Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 431024
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen les ajudes de l’any 2024 per a la millora de la producció i la comercialització dels productes de l’apicultura corresponents a la Intervenció Sectorial Apícola
L'apicultura representa un sector ramader amb unes característiques molt especials que la defineixen i la diferencien de la resta d'activitats agràries.
Juntament amb l'interès econòmic de les produccions apícoles, no hi ha dubtes sobre el paper mediambiental imprescindible de l'apicultura i la seva contribució a l'equilibri ecològic, així com a la millora i al manteniment de la biodiversitat i a la fixació de la població en el medi rural.
El Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013, preveu a l'article 55 els tipus d'intervencions que cal fer en el sector apícola i l'ajuda financera de la Unió per a aquesta intervenció, destinada a l'elaboració de programes nacionals per millorar les condicions generals de producció i comercialització dels productes apícoles (programes apícoles).
En el marc de la legislació europea s'aprova el Reial decret 906/2022, de 25 d'octubre, pel qual es regula la Intervenció Sectorial Apícola en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna, publicat en el BOE núm. 257, de 26 d'octubre de 2022, que té per objecte establir el règim de les ajudes a l'apicultura en el marc de la Intervenció Sectorial Apícola (ISA), dins el Pla estratègic nacional de la política agrària comuna (PEPAC) del Regne d'Espanya 2023-2027, d'acord amb el que estableix el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021; el Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021; el Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021; el Reglament d'execució (UE) 2022/1475 de la Comissió, de 6 de setembre de 2022, i el Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, així com de conformitat amb la normativa restant de la Unió Europea concordant.
De conformitat amb l'article 5.3 del Reial decret 906/2022, de 25 d'octubre, les comunitat autònomes poden aplicar una distribució diferent de la despesa. Així com el ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació fa el repartiment dels fons entre comunitats en relació amb el nombre de caseres, s'ha fet un primer repartiment dels fons disponibles entre les quatre illes majors d'acord amb el nombre de caseres declarades al REGA en cada una.
Atesa la realitat del sector apícola a les Illes Balears, s'estableix un ordre de prelació i de distribució pressupostària diferent del que assenyala l'annex II del Reial decret 906/2022, i s'estableix un nou ordre d'acord amb l'esforç del sector per millorar l'estructura productiva i la viabilitat de les seves explotacions. Considerem prioritari, en primer lloc, el suport als serveis d'assistència i assessorament tècnic, formació i informació, així com l'intercanvi de millors pràctiques amb la intenció de reforçar la professionalització del sector de les Illes Balears. En segon lloc, s'ubiquen les actuacions destinades a la lluita contra invasors i malalties de les caseres, especialment la varroosi per ser una prioritat i preocupació generalitzada entre els apicultors. En els llocs del tercer al cinquè se situen les prioritats de les explotacions, i en els llocs sisè i setè, les actuacions previstes per a la promoció i millora de la qualitat dels productes, pel fet que hi ha altres convocatòries específiques destinades a la promoció de productes agroalimentaris de qualitat. En el darrer lloc se situa la racionalització de la transhumància atès que no és una pràctica habitual de les Illes Balears en el maneig de les caseres.
D'altra banda, auditories dutes a terme damunt aquesta línia d'ajudes en l'àmbit estatal han posat de manifest la necessitat d'incorporar mesures dissuasives en forma de penalitzacions davant la sobredeclaració de caseres.
L'article 7.4 del Reial decret 906/2022, de 25 d'octubre permet la possibilitat de presentar una única “sol·licitud de concessió de l'ajuda i el pagament” per poder ser beneficiari quan es tractin d'accions efectuades dins de la campanya apícola objecte de la convocatòria.
En l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
A més, mitjançant el Decret 65/2007, de 25 de maig, es regula la constitució, l'organització i el funcionament del FOGAIBA com l'organisme pagador de les despeses del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Així mateix, a l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005 es disposa que el FOGAIBA assumeix, a partir de l'1 de gener del 2006, l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca pel que fa a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer.
Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajudes per a la millora de la producció i la comercialització dels productes de l'apicultura, per a l'any 2024, d'acord amb el que preveu el Reial decret 906/2022, de 25 d'octubre, pel qual es regula la Intervenció Sectorial Apícola en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna (BOE núm. 257, de 26 d'octubre de 2022).
2. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon Import màxim de la convocatòria i finançament
1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de noranta-tres mil nou-cents trenta-un euros amb onze cèntims (93.931,11 €), amb la possibilitat d'ampliar la dotació de la partida pressupostària i amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA per a l'exercici 2024.
2. Les ajudes que preveu aquesta resolució les finançarà en un 50,00% el Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA), en un 25,00% el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i en un 25,00% la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
3. La distribució del pressupost entre les illes es farà de la manera següent:
- Per a l'illa d'Eivissa, vint-i-cinc mil sis-cents tres euros amb vint-i-vuit cèntims (25.603,28 €).
- Per a l'illa de Formentera, mil quatre-cents vint-i-sis euros amb setanta-vuit cèntims (1.426,78 €).
- Per a l'illa de Mallorca, quaranta-vuit mil set-cents vuitanta-vuit euros amb trenta-dos cèntims (48.788,32 €).
- Per a l'illa de Menorca, divuit mil cent dotze euros amb setanta-tres cèntims (18.112,73 €).
Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació de l'illa, el pressupost restant s'haurà de distribuir entre les altres illes de manera proporcional d'acord amb el seu percentatge.
4. Per cada illa, la distribució es farà d'acord amb l'ordre de prelació següent:
1r. Assistència tècnica als apicultors i a les organitzacions d'apicultors.
2n. Lluita contra els invasors i malalties de les caseres.
3r. Inversions en actius tangibles i intangibles.
4t. Repoblació de les caseres, en particular, mitjançant la cria d'abelles.
5è. Prevenció dels danys ocasionats per fenòmens climàtics adversos i foment del desenvolupament i la utilització de pràctiques de gestió adaptades a unes condicions climàtiques canviants.
6è. Promoció, comunicació i comercialització, incloses accions i activitats de vigilància del mercat destinades, en particular, a sensibilitzar els consumidors sobre la qualitat dels productes apícoles.
7è. Actuacions per augmentar la qualitat dels productes.
8è. Racionalització de la transhumància.
5. De conformitat amb el que preveu l'article 58 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, la quantia que preveu el punt 1 es podrà veure incrementada amb un import addicional d'un màxim de 100.000,00 euros, condicionada l'efectivitat d'aquesta quantia addicional a la declaració de disponibilitat de crèdit com a conseqüència de les circumstàncies que indica l'apartat a del punt 2 de l'article 58 esmentat, amb l'aprovació prèvia de la modificació pressupostària corresponent, si escau, abans de la resolució de concessió de la subvenció.
Tercer Persones beneficiàries
1. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta resolució, sempre que, quan finalitzi el termini de presentació de les sol·licituds, compleixin els requisits següents:
a. Les persones físiques o jurídiques, o ens sense personalitat jurídica (incloses comunitats de béns o qualsevol tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat), titulars d'explotacions apícoles, incloses les que siguin integrants d'explotacions de titularitat compartida que preveu la Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries que:
a.1. Figurin inscrites en el Registre d'explotacions apícoles de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural abans de l'1 de gener del 2024, a excepció dels productors que han iniciat la seva activitat mitjançant un canvi de titularitat, d'explotacions en estat d'alta, amb anterioritat a aquesta data. També queda exempt d'aquest requisit la creació de figures associatives o persones jurídiques integrades per apicultors que ho fossin abans de l'1 de gener del 2024, o la creació d'explotacions de titularitat compartida en la qual un dels membres fos apicultor amb anterioritat a aquesta data.
En el cas de fusions d'explotacions ja existents, es considerarà la data d'inici de l'activitat la del titular amb més antiguitat.
A més, les persones beneficiàries han d'haver fet la declaració anual obligatòria.
a.2. Compleixin el que estableix el Reial decret 608/2006, de 19 de maig, pel qual s'estableix i es regula un programa nacional de lluita i control de les malalties de les abelles de la mel.
a.3. Disposin d'una assegurança de responsabilitat civil relacionada amb l'activitat apícola.
a.4. Compleixin les previsions que conté el Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'estableixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles.
b. Les agrupacions d'apicultors i apicultores que estiguin integrades per apicultors i apicultores que compleixin els requisits que estableix l'epígraf anterior.
Els requisits de les lletres a i b, llevat de manifestació en contra, es comproven d'ofici en el registre corresponent, a excepció del requisit que preveu la lletra a.3. que ha d'acreditar la persona beneficiària amb l'aportació de la documentació corresponent.
2. Quan es tracti d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, s'ha de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre, i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, correspon a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de preinscripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3. Només en poden ser persones beneficiàries els sol·licitants que, després de la baremació feta segons el punt 2 de l'apartat setè d'aquesta resolució, obtinguin una puntuació mínima de 5 punts.
4. Només poden ser persones beneficiàries de l'actuació del punt 1.2.4.t de l'apartat quart els apicultors i apicultores amb l'explotació classificada com a transhumant.
5. No es pot considerar persona beneficiària un sol·licitant per a qui es demostri que ha creat artificialment les condicions exigides per complir els criteris d'admissibilitat o de prioritat que estableix aquesta convocatòria, tal com estableix l'article 62 (relatiu a mesures antielusió) del Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.
6. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'article 13 esmentat.
A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 €, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveu l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
7. D'acord amb el que disposa l'article 13.2.e de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, que desenvolupa determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió i en el moment del pagament.
L'acreditació que es compleix aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural perquè comprovi d'ofici que es compleix el requisit esmentat i, en aquest cas, no cal presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
8. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Actuacions subvencionables
1. Poden ser subvencionades les despeses corresponents a les activitats o inversions següents, fetes i pagades pel beneficiari entre l'1 d'agost del 2023 i el 31 de juliol del 2024 o fins la presentació de la sol·licitud, si aquesta se realitza amb anterioritat a aquesta data:
1.1. Serveis d'assessorament, assistència tècnica, formació, informació i intercanvi de millors pràctiques, fins i tot mitjançant activitats de col·laboració en xarxes, per a apicultors i organitzacions d'apicultors.
1.2. Inversions en actius materials i immaterials, així com accions destinades a:
1r. Lluitar contra els invasors i les malalties de les caseres, en particular la varroosi.
2n. Prevenir els danys ocasionats per fenòmens climàtics adversos i fomentar el desenvolupament i la utilització de pràctiques de gestió adaptades a unes condicions climàtiques canviants.
3r. Repoblar les caseres, fins i tot mitjançant la cria d'abelles.
4t. Racionalitzar la transhumància.
5è. Invertir en actius tangibles i intangibles.
1.3. Promoció, comunicació i comercialització, incloses accions i activitats de vigilància del mercat destinades, en particular, a conscienciar els consumidors sobre la qualitat dels productes apícoles.
1.4. Accions per augmentar la qualitat dels productes.
Els abellars abandonats i les caseres mortes no donen lloc a cobrar ajudes per part del seu titular.
Només es pot sol·licitar ajuda per a l'execució d'una acció determinada sobre una mateixa casera, una única vegada per campanya apícola, independentment de si la persona sol·licita aquesta ajuda a títol individual o com a integrant d'una cooperativa o agrupació de productors.
2. Les accions subvencionables dins de cada tipus d'actuació són les que es detallen a l'annex I del Reial decret 906/2022, de 25 d'octubre. Aquestes accions seran finançables en els termes que estableixen els articles 11, 12, 21, 22 i 23 del Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021.
3. Les despeses de transport només se subvencionaran per a l'actuació 1.1 d'aquest apartat. Només pot ser subvencionable el transport col·lectiu i, en cap cas, s'admetrà la tarifa màxima existent llevat que sigui l'única tarifa.
4. S'aplicarà a les despeses subvencionables el que estableixen els articles 31 a 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i també el que estableix l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
En tot cas, no són subvencionables:
- Les despeses que inclou la part I de l'annex II del Reglament delegat esmentat en el punt 2 d'aquest apartat, mentre que sí que ho són les que figuren a l'annex III, i també les que, tot i que no hi estan incloses, no figurin en l'annex II esmentat.
- L'impost sobre el valor afegit, excepte si no és recuperable de conformitat amb la legislació nacional aplicable sobre l'IVA, quan sigui suportat de manera efectiva i definitiva per beneficiaris diferents dels subjectes no passius esmentats en l'article 13, apartat 1, paràgraf primer, de la Directiva 2006/112/CE del Consell.
Perquè l'IVA no recuperable sigui subvencionable, un pèrit mercantil o un auditor legal de la persona beneficiària ha de demostrar que l'import pagat no s'ha recuperat i es consigna com una despesa en la comptabilitat de la persona beneficiària.
5. El control de la moderació dels costos subvencionables, sens perjudici de les verificacions posteriors que pugui efectuar l'òrgan gestor, es farà d'acord amb el que estableix l'article 82 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrària comuna.
Cinquè Quantia de les ajudes
1. La quantia de les ajudes que han de rebre els beneficiaris és la corresponent a l'aplicació del 75% sobre la despesa declarada elegible, tret els tractaments quimioterapèutics contra la varroosi que no siguin compatibles amb l'agricultura ecològica i la formació, que serà del 50% i del 90%, respectivament.
2. En tot cas, s'aplicaran els límits de despesa elegible següents:
2.1. En el cas de contractació de persones tècniques i d'especialistes per a la informació i l'assistència tècnica als apicultors o apicultores, s'han de tenir en compte els límits següents:
Persona tècnica o especialista assalariada a jornada completa: 37.953,54 €/bruts anuals
Contractació de persona tècnica o especialista externa: 21,00 €/h
Preu màxim per a l'allotjament: 90,00 €/dia.
2.2. En el cas d'organització de cursos, s'han de tenir en compte els límits següents:
Preu horari màxim de la persona tècnica o formadora: 65,00 €/h
Preu màxim per a l'allotjament: 90,00 €/dia.
2.3. En el cas d'assistència a cursos, inclosos congressos de caràcter nacional o internacional, de capacitació i formació continuada, fora de l'illa de residència, se subvencionarà la inscripció, l'allotjament (preu màxim per a l'allotjament: 90,00 €/dia) i el transport col·lectiu.
2.4. En el cas d'altres despeses menors, es detallen els costs màxims següents:
a. Tractaments contra varroosi per a les persones productores d'apicultura convencional d'acord amb les condicions que estableix el Reglament 2018/848 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció ecològica i etiquetatge dels productes ecològics, i pel que es deroga el Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell: 2,50 €/casera (5,00 €/casera en cas de fer dos tractaments a l'any).
b. Tractaments contra varroosi, compatible amb l'agricultura ecològica, per a les persones productores que estiguin inscrites, en el moment de la finalització de presentació de les sol·licituds, en el Registre d'Operadors del Consell Balear de Producció Agrària Ecològica (CBPAE), d'acord amb les condicions que estableix el Reglament 2018/848: 4,50 €/casera (9,00 €/casera en cas de fer dos tractaments a l'any).
c. Productes per incrementar la vitalitat de les caseres en estat de risc: 10,50 €/casera.
d. Cera, per a la renovació i condicionament de les caseres: 10,00 €/casera.
e. Assegurança de responsabilitat civil: 0,75 €/casera.
f. Abelles reina per a la reposició: 1,65 €/casera.
g. Equipament per a la cria de reines: 45,00 €/apicultor.
3. El pagament de l'ajuda a les persones beneficiàries es basarà en el menor dels imports considerats elegibles, el justificat per les persones beneficiàries o l'import màxim subvencionable que pertoqui del punt 2 d'aquest apartat, al qual s'aplicarà els percentatges que estableix el punt 1.
4. Una vegada s'hagi fet el càlcul que preveu aquest apartat i, si escau, aplicades les penalitzacions que preveu l'apartat catorzè d'aquesta resolució, s'obtindrà l'import definitiu que s'ha de pagar a la persona beneficiària.
Sisè Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds és des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al 23 d'agost del 2024.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda d'acord amb el formulari que figura en la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant dels registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o en qualsevol altre lloc dels que preveu l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari esmentat, assumir els compromisos, concedir les autoritzacions i fer les declaracions que conté.
Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure la documentació següent:
a. En el cas de persones jurídiques: fotocòpia del NIF del sol·licitant, i quan es tracti de sol·licituds presentades per agrupacions d'apicultors, la relació de persones físiques o jurídiques que formin part de la sol·licitud, indicant el NIF de cada una d'elles.
b. Si escau, acreditació de la representació amb què actua el sotasignat de la sol·licitud.
c. En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a més, s'ha d'aportar:
- Document en què es reflecteixin les normes o el reglament de funcionament que han subscrit tots els membres.
- En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, document d'autorització cap al FOGAIBA perquè comprovi els NIF dels membres de l'agrupació.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
d. Per operaris diferents de les cooperatives i organitzacions que hagin denegat la comprovació d'ofici, fotocòpia del llibre de registre d'explotació apícola en què figurin el nombre de caseres, el tipus i la classe d'explotació.
e. En el cas de cooperatives apícoles i d'organitzacions representatives:
e.1. Fotocòpia del llibre de registre d'explotació apícola en què figurin el nombre de caseres, el tipus i la classe d'explotació o l'autorització individual dels socis de l'entitat, d'acord amb el model de formulari que consta en la web.
e.2. Relació detallada de les persones apicultores sol·licitants, indicant-ne el NIF, el número de registre d'explotació i el nombre de cens de les caseres, renovades abans de l'1 de març del 2024, i el nombre de tractament de varroosi que sol·licitaran, indicant si és convencional o ecològic. Aquesta relació també s'ha de presentar en format digital de full de càlcul editable.
f. Fotocòpia de l'assegurança de responsabilitat civil de cada persona apicultora, vigent en la data de presentació de la sol·licitud, i justificant bancari del pagament de l'assegurança. En el cas d'agrupacions d'apicultors i apicultores que hagin subscrit una assegurança col·lectiva, se n'haurà de presentar una còpia i l'acreditació dels apicultors que cobreix.
g. Indicadors de resultats, d'acord amb el model de formulari que consta en la web en cas de sol·licitants individuals. En cas que el sol·licitant sigui una agrupació de productors, han de lliurar un formulari per cada una de les accions dutes a terme per les quals sol·licita el pagament, d'acord amb el model que consta en la web.
h. Memòria de les accions efectuades i dels resultats obtinguts.
i. Relació de justificants imputats, d'acord amb el model que consta en la pàgina web del FOGAIBA.
j. Si escau i en el cas de no atorgar l'autorització expressa de consulta, la documentació acreditativa d'estar inscrit en el Registre d'Operadors del Consell de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE).
k. Documentació justificativa de les despeses efectuades. La justificació de la despesa s'entendrà efectuada mitjançant la presentació de les factures pagades que reuneixin les formalitats i els requisits que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012) i els justificants de pagament.
Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:
1r. Extracte bancari en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part de l'emissor o de la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, a la factura han de quedar consignats la data de cobrament, la identificació (amb indicació del nom), el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa, que serà facultatiu en cas que l'emissor sigui una persona física.
3r. Comprovant de la transferència bancària en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.
Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació per fer qualsevol control que es consideri oportú.
No s'admetran pagaments en efectiu d'un import igual o superior als 1.000,00 euros en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.
l. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tinguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:
- Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin assolir el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/ 2004, de 29 de desembre, d'acord amb el model que figura en la pàgina web del FOGAIBA. En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada al tràmit telemàtic corresponent.
La certificació esmentada tindrà els efectes que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
- Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per un auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
m. Certificació, d'acord amb el model que figura en la pàgina web del FOGAIBA, que acrediti, en compliment del que preveu l'article 44 del Reglament d'execució (UE) 2022/128 de la Comissió, de 21 de desembre, la identificació concreta de l'empresa i la seva possible vinculació a altres empreses, amb la identificació del grup en què participin (d'acord amb la definició que estableix l'article 2, apartat 11, de la Directiva 2013/34/UE del Parlament Europeu i del Consell). En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada i s'ha d'emplenar en el tràmit telemàtic corresponent.
n. Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes, incorporats en la relació de justificants de despeses.
o. Certificat del banc acreditant la titularitat del número de compte bancari on s'ha de pagar l'ajuda.
p. Si escau, als efectes dels criteris de priorització, es podrà aportar la documentació corresponent acreditativa de disposar de les persones tècniques, especialistes o assessores.
3. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol Administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, s'ha d'aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat davant de qualsevol administració. A aquest efecte, aquestes persones han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.
4. Quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials han d'haver estat abonades en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, en els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.
5. Si cal, la comprovació del DNI de la persona beneficiària, dels integrants del grup o dels representants, la comprovació de les dades incloses en el Registre d'explotacions apícoles, la sol·licitud de l'informe a la Direcció General d'Agricultura pel compliment dels requisits i, prèvia autorització expressa corresponent, la inscripció en el Registre d'operadors del CBPAE, la farà d'ofici el FOGAIBA. En cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural perquè obtinguin el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com la sol·licitud d'informe esmentada i la comprovació de la inscripció en el CBPAE, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per dur-ne a terme la comprovació d'ofici.
6. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació assenyalada, o bé si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà la persona sol·licitant perquè esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, amb la indicació que si no ho fa s'entendrà desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix el Reial decret 906/2022, de 25 d'octubre, i de la resta de normativa d'aplicació.
Setè Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència
1. El procediment de concessió de les subvencions que regula aquesta resolució es tramitarà en règim de concurrència competitiva.
2. En cada grup de prelació que assenyala el punt 4 de l'apartat segon d'aquesta resolució, si és necessari, en el cas que les peticions presentades excedeixin el crèdit disponible, s'ordenaran les sol·licituds d'acord amb la puntuació obtinguda i amb els criteris objectius de valoració següents:
a. Dimensió de les explotacions acollides a l'ajut, entesa com el nombre de caseres potencialment destinatàries de la mesura, tant en el cas de sol·licituds presentades per titulars d'explotacions com de sol·licituds presentades per organitzacions o associacions d'apicultors reconegudes legalment i agrupacions de defensa sanitària (màxim 5 punts).
a.1 En cas de sol·licituds presentades per apicultors i apicultores individuals:
< 50 caseres: 1 punt.
50-150 caseres: 3 punts.
> 150 caseres: 5 punts.
a.2 En cas de sol·licituds presentades per agrupacions:
< 100 caseres: 1 punt.
100-450 caseres: 3 punts.
> 450 caseres: 5 punts.
b. Pel tipus de beneficiari (màxim 3 punts).
b.1 Explotacions en titularitat compartida, als efectes del que estableix la Llei 35/2011, de 4 d'octubre: 1 punt.
b.2 Explotacions la titularitat de la qual ostenti un jove agricultor, d'acord amb la definició i les condicions que estableix el Pla estratègic nacional de la política agrària comuna (PAC) del Regne d'Espanya 2023-2027, definit per a Espanya a través de la normativa específica: 2 punts.
b.3 Beneficiari que pertanyi a una entitat associativa reconeguda com a prioritària a l'empara de la Llei 13/2013, de 2 d'agost, de foment de la integració de cooperatives i altres entitats associatives de caràcter agroalimentari: 2 punts.
c. Participació en règims de les figures de qualitat diferenciada reconegudes d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1151/2012 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de novembre de 2012, sobre els règims de qualitat dels productes agrícoles i alimentaris, o d'acord amb el Reglament (UE) 2018/848 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció ecològica i etiquetatge dels productes ecològics i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell, o d'acord amb marques de qualitat reconegudes mitjançant la normativa autonòmica: 2 punts.
d. Pertinença del sol·licitant a una agrupació de defensa sanitària ramadera reconeguda legalment: 1 punt.
e. Pertinença del sol·licitant a una cooperativa apícola o ser una cooperativa: 1 punt. En cas de ser prioritària, d'acord amb la Llei 13/2013, de 2 d'agost: 3 punts.
f. Complir la condició de titular d'explotació professional, segons la definició que estableix l'article 2.g del Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, de manera que posseeixi 150 caseres o més i/o que el NIF del titular de l'explotació apícola figuri donat d'alta al règim especial agrari: 1 punt.
g. Criteris de la Comunitat Autònoma (5 punts):
g.1 Sol·licitar per primera vegada en les darreres dues convocatòries, inclosa l'actual, o haver sol·licitat l'any anterior, sense haver-ne estat beneficiari, complint els requisits per manca de pressupostos: 2 punts.
g.2 Si disposen d'una persona assessora tècnica: 2 punts.
g.3 Pertànyer a una ADS: 1 punt.
3. Els criteris b, c, d i f quan el sol·licitant sigui una agrupació de productors i aquest criteri no es pugui verificar directament, aquesta condició l'ha de complir, almenys, el 50% de les persones titulars de l'explotació que integrin aquesta agrupació.
4. Els criteris de valoració especificats anteriorment s'han de complir en el moment en què acabi el termini de presentació de sol·licituds.
5. En cas d'un altre empat, es resoldrà amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que resultin empatats.
Vuitè Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o la persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
- Vocals:
* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret d'ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
Això no obstant, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, i també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no serà preceptiva, i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.
3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de les persones que els substitueixin i, com a mínim, de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.
Novè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca i, si escau, previ informe de la Comissió Avaluadora. Abans d'emetre l'informe de la Comissió Avaluadora, la unitat gestora emetrà un informe en què s'acreditarà, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. En aquesta resolució s'ha de detallar el finançament de cadascuna de les administracions que hi intervenen.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta resolució s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Desè Obligacions de les persones beneficiàries
1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i les que preveu el Reial decret 906/2022, de 25 d'octubre, pel qual es regula la Intervenció Sectorial Apícola en el marc de la PEPAC, i les derivades de la resta de normativa que li sigui d'aplicació.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions indicades és el que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, amb les especificitats procedimentals i organitzatives que preveu el text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè Justificació i pagament de les ajudes
El pagament de l'ajuda es fa mitjançant una transferència bancària, un cop s'ha dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha fet i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.
Dotzè Controls
Les persones perceptores de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableixen el Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrària comuna, i pel qual es deroga el Reglament (UE) 1306/2013 i les disposicions que estableix el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrària comuna.
Tretzè Incompatibilitat de les ajudes
1. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat i objecte de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada; en cap cas, però, l'import rebut, aïlladament o conjuntament, pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.
2. No es finançaran amb els fons de la Intervenció Sectorial Apícola les intervencions que estiguin recollides en els programes de desenvolupament rural a l'empara del Reglament (UE) 2021/2115 (LCEur 2021, 2171) del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, relatius a l'ajuda al desenvolupament rural, tret que concorrin cumulativament aquestes tres circumstàncies:
a. La inversió és subvencionable tant en el marc de la Intervenció Sectorial del FEAGA com de la intervenció de desenvolupament rural en la qual estigui programat l'instrument financer.
b. La suma total dels imports finançats en el marc de la Intervenció Sectorial del FEAGA i de l'equivalent en subvenció bruta de l'instrument financer del FEADER no supera la intensitat màxima d'ajuda o l'import màxim d'ajuda aplicables a aquesta mena d'intervenció del FEADER a què es refereix el títol III del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.
c. Amb la finalitat de respectar el principi de prohibició del doble finançament, les despeses declarades a la Comissió en el marc de la Intervenció Sectorial del FEAGA no es finançaran ni declararan en el marc de l'operació de l'instrument financer del FEADER, i viceversa.
Catorzè Infraccions, sancions, penalitzacions i frau
1. L'incompliment del que disposa aquesta convocatòria se sancionarà d'acord amb el que estableixen el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i el Reglament aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
2. Pel que fa als impagaments i penalitzacions, i sens perjudici d'actuacions ulteriors efectuades per l'autoritat inspectora en l'àmbit de les seves competències, és aplicable el que estableix el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, que estableix les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions que preveu el Pla estratègic de la política agrària comuna, i es modifiquen diversos reials decrets pels quals es regulen diferents aspectes relacionats amb l'aplicació a Espanya de la política agrària comuna per al període 2023-2027.
3. En tot cas, s'apliquen les penalitzacions següents:
A) S'aplica una penalització per sobredeclaració del nombre de caseres, entenent com a tal quan el nombre de caseres declarades en la sol·licitud d'ajuda és superior a les caseres determinades després dels controls. El percentatge de sobredeclaració s'obté dividint les caseres no determinades (la diferència entre les caseres declarades i les determinades) entre les caseres declarades i multiplicant el resultat per cent.
B) Les penalitzacions s'apliquen sobre l'import final de l'ajuda concedida calculat en l'apartat cinquè i, en tot cas, respecte de cada una de les actuacions seleccionades i previstes en l'apartat quart.
Les penalitzacions es determinaran d'acord amb el percentatge de sobredeclaració trobat:
- Fins a un 10% de sobredeclaració, no s'apliquen penalitzacions.
- Amb una sobredeclaració superior al 10% i fins al 30%, s'aplica una penalització igual al percentatge de sobredeclaració.
- Amb una sobredeclaració superior al 30% i fins al 50%, s'aplica una penalització igual al doble del percentatge de sobredeclaració.
- Amb una sobredeclaració superior al 50%, el beneficiari perd el dret a cobrar l'ajuda.
C) En el cas de sol·licituds presentades per agrupacions, la penalització es calcula amb les caseres i els imports de l'apicultor o apicultora particular que ha originat la sobredeclaració, aplicant la penalització i el seu seguiment, si escau, de manera individual.
D) No es genera cap penalització en el cas que la sobredeclaració sigui ocasionada per una causa de força major o per circumstàncies excepcionals degudament justificades.
D'acord amb la definició de la Comunicació C (88) de la Comissió, de 6 d'octubre de 1988, relativa a “la força major” al dret agrari europeu (88/C 259/07) i la Comunicació de la Comissió al Consell sobre la força major i les circumstàncies excepcionals en el Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrària comuna [COM (2024) 225 final], de 30 de maig de 2024, quan una persona beneficiària es vulgui acollir a la fórmula "excepte causa de força major", ha d'aportar a l'autoritat competent corresponent una prova documental irrefutable, d'acord amb els mitjans admesos en dret, excepte en els casos que estableix l'article 3.2 del Reglament (UE) núm. 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.
4. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o d'irregularitat amb relació a operacions o projectes finançats, totalment o parcialment, amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea, en el marc d'aquesta convocatòria, podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte per aquest servei a l'adreça web https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/CA-UACI/SNCA/Paginas/ComunicacionSNCA.aspx i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del servei esmentat.
Quinzè Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen:
- El Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
- El Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021, pel qual es preveu el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, quant als requisits addicionals per a determinats tipus d'intervenció especificats pels estats membres en els seus plans estratègics de la PAC per al període 2023-2027.
- El Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes sobre els mètodes de càlcul dels indicadors comuns de realització i de resultats que estableix l'annex I del Reglament (UE ) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
- El Reglament d'execució (UE) 2022/1475 de la Comissió, de 6 de setembre de 2022, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa a l'avaluació dels plans estratègics de la PAC i al subministrament d'informació per al seguiment i l'avaluació.
- El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrària comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) 1306/2013 .
- El Reial decret 906/2022, de 25 d'octubre, pel qual es regula la Intervenció Sectorial Apícola en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna.
- El Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'estableixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles.
- El Reial decret 608/2006, de 19 de maig, pel qual s'estableix i es regula un programa nacional de lluita i control de les malalties de les abelles de la mel.
- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrària comuna a España i dels fons europeus FEAGA i FEADER.
- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajuts de la política agrària comuna.
- El Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions que preveu el Pla estratègic de la política agrària comuna, i es modifiquen diversos reials decrets mitjançant els quals es regulen diferents aspectes relacionats amb l'aplicació a Espanya de la política agrària comuna per al període 2023-2027.
- El Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment dels requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.
- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrària comuna i altres matèries connexes.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- El text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Setzè Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, (signat electrònicament: 8 de juliol de 2024)
El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons