Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 441540
Conveni entre l’Ajuntament de Palma i la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca pel qual s’instrumenta una subvenció per al finançament i distribució gratuïta d’aliments al municipi de Palma durant el període 2023-2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

MARGINAL: 2024/100002

Parts

María de Lourdes Roca Calafell, tinenta de batle de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut i Igualtat d'Oportunitats de l'Ajuntament de Palma, amb el NIF P0704000I i amb domicili a la plaça de Cort, 1, 07001 de Palma, en representació del dit Ajuntament en virtut del Decret de Batlia núm. 202400797, de 18 de gener de 2024. Actua en nom i representació d'aquest, amb competència per delegació del batle per firmar convenis adreçats a desenvolupar i executar competències pròpies de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma, en els termes prevists a l'article 2.1 j) del decret de Batlia núm. 1290, de 3 de maig de 2024, de modificació del Decret d'organització dels serveis administratius de l'Ajuntament de Palma.

Raimundo de Montis Coll, en nom i representació de la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca, amb el NIF G57152639 i amb domicili al carrer Cardenal Rosell, 185, 07007 de Palma.

Antecedents

1. Dintre del concepte actual d'estat social i democràtic de dret, la concessió d'ajudes o de subvencions constitueix la principal activitat de foment que desenvolupen les Administracions Públiques. Una part important de l'activitat financera del sector públic es canalitza mitjançant subvencions, amb l'objecte de donar resposta, a través de mitjans de recolzament financer, a demandes socials i econòmiques de persones i/o entitats públiques o privades. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, configura aquestes com una tècnica de foment de determinats programes d'utilitat pública i d'interès general i, fins i tot, com a un procediment de col·laboració entre l'Administració pública i els particulars per a la gestió d'activitats d'interès públic.

2. L'article 2 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears,  disposa que els serveis socials tenen com a finalitat assegurar el dret de les persones a viure dignament durant totes les etapes de la seva vida mitjançant la cobertura de les seves necessitats personals bàsiques i de les necessitats socials, en el marc de la justícia social, l'equitat, la cohesió territorial i el benestar de les persones. Continua dient que els serveis socials es dirigeixen especialment a la prevenció de les situacions de risc, a compensar els dèficits de suport social i econòmic de situacions de vulnerabilitat i de dependència, i a promoure actituds i capacitats que facilitin la integració social de les persones. En conseqüència, a l'article 3 de la mateixa norma es fixen, entre d'altres objectius, la detecció i atenció de les situacions de falta de recursos bàsics i de les necessitats socials tant de les persones com dels grups i de la comunitat en general. Per la seva part, a l'article 25 s'obliga a les administracions públiques a garantir un conjunt de prestacions que donin resposta a les necessitats bàsiques de les persones, entre les quals es troben l'allotjament, l'alimentació i el vestit, l'accessibilitat a la informació i als recursos dels serveis socials, entre d'altres.

3. La Fundación Banco de Alimentos de Mallorca (inscrita en el núm. 734 del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears) és una entitat sense ànim de lucre que té com objectiu fonamental la recollida d'aliments de la cadena alimentària i la seva distribució entre les famílies, persones i grups en situació de vulnerabilitat social i econòmica, mitjançant organitzacions i entitats sense afany de lucre de l'àmbit de l'assistència social. Desenvolupa aquesta funció des de l'any 2002, essent en l'actualitat una entitat referent en el municipi atesa la seva experiència i la seva xarxa de prop de 200 entitats col·laboradores.

4. Els Bancs d'Aliments són, juntament amb Creu Roja, les úniques organitzacions autoritzades de distribució encarregades del repartiment dels aliments subministrats pel Programa Operatiu d'Ajuda Alimentària dels Fons d'Ajuda Europeu per les persones més desfavorides (FEAD). La principal singularitat respecte de Creu Roja és que, mentre que aquesta darrera distribueix els aliments directament als ciutadans, els Bancs d'Aliments distribueixen els aliments a altres entitats benefiques minoristes, contribuint d'aquesta manera no només a cobrir les necessitats bàsiques d'alimentació de les persones desfavorides, sinó que a més permet fomentar la participació dels principals actors socials dels diferents municipis, que són en definitiva els qui tenen una major proximitat als ciutadans.

5. El 22 de desembre de 2023 s'ha aprovat definitivament pel Ple de l'Ajuntament de Palma el pressupost municipal de la corporació relatiu a l'exercici pressupostari de 2024, així com les Bases d'Execució i la Plantilla de personal corresponent. Tant en el pressupost aprovat, com en l'annex de subvencions nominatives de les bases d'execució vigents, s'ha previst una subvenció nominativa per un import de 45.000,00 € a favor de la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca, amb càrrec a l'aplicació 05.23120.48201 – SERVEIS SOCIALS.- SUBV. CONV. BANC ALIMENTS - del pressupost de despeses de l'Àrea per l'exercici pressupostari de 2024.

6. Posteriorment, el 23 de gener de 2024 va tenir entrada al Registre Municipal sol·licitud de subvenció de la Fundació Banco de Alimentos de Mallorca mitjançant la qual es sol·licitava una subvenció per un import 45.000,00 €, suposant el 100% del cost total de l'activitat subvencionable presentada. Dintre d'aquest import es preveuen despeses d'arrendament de la nau industrial, de subministres, de combustible i de pagament de professionals i salaris de mossos per tal de que l'entitat pugui realitzar la seva activitat dintre del municipi de Palma.

7. Una vegada revisada la sol·licitud presentada, i atès els bons resultats dels darrers anys, és voluntat de les entitats establir i mantenir un nivell de col·laboració que asseguri l'execució de l'activitat objecte d'aquest conveni, incloent-se dins aquesta les comunicacions que escaiguin davant possibles modificacions dels termes d'aquest acord.

Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d'acord amb les següents

Clàusules

1. Objecte

Aquest conveni té per objecte instrumentar una subvenció directa a favor de la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca, per al finançament de les activitats d'aprovisionament, emmagatzematge i distribució gratuïta d'aliments realitzades durant el període comprès entre el 16 d'agost de 2023 i el 15 d'agost de 2024, ambdós inclosos, a favor dels ciutadans del municipi de Palma afectats per una situació econòmica precària.

Per al desenvolupament d'aquestes tasques, fonamentalment les relatives a la distribució d'aliments, es treballarà de forma coordinada amb entitats radicades al municipi de Palma.

2. Actuacions previstes i compromisos de les parts

2.1 En termes generals, l'objecte d'aquest Conveni és finançar i/o col·laborar en les següents accions:

  1. La recollida d'aliments excedents d'agents de la cadena alimentària.

  2. L'emmagatzematge i classificació d'aquests aliments.

  3. La distribució periòdica de lots a entitats benèfiques col·laboradores que estiguin enregistrades al Registre unificat de Serveis Socials de les Illes Balears (RD 10/2013).

  4. Les despeses de professionals relatives a la realització de les tasques objecte del conveni.

2.2 Concretament, la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca durà a terme les activitats següents:

  1. Garantir, segons les disponibilitats, la quantitat d'aliments a distribuir gratuïtament i el número de perceptors de la ciutat de Palma.

  2. La selecció, classificació i control dels aliments provinents de les campanyes i donacions d'empreses i particulars al municipi.

  3. L'emmagatzematge dels aliments fins el moment de la seva distribució en nau, càmeres frigorífiques i congelador.

  4. La millora de la gestió, comunicació i seguiment de les entitats assistencials que reben els aliments per a la seva distribució gratuïta als destinataris finals, en col·laboració amb els serveis socials municipals.

2.3 Per tot això, la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca es compromet a:

  1. Executar les activitats objecte d'aquest conveni, responsabilitzant-se de la seva organització i gestió integral, i assolir en termes generals els objectius que han motivat la concessió de la subvenció.

  2. Programar les seves activitats en les dates que millor responguin a l'interès de les persones beneficiàries i/o a les possibilitats organitzatives.

  3. Facilitar les actuacions d'inspecció i comprovació material de l'activitat subvencionada efectuada pels tècnics competents.

  4. Justificar en els termes que estableix aquest conveni les quantitats rebudes, tant d'aliments com dineràries, tenint en compte els terminis i la forma de justificació que es fixen mitjançant aquest conveni.

  5. Donar l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de l'activitat, en els termes previstos en el conveni.

  6. Complir amb la resta d'obligacions legals establertes per les entitats beneficiàries en matèria de subvencions.

2.4 L'Ajuntament de Palma es compromet a:

  1. Aportar 45.000,00 € a la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca per al finançament de les despeses derivades de les accions que formen part de l'objecte d'aquest conveni. A la signatura del conveni es pagarà una bestreta per un import de 18.000,00 € (que representa un 40% de l'import total). L'import restant es satisfarà una vegada s'aprovi per Junta de Govern Local la justificació de les despeses realitzades, sempre i quan aquesta resulti adequada i conforme amb l'objecte del conveni.

  2. Facilitar la col·laboració de les àrees municipals i entitats dependents per a la consecució de l'objecte del present conveni.

3. Requisits i documentació a presentar per part de l'entitat beneficiària

3.1. La Fundación Banco de Alimentos haurà d'acreditar el compliment dels següents requisits:

  1. Estar legalment constituïda de conformitat amb la normativa vigent, registrada i activa a la data d'inici per a la presentació de sol·licituds.

  2. Tenir capacitat jurídica i d'obrar.

  3. Ser una entitat sense ànim de lucre i presentar actuacions, dins el municipi de Palma, sense ànim de lucre.

  4. Estar al corrent d'obligacions tributàries i de Seguretat Social.

  5. Estar al corrent de les obligacions fiscals amb l'Ajuntament de Palma.

  6. No haver estat sancionat, mitjançant resolució ferma, amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions de conformitat amb aquesta o altres lleis que així ho estableixin.

  7. No incórrer en cap de la resta de circumstàncies previstes a l'article 10 de l'Ordenança Municipal general reguladora de la concessió de subvencions, així com l'article 13 de la Llei 38/2003, General de subvencions.  

  8. Disposar de la estructura i capacitat suficient per a garantir el compliment dels objectius del projecte presentat; a aquests efectes s'haurà de presentar una declaració jurada.

  9. Trobar-se al corrent de pagament de les obligacions per reintegrament.

  10. Trobar-se inscrita en el Registre unificat de Serveis Socials de les Illes Balears (Decret 10/2013, de 28 de febrer).

3.2. Aquesta entitat haurà de presentar, abans de la signatura d'aquest Conveni, la següent documentació:

  1. Sol·licitud de realització de subvenció i  descripció de l'activitat objecte de Conveni.

  2. Declaració responsable d'estar al corrent d'obligacions tributàries i de seguretat social i de no incórrer en cap de les circumstàncies previstes a l'article 10 de l'Ordenança General de subvencions de l'Ajuntament de Palma.

  3. Declaració expressa d'altres subvencions sol·licitades i/o obtingudes per al mateix concepte i, si escau, d'haver justificat correctament les subvencions concedides en exercicis anteriors.

  4. Document signat per l'entitat  bancària on s'acrediti el núm. de compte per a la realització de pagaments per part de la Tresoreria Municipal.   

  5. Còpia dels estatuts actualitzats de l'entitat sol·licitant.

  6. Còpia DNI del representant de l'entitat.

  7. Còpia de Targeta d'Identificació Fiscal (CIF) de l'entitat sol·licitant.

  8. Declaració responsable de vigència dels estatuts i dels càrrecs representatius de l'entitat.

  9. Declaració responsable de trobar-se al corrent de pagament de les obligacions per reintegrament.

  10. Declaració responsable de no disposar dels recursos suficients per finançar transitòriament l'activitat.

3.3. De conformitat amb l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en relació amb l'article 53 f) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre,  del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i pel que fa a la documentació referida als apartats d), e), f) i g), si aquesta documentació ja es troba en poder de l'Ajuntament, l'entitat sol·licitant sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment a què corresponguin,  pot fer ús del dret de no presentar-los, fent constar la data i l'òrgan o dependència en els quals varen ser presentats o emesos.

4. Pagament, forma de justificació, documentació a presentar i termini de presentació de la corresponent documentació.

4.1. En consonància amb el previst a l'article 41 de l'Ordenança municipal de subvencions, a la signatura del conveni es realitzarà un pagament anticipat de 18.000,00 € a favor de la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca, amb càrrec a l'aplicació 05.23120.48201 – SERVEIS SOCIALS.- SUBV. CONV. BANC ALIMENTS del pressupost de despeses per l'any 2024. L'entitat beneficiària queda exonerada de l'obligació de presentar garanties per a la tramitació d'aquest pagament.

4.2. La Fundación presentarà obligatòriament, abans del 30 de setembre de 2024, la documentació justificativa de la subvenció concedida, que consistirà en:

a) Una memòria tècnica avaluadora de les activitats realitzades, detallant els següents punts:

  • Descripció de l'activitat.
  • Finalitat, conforme al pressupost presentat.
  • Actuacions realitzades, amb els objectius proposats i els resultats obtinguts, així com les modificacions realitzades en el desenvolupament de la seva activitat.
  • Relació dels mitjans de finançament. Descripció d'aquelles activitats finançades mitjançant aquesta subvenció i el seu cost, així com aquelles finançades amb fons propis o d'altres fons de finançament.
  • Relació de les entitats col·laboradores, que hauran d'estar inscrites en el Registre unificat de Serveis Socials. La Fundació haurà de presentar una declaració responsable relativa a aquest extrem.
  • Seguiment en relació al funcionament/distribució dels aliments per part de les entitats que garanteixi el bon ús i la distribució gratuïta dels mateixos.
  • Conclusions.

b)  Una memòria justificativa de la inversió econòmica amb:

  • Compte justificatiu integrat per una relació numerada seqüencialment de les despeses realitzades, ordenada per partides pressupostàries. Detallant altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la seva procedència i assenyalant la quantia i el percentatge que se li imputa a cada administració en cada una de les factures.
  • Originals i còpies de factures relatives a les despeses a les que s'han destinat els fons rebuts o qualsevol altre document probatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, acreditatius de la despesa realitzada. Aquests documents justificatius hauran de contenir les dades següents:
      •  
    • Raó social i NIF del proveïdor.
    • Raó social i NIF de la beneficiària.
    • Expressió detallada del servei prestat i/o material administrat
    • Data de la factura.
  • S'adjuntaran a tots aquests documents econòmics justificatius, els documents acreditatius de pago als creditors. Els justificants econòmics hauran de pagar-se per via bancària (ja sigui transferència o pagament de targeta, entre d'altres). Excepcionalment s'admetrà el pagament efectiu de factures fins a un màxim de 150 euros per justificant i fins un total de 1.500 € per a totes les despeses del projecte. En aquests casos haurà de constar el segell comercial de l'empresa emissora, amb la signatura de la persona responsable i la data de pagament corresponent o, en el seu defecte, que quedi suficientment acreditació la realització del pagament.
  • Per a considerar acreditades com a costs salarials les corresponents despeses de personal, han de presentar-se còpies del contracte de feina, nòmines corresponents signades per la persona receptora i pagades, o abonament bancari, si s'escau, com també la documentació corresponent de la Seguretat Social. En el cas de justificants on s'hagin practicat retencions a càrrec de l'IRPF, s'hauran de presentar els corresponents models de l'Agència Tributària, així com el pagament associat als mateixos.
  • Aportació dels documents justificatius de la elecció, seguint criteris d'eficiència i economia, d'una determinada oferta presentada per a  aquelles partides subvencionades que superin les quanties establertes per al contracte menor, fixades a l'art. 118 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, de conformitat amb l'article 31.3 LGS. En el cas de que l'elecció no recaigui sobre la proposta econòmica més favorable, s'haurà de presentar una memòria explicativa justificativa de les circumstàncies que, de conformitat amb l'art. 31.3 LGS, han provocat aquesta elecció.
  • Indicació de la tributació corresponent, assenyalant si escau la seva exempció.
  • Certificats actualitzats que acreditin que el beneficiari es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'entitat no vindrà obligada a presentar els certificats sempre i quan hagués habilitat a l'Administració en la seva sol·licitud de subvenció o en qualsevol altre documentació posterior a recavar aquestes dades.
  • Si escau, carta de reintegrament en el suposat de romanents no aplicats així com dels interessos derivats dels mateixos.

En tot cas, les actuacions subvencionables per aquest Conveni hauran d'estar compreses entre el 16 d'agost de 2023 i el 15 d'agost de 2024.

D'acord amb l'establert a l'article 39.2 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel que s'aprova el text refós de la llei de subvencions, l'aplicació dels fons obtinguts no s'entén del tot justificat fins que s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte que va servir de base a la concessió de la subvenció, amb independència de l'import de la subvenció sol·licitada o de l'import de  la subvenció concedida.

La falta de presentació de la documentació justificativa en termini podrà tenir la consideració d'infracció lleu de conformitat amb l'article 56 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. En aquest supòsit, l'Administració requerirà a l'entitat perquè en el termini de 15 dies presenti la seva justificació, sense perjudici de l'incoació del corresponent procediment sancionador, si procedeix.

Si transcorregut aquest nou termini no s'hagués presentat la documentació requerida, es procedirà a la revocació de la subvenció concedida i, en el seu cas, al reintegrament de la quantitat anticipadament percebuda.

4.3. Avaluada tota la documentació, es realitzarà un informe de valoració subscrit pels tècnics municipals competents, en el qual s'ha de posar de manifest si la justificació presentada és adequada i pertinent i si es compleixen o no els objectius proposats. En el cas de que l'informe avaluador sigui desfavorable, s'hauran d'assenyalar les deficiències detectades en la memòria justificativa presentada i atorgar un període de 10 dies a l'entitat per esmenar-les.

4.4. Si la justificació resulta adequada i conforme a l'objecte de la subvenció i s'acrediten integrament totes les despeses es procedirà a aprovar per Junta de Govern resolució en que es declari justificat el Conveni i s'acordi el pagament final de la subvenció concedida.

En el cas de que no s'hagi presentat justificació o que aquesta, una vegada atorgat el període d'esmena corresponent, sigui incompleta, insuficient i/o incorrecta, es procedirà a revocar  total o parcialment la subvenció concedida i a instar el corresponent procediment de reintegrament de les quantitats percebudes o a aprovar un pagament restant inferior, segons el cas i la quantitat efectivament justificada.

També es procedirà a revocar la subvenció concedida i a instar el procediment de reintegrament de les quantitats prèviament percebudes si es donen qualsevol de les causes o incompliments previstos en la normativa aplicable.

5. Compatibilitat de la subvenció

El present conveni és compatible amb la percepció d'altres subvencions i/o ajudes per a la mateixa finalitat concedides per part d'altres administracions i/o entitats públiques o privades.

En el cas de que es rebin altres subvencions o ajudes públiques per finançar part de les despeses previstes en el projecte presentat en la sol·licitud, l'entitat vindrà obligada a presentar una declaració responsable especificant les subvencions o ajudes concretes percebudes, amb indicació del seu import i procedència, i relacionant els justificants econòmics corresponents que es financen total o parcialment amb les mateixes.

En tot cas, la suma total de la quantitat concedida a favor de Banc d'Aliments en aquest Conveni més la suma per la percepció d'aquestes altres subvencions i/o ajudes, no serà superior al cost total de les activitats que composen l'objecte del present Conveni.

6. Publicitat de la subvenció

La beneficiària realitzarà l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de la subvenció, i farà constar a tots els elements publicitaris i de difusió de l'activitat subvencionada la col·laboració i el suport de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma, incloent-hi el logotip que es facilitarà a tal efecte.

Per altra banda, una vegada aprovat el present Conveni per la Corporació Municipal es procedirà a comunicar el mateix a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), en compliment de l'establert en l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

7. Seguiment de l'execució del conveni i de l'activitat subvencionada

Al tractar-se d'una subvenció instrumentalitzada mitjançant Conveni, el seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni i dels compromisos adquirits es realitzarà pels tècnics competents designats per l'òrgan gestor i comprendrà les següents actuacions:

a) Valoració de la sol·licitud de subvenció presentada i dels requisits per a ser beneficiària d'una subvenció. La sol·licitud ve acompanyada d'una memòria on queda reflectit l'objecte de l'activitat subvencionada i el seu contingut econòmic.

b) Inspecció tècnica de l'activitat: durant el període d'execució de l'activitat, el tècnic designat per l'Administració realitzarà, com a mínim, una visita a les dependències  de l'entitat per comprovar la realització material de l'activitat i per poder sol·licitar les aclaracions que siguin pertinents. D'aquesta visita s'aixecarà un informe relativa a l'adequació de l'activitat que s'està executant amb la prevista en la sol·licitud.

c) Revisió de la documentació justificativa presentada, tant des del punt de vista del contingut de l'activitat executada i de l'assoliment dels objectius, com de les despeses econòmiques realitzades. Igualment sobre aquest tràmit s'emetrà un informe que determini si l'activitat executada i les despeses s'ajusten al projecte inicialment aprovat.

8. Normativa aplicable

En tot allò no previst en el present Conveni serà d'aplicació la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Decret Legislatiu 2/2005,  de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003 general de subvencions, l'Ordenança Municipal de subvencions de l'Ajuntament de Palma, les Bases d'execució vigents que regulen les subvencions del Pressupost municipal, així com la resta de normativa que sigui d'aplicació.

Així mateix, el present conveni està exclòs de l'àmbit d'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, de conformitat amb l'establert a l'article 6 de l'esmentada llei.

 

9. Jurisdicció competent

Aquest Conveni té caràcter administratiu, per la qual cosa l'Ajuntament de Palma té la facultat d'interpretar en primer terme i resoldre quantes incidències puguin produir-se durant la seva vigència. En qualsevol cas, les qüestions litigioses que es puguin suscitar en cas de conflicte en la interpretació, l'aplicació, l'execució i, si escau, la resolució, s'han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa, d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora d'aquesta jurisdicció.

Com a prova de conformitat, signem aquest conveni en dos exemplars.

 

Palma, 5 de juliol de 2024

Per l'Ajuntament de Palma, la tinenta de batle de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut i Igualtat d'Oportunitats

María de Lourdes Roca Calafell

Per la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca, el representant 

Raimundo de Montis Coll