Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE FERRERIES

Núm. 436787
Aprovació definitiva del Reglament regulador de l’ús i el funcionament de les instal·lacions esportives municipals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Un cop finalitzat el termini d'exposició al públic sense que s'hagin presentat reclamacions, ha resultat definitiu l'Acord d'aprovació inicial del Reglament regulador de l'ús i el funcionament de les instal·lacions esportives municipals, adoptat pel Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària de 30 de març de 2023, el contingut del qual es transcriu a continuació:

"Reglament regulador de l'ús i el funcionament de les instal·lacions esportives municipals

PREÀMBUL

Durant els darrers anys s'ha produït un increment de l'oferta i la demanda de serveis esportius.

És voluntat de l'Ajuntament de Ferreries millorar la qualitat de vida i el benestar de la població del municipi i l'ús esportiu a les diferents instal·lacions esportives municipals.

Atesa la demanda que hi ha per part de les entitats i els clubs esportius, així com de les persones usuàries, s'ha redactat un nou reglament d'ús i funcionament de les instal·lacions esportives.

 

Capítol I Exposició de motius

Article 1 Objecte

L'objecte d'aquest Reglament és regular l'ús i el funcionament de les instal·lacions esportives municipals gestionades pel Servei d'Esports de l'Ajuntament de Ferreries, així com els drets i deures de les persones i de les entitats que en són usuàries.

Article 2 Concepte

Són tots aquells edificis, pavellons, camps, pistes, dependències, recintes a l'aire lliure i zones per a la pràctica esportiva, equipats per a desenvolupar-hi activitat física i esport, gestionades directament o indirectament per l'Ajuntament de Ferreries, inclosos els espais d'equipament complementaris o funcionalment necessaris per al desenvolupament de l'activitat esportiva.

A les instal·lacions esportives s'hi practicarà qualsevol activitat, exercici físic i esport a què estan destinades. Sempre que sigui tècnicament possible, i prèvia autorització municipal, es podran realitzar altres tipus d'activitats esportives.

Les instal·lacions esportives municipals són per a la pràctica de l'activitat física i esportiva escolar, per a l'exercici físic de les persones adultes i la gent major, per al temps de lleure de la ciutadania en general, per a l'esport federat, per a l'esport d'exhibició, per a l'esport d'alt rendiment i, de forma

puntual, per a activitats esportives de caràcter social quan compleixin els requisits establerts. Les instal·lacions regulades per aquest Reglament són:

  • Pista poliesportiva del Col·legi d'Educació Infantil i Primària Castell de Santa Àgueda, amb codi 000160 de l'Inventari municipal.
  • Poliesportiu municipal de Ferreries, amb codi 000005 de l'Inventari municipal.
  • Camp de futbol 11 municipal i camp de futbol 7 annex, amb codi 000005 de l'Inventari municipal.
  • Pistes de tennis municipals, amb codi 000005 de l'Inventari municipal.
  • Pistes de pàdel, amb codi 000005 de l'Inventari municipal.
  • Pistes de petanca, amb codi 000005 de l'Inventari municipal.
  • Zona verda per a la pràctica d'atletisme contigua al polígon.

Article 3 Qualificació jurídica i accés a les instal·lacions

Les instal·lacions esportives municipals tenen la qualificació de béns de domini públic a efectes de la utilització pública i de servei públic per a l'activitat física i l'esport.

Les instal·lacions esportives, independentment del tipus de gestió, són d'accés lliure per a tota la ciutadania, de forma individual o col·lectiva, sense cap més limitació que les establertes en les lleis i en aquest Reglament. Per tant, podran ser utilitzades tant per les persones físiques com per les persones jurídiques.

L'accés a les instal·lacions esportives està condicionat per l'aforament i el pagament dels preus públics establerts en l'Ordenança fiscal reguladora del preu públic per la prestació de serveis i realització d'activitats en instal·lacions esportives.

Així mateix, estarà condicionat per la normativa específica aplicable en el cas d'activitats i espectacles amb assistència de públic, i d'acord amb l'ordre de preferència previst en el present Reglament.

 

Capítol II Disponibilitat horària

Article 4 Horaris

L'obertura i el funcionament de les instal·lacions esportives s'estableix per als períodes i horaris següents:

Temporada esportiva/curs escolar:

  • De dilluns a divendres, de 8 h a 14 h i de 15.30 h a 22 h.
  • Els dissabtes i diumenges es regiran pels calendaris, horaris i usos que s'estableixin per als partits federats i les competicions esportives federades.

Temporada d'estiu:

  • De dilluns a divendres, de 8 h a 14 h, i als capvespres segons les peticions d'ús que hi hagi.
  • Dissabtes i diumenges, segons la demanda i sol·licituds d'ús.

Cada instal·lació tindrà el seu propi horari, que serà aprovat per l'Ajuntament, i serà respectat durant tota la temporada.

Aquests horaris es podran veure modificats per necessitat del Servei d'Esports. També es podran veure afectats els dies festius i durant les festes locals.

L'Ajuntament de Ferreries es reserva el dret a fer ús de les instal·lacions esportives en qualsevol període de l'any, ja sigui durant el curs escolar - temporada esportiva i/o durant la temporada d'estiu, en franja de matí o tarda, per poder realitzar-hi activitats físiques i esportives.

També podrà autoritzar-ne d'altres, si ho creu oportú, sempre intentant respectar les activitats ja previstes dins els horaris marcats del curs envigor.

Article 5 Curs escolar - Temporada esportiva

Matí

En horari de 8 h a 14 h, les instal·lacions esportives seran utilitzades pels diferents centres educatius de Ferreries per tal de dur a terme les classes d'educació física. Cap centre educatiu tindrà preferència sobre els altres. També s'hi faran les classes d'exercici físic i recreatiu per a persones jubilades.

Juntament amb la coordinació esportiva de l'Ajuntament de Ferreries, a principi de cada curs escolar s'establiran i s'acordaran els horaris per a cada centre educatiu. Els espais es podran fer servir de forma compartida si el professorat ho considera adequat.

Durant les classes serà sempre obligatòria la presència del professor o professora corresponent, que serà responsable del bon ús de les instal·lacions i també del bon ús dels materials i de la seva retirada i emmagatzematge un cop acabada la classe.

Queda prohibida, en horari de classe, l'entrada a les instal·lacions esportives d'alumnat que no formi part del grup classe, llevat que vagi acompanyat d'altres professors i tenguin permís d'accés per a realitzar-hi altres tipus d'activitats.

Tarda

En horari de 15.30 h a 22.00 h, les instal·lacions esportives seran majoritàriament utilitzades pels clubs i entitats esportives de Ferreries, que tindran prioritat davant altres activitats, per desenvolupar-hi les diferents activitats físiques i esportives.

En aquesta franja horària, sempre que hi hagi disponibilitat, es podran reservar les instal·lacions esportives perquè en facin ús les persones o grups d'usuaris, sempre amb l'autorització prèvia del Servei d'Esports de l'Ajuntament.

Article 6 Temporada d'estiu

Durant les vacances escolars d'estiu els centres educatius, clubs o entitats esportives faran servir les instal·lacions esportives municipals per desenvolupar-hi campus o escoles esportives d'estiu. Aquests es desenvoluparan principalment en horari de matí, de 8 h a 14 h, tot i que també hi podrà haver campus de tecnificació esportiva en horari de capvespre.

Les sol·licituds s'hauran de presentar, com a mínim, quinze dies abans i seran valorades pel Servei d'Esports, que les podrà autoritzar si ho considera oportú.

Atès que hi pot haver sol·licituds per a altres activitats, esportives o no, es donarà prioritat a les esportives, i d'aquestes, a les que ja s'hagin fet en anys anteriors.

Serà obligatori que l'entitat compti amb una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil, i la que cobreixi lesions i accidents esportius durant l'activitat.

Durant aquest període, sempre que hi hagi disponibilitat, es podran reservar les instal·lacions esportives a persones o grups d'usuaris perquè en facin ús, sempre amb l'autorització prèvia del Servei d'Esports de l'Ajuntament.

Article 7 Canvis d'horari

En qualsevol període de l'any, i també en qualsevol franja horària, es podran realitzar canvis sempre que sigui necessari i les dues parts hi estiguin d'acord:

  • Canvis entre activitats d'un mateix centre educatiu, club o entitat esportiva sense que afecti les altres programades. S'haurà de notificar el canvi acordat al Servei d'Esports de l'Ajuntament de Ferreries.
  • Canvis entre activitats de diferents centres educatius, clubs o entitats esportives sense que afecti terceres persones. S'haurà de coordinar juntament amb el Servei d'Esports de l'Ajuntament de Ferreries. Si es donés el cas que la coordinació i l'Ajuntament ho considerin prou justificat, es podrà ordenar un canvi intentant compensar l'activitat que n'hagi resultat afectada.

 

Capítol III Normes generals d'ús

Article 8 Instal·lacions esportives

Les instal·lacions esportives han de ser cuidades i respectades, i també el seu mobiliari i equipament esportiu.

Qualsevol persona que accedeixi als recintes esportius ha de mantenir sempre un comportament correcte, respectant les pautes establertes en aquest document.

El Servei d'Esports podrà deixar una clau de la instal·lació a la persona responsable de l'entitat o club que en faci ús, que serà la responsable de vetlar pel bon comportament i el tracte correcte de la instal·lació. Aquesta situació no autoritza cap persona de l'entitat i/o de l'equip a utilitzar la instal·lació fora dels horaris fixats ni per a altres finalitats diferents de les establertes.

L'accés a la zona del terreny de joc haurà de ser amb la indumentària esportiva adequada.

 

A la zona del terreny de joc no està permesa l'entrada de menjar, llaunes i altres envasos, ni tampoc de llaminadures, bosses de patates i altres aperitius.

Tots els clubs o entitats estan obligats a respectar els horaris d'ús de les pistes que tenguin assignats.

Una instal·lació esportiva és un espai lliure de fums; per tant, queda prohibit fumar dins tot el recinte esportiu, sigui cobert o a l'aire lliure.

L'entrada de mascotes no està permesa a cap de les zones esportives. És d'obligat compliment que quedin fora dels recintes.

No es permet l'accés a les instal·lacions esportives amb objectes de vidre, substàncies inflamables o nocives.

Article 9 Mobiliari

El mobiliari de les instal·lacions ha de ser utilitzat sempre d'acord amb les indicacions dels responsables de cada instal·lació, vetllant-ne per l'ús correcte i garantint-ne el manteniment en bones condicions.

Els desperfectes o danys ocasionats per negligència, actituds descuidades o mal ús aniran a càrrec de les persones usuàries causants i, a més, se'ls aplicaran les possibles sancions o la responsabilitat civil que els pugui correspondre.

Article 10 Materials i equipaments esportius

Els materials i equipaments que s'usin en cada entrenament i/o competició seran retirats de la zona del terreny de joc una vegada finalitzada la pràctica per tal que no obstaculitzin ni entorpeixin l'activitat següent.

A cada instal·lació hi haurà un espai designat per a l'emmagatzematge, i el mobiliari específic serà retirat d'acord amb les indicacions del personal de la instal·lació. Com en tot el material o mobiliari, els responsables de l'activitat vetllaran per fer-ne un ús correcte.

Article 11 Persones usuàries

Els alumnes i/o els esportistes, especialment menors d'edat, són responsabilitat del centre educatiu o club esportiu. Les persones responsables de cada activitat, els entrenadors i entrenadores, els monitors i monitores, el professorat, etc. vetllaran pel bon comportament dels seus esportistes, tant en el terreny de joc com a les zones comunes, abans, durant i després de l'activitat.

Qualsevol persona usuària té dret a poder desenvolupar la seva activitat dins l'horari assignat i a l'espai establert aprovat a principi de temporada. Les persones usuàries també tenen dret a conèixer els horaris i l'ocupació de les instal·lacions esportives, que romandran visibles a la cartellera de cada instal·lació.

Els esportistes hauran d'esperar a l'hora d'inici de l'activitat per accedir al terreny de joc. L'accés als vestidors es permetrà a les persones usuàries de grups i equips quinze minuts abans de l'horari d'inici de l'activitat o de l'entrenament, i fins a quinze minuts després de finalitzar l'activitat o l'entrenament. L'accés als vestidors es podrà ampliar fins a una hora abans en el cas de competicions federades o partits oficials.

L'equip o grup a càrrec de les persones responsables de l'activitat podrà romandre a les zones comunes, sempre respectant la normativa de l'article 12.

Article 12 Espais complementaris

Són aquelles espais com ara graderies, zones de pas, banys, bar, vestidors i cambres de magatzem que pertanyen a les instal·lacions esportives i que, per tant, queden sotmeses a les normes establertes en aquest Reglament.

Les graderies són els espais habilitats per a les persones que assisteixen a les activitats o a les competicions esportives. És l'espai que han d'ocupar els pares, mares i acompanyants durant el transcurs de les activitats, respectant en tot moment les normes previstes en aquest Reglament.

En aquelles modalitats esportives en què la pràctica del joc es fa en silenci s'ha de tenir un bon comportament.

En cas que un espectador o espectadora no respecti les normes i tengui un comportament inadequat, podrà ser expulsat o expulsada del recinte esportiu.

El consum de begudes està restringit, els envasos de vidre no estan permesos.

A les graderies es permet menjar, però els papers, plàstics, envasos i llaunes s'han de tirar a les papereres i contenidors de rebuig i reciclatge.

Està prohibit el llançament d'objectes. No respectar aquesta norma serà considerat falta greu, tal com preveu el capítol VI del present Reglament.

Les zones comunes també són zones de pas i accés a les diferents parts de la instal·lació. Les zones de trànsit no s'han de col·lapsar. Les persones acompanyants han d'utilitzar les graderies mentre esperen per recollir els seus fills.

Els vestidors són espais reservats exclusivament a les persones usuàries, als esportistes i al personal tècnic. Esportistes i personal tècnic tenen dret a fer-ne ús a cada entrenament i competició. També tenen el deure de fer-ne un ús responsable.

El temps d'utilització dels vestidors, tant abans com després de la pràctica esportiva, serà de quinze minuts per tal d'evitar el malbaratament d'aigua i energia i les molèsties a altres persones usuàries que en puguin fer ús. El personal tècnic i el personal docent són responsables de fer complir aquestes pautes i de vigilar el grup fins que n'hagin recollit tots els integrants.

Article 13 Objectes perduts

L'Ajuntament de Ferreries no es responsabilitza dels objectes que es puguin perdre, cadascú és responsable del seu material i equipament.

Els objectes perduts seran guardats i romandran a les instal·lacions fins a un mes. Un cop passat aquest temps podran ser llençats o donats a causes benèfiques.

Si es troba algun objecte considerat de valor, serà entregat a la Policia Local un cop passades vint-i-quatre hores.

 

Capítol IV Règim d'autorització i sol·licituds d'ús

Article 14 Autorització de les activitats

És competència de l'Ajuntament de Ferreries, titular de les diferents instal·lacions esportives municipals, mitjançant l'aprovació per part de la Regidoria d'Esports, autoritzar qualsevol activitat, un cop rebuda la pertinent sol·licitud per carpeta ciutadana, que és la via oficial per a formalitzar cada petició.

 

Atès que és l'Ajuntament qui autoritza les activitats a les instal·lacions, també serà l'Ajuntament qui les veti quan, per motius diversos, es desaconselli la utilització dels espais regulats en el present Reglament.

Les entitats, clubs o centres educatius amb convenis de col·laboració signats amb l'Ajuntament no hauran de formalitzar una instància per poder acomplir les activitats que recull el conveni. Això no obstant, sí serà necessari formalitzar una sol·licitud per dur a terme activitats extraordinàries i que no estiguin previstes en el conveni respectiu.

Amb la sol·licitud s'ha d'especificar i presentar la informació següent:

  1. Nom del centre, club, entitat, associació, etc.
  2. Nom, telèfon i adreça electrònica de contacte de la persona responsable.
  3. El projecte de l'activitat o de les activitats a realitzar, on quedin detallats els objectius, espais necessaris, recursos humans i recursos materials.
  4. Nombre d'assistents.
  5. Dates i horaris prevists.
  6. Pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil de l'entitat, i la que cobreixi lesions i accidents esportius durant l'activitat.
  7. Certificat de delictes de naturalesa sexual de tots els monitors i monitores, entrenadors i entrenadores, i de les persones vinculades a cada equip/grup.
 

Article 15 Activitats de l'Ajuntament

Són les activitats que en ser organitzades i promocionades pel titular de les instal·lacions estan excloses de sol·licitud de permisos i taxes. Aquestes activitats poden ser realitzades a qualsevol de les instal·lacions i en l'horari que sigui necessari per dur-les a terme.

Article 16 Activitats dels centres educatius

Els centres educatius podran emprar les instal·lacions esportives per fer les classes d'educació física. Els horaris amb tots els centres es marcaran a principi de curs. En cap cas es donarà autorització d'ús per a un període superior al del curs escolar.

Per fer ús de les instal·lacions esportives per a altres activitats, esportives o no, s'haurà de fer la sol·licitud de petició corresponent a l'Ajuntament.

Article 17 Activitats d'entitats, clubs i associacions sense ànim de lucre

Les entitats i clubs sense ànim de lucre queden exclosos de pagament de taxa, tot i que hi podrà haver contraprestacions, que seran previstes en el respectiu conveni de col·laboració amb cada entitat. A principi de temporada la coordinació esportiva marcarà els horaris i els espais per a cada club. Per a activitats fora de l'horari establert s'haurà de fer la sol·licitud de petició a l'Ajuntament.

Article 18 Activitats d'altres administracions públiques o federacions esportives

Les activitats que quedin fora de les competicions habituals desenvolupades per les diferents federacions i els clubs esportius, així com els entrenaments de seleccions, programes de tecnificació, campus i altres tipus de trobades, es podran realitzar a les instal·lacions municipals, un cop sol·licitat i presentada instància a l'Ajuntament. Aquests tipus d'activitats duites a terme per altres administracions o federacions esportives queden excloses del pagament de taxa.

Article 19 Activitats d'empreses o particulars

Aquestes activitats, siguin de caràcter esportiu siguin per a altres activitats que hagin d'ocupar els espais esportius, estaran sotmeses a pagament de taxa. Les empreses contractants o particulars hauran d'estar al corrent de pagaments i seran responsables de tramitar tots els permisos, assegurances i mesures de seguretat necessaris per complir amb la normativa.

Es podran realitzar a les instal·lacions un cop sol·licitades i autoritzades per part de l'Ajuntament, dins l'horari pactat amb la coordinació responsable. Aquestes activitats es faran mitjançant el lloguer de pista o camp, sigui amb caràcter puntual sigui per un termini llarg. S'entén per termini llarg com a màxim una temporada esportiva.

El pagament de taxa no comporta cap mena de privilegi per sobre de la resta de persones usuàries; tindran els mateixos drets i deures.

En cas d'haver d'adequar espais i muntar i desmuntar qualsevol tipus d'infraestructura o equipament, anirà a càrrec de l'empresa. Amb tot, serà possible un acord entre les dues parts per col·laborar en aquestes tasques si l'Ajuntament ho considera oportú i del seu interès.

Article 20 Taxes per ús de les instal·lacions

Serà regulat per la pertinent ordenança fiscal reguladora del preu públic per prestació de serveis i realització d'activitats en instal·lacions esportives que en el moment del pagament estigui en vigor.

L'Ajuntament notificarà el pagament de la taxa a la persona sol·licitant i serà l'encarregat de rebre l'import de cada pagament.

Article 21 Criteris de prioritat d'ús

En cas que en una instal·lació hi concorrin simultàniament dues o més sol·licituds d'ús compatible o no entre elles, per resoldre sobre la prioritat caldrà atenir-se a les prioritats i criteris següents:

 
  1. Entitats públiques (Ajuntament, Consell Insular, Govern de les Illes Balears).
  2. Centres escolars.
  3. Clubs i entitats esportives de Ferreries adherides al programa Feim Xarxa. En aquests casos, el Servei d'Esports donarà prioritat a les categories inferiors del club o entitat esportiva adherida al programa.
  4. Clubs i entitats esportives que fomentin l'esport de base. El Servei d'Esports valorarà el nombre d'equips de categories inferiors que tengui el club o l'entitat esportiva en concret.
  5. Categoria i/o nivell de l'equip, aplicant l'ordre següent a les categories: internacional, nacional, autonòmica, insular i local.

 

Capítol V Normatives específiques segons les instal·lacions

Article 22 Normatives específiques segons el tipus de paviment

Es prohibeix l'entrada al terreny de joc de qualsevol tipus de vehicle (bicicletes, patinets, patins, cotxets, etc.). En les activitats en què es facin servir aquests complements, com el patinatge, haurà de ser sempre amb rodes adients i després d'haver-ho consultat amb el personal de la instal·lació per evitar que es malmeti el terra.

Les mascotes també tenen prohibit l'accés al terreny de joc, així com a la resta de la instal·lació esportiva.

S'han de regular les bones pràctiques per garantir el bon estat del terreny de joc a les superfícies següents:

Gespa artificial

S'haurà d'utilitzar el calçat adequat, amb els tacs adients per a aquesta superfície, per tal d'evitar que es pugui malmetre la gespa. Qualsevol tipus d'objecte, material, infraestructura que pugui malmetre el terreny de joc no es podrà utilitzar dins aquest espai.

Moqueta de gespa artificial amb arena

S'haurà d'utilitzar el calçat adequat. En cap cas es podrà accedir a les pistes amb objectes que puguin esquinçar la moqueta o malmetre la xarxa de joc.

Parquet de fusta flotant

Qualsevol objecte que pugui rascar, colpejar o malmetre el terra de fusta no es podrà entrar a la pista. Són especialment danyosos els objectes metàl·lics. Tampoc està permès accedir a pista amb xiclets ni objectes com adhesius i altres productes susceptibles de ser enganxats al terra.

Aquesta superfície és especialment sensible al vessament de líquids. És obligatori assecar-la correctament en cas de vessament per accident.

Per accedir a la pista cal assegurar-se de portar el calçat adient per a la pràctica esportiva.

Superfície sintètica

Qualsevol objecte que pugui rascar, colpejar o malmetre el terra no es podrà entrar a la pista. Són especialment danyosos els objectes metàl·lics. Tampoc està permès accedir a pista amb xiclets ni objectes com adhesius i altres productes susceptibles de ser enganxats al terra.

Per accedir a la llista cal assegurar-se de portar el calçat adient per a la pràctica esportiva.

Moqueta i equipament mòbil

Qualsevol objecte que pugui rascar, colpejar o malmetre la moqueta no es podrà entrar a la pista. Són especialment danyosos els objectes metàl·lics.

A tots els tipus de terra de moquetes, practicables i similars les persones usuàries hi hauran d'accedir descalces. Només s'hi permet usar sabatilles o algun tipus de calçat sense sola dura dissenyat especialment per a aquest tipus de superfícies.

El Servei d'Esports de l'Ajuntament de Ferreries es reserva el dret de tancar les instal·lacions esportives que gestiona, sense dret a indemnització per part de les persones usuàries, mitjançant resolució o acord degudament motivat, per raons sanitàries, d'ordre públic, climàtiques, per programacions pròpies com ara competicions, partits, cursos o qualsevol altra que, degudament justificada, n'impliqui el tancament.

El personal municipal responsable de les instal·lacions esportives podrà decidir el tancament d'algun espai o de tota la instal·lació quan per raons climàtiques, sanitàries, d'ordre públic o de seguretat consideri que es pot veure afectada la integritat de les persones o que es poden produir danys a les instal·lacions, de la qual cosa n'ha d'informar immediatament l'òrgan corresponent.​​​​​​​

Article 23 Acústica del recinte

La utilització de música amb equips de so es considera part d'algunes activitats i per tant és sempre autoritzada a les diferents disciplines de gimnàstica artística i rítmica, patinatge, classes de ball i classes dirigides com els entrenaments de manteniment. Per evitar que això afecti les altres activitats, sempre que sigui compatible, s'intentarà que aquestes activitats no comparteixin espai amb altres. Si no fos possible evitar-ho, els responsables de les diferents activitats hauran d'adequar el volum dels equips per garantir la bona pràctica esportiva a totes les persones usuàries.

Aquelles activitats que ocasionalment vulguin fer servir equips de so durant la pràctica esportiva hauran de consultar-ho amb la coordinació esportiva de l'Ajuntament i serà obligatori complir els nivells de volum que facin possible la comunicació dins cada recinte, especialment a les instal·lacions cobertes.

Article 24 Convenis

Els convenis de gestió amb les diferents entitats poden reflectir algunes mesures i punts que no estiguin prevists en el Reglament de les instal·lacions. En cas de contradicció entre dos punts serà sempre l'Ajuntament, com a titular dels recintes, qui faci prevaler el seu criteri segons la situació.

Alguns punts del Reglament ja preveuen les diferències de criteri segons cada cas i ja marquen que en cas de conveni subscrit serà aquest el que reguli aquest apartat.

 

Capítol VI Règim sancionador i tipus de faltes

Article 25 Règim general d'infraccions i sancions

Les infraccions de les obligacions i altres normes de compliment obligat establertes en aquest Reglament podran ser objecte de procediment sancionador en els termes de l'article 127 i següents de la Llei 30/92, del 26 de novembre, reguladora de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú; el Reial decret 1398/1993, de 4 d'agost; el Decret 14/1994, de 10 de febrer, així com altres normatives vigents aplicables al règim sancionador de les administracions.

Article 26 Competències en matèria de sancions

La competència en matèria de sancions és únicament de l'Ajuntament de Ferreries.

Els responsables de les instal·lacions, en cas de detectar algun tipus de comportament que pugui ser considerat falta, ho hauran de notificar a la Regidoria d'Esports, que obrirà el tràmit corresponent si ho considera oportú.

Atès que els responsables de cada instal·lació han de vetllar pel bon comportament, en cas d'advertir males conductes sempre hauran d'intentar informar i advertir les persones responsables perquè puguin corregir el seu comportament. En cas de no fer cas de les advertències, s'informarà de la falta.

Els responsables de les instal·lacions, dels serveis i de les activitats tenen la facultat d'amonestar les persones que no tenguin una conducta adequada i, fins i tot, d'expulsar-les del recinte de forma cautelar fins a la resolució de l'informe d'incidència.

Article 27 Tipus de faltes

Les faltes seran considerades lleus o greus en funció del tipus de comportament o conducta. Són faltes lleus:

  1. Tractar de forma incorrecta les persones, els equipaments o el material de la instal·lació esportiva.
  2. Causar desperfectes lleus per desconeixement o malbaratament involuntari.
  3. Incomplir més d'un cop qualsevol persona usuària, públic acompanyant o personal de la instal·lació les obligacions derivades d'aquesta normativa.
  4. Reiterar de forma continuada conductes i comportaments susceptibles de derivar en hàbits incompatibles amb la instal·lació esportiva.

Són faltes greus:

  1. Cometre més de dues faltes lleus.
  2. Cometre vexació o tracte agressiu cap a qualsevol persona, equipament o material de la instal·lació esportiva.
  3. Causar desperfectes per motiu injustificat a la instal·lació.
  4. Llençar objectes i envair el terreny de joc per part del públic en el transcurs d'una activitat esportiva sense una causa justificada.
  5. Suplantar i falsificar la identitat, la documentació, l'edat o l'estat de salut.
  6. Cometre qualsevol tipus de robatori.

Article 28 Procediment sancionador

El procediment a seguir serà marcat per la Regidoria d'Esports un cop es detecti i s'informi d'algun incident susceptible de ser considerat com a falta.

El procediment, en cas que la Regidoria consideri que s'ha comès algun tipus de falta, serà obrir un expedient, ja sigui pel regidor o regidora d'esports o pel tècnic o tècnica que així ho cregui oportú. Un cop redactat l'informe, es notificarà per escrit a la possible persona infractora, que disposarà d'un termini de 5 dies hàbils, un cop rebut l'escrit, per fer els aclariments que consideri oportuns.

Passat aquest termini sense que s'hagin presentat aclariments, la Regidoria resoldrà el tràmit aplicant la sanció o advertència que pertoqui.

Un cop resolt per part de la Regidoria informant, si escau, del tipus de sanció, es notificarà a la persona afectada, la qual disposarà d'un termini de 10 dies per recórrer en cas de sanció. En cas de presentar un recurs, la Regidoria disposarà del mateix termini de 10 dies per estudiar-lo i considerar si escau rectificar la sanció.

En contra de les mesures adoptades es podran interposar els recursos pertinents de conformitat amb la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Tot el procediment que se segueixi amb motiu d'una falta lleu o greu no impedeix que el personal de cada instal·lació pugui instar a fer abandonar el recinte o advertir les forces de seguretat pública en cas que s'incompleixi el Reglament, es cometi clarament alguna falta greu i es posi en perill la integritat física i emocional dels ocupants.

 

Capítol VII Responsabilitats i competències

Article 29 Responsabilitats generals

Les responsabilitats generals quant a bon funcionament, ordre i salubritat de les instal·lacions són del titular d'aquestes, és a dir, de l'Ajuntament de Ferreries, que és responsable de vetllar perquè es respecti aquest Reglament i les diferents pautes i normes que es puguin establir fora d'aquest document.

L'Ajuntament és qui ha de dotar les instal·lacions, directament o indirectament, del personal i els mitjans necessaris perquè les persones usuàries puguin desenvolupar-hi correctament les activitats.

Article 30 Responsabilitats durant el desenvolupament de les activitats

Les responsabilitats durant el desenvolupament de les activitats són sempre en primera instància del personal tècnic o del personal docent que desenvolupi l'activitat. El personal tècnic està obligat a complir i fer complir la normativa, tal com consta en el Reglament.

Donat el cas que el o la responsable d'una activitat no segueixi ni les pautes del Reglament ni les indicacions del personal de la instal·lació, serà el club, l'entitat o el centre educatiu a què pertanyi el qui passarà a ser responsable del seu comportament.

En el cas de les activitats de lloguer de pista de particulars que no pertanyen a cap entitat i que desenvolupen l'activitat sense personal tècnic, serà la persona que signi la sol·licitud de petició de pista la que passarà a ser responsable de l'activitat.​​​​​​​

Article 31 Competències per als canvis d'activitats, desenvolupament o supervisió d'aquelles

És responsabilitat del Servei d'Esports de l'Ajuntament, juntament amb l'entitat o empresa que desenvolupi l'activitat en qüestió en cada instal·lació i tipus de gestió. Qualsevol canvi que no doni lloc a conflicte i que sigui respectat per les dues parts que hi intervenen serà considerat oportú, sempre que aquest canvi es notifiqui a la coordinació esportiva de l'Ajuntament.

En cas de conflicte o desavinentesa entre diferents parts, en primera instància intentarà aclarir-ho la persona responsable de la instal·lació. En cas de no poder restablir la desavinença, hi intervindrà l'Ajuntament per solucionar el cas. La postura de l'Ajuntament serà la determinant per resoldre qualsevol conflicte."

 

Ferreries, en la data de la signatura electrònica (2 de juliol de 2024)

El batle ​​​​​​​Pedro Pons Huguet