Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 435001
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears de l'Acta de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu sectorial d’Establiments Sanitaris Hospitalització Consulta i Assistència de Balears, de 5 de març de 2024 i la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (codi de conveni 07000345011982)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 5 de març de 2024 els membres de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu sectorial d'Establiments Sanitaris Hospitalització Consulta i Assistència de Balears es van reunir per tractar diversos punts: la creació dels diferents grups de treball acordats al nou Conveni Col·lectiu; el salari per sota del Salari Mínim Interprofessional dels llocs d'Aprenent/a d'ofici i Aspirant Administratiu de 16 i 17 anys (nivell retributiu 25, grup professional IV), i la previsió com a “dies naturals” continguda a l'article 20.10 del Conveni Col·lectiu després de la recent Sentència núm. 9 de la Sala del Social de l'Audiència Nacional, de data 25 de gener de 2024.

2. El 11 d'abril de 2024, José Carlos Sedano Almiñana, en representació de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu, va sol·licitar el registre, el dipòsit i la publicació de la citada Acta.

Fonaments de dret

1. L'article 90.3 del Text Refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març.

2. El Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.

3. L'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Per tot això, dicto la següent

Resolució

1. Inscriure i dipositar l'Acta de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu sectorial d'Establiments Sanitaris Hospitalització Consulta i Assistència de Balears de 5 de març de 2024 en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears.

2. Publicar el Conveni en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Ordenar la traducció del text a la llengua catalana i fer constar que la versió castellana del text és l'original signada pels membres de la Comissió Paritària i que la versió catalana és la seva traducció.

4. Notificar aquesta Resolució a la persona interessada.

 

Palma, (signat electrònicament: 24 d'abril de 2024)

La directora general de Treball i Salut Laboral Catalina Teresa Cabrer González Por delegació del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB 103/2023)

 

 

ACTA 2 DE LA COMISSIÓ PARITÀRIA DEL CONVENI COL·LECTIU PER ALS ESTABLIMENTS SANITARIS D'HOSPITALITZACIÓ, CONSULTA I ASSISTÈNCIA DE LES ILLES BALEARS PER ALS ANYS 2024 I 2025

(Codi de conveni 07000345011982)

ASSISTENTS

Per la representació sindical

Sra. Isabel MARTÍNEZ JIMÉNEZ (FSP-UGT)

Sr. Ryan McLARTY MULET (FSP-UGT)

Sr. Andreias GAB CARDS (FSS-CCOO)

Sr. Iván SANTACASILDA CAULES (FSS-CCOO)

Per la representació empresarial

Sr. Antoni M. FUSTER MIRÓ (UBES)

Sr. José Francisco BARRANCO GONZÁLEZ (UBES)

Sr. Antonio COLUMBRAM GUAL (UBES)

Sr. Miguel Ángel BESTARD REUS (UBES)

Sr. Víctor M. ALONSO MANZANARES (assessor UBES)

A Palma (Mallorca), el 5 de març de 2024, a les 16.30 hores, a la seu de la Unió Balear d'Entitats Sanitàries (UBES), situada al carrer d'Aragó, núm. 215, primer pis (seu de la CAEB), de Palma, es reuneixen les persones relacionades al marge en virtut de la convocatòria finalment feta per la representació empresarial mitjançant missatge electrònic de data 26 de febrer de 2024, amb la finalitat de tractar en la Comissió indicada la petició presentada mitjançant correu electrònic de data 12 de febrer de 2024 per la FSP-UGT per (i) crear els diferents grups de treball acordats en el nou Conveni col·lectiu, (ii) tractar el salari per sota del salari mínim interprofessional dels llocs d'“aprenent/a d'ofici” i “aspirant administratiu de 16 i 17 anys” (nivell retributiu 25, grup professional IV), i (iii) tractar la previsió com a “dies naturals” que conté l'article 20.10 del Conveni col·lectiu després de la recent Sentència núm. 9 de la Sala Social de l'Audiència Nacional, de data 25 de gener de 2024.

Amb caràcter previ, en estar el contingut conforme amb el que es va debatre a la reunió de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu anterior, que es va celebrar el 17 d'octubre de 2023, l'acta de la qual va quedar pendent de signar, ja que es tractava de l'última reunió de la Comissió esmentada celebrada abans de la denúncia del Conveni col·lectiu el mes de novembre de 2023 passat i l'inici de la negociació de la renovació d'aquest, que va finalitzar amb la signatura del nou Conveni col·lectiu el 15 de gener de 2024, sense noves convocatòries de Comissió Paritària, les dues representacions, en coincidir en la conformació de sengles comissions paritàries, signen l'acta estesa de la reunió esmentada.

A continuació, s'aborda el primer punt de la reunió en relació amb la creació dels diferents grups de treball acordats en el nou text convencional.

Les dues representacions coincideixen que, atès el nombre importat de grups que s'han de crear (fins a set grups de treball), el més operatiu seria establir un ordre de prioritats en la seva creació, tenint en compte el contingut i la transcendència dels temes que s'han de tractar en cadascun; establir i plantejar uns objectius en cada grup que es vagi creant; desenvolupar-los en les reunions successives que es convoquin, i crear un nou grup, sempre dins de l'ordre de prioritats establert, en cas que en algun moment es bloquegin les posicions entre les dues representacions mantingudes en l'anterior, i així successivament.

En virtut del debat establert per les dues representacions sobre el punt esmentat, aquestes acorden, davant la importància de disposar d'una classificació actualitzada, començar pels treballs en matèria de grups professionals i funcions, per a la qual cosa, amb caràcter previ a la creació del grup corresponent, es requereixen recíprocament per compartir, en el termini de quinze dies a partir d'aquesta reunió, en el correu electrònic d'UBES, quines seran les persones per cadascuna de les tres organitzacions que integraran el grup esmentat, al qual atorgaran una estructura idèntica en la composició que la que té aquesta Comissió Paritària, i la representació sindical es compromet a establir, una vegada constituït el grup en la pròxima reunió, els objectius que per la seva part s'han de desenvolupar en el seu si pel que fa a la seva valoració i resposta per la part empresarial.

Respecte del salari dels llocs d'“aprenent/a d'ofici” i “aspirant administratiu de 16 i 17 anys” (nivell retributiu 25, grup professional IV), efectivament, arran de l'aprovació, el 6 de febrer de 2024, després de la signatura el 15 de gener de 2024 del nou Conveni col·lectiu, del salari mínim per al 2024 (Reial decret 145/2024), les retribucions fixes que conté la taula definitiva per al 2024 del nou Conveni col·lectiu aprovada en la reunió anterior de la Comissió Paritària celebrada el 17 de gener de 2024 per als llocs de treball esmentats, han quedat per sota del salari esmentat. En virtut d'això, la Comissió Paritària aprova en aquest acte les noves retribucions fixes (jornada a temps complet) per als dos anys de vigència del nou Conveni col·lectiu (2024 i 2025) per als llocs de treball d'“aprenent/a d'ofici” i “aspirant administratiu de 16 i 17 anys” (nivell retributiu 25, grup professional IV), i deixa sense efecte les que contenen per als llocs de treball que s'indiquen en les taules que s'adjunten com a annex I i annex I (bis) a l'acta de la reunió de la Comissió Paritària celebrada el 17 de gener de 2024. Així, les noves retribucions definitives per als llocs de treball d'“aprenent/a d'ofici” i “aspirant administratiu de 16 i 17 anys”, per a l'any 2024, són les següents:

Nivell retributiu

Grup professional

Lloc de treball

Salari base mensual (article 8)

Plus residència mes (article 11.a)

Plus categoria professional mes (article 11.c)

Total mensual

Gratificació extraordinària x 2 pagues (article 10)

Total anual

Plus article 11.e Conveni (valor dia)

Aprenents i aspirants

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25

IV

Aprenent/a d'ofici i aspirant administratiu de 16 i 17 anys

967,80

96,78

97,13

1.161,71

967,80

15.876,09

62,64

I, per a l'any 2025, les següents:

Nivell retributiu

Grup professional

Lloc de treball

Salari base mensual (article 8)

Plus residència mes (article 11.a)

Plus categoria professional mes (article 11.c)

Total mensual

Gratificació extraordinària x 2 pagues (article 10)

Total anual

Plus article 11.e Conveni (valor dia)

Aprenents i aspirants

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25

IV

Aprenent/a d'ofici i aspirant administratiu de 16 i 17 anys

994,15

99,42

99,94

1.193,51

994,15

16.310,37

64,45

Finalment, quant a la previsió sobre la concessió de les llicències i els permisos retribuïts en “dies naturals” que conté l'article 20.10 del Conveni col·lectiu després de la recent Sentència núm. 9/2024, de 25 de gener, dictada per la Sala Social de l'Audiència Nacional, per la representació empresarial es proposa posposar el punt esmentat per tractar-lo en el grup de treball corresponent sobre la matèria esmentada, ja que no es tracta d'una Sentència del Tribunal Suprem i en aquest moment es desconeix si aquesta sentència és ferma perquè no ha estat recorreguda, un recurs que, segons la representació esmentada, és possible que s'hagi produït en entendre que en haver resolt la Sentència que, en el cas del permís per mort, si hi ha la necessitat d'haver-se de desplaçar a una distància determinada, el seu gaudi ha de ser en dies naturals, es podria donar la circumstància que les persones treballadores que no tinguessin aquesta necessitat de desplaçament, en cas que durant el permís se superposés un descans setmanal, en haver-lo de gaudir en aquest cas en dies feiners, els correspondrien més dies de permís que a les persones treballadores que s'haguessin de desplaçar.

Per la FSP-UGT pren la paraula la Sra. Martínez Jiménez, que manté que, com afirma la Sentència dictada per l'Audiència Nacional, en el cas del permís per accident o malaltia greu, els cinc dies que assenyala l'Estatut dels Treballadors arran de la seva reforma pel Reial decret llei 5/2023, de 28 de juny, i que recull l'article 20.5 del nou Conveni col·lectiu, el seu gaudi, en tot cas, ha de ser en dies feiners per transposició en el nostre ordenament de la Directiva de la Unió Europea 2019/1158 del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny, relativa a la conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i els cuidadors, l'article 6 de la qual imposava als estats membres garantir que els treballadors tinguin dret a gaudir d'un permís per a cuidadors de cinc dies feiners a l'any. Per tant, el gaudi en dies hàbils dels cinc dies de permís en cas d'accident o malaltia greu és un fet que no és discutible, ja que així ho ha establert la Sentència esmentada.

Pren novament la paraula la representació empresarial, que insisteix que aquest debat s'ha de posposar per discutir-lo en el grup de treball en matèria de llicències i permisos i, en tot cas, esperar a confirmar la fermesa de la Sentència de l'Audiència Nacional o, en cas que aquesta es recorri, a conèixer l'opinió del Tribunal Suprem sobre aquesta matèria, tenint en compte, a més, que en el cas del Conveni col·lectiu del sector, tant el permís en cas de mort com en cas de malaltia greu o accident s'han millorat respecte de la regulació que conté l'Estatut dels Treballadors.

Intervé de nou la Sra. Martínez Jiménez, que insisteix en la seva posició sobre aquesta matèria, que és compartida i a la qual s'afegeix també la FSS-CCOO, assenyalant la representació sindical que reprendrà de nou aquest tema en la pròxima convocatòria de reunió de la Comissió Paritària.

Arribats a aquest punt, les dues representacions decideixen posar fi a la reunió quan són les 17.30 hores, però prèviament autoritzen el Sr. Carlos Sedano Almiñana, perquè, en nom de la Comissió, dipositi aquesta acta davant l'Autoritat Laboral perquè la registri i publiqui en el BOIB.

L'esborrany d'acta d'aquesta reunió es remetrà a les organitzacions presents en aquesta a través de les adreces de correu facilitades a aquest efecte, a fi que la puguin revisar i comunicar-ne les rectificacions, si escau, per la mateixa via. Una vegada les dues representacions hagin consensuat el contingut de l'acta per aquesta via, l'aprovarà i signarà en la reunió següent de la Comissió Paritària un representant de cada organització, juntament amb el secretari actuant, que quedarà habilitat per certificar les còpies que calguin.

 

Part empresarial

Part sindical