personal, familiar i laboral i, més en concret, adoptar propostes amb noves mesures de flexibilitat horària que permetin al personal disminuir, per motius directament relacionats amb la conciliació, la seva jornada setmanal de treball.
Així mateix, l'experiència del dia a dia en la gestió de personal fa tenir coneixement de situacions que condueixen a la necessitat d'adoptar altres mesures que permetin la conciliació de la vida familiar i laboral sense menyscabar les necessitats organitzatives de l'Administració, una de les quals seria la possibilitat d'acumular en jornades completes les reduccions de jornada per guarda legal o atenció directa que preveu l'article 12 del Decret 7/2020, de 31 de gener, pel qual es regulen els permisos, les llicències, les vacances i altres mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
De conformitat amb l'article 38.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, els representants de les administracions públiques poden concertar acords per determinar condicions de treball amb la representació de les organitzacions sindicals legitimades en el si de les meses de negociació. En aquest sentit, en l'àmbit de l'Administració autonòmica, els representants d'aquesta i els de les organitzacions sindicals amb representació en la Mesa Sectorial de Serveis Generals varen subscriure, el 12 de juny de 2024, un acord relatiu a l'adopció de mesures tendents a facilitar la conciliació de la vida familiar i professional del personal funcionari de l'àmbit dels serveis generals.
D'altra banda, l'article 38.3 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, disposa que, per tal que els acords que versin sobre matèries de competència dels consells de govern de comunitats autònomes tenguin validesa i eficàcia, requereixen l'aprovació expressa i formal d'aquest òrgan, i que: «Quan els acords hagin estat ratificats i afectin temes que poden ser decidits de manera definitiva pels òrgans de govern, el seu contingut és directament aplicable al personal inclòs en el seu àmbit d'aplicació, sense perjudici que a efectes formals es requereixi la modificació o derogació de la normativa reglamentària corresponent, si s'escau».
Així mateix, l'article 5.2.c) de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, atribueix al Consell de Govern la competència de donar validesa i eficàcia als acords assolits en la negociació amb la representació sindical del personal funcionari mitjançant l'aprovació expressa i formal d'aquests.
Per tot això, de conformitat amb el que disposa l'article 6.2.g) de la Llei 3/2007, el Consell de Govern a proposta de la consellera de Presidència i Administracions Públiques, en la sessió de dia 12 de juliol de 2024 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Ratificar l'Acord de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de 12 de juny de 2024 relatiu a l'adopció de mesures tendents a facilitar la conciliació de la vida familiar i professional del personal funcionari representat en l'àmbit de la Mesa Sectorial de Serveis Generals, que s'adjunta com a annex.
Segon. Ordenar que aquest Acord es publiqui íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Tercer. Disposar que aquest Acord tengui efectes des de l'endemà de la publicació.
Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 8.2, 10.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici que la persona interessada en pugui interposar qualsevol altre que consideri procedent.
Palma, 12 de juliol de 2024
La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens
Acord de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears relatiu a l'adopció de mesures tendents a facilitar la conciliació de la vida familiar i professional del personal funcionari de l'àmbit dels serveis generals
Parts
Per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el director general de Funció Pública.
Per la part social, els representants de les organitzacions sindicals representats en la Mesa Sectorial de Serveis Generals, els quals consten com a signants d'aquest Acord.
Antecedents
1. L'1 de febrer de 2020, es va publicar en el BOIB núm. 14 el Decret 7/2020, de 31 de gener, pel qual es regulen els permisos, les llicències, les vacances i altres mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral del personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
En matèria de permisos, el Decret esmentat desplega les disposicions que conté la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en el marc dels articles 48 i 49 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TREBEP).
2. El III Pla d'Igualtat entre Dones i Homes de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (serveis generals) 2021-2024, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 3 de maig de 2021, preveu, dins les actuacions de l'eix 3 relatiu a la conciliació i responsabilitat, fomentar la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, i, més concretament, l'adopció de propostes amb noves mesures de flexibilitat horària que permetin al personal disminuir, per motius directament relacionats amb la conciliació, la seva jornada setmanal de treball.
Així mateix, l'experiència del dia a dia en la gestió de personal fa tenir coneixement de situacions que condueixen a la necessitat d'adoptar altres mesures que permetin la conciliació de la vida familiar i laboral sense menyscabar les necessitats organitzatives de l'Administració, una de les quals seria la possibilitat d'acumular en jornades completes les reduccions de jornada per guarda legal o atenció directa que preveu l'article 12 del Decret 7/2020, de 31 de gener, pel qual es regulen els permisos, les llicències, les vacances i altres mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, fruit de les negociacions duites a terme entre l'Administració i les organitzacions sindicals representades en la Mesa Sectorial de Serveis Generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a l'empara del que estableixen els articles 33, 34 i 38 del Reial decret legislatiu 5/2015, subscrivim el següent
Acord
1. Objecte
Aquest Acord té per objecte modificar el règim de gaudi del permís de reducció de jornada per guarda legal o atenció directa en el sentit de permetre l'acumulació en jornades completes el temps de reducció de jornada.
2. Modificació del règim de gaudi del permís de reducció de jornada per guarda legal o atenció directa
Es modifica l'article 12 del Decret 7/2020, de 31 de gener, pel qual es regulen els permisos, les llicències, les vacances i altres mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el sentit d'afegir-hi un punt 4 amb el contingut següent:
4. Es pot autoritzar que aquesta reducció de jornada s'acumuli setmanalment en jornades completes sempre que sigui compatible amb les necessitats i el funcionament correcte dels serveis públics.
Aquesta acumulació s'ha de sol·licitar amb una antelació mínima de quinze dies a la data d'inici del gaudi i resta condicionada a les necessitats del servei. En el supòsit que en una mateixa unitat hi hagi diverses persones que demanin l'acumulació, s'ha de garantir una presència obligatòria del trenta-tres per cent dels seus efectius durant tot el temps de presència obligada.
3. Vigència
Aquest Acord té aplicació temporal i continuarà vigent fins que es duguin a terme els tràmits que requereixen l'aprovació d'una disposició reglamentària que modifiqui o derogui el règim de permisos del personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que regula el Decret 7/2020, de 31 de gener.
Aquest Acord, després que el Consell de Govern el ratifiqui, comença a vigir l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 38.3 del TREBEP.
4. Règim transitori
Les persones que a l'entrada en vigor d'aquest Acord tenguin concedit un permís de reducció de jornada per guarda legal o atenció directa poden sol·licitar una revisió dels termes de la resolució del permís per adaptar-lo al contingut d'aquest Acord.
Palma, 12 de juny de 2024
Per l'Administració |
Per les organitzacions sindicals |
|
USO STEI_intersindical CSIF CCOO UGT SINTTA |