Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSORCI DE RECURSOS SOCIOSANITARIS I ASSISTENCIALS DE LES ILLES BALEARS
Núm. 434182
Revocació de la Resolució de la presidenta de la Junta Rectora del Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears de 21 de desembre de 2023 per la qual s'aprova la revisió de les tarifes per al període comprès entre l'1 d'octubre de 2023 al 30 de setembre de 2024, relatiu al contracte de concessió d'obra pública de la residencia per a persones majors assistides a Can Picafort, (Santa Margalida). Exp. RP 7/2023
Fets
1. En data 21 de desembre de 2023 es va emetre per part de la presidenta de la Junta Rectora del Consorci la següent resolució referent a la revisió de les tarifes de les 56 places concertades de la residència per a persones majors a Can Picafort (Santa Margalida):
1. En data 30 d'octubre de 2006 el Consorci va adjudicar el contracte de concessió d'obra pública per a la reforma i adaptació posterior concessió de l'explotació d'una residencia per a assistits a Can Picafort, Santa Margalida amb l'empresa Novaedat Picafort S.A. Aquesta ha canviat el nom en data 19 de setembre de 2019 i passa a tenir la denominació de Picafort Seniors SA.
2. De conformitat amb la clàusula sisena del contracte en relació amb la clàusula 36.3 del plec de clàusules administratives els preus es revisaran anualment en funció de l'IPC. Des de l'any 2008 de manera errònia s'ha vingut revisant els preus tenint en compte l'increment de l'índex de preus de consum (IPC) de la comunitat autònoma i a la variació dels preus de costos de personal superiors a l'increment de l'IPC, per la qual cosa correspon aplicar la revisió de preus tenint en compte les tarifes primeres i només l'IPC.
3. Els preus de les tarifes actuals són:
4. En data 3 d'agost de 2010 es va celebrar conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Afers Socials, Promoció i Immigració i l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a la gestió de diversos centres residencials i centres de dia, en virtut del qual l'IMAS s'obliga a “la comprovació, la tramitació i el pagament, d'acord amb les condicions dels contractes i del règim econòmic aplicable, de les factures presentades per a concessionaris”, així com a “realitzar el seguiment de la gestió ordinària dels centres, relatives a les condicions d'atenció als usuaris que es presten als centres objecte d'aquest Conveni”, entre d'altres obligacions.
5. S'ha realitzat el càlcul per a la revisió de tarifes de conformitat amb l'IPC CAIB de setembre de 2022 a setembre de 2023, el qual ha estat un 4%.
6. En data 14 de desembre de 2023 la Junta Rectora va acordar delegar en la presidenta del Consorci l'aprovació de les tarifes i en data 21 de desembre de 2023 s'ha emès informe per part de la Unitat Jurídica del Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears. Per part de l'economista del Consorci s'ha emès certificat que el present expedient no comporta despesa per a el Consorci.
D'acord amb l'anterior dicto la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar les tarifes de les places de la residència per a persones majors assistides de Can Picafort, Santa Margalida, amb efectes d'1 d'octubre de 2023 a 30 de setembre de 2024, les quals han d'experimentar una variació del 4 %, i es fixen els següents imports:
2. Notificar aquesta resolució a l'interessat.
3. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquest acord —que esgota la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant de la Junta Rectora del Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears en el termini d'un mes a comptar a partir del dia següent en què es publiqui, d'acord amb l'article 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques, i de l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant del Jutjat Contenciós en el termini de dos mesos a comptar del dia següent de la publicació d'aquesta Resolució, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica
La presidenta
Catalina Cirer Adrover
2. S'ha advertit un error en la mateixa ja que no es va tenir en compte la modificació del contracte realitzada en data 31 de juliol de 2009.
Aquesta modificació va consistit en l'augment de vuit places concertades, que es regeixen pel seu annex I que és el plec de clàusules administratives de la modificació.
En la clàusula 9 del plec s'estableix que <<quan els convenis col·lectius de cada sector estableixin un percentatge d'actualització major a l'IPC, el concessionari podrà sol·licitar que es dugui a terme la revisió de preus considerant l' augment de costos de personal previst als corresponents convenis col·lectius>>.
Així les coses, la resolució hauria d'haver tingut en compte que vuit de les 56 places concertades s'han d'actualitzar amb els paràmetres de la clàusula 9 del plec de la modificació, tal i com s'informa en l'informe del tècnic jurídic del Consorci de data 8 de juliol.
Fonaments de dret
1. El contracte de concessió d'obra pública per a la construcció d'una residencia de data 30 d'octubre de 2006.
2. La modificació del contracte de 2009 en referencia a l'ampliació en 8 places de lliure elecció per a l'administració.
3. L'article 109.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques disposa:
1. Les Administracions Publiques podran revocar, mentre no hagi transcorregut el termini de prescripció, el seus actes de gravamen o desfavorables, sempre que tal revocació no constitueixi dispensa o exempció no permesa per les lleis, ni sigui contrària al principi d'igualtat, a l'interès públic o a l'ordenament jurídic.
4. En tractar-se d'un acte de desfavorable -la resolució conté un error al no tenir en compte que les vuit places afectades per la modificació s'han de revisar els preus de les mateixes mitjançant IPC i el conveni laboral si és el cas i que causa un perjudici econòmic a l'empresa concessionària- es possible revocar-la i dictar una nova en què 8 de les 56 places s'han d'actualitzar mitjançant el procediment previst en el plec de la modificació del contracte.
RESOLUCIÓ
1. Revocar la resolució de data 21 de desembre de 2023 en el següent sentit:
- Vuit places de las cinquanta-sis concertades han de revisar-se els preus de les mateixes mitjançant l'especificat en la clàusula 9 dels plecs de clàusules administratives que consisteix en que:
<<quan els convenis col·lectius de cada sector estableixin un percentatge d'actualització major a l'IPC, el concessionari podrà sol·licitar que es dugi a terme la revisió de preus considerant l'augment de costos de personal previst als corresponents convenis col·lectius >>
- S'han publicat les taules salarials per a l'any 2023 del Conveni col·lectiu CAIB de serveis d'atenció a les persones dependents i desenvolupament de la promoció de l'autonomia personal, sent un 22,40 %.
El càlcul per a la revisió de tarifes de conformitat amb allò que preveu l'IPC CAIB per al període compres entre setembre de 2022 i setembre de 2023, el qual ha estat del 4%. D'acord a las addendes si el cost de personal es superior a l'IPC CAIB, s'ha de dividir la tarifa en un 60 % de cost de personal i un 40 % a l'IPC CAIB.
El resultat és que las tarifes de les 8 places han d'experimentar un increment del 15,04%, la qual cosa dóna el següent resultat:
2. Notificar aquesta resolució a l'interessat
3. Publicar aquesta resolució en el butlletí oficial de les Illes Balears
Interposició de recursos
Contra aquest acord —que esgota la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant de la Junta Rectora del Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears en el termini d'un mes a comptar a partir del dia següent en què es publiqui, d'acord amb l'article 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques, i de l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant del Jutjat Contenciós en el termini de dos mesos a comptar del dia següent de la publicació d'aquesta Resolució, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (8 de juliol de 2024)
La presidenta Catalina Cirer Adrover