Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

Núm. 425203
Aprovació definitiva del Reglament d’horts socials i comunitaris agroecològics urbans de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En sessió ordinària de data 21 de març de 2024 el Ple de l´Ajuntament va aprovar inicialment el Reglament d'horts socials i comunitaris agroecològics urbans de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.

Dit acord fou sotmès al tràmit d´informació pública (BOIB núm. 41 de data 26 de març de 2024) i atès que no es varen presentar reclamacions, objeccions i observacions en termini esdevingué aprovat definitivament i se´n publica íntegrament el seu text a continuació:

REGLAMENT D'HORTS SOCIALS I COMUNITARIS AGROECOLÒGICS URBANS DE L´AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

PREÀMBUL

Els horts socials i comunitaris agroecològics urbans són una iniciativa de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar que té l'objectiu de fomentar dins aquest espai públic la participació ciutadana, la convivència, la inserció social, el desenvolupament sostenible, l'educació ambiental i els valors de l'agricultura tradicional i agroecològica

Una de les preocupacions dels ens públics és la qualitat de vida de la seva població i la millora en la sanitat alimentària, que redunda indubtablement en benefici de la salut i de les pràctiques mediambientals relacionades amb la producció agrícola.

Amb la present disposició dels horts urbans, es pretén que la ciutadania resident al municipi, i especialment persones amb risc d'exclusió social, pensionistes, persones especialment vulnerables, i joves així com entitats sense ànim de lucre que desenvolupin programes socials, formatius, terapèutics o mediambientals, adoptin una actitud activa i positiva en el seu temps lliure i d'oci, amb l'objectiu que, a la vegada que es potencien els valors saludables i ambientals, s'ofereix ocupació i distracció.

L'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, mitjançant aquest reglament té la intenció d'establir el règim aplicable a la utilització d'aquests espais hortícoles, concretant el procediment a seguir per a l'adjudicació dels horts urbans, els criteris generals de selecció aplicables a la demanda existent, els drets i obligacions que incumbeixen a les persones beneficiàries, i, en general, la regulació de l'ús i funcionament dels horts socials i comunitaris urbans de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.

Aquest reglament neix amb la finalitat de seguir els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència establerts a l'art. 129, de bona regulació, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. L'article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, estableix que el municipi, per a la gestió dels seus interessos i en l'àmbit de les seves competències, pot promoure activitats i prestar serveis públics per contribuir a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal.

Aquesta norma atribueix als municipis, en els termes de la legislació de l'Estat i de les Comunitats Autònomes, competències en matèria de protecció del medi ambient, de prestació de serveis socials i de promoció i reinserció social, així com en matèria d'ocupació del temps lliure.

Per això, d'acord amb la potestat reglamentària municipal, establerta en l'article 4 de la Llei 7/1985 de Règim Local, en el present reglament es regula el règim aplicable als horts urbans del municipi, i el Ple de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar dota el municipi d'aquest instrument jurídic per regular-ne el seu ús i les normes de convivència del seu entorn.

 

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1 OBJECTE

L'objecte de les presents bases és regular les autoritzacions administratives d'us privatiu del domini públic que l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar atorgarà sobre les parcel·les, amb una superfície de 10 m2 cada una, que conformen els horts urbans situats al C/Son Galta núm.8 de Cala Millor, amb referència cadastral 2729703ED3822N0001EW, de la qual es destinarà a aquest ús en la seva totalitat.

Article 2 ÀMBIT D'APLICACIÓ

L'àmbit d'aplicació d'aquest Reglament abasta l'activitat que es desenvolupi en tots aquells terrenys o parcel·les municipals sobre els quals hi hagi horts urbans.

Article 3 OBJECTIUS

Els horts socials i comunitaris agroecològics urbans persegueixen els següents objectius:

a) Fomentar la participació ciutadana i associativa i el desenvolupament sostenible, generant espais de biodiversitat.

b) Afavorir la integració de diferents col·lectius, ocupant el seu temps i facilitant la creació de noves relacions, al mateix temps que es promou una alimentació sana i canvis cap a hàbits de vida més saludables amb la obtenció d'aliments bàsics en el medi natural, millorant la seva qualitat de vida.

c) Fomentar la adquisició d'una sèrie de valors que ens motivin a sentir interès i preocupació per conservar la biodiversitat i el consum de productes locals.

d) Promoure les bones pràctiques ambientals de cultiu, com la gestió de residus, aprofitament de l'aigua, l'agricultura agroecològica, la recuperació d'usos i costums de l'agricultura  tradicional, afavorint així l'educació ambiental en el municipi.

Article 4 PERSONES DESTINATÀRIES

El present reglament regula la cessió de l'ús per temps determinat de parcel·les de propietat municipal en el marc del programa iniciat per l'Àrea de Serveis Socials i l'Àrea de Medi Ambient: “Horts socials i comunitaris agroecològics urbans a Sant Llorenç des Cardassar” a:

a) Persones majors de 18 anys, per destinar-les a ús particular o familiar.

b)  Entitats sense ànim de lucre, pel desenvolupament de programes socials, formatius, terapèutics o mediambientals.

El funcionament i el règim intern d'aquestes parcel·les d'ús individual o associatiu, es regirà per les normes del present reglament, que les persones i entitats usuàries hauran d'acceptar formalment.

Mitjançant acord plenari l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar determinarà el nombre, ubicació i característiques de les parcel·les destinades a aquest ús. Correspondran a la Junta de Govern municipal els altres tràmits per la seva adjudicació segons el procediment previst en aquest reglament.

Article 5 REQUISITS PER OPTAR A PERSONES BENEFICIÀRIES

Per poder participar a la convocatòria per esser adjudicatari o adjudicatària, les persones interessades han d'acomplir, en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds i durant tot el procés selectiu, els requisits següents:

5.1.- Si es tracta de persones físiques:

a) Ser major de 18 anys

b) Trobar-se al corrent de pagament en les obligacions tributàries amb l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.

c) Fer la sol·licitud formal en el període d'inscripció obert a tal efecte. En tot cas, si es presenten sol·licituds fora del període d'inscripció, aquestes restaran en la llista d'espera per odre cronològic de la presentació de la sol·licitud i després dels sol·licitants que també restin en ella i que hagin complit amb els terminis de la convocatòria. 

5.2. -Si es tracta de persones jurídiques:

a) Ser associacions l'objecte social de les quals inclogui activitats divulgatives, formatives o de sensibilització i sempre que complexin els requisits establerts en aquestes bases.

b) Estar inscrites al Registre municipal d'entitats ciutadanes de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.

5.3.- Encara que es reuneixin les condicions abans indicades, no podran optar a l'ús d'una parcel·la les persones físiques o jurídiques que es trobin en alguna de les circumstàncies següents:

a) Que estiguin privades d'utilitzar les parcel·les, com a conseqüència de la prèvia tramitació del corresponent procediment sancionador o mitjançant expedient previ.

b) Que convisquin en el mateix domicili amb algú que ja tingui adjudicada una parcel·la, tot i que formi part d'una altra unitat familiar.

c) Que disposin, com a mínim fins a la data de finalització de presentació de sol·licituds, de l'ús d'un altre hort municipal.

 

CAPITOL II CONVOCATÒRIA, SOL·LICITUDS, ADJUDICACIÓ DE LES AUTORITZACIONS I TERMINI D'ÚS

Article 6 CONVOCATÒRIA

L'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar aprovarà la convocatòria pública per adjudicar les parcel·les destinades a horts urbans d'acord amb aquest reglament.

Una vegada aprovades les bases de la convocatòria, es publicaran al tauler d'edictes de l'Ajuntament, a la web municipal i a altres mitjans de difusió que, si s'escau, disposi l'Ajuntament.

S'entén que presentar una sol·licitud implica l'acceptació íntegra de les bases de la convocatòria i d'aquest reglament.

L'Ajuntament iniciarà d'ofici aquest procediment, mitjançant acord de la Junta de Govern Local, que contindrà l'aprovació de la convocatòria de concessió d'autoritzacions d'ocupació de parcel·les, així com l´aprovació de les bases.

Article 7 PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS. TERMINI, LLOC I FORMA.

7.1.- Les persones interessades hauran de presentar una instància genèrica sol·licitant la llicència d'ús privatiu dels horts urbans, dins el termini que estableixi la convocatòria.

7.2. Les instàncies s'han de presentar en el Registre General de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar. Així mateix, també es poden presentar en qualsevol dels llocs establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7.3.- Juntament amb la sol·licitud, que anirà signada per la persona interessada, s'ha de presentar la següent documentació:

a) Fotocòpia del DNI/NIE/Passaport de la persona que signa la sol·licitud.

b) Certificat d'empadronament.

c) Certificat de trobar-se al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.

d) Declaració jurada de que la persona sol·licitant no es troba incursa en cap de les circumstàncies establertes a l'article 4.2 d'aquest reglament regulador dels horts socials i comunitaris urbans en el terme municipal de Sant Llorenç.

e) Document acreditatiu que té formació i/o experiència en matèria d'agricultura. En el cas que es disposi.

7.4.- La presentació del certificat d'empadronament i del certificat de trobar-se al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, es podrà substituir per la presentació d'una autorització a l'Ajuntament perquè pugui obtenir aquesta informació.

7.5.- Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en la convocatòria, es requerirà a la persona interessada perquè en el termini màxim de 10 dies hàbils esmeni les deficiències, advertint-la que si no ho fa se la tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució que es dictarà en els termes previstos en l'article 21 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7.6.- Qualsevol dels òrgans que intervenen en el procediment de concessió podrà, en qualsevol moment del procés, sol·licitar a la persona interessada la informació complementària, les dades i les acreditacions que estimi necessàries.

Article 8 PROCEDIMENT D'ADJUDICACIÓ. INICI, INSTRUCCIÓ I RESOLUCIÓ

8.1.- Quan l'Ajuntament, de conformitat amb el que disposa l'art. 2, acordi destinar una o varies parcel·les a aquest ús, obrirà un termini d'un mes perquè les persones interessades puguin presentar les seves sol·licituds d'adjudicació de parcel·les. Juntament amb la sol·licitud hauran de presentar la corresponent documentació. No haurà d'obrir-se un nou procediment d'adjudicació quan hi hagi una llista d'espera d'un procediment anterior amb un nombre superior de sol·licitants que parcel·les en possibilitats de ser adjudicades.

8.2.-Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds s'elaborarà una llista provisional de persones admeses i excloses que serà exposada en el tauló d'anuncis electrònic de l'Ajuntament concedint el termini de 10 dies hàbils per presentar al·legacions. A les persones excloses les serà comunicada personalment l'exclusió perquè puguin formular al·legacions. En el cas que no es presentin reclamacions la llista provisional quedarà elevada a definitiva.

8.3.- Quan el nombre de sol·licituds rebudes sigui major que el de parcel·les disponibles, una comissió mixta, encarregada de la selecció i admissió, composta per les persones que es designen a l´article 18.3 del present Reglament, procedirà a la seva valoració i orientació d'acord amb l'aplicació del següent barem:

a) Persones que acreditin formació o experiència en matèria d'agricultura: 10 punts.

b) Persones jubilades: 5 punts.

c) Persones aturades: 5 punts.

d) Persones amb certificat de discapacitat: 5 punts.

e) Persones amb procés d'inserció social: 5 punts.

f) Persones amb altres persones al seu càrrec: 1 punt per persona a càrrec.

g) Entitats sense ànim de lucre amb domicili social al municipi de Sant Llorenç des Cardassar: 10 punts.

h) Entitats sense ànim de lucre amb domicili supramunicipal: 5 punts.

h) Persones joves d'entre 18 i 30 anys: 3 punts.

i) Dones: 5 punts.

j) Persones empadronades a l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar: 10 punts.

Si dues o més sol·licituds obtenen la mateixa puntuació, el desempat es resoldrà a favor de la persona que hagi obtingut major puntuació en el criteri relatiu a les persones que té al seu càrrec. Si continua havent-hi empat, el desempat regirà mitjançant una lletra de desempat que es traurà per sorteig públic davant la Secretaria de la Corporació.

8.4.- Abans de l'adjudicació, la persona interessada haurà d'acreditar estar en possessió de les condicions que exigeix aquest reglament per l'adjudicació i haurà de manifestar que accepta i s'obliga a complir les determinacions del present reglament, mitjançant un contracte.

8.5.- Podran ser reservades quatre parcel·les pel departament de Benestar Social, les quals seran assignades a persones usuàries de serveis socials sense haver de passar per el procediment de concessió ordinari.

Article 9 LLISTA D'ESPERA

9.1.- Les persones interessades que restin fora de les adjudicacions formaran una llista d'espera per ordre de puntuació. En aquesta llista s'hi afegiran, per ordre cronològic, aquelles persones que posteriorment vagin presentant instància manifestant estar interessades en l'adjudicació d'una parcel·la.

9.2.- Quan per qualsevol causa es produeixi una baixa s'adjudicarà la parcel·la per ordre de la llista d'espera. Primer, les persones interessades de la primera adjudicació que havien quedat fora i per l'ordre del sorteig. Desprès, les persones interessades que en posterioritat hagin sol·licitat una parcel·la, i per ordre cronològic de presentació de la instància.

9.3.- Si la persona sol·licitant a qui s'ofereix les parcel·les no manifesta en el termini de 10 dies hàbils la conformitat de la proposta, s'entén que renúncia al cultiu de l'hort urbà i se l'exclou de l'adjudicació, encara que pot continuar dins la llista d'espera.

9.4.- Quan l'Ajuntament acordi destinar noves parcel·les a aquesta finalitat, siguin per ampliació del espai ja existent o per un nou emplaçament, l'Ajuntament haurà de fer ús de la llista d'espera existent. Això no obstant, en qualsevol moment i degut al temps transcorregut o per altres circumstàncies, l'Ajuntament podrà anul·lar la llista d'espera i iniciar un nou procediment d'adjudicació.

Article 10 TERMINI DE RESOLUCIÓ I NOTIFICACIÓ

10.1.- El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment no podrà excedir de tres mesos, a comptar des de la publicació de la convocatòria.

10.2.- El venciment del termini màxim sense que s'hagi notificat la resolució a les persones interessades donarà a entendre com a desestimada per silenci administratiu la sol·licitud.

 

Article 11 AUTORITZACIÓ

11.1.- La cessió d'ús de la parcel·la per al seu cultiu que suposa l'atorgament de l'autorització administrativa, no significa en cap cas la transmissió de la propietat dels terrenys, que són de propietat municipal.

11.2.- El contracte, atorgant l'autorització, com a document administratiu, contindrà les següents dades:

a) Dades de la persona autoritzada.

b) La finalitat de l'ús.

c) Mesura, localització i número de la parcel·la.

d) Drets i obligacions de la persona beneficiària de l'autorització.

e) Durada de l'autorització.

Article 12 DURADA DE LES AUTORITZACIONS. TERMINI D'ÚS

Les autoritzacions d'ús privatiu s'atorgaran per un període d'un any, amb possibilitat de pròrroga amb un màxim de 3 anys de forma automàtica sempre i quan es compleixi amb les obligacions descrites a l'art.22 d'aquest reglament i no hagi perdut la condició de persona adjudicatària. Esgotat aquest termini es pot tornar a optar a l'adjudicació d'una llicència mitjançant la presentació d'una sol·licitud, conforme al que es regula en aquest reglament.

Article 13 EXTINCIÓ O PÈRDUA DE LA CONDICIÓ DE PERSONA ADJUDICATÀRIA

Les autoritzacions són de concessió voluntària, renunciables i revocables si la persona autoritzada es veu afectada per alguna de les causes previstes en aquest reglament, així com en el cas de que incompleixi alguna de les obligacions previstes.

13.1. La condició de persona adjudicatària s'extingirà automàticament per:

a) Renúncia.

b) Defunció.

e) Cessió a tercers del cultiu de la parcel·la sense autorització.

f) Abandonament o manca de cultiu de la parcel·la durant més de tres mesos seguits.

g) Per venciment del termini final, juntament amb les pròrrogues.

13.2. La llicència d'ús privatiu pot ser revocada pels motius següents:

a) Per pèrdua dels requisits d'accés a ser persona beneficiària d'una llicència d'ús privatiu objecte d'aquest Reglament.

b) Requeriment del terreny per part de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar per obres, serveis, instal·lacions o desenvolupament de les Normes Subsidiàries de Sant Llorenç des Cardassar o dels instruments urbanístics que el desenvolupin.

c) Incórrer en qualsevol de les prohibicions que es detallen a l'article 23 d'aquest Reglament

d) Per haver comès una infracció molt greu prevista als articles 27.3. d' aquest Reglament.

e) Per donar-se de baixa en el empadronament de l'Ajuntament de Sant Llorenç en un termini inferior a l'any des de l'adjudicació de la parcel·la, si el barem de la puntuació aprovada i restant la puntuació obtinguda per l'empadronament donés dret a altra persona que es presentés  a la convocatòria i resultés una puntuació major.

13.3. La rescissió de l'autorització per qualsevol causa, en cap moment donarà lloc al dret a percebre indemnització o compensació de cap tipus.

 

CAPÍTOL III ELS ÒRGANS DELS HORTS SOCIALS I COMUNITARIS AGROECOLÒGICS

Article 14 Assemblea dels Horts Socials i Comunitaris Agroecològics de Sant Llorenç des Cardassar.

a) Reunions de caràcter general a on assisteixen totes les persones adjudicatàries de les parcel·les (hortolans i hortolanes) per a prendre conjuntament decisions sobre qüestions que no hagin estat resoltes així com la organització d'activitats de dinamització social dels horts.

b) Tots les persones usuàries titulars assistents tindran dret a intervenir en l'assemblea i podran exercir el seu dret a vot.

c) També formaran part de les assemblees, amb veu però sense vot, les entitats no constituïdes per hortolans i hortolanes dels Horts Socials i Comunitaris Agroecològics amb qui s'estableixi col·laboració.

d) Serà convocada per la Comissió de representats de la comunitat d'hortolans i hortolanes una vegada cada 6 mesos.

e) Es prioritzarà el consens per l'establiment dels acords i presa de decisions.

Article 15 Comissió de representants de la comunitat de hortolans i hortolanes dels Horts Socials i Comunitaris Agroecològics de Sant Llorenç des Cardassar.

15.1.- Constituïda per un mínim de 2 i un màxim de 5 representants triats directament per l'assemblea de tota la comunitat d'hortolans i hortolanes.

15.2.- Funcions:

a) Responsabilitat de primera instància per a la gestió quotidiana dels horts.

b) Vetllar pel compliment de la normativa de règim d'ús dels mateixos i de la representació davant l'Administració.

Article 16 Consell assessor i suport a la participació

16.1.- Integrat pel personal tècnic contractat per l'administració.

16.2.- Funcions:

a) Donar suport i assessorament tècnic en situacions i qüestions que siguin requerides per les persones adjudicatàries de les parcel·les, la comissió d'hortolans o la comissió de seguiment.

Article 17 Comissió de Seguiment

17.1. Integrada per:

a) Comissió d'Hortolans i Hortolanes.

b) La persona representat del consell d'assessor.

17.2. Funcions:

a) Seguiment del funcionament dels horts.

b) Canalitzar les demandes i incidències davant l'administració.

c) Recollir suggeriments de les persones que cultiven les parcel·les i fer propostes de millora.

d) Vetllar pel compliment de les condicions d'ús de l'hort, actuant com a segona instància en els conflictes o incidències no resoltes en primera instància per la Comissió d'Hortolans i Hortolanes.

Article 18 Comissió Mixta

18.1.- Integrada per:

a) Comissió d'Hortolans i Hortolanes.

b) La persona representant del consell d'assessor.

c) Representant de l'Ajuntament.

18.2.- Funcions:

a) Creació del servei d'horts socials i comunitaris.

b) Manteniment de les instal·lacions.

c) Tramitació d'adjudicacions.

d) Donar conformitat a les actuacions per part del hortolans, consell assessor o la comissió de seguiment.

 

CAPÍTOL IV ÚS I GESTIÓ DELS HORTS

Article 19 ACCÉS A LA PARCEL·LA I HORARI

En el moment de l'entrega de l'autorització administrativa d'ús de la parcel·la es farà entrega del codi per accedir al parc. Només es podrà cedir el codi amb l'autorització per escrit i degut a una situació de urgència justificada.

L'horari d'accés a les parcel·les serà des de les 6:00 fins les 22:00h. Queda totalment prohibit accedir a les instal·lacions fora de l'horari establert.

Article 20 OBLIGACIONS DE L'AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

L'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar es compromet a posar els horts a disposició de les persones adjudicatàries amb els següents equipaments mínims:

a) Tancament perimetral de tota la zona dels horts.

b) Senyalització de cada una de les parcel·les.

c) Subministrament d'aigua.

Article 21 DRETS  DE LES PERSONES USUÀRIES

Els usuaris i usuàries dels horts urbans tenen dret a:

a) Treballar la parcel·la adjudicada i l'ús de fruit dels productes obtinguts en els termes prevists en la autorització.

b) Participar en totes les activitats que es programin.

c) Executar el seu treball personalment o pels membres de la seva unitat familiar que prèviament han estat enregistrats, llevat dels casos de força major que s'acreditaran davant l'Ajuntament i sense perjudici de la positiva ajuda mútua entre hortolans.

d) Ús de les instal·lacions de reg destinades al cultiu dels horts.

Article 22 OBLIGACIONS DE LES PERSONES USUÀRIES

Els usuaris o usuàries dels horts urbans tenen les obligacions de:

a) Fer ús correcte de totes les instal·lacions i mantenir, en tot moment, neta i ben cuidada la seva parcel·la.

b) En tot moment, les persones usuàries hauran de comportar-se de manera respectuosa amb els seus veïns, veïnes i personal de l'hort.

c) Consumir únicament l'aigua necessària per al reg, fent un ús responsable d'aquesta.

d) Cultivar l'hort de manera respectuosa amb el medi ambient; queda expressament prohibit cremar.

e) Reciclar les restes orgàniques derivades del cultiu de la seva parcel·la i dipositar la resta de residus en els contenidors corresponents.

f) Assistir a les reunions i convocatòries que s'estableixin com a obligatòries.

g) Comunicar a l'Ajuntament les anomalies que observi, per solucionar-les el més aviat possible.

h) Reparar o reposar els elements que es deteriorin en la seva instal·lació.

i) Deixar en bon estat l'hort quan finalitzi l'autorització, i tornar qualsevol objecte rebut.

j) Cultivar únicament hortalisses, flors i plantes d'acord amb la agricultura tradicional i agroecològica.

k) Seguir les indicacions que donin les persones responsables de l'activitat, col·laborant en la forma assignada en el manteniment de les instal·lacions, manteniment de l'ordre i totes aquelles que repercuteixin en el bon funcionament dels horts urbans.

l) Respectar les regles que les persones responsables de l'activitat estableixin en relació amb l'ús de l'aigua, els adobs, les eines i en general qualsevol element que s'utilitzi en el desenvolupament d'aquestes tasques.

m) Suportar les despeses que es generin com a conseqüència de desperfectes o danys que es puguin derivar del seu comportament sens perjudici del procediment corresponent per exigir aquesta responsabilitat.

o) Complir i acceptar el compliment del present reglament.

p) Les persones adjudicatàries hauran de mantenir l'entorn (camins) de les seves parcel·les en perfecte estat, net i lliure de tot tipus d'herbes i plantes espontànies.

Article 23 PROHIBICIONS

Les parcel·les es destinaran única i exclusivament a l'hort familiar o si fos el cas, ús de l'entitat. En conseqüència, no podran ser destinades a altres finalitats, quedant expressament prohibit:

a) Cultivar la terra amb criteris diferents als de l'agricultura tradicional i agroecològica. Queda expressament prohibit l'ús de productes fitosanitaris i fertilitzants químics.

b) Modificar l'estructura de la parcel·la, ni unir-la a parcel·les veïnades.

c) Instal·lar barraques, coberts, porxos o edificacions de qualsevol tipus.

d) Depositar fems ni emmagatzemar materials de cap mena, tant en les vies d'accés com en totes les zones comuns de l'hort, llevat de les zones habilitades per tal motiu.

e) Plantar arbres

f) Instal·lar hivernacles.

g) Instal·lar galliners i/o gàbies per a la criança de conills o qualsevol altre animal.

h) Tenir cans, excepte els casos de cans-guies.

i) Construir pous.

j) Cultivar plantes de consum il·legal.

k) Sobrepassar els límits marcats de cadascuna de les parcel·les.

l) Regar amb aspersors o amb qualsevol altre estri que pugui envair o regar altres parcel·les veïnes.

m) La comercialització dels productes obtinguts en el cultiu de l'hort.

n) La cessió, el préstec o arrendament de l'hort a una tercera persona.

o) Deixar l'hort abandonat.  En el cas d'impossibilitat temporal, que no podrà allargar-se més de tres mesos, la persona usuària haurà de comunicar aquesta circumstància a l'Ajuntament.

p) Circular per l'interior del recinte amb vehicle a motor.

q) Estacionar automòbils o motocicles a l'interior del recinte.

r) Qualsevol altre ús que, no estant previst anteriorment, produeixi molèsties, males olors, limiti l'ús i satisfacció de la resta de parcel·les o afecti l'entorn del lloc.

s) Conductes incíviques o insolidàries que impliquin manques de respecte a les normes bàsiques de convivència.

Article 24 RESPONSABILITAT 

L'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar no es farà responsable dels robatoris o actes vandàlics que puguin afectar les parcel·les. Així mateix, queda exempt de qualsevol responsabilitat en cas d'accident de la persona adjudicatària en el desenvolupament de les seves tasques de conreu i en la seva estada en el recinte. Serà a càrrec de la persona adjudicatària qualsevol responsabilitat per aquests conceptes.

 

CAPÍTOL  IV RÈGIM DISCIPLINARI I PROCEDIMENT SANCIONADOR.

Article 25 REGLES GENERALS

25.1.- Les persones adjudicatàries estan obligades al compliment de tot el que s'estableix a en aquest Reglament.

25.2.-Qualsevol conducta contrària als preceptes d'aquest Reglament, que es trobi tipificada com a infracció, serà sancionada per l'Ajuntament d´acord amb la normativa d´aplicació.

Article 26 INSPECCIÓ

26.1.- El personal designat per l'Ajuntament podrà realitzar les actuacions d'inspecció sobre les instal·lacions durant l'horari establert per l'ús dels horts.

26.2.- A més del personal tècnic, els/les agents de la Policia Local podran igualment, realitzar funcions de inspecció i personar-se en els horts en el cas d'incidències en la gestió dels mateixos entre les persones usuàries o terceres persones.

26.3.- Les persones usuàries dels horts hauran de facilitar a les persones anteriorment citades, l'accés als mateixos, així com la informació que se'ls requereixi.

Article  27 INFRACCIONS

27.1.- Son infraccions lleus la vulneració dels articles:

  • Treballar parcel·les no adjudicades sense autorització
  • Fer ús incorrecte de les instal·lacions i no mantenir en bones condicions la/es parcel·la/es adjudicades.
  • No assistir a les reunions establertes com a obligatòries.
  • Cultivar productes no recollits en el reglament.

27.2. - Son infraccions greus la vulneració dels articles:

  • Consumir aigua que no sigui imprescindible pel reg.
  • Cremar restes de vegetació.

27.3.- Son infraccions molt greus la vulneració dels articles:

  • Venda de de productes produïts als horts.
  • No deixar els horts quan acabi l'autorització.
  • No tornar les claus quan acabi l'autorització o qualsevol altre objecte rebut.
  • No respectar les indicacions de les persones responsables i que causin alteracions del bon funcionament dels horts, així com en la col·laboració necessària entre els membres de la comunitat.
  • No acceptar el compliment d'aquest reglament.

Article  28 SANCIONS

28.1.- Les infraccions tipificades a l'article anterior es sancionaran amb les següents multes:

a) Infraccions lleus: fins a 150 euros.

b) Infraccions greus: fins a 300 euros.

c) Infraccions molt greus: fins a 600 euros així com la pèrdua de la condició de persona adjudicatària.

28.2.-  La graduació i determinació de la quantia de les sancions atendrà als següents criteris:

a) La quantia del mal causat.

b) El benefici que hagi obtingut la persona infractora.

c) La existència o no de intencionalitat de la persona infractora.

d) La reiteració d'infraccions o reincidència.

e) La transcendència social dels fets.

28.3. Durant el procediment sancionador es determinarà, segons els danys produïts, si les infraccions van també acompanyades de prohibició d'ús i accés a les instal·lacions. En tot cas, serà amb els següents criteris:

a) Infraccions lleus: sense prohibició o amb prohibició d'ús i accés a les instal·lacions durant un termini màxim de 6 mesos.

b) Infraccions greus: amb prohibició d´ús i accés a les instal·lacions durant un termini de 6 mesos o prohibició definitiva.

c) Infraccions molt greus: prohibició definitiva d'ús i accés a les instal·lacions.

Article  29 PROCEDIMENT SANCIONADOR

El procediment sancionador s'inicia per part de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, o a conseqüència d'una denúncia de qualsevol persona usuària, sempre que es descrigui la infracció o la presumpta persona que infringeix.

La imposició de sancions a les  persones infractores exigirà la obertura i tramitació de procediment sancionador i es regirà per la corresponent normativa d'aplicació a les entitats locals.

 

​​​​​​​Article 30 COMPETÈNCIA

L'òrgan competent per a la resolució de les incidències que puguin sorgir entre les persones concessionàries de parcel·les i entre aquests i l'Ajuntament serà la Batlia de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

El present Reglament deroga el Reglament d´horts socials i comunitaris urbans de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar aprovat pel Ple en sessió de data 15 de març de 2018 i publicat al BOIB núm. 101 de data 16 d´agost de 2018.

DISPOSICIÓ FINAL. ENTRADA EN VIGOR

El present reglament fou aprovat definitivament en data 21 de març de 2024 al no haver-se presentat reclamacions, objeccions o observacions contra el seu acord d'aprovació inicial. Entrarà en vigor una vegada que se'n publiqui el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa.  

Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l´article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Sant Llorenç des Cardassar, a la data de la signatura electrònica (4 de juliol de 2024)

El batle Jaume Soler Pont​​​​​​​