Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 422992
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades titulars de serveis residencials per a gent gran per finançar inversions dirigides a la reforma i la rehabilitació d’espais residencials per reconvertir places per a persones autònomes en places per a persones grans en situació de dependència

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 769958

L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i les condicions d'utilització.

L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre altres objectius, millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones; detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.

Aquesta convocatòria de subvencions s'adreça a les entitats privades titulars de serveis residencials per a gent gran per finançar inversions dirigides a la reforma i la rehabilitació d'espais residencials per reconvertir places per a persones autònomes en places per a persones en situació de dependència, per als anys 2024-2026.

L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s'han de dirigir fonamentalment, entre altres objectes, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials.

L'article 6.4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector social de les Illes Balears estableix que les prestacions i els serveis de responsabilitat pública en l'àmbit de la intervenció social constitueixen el sistema de serveis socials que habitualment seran de caràcter no econòmic; si més no, excepcionalment podran ser serveis d'interès econòmic general, en els termes en què aquests conceptes són definits a la normativa de referència de la Unió Europea, tant si són proveïts directament per les administracions públiques, com si aquestes compten amb la col·laboració de la iniciativa privada.

En relació amb el finançament d'infraestructures, l'article 69.1 de la Llei 4/2009 explicita que únicament es poden finançar amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les infraestructures privades de serveis socials que estiguin previstes en els plans estratègics de serveis socials de l'Administració de la CAIB i que estiguin registrades i compleixin els requisits de la normativa vigent.

Aquesta convocatòria de subvencions està prevista en l'apartat III.4.24 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2024-2026, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 d'abril de 2024 (BOIB núm. 52, de 20 d'abril de 2024) modificat per Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 30 de maig de 2024 (BOIB núm. 75 de 4 de juny de 2024).

El Decret 32/2023, de 26 de maig pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2023-2027, s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals i es modifiquen diverses normatives de l'àmbit social (BOIB núm. 70, de 27 de maig de 2023), disposa la prestació residencial per a persones en situació de dependència.

El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, el procediment de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha de tramitar d'acord amb el Decret legislatiu esmentat, si bé amb les especialitzacions indicades en la resta de les normes aplicables.

D'acord amb l'article 12 del Decret legislatiu 2/2005, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents. En el BOIB núm. 34, d'11 de març de 2021, es publicà l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut. L'article 2.1.a) d'aquesta Ordre disposa que l'adquisició, construcció, reforma, manteniment i equipament d'infraestructures públiques o privades és una activitat susceptible d'ajut. A més, d'acord amb l'article 5.1, en relació amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.

Les ajudes que regula aquesta convocatòria no són Ajuts d'Estat regulats en els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. D'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal conforme a lo disposat en el article 107, apartat 1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE) (2016/C 262/01), el suport públic a les empreses només constitueix ajut estatal d'acord amb l'article 107, apartat 1, del TFUE si falsejat o amenaça la competència, afavorint a determinades empreses o produccions i només en la mesura que afecti als intercanvis comercials entre Estats membres (apartat 185) tot tenint present que l'esmentada Comunicació assenyala que aquests dos criteris si bé es tracta de dos elements distints i necessaris del concepte d'ajut, en la pràctica, aquests solen tractar-se de forma conjunta a l'avaluar els ajuts estatals atès que, com a norma, es consideren estretament vinculats (apartat 186).

La Comissió ha considerat en una sèrie de decisions, tenint en compte les circumstàncies específiques dels assumptes, que la mesura tenia un impacte purament local i, per tant, no afectava els intercanvis entre Estats membres. En aquests assumptes, la Comissió va verificar en particular que el beneficiari subministrava béns o serveis a una zona limitada dins d'un Estat membre, com és els serveis objecte d'aquesta convocatòria, i no era probable que atraguera clients d'altres Estats membres i que no es podia preveure que la mesura tingués un efecte més que marginal en les condicions d'inversions o establiment transfronterers.

La Comissió considera, tenint en compte les circumstàncies específiques de l'assumpte, que no era probable que el suport públic afectés als intercanvis entre Estats membres en diferents supòsits. Un dels casos que es mencionen a la comunicació 2016/C 262/01, és pel que fa als Hospitals i altres centres sanitaris que presten serveis mèdics habituals destinats a la població local i que probablement no atraguin clients o inversions d'altres Estats membres. Els serveis que s'estableixen a la Cartera de Serveis Socials compleixen amb aquesta condició, atès que es presten exclusivament a població resident, en funció de la població destinatària, i és improbable atraure client o inversions d'altres Estats membres.

D'altra banda, cal tenir present que els serveis residencials per a gent gran s'entén que es un mercat reglat, atès que les entitats prestadores d'aquests serveis han d'estar prèviament inscrites i han de tenir els centres i infraestructures autoritzades i acreditades la qual cosa limita.

El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 21 de juliol, i pel Decret 5/2024, de 29 de maig, que atribueix a la Conselleria de Famílies i Afers Socials, mitjançant la Direcció General d'Atenció a la Dependència, atenció i suport a persones amb dependència, a persones amb discapacitat, a persones de la tercera edat i a altres col·lectius en situació de risc o de necessitat social; impuls de la incorporació de la perspectiva d'accessibilitat universal en les polítiques, els serveis i les actuacions d'àmbit autonòmic.

Les actuacions a què es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies i Afers Socials a través de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 5 i 9.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, d'acord amb l'informe previ del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades titulars de serveis residencials per a gent gran per finançar inversions dirigides a la reforma i la rehabilitació d'espais residencials per reconvertir places per a persones autònomes en places per a persones en situació de dependència, d'acord amb l'annex 1.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de tres milions cinc-cents mil euros (3.500.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

 

Any

Import

Partida pressupostària

2024

1.050.000,00 €

17301.313D01.77000.00

2025

1.400.000,00 €

17301.313D01.77000.00 (o l'alternativa que correspongui)

2026

700.000,00 €

17301.313D01.77000.00 (o l'alternativa que correspongui)

2027

350.000,00 €

17301.313D01.77000.00 (o l'alternativa que correspongui)

3. Autoritzar una despesa de tres milions cinc-cents mil euros (3.500.000,00 €) amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Import

Partida pressupostària

2024

1.050.000,00 €

17301.313D01.77000.00

2025

1.400.000,00 €

17301.313D01.77000.00 (o l'alternativa que correspongui)

2026

700.000,00 €

17301.313D01.77000.00 (o l'alternativa que correspongui)

2027

350.000,00 €

17301.313D01.77000.00 (o l'alternativa que correspongui)

4. Designar al director general d'Atenció a la Dependència òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 21 de juny de 2024

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover

 

ANNEX 1 Convocatòria de subvencions destinades a entitats privades titulars de serveis residencials per a gent gran per finançar inversions dirigides a la reforma i la rehabilitació d'espais residencials per reconvertir places per a persones autònomes en places per a persones en situació de dependència.

1. Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és l'establiment de subvencions destinades a entitats privades titulars de serveis residencials per a gent gran per finançar inversions dirigides a la reforma i la rehabilitació d'espais residencials per reconvertir places per a persones autònomes en places per a persones en situació de dependència.

2. Aquestes inversions s'han de destinar a la dotació de places de conformitat amb la normativa específica aplicable en matèria de serveis socials, en concret el Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població. Concretament, s'han de destinar a serveis residencials del tipus «residència», entès com un servei de caràcter social que ofereix allotjament, convivència i atenció integral a les persones grans amb necessitat de suport per a les activitats bàsiques de la vida diària, per la qual cosa els presta una atenció integral i continuada; substitueix la llar familiar de manera temporal o permanent i presta una atenció especialitzada segons les necessitats específiques de les persones usuàries (article 13 del Decret 86/2010).

3. Les actuacions que s'han de desenvolupar en el marc d'aquesta convocatòria s'han de correspondre amb les necessitats d'atenció prioritària que estableix l'article 6.e) de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, relatiu a la vulnerabilitat, el risc o el desemparament de la gent gran.

4. S'exclouen expressament d'aquesta convocatòria els projectes de reforma i rehabilitació dels espais residencials destinats a usos diferents dels que s'han especificat en el paràgraf 1 d'aquest apartat.

5. S'estableixen dues línies de subvenció diferents segons les dates d'execució dels projectes:

a) Subvencions per a inversions dirigides a la reforma i la rehabilitació d'espais residencials per reconvertir places per a persones autònomes en places per a gent gran en situació de dependència, que s'hagin iniciat en data 1 de gener de 2022 o amb posterioritat i que tenguin una data prevista de finalització, com a màxim, dia 30 de setembre de 2025.

b) Subvencions per a inversions dirigides a la reforma i la rehabilitació d'espais residencials per reconvertir places per a persones autònomes en places per a gent gran en situació de dependència, que s'iniciïn a partir de l'1 de gener de 2024 o amb posterioritat i que tenguin una data prevista de finalització, com a màxim, dia 30 de setembre de 2027.

6. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, d'11 de març).

2. Àmbit temporal i territorial

1. Són subvencionables les despeses dels projectes que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que s'hagin duit a terme o executat, o que es duguin a terme o s'executin, dins el període comprès entre l'1 de gener de 2022 i el 30 de setembre de 2027, encara que corresponguin a actuacions iniciades abans d'aquest període:

a) Respecte a la línia descrita en el punt 1.5.a) d'aquesta convocatòria, les obres es poden haver iniciat dins l'any 2022 i han d'haver finalitzat, com a màxim, abans del dia 30 de setembre de 2025, d'acord amb el calendari d'execució següent:

  • L'entitat beneficiària, abans del dia 15 d'octubre de 2024, ha d'haver justificat, com a mínim, el 60 % de l'obra executada entre el dia 1 de gener de 2022, o si escau, en data posterior, i el dia 30 de setembre de 2024, d'acord amb el projecte presentat.
  • L'entitat beneficiària ha de justificar la resta del projecte executat al llarg de l'any 2025, i en tot cas, abans del dia 15 d'octubre de 2025. 

b) Respecte a la línia descrita en el punt 1.5.b) d'aquesta convocatòria, les obres s'han d'iniciar, com a mínim l'any 2024 i han d'haver finalitzat abans del dia 30 de setembre de 2027, d'acord amb el calendari d'execució següent:

  • L'entitat beneficiària, abans del dia 15 d'octubre de 2025, ha d'haver justificat, com a mínim, el 40 % de l'obra executada entre el dia 1 de gener de 2024 i el dia 30 de setembre de 2025, d'acord amb el projecte presentat.
  • L'entitat beneficiària, abans del dia 15 d'octubre de 2026, ha d'haver justificat, com a mínim, el 80 % de l'obra executada entre el dia 1 de gener de 2024 i el dia 30 de setembre de 2026, d'acord amb el projecte presentat.
  • L'entitat beneficiària, abans del dia 15 d'octubre de 2027, ha d'haver justificat, la resta de l'obra executada, d'acord amb el projecte presentat.

2. Les entitats han de disposar del certificat de final d'obra abans de presentar la justificació final del projecte i han de disposar de la corresponent autorització i acreditació administrativa de les places en el termini màxim d'un any des de la finalització de l'obra. L'entitat beneficiària haurà de presentar la sol·licitud d'autorització o acreditació degudament registrada en el moment de presentar la justificació final del projecte subvencionat.

3. Els projectes s'han de dur a terme en residències ubicades al territori de les Illes Balears.

3. Pressupost

1. L'import màxim és de tres milions cinc-cents mil euros (3.500.000,00 €), d'acord amb la imputació temporal i el desglossament següent:

Any

Import

Partida pressupostària

2024

1.050.000,00 €

17301.313D01.77000.00

2025

1.400.000,00 €

17301.313D01.77000.00 (o l'alternativa que correspongui)

2026

700.000,00 €

17301.313D01.77000.00 (o l'alternativa que correspongui)

2027

350.000,00 €

17301.313D01.77000.00 (o l'alternativa que correspongui)

2. Aquestes quantitats es distribueixen per línies d'acord amb la imputació temporal i el desglossament següents:

Línia 1: obres executades entre el dia 1 de gener de 2022 i el dia 30 de setembre de 2025

2024

1.050.000,00 €

17301.313D01.77000.00

2025

700.000,00 €

17301.313D01.77000.00 (o l'alternativa que correspongui)

 

Línia 2: obres executades entre el dia 1 de gener de 2024 i el dia 30 de setembre de 2027

2025

700.000,00 €

17301.313D01.77000.00

2026

700.000,00 €

17301.313D01.77000.00 (o l'alternativa que correspongui)

2027

350.000,00 €

17301.313D01.77000.00 (o l'alternativa que correspongui)

3. L'import consignat inicialment a les partides es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. La modificació esmentada, llevat que s'estableixi un altre precepte, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

5. Les places per a persones autònomes reconvertides en places per a persones en situació de dependència se subvencionen amb un màxim de 30.000 € per plaça.

6. Cada entitat pot presentar a aquesta convocatòria un únic projecte per servei residencial autoritzat o acreditat.

4. Requisits de les entitats beneficiàries

Poden ser beneficiàries dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits que s'indiquen tot seguit:

a) Estar constituïda legalment com a entitat privada amb dos anys d'antelació a la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.

b) Estar inscrita, en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, com a entitat prestadora de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular. La Direcció General d'Atenció a la Dependència comprovarà d'ofici aquesta inscripció.

c) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

d) Acreditar una experiència mínima de dos anys en la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds en gestió de residències amb places per a gent gran en situació de dependència.

e) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

f) No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

g) Ser titular del solar, terreny o immoble en el qual s'efectuarà la reforma o rehabilitació.

5. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. D'acord amb l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut i la resta de normativa aplicable, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:

a) Comunicar a l'òrgan competent que s'accepta la proposta de resolució o que s'hi renuncia en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini de deu dies hàbils, no es fa constar el contrari.

b) Acreditar davant la Conselleria de Famílies i Afers Socials que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir als ajuts i, en especial, que es manté l'activitat subvencionada.

c) Acreditar, de la manera establerta reglamentàriament, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s'està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

d) Comunicar a l'òrgan concedent qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de vint dies hàbils comptadors des que s'origini la variació.

e) Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten, per un període mínim de 20 anys.

f) Assumir la diferència econòmica entre l'import de la quantitat concedida i el cost total de l'activitat per a la qual se sol·licita la subvenció, ja sigui amb fons propis o bé a través d'aportacions de tercers, i garantir que aquesta diferència es faci efectiva en els terminis i condicions establerts per a la concessió de la subvenció.

g) Comunicar a l'òrgan concedent l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

h) Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.

i) Col·laborar amb les actuacions de control i comprovació que puguin dur a terme els òrgans competents, i aportar-hi tota la informació i la documentació que li requereixin en l'exercici d'aquestes actuacions.

j) Conservar els documents originals justificatius de l'aplicació de la subvenció rebuda, inclosos els documents electrònics, durant un període mínim de vuit anys, a disposició de la conselleria competent en matèria d'Afers Socials, de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma i dels òrgans fiscalitzadors i de control que els puguin requerir.

k) Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització.

l) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.

m) Adoptar les mesures d'identificació, informació i publicitat de les inversions finançades per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant la col·locació de plaques o cartells que anunciïn la subvenció concedida. Així mateix, també s'han d'adoptar les mesures de difusió consistents a fer constar en un lloc destacat de les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Tot el material editat requereix l'autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria.

2. L'entitat beneficiària ha d'executar tot el projecte aprovat que hagi fonamentat la concessió de la subvenció.

3. L'entitat beneficiària ha de complir la normativa de serveis socials quant a la inscripció, l'autorització i l'acreditació de serveis socials, a més de la resta de normativa sectorial aplicable.

6. Despeses subvencionables

1. Únicament són subvencionables les següents despeses derivades de les inversions efectuades en els projectes aprovats en aquesta convocatòria:

a) Les despeses d'inversió corresponents a projectes per a la reforma i la rehabilitació d'espais destinats a places per a serveis residencials, a més de les despeses de subministrament d'equipament d'aquests serveis.

b) Les despeses relatives als treballs tècnics vinculats als projectes aprovats, així com les llicències i les despeses fiscals corresponents.

c) Les despeses financeres vinculades als projectes aprovats en la convocatòria.

2. Les despeses indicades en el punt anterior s'han de dirigir a la dotació de places, de conformitat amb els requisits que estableix la normativa específica aplicable en matèria de serveis socials.

3. No es consideren despeses subvencionables en cap cas i queden expressament exclosos com a cost elegible d'aquesta subvenció:

a) Les despeses derivades d'obres complementàries, que són aquelles que no consten en el projecte ni en el contracte inicial però que és necessari realitzar —com a conseqüència de circumstàncies imprevistes— per executar l'obra tal com estava descrita en el projecte.

b) Les despeses provinents de modificacions o liquidacions que siguin necessàries per completar tota l'obra en la part que excedeixi l'import de la subvenció concedida.

c) Els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, com tampoc els imposts personals sobre la renda.

 

7. Documentació que cal presentar

1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d'aquesta convocatòria han de presentar una sol·licitud, d'acord amb el model que consta com a imprès 1, que ha de signar la persona que representa legalment l'entitat.

2. A la sol·licitud s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a) El projecte tècnic degudament emplenat, en el qual s'han de concretar aquestes qüestions, com a mínim:

  • La descripció del servei o els serveis que s'han de reformar.
  • Els objectius concrets que es persegueixen amb la reforma.
  • Plànols i fotografies de l'estat actual dels espais per reformar.
  • Plànols i imatges de com quedaran els espais una vegada reformats.
  • La previsió del nombre de places que es reformaran i es rehabilitaran.
  • Un estudi econòmic i financer de viabilitat en què es detallin les fonts de finançament, d'acord amb el model que consta com a imprès 2.

b) Una fotocòpia del NIF/CIF de l'entitat sol·licitant.

c) Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat, degudament inscrits en el registre corresponent.

d) L'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).

e) Una declaració responsable de la persona representant de l'entitat sol·licitant signada electrònicament (imprès 3), que inclou:

  • Que l'entitat sol·licitant no es troba incursa en cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en relació amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  • Que l'entitat sol·licitant es compromet a complir les obligacions que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.
  • Que l'entitat sol·licitant es compromet a complir les obligacions que estableix l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.
  • Que l'entitat es compromet a complir les obligacions que estableix el punt 5 d'aquesta convocatòria de subvencions.
  • Que l'entitat sol·licitant no ha estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

f) Certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que indiquin que l'entitat sol·licitant està al corrent en el pagament de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l'Administració estatal, i certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En cas de no aportar aquests certificats, es pot presentar una autorització expressa de la persona representant de l'entitat sol·licitant perquè l'òrgan instructor del procediment pugui expedir el certificat telemàtic que justifiqui que l'entitat està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (imprès 4), així com que està al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

g) Una declaració responsable , signada electrònicament per la persona representant de l'entitat sol·licitant , de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a aquesta finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 5).

h) Una declaració responsable, signada electrònicament, de la veracitat de les dades bancàries aportades, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, en els arxius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en aquest cas, és suficient indicar-ne les dades). La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat beneficiària de la subvenció (imprès 6).

i) Una declaració responsable, signada electrònicament, pel que fa a l'impost sobre el valor afegit (IVA). L'entitat ha de comunicar si està exempta de pagar l'impost, si està subjecta a pagar-lo, o bé si està subjecta a la regla de prorrata i el percentatge corresponent (imprès 7).

j) Una declaració responsable signada electrònicament per la persona representant de l'entitat en la qual es facin constar els anys d'experiència prèvia de l'entitat en la gestió de centres residencials per a gent gran en situació de dependència (imprès 8).

k) Un document acreditatiu de la titularitat de l'edifici en el qual s'ha de dur a terme el projecte per al qual se sol·licita finançament.

l) Fotografies de l'immoble i, si escau, de l'estat actual de l'obra.

m) Projecte d'execució o, si escau, projecte bàsic signat pel tècnic competent responsable, degudament identificat. Ha de descriure l'objecte de les obres i recollir la identificació de l'immoble en què es pretén actuar, els antecedents i la situació prèvia de les obres, les necessitats que s'han de satisfer o, quan sigui procedent, les deficiències que es pretenen corregir, la justificació de la solució adoptada i el termini d'execució previst per a les obres.

n) Així mateix, en el projecte d'execució o en un document a part, pressupost detallat de les obres per dur a terme, desglossat per unitats, el preu de les quals s'ha d'ajustar als preus de mercat. En aplicació de l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, l'entitat beneficiària ha d'haver sol·licitat tres pressuposts (quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que estableix la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors). L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

o) Informe d'auditoria dels darrers comptes anuals aprovats.

3. En el cas dels projectes iniciats o executats durant l'any 2024 o abans, a més, s'ha de presentar una declaració responsable en què es facin constar les dades següents:

a) Import total del pressupost de l'obra.

b) Identificació del contractista de l'obra.

c) Criteris de selecció del contractista, en cas que s'hagin demanat diversos pressuposts per dur a terme l'obra, a més de la justificació si no s'ha atorgat al pressupost més econòmic.

d) Data d'inici de l'obra i data de finalització, en cas que hagi acabat.

e) Declaració que l'obra s'ha executat o s'està executant conforme al que es va estipular.

f) Relació de factures emeses o certificats d'obra, amb la indicació de la data de pagament corresponent. També ha d'indicar la part que queda pendent de pagament, si escau.

4. Els tècnics de la Direcció General d'Atenció a la Dependència poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

5. Els punts relatius als requisits sobre les característiques del projecte d'obres (annex 2) s'han de descriure de forma específica en la sol·licitud inicial, de manera que l'entitat interessada no pot presentar ni completar aquests requisits una vegada finalitzat el termini per presentar la sol·licitud. No obstant això, a l'efecte de garantir la valoració adequada del projecte, l'òrgan instructor pot sol·licitar aclariments en relació amb els requisits al·legats prèviament i explicats en la sol·licitud per l'entitat interessada.

6. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General d'Atenció a la Dependència qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

7. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza els tècnics de la Direcció General d'Atenció a la Dependència perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, com també les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.

8. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les prescripcions que conté aquesta convocatòria i de tota la normativa aplicable en matèria de subvencions.

8. Nombre, lloc i termini de presentació de sol·licituds

1. Les entitats interessades poden presentar fins a un màxim de dues sol·licituds de subvenció per a la dotació de places, de conformitat amb la normativa específica aplicable de serveis socials per als serveis residencials.

En cas que l'entitat presenti més d'una sol·licitud de subvenció, ha d'especificar de forma clara quina preferència atorga a cada una de les sol·licituds, perquè, en cas d'empat d'algun dels projectes en la puntuació atorgada per la Comissió Avaluadora, sigui la mateixa elecció de l'entitat la que dirimeixi la preferència per un projecte o l'altre.

2. Cada sol·licitud de subvenció que es presenti ha de correspondre a un únic projecte d'execució.

3. No es pot presentar el mateix projecte per a les dues línies de subvenció.

4. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, només ha d'aportar la documentació assenyalada en el punt 7 amb la primera de les sol·licituds, excepte pel que fa a la documentació prevista en les lletres a), g), l), m), n), o) i p), que s'ha d'adjuntar a cada sol·licitud, sens perjudici del que disposa el punt 7.3.

5. El termini per presentar les sol·licituds és el següent:

  • Línia 1: el termini de presentació de sol·licituds és de quatre mesos des de l'endemà que es publiqui aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
  • Línia 2: el termini de presentació de sol·licituds acaba el dia 30 de maig de 2025.

6. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds telemàticament per la seu electrònica de la CAIB. En cas que presentin la sol·licitud presencialment, l'Administració, d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els requerirà que la tramitin en la forma indicada. En el termini màxim de tres dies comptadors des de la presentació de la sol·licitud telemàticament per la seu electrònica de la CAIB, les entitats sol·licitants han de trametre una còpia de la sol·licitud i la documentació presentada a l'adreça de correu electrònic centresiprogrames2@dgad.caib.es.

7. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades en els enllaços del web de la Direcció General d'Atenció a la Dependència. Si en la sol·licitud s'inclou una adreça de correu electrònic, s'entendrà que s'aporta a l'efecte dels avisos que s'esmenten en l'article 41.6 de la Llei 39/2015.

9. Examen de la documentació

1. Els serveis tècnics de la Direcció General de d'Atenció a la Dependència examinaran les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si el projecte s'adequa al que estableix aquesta convocatòria.

2. D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, quan el nombre de les sol·licituds formulades o de les persones afectades pugui suposar un incompliment del termini màxim de resolució, l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta d'aquest òrgan, poden habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i en el termini escaient.

3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, s'ha de requerir a l'entitat interessada que, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.

10. Comissió Avaluadora

1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:

a) President o presidenta: el cap del Servei de Centres i Programes II, de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, o la persona que delegui.

b) Vocals:

  • La cap del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, o la persona que delegui.
  • La cap del Departament de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, o la persona que delegui.
  • La cap del Servei de la Unitat de Gestió Econòmica, o la persona que delegui.
  • Tres tècnics de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

c) Secretari o secretària: un dels tres tècnics de la Direcció General de d'Atenció a la Dependència designats vocals.

2. En el cas que, d'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, s'habilitin mitjans personals per resoldre el procediment dins el termini establert, es pot ampliar el nombre de tècnics de la Direcció General que formen part de la Comissió Avaluadora.

3. D'acord amb els informes tècnics previs, la Comissió Avaluadora ha d'emetre per cada línia l'informe global que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar les propostes de resolució de concessió de subvencions. En aquest informe, la Comissió ha d'establir la llista dels possibles projectes beneficiaris ordenats per puntuació.

11. Instrucció del procediment, resolució i publicació

1. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director general d'Atenció a la Dependència, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment, d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de la subvenció per l'incompliment d'algun tràmit preceptiu en el termini atorgat, se la podrà declarar decaiguda en el seu dret al tràmit corresponent, i la Direcció General d'Atenció a la Dependència podrà proposar a l'òrgan competent per resoldre el procediment la resolució corresponent, que, una vegada dictada, s'ha de notificar a la persona interessada. No obstant això, sempre que no afecti terceres persones, s'admetrà l'actuació de l'interessat i produirà efectes legals si té lloc el mateix dia que es notifiqui la resolució en què es tengui per transcorregut el termini o abans.

3. En tot cas, l'òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de la persona o entitat sol·licitant, conformitat que s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en el termini de quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

4. D'acord amb l'informe global de la Comissió Avaluadora, el director general d'Atenció a la Dependència, òrgan instructor del procediment, ha de formular la proposta de resolució provisional per cada línia de subvenció, que s'ha de notificar individualment a les entitats interessades.

5. En el cas que es desestimi la sol·licitud de l'entitat o en el cas que l'import de la subvenció proposada sigui inferior a la quantitat sol·licitada, s'ha de concedir el tràmit d'audiència a la part interessada perquè pugui presentar-hi les al·legacions oportunes en el termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la notificació de la proposta de resolució.

6. Una vegada formulada i notificada o publicada la proposta de resolució definitiva, les entitats beneficiàries han de comunicar a l'òrgan instructor que accepten la proposta o bé que hi renuncien, en el termini de deu dies hàbils. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà que se li hagi notificat.

7. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera de Famílies i Afers Socials.

8. Les resolucions dictades en aquest procediment, que posen fi a la via administrativa, s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, han de ser motivades i han de fixar, en cas de concessió, la quantia individual de la subvenció.

9. El termini màxim per resoldre el procediment i publicar les resolucions és de sis mesos, comptadors des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.

10. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l'apartat anterior s'han de considerar desestimades.

11. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

12. Criteris de valoració i determinació de l'import de la subvenció

1. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

2. Els projectes de les entitats beneficiàries se seleccionaran d'acord amb el que disposen els articles 17.1 i 18 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. La quantia màxima de la subvenció per a cada plaça és de 30.000 €.

4. L'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada en cap cas.

5. En el cas que el projecte disposi de finançament d'altres ens públics o privats, la quantia d'aquestes subvencions, de manera aïllada o conjunta, no pot ser superior al cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

6. La Comissió Avaluadora aplicarà el següent procediment de valoració i determinació de l'import de la subvenció:

a. Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els que es detallen a continuació: 

I. Nombre de places que es creen o es reconverteixen per ser ocupades per persones en situació de dependència (màxim 60 punts)

Cada plaça reformada o rehabilitada

1 punt

 

II. Característiques del projecte d'obra* (màxim 25 punts)

Qualitat del projecte pel que fa a salut i benestar

8 punts

Ubicació per a l'emplaçament de l'obra, mobilitat i accessibilitat

6 punts

Impacte ambiental. Anàlisi del cicle de vida (ACV)

6 punts

Projecte construït o dissenyat per a l'obtenció del certificat d'eficiència energètica, d'acord amb el Reial decret 390/2021, d'1 de juny, pel qual s'aprova el procediment bàsic per la certificació d'eficiència energètica d'edificis

5 punts

*Vegeu l'annex 2.

III. Ràtios de solvència econòmica de l'entitat (màxim 15 punts)

Compleix la ràtio

5 punts

No compleix la ràtio

0 punts

Compleix la ràtio

5 punts

No compleix la ràtio

0 punts

Compleix la ràtio

5 punts

No compleix la ràtio

0 punts

 

b. Per determinar l'import de la subvenció en relació amb les despeses d'inversió, s'ha de valorar cada sol·licitud d'acord amb els criteris que estableix la taula anterior.

c. La puntuació mínima necessària perquè una sol·licitud pugui accedir a la subvenció és de 40 punts.

d. A l'hora d'establir la quantia de la subvenció per a cada sol·licitud, s'ha de tenir en compte que l'import màxim que es pot concedir a una mateixa entitat és del 60 % sobre l'import total de la línia corresponent de la convocatòria.

e. Una vegada valorades les sol·licituds d'acord amb els criteris de valoració i la limitació establerta en la lletra f), s'ordenaran tots els projectes segons la puntuació obtinguda. Per determinar l'import concedit, es tindran en compte les consideracions següents:

  • En el cas que la suma dels imports sol·licitats sigui inferior a l'import total de la convocatòria, s'atribuirà a les entitats beneficiàries tota la subvenció sol·licitada, amb els límits establerts en els diferents apartats d'aquesta convocatòria.
  • En el cas que la suma dels imports sol·licitats sigui superior a l'import total de la convocatòria, es concedirà el 100% dels imports sol·licitats, per ordre de puntuació obtinguda, fins exhaurir el crèdit amb els límits establerts en els diferents apartats d'aquesta convocatòria.

f. El darrer projecte subvencionable segons el que disposa l'apartat anterior es pot finançar per un import inferior al 100% de la quantia sol·licitada, per poder executar tot el pressupost de la convocatòria. En aquest cas, es notificarà la proposta de resolució a l'entitat interessada perquè accepti o rebutgi la subvenció proposada i se li concedirà un tràmit d'audiència perquè pugui presentar-hi al·legacions en el termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la notificació de la proposta de resolució. En cas que la rebutgi, es notificarà successivament a les entitats següents per ordre de prelació de la llista, fins que alguna l'accepti.

g. D'altra banda, un cop notificades les propostes de resolució, les entitats interessades disposen d'un termini de deu dies hàbils per acceptar o rebutjar la subvenció. Es considera que l'accepten si no manifesten la renúncia dins el termini atorgat. Si alguna entitat rebutja la subvenció, es podrà repartir l'import romanent entre la resta, seguint les mateixes regles descrites en els apartats anteriors.

h. En el cas que, un cop es reparteixin tots els imports sol·licitats, quedi un romanent de crèdit en la convocatòria, es podrà repartir entre les entitats que no hagin arribat als 40 punts però n'hagin assolit un mínim de 25. El repartiment del romanent es farà seguint les mateixes regles descrites en els apartats anteriors.

i. En cas d'empat entre les puntuacions de projectes subvencionables, es donarà prioritat a la sol·licitud que tengui una puntuació més alta segons el criteri següent:

  • Nombre de places reformades o rehabilitades per a persones en situació de dependència.

Si persisteix l'empat, cal atenir-se a la puntuació obtinguda en la resta de criteris, segons l'ordre successiu següent:

  • Característiques del projecte d'obra.
  • Ràtios de solvència econòmica. 

 j. En cas que, així i tot, persisteixi l'empat, es donarà prioritat a l'ordre d'entrada de la sol·licitud en el registre de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.

k. Si una vegada atorgats els ajuts a les entitats beneficiàries queda romanent en alguna línia, aquesta quantitat es pot passar a una altra línia, a proposta de l'òrgan instructor i amb la resolució prèvia de la consellera de Famílies i Afers Socials.

13. Pagament i justificació dels ajuts

1. L'abonament de les anualitats es farà d'acord amb la planificació següent i segons cada línia de subvenció:

a) Línia 1:

  • Anualitat de 2024: s'ordenarà el pagament del 60 % de la subvenció concedida una vegada s'hagi justificat, abans del 15 d'octubre de 2024, que s'ha executat el 60 % del projecte que hagi servit per concedir la subvenció, de tots els projectes en execució en el període 2022-2025. En el cas que l'entitat beneficiària de la subvenció presenti una justificació per un import inferior al 60 % del projecte, s'abonarà com a màxim el percentatge del projecte justificat en aquesta anualitat, sense perjudici que l'entitat pugui sol·licitar una ampliació del termini d'execució de les actuacions en les condicions marcades en l'article 15.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut i amb la prèvia resolució a la què fa referència el punt 3.3 d'aquesta convocatòria
  • Anualitat de 2025: s'ordenarà el pagament del 40 % de la subvenció concedida una vegada s'hagi justificat, abans del 15 d'octubre de 2025, la totalitat del projecte que hagi servit per concedir la subvenció. En el cas que l'entitat beneficiària de la subvenció no justifiqui la totalitat del projecte es reajustarà el segon pagament proporcionalment d'acord amb el projecte finalment justificat i sempre tenint en compte a l'hora de fer el pagament proporcional el reajustament previ, que si escau, s'hagi fet en el primer pagament.

b) Línia 2:

  • Anualitat de 2025: s'ordenarà el primer pagament, del 40 % de la subvenció concedida una vegada s'hagi justificat, abans del 15 d'octubre de 2025, que s'ha executat el 40 % del projecte que hagi servit per concedir la subvenció, de tots els projectes en execució. En el cas que l'entitat beneficiària de la subvenció presenti una justificació per un import inferior al 40 % del projecte, s'abonarà com a màxim el percentatge del projecte justificat en aquesta anualitat, sense perjudici que l'entitat pugui sol·licitar una ampliació del termini d'execució de les actuacions en les condicions marcades en l'article 15.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut i amb la prèvia resolució a la què fa referència el punt 3.3 d'aquesta convocatòria.
  • Anualitat de 2026: s'ordenarà el segon pagament, del 40 % addicional de la subvenció concedida una vegada s'hagi justificat, abans del 15 d'octubre de 2026, que s'ha executat, com a mínim, el total acumulat del 80 % del projecte que hagi servit per concedir la subvenció. En el cas que l'entitat beneficiària de la subvenció presenti una justificació per un import inferior al 80 % del projecte, s'abonarà com a màxim el percentatge del projecte justificat en aquesta anualitat, i sempre tenint en compte a l'hora de fer el pagament proporcional, el reajustament previ, que si escau, s'hagi fet en el primer pagament. Tot això sense perjudici que l'entitat pugui sol·licitar una ampliació del termini d'execució de les actuacions en les condicions marcades en l'article 15.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut i amb la prèvia resolució a la què fa referència el punt 3.3 d'aquesta convocatòria.
  • Anualitat de 2027: s'ordenarà el tercer pagament, del 20 % restant de la subvenció concedida una vegada s'hagi justificat, abans del 31 de març de 2027, que s'ha executat la totalitat del projecte aprovat. En el cas que l'entitat beneficiària de la subvenció no justifiqui la totalitat del projecte es reajustarà el tercer pagament proporcionalment d'acord amb el projecte finalment justificat i sempre tenint en compte a l'hora de fer el pagament proporcional el reajustament previ, que si escau, s'hagi fet en e primer i segon pagament.

2. Per justificar la subvenció, les entitats beneficiàries han de presentar la documentació següent:

a) Una memòria justificativa descriptiva de les actuacions duites a terme durant tot el període subvencionat, amb una explicació detallada de l'execució del projecte i les desviacions produïdes respecte del projecte inicial.

b) Una memòria econòmica, en la qual han de constar un compte justificatiu, degudament emplenat i signat pel representant de l'entitat, que ha d'incloure la relació de certificats parcials d'obra, a més del certificat final amb la data d'emissió i de pagament i el percentatge d'imputació al projecte subvencionat.

c) Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti la col·laboració de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.

d) Una declaració responsable, actualitzada en la data de la presentació de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.

e) Els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat l'entitat beneficiària (quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que estableix la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors). L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa. No és necessari presentar els tres pressuposts si, per les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi ha al mercat un nombre suficient d'entitats que subministrin o prestin el servei, o si la despesa s'ha efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de subvenció.

3. Les entitats han de disposar del certificat de final d'obra abans de presentar la justificació final del projecte i han de disposar de la corresponent autorització i acreditació administrativa de les places subvencionades en el termini màxim d'un any des de la finalització de l'obra. L'entitat beneficiària haurà de presentar la sol·licitud d'autorització o acreditació degudament registrada en el moment de presentar la justificació final del projecte subvencionat. Si en el termini indicat l'entitat no hagués obtingut la corresponent autorització i acreditació de les places subvencionades, s'iniciarà el corresponent procediment de reintegrament de la subvenció atorgada.

4. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini de quinze dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que apreciï l'òrgan competent en la comprovació d'aquesta justificació, amb la comunicació prèvia per escrit a l'entitat beneficiària.

5. L'Administració revisarà la justificació presentada per comprovar el preu final de l'obra d'inversió d'acord amb el projecte presentat, com també les despeses financeres pendents —si n'hi ha— a l'efecte d'iniciar, si escau, el procediment dirigit a revocar o reintegrar totalment o parcialment la subvenció concedida.

14. Ampliació del termini de justificació de la subvenció

1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació final de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

2. D'acord amb l'article 15.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, es pot ampliar el termini de justificació de la subvenció, d'ofici o a instància de part, amb els límits i les condicions que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa aplicable.

15. Formes de justificació admissibles

1. Són formes de justificació admissibles les següents:

a) Despeses d'inversió: factures amb l'IVA inclòs, escriptures i certificats d'obra.

b) Despeses de subministrament d'equipament: factures amb l'IVA inclòs.

c) Despeses fiscals: rebuts.

d) Despeses financeres: rebuts i certificats bancaris.

e) Altres despeses: qualsevol justificant que permeti la comprovació efectiva de la despesa (factures, rebuts, etc.)

En cap cas, no es consideraran despeses finançables els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació. Així, és despesa finançable l'import de la base imposable i, només en el cas que el beneficiari estigui exempt o no subjecte a tributació per l'impost sobre el valor afegit —IVA—, es considerarà també com a despesa l'import corresponent a aquest impost. Dit d'una altra manera: l'IVA constitueix una despesa subvencionable només si el beneficiari el sufraga en part o totalment i no el pot recuperar, i pot ser del 100 % al 0 % en funció del règim de tributació de l'activitat i el beneficiari. El fet de no recuperar part de l'IVA o tot suposa una situació fiscal excepcional que el beneficiari ha d'acreditar mitjançant un certificat d'exempció o prorrata.

2. En tots els documents justificatius de la subvenció han de constar, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.

3. D'acord amb l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que estableix la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents —amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé—, llevat que, per les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

16. Avaluació i control

1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.

17. Reintegrament dels ajuts concedits

1. Les causes i l'import del reintegrament total o parcial de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i per la normativa reglamentària de desplegament, tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut.

2. En el cas que la causa del reintegrament derivi de la invalidesa de la resolució de concessió, aquesta resolució s'ha de revisar prèviament d'acord amb l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de disposicions aplicables.

3. D'acord amb el que preveu l'article 40.4 del Text refós de la Llei de subvencions, amb referència al supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, és causa de reintegrament l'incompliment de l'obligació de destinació dels ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten, per a un període mínim de vint anys. Aquest incompliment es produeix en tot cas amb l'alienació o el gravamen del bé, i el bé queda afecte al pagament del reintegrament sigui qui sigui el posseïdor, llevat que sigui un tercer protegit per la fe pública registral o es justifiqui l'adquisició dels béns amb bona fe i títol just en un establiment mercantil o industrial en cas de béns mobles no inscriptibles.

Aquesta obligació no es considerarà incomplerta si la consellera de Famílies i Afers Socials autoritza el canvi de destinació, alienació o gravamen. En aquest cas, l'adquiridor ha d'assumir l'obligació de destinació dels béns per al període restant i, en cas d'incompliment d'aquesta obligació, del reintegrament de la subvenció.

4. En particular, i tenint en compte la normativa pròpia dels serveis socials, pertoca el reintegrament de la subvenció si l'entitat beneficiària no aporta la resolució d'autorització i acreditació de les places residencials subvencionades, una vegada transcorregut el termini d'un any a què fa referència el punt 13.3 d'aquesta convocatòria i sempre que, una vegada que el director general d'Atenció a la Dependència emeti l'escrit de requeriment d'aquesta resolució, l'entitat interessada no l'aporti en el termini improrrogable de quinze dies hàbils.

18. Subcontractació

Atesa la naturalesa de l'activitat subvencionada, l'entitat beneficiària pot subcontractar fins al 100 % de l'execució de l'activitat.

19. Compatibilitat

Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos, independentment de la naturalesa i de l'entitat que els concedeixi, sempre que, aïlladament o conjuntament, no superin el cost de l'activitat objecte de la subvenció.

20. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i les sancions que, si escau, es derivin de la concessió de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

21. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut i el Text refós de la Llei de subvencions.

 

ANNEX 2 Criteris en relació amb les característiques del projecte d'obra

A) Qualitat del projecte pel que fa a salut i benestar (8 punts)

Es valorarà de la manera següent:

1.

Espai privat: millorar la qualitat de vida dels ocupants proporcionant un espai a l'aire lliure que aporti privacitat.

1 punt

2.

Monitoratge de la qualitat de l'aire: disposar de detectors de CO2 en sales d'alta ocupació de l'edifici.

1 punt

3.

Zonificació tèrmica: reconèixer i fomentar la dotació de controls per a l'usuari que permeti l'ajust independent de la temperatura dels sistemes de calefacció i refrigeració instal·lats a l'edifici.

1 punt

4.

Llum natural: connectar els ocupants de l'edifici amb l'exterior reforçant els ritmes circadiaris i reduint l'ús d'il·luminació elèctrica amb llum natural a l'espai.

1 punt

5.

Ventilació millorada: minimitzar els problemes d'humitat i l'exposició dels ocupants als contaminants interiors a través de sistemes d'extracció i ventilació millorats.

1 punt

6.

Vistes de qualitat: donar als ocupants de l'edifici una connexió amb l'ambient natural exterior proporcionant-los vistes de qualitat.

1 punt

7.

Accés segur: reconèixer i incentivar mesures de disseny eficaces que promoguin un accés segur i de baix risc des de l'exterior cap a l'interior de l'edifici, i viceversa.

1 punt

8.

Ús de plantes per crear ombres i reduir l'assolellament a les zones més exposades, com façanes, patis, jardins, etc.

1 punt

B) Ubicació per a l'emplaçament de l'obra, mobilitat i accessibilitat (6 punts)

Es valorarà de la manera següent:

1. ​​​​​​​

Accés universal, amb diferents itineraris accessibles a les instal·lacions, a més de la senyalització específica per a persones amb diversitat funcional (mobilitat reduïda, visual i auditiva) en tots els espais comuns de l'edifici.

2 punts

2.

Proximitat a serveis locals, per premiar edificacions pròximes, a fi de reduir la necessitat de viatges llargs i desplaçaments múltiples.

1 punt

3.

Pàrquing propi per a treballadors, usuaris i visitants.

1 punt

4.

Capacitat de càrrega de vehicles elèctrics al pàrquing.

1 punt

5.

Facilitat d'accés mitjançant transports alternatius per promoure la reducció de la contaminació.

1 punt

C) Impacte ambiental. Anàlisi del cicle de vida (ACV)

Es valoraran amb 6 punts els projectes que disposin d'un informe de l'anàlisi del cicle de vida (ACV). L'anàlisi del cicle de vida (ACV) és una eina que estudia i avalua l'impacte ambiental d'un producte o servei durant totes les etapes de l'existència i estableix un balanç ambiental amb l'objecte d'aconseguir un desenvolupament sostenible. Pel que fa a les edificacions, permet quantificar l'impacte ambiental global d'un sistema i fa una comptabilitat completa del consum de recursos i de l'emissió de residus associats al cicle de vida total, que en el cas dels edificis es pot resumir en les fases d'extracció i fabricació de materials, transport, construcció, ús i manteniment, demolició, enderrocament i disposició final dels residus.

D) Projecte construït o dissenyat per a l'obtenció del certificat d'eficiència energètica d'acord amb el Reial decret 390/2021, d'1 de juny, pel qual s'aprova el procediment bàsic per a la certificació d'eficiència energètica d'edificis

Aquest criteri es ponderarà de la manera següent:

Certificat energètic A

5 punts

Certificat energètic B

4 punts

Certificat energètic C

3 punts

Certificat energètic D

2 punts

Certificat energètic E

1 punt

Altres certificats

0 punts