Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
PLE, COMISSIÓ DE GOVERN, CONSELL EXECUTIU I PRESIDÈNCIA
Núm. 437290
Acord d’aprovació definitiva de l’expedient número BEP01/2024 de modificació de Bases d’execució del Pressupost general del Consell de Mallorca per a l’exercici 2024
Aprovat inicialment, en sessió ordinària del Ple d'aquesta corporació que va tenir lloc el dia 13 de juny de 2024 i transcorregut el termini d'exposició al públic sense que s'hagi formulat cap reclamació, queda definitivament aprovat l'expedient núm. BEP01/2024 de modificació de Bases d'Execució del Pressupost general del Consell de Mallorca per a l'exercici 2024, que seguidament es transcriu:
“Vista la proposta del conseller executiu d'Hisenda i Funció Publica que subscriu, d'aprovació d'un expedient de modificació de les bases d'execució del Pressupost propi del Consell de Mallorca corresponent a l'exercici de 2024, a l'objecte d'adequar les bases d'execució del pressupost corresponent a l'exercici 2024
Vist que la Intervenció General d'aquest Consell Insular ha emès el dictamen preceptiu, el conseller d'Hisenda i Funció Pública, proposa al Ple de la Corporació que adopti el següent
ACORD
PRIMER.- Modificar de les Bases d'execució 10, 11, 15, 32, 48, 50 i 52 en el següent sentit:
Primer. Base d'execució 10: Modificacions de crèdit
a) Eliminar el punt 4 de la BEP 10:, la redacció de la qual és:
4. Les despeses proposades s'han de poder executar al llarg de l'exercici pressupostari. Si es preveu una execució en més d'un exercici, en el pressupost vigent s'ha de proposar únicament la modificació de la part que s'hi pugui executar, i la resta s'ha de preveure al pressupost inicial de l'exercici següent
b) Reordenar els paràgrafs que composen la BEP 10
Segon. Base d'Execució 11: Crèdits extraordinaris i suplements de crèdit
a) Afegir el punt 3 a la BEP 11, la redacció del qual és:
3. Les despeses proposades s'han de poder executar al llarg de l'exercici pressupostari. Si es preveu una execució en més d'un exercici, en el pressupost vigent s'ha de proposar únicament la modificació de la part que s'hi pugui executar, i la resta s'ha de preveure al pressupost inicial de l'exercici següent.
b) Reordenar els paràgrafs que composen la BEP 11
Tercer. Base d'Execució 15: Incorporació de Romanents
a) Modificar el punt 2 a la BEP 15, la redacció actual de la qual és:
2. Amb caràcter excepcional, les despeses amb finançament afectat, podran ser objecte d'incorporació, previ informe de la Intervenció, abans de l'aprovació de la corresponent liquidació del pressupost.
b) La redacció de la BEP 15 quedaria tal i com s'exposa a continuació:
2. Amb caràcter excepcional, les despeses amb finançament afectat, podran ser objecte d'incorporació, previ informe de la Intervenció, abans de l'aprovació de la corresponent liquidació del pressupost. Es podrà incorporar tot el romanent de crèdit independentment del ritme d'execució de la despesa, si bé es comptabilitzaran en l'exercici corrent operacions diferenciades per a la despesa corrent i la de futurs.
Quart. Base d'execució 32: Despeses pluriennals i expedients de tramitació anticipada de despesa
a) Modificar el punt 3 a la BEP 32, la redacció actual de la qual és:
3. Les despeses pluriennals i les anticipades requeriran per a la seva aprovació, i amb caràcter previ, informe favorable del director insular o directora insular d'Hisenda i Pressuposts, que posarà de manifest el compliment dels requisits de l'article 174 del TRLHL i prendrà en consideració la necessitat de crèdit adequat i suficient en els pressuposts dels anys següents. No obstant, l'anterior, en el cas d'increment d'IVA o de revisió de preus en aquests tipus de contractes no serà necessari un nou informe de la direcció insular, però si l'informe de fiscalització prèvia de l'expedient de despesa. Una vegada s'hagi acordat l'adjudicació de la despesa, es comunicarà aquest a la Direcció Insular d'Hisenda i Pressuposts, així com qualsevol circumstància que modifiqui l'import o anualitat dels crèdits reservats com a pluriennals, a títol enunciatiu, baixes, licitacions desertes, desistiment o renúncia.
b). La redacció del punt 3 a la BEP 32 quedaria tal i com s'exposa a continuació:
3. Les despeses pluriennals i les anticipades requeriran per a la seva aprovació, i amb caràcter previ, informe favorable del director insular o directora insular d'Hisenda i Pressuposts, que posarà de manifest el compliment dels requisits de l'article 174 del TRLHL i prendrà en consideració la necessitat de crèdit adequat i suficient en els pressuposts dels anys següents. No obstant, l'anterior, en el cas d'increment d'IVA o de revisió de preus en aquests tipus de contractes no serà necessari un nou informe de la direcció insular, però si l'informe de fiscalització prèvia de l'expedient de despesa. Una vegada s'hagi acordat l'adjudicació de la despesa, es comunicarà aquest a la Direcció Insular d'Hisenda i Pressuposts, així com qualsevol circumstància que modifiqui l'import o anualitat dels crèdits reservats com a pluriennals, a títol enunciatiu, baixes, licitacions desertes, desistiment o renúncia. Si la despesa està finançada amb recursos afectats, i així consta en el corresponent projecte d'inversió de finançament afectat, i els ingressos afectats s'han executat, encara que sigui a nivell de compromisos d'ingrés, però part de la despesa s'executarà en exercicis posterior, com que la incorporació de crèdit n´és obligatòria, es retindrà la part corresponent a l'anualitat/s futura/es en l'exercici corrent, fins al límit del finançament afectat disponible.
Cinquè. Base d'execució 48: Control Intern
a). Modificar el punt 2 i 3 a la BEP 48, la redacció actual de les quals és:
2. La funció interventora té per objecte controlar els actes de l'entitat local i dels seus organismes autònoms, sigui quina sigui la seva qualificació, que doni lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, així como els ingressos i pagaments que se'n derivin, i la inversió o l'aplicació en general dels seus fons públics, amb la finalitat d'assegurar que la seva gestió s'ajusti a les disposicions aplicables en cada cas. També estaran sotmesos a la funció interventora els consorcis que estiguin adscrits al Consell de Mallorca.
3. El control financer té per objecte verificar el funcionament dels serveis del sector públic local en l'aspecte economicofinancer per comprovar el compliment de la normativa i les directrius que els regeixen i, en general, que la seva gestió s'ajusta als principis de bona gestió financera, amb la comprovació que la gestió dels recursos públics està orientada per l'eficàcia, l'eficiència, la qualitat i la transparència, i pels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera en l'ús dels recursos públics locals. El control permanent així definit comprèn les modalitats de control permanent i auditoria pública i en totes dues s'inclou el control d'eficàcia.
b). La redacció del punt 2 i 3 a la BEP 48 quedaria tal i com s'exposa a continuació:
2. La funció interventora té per objecte controlar els actes de l'entitat local i dels seus organismes autònoms, sigui quina sigui la seva qualificació, que doni lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, així como els ingressos i pagaments que se'n derivin, i la inversió o l'aplicació en general dels seus fons públics, amb la finalitat d'assegurar que la seva gestió s'ajusti a les disposicions aplicables en cada cas. També estaran sotmesos a la funció interventora els consorcis que estiguin adscrits al Consell de Mallorca. Forma part de la funció interventora la comprovació material de la inversió, que serà prèvia a l'aprovació del reconeixement de l'obligació.
3. El control financer té per objecte verificar el funcionament dels serveis del sector públic local en l'aspecte economicofinancer per comprovar el compliment de la normativa i les directrius que els regeixen i, en general, que la seva gestió s'ajusta als principis de bona gestió financera, amb la comprovació que la gestió dels recursos públics està orientada per l'eficàcia, l'eficiència, la qualitat i la transparència, i pels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera en l'ús dels recursos públics locals. El control permanent així definit comprèn les modalitats de control permanent i auditoria pública i en totes dues s'inclou el control d'eficàcia. L'òrgan interventor exercirà el control sobre entitats col·laboradores i beneficiaris de subvencions i ajuts concedits pels subjectes que integren el sector públic local, que es trobin finançats amb càrrec als seus pressuposts generals, d'acord amb el que estableix la legislació en matèria de subvencions
Sisè. Base d'execució 50: Exempció de fiscalització prèvia
a). Afegir l'apartat d) al punt 1 de la BEP 50, la redacció de la qual és:
d) Els nomenaments de funcionaris interins, la contractació de personal laboral temporal i les prorrogues de nomenaments de funcionaris o contractacions laborals que afectin a personal assistencial de residències i centres de dia de gent gran, centres o habitatges de menors, centres de inclusió social i centres o habitatges d'atenció a les violències.
b). Afegir el punt 6 de la BEP 50 la redacció de la qual és:
6. En els casos de nomenaments de funcionaris interins, la contractació de personal laboral temporal i les prorrogues de nomenaments de funcionaris o contractacions laborals que afectin a personal assistencial de residències i centres de dia de gent gran, centres o habitatges de menors, centres de inclusió social i centres o habitatges d'atenció a les violències; atès el caràcter assistencial que envolta aquests serveis atenció continua 365 dies i 24 hores al dia, no es possible dur a terme una fiscalització prèvia
Al efectes de fitxar quins llocs de treball es troben afectats a aquests serveis considerats assistencials i d'atenció directe al usuari el President de l'entitat que presti els serveis assistencials dictarà una resolució on fitxarà els llocs de treball que s'excepcionen de la fiscalització prèvia per part de la Intervenció General.
c). Reordenar els paràgrafs que composen la BEP 50
Setè. Base d'execució 52: Comprovació material de les inversions
a). Modificar el punt 2 i 3 a la BEP 52, la redacció actual de la qual és:
2. La Intervenció de la comprovació material l'ha de dur a terme l'òrgan interventor. Així mateix quan l'òrgan interventor consideri que per dur a terme les funcions de comprovació és necessària la possessió de coneixements tècnics, podrà designar entre personal que no hagi intervingut en el projecte, direcció, adjudicació, contractació o execució de la despesa corresponent i, en tot cas, dins l'especialitat que correspongui personal tècnic assessor per fer funcions d'assessorament.
3. Els òrgans gestors, amb vint dies d'antelació a la data de recepció, han de sol·licitar a l'òrgan interventor o a qui delegui perquè assisteixi a la comprovació material de la inversió, quan aquesta sigui igual o superior a 50.000,00 €, amb exclusió de l'IVA.
b). La redacció del punt 2 i 3 a la BEP 52 quedaria tal i com s'exposa a continuació:
2. La Intervenció de la comprovació material l'ha de dur a terme l'òrgan interventor, si bé la designació de representant de la Intervenció es pot fer entre personal funcionari de la Intervenció. Així mateix quan l'òrgan interventor consideri que per dur a terme les funcions de comprovació és necessària la possessió de coneixements tècnics, podrà designar entre personal que no hagi intervingut en el projecte, direcció, adjudicació, contractació o execució de la despesa corresponent i, en tot cas, dins l'especialitat que correspongui personal tècnic assessor per fer funcions d'assessorament. En el supòsit que no s'hagi designat assessor tècnic, la responsabilitat exigible al representant de la Intervenció designat ha de quedar limitada als aspectes i les deficiències que es puguin detectar atenent a la diligència mitjana exigida als professionals de l'Administració que per al desenvolupament de les funcions assignades al seu lloc de treball, no requereixen qualificació tècnica en el sector específic objecte de la inversió.
3. Els òrgans gestors, amb vint dies d'antelació a la data de recepció, han de sol·licitar a l'òrgan interventor o a qui delegui perquè assisteixi a la comprovació material de la inversió, quan aquesta sigui igual o superior a 50.000,00 €, amb exclusió de l'IVA. La intervenció no designarà representant quan no sigui possible una comprovació material per la naturalesa de la prestació ni quan l'import total de la inversió, incloses pròrrogues i modificats, sigui inferior a 50.000 euros.
c). Afegir el punt 10 a la BEP 52, la redacció del qual és:
10. L'omissió de la comprovació material de la inversió quan hagi estat acordada per la Intervenció, i també la manca de sol·licitud de designació del representant de la Intervenció, impediran que es pugui reconèixer l'obligació, tramitar- se el pagament o intervenir favorablement les actuacions fins que es conegui i resolgui dita omissió en els termes previstos en la base 57.
d) Reordenar els paràgrafs que composen la BEP 52
SEGON.- Aquest acord aprovatori serà considerat definitiu si no es produeixen reclamacions en contra durant el termini d'exposició pública, i entrarà en vigor, una vegada s'hagi complit el que disposa l'article 112.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les bases del règim local, i també l'article 169 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel RDLEG 2/2004, de 5 de març.
TERCER.- Exposar al públic la modificació aprovada inicialment, previ anunci en el BOIB i, en cas de no produir-se reclamacions durant el termini d'exposició pública, ordenar la publicació de l'aprovació definitiva en el BOIB.”
(Signat electrònicament: 10 de juliol de 2024)
El conseller executiu d'Hisenda i Funció Pública Rafael Ángel Bosch Sans